القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب مشروع البارت السابع والثامن بقلم شيمو في موسوعة القصص والروايات




الحلقة السابعه حب مشروع 


حبيبه اهلها جنبها واول ما فتحت عنيها استغربت هيا فين بصت حواليها وشوش كتير قوي حاسه انها عارفاها بس في وش وحيد اتمنت انها تشوفه ومش لقياه غمضت عنيها تاني 

حبيبه: ايمن.....  ايمن 

ايمن بره الباب سمعها غمض عنيه وسند علي الحيطه ومقدرش يدخلها 

عم سعيد: حمدلله علي السلامه يا بنتي...  ايمن يدوب خارج راح يصلي وهيجي المهم يا بنتي طمنينا عليكي 

حبيبه :ايمن... ايمن 

زينب: حبيبت قلبي انا امك 

حبيبه: ايمن فين؟  

زينب: جاي دلوقتي هيجي

حبيبه نامت تاني وعم سعيد راح لايمن يشوفه فين ولقاه زي ما توقع بيصلي 

عم سعيد: حبيبه فاقت وسألت عليك 

ايمن: الحمدلله ربنا يقومها بالسلا مه

عم سعيد: مش هتروحلها؟؟؟ 

ايمن: اكيد هروح 

طول الوقت ايمن ما بيفارقش باب اوضتها بس مش قادر يدخلها نهائي 

فاقت تاني بس المره دي كانت احسن ونامت تاني علي طول وبعدها 

حبيبه: سميه 

سميه: حبيبه فوقتي يا قلبي؟؟ 

حبيبه: ايمن فين؟؟

سميه: طول الوقت قاعد بره 

حبيبه: وليه مدخلش؟؟؟ 

سميه: علشان اعرف اخد راحتي ولا انتي عايزاني انام ازاي وجوزك هنا؟  

حبيبه: ينفع تناديله وحشني قوي 

سميه: ثواني 

يدوب هتخرج الدكتوره قابلتها في وشها فدخلت معاها تاني وايمن بره الباب مراقب 

الدكتورة: عامله ايه النهارده؟  ان شاءالله احسن؟ 

حبيبه: الحمدلله احسن 

الدكتورة: قلقتي الكل وخصوصا جوزك اللي ما بيفارقش بابك ده نهائي 

حبيبه: البيبي اخباره ايه؟  

الدكتورة: البيبي كويس عايزك بس تشدي حيلك بسرعه وتخرجي من هنا 

حبيبه: ايمن عرف اني حامل؟؟؟ 

الدكتورة: اهه طبعا الكل عرف ما تقلقيش المهم انا عايزه اتكلم معاكي بس براحتك السؤال اللي ما تقدريش تجاوبي عليه عادي خدي راحتك وخدي وقتك

حبيبه: اتفضلي 

الدكتورة: انا ملقتش فيكي اي اثر لعنف 

حبيبه: كل اللي في وشي ده ومفيش اثر عنف 

الدكتورة: مش قصدي علي عنف ضرب او كده 

حبيبه: امال قصدك علي ايه؟  

الدكتوره: انا كشفت عليكي كشف نسا ومفيش اثر لعنف او مقاومه او حاجه زي كده 

حبيبه: انتي عايزه تسأليني اذا كانوا اغتصبوني او لأ؟

الدكتورة: بالظبط حد اغتصبك؟؟  اول ما خطفوكي مثلا؟ ؟ ؟  

حبيبه سكتت وسرحت اول يوم خطفوها فيه 

اخدوها في العربيه وغموها قلبها كان هيوقف من الخوف والعجز 

وصلت لمكان دخلوها فيه ومش شايفه اي حاجه كل اللي سمعاه اصوات 

صوت1: ايه دي؟  

صوت2: بنت خطفينها 

صوت1:دي بنت؟؟؟  لا شكلها ما يديش 

صوت2: ماشيه هيا ومامتها 

صوت1: ولابسه كده ليه؟  

صوت2: منقبه يا باشا... 

صوت1: وانت خاطفين منقبه ليه؟  

صوت2: المنقبه دي اهلها هيخافوا عليها قوي وبعدين هيدفعوا اللي نطلبه علشان نرجعها سليمه وبعدين الباشا هو طلب دي بالذات نخطفها 

صوت 1: طيب وريني شكلها يستاهل ولا؟؟  

حبيبه: لألألأ محدش فيكم يقربلي انتو فاهمين؟  محدش يقربلي 

بترجع لورا لحد ما خبطت في الحيطه بس ايد شدتها جامد وشدوا الغطا اللي علي وشها وقلعوها طرحتها وشعرها اتفرد طويل 

الاوضه كانت ظلمه ونور في وشها فمش شايفه حاجه 

صوت1: هما المنقبات بيبقوا حلوين قوي كده ياض 

صوت2: اول مره اشوف واحده كده؟  ايه الجمال ده؟  يا باشا احنا نتمتع بيها وبعدها يحلها المولي 

دي ما ينفعش نرجعها كده!!!  ده انا اموت لو ملمستهاش 

حبيبه: لا محدش فيكم هيقربلي....  انا جوزي ظابط وزمانه قالب الدنيا عليا وهيقتلكم انتو فاهمين؟  هيقتلكوا لو حد لمسني 

صوت 1: جوزها ظابط؟؟؟  وتقولي بنت 

هنا دخل واحد كمان بس شكله الريس بتاعهم لانه اول دخل كلهم سكتوا ووقفوا علي جنب 

الريس: جبتوها كويس 

صوت1: بس مين دي يا باشا؟؟  دي حلوه قوي و

قاطعه الريس: محدش يلمس شعره منها فاهمين؟  دي الباشا الكبير تلزمه 

صوت 2: بس حتي نتسلي 

الريس: قولت ولا شعره لحد ما تروحله وهو حر يعمل ما بداله احنا وظيفتنا نجيبها وبس 


سابوها وخرجوا وساعتها تليفون مامته  رن وكان ايمن وردوا عليه واتأكدوا فعلا ان جوزها ظابط 


الدكتوره: يعني اغتصبوكي ولا لأ؟  

حبيبه: لأ كانوا خايفين محدش اغتصبني 

ايمن هنا اخد نفس طويل وحمد ربنا ويدوب هيبتسم

حبيبه: بس ده ما يمنعش ان فيه منهم حاول

ايمن هنا فهم ان مراته محدش اغتصبها بس اتحرشوا بيها 

الدكتورة: يعني ايه؟  

حبيبه: يعني بعد ما نقولوني وودونا للراجل الكبير بتاعهم ده بدؤا يضايقوني !!  قطعولي هدومي!!!  لمسوني في اماكن محبش حد يلمسني فيها!!!  تحرشوا بيا 

