القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عقاب خائنه البارت الاول والثاني بقلم نور الشامي في موسوعة القصص والروايات كامله


الفصل الاول والثاني 

عقاب خائنه 


في احد المدن الصعيديه تظهر فتاه وهي علي الفراش وترتدي ملابسها وبجانبها شاب عاري الصدر وبيده سيجارا فتحدثت الفتاه بتوتر : عمر انا خايفه جووي انت هتيجي تطلب يدي امتي من ابوي واخوي 


نظر اليها الشاب بلا مبالاه وتحدث ببرود : هاجي بس مش دلوجتي لحد ما احاول اقنع ابوي 

دهب بخوف : ولو موافجش هتسيبني انت عارف لو حد عرف بحاجه هيجتلوني يا عمر متسبنيش انا بحبك جوي ومجدرش اعيش من غيرك 

عمر : مش هسيبك يا دهب متخافيش انا كمان بحبك ويلا جومي حضري نفسك علشان نمشي من اهنيه 

دهب : حاضر 


اما في مكان اهر وبالتحديد في احد البيوت الفخمه يظهر رجلا في الستينات من عمره يبدوا عليه الوقار وكانت تجلس بجانبه سيده في نفس عمره تقريبا او اصغر منه بسنتين او ثلاثة لا اكثر فتحدث هو بجديه : كيف اكده هو بجاله اكتر من سنتين متخرج من الكليه لازم يتجوز انا عايز اشوف احفادي 

عزه : يا حج انت عارف ابنك مبيسمعش كلام حد هو مش عاوز يتجوز واتحايلت عليه علشان يتجوز بس مش موافج مش عارفا ليه بيتهيأله ان كل البنات مش محترمين 

كامل بجديه : مليش دعوه واصل هو لازم يتجوز يا يختار بنت يتجوزها يا اما انا هختارله  واحده من اهنيه 

عزه : لما يجي هتحدت معاه واشوف هيجول اي 


اما في مكان آخر وبالتحديد في احدي الدول الاوربيه ظهرت فتاه يبدوا علي ملامح وجهها الجديه والضيق فتحدثت مردفه 

رزان بعصبيه : احجزيلي في اول طياره بسرعه لازم انزل مصر في اقرب وقت ممكن 

السكرتيره : خير حضرتك في حاجه حصلت 

رزان بقلق : عمي اتصل بيا وعايزني ضروري خايفه يكون تعبان بسرعه يلا احجزيلي علي اول طياره 


اما في منزل كامل كان يجلس مع عزه دخل عليه عمر فتحدث بابتسامه : مساء الخير

كامل بضيق : هو انت محدش بيشوفك واصل غير بليل انت بتروح فين عاوز اعرف 

عمر : في المكتب يا حج وكان عندي شغل 

كامل بعصبيه : مكتب اي يا بشمهندس انا اتصلت هناك وجالولي انك مجيتش اصلا انهاردا 

عزه بضيق : يا حج سيبه بس دلوجتي 

كامل : بنت عمك هتيجي بكرا 

عمر بعصبيه : ليه اي ال هيجيبها اما بكرها البنت دي 

كامل بحده : وهتفضلوا تكرهوا بعض اكده لامتي دي بنت عمك لما تيجي عاملها كويس علشان تحبك شويا 

عمر بضيق : ما انشالله عنها ما حبتني انت عاوز اي يا حج بالظبط جولي 

كامل : لما تيجي هتعرف انا عاوز اي وانت مش ناوي تتجوز 

عمر بنفاذ صبر : لا مش هتجوز مفيش واحده تستاهل تكون مرتي 

عزه : يا عمر حرام عليك يا ابني اكده عايزين نشوف عيالك جبل ما نموت 

عمر : بعيد الشر عنكم بس انا مش بفكر في الجواز لعد اذنكم انا طالع انام


في الصباح في منزل بسيط وبالتحديد في احدي الغرف الصغيره الموجوده ظهرت دهب وهي تبكي بصمت حتي لا يسمعها احد وتتحدث بهمس : يا ربي هيجتلوني اكده وعمر هيعمل اي لما يعرف اني حامل يا لهوووي ابوي واخوي هيجتلوني انا لازم اجول لعمر 


ارتدت دهب ملابسها وذهبت من المنزل بعدما اخبرت والدتها ان صديقتها مريضه وستذهب لزيراتها كانت تسير في الشارع ودموعها تملئ عيونها وفجأه شعرت بدوار وكانت ستقع ولكن ظهر شخص ما وسندها فنظرت دهب ووجدت امامها فتاه رائعه الجمال ولكن يبدوا عليها انها غريبه فكانت ترتدي بنطلون جينز ضيق وتيشرت بدون اكمام وجاكيت عليه وتاركه شعرها علي حريته وبحوزتها شنطه سفر كبيره فتحدثت دهب بحزن : شكرا 

رزان بابتسامه : انتي شكلك تعبانه تحبي نروح المستشفي 

دهب بدوموع : لا انا كويسه هو حضرتك جايه اهنيه لمين 

رزان : انا جايه هنا لعمي بس سوري علي سؤالي انتي بتعيطي ليه كدا 

دهب وهي تحاول مسح دموعها : لا بس تعبانه شويا روحي لعمك بسرعه علشان مينفعش تمشي اكده بخلجاتك 

