القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سمراء احتلت كياني البارت السابع والثامن بقلم اميرة محمد في موسوعة القصص والروايات

سمراء احتلت كياني

البارت السابع رواية سمراء احتلت كياني

جميله بقوة : انتي من بكرة ترجعي المستشفى ي غصون 

غصون بعدت عنها بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟؟

جميله بجديه : بقول لازم ترجعي لنفسك من جديد

غصون بدموع : انتي عارفه دا معناه اي ؟؟
معناه اني هعاني اكتر وجروحي القديمه هتتفتح وكل كلمه هتنزل علي قلبي زي مية النار وتكويه .

جميله حضنتها : ي حبيبتي انتي لازم تتخطي حزنك بقي ، وانا جمبك ومعاكي ومش هسيبك ابدا 

غصون بتعيط ومتبته فيها وجميله قالت : هترجعي ي غصون 

غصون بعياط : مش هقدر ي جميله ان حاسه اني اتعريت 

جميله : طبيعي يكون دا تفكيرك بعد اللي مريتي بيه 
سكتت شوي وقالت : احكيلك قصه 

غصون هزت راسها ونامت علي رجل جميله 
بقلمي اميرة محمد محمود

كان مرة في بنت مش جميله اوي ، ملامحها عاديه ، بس 
شكلها مقبول وحلو ، عمر م حد قالها انتي شكلك 

وحش ،بس دايما كانت حاسه بالنقص وعدم الثقه ، يمكن 

مكنتش حلوه بالشكل اللي هيه عايزاه ، بس قلبها 

ميختلفش عليه اتنين ، المهم مكنتش بترضي تبص ف 

المرايه ولا بتعرف تحط ميكب زي البنات ، ولا بتقول 

ياريتني حلوة زي فلانه وفلانه ، لا كانت بتقول ي سلام لو 

كنت جميله شويه كانت حياتي هتبقي اسهل ، مرة تشتري 

للبس وشنط وجزم ومره تتعلم تحط ميكب وتتصور ، مرة 

علي مرة بقت شيك ف لبسها واحلي بكتير بالميكب 

والهيلز ، شاب معاها ف الجامعه قالها بحبك ودي كانت 

بداية الكارثه ، شاب جر شاب وبدأت تكلم ده وتصاحب 

ده ، ووصلت للمقابلات لحجات تانيه كتير ، وبقت معروفه 

ف كل حته عن طريق الشباب ، المغزي ي غصون من القصه 

دي ، ان ربنا بيدي كل واحد علي قده ، هيه عملت كل ده 

لمجرد بس انها شافت نفسها حلوة بعد انعدام الثقة 

خالص ، كلنا حلوين بس محتاجين اللي يخلينا نشوف ده .

غصون بصتلها بدموع وحضنتها جامد اوي : انا بحبك اوي ي جميله 

جميله بحب : وانا كمان بحبك ي قلب جميله 

غصون : عامله ايه مع مهاب 

جميله بمرح : اسكتي دا واحد مشفش ربع ساعه تربيه 

غصون بضحك : ليه بس ؟ 

جميله بضحك : مش طايقلي كلمه 

غصون : بس بيحبك 

جميله ف سرها : بيحبني ؟
دا بيقبل الكل انا 

غصون : جمييييله !!!!

جميله بخضه : اي يبنتي بتجعري كدا لي ؟

غصون بضحك وغمزة : مش انتي اللي سرحتي مني 

جميله ضحكت : لسه زي م انتي دماغك شمال 

ضحكوا مع بعض 
جميله : بقولك ايه ي غصون 
ليه مش عايزة تدي ليوسف وعلاقتكم فرصه تانيه 

غصون : ي جميله مين اللي المفروض يدي التاني فرصه 

جميله : يبنتي اقلعي الطرحه دي وادلعي كدا بدل لبس الفراعنه ده  بقلمي اميرة محمد محمود 

غصون ببلاهه : اغريه مثلا ؟؟

_ ومالو .....!!!