دموعها نزلت وسكتت

الدكتورة: لو الكلام صعب بلاش 

حبيبه: انا كنت بنت محدش لمحها حتي قبل جوزها ودلوقتي؟  دلوقتي شاركوا جوزي في حاجات كتيره قوي...  انا اعتقد ان اي حاجه تتاخد غصب تبقي اغتصاب...  هما ايوه ما اغتصبونيش بالمعني المعروف بس اغتصبوا حاجات مني... شعري اللي قصوه!!!  حرمه نقابي!!!  حرمه جسمي اللي كشفوه!!  حاجات كتيره عملوها مش هقدر انساها ابدا...  ازاي اقدر اواجه ايمن او هو ازاي يواجهني وهو عارف ان غيره شاف مراته ولمسها وانه معدش هو المتفرد بجسم مراته؟؟؟ 

انا مش عارفه اصلا ازاي انا وهو هنواجه بعض؟ ؟  صعب وصعب قوي كمان 

ايمن مشي من قدام اوضتها لانه هو كمان مش عارف ازاي هيواجهها؟؟؟ 


الدكتورة خرجت من عند حبيبه وقابلت ايمن وقالتله ان مراته محدش اغتصبها 

اهلها فرحوا بالاخبار دي لكن محدش حس بالنار اللي جوي ايمن او حبيبه

ايمن كانت في نار جواه مش عارف يعمل فيها ايه؟  

اخيرا مشي وراح شغله ودخل للرجاله اللي قبض عليهم ومسؤلين عن خطف مراته 

وبدأ يضرب فيهم كلهم زي المجنون...  كان عايز يعرف مين في عيال سعيد صاحب فكره خطف مراته؟؟؟ 

احمد دخل لايمن ومسكه بالعافيه 

احمد: هتموتهم يا ايمن هتموتهم في ايدك 

ايمن: ما يموتوا دول بهدلوا مراتي 

احمد: وهيتحاكموا وياخدوا جزاتهم 

ايمن: لازم اعرف مين صاحب فكره خطف مراتي 

زق احمد ودخلعم تاني واول مره ايمن يستمتع بضرب حد فضل يطلع النار اللي جواه فيهم بس للاسف النار ما بردتش وقلبه ما ارتاحش 

عرف منهم اسم اللي خطف مراته وراح جابه من بيته وعرفه ازاي يخطف مرات ظابط 

ولولا احمد سحبه من فوقه كان قتله 

ش

كل يوم بيعدي ايمن بيتهرب بطريقه شكل انه يدخل لمراته وهيا في الاول كانت متفهمه لكن بعد كده بقت بتعيط في صمت 

احمد كان بيزورهم بانتظام وكان ايمن بيكلفوا انه يجيبلهم اكل او طلباتهم او اي حاجه 

واحمد كان مبسوط بالدور ده لانه شويه شويه بيقرب من سميه اللي معجب بيها 

اخيرا جه معاد خروج حبيبه من المستشفي كان مر عليها اسبوع في المستشفي 

اليوم ده كانت فاطمه هيا اللي مع حبيبه وايمن كالعاده موجود بس بعيد 

الدكتورة شافته وطلبت منه يخلص اوراق الخروج لمراته 

رن علي امه وخرجتله بره 

حبيبه عرفت ان ايمن بره قامت تخرجله هيا او علي الاقل تلمحه 

كانوا بره الباب ايمن وفاطمه

فاطمه: وبعدين معاك يا ايمن؟  هتدخل تشوف مراتك امتي؟  كل شويه تسأل عليك 

ايمن: مش وقته..  انا هروح اخلص ورق خروجها من المستشفي وانتي جهزيها اوك؟

فاطمه: هناخدها علي البيت صح؟  

ايمن: لا طبعا ومين هيخلي باله منها في البيت؟؟؟  انا هسيب شغلي ولا انتي بايدك المكسوره دي؟؟  

فاطمه: يا حبيبي ملكش دعوه بينا وبعدين انا بقيت كويسه وفكيت الجبس خلاص 

 ايمن: امي حبيبه هتروح بيت ابوها اقفلي الكلام بقي 

فاطمه: طيب فهمني يا ايمن؟  انت كنت هتجنن عليها؟  

ايمن: امي انا.....  انا......  مش عارف اواجهها خلاص؟  

هروح اخلص الورق 

فاطمه دخلت لحبيبه اللي كانت في الحمام خبطت عليها

فاطمه: حبيبه احنا هنمشي عايزه مساعده عندك

حبيبه: لا يا ماما تسلمي 

حبيبه كانت بتعيط غسلت وشها وتماسكت وخرجت كانت فاطمه بتلم حاجتها بايد واحده فساعدتها ولبست هدومها ونقابها واستنو ايمن في صمت 

فاطمه كانت حاسه بحبيبه وانها بتعيط في صمت بس معرفتش تقولها ايه؟  

ايمن خلص الاوراق وجالهم خبط علي الباب بره فامه خرجت 

ايمن: يالا 

فاطمه: طيب انا اللي هشيل الشنطه والحاجات اللي جوه ولا مراتك الحامل؟؟ 

ايمن بص لامه واستعد انه يدخل يقابل حبيبه بس هو مش مستعد.... ايمن دخل بس مش عارف يقول ايه؟  

ايمن: سلام عليكم...  حمدلله علي السلامه 

حبيبه: وعليكم السلام...  الله يسلمك 

ايمن كان مستني منها انها ترمي نفسها عليه او تعاتبه او تكلمه او تقول اي حاجه بس حبيبه ما نطقتش 

ايمن: نمشي؟؟  ناقصك حاجه؟  

حبيبه: لا يالا 

مشي قدامها وهيا وراه امه مسكتها واتسندوا علي بعض 

وهما ماشين حبيبه كانت دايخه ومش قادره وكانت ماشيه بالعافيه 

فاطمه: حبيبه انتي كويسه؟  لو تعبانه نرجع؟؟ 

حبيبه: لا انا بس دايخه شويه من كتر الرقده ما تشغليش بالك بيا 

فاطمه: واشغل بالي بمين بس هو في اغلي منك 

حبيبه: ربنا يخليكي ليا يا ست الكل 

حبيبه الدنيا بتلف بيها وسندت علي الحيطه 

فاطمه: ايمن الحقنا 

ايمن رجعلهم: في ايه؟  

حبيبه: مفيش حاجة يالا 

فاطمه: انتي هتوقعي وانتي ماشيه وتقولي مفيش حاجه؟  

ايمن: نرجع؟؟؟ 


حبيبه: لا انا دايخه بس شويه وعايزه اروح لو سمحتو ما تكبروش الموضوع لو تعبت اكتر هبقي اجي بس انا كويسه 