رزان بعدم فهم : اممم اوك انا رزان ممكن اعرف اسمك 

دهب : انا دهب 

رزان بابتسامه : فرصه سعيده يا دهب بعد اذنك انا اتأخرت وانتي خلي بالك من نفسك وانتي ماشيه سلام 


ذهب كلا منهم في طريقه حتي وصلت رزان الي منزل عمها وعندما رائوها الخدم رحبوا بها كثيرا 

عزه بسعاده : حمد لله علي سلامتك يا حبيتي اتوحشناكي جووي 

رزان وهي تحتضنها : وحشتيني اوووي يا طنط عامله اي وعمي عامل اي خوفني عليه اووي هو كويس 

قاطعها صوت كامل وهو يتحدث بسعاده : مدام شوفتك ابجي كويس يا بنتي 

رزان وهي تركض تجاهه وتضمه بقوه : عمي انت كويس خوفتني عليك اووي 

عمر وهو ينزل من علي الدرج ويتحدث بضيق : ست الحسن والجمال وصلت 

عزه بابتسامه : تعالي يا عمر سلم علي بنت عمك 

التفتت رزان ونظرت اليه بضيق ثم تحدثت ببرود : ازيك 

عمر بسخريه : كويس يا اختي الا انتي كنتي جايه من كباريه ولا اي 

كامل بحده : عمر اتحدت كوبس معاها واحترمها

عمر بعصبيه : وهي ليه مش محترمه حد انتي اهنيه بنت اكبر عيله في الصعيد الكل بترعب لما بيسمع اسم عيله الشهاوي وانتي جايه اكده بمنظرك دا 

رزان بغضب : ماله منظري يا استاذ انت شايفني جايلاك من غير هدوم وبعدين ما تحترم نفسك شويا 

عمر بعصبيه شديده : اسمعي يا بت انتي لمي لسانك بدل اقسم بالله ما هتعرفي هعمل فيكي اي 

رزان بحده : متقدرش تعمل حاجه 

عمر بغضب : ما انتي ماشيه علي حل شعرك برا وجايه اهنيه تعملي فيها محترمه 

وفجأه صفعه كامل علي وجهه بقوه ووووو


الفصل الثاني 

عقاب خائنه 


انصدم الجميع عندما صفع كامل عمر ثم تحدث كامل بغضب شديد مردفا : ال بتغلط في اخلاقها دي تبجي بنت عمك هي دي الرجوله انك بدل ما تحميها انت ال تغلطت فيها اكده 

عمر بضيق شديد : اسف يا حج انا ماشي بعد اذنك 

خرج عمر من الفيلا وهو يشعر بغضب شديد فوالده لاول مره يرفع يده عليه وبسببها هي  كان يريد ان يقتلها في مكانها ولكن هو سينتقم منها بالتأكيد ثم ذهب الي شقته الخاصه فوجد دهب تبكي بشده 

عمر بنفاذ صبر : بتبكي ليه اكده 

دهب بخوف : عمر انا حامل 

عمر بصدمه : بتجولي اي حامل ! كيف يعني 

دهب ببكاء : غصب عني والله يا عمر معرفش حوصل كيف الحمل دا 

عمر بحده : وانا مطلوب مني اي دلوجتي 

دهب بخوف : تتجي تطلبني من ابوي واخوي يا عمر هما لو عرفوا حاجه هيجتلوني 

عمر بضيق : نزلي ال في بطنك دا انا مش عاوز اطفال 

دهب بصدمه : انزله كيف يا عمر لا مش انت جولتي انك بتحبني خلينا نتجوز 

عمر بعصبيه : انا مش عاوز اطفال ولسه مجولتش لابوي علي جوازنا لحد ما يعرف تكوني نزلتيه بأي طريجه وخدي دول 2000جنيه ولو احتاجتي فلوس تاني للعمليه انا هديكي 

دهب ببكاء شديد : ليه اكده يا عمر حرام عليك خلينا نتجوز بسرعه ابوس ايدك 

عمر بضيق : جولتلك لحد ما اكلم الحج يكون الطفل دا نزل فاااهمه 

دهب ببكاء : حاضر 


اما عند رزان فخرجت من الفيلا وظلت تسير في المناطق الزراعيه وتلتقط بعض الصور وكانت ترتدي جيب قصير بعض الشئ لتحت الركبه وتيشرت كان الجميع ينظر لها بدهشه وفجأه وقفت سيارة امامها فنظرت رزان ووجدت عمر ينزل منها ويتحدث بحده : انتي مش شايفه الناس بتبص عليكي كيف 

رزان بضيق : انا معنديش لبس غير دا 

عمر بنفاذ صبر : اركبي العربيه علشان نروح يلا

رزان : في مطعم هنا عايزا اروح اكل فيه 

عمر بعصبيه : دا مش مطعم زي ما انتي فاكرا وكمان مفيش بنات بتدخله دا للشباب بس يلا نروح وهناك ابجي خلي الخدم يعملولك الواكل ال انتي عاوزاه 