الاتنين بيبصو لقوا يوسف واقف ومبتسم 

جميله بإحراج : طيب ي جماعه انا همشي بقي وانتي فكري تاني ف كلامنا 

يوسف : ليه م تخليكي لما تتعشي معانا 

جميله : معلش مرة تاني بقي عن اذنكم 

جميله مشيت وغصون دخلت عملت اكل وحطته علي السفرة وفرشت ف الصالون ولسه هتنام 

يوسف : مش هاكل لوحدي علي فكره

غصون بتلقائيه : شالله عنك م طفحت 

يوسف قام وقرب منها : دا انتي قلبك بقي جامد اوي 

غصون بضيق : ايوة يعني انت عايز اي دلوقتي ؟

يوسف ببرود : تقومي تطفحي معايا 

غصون : مش عايزة اكل عايزه اتخمد 

يوسف : تتخمدي  اي يبنتي دي الساعه سته المغرب 

غصون ف نفسها : هوة ماله ده طبيعي ولا اي ؟

يوسف بزعيق : هااااااااا

غصون قامت قعدت علي الاكل وكلت معاه 

يوسف بتوتر : انتي كويسه ؟؟

غصون ببرود : اه 

يوسف خلص اكل وقام : ادخلي نامي ف اوضتي 

غصون : نعم ؟؟؟؟

يوسف : اقصد نامي جوة وانا هنام هنا 

غصون : لا 

وقامت نامت مكانها وهوة دخل نام جوة 
بقلمي اميرة محمد محمود.
___________
مصطفي بعصبيه : بتعمل معانا كدا لي ي بابا ، غايب الليل كله براا البيت واول م ترجع متديش حتي مبرر ل الناس اللي عايشه معاك ليييه ي بابا ؟؟

خديجة بتوتر: اهدي ي مصطفي 

جلال مردش عليه وكمل اللي بيعمله 

مصطفي : يووووووة دي مبقتش عيشه

وساب البيت ومشي

خديجه بقلق : مالك ي عمي حضرتك مكنتش كده 

جلال بحيرة : والله منا عارف

خديجه : عمي هوة حضرتك كنت عند غصون 

جلال بغضب : هوة انا مش قولت محدش يجيب سيرة زفته تاني 

خديجه بحزن : بس 

جلال : مفيش بس كلامي يتسمع  

خديجه زعلت منه ودخلت اوضتها 
_______________________

غصون دخلت المستشفى وهيه لابسه البلطو الابيض ورافعه راسها بشموخ وكلها هيبه ، والكل بقي يتمتم بكلام  غير مسموع ، منهم اللي مبسوط عشانها ، واللي شمتان فيها ، واللي حاقد كذا شعور كانوا مختلفين 

اتجهت لمكتب المدير ودخلت 

غصون بمرح : صباح الخير ي فندم ياتري  مكاني موجود زي م هوة ولا استغنيتوا عن خدماتي  ؟؟

رفع راسه من علي الورق وبصلها بصدمه : غصون ؟؟!!!!!

غصون بدموع : اذي حضرتك ي فندم 

قام من علي المكتب وقرب منها اترمت ف حضنه وفضلت تعيط م هوة ف مقام ابوها وعزيز وغالي عليها

خدها من ايديها قعدها وقعد قصادها وهيه خايفه ومتوترة 

المدير : ليه عملتي كده واتخليتي عن حلمك ؟

غصون ؛ كنت محتاجه وقت اراجع فيه حساباتي 

المدير : طب ودلوقتي ؟

غصون : رجعت ومش هتنازل عن اي حق من حقوقي تاني ابدا بقلمي اميرة محمد محمود 

المدير بفخر : هوا دا الكلام 

اتنهد لما شاف ابتسامتها مقرونه بحزن ف عينيها فقال : بصي ي غصون ، الحياه مش بتدينا كل حاجه ، بس لازم ناخد اللي عايزينوا منها بالقوة ، انتي دكتورة جراحه شاطرة للقسم الاطفال ، ومشهورة علي المستوي المحلي والدولي ، ف ليه تضيعي كل ده ف ثانيه ، بعد م بنتيه ف سنين .؟؟

غصون بثقه : اخر مرة اتخلي عن شغلي ودايما هيكون ف اولوياتي ، اي حاجه تاني تيجي بعديه .