ايمن: ماشي براحتك...  يالا انا هساعدك 

ايمن حس انها فعلا مش قادره تمشي وبعد تردد للحظات شالها 

حبيبه: ايمن انا كويسه 

ايمن: عارف 

هو ما زودش وهيا ما نطقتش بس ايديها حوالين رقبته ودماغها في صدره 

اكتر حاجه وحشتها ضمته ليه...  احساسها بالامان في حضنه....  ريحته اللي بتعشقها....  كل حاجه فيه وحشتها.... 

ايمن اتمني لو العربيه تبعد ويوصلها للبيت كده او ما يوصلهاش ابدا وتفضل كده في حضنه!!!  لو يقدر ما يخليهاش تغيب عن عينه ابدا!!!  لو ينفع يسيب شغله ويسيب الدنيا كلها وياخدها لمكان مفيهوش حد غيرهم هما الاتنين بس...  لو ينفع....  وهو بيكره كلمه لو....  

وصل العربيه وفتح بابها ودخلها براحه وري بحيث ترقد براحتها 

حبيبه فهمت انه مش عايزها جنبه وهو سايق 

فتح الباب لامه وركبها جنبه وركب هو

كل شويه يبص في المرايه يشوفها بس كانت باصه بره علي طول  

وصلوا بيت عم سعيد 

ايمن: وصلنا 

حبيبه فاقت من سرحانها لقت نفسها قدام بيت ابوها 

كان عندها امل بسيط انه ياخدها بيته او اللي كان بيتها...  ده حتي ما سألهاش 

حبيبه: متشكره 

يدوب هتنزل كانت هتوقع فايمن لحقها سندها ودخلها من غير ما يشيلها ...  دخلوا والكل رحب بيها 

عم سعيد: انا اتخيلت انك هترجعي بيتك؟  

حبيبه: امشي يعني مش عايزيني؟؟؟ 

عم سعيد: حبيبه قلبي بيت ابوكي علي طول مفتوح بس مستغرب 

حبيبه: ماما فاطمه تعبانه وانا تعبانه وايمن المفروض يرجع شغله بقي هنعمل ايه؟  

فاطمه: يا حبيبتي انا احطك في عنيا 

حبيبه: تسلمي يا ست الكل بس لولا انك تعبانه كنت جيت لكن ده امر ربنا...  خليكي انتي معايا النهارده 

ايمن: امي لو عايزه تفضلي النهارده براحتك بس انا لازم اروح شغلي فقرري 

فاطمه: طيب وانت؟؟؟ 

ايمن: مالكيش دعوه بيا انا لو روحت البيت فيدوب هغير وانزل انا بقالي كتير ما بنزلش الشغل 

عم سعيد: اتكل انت علي الله وسيبهملنا توكل يالا ؟؟


ايمن مشي وحبيبه طلعت اوضتها تعيط في صمت 

حبيبه فاهمه ان ايمن مش قابل ان مراته حد يشاركه فيها وشايفه ان ده من حقه...  مراته مبقتش ملكه لوحده..  هو بيحبها اه بس مش متقبل فكره ان حد لمسها غيره....  مش قادر حتي يبص لوشها...  مش قادر حتي يواجهها....  كل ما بيشوفها بيتخيل الرجاله وهما بيلمسوها...حتي شعرها اللي كان بيعشقه قصوه...  معدش عندها حاجه تشد جوزها ليها...  معرفتش تحافظ علي نفسها.... وعلشان كده بطلت تطلب تشوفه في المستشفي وما اعترضتش لما جابها بيت ابوها لانها ما تيستاهلش تدخل بيته.... 


ايمن مشي وهو بيلوم نفسه...  ازاي معرفش يحمي مراته؟!؟  ازاي مقدرش يرجعها بسرعه؟؟؟  ازاي هيا هتقدر تشوفه راجل تاني قدامها؟؟؟هيا في الاول كان واحشها بس بعدها استوعبت....  استوعبت انه اضعف من انه يحمي اهل بيته....  فقدت ثقتها فيه...  الراجل اللي يقبل ان مراته غيره يشاركه فيها ميبقاش راجل بيبقي ديوث......  لا لا بس ده حصل غصب عنك يا ايمن؟؟؟؟  لا كان لازم تبقي اذكي من كده؟؟ 

مراتك معدتش بتثق فيك وعلشان كده بطلت تطلب تشوفك في المستشفي ولما  وديتها بيت ابوها مفتحتش بوقها حتي ما اعترضتش ولو بكلمه لا دي كمان بتبرر لابوها هيا ليه جت.....  هو خلاص خسر مراته...  خسرها نهائي ومش هيعرف يرجعها لحضنه تاني!!!! 

فتره عدت وايمن عرف يقبض علي ابن سعيد ويقفل ملف القضيه دي للاخر 

كان هيقتله بس مسك نفسه وغفرله انه ما اغتصبش مراته 


شهر بحاله  عدا وايمن بيكلم عم سعيد كل كام يوم يطمن ويهرب منهم ومستني حبيبه تقوله ولو كلمه 

حبيبه كل يوم تعيط وتستني كلمه من ايمن...  اي كلمه 


اخيرا اخدت قرارها...  نزلت لابوها وقعدت معاه شويه يرغوا وبعدها 

حبيبه: بابا انا طول عمري كنت مطيعه ليك وعمري ما كسرتلك كلمه او طلب صح؟  

عم سعيد: ايوه يا حبيبه خير اطلبي علي طول 

حبيبه: هطلب بس لازم توعدني من غير ما تتدخل 

عم سعيد: ماشي مش هدخل 

حبيبه: ولا تقولي لأ

عم سعيد: قولي بقي خير

حبيبه: انا عايزه اتطلق من ايمن...  طلقني منه ارجوك 

انا عايزه اطلق...... 


