القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ابن عمي المدمن بقلم مريم سمير جميع الفصول مكتمله


 البارت الخامس والسادس والسابع والثامن الأخير 🔥     


_انا بكرهك انتى أكتر حد بكره في حياتى

=...

_انتى اي إلى جابك هنا مش عاوز اشوفك اطلعى برا، مش عملتى إلى انتى عوزاه!! كنت فاكرك هتفهمينى

=افهم ايه يكريم، انت لازم تتعالج تتعالج عشان نفسك عشان اهلك وعشان شغلك وحياتك ومستقبلك

_امل انا مش عاوز ابقي هنا، دا المكان الوحيد إلى بكرهه خرجينى يا امل معتش هشرب حاجة ولا هتعاطى حاجة صدقينى بس خرجينى انا مقدرش اعيش هنا

=هتخف بسرعة ان شاء الله وترجع زى الأول واحسن شد حيلك انت وخد الدوا في مواعيده واسمع كلام الدكاترة

_يعنى فعلا هتسبينى هنا!!

=صدقنى يا ابن عمى كل دا لمصلحتك

_انتى فاكرة ان ابويا إلى هو عمك لو عرف حاجة زى دي هيسكت

=انا معرفتش أهلى ومبيناك قدامهم انك احسن واحد في الدنيا، لي بتعمل كده فيا وفي نفسك

_مش عاوز افضل هنا حاسس انى هموت لو قعدت هنا

=هنا هتبقي كويس وهتخرج قريب

_انتى لى عاوزة تسبينى

=صدقنى انا اكتر حد متمسك بيك

_أمشي يا امل وسبينى هنا ومعتيش تيجى مش عاوز اشوفك تانى انتى السبب انى اجى هنا ومتفتكريش انى هفضل هنا على طول.. وهتدفعى التمن غالى غالى اوى يا أمل

كان بيقول الكلام دا بنفس متقطع وانا دموعى نازلة على منظره إلى يصعب على اى حد 

دخلت الممرضه وقالتلى ان لازم تخرج عشان ميعاد الزيارة خلصت وانى لازم امشي عشان العصبيه غلط عليه


روحت وانا في كل ركن في البيت بفتكره وبعيط على الأحداث الكتير إلى حصلت وانا مش قادرة استوعب

اعمل اى بس مهو لازم عمى يعرف ولو عرف اكيد ماما وبابا هيعرفوا ووانا مش عاوزة كده عشان انا مش عاوزة حد يعرف انه في المصحة 

فضلت قاعدة لوحدى اول مرة احس بالوحدة دي كان صوته عامل للبيت حس.. كان حتى وهو هادى ونس.. انا مش عارفه مالى مشاعرى متلخبطة.. مقدرش اطلب الطلاق وهو في الظروف دي وفي نفس الوقت عاوزة افضل معاه لغايه ميبقي كويس اعمل اى بس!!

جالى تليفون من المصحة انى لازم احضر حالا 

_في حاجة انتوا اتصلتوا وقولتلوا انى لازم اجى حالا

=للأسف جوز حضرتك رافض العلاج

_طب طب لي؟

=الحالة النفسيه جزء كبير من العلاج.. وهو الحالة النفسيه بتاعته تكاد تكون أشبه بالاكتئاب

_طب وانا المفروض اعمل اى وانا اعمله

=ممكن تساعدينا عشان يقبل فكرة العلاج من الإدمان

_تمم انا راحة الاوضة بتاعته، هتصل بالممرضه على التليفون الأرضي إلى في غرفته عشان تجيب العلاج

=تمم وشكرا لحضرتك


روحت لأوضته وخد نفس عميق ودخلت وانا الابتسامة على وشي 

_انتى اى إلى جابك هنا

=كريم ممكن تسمعنى

_مش قولتلك متجيش تانى هنا

=اقعد بس، كريم انت لازم تاخد علاج انت عاجبك نفسك وأنت كده انت كده بتعذبنى وبتعذب نفسك

_وانتى مالك وتتعذبي لي اصلا

=عشان..عشان مراتك ومن حقي أقف جمبك 

_لو على مراتى انا ممكن احررك منى ومن قرفي

=قصدك اى 

_انى اطلقك أمل انتى... 