المدير بضحكة فرح : براڤو عليكي يلا علي شغلك فريقك مستنيكي  

غصون ابتسمتله وخرجت راحت عند مهاب وجميله 

جميله هزت مهاب من كتفه بفرحه وتلقائيه : مهاب ...مهاب غصون رجعت

مهاب نفض دراعه منها بعنف وزعق فيها : قولتلك مية مرة ، متتكلميش معايا بالطريقة دي اي مبتفهميش ؟؟

جميله دموعها نزلت غصب عنها بتبص حواليها لقت الكل بيتفرج عليهم ، انسحبت بالسكات ومشيت 

غصون : في اي مهاب ؟

مهاب بضيق : مفيش ي غصون 
نورتتي المستشفي برجوعك من جديد 

مستناش منها رد ومشي 

اما هي خدت نفس بعمق وكل شريط ذكرياتها ماشي قدامها شعور حلو لما تكون ناجح بس تحس ان في حاجه نقصاك 

خدت جوله ف المستشفي واتعرفت علي دكاترة جديده  ، وبدات تتأقلم معاهم ، مهاب وجميله كانو معاها ، بس جميله متجاهله مهاب خالص ومش بتتكلم معاه 

غصون خدت جميله وراحوا جنينة المستشفي 

غصون : ممكن افهم بقي في ايه ؟؟

جميله : اي ؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود

غصون : اي اللي حصل بينك وبين مهاب 

جميله : مفيش 

غصون : جري اي ي جميله م تردي رد عدل 

جميله بدموع : عايزاني اعمل اي مع المتخلف ده وهوة بيعاملني كده 

غصون : بتحبيه ؟؟؟

جميله : ايوة بحبه 

_ بس انا مش بحبك ولا هحبك 

جميله وغصون مع بعض : مهاب !!!!!!!!

يتبع ....


البارت التامن رواية سمراء احتلت كياني "

_ بس انا مش بحبك ولا هحبك 

جميله وغصون مع بعض : مهاب !!!!!!!!

مهاب بغضب : ايوة مهاب يست جميله ، مهاب اللي 

بتتلزقي فيه طول الوقت ، بكلمك بزوق عشان تبطلي 

حركات البنات المسهوكه دي ، وانتي ولا هنا ، معندكيش كرامه .

محسش بنفسه غير وجميلة بتضربه بالقلم علي وشه 

واتكلمت بعصبيه : اخرس ي حيوان ، انا غلطانه عشان 

سبت واحد زيك يتمادي معايا ، انا مكنتش بتكلم عليك انا بحب واحد تاني بس الظاهر اني اديتك اكبر من حجمك لما اعتبرتك صديق ليا 

وسابته ومشيت روحت البيت قفلت علي نفسها وفضلت تعيطت 

عند مهاب وغصون 

غصون : ليه عملت كدا ؟

مهاب : هيه بجد بتحب حد تاني 

غصون : هيفرق معاك 

مهاب بكذب : ل...لا 

غصون : بتكدب ليه ي مهاب 
اقعد عايزة اتكلم معاك 

مهاب قعد ومتضايق عشان عمل كده مع جميلة 

غصون بهدؤء : تعرف ان جميله ملهاش اهل 

مهاب بصدمه : اييييه ؟؟

غصون بحزن : اهلها ماتوا وهيه ف اولي كليه ، اشتغلت 

وتعبت وكملت دراستها بعد شقي سنين ، علشان يبقي 

اسمها الدكتورة جميله ، لو انا مكانها مش عارفه كنت هعمل كدا ولا لا بقلمي اميرة محمد محمود

عايزة اقولك انها ملهاش غيرنا انا وانت والمستشفي دي ، 

احنا عيلتها ، انا بندم علي  كل للحظه مكنتش معاها فيها ،

مهاب بحزن وصدمه : بس انا ..انا ليه مكنتش اعرف عنها اي حاجه من كل ده 

غصون بتنهيده : لانك محاولتش تعرف ، كم مرة زعقت فيها ، كم مرة هنتها ، ومع ذالك بتعزك وبتحبك !!