ونكمل بكره 

ياتري هيطلقوا طيب لو حصل هيرجعوا تاني ولا خلاص كده؟  

استنوني هتعرفوا 

انتو توقعاتكم ايه 

ShiMoOo



الحلقة الثامنه 

حبيبه بتقول لباباها انها عايزه تتطلق من ايمن 

باباها اذبهل منها لانه عارف انهم بيحبوا بعض جدا وما بيستغنوش عن بعض ودلوقتي حامل منه فالطلاق كان اخر حاجه ممكن يفكر فيها 

عم سعيد: انتي بتقولي ايه؟  تتطلقي؟؟؟  يا بنتي " ان ابغض الحلال عند الله الطلاق" 

حبيبه: اديك قولت اهوه حلال 

عم سعيد: طيب ليه؟  جوزك مقصر معاكي في ايه؟  اللي حصلك ده كان غصب عن الكل؟؟؟  انتي بتلوميه ليه؟ ؟  دي حاجه اي حد ممكن يتعرضلها؟؟؟ انتي مشفتيش كان عامل ازاي؟  وحالته كانت ايه؟  عايزه دلوقتي تسيبيه؟؟؟ 

حبيبه: هو مين سايب مين يا بابا؟؟؟  انا اللي سيباه ولا هو اللي سايبني؟؟؟  هو جابني هنا ومرضيش ياخدني بيته...  انا كدبت عليك لما قولتلك ان مامته تعبانه وان هو مشغول...  هو مكنش عايزني 

عم سعيد: ما تتبليش عليه؟  هو قالك انه مش عايزك في بيته ولا بتعملي زي امك وتألفي من عندك؟؟ 

حبيبه: ياريت بألف بس انا سمعته مامته قالتله ناخدها البيت وهو قالها لأ...  هو قال لمامته مش هينفع ياخدني البيت ومش عايز يواجهني او يشوفني....  بابا اخر مره شوفته معايا كان امتي هاه؟ ؟  انا فضلت قد ايه في المستشفي شفته مره واحده معايا؟  شوفته مره واحده كلمني كلمه؟؟  بابا انا من يوم ما اتخطفت للنهارده مقاليش( غير سلام عليكم حمدلله علي السلامه) وبس شهر بحاله اهوه فات ودول الكلمتين اللي وجهملي..  استني ايه؟  قولي انت استني ايه واللي انت تقوله انا موافقه عليه؟؟؟  

عم سعيد: يا بنتي ما يمكن عنده عذره 

حبيبه: اللي يريحك يا بابا اعمله (بتعيط) بس انت سبق وعرضتني عليه وهو اتجبر يوافق وعمل بأصله وكمل معايا لاني عجبته وعجبه شكلي وديني واخلاقي وانه اول راجل في حياتي لكن دلوقتي معدش هو اول راجل وشكلي اديك شايفه اهوه واكتر حاجه كان بيحبها شعري واهو راح فهتجبره تاني يفضل معايا وهو من ذوقه هيوافق وهياخدني بيته غصب عنه...  بس انا تعبت يا بابا تعبت ترخصني كده 

عم سعيد: يا بنتي انا عمري ما رخصتك ابدا ولا يرضيني ارخصك وما اعتقدش ابدا ان ايمن بيفكر كده او انه بيحب شكلك هو مش من النوعيه دي ابدا 

بس لو انتي ده احساسك وعايزه تتطلقي حاضر هجيبه واكلمه و

قاطعته: بالله عليك ما تتكلم معاه ابوس ايدك ما تتكلم معاه 

عم سعيد: امال يا بنتي هنعمل ايه؟  

حبيبه: تقوله بس اني عايزه اتطلق ومن غير ما توضح اسباب 

عم سعيد: ولو اعترض ولو قالي لأ ورفض؟؟؟ 

حبيبه :مش هيعترض ولا هيقول لأ...  ده ما هيصدق انها جت مني وهيوافق علي طول 

عم سعيد: ايمن بيحبك وهيتمسك بيكي 

حبيبه: ساعتها هبقي افضل معاه اوعدك هروحله وابوس ايده كمان....  ياريت يا بابا بس هو يعترض بس 

عم سعيد: يا بنتي طيب قوليله انك بتحبيه وعيزاه 

حبيبه: مش هقدر معنديش عين اقولها....  هو مش قادر يبص في وشي لانه مش هيشوف غير شكلي لما جابني عريانه والكل شافني اصحابه!! زمايله!! المجرمين!! معدش فيا حاجه مميزه معدش عندي حاجه خاصه بيه...  انا نفسي مش قادره ابص في مرايا واشوف نفسي هو هيشوفني ازاي؟؟ 

عم سعيد: يا بنتي تفكيرك ده غلط انتي غاليه وهتفضلي علي طول غاليه 

حبيبه: ده تفكيرك انت مش هو ارجوك يا بابا 

عم سعيد: حاضر حاضر يا حبيبه...  طيب واللي في بطنك؟؟ هيبقي وضعه ايه بينكم؟؟ 

حبيبه: هيبقي ابنه ووقت ما يحب يشوفه الباب مفتوح ديما بابا انا بحبه يعني عمري ما هسببله مشاكل ابدا 

عم سعيد: ربنا يصلح الحال يا رب 

عم سعيد راح تاني يوم لايمن في شغله 

ايمن: اهلا اهلا بحضرتك يا عمي خير؟  

عم سعيد: كنت عايزك في موضوع مهم كده نتكلم هنا ولا بره؟؟؟ 

ايمن: طيب كنت كلمتني وانا جيتلك 

عم سعيد: تدخل بيتنا؟؟؟  هو انت لسه فاكر عنوانه اصلا؟؟؟ 

ايمن: معلش يا عمي انا مشغول شويه...  قضايا الخطف كتيره قوي ورجوع حبيبه عطي الكل امل في ان اللي بيتخطفوا ممكن يرجعوا وعلشان كده مشغول كتير...  انا حسيت بالنار والوجع اللي بيحسهم اهل المخطوفين وعلشان كده حاليا ماسك قضايا خطف 

عم سعيد اتردد ومش عارف يقوله ولا لأ؟  هل هو فعلا مشغول ولا بيتشاغل؟؟؟ 

ايمن: موضوع ايه خير؟  

عم سعيد: والدتك اخبارها ايه؟  فكت الجبس ولا لسه؟  وصحتها عامله ايه؟  

ايمن: فكت الجبس من بدري والحمد لله كويسه...  وبعدين دي كل يوم والتاني مع حبيبه في البيت عندكم ولا ايه؟  