رزان بضيق : طيب متزعقش 


ركبت رزان السياره مع عمر وذهبوا الي الفيلا فنظر اليهم كامل بسعاده وتحدث بابتسامه : عمر تعالي معايا علي جوا عايزك في شغل 


دخل عمر مع والده وجلسوا الاثنين فتحدث كامل بجديه : انا عاوزك تتجوز 

عمر بضيق : يا حج انت عارف اني مش عاوز اتجوز خاالص 

كامل : لا هتتجوز وكمان عروستك هتبجي رزان 

عمر بعصبيه : مستحييل انا بكرها وهي كمان بتكرهني نتجوز كيف احنا لو علينا كنا جتلنا بعض لا انا مش هتجوزها لا 

كامل بحده : دا امر انا مش بطلب منك

عمر بغضب : هو الامر في الجواز اختار اي واحده تانيه دي لا طيب اسألها لو وافجت انا موافج 

صرخ كامل علي رزان لتأتي وتغلق الباب خلفها قم تحدث باستغراب : خير يا عمي في اي 

كامل : انا عايزك تتجوزي يا بنتي انت الله اعلم ليا ممكن اموت في اي وقت وبعد ما اخوي ومرته ما ماتوا انتي بجيتي مسؤليتي وانا عاوز اطمن عليكي 

رزان بضيق شديد : ال شايفه صح اعمله يت عمي 

كامل : خلاص يا بنتي هتتجوزي عمر 

رزان بصدمه : مستحييييييل لا 

عمر بحده : اهه شوفت هي مش موافجه ومش عايزا تتجوزني ولا انا عايز 

كامل بغضب : دا قراري النهائي يا كدا يا اما هفضل غضبان عليكم طول عمري 

رزان : عمي بالله عليك بلاش تعمل كدا انا وهو مش بنحب بعض وياريت علي كدا انا بكرهه 

عمر بعصبيه : دا علي اساس اني بموت فيكي انا مش طايج اشوف وشك 

كامل بغضب : قرار نهائي فرحكم الاسبوع الجاي 


خرج كامل من الغرفه فنظرت رزان الي عمر بكره شديد وذهبت الي غرفتها اما عن عمر فأتصل بدهب وطلب منها ان تأتي الي الشقه غدا وانه سيتزوجها فكانت في قمه سعادتها مضت هذه الليله علي الجميع كالكابوس عادا دهب التي كانت في قمة سعادتها وفي اليوم التالي ذهب عمر الي الشقه فوجد دهب 

عمر : عامله اي 

ظهر بسعاده وهي تحتضنه : حبيبي انا بحبك جوووي بجد هتتجوزني 

عمر : ايوا هتجوزك وهاجي انهاردا اطلبك من ابوكي بس عندي شرط 

دهب بقلق : شرط اي 

عمر بضيق : محدش يعرف اني هتجوزك انا هاجي اطلبك بس هشترط ان محدش يعرف غير اهلك وانا وانتي هاا موافجه 

دهب : ابوي هيفرح لما يعرف ان ابن الشهاوي هيتجوز بنته حتي لو محدش يعرف انا عارفا ابوي كويس 


وبالفعل ذهب عمر الي منزل دهب وكان المنزل بسيط جدا ويبدوا عليهم الفقر الشديد وطلب ايد دهب من والدها وعرض عليه شرطه كان والدها متردد ولكن بعد ان اخبره انه سيدفع لها المهر والشبكه الذي يطلبها وانه ييخبر والده ولكن في الوقت المناسب وافق علي ان يكون الزفاف بعد ثلاث ايام كان والدها سعيد جدا لان ابنته ستتزوج ابن اكبر عائلات الصعيد مر اليومين علي دعب كالحلم اما عن عمر فكان في حاله غضب وضيق شديده ورزان كانت حالتها صعبه جدا بسبب قرار عمها وبعد ثلاث ايام تم عقد قران عمر ودهب وذهبوا الي الشقه فأرتدت دهب قميص نوم ازرق وجلست بجانب عمر الذي كان شاردا في عالم اخر 

دهب بابتسامه : حبيبي مالك 

عمر : انا هتجوز بنت عمي الاسبوع الجاي 

دهب بصدمه : تتجوزها كيف يعني وانا يا عمر تعرف لو ابوي غرف اني غلطت معاك جبل جوازنا هيجتلني وكمان هتتجوز عليا 

عمر بحده : انا متجوزتكيش علشان بحبك انا اتجوزتك علشان ابني ال في بطنك وبس ورزان انا بكرها يعني مش مغرم فيها 

دهب بدموع : ليه اكده با عمر حرام عليك انا بحبك 

عمر : انتي سلمتيلي نفسك وشرفك وشرف عيلتك كلها علشان حبتيني بس ولا علشان فلوسي انتي رخيصه وانا مش بحب حد فيكم 

دهب بحزن : لا يا عمر انا بحبك جوووي والله 

وفجاه جاء اتصال لعمر فذهب بسرعه وووووو


يتبع 

البارت الثالث والرابع من هنا


 

تعليقات

التنقل السريع