مهاب : بتحبني ؟؟؟
بس هيه لسه قايله انها .....

غصون : قالت كده عشان انت جرحت كرامتها 

غصون سابت مهاب لتفكيرة ومشيت 
كانت مروحه بس سمعت واحد بيصرخ 
جرت عليه بلهفه 
_ الحقيني ي دكتورة ابني قاطع النفس ارجوكي انقذيه 

_ متلققش ان شالله هيكون بخير 

غصون خدت الولد ودخلت تكشف عليه ، وبعد شوية طلبت يعملولها اشعه 

_ طمنيني ي دكتورة ابني عامل اي ؟؟

_،للاسف ابنك عنده ثقب ف القلب 

_ بعياط : يعني ..يعني ايه 

_ طبطبت عليه : محتاج عمليه ف اسرع وقت 

_ بس انا مش معايا فلوس العمليه 

_ خليك هنا وانا راجعه 
غصون راحت للمدير وطلبت منه انها هتتكلف بفلوس العمليه للطفل ده ، وهيه اللي هتعملها طبعا وافق بعد الحاح منها 

غصون دخلت العمليات وبعد كام ساعه طلعت 
_ الحمد لله العملية نجحت بقلمي اميرة محمد محمود

_ باس ايدها : ربنا يفرح قلبك يبنتي ، جميلك فوق راسي 

_ غصون سحبت ايديها بسرعه وبصتله بدموع ومشيت 
____________________

خديجه بتردد : مصطفي انا هسمي بنتنا غصون !!!

مصطفي بقلق : اكيد بتهزري صح ؟؟

خديجه بقوة : لا مش بهزر 

مصطفي بهدوء : ي حبيبتي افهمي انا عارف انك بتحبي غصون بس مش للدرجة اننا نسمي بنتنا علي اسمها 

خديجه : ليه لا ؟؟؟

مصطفي : انا مش حابب الاسم ده وبعدين خايف بنتي يكون مصيرها زي غصون اختي 

خديجه : انت اللي بتقول كده ، والمفروض تكون سند ليها وتقف جمبها ف محنتها وتحنن قلب عمي عليها 

مصطفي : اعمل ايه يعني ي خديچه ابوس علي رجل بابا عشان يسامحها 

خديجه : يسامحها علي ايه ي مصطفي ، هيه عملت ايه اصلا 

مصطفي : انتي عايزة تتخانقي بقي ؟

خديجه : مش عايزة اتخانق انت اللي قلبت الموضوع جد.، كل م ف الحكايه اني عايزة اسمي بنتي غصون واظن دا من حقي 

مصطفي بضيق : وحقي انا كمان ي خديجه !!

خديجه : ليه هوة انا اللي حملت ؟

مصطفي بغضب : خديجاااااا !!؟

خديجه مسكت ايده بحب : حبيبي مقصدش بس انت بقيت عصبي اوي اليومين دول

مصطفي سحب ايده وقام مشي طلع الصالون لقي باباه قاعد وبيبصله بصات غريبه بقلمي اميرة محمد محمود

مصطفي  : في حاجه يبابا ؟

جلال : مقولتليش ليه ان مراتك حامل ف بنت ؟

مصطفي : مجاش وقت مناسب و.......

جلال : مجاش وقت مناسب ولا مكنتش عايز تقولي 

مصطفي : فين المشكله يعني ي بابا مش فاهم 

جلال بزعيق : انت عارف يعني ايه مراتك حامل ف بنت 
يعني هيحصل معاها نفس اللي حصل ل اختك ، البنت وجودها زي عدمه 

مصطفي : اسف ي بابا بس كلامك كله غلط ، غصون اختي بقت دكتورة شاطرة رافعه راس عيلتها ، بس طيبه قلبها هيه اللي مودياها ف داهيه لانها فاكرة كل الناس زيها ا ، البنات الطف حاجه ربنا خلقها 

جلال بعصبيه : ودا طبعا كلام مراتك مش كدا ؟؟

مصطفي بتنهيده : دا الكلام اللي الكل لازم يعترف بيه حتي انت ي بابا 

جلال بغضب : انا ماشي وسيبهالك 

مصطفي بسرعه : حضرتك رايح فين ي بابا ؟؟

جلال بعصبيه : هسبلك البيت انت ومراتك علشان تعرفوا تاخدوا راحتكم

خديجه طلعت علي صوتهم : في ايه ي جماعه صوتكم عالي كدا ليه ؟؟

مصطفي بخوف : بابا عايز يسيب البيت ؛!!