عم سعيد: طيب الحمدلله...  هو انت ناوي ترجع مراتك بيتك امتي فات اكتر من شهر اهو وهيا الحمدلله كويسه ووالدتك برضه كويسه؟ ؟ ؟  

ايمن مش عارف يقول ايه؟  او يبرر لابوها بايه؟  يقوله ازاي انه مش هيقدر يواجه حبيبه وهيا مش واثقه فيه؟  يقوله ازاي ان هو نفسه ثقته في نفسه اتهزت؟  يقوله ازاي انه مش هيقدر يضم حبيبه لحضنه وهيا بتلومه انه معرفش يحافظ عليها او يحميها؟؟ 

عم سعيد: هو للدرجه دي سؤالي صعب؟؟؟ 

ايمن: مش حكايه صعب 

عم سعيد: امال حكايه ايه؟  

ايمن: الحكايه اني مشغول زي ما قولتلك ومش عايز اخدها البيت واسيبها طول النهار والليل لوحدها انا تقريبا مش بدخل البيت وهيا اكيد عارفه الكلام ده من ماما فهتزهق وعلشان كده سايبها عندكم ولا انتو مش عايزينها؟؟؟ 

عم سعيد: انا بيتي مفتوح لبناتي علي طول 

فكر عم سعيد ان بنته فعلا كان عندها حق ايمن مش عايزها في ببته!!!! 

عم سعيد: شوف يا ابني انا فتحتلك بيتي وممكن اكون جبرتك فعلا تتجوز بنتي 

ايمن: عمي لزمته ايه الكلام ده؟  

عم سعيد: ما تقاطعنيش لو سمحت....  انت اتجبرت تتجوز بنتي وهيا كمان اتجبرت لانها طول عمرها بتسمع كلمتي وانتو اتجوزتو وعشتو مع بعض كويسين بس اهو واقفين في نص الطريق وكل واحد فيكم مشي من اتجاه 

ايمن: انا مش فاهم حضرتك عايز تقول ايه؟  

عم سعيد: حبيبه طالبه الطلاق 

عم سعيد قالها علي طول لانه مش عارف ولا يزوقها ولا يقولها علي مهله... 

ايمن متوقعش ابدا انها تطلب الطلاق ابدا ابدا 

للدرجه دي هيا بيعاه؟؟؟  للدرجه دي مش قادره تتقبله او تسامحه؟؟؟  هو غصب عنه لو طلبوا حياته مكنش اتأخر نهائي؟؟؟  للدرجه دي يا حبيبه بايعاني؟؟؟؟ 

عم سعيد: انت ساكت ليه؟  

عم سعيد حس هنا ان ايمن اتصدم واتوجع وحس قد ايه هو بيحب بنته؟؟؟؟ 

ايمن: مش عارف حضرتك مستني مني اقولك ايه؟  هو المفروض اقول ايه اصلا دلوقتي؟؟ 

عم سعيد: هيا طالبه الطلاق وانت بعيد عنها اهوه وسايبها هتفرق في ايه بقي؟  

ايمن: هو كل واحد الشغل ياخده شويه مراته تطلب الطلاق؟؟؟ 

عم سعيد: ايمن!  انت عارف ان ده مش السبب الرئيسي للطلاق وبلاش بقي نتكلم في مواضيع تجرح 

 

ايمن عارف انها مش عايزه تقولها في وشه انها فقدت ايمانها وثقتها فيه وان رجولته اتهزت قدامها 

عم سعيد: يا ابني انت ساكت ليه؟  

ايمن: حاضر يا عم سعيد اللي هيا عيزاه هنفذهولها...  هاه مبسوط كده؟  

عم سعيد: هو في حد بيتبسط في الطلاق؟؟؟  لاحول ولا قوة الا بالله 

ايمن: شوف عايزين تعملوا ايه وانا تحت امركم...  الوقت اللي يناسبها ويناسبك هات مأذون ونتطلق خلاص؟  في حاجه تانيه؟  

عم سعيد: لا يا ابني 

عم سعيد قام مشي وساب ايمن اللي الدنيا كلها ضاقت بيه...  

عم سعيد ماشي محتار مش عارف اللي عمله ده صح ولا غلط؟؟؟  كلام بنته صح واحاسيسها صح ولا متهيألها؟؟؟  الصدمه والضياع  اللي شافهم في عنين ايمن تقول عكس كلام بنته تماما؟؟  حاله الاستسلام اللي هو فيها تقول انه مغلوب علي امره؟؟  طيب ليه؟  ليه ماقالش لأ؟؟  ليه ما اتمسكش بمراته وابنه اللي لسه ما شافش النور؟؟؟  ليه مقالش انه بيحبها وعايزها ديما جنبه؟؟  الف ليه وليه ملهمش اي اجابه 

حاجه واحده بس هو متأكد منها :: ان الطلاق ده غلط وغلط جدا كمان ::

عم سعيد اول ما روح حبيبه جريت عليه 

حبيبه: عملت ايه وقالك ايه؟  

عم سعيد: وافق وقال الوقت اللي يناسبنا نجيب المأذون وهيجي يطلق 

حبيبه دموعها نزلت وعيطت جامد في حضن ابوها 

حبيبه: مش قولتلك انه هيوافق ومش هيتردد ابدا 

عم سعيد: يا بنتي انا حاسس انه اتصدم...  حبيبه ايمن بيحبك 

حبيبه: مقالكش لأ ليه؟  مقالكش هاجي اتكلم معاها واشوفها عايزه تطلق ليه ليه؟؟  مقالكش بحبها ليه؟  مقالش ولا كلمه!!!  بس قالك انه موافق عايز ايه تاني؟  يقولك بركه يا جامع انها جت منكم؟؟؟ 

حبيبه حبست نفسها في اوضتها ومش عايزه ولا تشوف حد ولا تكلم حد 

ايمن قاعد مكانه مصدوم مش عارف يعمل ايه او مش مجمع حتي وراه ايه؟؟؟  افكاره كلها ثايره ومتلخبطه 

دخل عليه احمدوبيكلم فيه وهو ما بيردش نهائي 

احمد: ايمممممن يا ابني فيييينك؟؟ 

ايمن بصله: ايه؟  

احمد: بقالي ساعه بتكلم في ايه مالك؟  انت فين؟  

ايمن: حبيبه عايزه تطلق 

احمد: نعم؟  مين قالك التخاريف دي؟؟  دي كانت هتموت عليك وانتو في المستشفي..  ما تصدقش التخاريف دي؟  ده حد بيوقع بينكم 