قبل مينطقها كنت حطيت ايدى على بوقه وبعدين حضنته وانا بعيط والكلمة طلعت من بوقي تلقائي 

_كريم لاء انا بحبك 

=ب اي؟ 

_بحبك والله.. ابوس ايدك اتعالج هبقي معاك خطوة بخطوة وهتبابع معاك محدش هيعرف وكله هيبقي تمم عشان خاطرى يا كريم متسينيش 

=المفروض انا الى اقولك كد

_انا مش هسيبك هفضل جمبك على طول.. عشان خاطرى خد الدوا


اتصلت على الممرضه بالتليفون الأرضي الموجود في الاوضه ودخلت وفعلا خد العلاج وبصلى وابتسم فضلت قاعدة معاه عشان اشجعه ياكل واتكلم معاه عن ربنا وعن حياتى وحياته قعدنا نتكلم لغايه ما الوقت خدنا 

_احممم حضرتك ممكن تمشي دلوقتي عشان ميعاد الزيارة خلص

=تمم دقيقتين وهمشي 

_تمم 

.. 

_هجيلك بكرة ان شاء الله خلى بالك من نفسك

=وانتى كمان.. انا اسف يا امل على كل حاجة حصلتلك بسببي

_كل حاجة هتبقي كويسه ان شاء الله 


روحت البيت وغيرت هدومى ولسه هقعد الباب خبط وكان أبو كريم 

_امال كريم فين 

=ها 

يتبع





.البارت السادس 🔥 🔥

 

 💕 السعاده لقلوبكم جميعا  يالااا بينا 😍😘♥️

_ها

=مالك في اى

_لا مفيش

=امال فين كريم، بتصل عليه مش بيرد 

_اها.. كريم كريم مسافر أه

=مسافر فين من غير ميقولى؟

_مسافر مع صحابه في في شرم ايوة شرم الشيخ 

=مسافر مع أصحابه؟ ازاى وانتى في شهر العسل مخدكيش انتى لى

_اهو يخونى براحته بقي عشان مبقاش عقبه في حياته 

=ههه.. لا ان شاء الله ليا كلام معاه بس اول ميجى 

_طب اتفضل يعمى اقعد

=لا انا ماشي بقي عاوزة حاجة

_سلامتك

مشي وانا شكرت ربنا ان هو معرفش اى حاجة دخلت اوضه عمر وفضلت ادور على فونه لغايه ملقيته 

_الله دا ايفون، ايدا مش عامل باسورد (الاستروكس يعمل اكتر من كده)

وانا مالى امسك فونه لى اصلا، سيبي يا امل فونه واطلع مش هينفع كده لا الفضول هيموتنى (يعنى ينفع تفتحى حاجة مش بتاعتك.. اه ينفع اى إلى قل نفعه يعنى)


فتحت الاستوديو بتاع الصور 

انا متجوزة القمر دا، ياه يكريم شوف انت كنت ايه وبقيت اى ربنا يشفيك.. لقيت file اسمه(العالم) بيخونى الله يحرقك(مش يشفيه تؤتؤ يحرقه)

فتحت الملف دا لقيته كله صور ليا صور خدها وانا مش واخدة بالى وصور معاه من وانا صغيرة وصور مش معايا اصلا واول مرة اشوفها طلعت ظلماه(طول عمرك ظالمة عادى متخديش في بالك)

فضلت اتفرج على الصور وانا الابتسامه على وشي ونمت وانا الفون جمبي صحيت وفطرت وصليت ودعيتله كتير اوى ان ربنا يشفيه)

روحت المصحة وسألت على حالة كريم

_مش هينفع تدخليله

=ها لي

_المريض تقريبا كسر الاوضه امبارح بسبب رفضته للعلاج

=رفضته طب لى

_جسمه مش متقبله وشايف ان الادرينالين أسهل بكتير

=طب وحصل اى

_الدكاترة اعطوله مخدر قوى وهيفوق بعد ساعة


فضلت قاعدة الساعة دى على كنبه الاستقبال، اعمل اى طيب طب رفض العلاج تانى لى

_ارجوك دخلنى اشوفه بس

=مش هينفع الحالة لازم ترتاح

_مش هعمل حاجة هشوفه بس واشجعه عل  العلاج

=انا اسف مش هينفع

وقطع حديثنا صوت انا فكراه كويس دا صوت الدكتور بتاع الصيدليه 

_د دكتور

=اهلا يفندم عملتى اى

_مهو جه هنا بس هو بتاع الاستقبال دا مش راضي يدخلني

*احممم هو انتى تبع احمد بيه، انا اسف والله مكنتش اعرف

=ايوة تبعي، لو سمحت دخلها ومش هتتاخر جوة

*حاضر يفندم، اتفضلى

_شكرا يادكتور مش عارفه اقولك اى

=العفو دا...

_واجبي بس الى انت متعرفوش ان مفيش زيك الايام دي

=ربنا يعزك يرب

_ ويخليك يرب طب بعد اذنك

وقفت قدام أوضته كل مرة بجمع فيها طاقه عشانه بستنزف طاقتى وكل دمعة بتنزل بتاخد من روحى 

_كريم

=أ أمل

_اهدي مالك

=كويس انك جيتى عاوزين يموتونى يا امل

_هما مين دول؟

=الدكاترة إلى هنا، انا عاوز اخرج من هنا، طب اقولك موتينى انتى اهو يبقي ارحم من الى انا فيه

_اهدي يكريم عشان خاطرى

=عشان خاطرى انا خرجينى من هنا

_طب اقعد، مش احما كنت اتفقنا انك هتتعالج حصل اى بقي

=مقدرش استحمل يا امل حاسس ان حاجة بتاكل في جسمى

مسك ايدها وباسها وقعد عند رجليها

_ابوس ايدك طلعينى من هنا 

=انت بتعمل اى  لا يكريم قوم 

قومته وانا الدموع على وشي بقت بحر 

_انا بحبك لى بتعملى فيا كده 

=وانا بحبك وعشان بحبك بعمل كده 

_انتى مش فهمانى لى بقولك بموت 

فجأة لقيته بيترعش جامد معرفتش اعمل اى غير انى طلبت الممرضه على التليفون الأرضي 

فجأة جت هى ودكتور والدكتور بتاع الصيدليه 

_قولت الحالة غلط عليها العصبيه ممكن تطلع برا بقي عشان اشوف شغلى 

طلعت وانا قلبي وجعنى اوى على منظره وعلى حالته إلى بقي فيها قعدت على كرسي من الاستراحة ولقيت ايد بتتمد فيها مناديل 

_شكرا 

=العفو.. متخافيش هيبقي كويس 

_يرب ان شاء الله.. شكرا جدا يا دكتور 

=العفو... ممكن تهدى فيه كافتريا هنا قريبه خالص تعالى نقعد فيها واحكيلى إلى حصل وانا هشوف اقدر اساعدك ازاى 

روحنا الكافتيريا وانا عينى لسه بدمع وطلبنا قهوة 

_حصل اى بقي 

=رافض العلاج 

_هو جوزك مش كده 

=ايوة 

_بتحبيه؟ 

=افندم!!!! 

#البارت السابع قبل الاخير 

_أفندم!!!

=ايه

_أصل سؤال غريب اوى

=لا قصدي يعنى انه هيبقي دافع ليه

_اه.. ايوة بحبه بحبه اوى

ظهرت علامات حزن على وشه انا مش فاهمة سبابها

=تمم، احممم انا لازم امشي اصل لسه هرجع لصاحبي في المصحة وهروح الصيدليه

_تمم بدكتور، وشكرا على كل حاجة

مشي وانا روحت البيت 


*في المصحة*

دخل احمد عند كريم وشد كرسي وقعد على الكرسي جمب السرير وكان كريم هادى عشان خد المهدئ

_ازيك النهاردة

=مش كويس خرجونى من هنا

_لي بس كده المصحة دى إلى هتخليك كويس

=كلكم بتقولوا كده محدش حاسس بيا غير نفسك

_ومراتك

=أفندم

_قصدي يعنى هى كمان حاسه بيك

=وانت تعرف مراتى منين؟

_انا الصيدلى إلى قريب من بيتكم وكنت اعطيتلك الحقنة في البيت افتكرت؟

=اه هو انت يعنى مطلعتش هى الوحيدة السبب انى اكون هنا

_اهدى بس.. هو انت بقيت كده ازاى

=مش لازم اقولك

_اعتبرنى صاحب واحكيلى اهو ترتاح شويه

=ك كنت مسافر برا مصر وكان مرة فيه صداع عندى وصاحبي اعطالى برشامة على أنها للصداع عدى يومين وجالى الصداع تانى وخدت مسكنات بس مفيش فايدة روحت لصاحبي وقولتله عندك حبايه من بتوع امبارح قالى اه بس اعطالى المرة دى بفلوس وكنت كل لما يجيلى صداع اروحله بس كان بيزود في الفلوس لغايه معتش يستغنى عن الحبوب دى والصداع بدل مكان بيجيلى على فترات بقي مستمر وجه قالى في يوم ان الحبوب خلصت وفيه مكانها حقن خدها مرة واتنين وقالى انها ادرينالين، مكنتش مصدوم على قد متخدعت فيه، حاولت مخدوش تانى لكن الى في جسمى كان أقوى منى، طلعنى من هنا انا مش هقدر اتعالج انا بموت بالبطئ

_اهدي هتبقي كويس، اسيبك عشان ترتاح

خرج احمد وهو على وشه الحزن من حكايه كريم


عند أمل 

أمل قاعدة لوحدها وجالها مكالمة من رقم غريب وردت

_ايوة مين 

=انا احمد 

_الدكتور؟ 

=ايوة 

_ايوة دكتور في حاجة عن كريم ولا اي؟ 

=لا مفيش هو تمم 

_امال؟ اه ورقمي جه عندك ازاى 

=خده من بياناتك في المصحة 

_طب لي 

=عشان اقولك على حاجة مهمة 

_ايه هى 

=انا هتكلم ومش عاوز ردك دلوقتي 

_في اى قلقت 

_بصي يا أمل، وعرفت اسمك من البيانات بردو بصي هو انا من اول مشوفتك وانا معجب بيكى ولاحظت طيبه قلبك وانك انسانة طيبه ومحترمة، انا عارف انك متجوزة بس حرام عمرك يضيع معاه، انا مستعد اتجوزك والله ومش بلعب بيكى ولا حاجة، بس اختارى صح، انا اسف انى كلمتك وخد رقمك بس كنت عاوز اقولك كل دا.. تصبحي على خير ومستني ردك

وقفل السكة


قعدت مستغربه من الكلام إلى هو اعمل اى بس يربي

قطع صوت تفكيرى صوت الجرس فتحت لقيت مرات عمى إلى هى مامت كريم 

_ازيك ياحبيبتى 

=الحمد لله اتفضلى 

دخلت وقعدت على الكنبه 

_عمك قالى ان كريم مسافر وكده وبعت معاكى فلوس تصرفي منها لغايه ميجى 

عيطت وحضنتها انا الصراحة بعتبر مرات عمى زى ماما وانا بحبها وهى بتحبنى اوى عشان مش عندها بنات وطيبه اوى وحنينة 

_مالك بس ياحبيبتى 

معرفتش اكتم كل دا وحكتلها كل حاجة حتى على احمد


_يعنى كريم في مصحة 

عيطت وانا كنت بعيط 

=انا اسفه 

_لا ياحبيبتى انتى معاكى حق ياما قولت لباباه بس هو مرضاش وخاف على سمعته.. بس انتى ملكيش ذنب في كل دا 

=يعنى ايه 

_اطلقنى من كريم واتجوزى الدكتور أحمد انتى كده عمرك بيضيع 

=.... يتبع هناك شكوي متكررة من عدم وصول باقي الاجزاء وذلك


 👈👈علق ب 20 ملصق ليصلك اشعار بالجزء الاخير 👌

يتبع....

البارت الثامن والأخير من قصة🔥 🔥
 بعد اذنكم عايز تفاعل كبير ع الجزء الاخير

_بس أنا بحبه
=هو اه أبنى بس انتى كمان زي بنتى لو انتى بنتى مكنتش رضيت انى اشوفك كده
_لا مش هسيبه انا واثقه انه هيبقي كويس
=مش هضيعي عمرك كده
_كريم هيبقي كويس، أنا واثقه من رحمة ربنا ليا وان شاء الله هيبقي تمام وهيرجع تانى
حضنتها وبعدين مشيت وانا فضلت اصلى وادعى ربنا كتير كتير اوى انه يقف معايا عشان ابقي نقطة قوة ليه..

الصبح صحيت وصليت ومسك فون كريم، دا طلع واد رومانسي اوى وكل كلمة كتابها خدها لنفسي ووشي كان بيحمر في كل كلمة بحس انها ليا ومكتوب عشانى محستش بالوقت ولقيت الضهر بيأذن 
لبست وروحت المصحة 
ولسه جايه أكلم عامل الاستقبال لقيت أحمد في وشي 
_دكتور احمد
=ايوة
_ممكن ثوانى عوزاك من فضلك
=تمم.. نكمل كلام في الكافتيريا
روحنا الكافتيريا إلى جمب المصحة 
_بص يا دكتور، انت انسان شهم وطيب ونبيل ومحدش بقي زيك كده وبيخدم الناس، بس صدقنى لو الواحد بيفكر بعقله بس كان العالم كله بقي بمنتهى النظام، القلب هو الى فيه الكركبه وفيه حاجات ممكن العقل يستغربها اوى، بس القلب يكون مقتنع بيها، واحدة غيري طبعا كانت اختارت تتجوزك بس انا قلبي مقتنع بكريم وانه هيتغير وهيبقي احسن
=فهمت
_انا اسفه، بتمنالك فعلا السعادة من كل قلبي، وهتحب إلى تستاهلك الحب بيجى في لحظة زى ما حصل بينى وبين كريم، وأن شاء الله تلاقي البنت إلى مفيش زيها 
=ربنا يخليكى، أنا هساعدك في علاج جوزك، انتى انسانة جميلة من جوا وبتحبي جوزك بجد وراضيه تتعذبي عشانه، أنا مستعد اساعدك واكمل معاكى الطريق لأخره
فرحت اوى بكلامه وانه فهمنى وقدر مشاعرى وابتسمت ابتسامه خفيفه
_بعد اذنك عشان اروح اشوفه بقي
=اتفضلى 
احمد بيبص عليها وهى ماشيه وبيقول بينه وبين نفسه (انا واثق انك هتعملى المستحيل يا أمل ب إيمانك وحبك)
روحت الاوضه بتاعته 
_ازيك يكريم عامل اى؟
=...
_طب تعرف انا خلاص قررت هسمى ولادنا اى
=على اساس انك حامل وكده
_في اعتبار ما سيكون ان شاء الله
=مش عاوز يجى يلاقوا ابوهم كده
_ماله ابوهم دا ابوهم قمر، متتعاملش مع إلى انت فيه على أنها كارثه لا الحمد لله انت مش في مرحلة خطر وان شاء الله تستجيب للعلاج وترجع لحياتك تانى
=أمل انا مفيش فايدة منى
_فيه طول ما احنا مع بعض يبقي فيه، أنا مش هسيبك انت جوزى وحبيبي وابن عمى وكل حاجة، طول عمرى بسمع عن أن الحب بيحصل في لحظة ودلوقتي اتأكد من دا، أنا انا بحبك يكريم ومش هسيبك ابدا 
=انا كمان بحبك اوى 
حضنته ساعتها ودمعت، حسيت انه ارتاح بعد مقولت الكلمة دى وكان محتاج يتأكد انى مش هسيبه 
الممرضه بتخبط وتدخل
_احممم كريم ابعد الممرضه دخلت 
=عادى يعنى هو انا شاقطك حاضن مراتى فيها اى 
الممرضه ضحكت وانا ضحكت وانا مكسوفه وبعدت 
*وقت العلاج 
_سيبيه وانا هعطهوله 
*تمم، ووقت الزيارة خلصت 
_حاضر بس ياخد العلاج وهمشي 
خرجت الممرضه 
_يلا يكريم خد الدوا 
=حاضر 
خدوا وانا مبسوطة جدا بس وهو بياخد منى الدوا لقيت لاثار كتيرة اوى على ايده
_كريم هو اى إلى على ايدك دا
=اه.. دى حقن باخذها بليل بس بتبقي شديدة اوى 
_بتوجعك؟ 
=اكيد يعنى مش بتدخل جسمى، بتسألى أسئلة غير منطقيه
_يلا يا رخم، أنا غلطانة، أنا همشي بقي وهجيلك بكرة، استحمل يكريم عشان خاطرى 
=هتوحشيني 
_اه افتكرت 
طلع الفون بتاعه من شنطتى 
_اى يعم الكلام الجامد دا 
=ايدا انتى شوفتيه
_اه وعجبنى اوى دا انت طلعت جامد بجد وانا معرفش
=هو الجامد كده مبيحكيش عن جمدانه 
_بس يجدع 
=في حاجات تانيه مكتوبه ابقي اقرأيها
_حاضر 
=ليت القمر زحل أو أنتي 
_لا يعم الجامد انا كده هدوب براحة عليا 
=ههه، دى حاجة بسيطة من الى عندى 
_يولا، أنا همشي بقي عاوز حاجة 
=عاوزك بخير انتى عاوزة حاجة؟ 
_عوزاك تستحمل عشان خاطرى اوعدنى انك تحاول تستجيب للعلاج 
=اوعدك 
روحت البيت وكنت مبسوطة اوى من كلامه وابتسامه وتعبيرات وشه وكل حاجة حصلت 
كنت بروحله كل يوم وبفضل ربنا ثم الدكتور أحمد أحمد اتحسن واتصاحب على الدكتور أحمد.. كنت مبسوطة اوى عشان أحمد اتحول لصاحب العيلة وكان بيشجع كريم جامد اوى.. وان الحاة النفسيه جزء كبير من العلاج 
لغايه مجه اليوم إلى كان بمثابه الشمس بالنسبالى بعد شهرين
كنا قاعدين انا واحمد والنار تحت عيونه راح وكنا بنهزر كتير ونضحك واحمد دخل 
_اى ياصاحبي عامل اى النهارده 
=تمم الحمد لله، انت الى عامل اى يا احمد
_الحمد لله، عندى ليكم خبر بمليون جنيه
=معييش يكمل
_اهو استظراف دا إلى هتخلينى اشتاقلك بعد متخرج 
=اخرج منين 
_من المصحة،. اتكتبلك خروج النهارده 
ساعتها عيطت جامد بس المرة دى كانت من الفرحة عمرى مفرحت في حياتى كده كنت شايفه الفرحة في عيونه نستنى كل إلى فاتت
وخرجنا م المصحة إلى كانت عاملة زى السجن وروحنا البيت 