خديجة بصدمه : ليه ي عمي احنا زعلانك ف حاجه ؟؟

مردش عليهم ودخل اوضته 

مصطفي بهدوء : ادخلي حضري الشنط 

خديجه : ليه !!!

مصطفي : اسمعي اللي بقولك عليه

خديجه بقلق : حاضر قلمي اميرة محمد محمود

__________

غصون رجعت من المستشفى علي البيت ملقتش يوسف  دخلت غيرت هدموها ل بيچامه قصيرة وسرحت شعرها ونضفت البيت وعملت اكل وفتحت التليفزيون وشغلت اغاني 

بعد شوية دخل يوسف وشافها ، اول مرة يحس بإختلاف نحيتها ، اول مرة يعترف لنفسه انها حلوة بجد 

دخل غير هدومه وطلع بالبنطلون بس ، غصون بصتله وابتسمت بسخريه ، استغرب ف راح قعد قصادها 

يوسف : كنت فاكرك هتتكسفي زي البنات و كدا 

غصون : اتكسف ليه 

مردش عليها بس باصصلها 

غصون : اوووه قصدك يعني اتكسف واخبي وشي ب ايدي  زي المحن اللي بيعملوة البطلات ف الروايات 
تؤتؤ معنديش الاوبشن ده !!!

يوسف ببرود : هوة انتي فاكرة نفسك بطله ؟

غصون بثقه : طبعا 

يوسف : بس عمرك م هتكوني بطلتي 

غصون ببرود : اخر حاجة اتمناها 

يوسف قام قرب عليها اوي وهيه قاعده وحط شيفافه علي خدها : طب و كدا  بقلمي اميرة محمد محمود

غصون كان مصحصحه ف خبطته ف بطنه 

يوسف بالم وغضب : ااااه ...يبنت المجنونه 

غصون قعدت علي الارض من كتر الضحك : فاكر نفسك مين انت عشان تسبلي كدا  بقلمي اميرة محمد محمود

يوسف بصلها بغضب فقالت : وبعدين انت مش بتشوفني وحشه ومستاهلكش ،
غمزتله : لزمتها اي بقي الحركات دي ي كبير 

يوسف ببرود : الحق عليا بحاول معاكي يمكن تشوفي نفسك حلوة ولا حاجة

غصون بدموع وابتسامه : وفر الحركات دي لواحده تانيه 

دخلت اوضتها وفضلت تعيط مسكت تليفونها ورنت علي مصطفي  

_ مصطفي انا محتجالك 

_ بعدين ي انا ف الشغل 

_ مش عارف تفضالي خمس دقايق 

_ بقولك ف الشغل يلا سلام 

قعدت تعيط وبعدين رنت علي جميله اللي كانت بتعيط هيه كمان 

غصون بعياط  : بتعملي ايه ؟؟

جميله بعياط : بعيط 

غصون : انا كمان بعيط 

عيطوا شوي بعدين انفجروا ف الضحك 

غصون : تعالي نخرج !!

_ بجد ولا بتهزري 

_ لا بتكلم جدا 

_ خمس دقايق هغير هدومى واعدي عليكي 

_ اشطا 

غصون غيرت هدموها ولسه خارجه 
_ رايحه فين ي هانم ؟؟!!!

يتبع 
بارت طويل اهوه اتمني الاقي تفاعل ، 
#سمراء_احتلت_كياني 
#حكيات_ميرا 
#Amiramohamedmahmoud ✍️👀🖤

تعليقات

التنقل السريع