ايمن: ابوها بيوقع بينا؟؟؟  ابوها لسه ماشي وهو قالي انها عايزه تطلق 

احمد: وانت قولتله ايه؟  

ايمن: قولتله اللي يريحها 

احمد: وانت ما صدقت ولا ايه؟  

ايمن: ما صدقت ايه؟  انت بتخرف؟؟  بس مش هجبرها تعيش معايا غصب عنها 

احمد: انت عبيط يا ايمن ولا ايه؟  هو حد قالك تجبرها؟؟  بس الصح انك تتمسك بيها شويه...  تحسسها ان لها قيمه!! علي الاقل  تتكلم معاها وتشوفها عايزه تطلق ليه؟  ده اضعف الايمان..  مش يقولولك طلقها تقول حاضر...  دي ملهاش غير معني واحد انك ما صدقت وقولت الحمد لله انها جت منهم وخصوصا وانت راميها في بيت اهلها كده 

ايمن: انا مش راميها 

احمد: امال تسميها ايه؟  واحد ودي مراته بيت ابوها وسابها هناك يبقي ده ايه؟  مش عايزها في بيته وخصوصا بعد اللي حصلها 

ايمن:  قصدك ايه؟  

احمد: قصدي انها معدتش في المستوي المطلوب لتطلعاتك...  معدتش النقيه الطاهره اللي تستاهل تبقي في بيتك 

ايمن: اسكت يا احمد اسكت....  انت مش فاهم اي حاجه 

احمد: طيب يا ابو المفهوميه انت فهمني 

ايمن شرح لايمن هو بيفكر ازاي وهو حاسس بايه واحمد فضل يقنعه بوجهه نظره 

احمد: ايمن انت لازم تقعد انت وحبيبه تتكلموا مع بعض تسمعها وتسمعك قبل ما تاخد الخطوه دي 

ايمن سابه ومشي وروح وامه اول ما شافته حست ان في حاجه مش مظبوطه 

فاطمه: في ايه مالك؟  

ايمن: ماليش انا داخل ارتاح شويه 

فاطمه: طيب يا ايمن ما انش الاوان بقي تجيب مراتك تنور بيتك تاني؟؟؟ 

ايمن: لا ما انش الاوان 

فاطمه: ليه بس يا ابني؟  

ايمن :امي حبيبه طالبه الطلاق؟  اسكتي بقي 

ايمن سابها ودخل اوضته وهيا وراه 

فاطمه: ماهو لما ترميها بالطريقه دي لازم تطلب الطلاق امال انت فاكر ايه؟  هتيجي تبوس رجلك وتقولك والنبي رجعني بيتك؟  انت كنت متخيل ايه؟  كل يوم تسألني عليك وانا كل يوم بكدبه جديده وانت ولا انت هنا عايز اييه ومستني ايه؟  

ايمن: ارجوكي انا مش مستحمل ارجوكي 

فاطمه: انت تروح تجيب مراتك حالا انت فاهم؟  

ايمن: لا يا امي مش هجيبها 

فاطمه: مش هتقعد في بيتي غير وهيا معاك؟  

ايمن: نعم؟  انتي بتطرديني؟؟؟ 

فاطمه: ايوه لما تبقي غبي ومتخلف كده وتطلق مراتك ام ابنك اللي لسه جاي اطردك ايوه؟؟ 

ايمن: حاضر يا امي 

فاطمه: هتجيب مراتك؟  

ايمن: لا هسيبلك البيت 

ايمن سابلها البيت ومشي وهيا بتنادي عليه بس ما بيردش 

اول مره يخرج بالشكل ده من بيته؟  اول مره امه تنادي عليه  وما يردش عليها؟  اول مره يحس بالوجع اللي جواه ده؟  مش عارف يعمل ايه ولا يروح فين؟  

الاذان اذن فراح علي اقرب جامع وصلي وقعد فيه 


سميه في البيت كل شويه تدخل لحبيبه تحاول تخرجها او تتكلم معاها بس حبيبه رافضه تسمعلها تماما 

تليفونها رن برقم غريب فردت 

سميه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

# وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

سميه: ايوه مين حضرتك؟؟ 

# انا احمد زميل ايمن جوز اخت حضرتك 

سميه: اه افندم؟  

احمد: ينفع اقابلك؟؟  

سميه: نعم؟  انت بتهرج حضرتك ولا ايه؟  

احمد: لا ابدا انا بس محتاج اتكلم مع حضرتك 

سميه: بخصوص ايه ان شاءالله؟  

احمد: بخصوص ايمن وحبيبه....  انا شايف ان طلاقهم ده اكبر غلط...  

سميه: قول لصاحبك الكلام ده 

احمد: ايمن له وجهه نظر لو سمعتيها هتعذريه...  انا مش عايز حبهم ده ينتهي كده بسبب سوء تفاهم...  وما ينفعش اكلم حبيبه نفسها واطلب اشوفها من وري ايمن ولو قلتله هيرفض ومش هيخليني اكلمها وفي نفس الوقت ما ينفعش اشوفهم بيهدوا حياتهم كده وانا اقدر امنع ده واقف اتفرج فملقتش قدامي غيرك انتي....  كان ممكن اكلم عم سعيد بس حبيبه ممكن ما تسمعلوش لانه اب وهيتكلم بصيغه الاب لكن انتي صحبتها قبل ما تكوني اختها وده انا حسيته وانتو في المستشفي...  وبراحتك انتي في الاخر 

سميه مش عارفه تقوله  ايه؟عمرها ابدا ما خرجت تقابل شاب قبل كده؟  وعمرها ما كدبت قبل كده ولا تقول لابوها ايه وهيا خارجه؟؟  وفي نفس الوقت ما ينفعش فعلا ما تعملش حاجه؟  

احمد: حضرتك لسه موجوده؟؟ 

سميه: ايوه موجوده بس مش عارفه اقول لحضرتك ايه؟  

احمد: خدي وقتك وقرري...  انا هستناكي بكره  في الكافيه اللي قصاد الشارع اللي فيه شغلك حضرتك بتروحي الساعه 9 وبتخلصي الساعه 2....  الساعه 2 ان شاءالله هكون في الكافيه وحضرتك براحتك تيجي او لأ؟  سلام عليكم 

سميه طول الليل هتتجنن تروح ولا لأ؟  قامت تشرب وعدت من قدام اوضه حبيبه سمعتها بتعيط فدخلتلها 

سميه: وبعدين معاكي طيب خافي علي اللي في بطنك مش كده يا حبيبه؟  

حبيبه بعياط شديد: ايمن حبيبي هيطلقني يا سميه هيطلقني.... 