_ايدا ايدا ايدا 
=في اى يا امل
_البيت نور 
=بوجودك يستى والله 
_تسلم ربنا يخليك 
=وربي صاحبي الحوار دا بين رجالة مش واحد ومراته
_هه 
=شكرا يا امل على كل حاجة عملتها لى على وقفتك جمبي اا عمرى مهنسالك الموقف دا وهتفضلى فوق راسي وهفضل شايلك في عينى عشان بجد انا محظوظ بواحدة بنت أصول زيك، وكان عندى حق انى احبك من واحنا صغيرين يغور الشكل والفلوس وكل حاجة قصاد طيبة قلبك وحنيتك، أنا عمرى محهبك ولا هشوف واحدة غيرك عشان انتى دايما كنتى ماليه عنيا وهتفضلي كده 
_والله هو كلام يحترم وكل حاجة بس مش هعرف ارد بكلام حلو، بس كل إلى اعرفه اني بحبك، بحبك اوى 
=ايدا ايدا ايدا 
_في اى يكريم 
=العيال مش قولتى اختارت أسمائهم يبقي خلصانة هنجيبهم 
_ماشي يحبيبي شوف انت عاوز انزل تجيبهم امتى وهاجي معاك
=خفه الدم بتاعتك دى هتموتنى في مرة يتنحة والله 
_انا تنحة خلصانة مش ابو عيالى لاء
=هو انا جايب اوضه الأطفال لى؟ 
_عشان تبات فيها لما نتشاكل 
=مش عشان العيال يعنى 
_تؤتؤ لما نتشاكل

وبعد تسع شهور كان عندنا نور بنت قمر كده زي ابوها بالظبط، كريم بقي كويس في شغله والدنيا بقت الحمد لله تمم 
_ نسيت اقولكم احمد اتجوز بنت عمى والله البت محظوظة 
=بتقولى حاجة يا امل 
_البت موكوسة 

(الحب مش كلمتين حلوين بس يجماعة يغور الكلام قصاد فعل بجد يثبت الحب دا لازم نضحى ونستحمل يبقي عندنا ثقه في ربنا ان بكرة احسن، ارتبطوا ب بنات الأصول إلى لما تحصل معاك مشكلة سركم ميطلعش برا حتى لأهلها.. اتجوزوا إلى يتحبوا بجد) ♥️🌍'

النهايه♥️

تعليقات

التنقل السريع