سميه: انتي اللي طلبتي منه الطلاق 

حبيبه: كنت متخيله انه هيقول لأ!!!  هيجي ويقولي يالا بيتنا!!!  هيقولي حتي علشان خاطر اللي في بطني...  هيقول اي حاجه غير انه يوافق....  متخيلتش ابدا انه يوافق ابدا يا سميه 

فضلت تعيط علي حجر اختها لحد ما نامت وهنا سميه اخدت قرار ان لو في ايدها اي حاجه تعملها مش هتتأخر ابدا ابدا 

ايمن راح عند احمد يبات عنده واول ما دخل 

ايمن: كلمه واحده منك همشي خلاص؟  

احمد: هو انا فتحت بوقي اصلا...  بس انت جاي ليه دلوقتي؟  

ايمن: امي طردتني خلاص ارتحت 

احمد: انت عايز تضرب علي دماغك يمكن تفوق مش تطرد 

ايمن: انا غلطان اني جيتلك سلام 

احمد: خلاص خلاص ادخل ريح جوه ادخل مش هتكلم نهائي اهوه 

عمل حركه انه قفل بوقه تماما 

@ مين يا احمد؟  

احمد: ده ايمن يا بابا 

ابو احمد: يا اهلا بيك يا ابني اتفضل عاش من شافك...  حمدلله علي سلامه مراتك والله كنت بدعيلها في كل صلاه ترجعلك يالا الحمد لله 

ايمن: تسلم يا عمي ربنا يخليك 

ابو احمد: احضرلكم عشا خفيف كده 

احمد: يا سلام تبقي راجل ميه ميه 

ايمن: لا يا عمي تسلم 

احمد: سيبك من الراجل ده ده فقري...  كام ساندوتش كده من ايديك اللي تلفف حرير دي 

باس ايد ابوه 

ابو احمد: ماشي يا بكاش بس علشان صاحبك اللي جاي وشايل الدنيا فوق راسه....  ايمن هونها تهون 

ايمن: ان شاءالله يا عمي ان شاءالله 

ابوه دخل وسابهم 

ايمن: نفسي اعرف انت مش ذوق كده زي ابوك ليك؟ 

احمد: وانت مش ناصح زي امك ليه؟  

ايمن: امك؟؟؟  في حد يقول امك؟؟ 

احمد: زي ابوك دي زي دي ولا ايه؟  

عدت الليله واحمد فعلا ما اتكلمش مع ايمن خالص 

احمد: بقولك 

ايمن: قول 

احمد: مامتك كلمتني من شويه وقولتلها انك عندي خلاص؟  

ايمن: طيب كويس...  الصبح ان شاءالله هبقي اروح اصالحها 

احمد: مش هتصالحك غير لما تروح ترجع مراتك هتروحلها؟  

ايمن: تصبح علي خير يا احمد 

بعد شويه كتير 

احمد: ايمن انت نمت؟  

ايمن: هو في حد يبقي مع شكلك ده وينام؟؟  عمال تتقلب يمين شمال لما طهقتني 

احمد: هيا حبيبه مكنتش بتتقلب فوقك ولا ايه؟  

ايمن ما ردش بس افتكر حبيبه ونومها في حضنه 


#######              ###-----#######

ايمن: نامي بقي 

حبيبه: مش مرتاحه 

ايمن: ليه؟  

حبيبه :شعري مضايقني  وانت مصر تخليه مفرود 

ايمن: طيب افرديه علي المخده 

حبيبه: ليه بقي وانت هتنام ازاي؟  

ايمن: هنام فوقه؟؟  

حبيبه: هيضايقك 

ايمن: يضايقني اني انام علي حرير ( اخد نفس طويل) وبريحته دي اللي بقت ادمان 

حبيبه ضحكت وفردت شعرها فعلا علي المخده وايمن نام فوقه وباصين لبعض 

حبيبه: هو احنا ممكن ننام واحنا باصين لبعض كده؟  

ايمن: انتي عايزه تنامي؟ 

حبيبه: انا عايزه اشبع منك 

ايمن: لو عرفتي الحقيني بالطريقه لاحسن انا ديما جعان....  وعلي رأي الشاعر 


نعم انا مشتاق وعندي لوعة 


ولكن مثلي لا يذاع له سر 

 

اذا الليل اضواني بسطت يد الهوى


واذللت دمعا من خلائقه الكبر


تكاد تضيء النار بين جوانيحي


اذا هي اذكتها صبابات والفكر


حبيبه: مكنتش اعرف انك من هواه الاشعار قول تاني 

ايمن: في اخر القصيده بيقولها

 اذا مت ضمأنا فلا نزل القطر

حبيبه: وايه هو القطر اللي هيرويه؟؟ 

ايمن: قربه من حبيبته...  (مسك ايدها وباسها) او ده (باسها في خدها برقه) او ده ( باسها في شفايفها) او ده 

حبيبه: وايه كمان؟  

ايمن قالها ايه كمان بس مش بالكلام بطريقه العشاق 

#-######_________#########_______##

احمد: انت نمت ولا ايه؟  

ايمن: عايز ايه يا احمد ما تسيبني بقي 

احمد: بقولك ايه رأيك؟؟ 

ايمن: رأيي في ايه؟  

احمد: نجوز ابويا لامك واهو كله بثوابه 

ايمن قام اتعدل وبص لاحمد وفجأه مسك المخده وخبطه في وشه 

ايمن: اتخمد بقي اتخمد وبطل هبل اتخمد 


طلع النهار وايمن مشي واحمد نزل شغله وهو متوتر ومش عارف سميه هتيجي ولا هتطنش

سميه رايحه شغلها وهيا ماشيه 

سميه: ماما انا هتأخر شويه النهارده ماشي ورايا مشوار كده 

زينب: ماشي يا حبيبتي بس ما تتأخريش قوي 

سميه: ساعه بالكتير سلام 

خرجت بره ورجعت تاني لامها 

زينب: نسيتي ايه يا حبيبتي؟؟ 

سميه: ما نسيتش 

زينب: امال في ايه؟  

سميه: انا هتأخر لاني هقابل احمد زميل ايمن 

زينب: ايه؟  تقابليه ليه؟  

حكتلها سميه كل اللي دار بينهم 

سميه: ده كل اللي حصل ايه رايك؟  اقابله ولا لأ؟  

زينب: والله ما عارفه يا بنتي...  قابليه يمكن ربنا يكون كاتب خير...  انتي تعرفي تحافظي علي نفسك كويس وتعرفي تلزمي اللي قدامك يعاملك باحترام وادب 

روحي قابليه واسمعيه وحافظي علي ادبك واحترامك سامعاني؟ 

سميه: سمعاكي بس ما تجيبيش سيره لحبيبه لحد ما اسمعه واجي ماشي؟  

زينب: اتوكلي علي اللي خلقك 


الساعه 2 احمد كان في الكافيه ومستني وسميه جات وقابلته 

احمد: اهلا اهلا ازيك عامله ايه؟  

سميه: الحمدلله اتكلم عندك ايه تقوله؟؟ 

احمد: طيب نشرب حاجه الاول 

سميه: مقدم احمد انا مش جايه اشرب ولولا الحاله اللي سايبه حبيبه فيها مكنتش جيت ولا وافقت اقابلك فاتفضل اتكلم 

احمد: ولولا برضه الحاله اللي شايف ايمن فيها مكنتش برضه كلمتك...  بس ده ما يمنعش ان الجو حر وعطشان 

سميه: طيب اتفضل اطلب لحضرتك واتكلم 

احمد طلب الجرسون وطلب اتنين ليمون 

احمد: حبيبه طلبت الطلاق ليه؟  

سميه: صحبك وافق ليه؟  

احمد: اه بصي احنا مش هنتخانق احنا هنتناقش لحد ما نوصل لحاجه تنفعهم فما تدخليش معايا في مناظره...  اختك طلبت الطلاق ليه؟  بطلت تحب ايمن؟  او رجولته اتهزت في عنيها؟  ولا فقدت الثقه فيه؟  

سميه: لا طبعا حبيبه بتعشق ايمن بس هو اللي سايبها وما بيسألش عنها...  وعلي يدك شوفت فضلت قد ايه في المستشفي وهو ما دخلش عندها ولا مره!!!!  انا تخيلت انه مش هيخليها تفارق حضنه ابدا مش يرميها كده؟  وبعدين جابها البيت اهو من شهر ولا حتي اتصل بيها مره عايزها تعمل ايه؟  

احمد: ده نفس اللي قولته لايمن 

سميه: وقالك ايه؟  

احمد: قالي بطل هبل 

سميه: هو ايه عذره؟؟؟ 

احمد: شوفي يا سميه....  يضايقك لو قلت سميه؟  ولا باشمهندسه؟؟ 

سميه: قول اللي تقوله خليك في المهم 

احمد: شوفي يا ستي ايمن طول عمره راجل متدين وخدوم جدا وراجل قوي وعنده كبرياء رهيب..  مراته مش عارف اقولها ازاي بس مش قصدي حاجه علشان متفهمنيش غلط 

سميه: اتكلم بحريه يا احمد 

احمد فرح قوي لما سمع اسمه منها 

احمد: اوك حبيبه جميله وجميله قوي كمان...  جميله لدرجه الفتنه 

سميه: انت هتتغزل في اختي كتير؟؟؟ 

كانت غيرانه من تغزله في جمال اختها 

احمد: مش قصدي ابدا حبيبه مرات اخويا قصدي انها جميله ومنتقبه وايمن معتز بده وفجأه تتخطف ويطلب منه يوزع صورها علي كل الرجاله ودي اول ضربه لرجولته...  وبعدها يتبعتله شعرها ودي كانت تاني ضربه قسمته...  وبعد كده تغيب اسبوعين مع تفكيره طول الوقت انها ممكن تكون اتعرضت للاغتصاب بس الحمدلله محصلش بس اتحرشوا بيها ودي ضربه قاضيه لاي راجل فما بالك بقي لواحد  مراته منقبه محدش شافها قبله....  ايمن اتزلزل من جواه وثقته هو في نفسه وفي رجولته اتهزت ومتخيل او لأ معتقد ان ده تفكير حبيبه ان هو ما عرفش يحميها وانها مش واثقه فيه وانها فقدت الامان معاه وانها بتلومه علي كل اللي حصل...  ايمن مطعون في كبرياؤه ورجولته وعلشان كده وافق يطلق 

سميه: لا طبعا حبيبه مش بتفكر كده نهائي 

احمد: بتفكر ازاي؟  

سميه: حبيبه بتفكر انها الاول اتفرضت علي ايمن وهو وافق يتجوزها غصب عنه ولما لقاها حلوه كمل معاها 

بس حاليا هيا فقدت الحلاوه دي....  جمالها حيائها كبريائها دينها عفتها حتي شعرها اللي كان بيعشقه وهو علشان كده سابها 

لانه معدش متفرد بيها...  لانها معدتش تليق بيه...  لانها اتكشفت علي رجاله غيره...  حتي اصحابه وزمايله وعلشان كده هيا عايزه تبعد علشان متحرجوش قدام حد...  هيا فاهمه ان كل الميزات اللي كانت بتميزها خسرتها فبتفتحله الباب لو عايز يخرج يخرج براحته وللاسف ايمن خرج 

احمد: والله انا قلت كده لايمن وهو ما صدقنيش 

سميه: يعني ايمن بيحبها؟؟؟ 

احمد: ايمن بيعشقها 

سميه: وهيا بتعشقه...  طيب وهنعمل ايه؟  

احمد: مش عارف بصي انا عندي فكره بس مجنونه حبتين وممكن تكلفني صحوبيتي مع ايمن بس مش مهم المهم انهم يرجعوا لبعض وبعدين هحتاج لمساعدتك 

سميه: انا معاك قول وانا هساعدك 

احمد قالها علي فكرته وهيا اتصدمت منها جدا 

سميه: انت مجنون؟؟؟؟  ايمن هيقتلك مش هيخاصمك لا طبعا الفكره دي مجنونه ومتخلفه 

احمد: الفكره دي هتخليهم يتكلموا مع بعض ويرجعوا لبعض 

سميه: انت فعلا هتخسر ايمن بفكرتك دي مستعد لده؟  

احمد: مستعد هتساعديني؟؟؟ 

سميه: هساعدك 

ونكمل بكره 

استنوني 

ياتري ايه فكره احمد المجنونه؟؟؟ 

ايمن هيتقبلها ازاي؟  

احمد  فعلا هيخسر ايمن ولا هيسامحه؟ 

توقعاتكم 

ShiMoOo

البارت التاسع والعاشر من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع