القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

أحببت زوجة اخي للكاتبه وفاء كامل جميع الفصول من الخامس عشر للنهايه مكتمله مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله

التنقل السريع

    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 الخامس عشر 👉

    ------------________-------------


    ‏قيل لإبراهيم ابن أدهم إن قوماً ذهبوا إلى الله ثم رجعوا ، مشوا ثم عادوا


    فقال: والله ماوصلوا فمن وصل إلى الله لا يرجع عنه أبداً 💙


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    وصلنا الفصل ال فات ع حسام ونور وما قالته


    محمد وحنان مصدومين من ما قالته نور

    محمد بغضب.. يا واطي انا ربيتك على الحرام ازاي تعمل كده

     مراتك دي امانة م اخوك انا ال جوزتهالك عشان تحافظ عليها ولما عرفت بوصيه اخوك بعد موته وانك بتحبها م زمان وحنان فتحتني ف موضوع جوازك من نور انا وافقت ع طول


    واي النتيجه انك خنت الامانه دي😡

     انت مش ممكن تكون ابني ال ربيتوا و امنتوا على مرات اخو الله يرحمه😔

     

    وقف حسام في تلك الغرفه يتلقى الاهانات من الجميع

     و هم ينظرون له على انه شخص شهواني و منحرف و لكنه لم يستطيع الدفاع عن نفسه لانه كان يريد حمايتهم من الم الخوف و الانتظار و الموت

     

    اصرت نور على الذهاب الي منزل صديقتها المقربه ساره

     رغم محاولات والدتها ومحمد لابقائها لكنها رفضت

    وقبل ان تخرج قالت لها.. طلقني ياحسام

    و ذهبت الى بيت ساره 

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    مر شهرين على خروج نور من المنزل و لم يحاول حسام الاتصال بها

    ولم تذهب نور الي الجامعه ولا تكلم احد ولا ترد ع اي اتصالات تأتي اليها


    في غرفة ساره تجلس نور امام النافذه و هي شارده

    ساره.. انتي هتفضلي كده لحد امتى يا نور

     حرام عليكي نفسك لا بتاكلي كويس و لا بتشربي كويس

     

    نور و عيناها تدمع.. انا حاسه اني ف كابوس يا ساره

    كل ما افتكر شكلها و هي فحضنوا بتجنن 😔

     هو فعلا ذي مقالت ال اسمها سوها دي  

    انه بيحبها وجالها بعد ما اتجوزنا وكل ليله مع بعض انا كدبتها وصدقت حسام لما واجهته كنت غلطاااااانه

    خدعني فهمني انه رايح لواحد صاحبه بيعمل عمليه

    ومع ذلك راحلها ونام معاها😭😭


     بس انا مش قادره انساه والله حاسه ان سكينه اتغرزت ف قلبي😭

     

    ساره بحزن.. ربنا يصبرك يا حبيبتي بس هو لسه مدافعش عن نفسه

    متصدقيش يانور حاجه عنه ممكن يكون مظلوم


    نور بعصبيه.. هيدافع عن نفسه ازاي بس

    انا بقالي شهرين هنا

    و هو مفكرش يتصل بيا

     و لا يشرحلي اي حاجه عارفه ليه

    عشان مفيش حاجه تتقال اصلا

     هو خاني و خلاص مبقاش عايزني و انا كمان مش عايزه اشوفه تاني

    ياريتني لا اتجوزتوا ولا حبيته


    ساره بحزن.. استغفر الله العضيم

     متقوليش كده ده رزق من ربنا

    و غيرك بيتمنى الحب ال حسام بيحبهولك

    انا متاكده ان ف حاجه غلط حسام مش كدا يانور

    انا اكتر واحده عارفه هو بيحبك ازاي ده رفضني عشااانك

    وانا ال كنت بتقرب منه

    صدقيني مافيش ف عينه غيرك

     

    نور.. استغفر الله

      انا تعبت من حياتي و من كل حاجه من ساعه ما احمد مات

     حتى الانسان ال افتكرته بيحبني لقيته واحد خاين 

    ساره.. طب ارتاحي دلوقتي و نكمل كلامنا بعدين

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    اما عن حسام   فتحول لشبح انسان يذهب الى العمل كل يوم ثم يعود الى المنزل و يحبس نفسه في الغرفة

    لا يكلم احد الا اذا سألوه عن شئ

    اصبح انسان بارد لا يناقش و لا يتكلم و لا يمزح

    عائلته اصبحو يشفقوا عليه بدل ان يلوموه😓

     

    اتى خالد لزيارة حسام في المكتب 

    خالد.. ال بتعملو ده غلط جدااا يا حسام

     و انا مش قادر اسكت اكتر من كده 

    حسام ببرود.. مش مهم

    مبقتش فارقه 


    خالد بعصبيه.. اي اليأس ده اصحى بقى و فوق لنفسك😡

     انت لازم تروحلها و تكلمها على الاقل عشان تفهم ال حصل هي لحد الان متعرف ان الزباله دي ال خطت لكل حاجه تبقا ريهام صاحبتها ال بتثق فيها

    لازم تحميها م البنت دي انا مش مطمن لسكوتها لحد دلوقتي مر شهرين م غير ما ترجع تتصل تاني

    انا متاكد انها بدبر لحاجه وخصوصا لنور

     

    حسام.. عادي مبقتش فارقه كده كده  هي بتكرهني

     و مش هتتعذب لما اسيبها واموت


    خالد.. تاني سيرة الموت و اليأس دي

     يا بني انت هتفهم امتى بقا ان انت عندك فرصه انك تعيش

    لازم تعمل العمليه

    انت بقالك شهرين موقف الجلسات الكيميائي

    وعايش ع المسكن وكل مادا والحاله بتزيد عندك

    حرام عليك نفسك

    الورم انتشر بما ف الكفايه انت حتي المسكن مبقاش يأثر فيك


    حسام.. اعيش ليه و عشان مين

    نور فاكره اني خنتها

     و اهلي صدقوا اني من النوع ده بكل سهوله

    وماما حنان ع طول نظرتها ليا بتعاتبني ع ال عملته ف بنتها


    خالد.. انت جرحتها يا خسام

     حتى لو من غير قصد

    و لازم تراضيها و اهلك كمان عايزهم يقولو ايه لما عرفوا انها كانت ف حضنك

     لازم تعذرهم


     اطلق حسام ضحكه عاليه و حزينة.. و انا محدش بيعذرني ليه

     محدش بيفكر بالي بيحصلي ليه

     انا ال لازم اراضيهم و اصالحهم كلهم من غير مفكر للحظه بكرامتي

     

     و مراتي ال يا اطلقها يا اعترفلها بمرضي

     انا زهقت من الدنيا و الناس و كل حاجه خلاص

     انا بجد بقيت مستعد للموت و راضي كمان


    خالد بحزن.. انت بتخوفني عليك يا حسام ده مش كلامك انت عمرك ما كنت كده


    حسام انا من النهارده بقيت كده و مش ح

    هتغير و مش هعمل اي حاجه عشان حد

    و على فكره انا خارج دلوقتي عايز اروح اشم هوا زي الناس العاديه هههههه باااي


    ذهب حسام من المكتب وظل خالد جالس في مكانه مندهش من ما يجري


    كيف لحسام الشخص الهادئ الخلوق ان يصبح بهذه العصبيه والهمجيه

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ف مكان ما داخل  الكافتريا

    ريهام.. وبعدين هنعمل اي دي مبتجيش خالص الكليه ولا عارفه اوصلها

    تفتكر تكون عرفت انه انا ال كنت معاه


    الشاب.. لا معتقدش ال اعرفه م الخدامه ال ف الفيلا انها حتي مدتهوش فرصه يدافع ع نفسه او يقول ان ريهام ال كانت معاه حتي الان محاول يكلمها


    ريهام بضحك.. اشطا

    احنا بقا نضرب الحديد وهو سخن

    الشاب.. يبقا هنفذ الخطه النهارده


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ف منزل ساره


    ساره.. وبعدين معاكي يانور

    انتي لازم تاكلي اي حاجه انتي م الصبح ع لحم بطنك

    نور بتعب.. ماليش نفس ياساره مش قادره اكل

    يظهر كدا اخدت برد ف معدتي


    ساره.. يابنتي انتي ع الحال ده م ساعت ما جيتي ماتيجي نروح للدكتور

    نور.. لا انا شويه وهبقا كويسه


    ساره.. طيب ومستقبلك وكليتك هتفضلي رافضه تروحي لحد امتي

    صاحبتك كلمتك اكتر م مره

    مينفعش كدا

    لازم تخرجي م ال انتي فيه


    نور.. يووووه ياساره حاضر هبقا اروح الاسبوع الجاي الكليه

    ساره.. لا النهارده لازم تخرجي ع جو الكأبه ده وانا هتصل بصاحبتك تستناكي


    نور.. ماشي

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في الجامعه وصلت نور وقابلت صديقتها ريهام


    ريهام بفرحه مزيفه.. نووووور وحشاني يابنت الايه

    نور.. وانتي كمان ياريهام


    ريهام بتصنع الحزن.. انتي عامله اي دلوقتي

    انا عرفت بال حصلك

    متزعليش ياقلبي

    ف داهيه هو ميستهلكيش


    نور.. خلاص ياريهام يلا بينا ع المحاضره


    بعد يوم طويل وبعد ما اخذت نور المحاضرات السابقه لها م زمايلها ف الكليه

    ذهبت م ريهام للكافتريا لتسجلهم ف دفترها


    ريهام.. هروح اطلب حاجه ناكلها

    نور.. ماليش نفس ياريهام


    ريهام.. لا ازاي لازم ناكل مع بعض انتي وحشااااني موت


    وذهبت ريهام وطلبت الاكل وهي تنتظره

    جاء بجانبها هذا الشاب واعطاها شئ ما 

    اخذته  منه وتركها وذهب قبل ان تراه نور


    اخذت الاكل وذهبت به لنور

    وبالفعل بدأو ف تناول الطعام ويضحكون سويا


    بعد ان انتهوا بفتره م الطعام

    نور احست بدوران ف راسها

    كادت ان تقوم لكنها وقعت ع الارض مغمي عليها


    ريهام.. مالك يانور نور

    اجتمع كل م حولها ف الكافتريا م بالجامعه

    حتي يفقوها


    وفجأه وجدت عصام يحملها

    ريهام.. دكتور عصام انا مش عارفه مالها


    عصام.. متقلقيش تعالي معايا ع المشفي

    وانتوا ياجماعه كل واحد يشوف وراه اي

    هي هتبقي كويسه احنا هناخدها المشفي


    وبالفعل ذهبوا جميعا مستغربين مما حدث لنور


    توجه عصام الي سيارته وسط انظار عيون تراقبهم

    وكانت معه ريهام


    وبعد مرور ساعتين

    استفاقت نور وهي تضع يدها ع رأسها وتتألم بشده وتحس بدوار


    نور بالم.. ااااااه اي ال حصلي

    واخذت تنظر حولها وتقول.. انا فين


    ثم تذكرت اخر شئ وهي كانت مع ريهام ف الكليه ويأكلون سويا ويضحكون كيف تاتي الي هذا المنزل

    ومنزل م هذا ومن اخضرها الي هنا


    جاءت ان تقف لكن المخدر مازال يؤثر بها

    دخل شخص ما واغلق الباب

     فنظرت نور اليه وقالت بغضب.. هو انت

    انت ال جبتني هنا

    انت اتجننت ولا اي

    وجبتني ازاي

    انت عملت فيا اي 😡


    عصام بسخريه.. هههههههه ازيك ياجميل والله واحشتيني ف الشهرين دوووول


    وجاء  ليقترب منها فنظرت اليه وتحدثت بغضب..

    اقسم بالله لو قربت مني خطوه ذياده

    لهصوت والم عليك الناس

      

    عصام بضحك.. عادي ولا يهمني صوتي باعلي صوت عندك شوفي مين هيسمعك 

    احنا ف بيت بعيد ع الناس

    معزول تمام

    وسط الصحرا

    اقرب قريه م هنا ع بعد ٤ ساعات ماشي هههههه يعني مش هتعرفي تهربي مني ياجميل


    نور بصراخ.. انت اي حيوووووان

    ليه بتعمل كدا

    عايز اي

    عصام.. عايزك انتي ياجميل


    نور.. انت قولتلي الكلام ده قبل كدا وانا قولتلك اني واحده متجوزه وبحب جوزي

    عصام بضحك.. لا ما خلاص ياعسل انا عارف ال فيها

    ثم نادى ع ريهام


    دخلت ريهام بابتسامه نصر.. نعم ياحبيبي

    عصام.. كده خلاص حسام بقا بتاعك تقدري تروحي ليه

    بس عايز المره دي تخليه يرقع تحت رجلك وال محصلش المره ال فاتت يحصل المره دي

    عايزو يقضي ليله ولا اجمل الليالي

    ونظر لنور بضحك

    اصل ياحرام المره ال فات كان متخدر ومش دريان باي حاجه

    وبيني وبينك الحاجه دي بالذات حلاوتها لما تبقا فايق ههههههه


    نور بصراااخ.. اخرس


    عصام.. مالك ياحلوه صدمتك بالحقيقه

    ما احنا كان لازم نعمل كدا عشان تفترقوا

    وريهام تاخد جوزها اصلها حبته اوي ههههه

    وانا اخدك انت ياجميل وتبقي ملكي

    وهخليكي تحبيني 😂


    نور ببكاء.. انت حيوووووان انا اا يمكن اخليك  تقرب مني ولت هطول مني حاجه

     انا بحب حسااااام

     ال انت متعرفش تكون ربعه اصلا

    مش بس بحبه انا بموت فيه ومستعده اضيع عمري كله علشانه

    مستعده افديه بروحي

      مش اي حد يتحب

     وحسام تعب عشاني كتير واستحملني ياااما

    كفايه اني ظلمته وصدقت لعبتكم القذره دي

    يارتني سمعته وصدقته

    حسام يستاهل كل الحب ال بحبهوله

    بس للاسف انا مستهلش حبه ليا


     وانا بحذرك لو حاولت تقرب لي اقسم بالله  لهتشوف مني حاجه عمرك ما شوفتها 


    عصام بضحك 😂😂.. والله مهما تعملي ما انا سايبك يا نور

    وخرج هو وريهام تركوها وسط بكائها وهي تنادي ع حسام


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف نفس الوقت حسام كان يجلس ع سريره

    ولا يحلق ذقنه ابدا

    عايش مثل الشبح سجين غرفته ف الليل والنهار كله ف الشركه لا يكلم احد ولا يجلس مع احد


    حسام احس بنغزه ف قلبه وفورا ذكر اسم.. نور..

    حاسس ان فيها حاجه

    جاء ليذهب اليها عند ساره لكنه تذكر كلامها له واتهامها له بدون حتي ان تسمعه يدافع ع نفسه

    رجع خطوه لورا ورمى بجسده ع الفراش وقرر الا يذهب اليها


    وفجاه باب غرفته طرق

    لم يعطي حسام اي اهميه للطارق

    لكنه عندما سمعه يقول

    حساام افتح انا خالد

    ذهب وفتح له الباب


    خالد.. البس وتعالى معايا فورا

    حسام.. ع فين


    خالد.. يابني ادم اخلص

    حسام.. ف اي ياخالد


    خالد.. لازم نروح لنور عند ساره اصل.....

    قاطعه حسام بعصبيه.. انا قولتلك مش عايز اكلمها ولا اشوفها انا خلاص كرهتها

    هي صدقت اني خنتها

    وحتي رفضت تسمعني اروحلها ليه

    انا بندم ع كل يوم حبيتها فيه😡


    خالد وقد امسكه بالقوه ليخرجه م الغرفه ويذهبوا لنور

    امسك حسام يده وابعده عنه بشده حتي وقع خالد ع الارض وتصدمت رأسه ف المكتب

    ورأسه تنزف دماءً


    حسام بصدمه.. خ... خالد 😲

    انا اسف حقك عليا واخذ يبكي ع صديقه 😭


    خالد بالم.. متقلقش عليا انا كويس المهم نلحق نور

    حسام بعدم فهم.. نور... مالها

    خالد.. نور مرجعتش م الكليه ياحسام وساره قدقت عليها اوي وراحت سالت عليها ف الكليه قالولها انها فقدت الوعي ف الكافتريا واخدتها صاحبتها ودكتور ف الجامعه للمشفي

    انا حاسس ان ف حاجه غلط لو كلامهم صح يبقا هي فين دلوقتي

    انا متاكد انه حصلها حاجه


    حسام بصدمه.. نور

    طيب قوم معايا نروح للمشفي نشوف الجرح ال ف دماغك الاول

    خالد.. متقلقش عليا انت ناسي ان انا دكتور انا هعالج نفسي وهخيط الجرح المهم اجري انت وحاول تعرف مكانها احنا اخر الليل وهي مختفيه طول اليوم


    حسام.. بس انا مش هقدر اسيبك كدا

    خالد.. يلا ياحسام مافيش وقت


    تركه حسام وخرج

    قابلته حنان

    حنان.. مالك ياحبيبي بتجري كدا ليه ورايح فين

    حسام بتوتر وقلق.. ها

    لا ابدا ياماما نسيت حاجه ف الشركه ورايح اجبها


    حنان.. يابني مش ناوي تكلم نور بنتي وحشتني ورافضه حتي تيجي او تخليني اشوفها شهرين مش عارفه حاجه عنها لولا ساره الله يكرمها كل يوم بطمني عليها مكنتش عارفه هعيش ازاي


    حسام بحزن.. حاضر ياماما هبقا اشوف الكلام ده

    وتركها واسرع لساره

     ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف بيت ساره


    حسام.. انتي متاكده م الكلام ده

    ساره.. ايوه ياحسام


    حسام.. اومال راحت فين بس ومين تل اخدتها دي

    ساره بتفكير.. تفتكر صاحبتها ال دايما بتتصل كل يوم بيها

    حسام.. اسمها اي


    ساره.. ريهام

    حسام بصدمه.. ريهام 😲

    اكيد هي السبب مش بعيد خطفتها ولا عملت فيها حاجه بنت الكلب

    انا لازم اجبها


    ساره.. هو ف اي ياحساك مالك البنت دي وليه ممكن تأذي نور

    حسام.. لان ببساطه هي السبب ف ده كله


    ساره.. ازاي يعني

    قص لها حسام ما حصل معه


    ساره.. يالهوي يعني ريهام هي ال اتصلت بيكي وفرقت بنكم وفهمت نور انك بتخونها

    انا م الاول وعارفه ان ف حاجه غلط لانك مش كدا

    طب والحل هنعمل اي انا قلقت اوي ع نور 😰


    حسام.. باذن الله هنلاقيها بس الاول نوصل لل اسمها ريهام دي

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    عند نور


    كانت تجلس ع الارض تبكي وتناجي ربها

    ان يخرجها م هذه الازمه

    ونادمه ع ما فعلته ف حسام كيف لها ان تصدق وتخدعها عيونها

    بس كنت. اعمل اي يعني ما انا شوفتهم بعيوني


    سامحني ياحسام 😓


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف صباح يوم جديد 


     وقف حسام امام الجامعه

     واخذ يسال كل م مع نور ف كليتها عنها


    وظل يبحث ع ريهام ولكنه لم يجدها

    فأقتربت منه احدى الفتيات

     واخبرته انها تعلم م الذي اخذ نور


    حسام بلهفه.. ارجوكي اتكلمي


    الفتاه.. دكتور عصام شالها عشان يوديها للمشفي وريهام ركبت معاهم

    حسام.. وانتي تعرفي بيت ريهام او عصام ده


    الفتاه.. لا بس اكيد عناوينهم ف شؤن الكليه

    حسام.. اشكرك جدا


    وذهب ليبحث ع عناوينهم وبالفعل وجد عنوان ريهام و عصام


    قام بالاتصال ع خال. لكي يخبره بما وصل اليه

    خالد.. تمام خليك عندك وانا مسافه السكه وهكون عندك


    حسام.. ماشي


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    بعد ساعه

    وصل خالد واخذ حسام وتوجهوا لبيت ريهام

    حسام.. استني يا خالد مش هو ده البيت ال ادتني فيه العنوان يوم الليه اياما

    يمكن كانت ماجراه مخصوص لعملتها القذره

    خالد.. اكيد


    توجهوا لداخل العماره وظلوا يطرقون الباب لكن ليس هناك رد

    فقرر حسام ان يذهب لنفس العماره ال عملت فيه فعلتها القذره وممكن يراها هناك

    وبالفعل ذهب هو وخالد

    وغندما وصلوا الي العماره قبل ان يزلوا م السياره

    اتى ل حسام اتصال

    نظر اليه بصدمه

    خالد.. ف اي

    حسام.. دي هي


    خالد.. هي مين

    حسام.. ريهام


    خالد.. طب بسرعه كلمها


    حسام.. الو

    ريهام.. وحشتني ياعسل

    اخبارك


    حسام وهو يمتص غضبه.. وانتي كمان وحشاااني

    ريهام بصدمه.. بجد ياحسام انا وحشتك


    حسام.. ايوه

    ريهام.. طب ونور


    حسام.. هي صدقت اني خنتها وكدبتني

    وهي اصلا متستاهلش حبي

    وهي طلبت الطلاق وانا هطلقها

    ريهام بسعاده.. ده عين العقل طلقها بلاقرف

    وتبقى ليا ياحبيبي اوعدك مش هتندم والله انا بحبك م اول نظره وهخليك اسعد راجل ف الدنيا


    حسام.. ممكن نتقابل

    ريهام.. ياريت


    حسام.. فينك طيب

    ريهام.. ف شقتنا ياقلبي


    حسام وقد فهم مقدها انها العماره التي يقف امامها هو وخالد


    حسام.. ماشي انا قريب منها ربع ساعه واجيلك

    ريهام بسعاده.. تمام

    وقفلت الخط


    خالد.. انت ناوي ع اي ياحسام

    حسام.. ناوي ادفعها القديم والجديد 😡


    خالد.. بس انا خايف عليكي ياصاحبي شكلها مش سهل

    حسام.. نَور ف خطر وانا لازم انقذها ياعالم هي عامله اي دلوقتي مع الحيوان ال خطفها


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف شقه ريهام


    ريهام.. مكنتش اعرف انك هتجيلي تاني بالسرعه دي

    حسام.. عجبتني اللعبه وقولت ليه لا


    ريهام.. تحب تشرب حاجه

    حسام.. اي حاجه عندك


    ريهام.. عيوني

    وذهب لتحضر اثنين م العصير

    واتت بهم

    حسام.. ممكن كوبايه مايه


    ريهام.. حاضر

    وذهبت لكي تحضرلها لكنها لا تعلم ماذا فعل حسام عندما ذهبت


    جاءت اليه بالماء وبعد ان شرب حسام اقترب منها بشده واخذ ينظر ف عيونها ويتلامس شعرها ويقول لها كلام

    كله غرام وحب جعلها تصدقه وتستجيب له

    ثم خطف منها قبله عنيفه


    ثم ابتعد لتاخذ نفسها وقال لها اشربي العصير وتعالي اقولك ع حاجه مهمه جوا ف الاوضه


    ضحكت ريهام ضحكه فاضحه.. عيووووني ياحبيبي

    وشربت العصير وذهبت معه للفراش لكنها فجاه فقدت الوعي


    نظر اليها حسام وبصق عليها

    حسام.. اتفووووه اد اي انتي مغفله وقذره

    وحملها وتوجه بها للسياره


    خالد.. بسرعه قبل ما حد يشوفنا

    ادخلها حسام وذهب بها ال مخزن الشركه


    بعد ساعتين افاقت ريهام

    ووجدت نفسها مقيده ع كرسي

    اخذت تنظر حولها برعب وبكاء

    انا فين واي ال جابني هنا


    ودخل اليها حسام وهو يضع يده ف جيب بنطاله وقال لها.. فين نور يازباله


    ريهام ببكاد.. نور... نور.... وانا اعرف منين اخر مره شوفتها لما اغمي عليها ونقلناها المسفي وسبتها ومشيت


    اقترب منها حسام وصفعها بقوه حتي نزفت شفايفها

    وقال بعصبيه.. انطقي 😡

    فين نور


    ريهام ببكاء.. معرفش..... معرفش

    اقترب منها وقطع لها ملابسها وامسك الكرباك واخذ يجلدها

    وهي تصرخ بشده

    حتي دخل خالد ع صرخها

    وتفاجاه مما اصبح حسام عليه

    اسرع اليه ومسكه واخذ منه الكرباك وقال بعصبيه.. انت غبي اي ال انت بتعمله ده من امتى وانت كنت كدا يا حسام


    حسام بالم.. هي السبب ال خلتني كدا

    انا لازم اخليها تعترف

    خالد.. مش كدا حرام عليك البنت هتموت ف ايزك


    اقترب خالد منها وحزن بشده ع اثر الضرب ع جسدها

    فخلع قميصه ووضعه عليها حتي يداري جسدها

    واعاطها حقنه مسكت للالم

    وقال لها.. لو عايزه تعيشس وتترحمي منه قولي نور فين

    انا لحد دلوقتي ماسكه بالعافيه لكن صدقيني هو ممكن يقتلك بسهوله


    ريهام ببكاء والم.. انا..... انا

     ه.. قو.. لك.. م

    ع كل

    ح.. اج.. ه😭😭😭

    (انا هقولكم ع كل حاجه)

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    عند نور


    استيقظت م نومها ووجدت عصام امامها

    فقامت بفزع وقالت له.. انت اي ال جابك هنا


    عصام بضحك هستيري.. دي شقتي وادخل اي مكان وقت ما احب

    نور.. ارجوك خليني امشي


    عصام.. مش قبل ما اخد منك ال انا عايزه ياحلوه 

    نور بخوف .. انت... عااايز اي


    عصام بسخريه.. عايزك يا حلوه. .. تبقي ملكي وتحت جزمتي


    تراجعت نور للخلف وكانت ستقع

     ولكن عصام اقترب منها واخذ يقبلها بعنف

    اخذت تضرب فيه  وتصرخ


    نور.. ابعد عني يا حيوووووان😩

    عصام.. كلمه كمان وهخليكي تبوسي ايدي عشان ارحمك لحد دلوقتي انا بعاملك كويس انتي لسه مشفوتيش الوش التاني ياحلوه 


    نظرت نور اليه برعب 

    اقترب عصام منها اكثر

    وهي تضربه وتصرخ ليبتعد

    حتي مزق ملابسها ويضربها ع وجهها

    واخذ يقبلها بعنف ع شفتيها ورقبتها ويده القذره يلامس بها جسدها

    وهي تصرخ وتنادي ع حسام

    وتبكي بشده


    عصام.. بطلي تقاوميني عشان ماذيكيش وكاد ان يقبلها مره اخري

      ولكن فجأه تلقي ضربه قويه علي رأسه فنظرت نور بدموع باكيه ووجدته حسام

      

    نظر حسام اليها

    وحزن ع حالها وعلى تاخيره

     فوجدها تقف خائفه تحاول

    السيطره علي دموعها فأقترب منها وسحبها الي احضانه فبكت بشده وهي تحاول ان تدفن رأسها في صدره فتحدث بضيق.. اهدي ... متخافيش انا معاكي


    نور وهي تشهق بالبكاء. هو..... هو....😭😭

    حسام.. نور اهدي متخفيش انا معاكي


    نور.. هو عمل فيا 😭😭😭

    كان عايز 😭😭😭


    حسام بغضب.. اهدي طيب المهم هَ حاول يلمسك

    نور ببكاء.. مل... حق... شي😭


    حسام تنهد براحه وقال.. الحمدالله جيت ف الوقت المناسب


    نور.. انا اسفه ياحسام كان لازم اصدقك او ع الاقل اسمعك حقك عليا 😭😭

    حسام.. مش وقته يانور يلا بسرعه نمشي


    خالد.. هنعمل اي ف البت دي

    حسام بغضب.. ارميها هما ويلا بينا


    ريهام ببكاء.. لا ارجوكم متسبونيش هنا معاه ده ممكن لو عرف اني قولتلكم مش بعيد يعمل فيا حاجه😭😭


    نور.. انا عايزه امشي م هنا😭😭

    حسام بضيق طيب اهدي ... خلاص بطلي عياط

    خالد .. اهدي يا نور

    وفجاه استفاق عصام ووجه السلاحه اليها ليصيبها

    ورأه حسام وقال بصراخ.. نوووووووووووووور


    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا الخامس عشر

    اي خدمه فصل طويل اهو  

    اشوفكم ف الفصل القادم


    توقعاتكم


    يتبع......


    قــال تــعــالــى :


    {وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ ۚ 

    إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ}


    [سورة الروم : 23]

    أي: سماع تدبر وتعقل للمعاني والآيات في ذلك.

    إن ذلك دليل على رحمة اللّه تعالى كما قال:

    { وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ 

    وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ } 

    وعلى تمام حكمته إذ حكمته اقتضت سكون الخلق 

    في وقت ليستريحوا به ويستجموا وانتشارهم

    في وقت لمصالحهم الدينية والدنيوية 

    ولا يتم ذلك إلا بتعاقب الليل والنهار عليهم

    والمنفرد بذلك هو المستحق للعبادة.

    📗 [تفسير السعدي رحمه الله]



    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 السادس عشر 👉

    ------------________-------------


    ‏يا رب.. دبر لنا الأمر.. وافتح لنا أبواب الرزق.. وفك الكرب.. وعجل لنا الخير.. وابعد عنا مكر الماكرين..🤲🍀


    ‏"في أمسّ الحاجة لعونك يا الله، رتِّب فكري، جدِّد شغفي، زدني رحمةً وفضلاً وتنويرًا."


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    وصلنا الفصل ال فات ع حسام عندما انقذ نور  قال لها .. اهدي ... متخافيش انا معاكي


    نور وهي تشهق بالبكاء. هو..... هو....😭😭

    حسام.. نور اهدي متخفيش انا معاكي


    نور.. هو عمل فيا 😭😭😭

    كان عايز 😭😭😭


    حسام بغضب.. اهدي طيب المهم هَ حاول يلمسك

    نور ببكاء.. مل... حق... شي😭


    حسام تنهد براحه وقال.. الحمدالله جيت ف الوقت المناسب


    نور.. انا اسفه ياحسام كان لازم اصدقك او ع الاقل اسمعك حقك عليا 😭😭

    حسام.. مش وقته يانور يلا بسرعه نمشي


    خالد.. هنعمل اي ف البت دي

    حسام بغضب.. ارميها هما ويلا بينا


    ريهام ببكاء.. لا ارجوكم متسبونيش هنا معاه ده ممكن لو عرف اني قولتلكم مش بعيد يعمل فيا حاجه😭😭


    نور.. انا عايزه امشي م هنا😭😭

    حسام بضيق طيب اهدي ... خلاص بطلي عياط

    خالد .. اهدي يا نور

    وفجاه استفاق عصام ووجه السلاح اليها ليصيبها

    ورأه حسام وقال بصراخ.. نوووووووووووووور


    اطلق عصام الرصاصه واصابت هدفه

    .. ريهام..

    انها كانت تقف بجانب نور وخاف حسام عليها


    وصرخ باسمها واقترب منها واحتضنها وابعدها ع ريهام


    وبما ان الرصاصه جاءت ف رأسهل ماتت ريهام ع الفور

    وهذا هو جزاءها

    فمن حفر حفره لاخيه وقع فيها

    بعد ما انتهى عصام م ريهام وجه السلاح ع نور لكي يخلص منها

    لكن حسام شتته بالحديث معه

    حتي توجه اليه خالد وضربه برجله ع يده فاوقع السلاح م يده

    ودار عراك بين عصام وخالد


    حتي جاءت الشرطه التي طلبها حسام قبل ان يأتي بعدما علم عنوان نور م ريهام وكمان سجل اعترافها ع الهاتف


    اخذت الشرطه عصام واتحولت اوراقه للمفتي

    وسوف يعدم بعد شهرين

    ع فعلته


    اما ع نور رجعت الي الفيلا مره اخرى

    وعندما علمت حنان بما حدث مع ابنتها اخذتها بين احضانها وظلت تبكي فهي ظنت انها فقدتها

    وعاتبت حسام ع عدم اخبارهم ع اختطاف نور


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    مر اسبوعين ع هذه الاحداث

    نور تقيم مع ساره

    وحسام يقيم ف الفيلا


    نور كل يوم تحاول الحديث معه والاتصال به لكنه يرفض ولا يعطي لها اي فرصه

    فهو رغم كل ما حدث الا انه لا يسامحها

    ع ظنها به انه يخونها

    وعلي عدم اعطاه فرصه لتسمعه


    في المساء وقفت نور في شباك غرفتها في بيت ساره

     تتمني لو يخالف توقعاتها ويأتي حسام اليها

    ف بعد هذه الحادثه وانقاذها لم يتكلم معها ابدا

    ولا حتي قال لها ارجعي الي بيتك


     ولكن تعلم انها جرحته كثيرا فأخذت هاتفها وبعثت له رساله وكان محتواها


    " سامحني 😔 الحياه من غيرك هتبقي صعبه اووي 😪 مش هعرف اعيش من غيرك " 


    في الجهه الاخري كان يجلس  حسام علي المكتب

    حتي قاطعه صوت رنين هاتفه يعلن عن وجود رساله

     ففتحها وقرأ محتواها ثم اغلق الهاتف وتنهد بضيق


    اما عند نور كانت تتوقع انه سوف يقرأها ويبعث لها رساله

    يرد بها عليها

    لكنها انتظرت ساعات ولم ياتيها اي رساله او اتصال ظلت تبكي ع حالها


    حتي دخلت ساره.. انتي مأكلتيش حاجه يا نور النهارده خالص

     وانا واخده بالي منك مش بتاكلي خالص بقالك فتره

    بالله عليكي  خدي اشربي اللبن دا


    نور بحزن.. شكرا يا ساره بس مش هقدر اشرب حاجه مليش نفس 


    تنهدت ساره بضيق ثم قالت.. مالك بس بقالك فتره تعبانه ومش بتاكلي وقولتلك نكشف وانتي رافضه وشك بقا اصفر ومخطوف فيكي اي يانور


    ولو كل ده زعل ع حالكم

    ف اعذري حسام يانور في اي حاجه يعملها انا مش عارفه اي ال حصل بس بنكم اي ال وصلكم لكدا ومين فيكم ال غلطان

    بس ال اعرفه انك لازم تحاولي ترجعي جوزك مينفعش كده البعاد بينكم ذاد اوي

    وكدا هتتعودا ع البعاد ومش هتكملوا مع بعض


     

    نور ببكاء.. انا غلطت غلطه كبيره اوي ياساره

    يارتني اديته فرصه اسمعه فيها

    يارتني ما مشيت ورا عقلي

    وكنت مشيت ورا قلبي

    قلبي كان بيقولي لا ده بيحبك وعمل المستحيل عشان يتجوزك واستحمل ياما ليه يحب غيرك ويخونك متصدقيش

    بس عقلي كان بيكدبي ويقولي صدقي ال شافته عيونك

     انا عايزاه ياخد وقته علشان يقدر يسامحني


     والله العظيم انا بحبه اوووووي😭

     ياريته يعرف انا بحبه ازاي


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    اليوم اول ايام الشهر الكريم


    حنان.. حبيبتي ازيك

    نور.. الحمدالله ياماما


    حنان.. كل سنه وانتي طيبه اروحي

    نور.. وانتي طيبه ياست الكل


    حنان بحزن.. النهارده اول يوم ف الصيام يانور

    واول مره متبقيش وسطينا

    عشان خاطري يابنتي كفايه كدا بقا بعاد

    تعالي ع الفطار نتجمع ذي كل سنه


    نور.. حاضر ياماما هاجي

    حنان بفرحه.. ربنا يخليكي ياحبيبتي

    يلا سلام منتظراكي انتي وساره متتاخريش


    نور.. حاضر.... سلام


    ذهبت نور لتحضر نفسها بعد ما ابلغت ساره ان تجهز نفسها للذهاب لهناك

    وفرحت جدا ساره بهذا الخبر منها ترى خالد حبيبها

    ومنها تعطي فرصه لنور وحسام للرجوع لبعض


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ف الفيلا


    دخلت نور مع ساره

    ورحبت بيهم حنان بشده

    وكذلك محمد وعاتبها ع طوله غيابها ورفضها ان تاتي تعيش معهم

    رحب بهم خالد كثيرا فهو كان سعيد ع رؤيته ل سارره فقد اشتاق لها

    مر وقت طويل ع رؤيتها

    ف هو داذما مشغول مع حسام بسبب مرضه ومشكلته مع نور


    اما ع حسام كان يقف بعيد ويضع يده ف جيب بنطلونه وينظر لهم ببرود


    تمنت نور ان ترى نظرات حسام العاشقه لها ذي زمان و لكنه فعلا تغير 

    دخلت و سلمت على الجميع 


    حنان بفرحه.. اهلا يا بنتي الحمد الله انك جيتي

    نور.. مقدرش ارفضلك طلب ياامي


    محمد.. عامله اي ياساره

    ساره.. بخير ياعمي


    خالد بهمس .. وحشتيني 😁

    ساره بخجل.. وانت كمان ☺️


    نور بضحك.. لا انا اقول نجيب شجره لمون بقا هههههه

    حنان.. احنا ف صيام بعد الفطار بقا ههههه

    وضحك الجميع الا حسام


    لاحظت نور عدم رغبته ف وجدها نظرت له بحزن ف هو تغير كثيرا

    اصبح شخص لا تعرفه😔


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ذهب حسام بسرعه الى المكتبه

    رأه خالد فتوجه الي المكتب خلفه


    حسام بعصبيه.. اي ال جابها هنا😡

    خالد.. اهدي ياحسام مش كدا

    دي مراتك يا بني

     مش عايزها تيجي ليه

    وكمان ده بيتها ذي ماهو بيتك


    حسام بحزن .. مش عايز اتعلق بيها ياااااخالد  مش عايز افتكر ايامي معاها

     خرجها من هنا ارجوك 😩


    خالد.. لا مش هتخرج وانت لازم تعمل العمليه كفايه كدا بص لحالك بقا ياااخي 😡😤

    نور والكل لازم يعرفوا الحقيقه النهارده

     

    حسام.. انا مش هعمل العمليه

    انا مش عايز نور ولا حابب انها تعرف عني حاجه

    خرجها بره ارجوك انا مش مستحمل

     

    خالد.. حسام انت وضعك مش عاجبني من امبارح مالك 

    حسام بالم.. مافيش حاجه دوخه بس جامده شويه


    خالد.. تحب تطلع اوضتك و ترتاح 

    حسام.. مش هينفع بابا عايزنا نتغدى كلنا سوا

     

    خالد بقلق.. طيب انت هتقدر تقوم عشان نروح السفره 

    حسام.. ايوا ان شاء الله هقدر بس حاسس اني بردان اوي 🥶


    خالد و هو يلامس رأسه.. ياخبر  انت سخن اوي من امته و انت كده 😰

    حسام بعدم تركيز.. مش عارف


    خالد.. انت لازم تروح المشفي ياحسام وضعك كده يقلق و بعدين انت معملتش فحوصات بقالك اد ايه؟

     

    حسام بألم.. مش فاكر،

     يلا بقا وبطل تحقيق الدكاترا ده عشان نروحلهم


    وقف حسام بصعوبه  و ساعده خالد على المشي و هو يحاول ان يظهر امامهم بصوره طبيعيه قدر الامكان حتي لا احد يلاحظ تعبه


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    اجتمعو الجميع حول مائدة الطعام و هما يتبادلون اطراف الحديث بسعاده

    اما عن نور كانت تنظر لحسام وهو يتجاهلها


    ف كل منهما ف داخله خليط من المشاعر  العشق و العتاب

     الحب و الالم

    و كل منهم يدور في رأسه مئات الافكار


    محمد.. اي مالك يابني مبتكلش ليه  

    حسام.. انا باكل اهو يا بابا

     

    خالد تدخل بسرعه.. ما انت عارف حسام ياعمي مبياكلش واكلته ضعيفه


    حنان.. اه والله عندك حق يا بني

      ده خاسس خالص ووشه اصفر طول الوقت


    حسام.. اي يا ماما حنان

    هتفضلي تخافي عليا لحد امته انا خلاص كبرت


    حنان بسعاده.. لأخر يوم في عمري وانا عندي مين غيرك انت ونور اخاف عليه

    نور.. ربنا يخليكي ياست الكل


    محمد.. وبعدين يا عيال مش كفايه كدا

    حسام.. كفايه اي يابابا


    حنان.. ال انتوا فيه ده غلط لازم ترجعوا لبعض

    نور.. والله ياامي انا م حقي اني اخد موقف وازعل لما اعرف انه بيخوني

    ولما عرفت اني ظلمته وجرحته كلمته كتير واعتزرته وهو ال متقبلش كلامي


    وقف حسام بصعوبه وقال بعصبيه.. حقك هههههههههههههه

    حقك ف اي بالظبط انك تهنيني قدام اهلي وتتهميني بالخيانه

    اه شوفتي بعينك بس موقفتيش تسمعيني

    عمرك شوفتي واحد مع واحده ومصدوم م منظره وبيلبس بسرعه وعمال يكلم نفسه ومزهول م ال بيحصل

    انا لو كنت بخونك كان ولا هيفرق معايا وفضلت ف حضنها وكنتي هتسمعي ضحكتنا م الباب


    انا لو كنت بخونك كنت نسيتك م زمان وبطلت احبك

    وشوفت غيرك

    بس لا انا مش كدا ياهااانم


    واخذ يضحك بشكل هستيري صدم الجميع م حال حسام ومن ضحكاته

    انتي اصلا مدتنيش فرصه ادافع فيها ع نفسي وتسامحيني 

    ليه بقا عايزه فرصه اني اسامحك

    ولا عشان انا الغلبان ال جاي دايما عليه الكل

    منا اهبل بقا

    فكراني عشان بحبك يبقا هرقع تحت رجليكي لما تقوليلي اسفه


    نور ببكاء.. ياحسام الدين بيقول ان الله غفور رحيم ربنا بيغفر ويسامح

    ليه انت متسامحش وتغفر

    زمان الرسول صلي الله عليه وسلم كان بيعدل بين زوجاته ويحبهم جدا

    ولما ف مره اتهمرا الناس اخد زوجاته بالخيانه والزنا هو زعل واخد موقف وهي كمان زعلت انه صدق الناس  بس لما عرف انها بريئه راحلها وقالها سامحيني وهي غفرت لع وسامحته ع اتهامه بالخيانه


    ليه انت بقا مش عايز تسامحني ع اتهامي ليك بالخيانه 


    حسام بعصبيه.. انتي تعرفي اي ع الدين

    تعرفي اي ها قوليلي

    ال بتقوليه ده غلط

    انا هقولك ال حصل بالظبط


    زمان خالص 

    الرسول صلي الله عليه وسلم  ساعة حادثة الإفك لما بعض المنافقين اتهمّوا السيّده عائشه بالزنا وانها خانت الرسول

     قعد شهر كامل بيسمع كلام الناس ومستحمل الأذى المعنوي ال واقع عليه

     وكل ده عشان ميسألهاش مباشرة هل ده حصل ولا لا

     فيكسر بخاطرها لو حسّت انه شاكك فيها

    كان خايف ع مشاعرها لانه بيحبها


    تعرفي السيده عائشه كانت بتقول اي


     السيده عائشه كانت بتحكي ان الرسول كان بيخلّيها تاكل الأول أو تشرب من الإناء وبعدين ياخده منها ويشرب

     او ياكل من نفس المكان ال هي أكلت أو شربت منه

     وكان بيقول للناس على السيده خديجه: "إنّي رُزقتُ حُبها" من شدّة حُبه ليها


    الرسول كان بيقعد علي الأرض ويثني ركبته للسيده صفيّة عشان تركب على ضهر الجمل بتاعها

     وكان لما بياخد زوجاته معاه للحج والراجل ال بيقود القافله بيسرع كان بيقوله

     "رفقاً بالقوارير" .. متسرعش يعني عشان معانا نساء وكده


    في مرة في نص الطريق الجمل بتاع السيّده صفيه اتأخر عن باقي القافله وبرك عالأرض راحت معيطه

    الرسول مزعقلهاش ولا قالها ايه ال بتعمليه ده ..

    الرسول وقّف القافله كلها ورجعلها وقعد يمسح دموعها بايديه ويطيّب خاطرها


    الرسول كان بيخرج مع زوجاته للتنزه، كان بيساعدهم في شغل البيت وبيخيّط النعْل ال بيلبسه والثوب اللي بيرتديه

    الرسول عمره ما ضرب زوجه من زوجاته وقال على بنته السيده فاطمه "إنها بضعة مني يريبني ما رابها ويؤذيني ما آذاها"


    في مرة الرسول كان خارج في قافله ومعاه السيده عائشه، فقال للناس تقدّموا وتسابق مع السيده عائشه فسبقته ..بعدها بفترة خرجت معاه في قافله تانيه فقال لأصحابه تقدّموا وقالها سابقيني، فتسابقوا فسبقها وقعد يضحك ويقولها هذه بتلك 


    الرسول لما نزل عليه الوحي وكان خايف ساب أصحابه وقرايبه ومراحش غير للسيده خديجه وحكالها

    والعام ال ماتت فيه سُمّي بعام الحزن من شدة حزن النبي عليها

    وكان لما بيدبح شاه يقولهم أرسلوا بها إلى أصدقاء خديجه وفاءً لها


    الرسول كان بياخد حفيدته أُميمه بنت زينب ويصلّي وهو شايلها ولما كان يركع أو يسجد ينزلّها ويرجع يشيلها تاني

    الرسول قال: "من كان له ثلاث بنات أو ثلاث أخوات أو ابنتان أو أختان فأحسن صحبتهن واتقى الله فيهن فلهُ الجنة


    انا رعيت  ربنا فيكي بما يرضى الله

    وحبيتك وتجنبت بنات حواء جميعا عشانك

    واي المقابل

    انك تصدقي كدبه لعبه قذره

    انا مش عايز اعرفك انا بكرررررهك

    ياريت تبعدي عني انا ندمان ع الحب ال حبتهولك طول عمري

    بكره هتوصلك ورقه طلاقك


    حنان بصدمه.. يابني مش كدا اهدي وصلي ع النبي

    حسام.. عليه افضل الصلاه والسلام


    محمد.. حساااااام تعالي ورايا ع المكتب

    خالد.. سيبه ياعمي انا ال عايز اتكلم معاه

    ساره.. يا حول الله يارب والله ده شيطان ودخل بينكم


    حسام كان يمر بأقصى حالات الانهيار لم يتوقف عن نظراته الي نور بكره

     حتى اقترب منه خالد  و بدون اي كلام ارتمى حسام في احضان صديقه

    و انفجر بالبكاء و الضحك و الصراخ في نفس الوقت


    محمد.. بطل بقا ال انت عامله ف نفسك ده خلاص موضوع حصل وخلص

    وعرفنا انك معملتش حاجه مكبر الموضوع ليه

      

    خالد صرخ صرخه عاليه جدا بمحمد فهو يعلم انه يضغط ع ابنه حسام بكلامه هذا وخاف ع صديقه.. اسكت بقا حرام عليك ياعمي سيبه ف حاله

    محدش عارف هو بيمر بايه

    احنا كلنا جينا عليه وكدبناه وانت هنته وشتمته ظنيت انه زنا وماشي ورا شهوته ومنحرف

    لا ياعمي حسام طول عمره جدع وطيب ومحترم ويعرف ربنا عمره ما يعمل حاجه غلط وانا كنت عارف بالحوار م الاول والبنت دي كانت بتتصل بيه تهدده لو مرحلهاش هتكلم نور وتقولها ع كل حاجه وهو راح عشان يوقفها عند حدها مكنش يعرف انها بدبره ع مكيده

    هي وال الزفت ال معاها


     محمد.. تهدده بايه

    وتقول لنور ع اي


    كاد ان يتكلم خالد ويقول لهم حقيقه مرض حسام

    لكن حسام امسكه واوماء براسه بالرفض ع الا يفعل ذلك


    اقتربت نور من حسام رغم تحذير خالد لها ان لا تقترب منه الآن


    نور.. حسام  اهدى ارجوك 

    حسام دفعها بعصبيه و هو يصرخ.. ابعدي عني مش عايز اشوفك

     انتو كلكم مبتحسوش بل فيا ولا ال بيجراري  مش عايز حد فيكوا يلمسني😭😭

     

    خالد.. اهدى بس يا حسام انا لازم اعرفهم على كل حاجه اهدى

    حسام بصراخ.. لا لا مش هتقول مش عايز حد سيبوني ف حالي بقا

    مش عايز حد معايا بكرهكوا كلكوا ابعدو عني


    بدأ حسام يتراجع للوراء و هو يردد هذه الكلمات

     كان يتصرف بشكل غريب و لا يدع احد يقترب منه

     و هم غير مصدقين ما يفعله انها المره الاولى التي يشعرون انه فعلاً على وشك الانهيار و لا يعرفون كيف يتصرفون معه


     

    نضر اليه خالد بقلق فهو يعلم كم هو مريض ويتالم الان

      اما ع ساره فذهبت لتهدأ نور


    حسام كان مستمر بالبكاء و الضحك في نفس الوقت انه غير مصدق ما يحصل معه لما كلهم ضده

    ولكنه فجأه توقف عن ما كان يفعله و بدأ يدلك رأسه بعنف وهو يرتجف و قد عرف خالد ان حاله حسام تدهورت جدا

    خالد بقلق.. حسام حسام  بصلي مالك

    الدوخه رجعتلك تاني و لا الصداع

    حساااااام  كلمني ارجوك 😰

    حاسي بايه


    لكن حسام لم يستطيع الاجابه على خالد و خلال ثواني فقد توازنه و كان مستلقي على الارض

    اسرع الجميع اليه خائفين عليه

     

    محمد بقلق.. هو مالوا يابني بيحصلوا كده ليه 

    حنان ببكاء.. ابني بيروح مني يا محمد

     

    نور برعب.. هو ف اي انت مش بتتكلم ليه يا خالد ف اي

     

    التفت خالد لساره وقال لها بصوت عالي.. اطلبي الاسعاف بسرعه


     

    حسام كان في حاله لا توصف

     كل هذه المده كان متماسك يخفي الالم عن الجميع و لايشعرهم بشئ و لكن هذه المره تغير كل شئ

     تحول حسام المتماسك الى شخص يصرخ من شدة الالم


    جسده يرتجف من البرد و هو يصرخ من شدة الالم😔


    خالد بخوف.. الاسعاف جايه اصبر يا حسام  ارجوك اهدى 

    حسام متمسك برأسه و يصرخ.. ااااااااااااااه مش قادر يا خالد انا بردان اوي الحقني


    خالد.. انا عارف بس ارجوك مش عايز اشوفك يائس كدا اهدى شويه وانشاء الله خير

     

    حسام وهو يرتجف تمسك بيد خالد.. انا مش موافق  مش عايز عمليه

    مش موافق يا........ ااااااه


    في هذه اللحضه كان يقف والده ممسك بيده الاخرى و هو يبكي بكل ما فيه من قوه


    اما نور فأقتربت منه و قالت ببكاء.. اوعى تسيبني يا حسام ذي ما احمد سابني

     انا بحبك اوعى تسيبني والنبي 😭😭😭

     

    حسام بالم.. سامحيني يا نور 

    نور ببكاء.. مسمحاك والله

    وانت كمان سامحني

     انا هفضل معاك طول العمر وبكره وبعده هنربي عيالنا سوا 


    اقتربت منه حنان و هي في غايه الخوف و القلق وظلت تبكي بشده ووضعت يدها على كتف حسام  


    حسام  بصراخ.. ااااه ااااااااااااااه

     ثم استرخت كل عضلاته و بدأ يرتجف بقوه 

    ثم فقد الوعي تماماً

     و كانت هذه صدمة للجميع

     فبدأو بمحاوله افاقته

     و لكن لم يستطيعوا ابدا


    حنان ببكاء.. حسااااام

    حسااااااااااااااام رد عليا يا بني

    متقطعش قلبي عليك يابني😭😭😭

     

    خالد بصراخ ، ابعدو عنوا بقا عايزين منه اي تاني انتوا ال وصلتوه لكدا

      

    ثم مسك يده ليقيس له النبض


    يالهووووووي  نبضوا بطئ جدا و لو حصلك حاجه مش هسامحك ابدا ياحسام  طول عمري

     

    نور ببكاء وهي متمسكه بيد حسام

    هو هيبقى كويس صح يا خال

     هو معندوش حاجه هيبقى كويس

    صح

    صح


    لم يرد خالد على تسائلاتهم حتى سمع صوت  

     الاسعاف تعلن ع وصلوها

     

    دخلو فريق الاسعاف و سألوا عن ما حدث و لكن خالد لم يخبرهم كي لا يعلم جميع من في المنزل ما يحدث الآن


    و اكتفى بشرح ماحدث امامهم

    في سيارة الاسعاف اصرت نور ان تكون مع حسام و باقي العائله ذهبوا بسياره محمد الى المستشفى


    وصلت الاسعاف الي المشفي وتقدمت بسرعه للداخل حتي استقبلهم فريق م الاطباء والممرضين

    وذهب معهم خالد ف هو يعلم حاله حسام ودخلوه الاستقبال


    وتم تعليق محاليل واسلاك ف جسد حسام واخذوا منه عينه دم ليعملوا الفحوصات اللازمه

    وبعد نصف ساعه ظهرت النتيجه

    وصدمت خالد مما رائ


    الورم منتشر بشكل كبير ولازم عمليه فورا ونسبه نجاح العمليه ١٠٪ 😰😓


    خرج خالد اليهم واسرع اليه الجميع وقالوا ف لهفه.. طمنا ع حسام ياخالد


    خالد بحزن.. ادعولوا ياجماعه

    لازم يدخل غرفه العمليات بس هو رافض وعارف اني هخسر صاحبي بس مش هسمحله يموت

    وهدخله العمليات غصب عنه بس للاسف نسبه نجاح العمليه ١٠٪


    الجميع ف صدمه وفي بوق واحد.. يموت وعمليات هو ف اي

    ماله حسااااااااااااااام


    حنان ببكاء.. يابني طمني بالله عليك ماله ابني وليه عمليه وليه ممكن يموت


    خالد بحزن.. م الاخر كدا ياجماعه حسام تعبان م فتره كبيره م قبل جواز نور واحمد

    ولازمله عمليه ضروري


    محمد.. ليه ماله

    نور.. طمني ياخالد

    ساره.. ما تنطق ياهالد ف اي حرام عليك اعصابنا باظت خلاص


    خالد بالم.. حسام...... حسااااالم

    عنده ورم ف المخ ولازم عمليه


    الجميع ف صدمه.. ايـــــــــــــــــــــه😲

    نور بصراخ.. حساااااااام 😭😭😭


    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا السادس عشر


    توقعاتكم


    يتبع......


    يا من أرسلت الرعد والبرق لترنا آياتك.. أرنا قدرتك على تفريج همومنا وإصلاح أحوالنا وقلوبنا وذريتنا.. إنك على كل شيء قدير.. 💞


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ‏الحمدلله الذي أرضاني بنفسي وبرزقي وبهمي وبكل أمراً مقدر لي ، الحمدلله حين أتألم وحين أبكي وحين أضحك وحين أفرح ، الحمدلله في كل حال وفِي كل حين💜🙏


    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 السابع عشر 👉

    ------------________-------------


    سمع عمر بن الخطاب رضي الله عنه

    شاب بالمدينة يقول .. يا أحكم الحاكمين احكم بيني وبين أمي

    فقال له عمر : لماذا تشكو امك يا غلام على هذه الصورة ؟

    قال : يا أمير المؤمنين إنها حملتني في بطنها تسعة أشهر

    ثم ارضعتني حولين كاملين .. فلما كبرت طردتني

    وزعمت أنها لا تعرفني

    فاستدعى عمر المرأة .. ثم سألها عما يقول الغلام

    فقالت : يا أمير المؤمنين

    والذي احتجب بالنور .. إنني لا أعرف هذا الغلام

    وأنا لا أزال بكرا لم أتزوج

    فسألها عمر : هل لك شهود على ما تقولين ؟

    فأجابت : نعم .. هؤلاء إخوتي

    فاستدعاهم عمر فشهدوا عنده بأن الغلام كذاب

    وأنه يريد أن يفضح أختهم في عشيرتها .. وأنها لم تتزوج

    فقال عمر : إنطلقوا بهذا الغلام إلى السجن حتى نسأل

    فأخذوا الغلام إلى السجن .. وفيما هم في الطريق إلى السجن لقاهم علي كرم الله وجهه .. فناداه الغلام

    يا ابن عم رسول الله .. إني مظلوم

    ثم قص عليه قصته

    فقال علي : ردوه إلى أمير المؤمنين عمر

    فلما ردوه ..

     قال لهم عمر : لماذا رددتموه إلي ؟

    فقالوا : إنك قلت .. لا تعصوا لعلي أمرا .. وقد أمرنا أن نرده

    وألا نذهب به إلى السجن .. ثم جاء علي .. وقال لعمر :

    لاقضين اليوم بقضاء يرضي رب العالمين

    ثم أخذ يسأل المرأة : ألك شهود ؟ قالت : نعم

    ثم تقدم الشهود فشهدوا بأن المرأة ليست أما للغلام

    فقال علي : اشهد الله وأشهد من حضر من المسلمين

    أني قد زوجت هذا الغﻻم من هذه الفتاة

    بأربعمائة درهم .. أدفعها من مالي الخاص

    وأعطى الدراهم للشاب .. وقال له والمرأة تسمع :

    لا أراك إلا وبك أثر العرس

    فقام الغلام للمرأة .. وأعطاها الدراهم .. وقال لها :

    قومي معي إلى بيت الزوجية

    فصاحت المرأة : النار .. النار .. يا ابن عم رسول الله

    أتريد أن تزوجني من ولدي ؟ هذا والله ولدي

    وقد زوجني أخي رجلا غريبا .. فولدت منه هذا الغلام

    فلما كبر أمروني أن انتفي منه وأطرده

    وفؤادي يحترق عليه .. ثم أخذت بيد ولدها وانطلقت

    فصاح عمر بأعلى صوته ... وآعمراه .. لولا علي لهلك عمر


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    نبدأ قصتنا


    وصلنا الفصل ال فات عندما

    خرج خالد اليهم واسرع اليه الجميع وقالوا ف لهفه.. طمنا ع حسام ياخالد


    خالد بحزن.. ادعولوا ياجماعه

    لازم يدخل غرفه العمليات بس هو رافض وعارف اني هخسر صاحبي بس مش هسمحله يموت

    وهدخله العمليات غصب عنه بس للاسف نسبه نجاح العمليه ١٠٪


    الجميع ف صدمه وفي بوق واحد.. يموت وعمليات هو ف اي

    ماله حسااااااااااااااام


    حنان ببكاء.. يابني طمني بالله عليك ماله ابني وليه عمليه وليه ممكن يموت


    خالد بحزن.. م الاخر كدا ياجماعه حسام تعبان م فتره كبيره م قبل جواز نور واحمد

    ولازمله عمليه ضروري


    محمد.. ليه ماله

    نور.. طمني ياخالد

    ساره.. ما تنطق ياهالد ف اي حرام عليك اعصابنا باظت خلاص


    خالد بالم.. حسام...... حسااااالم

    عنده ورم ف المخ ولازم عمليه


    الجميع ف صدمه.. ايـــــــــــــــــــــه😲

    نور بصراخ.. حساااااااام 😭😭😭


    تعالت صرخات الجميع من الصدمه

     كل منهم تذكر لحسام اجمل لحظاته معهم

     و اليوم هو ملقى ف المشفي مهدد بالموت 😓


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في غرفه حسام كان نائم بهدوء و عائلته يجلسون بجانبه 

    و بعد قليل فتح حسام عينيه 


    نور بلهفه.. حساااام حبيبي انت صحيت 

    نظر اليها بعدم تركيز


    حنان بحزن.. حمد الله على سلامتك يا حبيبي  ليه كدا ياحسام ليه تعمل ف نفسك كدا شايل كل ده لوحدك ليه يابني

    مخبي علينا ليه مرضك

    عايز تموت وتسبنا ياحسام

     يابني عايز تحرق قلبي عليك😓


    نور.. بالراحه يا ماما الدكتور قال بلاش نتعبوا


    ثم دخل خالد الى الغرفه 

    خالد بهزار.. اي ياعم رعبتني

     يا اخي حرام عليك اعصابي مبقتش مستحمله ثم تكلم بجديه وحزن.. حسام انت ليه بتعمل ف نفسك كده حرام عليك


    نظر اليه حسام نظره عتاب و غضب لانه اخبر اهله بالحقيقه


    خالد بندم.. انا اسف  اني عرفتهم الحقيقه بس مقدرتش اسيبك تموت و اقف اتفرج


    اقتربت نور لتمسك يده فأبعدها بسرعه و ازاح بوجهه عنهم الي الناحيه الاخرى


    حنان.. ليه يا بني بتعمل ف نفسك و فينا كده

    كل ده عشان اتهمناك

    يابني حقك علينا بس بلاش كدا والنبي


    لم يرد عليها و لكن ملامح الغضب ملأت وجهه 

    بدأت الاحاديث الجانبيه تدور في الغرفه كل منهم يتحدث


    نظر حسام لخالد.. انا عارف انك نفسك اعيش و عارف انك هتعمل العمليه حتى لو انا رفضت


     بس انا تعبت مش عايز اعيش اكتر من كده

    انا بتعذب و مهما حاولت انا مش هعمل العمليه دي

     عشان انا لو عشت هبقى انسان فاشل و زوج و  فاشل

     بس الموت هيبقى افضل بكتير من اني اعيش وسط ناس بتكرهني ويتهموني باشياء لم افعلها ارجوك متجبنرنيش على الحياة

    وسبني اموت ف سلام😭


    خالد بدموعه التي خدعته ونزلت غضب عنه.. متقولش كدا ياحسام بعد الشر عليك

    متزعلش مني ياصاحبي لازم تعمل العمليه


    حسام لم يتوقف عن البكاء حتى تجرد من قواه و اصبح لا يقوى ان يكمل

     

    محمد بحزن.. اهدى يا بني و قول الحمد الله

    حسام.. الحمدالله ع كل شئ

    خالد ممكن اتكلم معاك


    محمد.. طيب ياجماعه احنا لازم نسيبه ع راحته مع خالد يلا ياحنان يلا يانور انتي وساره

    وذهب الجميع للخارج


    خالد.. مالك ياحسام

    حسام.. انا تعبان اوي حاسس اني بتخنق مش قادر اعيش

     و لا قادر اتماسك قدام اهلي و لا حتى قدام نفسي ثم اسند رأسه الى السرير.. انا تعبااان


    خالد.. قول يارب

    حسام.. ال فضلت اعمله طول الفتره ال فاتت كلو راح

    اهلي بيتعذبوا بسببي

    انا كان نفسي اني اموت فجأه من غير ميتعذبوا كل يوم و انا مش بأيدي اعمل حاجه


    خالد.. يا حسام مفيش حاجه اسمها كان نفسي في الموت ده قدر ربنا بيكتبه من ساعة منتولد

    انت ربنا بعتلك نعمه بس انت محافضتش عليها 

    حسام.. يعني ايه


    خالد.. نعمه الابتلاء  دي احلى نعمه ربنا بيمتحن بيها عباده عشان يعرف هيصبروا ولا يستسلموا

    ربنا بيمتحنك بصحتك و اهلك بس كمان بعتلك زوجه بتحبك

    بعتلك نجاح في شغلك و دراستك و علاقتك بالناس كلها كويسه

     ده فضل من ربنا و انت بدل ما تشكره بتحاول تستسلم للمرض وتتمنى الموت


    حسام ببكاء،، انا مكنش قصدي كده

    كانت نيتي ان اهلي يرتاحوا و ميتعذبوش بسببي ولا يعرفوا حقيقه مرضي


    خالد.. والله ياحسام انا عارف ال فيك وال بتمر بيه

     و ربنا عالم بالأنفس بس انت معملتش ال عليك

     كان ممكن تعمل العمليه  ذي ما قولتلك م زمان

    و تشوف لو مت يبقى هو ده ال انت عايزه

    اما بقا لو عشت يبقى ربنا كتبلك حياة جديده

     لازم تكملها


    ياحسام ارضى بقضاء ربنا و سامح اهلك عشان مهما عملوا فيك هيفضلوا يحبوك مهما حصل

    عمي محمد مش مستحمل يشوفك بالمنظر ده ولا حنان ولا نور ميته روحها م العياط عليك سامحها بقا

    ذي ما هي غلطانه بس انت غلط ف حقها

    لو كنت فهمتها م الاول ع نرضك مكنتش هتسمح لواحده ذي دي تستفزك وتوقع بينك وبين مراتك نور غلباطه وصدقني بتحبك

    واهلك عرفوا غلطتهم وانهم ظلموك وصدقوا انك زينت

    انسي بقا

    واعمل العمليه وعيش حياتك للي بيحبوك


     كل الم بتحس بيه ليك اجر عند ربنا عليه انت مش لوحدك ربنا معاك دايماً و انا متأكد انك هتعمل الصح و هترجع زي زمان و احسن عشان انت جواك انسان طيب و عمرك مأذيت حد 

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    مر اسبوع

    وخالد نقل حسام للمشفي بتاعته

      حسام ف المشفي رافض ان يراه اي احد ورافض ايضا ان يعمل العمليه


    ساره دخلت مكتب خالد

    رأته يجلس ع المكتب ويضع راسه بين يده وحزين


    ساره.. انت كويس قوم ناملك شويه

    خالد.. انام مقدرش

    انا بقالي اسبوع هنا خايف اسيبوا لحظه واحده حاسس انه ممكن يحصلوا حاجه فأي وقت و حالته تدهور


    ساره بحزن.. ربنا يشفيه بس انت لازم تتماسك عشان تقدر تساعدوا


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    خارج غرفه حسام ف طرقه الانتظار


    حنان..  يا بنتي قومي ريحي شويه انتي بتتعبي نفسك  كدا

    نور.. انا مش تعبانه يا ماما

    انا بس قلقانه على حسام اوي

     الدكتور قال ان العمليه لازم تتعمل في اسرع وقت و انا خايفه لو اجبرناه  يعمل في نفسه حاجه

     

    حنان.. انا مش عارفه المصايب دي بتجيلنا وره بعض كده ليه ده حسام مش طايق يشوف حد فينا بيعاتبنا عشان اتهمناه بالخيانه😓

     

    نور.. معلش يا ماما برضو ال مر بيه مش شويه 

    كفايه انه عارف م زمان وحابس ف نفسه


    ساره.. مالكم يا جماعه انشاء الله ازمه و هتعدي بس هو محتاج شويه وقت بس عشان يوافق ع العمليه لازم نديله امل يعيش عشانه


    نور بعصبيه.. و لو مفيش وقت هيحصل اي هيسيبني صح

     هيموت يا ساااااره ذي احمد 😭😭

    هو انا ليه نحس كل ما احب حد يموت ويسبني 😓😭

     

    حنان.. يا بنتي متقوليش كده استهدي بالله ربنا يخليهولنا و يشفيه يارب


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     ف المساء دخل محمد الي غرفه حسام

    وجده نائم


    اخذ يتذكر كل المواقف التي مرت عليهم في الفتره الاخيره و يحدث نفسه

     كيف لحسام ان يتحمل كل هذا الالم و المرض و يخفي علينا كلنا ذالك

    انا كنت حاسس وحنان لاحظت ان فيه حاجه بس عمري ما كنت اتخيل حاجه ذي دي

    هل كنت غبي للدرجه دي

    هل انا اب فاشل 😓


    استفاق حسام م النور ونظر بجانبه رأى والده يجلس وحزين

    حسام.. انا اسف على كل حاجه مكنتش عايزكوا تعرفوا عشان متخافوش عليا كده 😔


    محمد.. انت ياما خفت علينا و مش عايزنا نخاف عليك و لانقف جنبك يابني

    انا الي اسف يا بني كنت بشغلك كتير وسبتلك الشركه بعد موت احمد

    و انت تعبان وضغط عليك

    حقك عليا يابني ☹️


    حسام لمس يد والده.. بابا ممكن تستنى هنا لحد ما انام 

    محمد بسعاده لانه سامحه.. طبعا  ياحبيبي انا هنا حتى بعد ما تنام 

    حسام بنعاس.. لا يابابا روح انت ارتاح

     نور هتفضل هنا معايا

    انا عايز الكل يروحوا الفيلا  عشان يرتاحوا

     و انت كمان يا بابا اوعى تنسى الدوا بتاعك


    محمد بحزن.. يا بني انت شايل هم الكل كده ليه

    ارتاح انت بس و انا هخليهم يروحوا و هاخد الدوا كمان يلا بقى نام انت مش قادر تفتح عنيك 

    تشبث حسام بيد والده كطفل صغير و استسلم للنوم و هو يشعر بأمان تام


     اما عن محمد فنزلت دموعه فور نوم حسام

     تذكر كيف كان حسام ينام على قدمه عندما كان صغيرا و يأتي احمد و يبعده عنه ليجلس مكانه ثم يبدأون بالشجار


    كيف لتلك الايام ان تمضي بسرعه و تأتي مكانها ايام قاسيه و صعبه على تلك العائله

    موت احمد

    وكمان كيف لحسام ان ينام على سرير المستشفى البارد بعد ان كان ينام على قدم والده

    مضت تلك الليله بصعوبه على الجميع

    ذهبوا الكل الى المنزل كما طلب حسام و بقيت نور معه كانت ف قمه السعاده لان حسام هو ال طلب م والده انها تفضل معاه


    اخذت تنظر له وهو نائم وتتذكر ايامهم معا

    يارب ياحسام تقوملنا بالسلامه وتوافق تعمل العمليه

    يارب تكون سامحتني وانا متاكده

      طلبك اني ابقا معاك هنا والكل يمشي يبقا انت خلاص صافيت عني ☺️

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    في صباح يوم جديد مليئ بالاحداث


    نور.. اصحى يا حسام  بقا الدكتور قال انك لازم تصحى بدري النهارده


    حسام بنعاس.. اااااه الدوا ده بيخليني عايز انام طول الوقت 

    نور.. معلش برضوا حاول تشغل نفسك بأي حاجه عشان تفضل صاحي


    حسام بأبتسامه.. طب ما تشغليني انتي بحاجه 

    نور تفاجئت م كلام حسام وكانت ف قمه السعاده انه خلاااااااص سامحها

    وتكلمت بسعاده.. تحب اشغلك ازاي


    حسام.. ممكن مثلا تديني بوسه صغيره

    نور بخجل.. ههههه انت مش كنت مش طايقني اي ال جد خلاص صفيت عني

    بس بقا يا حسام احنا ف مستشفى عيب


    حسام.. لاني بحبك مقدرش قلبي يقسي اكتر م كدا

    وبعدين ايه يعني هو انتي مش مراتي ولا اي

     انا بقا من حقي اخد كل حقوقي ف أي مكان 😁😂


    نور بضحك.. يا مجنون حقوقك كلها مره واحده 

    حسام.. ده اقل واجب

    عشان اسامحك ههههههه انا ساكت بس عشان احنا مش ف البيت


    نور.. يا طماع مش كفايه اني نايمه ف حضنك طول الليل ده لو كان حد من الدكاتره دخل كنا هنتفضح

    حسام.. مراتي و بحبها فيها اي دي بقا 😂

     

    نور.. بموت فيك يا حبيب قلب نور

    حسام.. انا عارف اني تعبتك اوي معايا 

     وانتي محتاجه ترتاحي انا شايفك الفتره ال فاتت تعبانه ومتغيره ومش بتاكلي ولا بتنامي


    نور بصدمه كيف علم هذا


    حسام قاطع تفكرها وقال.. مش معني اننا متخانقين وقعده عند ساره يبقا مش هعرف اي حاجه عنك انا كل يوم بيجيلي تقرير بحالتك 😁


    نور بابتسامه ع اهتمامه بها حتي وهو بعيد وسط المشاكل دي كلها


    حسام.. بس انا بجد بكره المستشفيات و لولا انك معايا يانوري كنت هربت من هنا من زمان

     

    نور بدموع.. انا خايفه يا حسام من العمليه  اوعى تفكر تسيبني ذي ما احمد سابني

     انا مش هعرف اعيش من غيرك 😔

     

    حسام بحزن.. العمليه دي ربنا ال كتبهالي و لو كاتبلي اني اعيش يبقى هعيش معاكي طول عمري و لو...........

    قاطعته نور بخوف..  مفيش لو ياحسام

     خلينا نفكر بطريقه ايجابيه


    حسام.. متخافيش يا حبيبتي

    انا بحبك

    نور و هي تمسح دموعها.. انا عمري معرفت يعني ايه حب غير لما شفتك

     انت في فتره صغيره بقيت كل حاجه ف حياتي بعد ماكنت متخيله اني خسرت كل حاجه بعد ما احمد اتوفى


    حسام.. انتي حبيبتي مش بس مراتي

    سنين طويله و انا بستناكي و اتمنى انك تبقي مراتي وعديت م صعوبات كتير واخيراااا بقيتي مراتي

     

    نور.. انا كنت حاسه دايما انك بتحبني واكدب نفسي واقول اكيد حب واهتمام اخوي بيعتبرني ذي اخته


    حسام بحزن.. لما شفتك و انتي منهاره و بتعيطي لما شوفتيني مع ريهام وهي ف حضني 

     احتقرت نفسي اوي

    ولما طلبتي الطلاق حسيت اني عايز انتحر بجد

    انا اسف على كل ال مريتي بيه بسببي


    نور.. الايام ال فاتت كانت صعبه عليا اوي ياحسام

     لما حسيت انك بتخوني

     فعلا كل حاجه جوايا اتهزت وانهرت

     بس لما عرفت الحقيقه لما خطفوني

    انا فرحت جدا انه كدب وندمت اني ظلمتك انا مقدرش اخسرك ياحسام كنت بتعذب كل يوم م بعدك لاني ببساطه عرفت اني مش هقدر اعيش من غيرك😔


    حسام.. بحبك يا نوري اوي انتي حب عمري كله

     ومع اني عارف ان احنا في المستشفى بس ده ميمنعش انك تديني البوسه بتاعتي😁

     

    نور بضحك.. على فكره الظاهر  كدا ان الورم ال ف دماغك مقصر عليك فعلا😂

     و هنتفضح بجد


    حسام متصنع الالم.. اااااااه الحقيني يا نور 

    اقتربت نور منه بفزع فجذبها اليه بسرعه و هو يضحك و قام بتقبيلها😁😉

     

    في هذه اللحظه دخلت عليهم حنان وساره  و قد شعرو بالاحراج الشديد


    حنان وساره سعدت كثيرا لانهم رجعوا لبعض وحسلم قدر يسامحها ويسامحنا كلنا


    حنان.. احم احم الظاهر كده ياساره ان احنا جينا ف وقت مش مناسب ولا ايه

    ساره بضحك.. الظاهر كدا ياطنطت حنان ههههه


    ابتعدت نور بسرعه البرق عن حسام و لون وجهها شديد الاحمرار من الخجل

    اما حسام فكاد ان ينفجر من الضحك على منظرها


    حنان بأبتسامه.. ربنا يسعدكوا يا حبيبي

    حسام.. ربنا يخليكي يا ماما حنان


    ساره بمشاكسه.. و انا اقول انت عايزنا نروح البيت ليه ونور بالذاد ال تقعد معاك 😂😁


    حسام.. ربنا يخلصني من لسانك يا شيخة

    ساره بضحك.. بعد الشر عليا

    ده انا عسل والله وصاحبك بيموووووت فيا 😂 و خصوصاً لما بقفش الناس و هما في مواقف محرجه هههههههههه


    حسام بضحك.. اتلمي يا بت ياساره

     نور هيغمى عليها من الاحراج 😂


    نور بخجل.. وربنا لهوريكي ياساره

    عن اذنكوا انا هجيب قهوه

    ضحكوا جميعا ع خجلها


     ثم دخل خالد و محمد.. صباح الخير

    حسام.. هو انا هدخل امتى العمليات


    صدم الجميع م قرار حسام واخذ كل واحد منهم ينظر للاخر


    حنان بدموع.. حبيبي انت بتتكلم جد

    ساره بدهشه.. انت خلاص ياحسام وافقت بجد

    محمد.. عين العقل ياحبيبي

    خالد بصدمه.. انت كويس ياحسام اكشف عليك طيب متاكد انك كويس


    حسام بضحك.. مالكم ياجماعه مصدومين كدا ليه

    ايوه انا قرر اعمل العمليه عشان مش عايز ابعد عنكم ولا ع نور


    خالد وهو يفحص حسام.. ضخطك عالي شويه عايزين نظبطه قبل ما تدخل العمليه

     

    محمد بقلق.. عالي من ايه يعني هو كويس 

    خالد.. ، لا اطمنوا مفيش حاجه تخوف بس الظاهر انه مخدش الدوا 


    حنان.. صحيح الكلام ده يابني 

    حسام.. بيخليني نايم على طول يا ماما


    خالد.. انت لازم تنام و ترتاح و قدامك مشوار طويل عشان تخف يا حسام

     و لازم تلتزم بمواعيد الدوا و الجلسات


    كسام بصدمه.. ايه 😲

     هو انا لازم ارجع لجلسات العلاج الكيميائي تاني ولا اي

     

    خالد بحزن.. بعد ما نشيل الورم لازم نتأكد ان المرض مش هيرجع تاني و الخلايا السرطانيه ممكن ترجع لو وقفنا العلاج الكيميائي

    نظر الجميع بأسى لحال حسام


    حسام.. هو انا هستمر على الجلسات اد ايه 

    خالد.. ، ممكن سنه او اكتر و انت متعود عليه خلاص ياحسام يعني باذن الله هتتجواز هذا

     يعني مافيش حاجه جديده

     بس اهم حاجه نخلص من الورم


    حسام بضيق..ربنا يسهل

    حنان.. يعني هو هيفضل في المستشفى اد ايه ياخالد يابني

     

    خالد.. تقريبا شهر بعد العمليه و طبعا في الوقت ده مفيش مجهود كبير و لا تعب 

    محمد.. طبعا لازم يرتاح


    حسام.. متكبروش الموضوع يا جماعه انا هبقى كويس باذن الله

    الجميع.. ان شاء الله

    خرجوا جميعا تاركين حسام يرتاح

    جادت نور بالقهوه اوقفها خالد وقال لها 


    خالد.. نور عندي ليكي خبر حلو حسام اخيرا هيدخل العمليات بعد ساعه 

    نور بفرحه و بتوتر ف نفس الوقت.. بجد انا مبسوطه اوي انه وافق اخيرا انا حاسه انه اتغير معانا كلنا بعد ما انت اتكلمت معاه بجد شكرا ليك ياخالد انت صديق مخلص ووقفت جمبه ياما


    خالد.. ده صاحبي يانور ولازم اقف جمبه 

    نور.. ربنا ينجي حسام و تنجح العمليه 

    خالد.. ان شاء الله

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    بعد ساعه دخلت الممرضات غرفه حسام ليأخذوه للعمليات


    و لن ابالغ فعلا ياجماعه اذا قلت ان هذه اللحضه كانت الاصعب

     على حسام و عائلته

     ما بين الدموع التي يحاول الجميع اخفائها و بين عبارات التشجيع و الوداع و تمنياتهم بالشفاء لحسام

      نور اقتربت م حسام  و تحاول منع نفسها من وداعه و تكتفي بنظرات الحب و الشفقه

    و هي تشعر ان قلبها يتمزق لرؤيته بهذا الحال


    حسام. ممكن تهدوا شويه مش عايز ادخل العمليه و انا عارف انكوا زعلانين


    نور..  انا مش زعلانه

     انت هتعمل العمليه و تخرج بسرعه و ترجعلنا باذن الله انا هستناك ياحساااام

     

    حسام.. يبقى لازم توعديني انك تخلي بالك من نفسك

    نور.. لا مش هوعدك عشان انت الي هتخرج و تخلي بالك مني😔

     

    حسام بأبتسامه.. اوعديني انك مش هتزعلي مهما حصل 

    نور  بدموع.. متسيبنيش يا حسام انا محتجالك


    قاطعته حنان.. بلاش الكلام ده يا بني انت هتبقا كويس ان شاء الله

    و الدموع في عينيها.. ربنا يشفيك و يخليك لينا يا حبيبي 

    تشبث حسام بيد حنان و هو يحاول طمئنتها ثم حاول ان يطمئن نور 


    حسام.. خلي بالك من ماما و بابا يانوري

    نور ببكاء.. حاضر بس انت متقلقش ركز بس و ارجع بسرعه عشان اتخانق معاك ههههههه


    حسام..  خلي بالك من نفسك ياساره نور امانه خالي بالك منها


    لم تحتمل ساره حبس دموعها اكثر فأنهارت بالبكاء و هي تحتضن حسام


     خلاص يا حسام كفايه متقولش كده اوعى تسيبنا


    نزلت دموع الجميع  فبدا عليهم الانهيار و التأثر 

    الشديد

    و نزلت دموعهم كالمطر


     لكن خالد تدخل ليحاول ان يهدئهم

    خالد.. لا مش  معقول كده لازم تهدوا شويه كده مش كويس عشان حسام ياجماعه

     

    حسام و هو ينظر الى نور.. اوعي تعيطي عشان لما اخرج من العمليه اكمل خناق معاكي 

    ضحكت نور بين دموعها.. يبقى انا هوفر جهدي عشان اغلس عليك


    بدأو الممرضات سحب سرير حسام الى غرفه العمليات 

    محمد اوقفهم و اقترب منه و قبل رأسه  ربنا يقومك بالسلامه ياحبيبي


    كانت كلماته اخر ما سمعها حسام قبل ان يدخل غرفه العمليات

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في صاله الانتظار القريبه من غرفه العمليات جلسو الجميع متقابلين ينتظرون حسام بشغف و خوف و قلق وتوتر


    مزيج من المشاعر المختلطه يحاول كل منهم ان يخفيها ليظهر متوازن


    نور هي الوحيده التي لم تكن قادره على اخفاء قلقها

    الساعات تمر ببطئ و هي تتجول في الغرفه ذهاباً و اياباً 

    بلا توقف و تحرك اصابعها بأضطراب ثم تجلس لاقل من دقيقه و تعاود الوقوف مره اخرى


    كل الافكار السوداء تتدفق الى رأسها بسرعه كبيره

     تتخيل ماذا سيحل بها اذا مات حسام

      كيف ستعيش من بعده

    ثم بدأت بتذكر كل ما مر بها منذ زواجها

     اول مره قال لها خسام انه يحبها

      اول قبله 

      كم ظلمته هي

     كم مره قست عليه بكلماتها

    و كم مره اتهمته باطل و افتراء

     كل شئ كان يخطر ببالها في تلك اللحظات لدرجه انها لم تلاحظ كيف تحولت عينيها الخضراء الى اللون الاحمر المخيف


     و كيف لتلك الدموع ان تغرق وجهها😭😭

     فجأه شعرت ان المكان صار ضيقاً و الهواء قليل جدا

     لا بل انه غير موجود فعلا

     مزيج من المشاعر التي لم تشعر بها من قبل

     الحزن الشديد و الندم و الخوف و القلق و الاختناق ثم الظلام

     و قطع كل هذه الاحاسيس صوت بعيد مؤلوف لديها يحثها على ان تصحوا

     

    اختلط الصوت بالحيره التي في رأسها  ماذا يحصل لماذا انا غير قادره على الحركه

     كل شئ يبدو اسود امامي


     ما كل هذه الاصوات

     اين حسام

    اين حسااااااااام


    حنان  ببكاء.. نور.... نور اصحي يا بنتي سلامتك

    ساره بقلق.. نور ردي علينا لو سمعاني يا حبيبتي


    محمد بخوف.. انا رايح انادي الدكتور بسرعه

    حنان رشت بعض قطرات الماء على وجه نور حتى تفيق

    بدأت نور  تفتح عينيها بصعوبه ثم رأت الجميع حولها


    نور بتعب.. ااااااه انا فين

    ساره.. انتي هنا يا نور في المستشفى


    نور وجدت نفسها على الارض و ازدادت حيرتها و هي تنظر لهم بعدم فهم


    حنان..  حبيبتي انتي اغمى عليكي فجأه

    ساره.. متخافيش يا حبيبتي الدكتور جاي حالاً


    نور بعدم تركيز، وبكاء.. انا مش عايزه الدكتور عايزه حسام هو فين


    حنان.. اول ما يخرج هطمنك متخافيش


    جاء الطبيب بسرعه مع محمد و نقلوا نور

     الى عيادة الطبيبه

     لتفحصها و بعد الفحص قررت الطبييه ان تكشف عليها بال السونار  ع بطنها تحت استغراب الجميع

    وبدأ الجميع بسؤال الطبيبه


    حنان.. خير هو ايه الي حصلها يا دكتوره

    الطبيبه.. هي الظاهر اتعرضت لضغط نفسي و كمان مابتكلش كويس م فتره و ده ال سببلها الاغماء


    ساره.. يعني هي هتبقى كويسه

    الطبيبه.. ايوا ان شاء الله انا هكتبلها على شويه فيتامينات و مع الراحه كل حاجه هتبقى كويسه

    اهم حاجه بلاش زعل ومجهود عشان ده غلط ع الجنين


    الكل بصدمه جنين

    نور.. هو انا حامل و البيبي كويس


    الطبيبه بأبتسامه.. اي ياجماعه انتوا مكنتوش تعرفوا انها حامل ف الشهر الثالث وفي اخره كمان

    نور.. انا فعلا كنت تعبانه بس بقول ده م الضغط النفسي ال كنت بمر به وفعلا العاده بتاعتي اتاخرت ٣ شهور بس قولت ممكن م الزعل ولا حاجه


    ساره.. والله انا كنت شاكه وكتت بتحايل عليكي تكشفي وانتي رافضه دي كانت مش بتاكل خالص ودايما تستفرغ

    انا فرحااااانه عبقا خالتو 🥰🥰


    حنان بفرحه.. يا مد كريم يارب هيبقا ليا حفيد

    الف مبرووووك يابنتي

    نور.. الله يبارك فيكي ياامي


    محمد بسعاده.. الحمدالله حسام هيفرح اوي


    نور.. هو البيبي كوييس يادكتوره

    الطبيبه.. انتي كويسه و البنوته كمان كويسه


    نور بصدمة.. انت قلتي انها بنت 

    الطبيبه.. ايوه انتي ف اخر الثالث وطبيعى انه يبان

     بس ف بيبي غلس شويه ههههه  بيحب يتعبنا معاه ويداري نفسه ويظهر نوعه بعد الخامس او السادس

     الف مبروك يا جميل و يارب البنوته تبقى حلوه كده شبه مامتها

    نور بسعاده وهي تضع يدها ع بطنها .. حبيبتي مش عايزاكي تقلقي هتنوري الدنيا  وبابا هو ال هيشيلك اول واحز باذن الله ادعيله بس يقوم م العمليه بخير 


    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا السابع عشر


    توقعاتكم


    يتبع......


    -يوم القيامة تأتي عجوز فاجرة زانية كريهة الرائحة تضحك علينا فمن هي ؟!


    --الدنيا


    عن ابن عباس رضي الله عنهما : 

    يؤتى بالدنيا يوم القيامة في صورة عجوز شمطاء زرقاء انيابها مشئومة تشرف على الخلائق


     فيقال : هل تعرفون هذه

     فيقولون :نعوذ بالله من معرفة هذه

    فيقال هذه الدنيا التي تناحرتم عليها

     بها تقاطعتم الارحام

     وبها تحاسدتم وبها عصيتم واغتررتم

     ثم تقذف في جهنم فتنادي اي ربي اين اتباعي واشياعي؟

    فيقول الله تعالى:الحقوا بها اشياعهاواتباعها.


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ‏- اللهمَّ إجعلنا مِمَن عفوت عنهم ، و رضيت عنهم ، و غفرت لهم ، و حرمتهم على النار ، و كتبت لهم الجنه يا اللّه 💙🙌

    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 الثامن عشر 👉

    ------------________-------------


    دعاء لإزالة الهم والحزن

     علَّمه لنا سيدنا محمد ﷺ:


    «اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أَمتك ناصيتي بيدك، ماضِ فيَّ حكمك، عدل فيَّ قضاؤك، أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك، أو علمته أحدًا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي، ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي».


     ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    "اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن، والعجز والكسل والبخل والجبن، وغلبة الدين وقهر الرجال".


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    نبدأ قصتنا


    وصلنا الفصل ال فات عندما علموا بحمل نور


    حنان بفرحه.. يا مد كريم يارب هيبقا ليا حفيد

    الف مبرووووك يابنتي

    نور.. الله يبارك فيكي ياامي


    محمد بسعاده.. الحمدالله حسام هيفرح اوي


    نور.. هو البيبي كوييس يادكتوره

    الطبيبه.. انتي كويسه و البنوته كمان كويسه


    نور بصدمة.. انت قلتي انها بنت 

    الطبيبه..و ايوه انتي ف اخر الثالث وطبيعى انه يبان

     بس ف بيبي غلس شويه ههههه  بيحب يتعبنا معاه ويداري نفسه ويظهر نوعه بعد الخامس او السادس

     الف مبروك يا جميل و يارب البنوته تبقى حلوه كده شبه مامتها

    نور بسعاده وهي تضع يدها ع بطنها .. حبيبتي مش عايزاكي تقلقي هتنوري الدنيا  وبابا هو ال هيشيلك اول واحد باذن الله ادعيله بس يقوم م العمليه بخير


    اطلقت نور ضحكات عاليه و ابتسامه واسعه جدا

     كانو الجميع واقفين غير مصدقين

     فالظروف العاديه يكون هذا خبر مفرح للام و الاب

    و لكن اين هو الاب انه في غرفه العمليات لا يعلم احد سوى الله اذا كان سينجو ام لا 😓


     امتزجت دموعهم مع الضحكات و الابتسامات و هم يهنئون نور

     

     كان جو الفرح يملأ المكان 

    محمد احتضن نور.. حسام هيفرح اوي ربنا يقومك بالسلامه يا بنتي و تجبيلنا حفيدتي الصغيره


    نور بدموع.. اكيد حسام هيفرح جدا

     خلونا نرجع صاله الانتظار


    عادو ادراجهم الى تلك الصاله التي كل من كان فيها يبدو عليهم القلق الشديد

    انتظروا لساعات طويله و لا شئ كان يجعل هذا الوقت الصعب يمر الا القرآن الكريم


    قرأت نور بعض الايات من القرآن ثم دعت كثيرا ان ينجو حسام


    اللهم أفرحنا بخبر جميل وعافى گل مريض

    اللهم عافي زوجي  وارحم وآغفر لگل ميت  

    يارب انا مش طالبه غير انك ترجعهولي بالسلامه م العمليه

    انا مش عايزه اي حاجه م الدنيا

      يكفيني ان احس بنبض قلبه بجانب لاشعر بالراحه التامة طوال حياتي

    ويشوف بنته ويربيها ويفرح بيها

    اللهم آستجيب دعوانا ياارب 🤲🏻😭


    حنان.. اللهم لا ترينا ف من نحب إلا كل من نحب

    يارب اشفيه وعافيه واخرجه م هذه المحنه😭🤲


    محمد.. ‏يارب انا عارف ان ده ابتلاء م عندك

    اللهم لا اعتراض


    وكما يقول عز وجل " ابتليهم لأخفف عنهم ثم اشفي اوجاعهم ..فصبرآ جميلا "..

    يارب انا صابر وراضى بقضائك

    بس اشفيلي ابني وقومه بالسلامه مش عايز بنته تتيتم قبل ما تتولد

    يارب اقف جمب ابني

    وعافيه ياااارب 🤲😭


    ساره.. يارب انا مش حزينه

    وكيف احزن وقال الله لنا

    ‏لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا 💙

    انا عارفه انك موجَد معانا وسامع دعواتنا

    اللهم استجيب لدعوانا

    وعافيه واشفي واشفي كل مريض وصبر اهله

    يارب احنا قد هذه المحنه وبيك هنتخطاها

    انا راميه حمولي كلها عليك

    يا عزيز يا غفور يارحيم

    يامجيب دعوه الداعي استجيب لي

    واشفي كل مريض😭🤲🤲


    و فجأه ظهر صوت مؤلوف لدى الجميع انه صوت خالد


     ركض الجميع  على خالد و التوتر و القلق يملأ قلوبهم


    حنان بقلق.. طمني يا ابني حسام عامل اي 

    محمد بخوف.. العمليه نجحت و لا

     

    خالد بتوتر.. حسام خاليا ف العنايه المركزه

     

    بمجرد معرفتهم بأنه لايزال على قيد الحياه اعاد الامل في قلوبهم

     وفرحوا كثيرا بعد كل هذا القلق و ارتسمت الابتسامه على وجوههم

     و وكل واحد فيهم يشكر خالد

     و هم حامدين الله على هذا الخبر


    نور.. يعني حسام كويس 

    خالد.. احنا شلنا جزء كبير من الورم بس في جزء صغير مقدرناش نوصله عشان حاله حسام تدهورت فجأه لما قرر يسيب العلاج والجلسات واهمل ف نفسه وكمان احنا اخدنا وقت لحد ما وافق ع العمليه والوقت كان مش ف صفنا

     و قلبه وقف مرتين ف العمليه بس الحمد الله قدرنا نسيطر على الوضع


    و ياله من خبر مفزع اتى بعد تلك الفرحه المزيفه


    نور بتوتر.. انا مش فاهمه حاجه

    يعني حسام كويس و لا هيعمل عمليه تانيه ولا اي😰

     

    خالد.. هو هيفضل ف العنايه المركزه يومين  و بعد كده لو حالتوا مستقره هننقله غرفه عاديه


     و مش هنعمل عمليه تانيه و هنكمل بالعلاج الكيميائي

     المشوار لسه طويل قدامنا و حسام محتاج لكل واحد فيكم

     انتو طبعا عارفين ان حسام مبيحبش يبين اي حاجه بتتعبه بس جايز جدا انه يحس بألم كتير و خصوصا ان احنا ناويين نزيد جرعات العلاج فلازم تبقوا جاهزين لكل حاجه


    نور بحزن.. المهم انه هو عايش و انا مش هسيبوا و لا لحظه 

    محمد.. الحمد الله اهم حاجه ان العمليه نجحت و بقى كويس


    حنان.. ربنا يخليك لينا يا خالد كويس انك كنت معاه في العمليه

    ساره.. لا بجد ذي ما بيقولوا دكتور شاطر وصديق مخلص كمان


    خالد وهو ينظر لساره ويغمز لها.. انا مكنتش هسيبو لا دلوقتي و لا بعدين

    ثم وجه كلامه للجميع.. انتو تقدروا تروحوا دلوقتي عشان الزياره ممنوعه ف العنايه ومتقلقوش انا معاه


    نور.. انا مش هسيب حسام خالص

    حنان.. لا انتي بالذات هترجعي البيت

    لسه الدكتوره بتقولك محتاجه راحه


    خالد.. دكتور اي

    هو اي ال حصل

    حنان بابتسامه.. نور حامل وكمان بنتوته ذي القمر


    خالد.. بجد الف الف مبرووووك ده حسام هيفرح اوي


    نور.. بس يا ماما مقدرش.... 

    حنان.. مفيش بس يلا يا حبيبتي عشان لما حسام يفوق نطمنوا عليكي و على البنوته


    نور.. حاضر يا ماما 

    ساره.. انا كمان هرجع البيت معاكي عشان اطمن اكتر عليكي   

    محمد طب يلا يا جماعه


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    مرت الثواني و الدقائق وعدت ٣ ايام بصعوبه جدا على تلك العائله بعد العمليه

     و هما ينتظرون حسام  في قلق شديد  ع ان حالته تستقر ويخرج م العنايه


     كان للوقت للاخر خالد يطمئنهم بأستقرار حالته الا ان القلق كان ملازمهم في كل ثانيه


     مرت الايام بسلام اخيراً وبعد اسبوع

    تم نقل حسام الى غرفه عاديه ليكمل علاجه لمده شهر 

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في غرفه حسام تجمعوا حوله العائله بلهفه بانتظار استيقاظه

    فتح حسام عينيه بصعوبه و لم يستطيع الكلام بسبب العمليه

    حسام اصبح اصلع كان لازم يحلقوا شعره عشان العمليه ف المخ

    حسام بسبب العمليه كان ليها اعراض جانبيه

    مثلا كان لا يقدر ع الكلام ولا ع الحركه  وكانه مشلول ع الكلام والحركه

    كان ينظر بعيونه ويعطي اشارات بيده 😓

    كانت حالته لا حول ولا قوه

    بس كل شئ يهون الاهم انه معاهم ووسطيهم مش ميت

    مع الوقت هيزول كل حاجه وهيرجه ذي الاول واحسن


     

    نور بلهفه.. حسام حبيبي انت سامعني 

    خالد.. بالراحه بس هو لسه مش مركز اوي شويه و هيفوق دلوقتي الرؤيه ضعيفه مشوشه


    حنان.. حمد الله على سلامتك يا حبيبي

    الف حمد و شكر ليك يا رب 

    محمد بقلق.. حاسس بأيه يا حسام يابني

     

    حسام بكلمات غير مفهومه و صوت ضعيف

    يحاول ان يفهمهم انه بخير 


    خالد بضحك.. و حتى لو مش كويس انت مش هتقول  انا عارفك


    نور بدموع.. خلاص يا حياتي الورم راح و كل حاجه هترجع زي زمان  انت رجعتلنا بالسلامه ودي اهم حاجه مع الوقت هترجع تتكلم وتمشي

    خالد.. انشاء مع العلاج الطبيعي هترجع تقف ع رجلك تاني

    وقال باسى.. معلش الايام دي هتمشي ع كرسي بعجل مجرد فتره مؤقته

    مش هتقدر تقف ع رجلك الا بعد شهرين ولا حاجه حسب شطارتك معانا واستقبابك للعلاج


    حسام ابتسم بضعف و هو يمسك يد نور

     

    خالد لاحظ ان حسام يبدو متعباً فطلب من الجميع الخروج من الغرفه لكي يرتاح قليلاً ماعدا نور ظلت معهم


    خالد.. انتكويس يا حسام شكلك تعبان 

    اومأ براسه بنعم انه بخير


    خالد.. رعبتني عليك لما وقف قلبك في العمليه كنت هتجنن بجد

    ابتسم حسام بالم


    نور.. خالد هو حسام  هيبدي العلاج الكيميائي امتا

    خالد نظر لحسام وقال.. لما حالتك تتحسن شويه نبدا

     بس لازم تعرف ان الجرعات هتبقى اقوى بكتير و ده هيخليك تحس بأعراض جانبيه كتير


    نور بحزن.. يالهوي ده اكيد هو  كان مستحمل الاول بالعافيه ازاي هيستحمل الايام دي

     

    خالد بحزن.. معلش ده الجزء الصعب بس لما يخف كل حاجه هتنتهي باذن الله

     نظر لحسام وقال... حسام بس انت مش لازم تجهد نفسك عشان كده نام دلوقتي

    ومتخافش نور جمبك

    اومأ له راسه بالموافقه

    ونام نوم عميق 

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    مره شهر ع حال حسام ومع الوقت والعلاج الطبيعي اصبح حسام يتكلم ببطئ شديد

    اما ع المشي ع رجله فكان صعب ان يرجع يمشي حاليا فظل مستمر ف العلاج الطبيعي

    ع امل انه ف اي وقت هيقدر يقف ع رجله م تاني

     

    في الليل طلب حسام من الجميع العوده الى المنزل و لكن كالعاده اصرت نور على البقاء فهي منذ شهر وهي تقيم معه ف المشفي ولحد الان نور مقالتش لحسام ع حملها او بمعني اصح اتلهت فيه وتحملت وجع الحمل وبقت بتهتم بيه وبس


    حسام بصوت ضعيف .. كان لازم ترجعي معاهم يا نور شكلك تعبانه 

    نور بضحك.. انت عايز تخلص مني مش كده فاكرني هسيبك عشان الممرضات يعاكسوك و انا مش هنا ده بعدك 😂


    حسام و هو يحدق بعيناه و يمسك بيدها.. انتي كمان لازم ترتاحي ياقلبي


    نور.. انهارده اسعد يوم ف حياتي مفيش حاجه ممكن تريحني غير اني ابقى معاك طول الوقت كفايه اني سمعت صوتك ال واحشني موووووت

    اخيرا رجعت تتكلم

    حسام.. بس لسه حاسس بلساني تقيل والكلام بيخرج بالعافيه


    نور.. معلش اقلبي مع الوقت هتتكلم عادي

    حسام.. ربنا ميحرمنيش منك يا نوري


    نور.. هو انا عندي خبر حلو كده عايزه اقولهولك م يوم ما خرجت م العمليه بس اتلهيت فيك ومحبتش اشغل بتلك وانت تعبان

    وبما ان النهارده اول يوم ترجع تتكلم فيه فانا حبيت اقولك عشان اشوف فرحتك

     بس بفكر اقولوا يوم تاني هههههههه


    حسام بلهفه.. اهون عليكي تخبي عني الاخبار الحلوه

    نور.. لا مينفعش كده انا بضعف قدام حبيبي لما يسبلي 😂😂😂


    حسام.. طب قوليلي الخبر الحلو انا مسمعتش اخبار حلوه من زمان

    نور. ممممممممم طيب

    خلاص  خلاص صعبت عليا هفكر😁


    حسام.. لو متكلمتيش انا ممكن الدوا يخليني انام يرضيكي حبيبك ينام و هو زعلان


    احتضنت نور كف يديه و وضعته فوق بطنها

    نور بفرحه.. ف جوه هنا بنوته عايزه تسلم على باباها

    امتلئت عيون حسام بالدموع و ظهرت تلك الابتسامة على وجهه و التي لم تظهر منذ سنين

     فجذب نور اليه و احتضنها بشدة


     فنزلت دموعها وهي تشعر بسرعة نبض قلب حسام و فرحته بذالك الخبر


    نور للدرجه دي  انت فرحان 

    حسام.. الحمدالله

    ده حلم حياتي

    طول عمري بتمنى ربنا يرزقني بطفل منك يشيل اسمي ويبقا شبهك يانور

     بجد انا سعيد اوي هبقا اب اخيرا

     بحبك يا ام بنوتي


    نور..وانا كمان ياحسام بحبك اكتر من نفسي

     انا فرحانه اوي حاسه اني طايرة بجد


    حسام.. انا حاسس ان ربنا بيعوضني عن كل حاجه 

    نور.. انا مبسوطه اوي انك قدرت تخرج مرضك يا حسام

     كنت عارفه انك مش ضعيف و هتقدر تقاوم


    حسام.. جايز لو انتي مش ف حياتي مكنتش خرجت من الحاله ال كنت فيها

    انا مش عايز اكتر من اني اعيش وسطيكوا

     و نربي بنتنا سوا


      ربنا يقومك بالسلامه و تجيبيلي بنوته شبهك

    نور.. وليه مش شبهك انت


    حسام.. لا عايزها تبقى عنيها زي لون عنيكي و شعرها اشقر زيك و ملامحها بريئه زي ملامحك و الاهم يبقى قلبها نضيف

     و طيبه زي مامتها


    نور بضحك.. لا انا كده هتغر  ف نفسي و مش هتعرف تكلمني بعد كده😂

    حسام.. طب اعمل ايه انا اذا كنت متجوز احلى بنت في الكون


    نور.. لا يا استاذ ارجوك متعاكسنيش لحسن جوزي بيغير عليا موت😂😂

     و انا الصراحه بموووت فيه عشان هو احلى راجل في العالم


    حسام بضحك.. ههههههههه لا يا مدام انا مش بعاكسك انتي انا بعاكس مراتي حبيبتي😁


    نور بضحك.. بس بقى كفايه انا مش قد الكلام الحلو ده بعدين البنت تسمع

    التفتت نور لتسمع اجابته فوجدته غارق في النوم

    فعلمت ان مفعول العلاج بدأ

    فضحكت من كل قلبها

     كانت الفرحه ظاهره على وجه حسام حتى في نومه

    و اطالت نور النظر اليه بتأمل و حب حتى نامت على تلك الاريكه الصغيره بجانبه


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    مر ذلك الشهر على حسام ونور و كأنه شهر العسل

    اصبحت علاقتهم عميقه جدا اكثر من قبل

    لم يكن يشغلهم شئ سوى الحب الذي يجمعهم و المستقبل و التجهيز لأبنتهم

    و بعض الشجار المضحك على اختيار اسم المولوده

    كان شهر جميل جدا مع انهم كانوا في المستشفى و لم يحدث شئ مزعج سوى ذلك اليوم الذي بدأ فيه حسام العلاج الكيميائي من جديد


    بعد ان انهى حسام جلسه العلاج الكيميائي بساعات كانت نور جالسه على الهاتف لتملأ اوقات الفراغ عند نوم حسام


    تصفحت بعض المواقع و شد تركيزها بعض المقالات عن الحمل و الولاده و لم تنتبه الى حسام الذي كان يحاول ان يخفي الم رأسه بأي طريقه


    استدار الى الجهه المعاكسه لنور حتي لا  تراه و هو يعتصر يده بقوه و يعض شفتيه ليكتم صرخات كانت تود ان تنفجر خارج صدره م شده الالم فهو لا يريد ان تخاف او تقلق عليه


     حاول النوم و لكن دون جدوى لقد كان الصداع من القوه التي جعلت عيناه تمتلأ بالدموع التي اخفاها بسرعه


    حاول بكل الطرق ان يبعد نور عن الغرفه ليطلب الدواء المسكن من الممرضات لكنها كانت محاولات فاشله فهي اصرت على عدم تركه وحيداً


    كان خائف جدا عليها خصوصاً بعد معرفته بما حصل لها و هو داخل غرفة العمليات ولم يشاء ان يزيد من قلقها


    حاول التظاهر بالنوم امامها لكنها طلبت منه النهوض

    نور.. قوم بقه يا حسام كفايه نوم

    انت نمت كتير اوي لازم تصحصح شويه

    حسام بصعوبه بالغه.. سيبيني نايم ارجوكي انا تعبان 

    نور بقلق.. حبيبي انت كويس

     مالك انت شكلك تعبان اوي😲


    حسام وضع يده على جبينه لا ارادياً ليحاول تخفيف الالم و بعد ثواني انتبه لوقوف نور بجانبه و هي تراقبه بقلق شديد😰


    حسام.. متقلقيش انا كل مره بتعب شويه بعد الجلسات

    نور.. يعني انت تعبان دلوقتي صح

    حسام.. ده صداع عادي متخافيش


    نور برعب.. انت عرقان كده ليه و بتنهج كمان  انت مالك يا حسام  رد عليا والنبي


    لم يستطيع حسام الرد عليها هذه المره فقد نفذت قواه و لم يعد يحتمل الالم فحاول ان يتكلم بهدوء


    حسام.. نادي على الدكتور يا نور

    نور بتشتت و عدم تركيز.. ليه

     انت تعبان صح 

    حسام بصراخ.. بسرعه

    اااااااا ااااااااه مش قادر استحمل

     ااااه الحقيني يا نور ارجوكي


    وقفت نور لثواني بلا حركه كانت مصدومه بذالك الالم الذي يشعر به حسام هذه اول مره ترى تعبه والالمه الذي كان يداريه عنهم ويخبأه

    كيف قدر يتحمل كلهذا الالم م زمان

    ازاي احنا كنا اغبيه محسناش ولا فهمنا ال فيه اي


    ظلت تكلم نفسها و كأن سكين مزقت قلبها  تمنت لو انها تستطيع ان تتحمل كل هذا الالم بداله

     توقفت مكانها و هي تحدق بحسام و كأنها مكتوفه الايدي


     و لكن حسام جعلها تفيق من صدمتها عندما بدأ بالتوسل اليها 

    حسام بصوت ضعيف متألم.. ارجوكي يا نور نادي عليهم انا بموت خلاص مش قادر استحمل 

    جملته الاخيره جعلتها تركض بكل ما فيها


     لتنادي الطبيب و بعض الممرضات بفزع حتى انهم ظنوا انه قد مات

    نور.. الحقووووووني بسرعه حساااام حساااام 😭😭😭


    و فورا جائوا له و اعطوه بعض المسكنات التي جعلته يستسلم للنوم بعد مده قصيره

     و اكدو لها الاطباء ان الصداع الحاد هو شئ طبيعي جدا في حالته

     

     لم تستطيع نور ان تنام و تغفل عنه لحظه واحده

     خوفاً من ان يصاب بشئ اخر مره اخرى وهذه المره سوف تأخذ بالها جيدا

    فهي تعلم مهما كان يشعر بالم فأنه لن يتكلم

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف صباح يوم جديد

     

    نور.. صباح الخير يا حبيبي

    حسام بأبتسامة صباح النور يا حبيبيتي هو انا نايم بقالي كتير


    نور.. لا بس برضوا وحشتني 

    حسام.. ده حب من اول نظره بقا ولا اي

    هو اي  الحكايه بالظبط 😅


    نور بعصبيه.. انت ليه مقولتليش ان عندك صداع طول النهار ليه استحملت كل الوجع ده بتعمل ف نفسك كده ليه


    حسام بحزن.. انا مكناش عايزك تقلقي عليا مش اكتر والله خفت لتتعبي وانتي حامل


    نور.. انا بخاف لما احس انك بتستحمل حاجه فوق طاقتك عشاني

     مينفعش كده كل ما تتعب تخبي عليا تعبك  انا مراتك يعني مش المفروض متهفش مني وتبقى ع طبيعتك قدامي لو تعبان قولي وانا اشيل عنك واخفف عنك

    ولا نسيت

    ف السراء والضراء مع بعض

    لازم اكون جمبك ف وقت تعبك

    ده واجبي كزوجه ليك وربنا هيحاسبني ع حاجه ذي كدا لو اثرت معاك

    انا مش عايزاك تخاف عليا

    صدقني انا اقدر استحمل اي حاجه بس مقدرش استحمل انك بتتعذب


    حسام.. انا مش عايز اشوفك تعبانه بسببي

    ولا اتعبك معايا 

    نور.. انا راضيه بالتعب ده و بأي حاجه تخليك كويس

     انا مش عايزه اشوفك و انت بتتوجع تاني لو سمحت عرفني ونحل كل حاجه مع بعض وهنتجاوز سوا الالم

     ثم بدأت بالبكاء و هي تحتضنه 😭😭


    حسام.. خلاص خلاص متبكيش حقك عليا 😓

     اوعدك اني لو تعبت تاني هعرفك


    نور ببكاء.. عارف لو اقدر اشيل التعب ده منك و انا الي استحمله كنت عملت كده من غير ما افكر

    يارب يشفيك ياحسام ويجعل ال فيك فيا انا هستحمل اما انت مقدرش اشوفك كدا

    ربنا يجعل يومي قبل يومك


    حسام.. بعد الشر عليكي

     بس بقولك ايه انا راجل تعبان و عيان و محتاج تصبيره 😅

    نور بعدم فهم.. تصبيره اي

     انت جعان ياحبيبي اجيبلك الاكل

     

    حسام بضحك.. لا يا حبيبتي انا كده هتشل

    نور.. يعني اي مش فاهمه

     

    حسام.. انا مش عايز اكل انا عايز حب يا روح قلب حسام

    نور بخبث.. طب ما انا بموت فيك يا روحي😂


    حسام.. ياروحي انا

    ياعقلي انا

    يا حياتي انا

    بصي ياقلبي لو هتفضلي كدا تحلوي كل يوم قدام لا انا ع كدا مش هقدر امسك نفسي ومش هقولك انا مستعد اعمل اي

    حاجات هموت واعملها هههههههه

     وهفضحك في المستشفى الي انا محبوس فيها دي


    نور بخجل.. لا انت كده خطر و شكلك هتشوه  سمعتي 😂😂

    حسام بضحك.. بصي بقا ياعسل انا دلوقتي لو   مخدتش البوسه بتاعتي هشوه سمعتنا احنا الاتنين😂😂

     ف براحتك بقا

    واناي عرفااااني  مجنون و اعملها😁


    نور.. طب ايه رأيك اني مش هقرب من السرير ده خالص و لو تقدر تعمل حاجه وريني

     

    حسام.. انتي فمراني بهزر انا هجيلك بجد 

    وحاول فعلا ان يقف ليمسك بها

    ولكنه وقع ع الارض

    ف انه لم ينتهي م العلاج الطبيعي ليقدر ان يقف ع رجله


    نور بقلق .. حساااااام

    انت كويس

    حاسس باي

    رد عليا

    حسام.. براحه يابنتي اي بالعه راديوا هههههههه

    انا كويس متقلقيش عليا شوقتي بقا جبتك لحد عندي ازاس

    ضربته نور ع صدره وقالت بتزمر.. والله العظيم انت رخم خضتني عليك وقعت قلبي ياااخي😡


    كانت عينيها مليئ بالحنان والخوف عليه

     الذي جعل قلب حسام يدق لها بشده فجذبها اليه و عانقها عناق طووويل بدون اي كلمه


     و لماذا نحتاج الكلمات اذا كان القلب يصرخ بها بأعلى صوت بكل كلمة نشعر بها


    و اخيرررا مر الشهرين ع خير  الذي يعتبر من اطول شهور السنه على حسام

     و رغم انه لم ينهي علاجه لانه قد يطول شهر لكن الفرحه برجوعه الى بيته كانت اكبر بكثير


    كانت العائله حوله فرحين بخروجه سالماً

     

    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا الثامن عشر


    توقعاتكم


    يتبع......


    -يوم القيامة تأتي عجوز فاجرة زانية كريهة الرائحة تضحك علينا فمن هي ؟!


    --الدنيا


    عن ابن عباس رضي الله عنهما : 

    يؤتى بالدنيا يوم القيامة في صورة عجوز شمطاء زرقاء انيابها مشئومة تشرف على الخلائق


     فيقال : هل تعرفون هذه

     فيقولون :نعوذ بالله من معرفة هذه

    فيقال هذه الدنيا التي تناحرتم عليها

     بها تقاطعتم الارحام

     وبها تحاسدتم وبها عصيتم واغتررتم

     ثم تقذف في جهنم فتنادي اي ربي اين اتباعي واشياعي؟

    فيقول الله تعالى:الحقوا بها اشياعهاواتباعها.


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ‏- اللهمَّ إجعلنا مِمَن عفوت عنهم ، و رضيت عنهم ، و غفرت لهم ، و حرمتهم على النار ، و كتبت لهم الجنه يا اللّه 💙🙌


    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 التاسع عشر 👉

    ------------________-------------


    اللهم أذهب البأس ربّ النّاس

    إشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك،

    شفاءً لا يغادر سقماً، أذهب البأس ربّ النّاس، 

    بيدك الشّفاء لا كاشف له إلّا أنت يا ربّ العالمين.


     اللهمّ إنّي أسألك من عظيم لطفك، وكرمك، وسترك الجميل، أن تشفي مرضانا ومرضى المسلمين 

     وتمدّهم بالصحّة والعافية

     لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، إنّك على كلّ شيءٍ قدير.🤲


      قــال تــعــالــى : 


    {فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ (7) وَخَسَفَ الْقَمَرُ (8) وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ (9) 

    يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ (10) كَلَّا لَا وَزَرَ (11)

     إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ (12) يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ (13)}


    [سورة القيامة 7 - 13]


    {فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ}

    أي: إذا كانت القيامة 

    برقت الأبصار من الهول العظيم

    وشخصت فلا تطرف


     كما قال تعالى: 


    { إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ 

    مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ }


    { وَخَسَفَ الْقَمَرُ } 

    أي: ذهب نوره وسلطانه


    { وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ } 

    وهما لم يجتمعا منذ خلقهما الله تعالى

    فيجمع الله بينهما يوم القيامة

    ويخسف القمر، وتكور الشمس

    ثم يقذفان في النار، ليرى العباد 

    أنهما عبدان مسخران، وليرى من عبدهما 

    أنهم كانوا كاذبين.


    {  يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ}

    { يَقُولُ الْإِنْسَانُ } 

    حين يرى تلك القلاقل المزعجات: 


    { أَيْنَ الْمَفَرُّ } 

    أي: أين الخلاص والفكاك مما طرقنا وأصابنا ؟


    { كَلَّا لَا وَزَرَ } 

    أي: لا ملجأ لأحد دون الله


    { إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ } 

    لسائر العباد 

    فليس في إمكان أحد أن يستتر 

    أو يهرب عن ذلك الموضع

    بل لا بد من إيقافه ليجزى بعمله


    { يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ } 

    أي: بجميع عمله الحسن والسيء

    في أول وقته وآخره، وينبأ بخبر لا ينكره.


    📗  [تفسير السعدي رحمه الله]


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    نبدأ قصتنا


    وصلنا الفصل ال فات عندما وقع حسام

    نور بقلق .. حساااااام

    انت كويس

    حاسس باي

    رد عليا

    حسام.. براحه يابنتي اي بالعه راديوا هههههههه

    انا كويس متقلقيش عليا شوقتي بقا جبتك لحد عندي ازاس

    ضربته نور ع صدره وقالت بتزمر.. والله العظيم انت رخم خضتني عليك وقعت قلبي ياااخي😡


    كانت عينيها مليئ بالحنان والخوف عليه

     الذي جعل قلب حسام يدق لها بشده فجذبها اليه و عانقها عناق طووويل بدون اي كلمه


     و لماذا نحتاج الكلمات اذا كان القلب يصرخ بها بأعلى صوت بكل كلمة نشعر بها


    و اخيرررا مر الشهرين ع خير  الذي يعتبر من اطول شهور السنه على حسام

     و رغم انه لم ينهي علاجه لانه قد يطول شهر لكن الفرحه برجوعه الى بيته كانت اكبر بكثير


    كانت العائله حوله فرحين بخروجه سالماً

    تركوا المشفي وودعه صديقه خالد فهو لم يقدر ان يذهب معهم بسبب لديه عمليه


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف السياره

     

    كان حسام صامتاً لا يتحدث

    وكان والده محمد  يسوق السياره

    اما عن حنان كانت تجلس بجانبه

    اما عن نور كانت تجلس ف المقعد الخلفي مع حسام وبجانبها ساره ايضا

     

    محمد.. اي ياحسام انت ساكت ليه

    نور بصوت خافت.. ده نايم يا بابا


    حنان.. ياعيني يا بني انا عارفه انه لسه تعبان

    ساره.. المفروض مكنش طلع اصلا م المشفي


    نور.. كتر خيره زهق م القعده هناك بقاله شهرين فيها

    حنان.. اهم حاجه انه وسطينا

    وانشاء الله هنهيأله جو المشفي ف البيت


    محمد.. باذن الله

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    وصلو الجميع الى الفيلا

    ايقظت نور حسام  و دخل  بخطوات متردده

     و قد لاحظ الجميع تغير ملامحه

     عندما وقف في نفس المكان الذي انهار فيه  

     في ذلك اليوم

    الذي اغمى عليه فيه


    حسام عندما كان ف المشفي قبل ان يدخل العمليات كان يشعر انه لن يرى هذا المكان مره اخرى ولا انه سوف يرى عائلته مره اخرى

     و انه على وشك الموت

    بس ربنا كان لسه كاتبله ف عمره باقي

    انه يعيش وسط اهله ويرزقه بطفله

    تديله امل ف الحياه انه يعيش


    ثم تدفقت الافكار السيئه الى رأسه بسرعه فأغمض عينيه بشده و هو يحاول طردها من عقله 

    بدا الخوف واضح على وجوههم

     و هم يشاهدون حسام يصارع عقله الباطن شعروا انه على وشك الانهيار

    مثل المره ال فاتت


    اسرع محمد ووضع يده بحنان على كتف حسام

     فتح حسام عينيه بدهشه و حين وجد والده امامه ارتمى في حضنه بسرعه و بقوة و كأنه يطلب الحمايه منه و الحنان ليطرد هذه الافكار التي م الصعب ان ينساها

     كانت يديه ترتجف بشده و هو محتضن والده

    كان خائفا بشده


    حزنت عليه حنان ونور وساره

    وتوعدوا ان يهتموا به ويجعلوه ينسى الماضي


    اسرعت نور للداخل وطلبت م الداده كوب ماء

    ثم اتت به لحسام

     و ارتشف حسام منه بصعوبه ثم جلس على الاريكه ليلتقط انفاسه

    و كأنه كان في حرب بين الواقع و الماضي


    محمد بقلق.. مرتاح كده يا حبيبي

    حسام.. الحمدالله يابابا


    حنان.. اجبلك حاجه تاكلها يا حبيبي

    حسام.. لا مش قادر يا ماما


    نور.. تحب تطلع فوق  

    حسام.. لاء انا عايز افضل هنا وسطيكوا 


    ساره.. خلاص سيبوه ع راحته ياجماعه

    حنان..  نورت البيت ياحسام


    ثم ذهبت حنان مع محمد الى غرفتهم ليغيروا ملابسهم و يستريحوا

    وكذلك ساره ذهبت لغرفه نور لتغير ملابسه فهي تضع ملتبسه ف غرفه نور قبل ان تتزوج

    اما عن نور ذهبت لغرفتها هي وحسام

    وقامت بتبديل ملابسها واخذت ملابس لحسام

    ونزل للاسفل


     لكن حسام رفض ان يبدل ملابسه او يذهب للغرفه

    لا يريد ان يذهب فقط يريد ان يبقى بجانبهم


     مما اثار استغراب نور لكنها حاولت تفهم حسام و خصوصاً انه كان بيمر بحاله نفسيه سيئه 


    نور.. ع راحتك ياحبيبي

    بس ممكن عشان خاطري تيجي معايا الحمام تاخد دوش وتغير هدومك عشان ريحه المشفي فيهم وكدا وانا عارفه انك كرهت الريحه دي


    حسام غلبه الامر وحاول ان يستند عليها

    فهو لحد الان لم يقدر ع الوقف

    ومازال يتعالج بالعلاج الطبيعي

    مش م السهل ان حد يتشال حته م جسمه ويرجع ذي الاول

    حسام الورم ال ف المخ ال كان عنده انتشر بشده ولما شالوه اثر ع حركته وكلامه

    وباذن الله مع الوقت والعلاج الطبيعي هيرجع ذي الاول


    اخذته نور الى الحمام لكى تحميه بنفسها

    حسام اصبح عاريا امامها

    فى البدايه كان حسام رافض ان تحميه نور

    لكن مع الوقت استسلم لها

    لانه فعلا غير قادر ع الحركه


    ولاول مره كان خجول جدا منها 

    لانه عاجزا امامها لا يقدر ع المشي

    وليس ف صحته كما ف السابق


    مش اول مره ياخذ مع مراته شاور

    لكنها المره الاول التي يشعر بها بالخجل

    لا يريد ان يحس بالشفقه م احد حتي ولو كانت مراته

    بعد ان انتهت نور

    اتت بملابسه والبسته اياها

    ثم اسندته وتوجهت للخارج


    حسام.. نور تعبتك معايا

    نور.. متقولش كدا ياحسام انت جوزي وحبيبي ومين يشيلك غيري ويراعيك غيرك عايزاك متاخدش اهتمامي بيك ع انه شفقه لا ع انه حب واهتمام


    حسام.. ربنا يخليكي ليا ولا يحرمني منك ابدا والله ندمان اني معرفتكيش بمرضي م زمان كنت محتاجك جمبي اوي

    ولما طلبتي الطلاق انا كنت بموت ف اليوم اكتر م مره

    كنت شبح عايش معاهم بجسدي لكن روحي كامت معاكي

    انتي حياتي وعمري ومستحيل كنت اوافق اصلا انا عمري ما هفرط فيكي حتى لو انتي سبتيني


    نور بدموع.. انا بحبك اوي يا حسام😪

     مش ممكن اسيبك غير في حاله واحده بس

    حسام.. اي هي


    نور.. مثلا لو بصيت لواحده تانيه 

    حسام.. حد يبقى معاه العسل ده كله و يبص بره😁

     

    نور.. طب حاسب ليجيلك السكر هههههه

    ضحك حسام من قلبه و هو يشعر بالاطمئنان مع نور وان علاقتهم اخيرا اتصلحت


    حسام.. انا عايز انام اوي

    حاسس اني هنام و انا واقف

    نور.. طب يلا عشان تنام في سريرك


    حسام.. لا انا عايز انام هنا

     ثم مدد جسده فوق الاريكه محاولاً النوم


    نور بقلق.. بس هنا  يا حسام انت كده هتاخد برد 

    لم يرد عليها حسام فقد استسلم للنوم

     و لم تحاول نور ايقاظه

     و اكتفت بوضع غطاء فوقه بهدوء

     ثم ذهبت لغرفتهم تجلب غطاء لها


    اتت نور ونامت بجانبه ع الاريكه الاخرى

    كانت كل شويه تقوم م نومها وتذهب لتطمأن عليه  

    كانت تراعيه كأبنها كانت تسهر بجواره

    وعندما رات حرارته ترتفع ويتعرق بشده م شده التعب 

    ظلت طول الليل  تعمل له  الكمادات لتخفيض حرارته

    ثم غلبها النعاس فنامت بجواره ع الارض 


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف صباح يوم جديد


     استيقظ الجميع بعد ان اخذوا قسطاً من الراحه

    التي لم ياخذوها طوال الشهرين ال فاتوا


    ونزلوا الي الاسفل ليتناولوا الفطار

     و تفاجئوا بحسام نائم على الاريكه بوضع غير مريح

    ونور نائمه بجانبه ع الارض


    محمد ذهب لكي يراهم لماذا هما هنا وليسوا ف غرفتهم


    نور احست بحركتهم واستيقظت ع الفور


    حنان.. انتي كويسه يابنتي

    نور.. الحمدالله ياماما


    محمد..  هو حسام نايم هنا ليه

    وانتي كمان  ده حتى المكان هنا برد اوي

    و بعدين شكله مش مرتاح

    نور.. لا يا بابا هو عايز ينام هنا مش عايز يطلع فوق وانا فضلت جنبه وحرارته ارتفعت شويه امبارح وسهرت معاه وعملتله كمدادات والحمدالله هو دلوقتي بخير


    حنان.. الحمدالله

    محمد.. كتر خيرك يابنتي تعبتك معانا


    نور.. ده حوزي يابابا وده واجبي

    ساره.. طيب محتيش ليه تصحيني اسهر معاكي


    نور.. مافيش داعي انتوا تعبانين بقالكم فتره

    حنان.. ربنا يخليكي لينا ياعمري

    محمد.. زين ما ربيتي ياحنان

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    تمر الايام ببطء

    ولا يزال حسام بين الحياه والموت

    ولكن كان هناك امل انه بعد الجلسات سوف يتعافى لديه امل فى ربنا ان يساعده

     دعت نور الله من قلبها ان يشفيه


    تمر  الايام وحسام اصبح يتحدث بكلام مفهوم ولسانه لم يصبح ثقيل مره اخرى

    وبدأ يحرك يداه ببطئ

    ولكن لازالت قدماه لاتتحرك

    يتجول ف المنزل  وهو على كرسى متحرك

    وتكفلت نور برعايته دائما

    كانت تناوله الطعام والعلاج

    كانت بين الحين والحين

    تضمه الى حضنها للتأكد انه هو بخير 

    وبين الحين والحين تقبل جبينه لتشعر بوجوده معها 

    كانت خائفه عليه بمعنى الكلمه

    كان حسام يلاحظ فى عيناها

    نظرات الحب والخوف

    والحنان وليس الشفقه ع حاله


    كانت تطعمه بيدها

    تضمه بين احضانها عندما يشتد عليه المرض

    تبكى عندما تراه يتألم

    احس بصدقها

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     

    بعد مرور اسبوعين


    محمد اتجه لحسام ليطمأن عليه

    انه غير مرتاح لقعدته هنا ع الاريكه وتارك غرفته

    اصبح هنا منذ اسبوعين بعد خروجه م المشفى


    محمد.. حسام عامل اي دلوقتي

    نور.. الحمدالله يابابا احسن م الاول


    محمد.. يابنتي مش كفايه كدا خليه يطلع غرفته بقا

    نور.. والله قولتله وهو رافض


    محمد.. طب هو مش مضايق من الصوت هنا 

    نور.. لا يابابا العلاج بتاعه بيخليه ميحسش باي حاجه 

    محمد بحزن.. ربنا يشفيه انا كل ما اشوفه ع الكرسي المتحرك قلبي بيتقطع عليه


    نور.. باذن الله هيرجع يمشي ذي الاول واحسن

    محمد.. انشاء الله

    المهم بلاش تتعبي نفسك عشان حملك يابنتي تعب عليكي السهر انتي لازمك الراحه


    نور.. راحتي هي راحه حسام يابابا

    محمد.. ربنا يباركلي فيكي يابنتي

     

    مر اليوم و حسام مازال نائم على الاريكه مثل كل ليله

    رغم الاصوات الكثيره التي كانت تحاوطه

     الا انه يشعر بالامان وسط عائلته


    كانت نور تطمئن عليه كل فتره حتى استيقظ و كانت الساعه الرابعه صباحاً وجد نفسه ممداً على تلك الاريكه و نور نائمة على الاريكه المقابله له و بجانبها الكثير م علاجه

      

    شعر بالذنب لأن نور لم تنم في غرفتها بسببه

    وانها حامل وتحتاج للراحه

     نظر اليها بشوق  و شكر الله كثيرا على تلك الزوجه التي اصرت على الوقوف بجانبه في اسوء حالاته


    كان الوقت مبكرا على صلاة الفجر

     و قد شعر حسام  بالجوع فهوا لم يتناول شيئا منذ فتره رجوعه م المشفى

    حاول ان يستند نفسه ويمسك بيده الكرسي المتحرك يجلبه امامه ليجلس عليه

    وبعد محاولات كتيره بصعوبه قدر انه يجلس ع الكرسي المتحرك بدون ان يعمل اي صوت حتي لا يوقظ نور

    و  ذهب بطيئه الى المطبخ و بحث عن الطعام و لكن رغم الجوع

     شهيته كانت معدومه بسبب الادويه

     و كان يشعر بالغثيان الدائم عندما يرى الطعام  ابتعد عن الطعام و حاول ان يعد  كوب من المسكافيه وكاد ان يحترق

    عندما فصلت غلايه الماء جاء ان يمسك بها ليصب الماء الساخن ف الكوب

    لم يقدر ان يمسك الغلايه فهي بعيده بعض الشئ

    وهو جليس ع كرسي متحرك لا يقدر ع الوقوف ليجلبها اليه حاول بيده ان يقربها اليه وكادت المياه الساخنه ان تسقط عليه

    بس ستر ربنا

    قدر يجذب الغلايه اليه ويصب بها ف الكوب

     و شربه بسرعه ثم اخذ ادويته التي اوصاه خالد بعدم اهمالها

     و بالطبع المسكن الذي اصبح جزء من حياته اليوميه


    شعر ببعض الالم في ظهره بسبب نومه الطويل على تلك الاريكه 

    جلس على اللاب توب يتصفح بعض ملفات العمل ثم سمع صوت والده و  يستعد للذهاب الى المسجد


    محمد.. صباح الخير يا حبيبي اخيرا صحيت

    حسام.. صباح النور يا بابا انا جاهز


    محمد.. جاهز لأيه بالضبط 

    حسام.. حروح الجامع معاك


    محمد.. بس انت لسه تعبان يابني

    حسام.. لا يا بابا

     انا محتاج اخرج من الفيلا حاسس اني اتخنقت عايز اشوف الناس وبعدين مش معني اني ع كرسي متحرك يبقا مصليش

    لا انا اقدر اصلي حتي بصباع واحد مش بجسدي كله

    ربنا لسه مديني الصحه والعافيه اني اصلي


    محمد.. ربنا يباركلي فيك يابني

     ماشي بس توعدني لو تعبت هترجع

    حسام.. حاضر اوعدك


    ذهبو لأداء الصلاه و قد شعر حسام بأنه في حال افضل و ازداد حماسه عندما اخبره والده ان خالد سوف يأتي اليه غدا

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف صباح يوم جديد

    بعد الفطار اتى خالد اليهم ليطمأن ع حسام فهو كان يتابعه ف الهاتف ولم يقدر ان يأتي اليه خلال الاسبوعين الماضيين

    بسبب انشغاله بابمرضى واجراء عمليات لهم


    بعد زيارة خالد و لحسام شعر انه تحسن جدا لمجرد رؤيته فهو كان مشتاف جدا اليه

    وكاعاده قرفه خالد وانقض عليه بالاسئله عن صحته و احواله و كانت اجابته كالعاده انه بخير 😅


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف المساء اجتمع الجميع ع السفره للعشاء

    وطول قعدتهم خالد لم ينزل عينيه م ع ساره ابدا

    فهو مشتاق اليها كثيراااا

    ودائما مشغول عنها


    بعد ان انتهوا م الطعام ذهبت ساره للحديقه

    في هذه الاثناء انتهز خالد فرصه وجودها ف الحديقه واستأذن م حسام وذهب ورائها وسط ابتسامه الجميع ولهفته ع حبيبته


        

    ساره كانت جالسه ع الارجوحه ف الحديقه تعبث بهاتفها حين فاجأها خالد بالجلوس بجوارها


    خالد.. وحشتيني

    ساره ببرود.. والله طيب


    خالد.. انا اسفه والله عارف اني مأثر معاكي بس اعمل اي قدرك تحبي دكتور هههههه

    بس والله بحبك

    وحشتيني بقا ماتجيبي بوسه 😁😅

     

    ساره بخجل.. من فضلك بلاش كده

    اي قله الادب دي


    خالد بأبتسامه.. من فضلك انتي بلاش تتجاهليني

     انا عايز اسمع منك رد


    ساره بعدم فهم.. رد علي اي 

    خالد.. بما اننا بنحب بعض  من اول مره نظره شوفنا بعض فيها

    وبقيت اشتاق ليكي كل يوم جدا ومش كفتيه تكوني خطيبتي

     فانا  عايزك تبقي شريكه حياتي

    مرااااتي رأيك ايه


    ساره.. ها 😲

    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا التاسع عشر


    توقعاتكم

    انتظروا الفصل الاخير بكره باذن الله 


    يتبع......


    #وقفة_مع_النفس


    ✍صدق القائل

    🖋 لـــو أننا ننظر إلى القرآن مثل ما ننظر إلى الهاتف ،  لختمنا القرآن في أيام معدودة...

     

    🖋 ولـــو أننا نحرص على الصلاة ، كما نحرص على شحن هواتفنا لغُفِرت ذنوبنا...


    🖋 ولـــو أننا """نتصدق بقيمة الرصيد الشهري ، لثقلت موازيننا وشفيت أمراضنا وفرّجت همومنا.


    🖋 ولـــو أننا نبحث ونهتم بأرحامنا وجيراننا كما نهتم بالأعضاء المضافين بقنواتنا وصفحاتنا ،  لغشيتنا رحمة الله...

     

    👈 هي لحظة للتأمل وأنا أول المقصرين .


    اللهم ردنا اليك ردا جميلا

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ‏-سيحاسبك الله على كل لحظة انشغلت بها عن أسرتك لأجل " أخرى "

    فلا بارك الله بمن كسر قلباً وأنزل دمعةً وأهدم بيتاً وشتت عائلةً ..



    { بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 العشرون 👉

    ✍️ الاخيـــــــــــــــر✍️

       انتظروا الخاتمه 😉

    ------------________-------------


    الله ﷻ ....


    يَخْلُقُ مِنْ عَدَمٍ، ويَشفِي مِنْ سَقَمٍ، ويُعَافي مِنْ أَلَمٍ، 

    ويَكشِفُ مِنْ هَم، ويكفي مِنْ غَمٍّ، ويُطعِمُ مِنْ جُوعٍ، 

    ويَروِي مِنْ ظَمَأٍ، ويَكسُو مِنْ عُرِيٍّ، ويُؤمِّنُ مِنْ 

    خَوفٍ، ويُطَمئِنُ مِنْ فَجِيعَةٍ، ويُعِزُّ مِنْ ذِلَّةٍ، 

    ....ويُكَثِّر مِنْ قِلَّة..


    فسُبحَانهُ من إِلهٍ!

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     

    اللهم أذهب البأس ربّ النّاس

    إشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك،

    شفاءً لا يغادر سقماً، أذهب البأس ربّ النّاس، 

    بيدك الشّفاء لا كاشف له إلّا أنت يا ربّ العالمين.


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


     اللهمّ إنّي أسألك من عظيم لطفك، وكرمك، وسترك الجميل، أن تشفي مرضانا ومرضى المسلمين 

     وتمدّهم بالصحّة والعافية

     لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، إنّك على كلّ شيءٍ قدير.🤲


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    نبدأ قصتنا


    وصلنا الفصل ال فات عندما  اجتمع الجميع ع السفره للعشاء

    وطول قعدتهم خالد لم ينزل عينيه م ع ساره ابدا

    فهو مشتاق اليها كثيراااا

    ودائما مشغول عنها


    بعد ان انتهوا م الطعام ذهبت ساره للحديقه

    في هذه الاثناء انتهز خالد فرصه وجودها ف الحديقه واستأذن م حسام وذهب ورائها وسط ابتسامه الجميع ولهفته ع حبيبته


        

    ساره كانت جالسه ع الارجوحه ف الحديقه تعبث بهاتفها حين فاجأها خالد بالجلوس بجوارها


    خالد.. وحشتيني

    ساره ببرود.. والله طيب


    خالد.. انا اسفه والله عارف اني مأثر معاكي بس اعمل اي قدرك تحبي دكتور هههههه

    بس والله بحبك

    وحشتيني بقا ماتجيبي بوسه 😁😅

     

    ساره بخجل.. من فضلك بلاش كده

    اي قله الادب دي


    خالد بأبتسامه.. من فضلك انتي بلاش تتجاهليني

     انا عايز اسمع منك رد


    ساره بعدم فهم.. رد علي اي 

    خالد.. بما اننا بنحب بعض  من اول مره نظره شوفنا بعض فيها

    وبقيت اشتاق ليكي كل يوم جدا ومش كفايه تكوني خطيبتي

     فانا  عايزك تبقي شريكه حياتي

    مرااااتي رأيك ايه


    ساره.. ها 😲

    خالد.. ها اي بس

    اي رايك


    ساره بخجل.. حاضر

    خالد..  يعني ايه حاضر دي موافقه يعني


     ابتسمت ساره بخجل😊

    خالد بأبتسامه واسعه.. يعني موافقه

    بجد موااااافقه ها

    ياعالم ساره وااااااافقت تتجوزنـــــــــــــــي

     انا هروح اكلم حسام


    ساره بضحك.. يامجنووووون بس اهدى

    خالد.. مافيش بس انا لازم اتجوزك النهارده  مش قادر استحمل م غيرك


    ساه.. ليه السرعه دي

    خالد.. بحبك ياشيخه حسي بقا ههههه  


    ساره بحزن .. خالد انت عارف اني يتيمه

    خالد بحزن.. طول ما انتي معايا عمرك ما هتبقى يتيمه انا ابوكي وامك واخوكي وحبيبك وجوزك


    ساره.. ربنا يخليك ليا يارب

    خلاص ممكن تطلبني م عمي محمد وحسام دول اهلي م زمان


    خالد.. عيوني حاضر 

    ها هروح اطلب اتجوزك م حسام وعمي محمد ماشي

    ساره بضحك.. مجنـــــــــــــــون 😂


     ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ذهب خالد وطلب يدها م حسام

    حسام بضحك.. لو كنت اعرف انك هتموت وهتتجوز كنا جوزناك م زمان مالك يابني اتقل شويه ههههه


    خالد.. كدا انا زحلان منك

    وبدأ ف تصنع الحزن 🥺


    حسام.. خلاص متزعلش انا بهزر معاك🤗😂

     وبجد  فرحان جدااا

     انك اخيرا هتتجوز

    و كمان ساره بنت كويسه جدا وقفت جمب نور ف الشهرين ال فاتوا وكانت دايما معايا مش ضدي ومصدقاني وحاولت كتير تقنع نور اني مظلوم ووقفت جمبنا كتير

    هي دي الزوجه ال هبقا مطمن وانت معاها هي دي ال تستاهل صديق عمري ال مش بالساهل اديه لاي حد


    ادمعت عيون خالد وقال له.. انت اعز صديق واكتر م اخ بالنسبه ليه

    واحتضنوا بعض

    اخذه حسام وذهب الي والده وحنان

    وكانوا ف قمه السعاده بزواجهم

    واتفقوا ع الخميس القادم هو يوم زفافهم

    كانوا الجميع ف فرحه عارمه


    وخجلت ساره بشده مما فعله خالد

    تقدمت اليها حنان واختضنتها وتبارك لها

    ف ساره مثلها ك نور ذي بنتها بالظبط


    حسام طول الوقت بعيونه بيبحث ع نور لكنه لم يجدها

    فامر الخدم انا يساعدوه ع الصعود الي غرفته

    لانه جليس ع كرسي متحرك لا يقدر ع الصعود لوحده


    وبالفعل قدروا يحملوا حسام لفوق وشخص اخر يحمل الكرسي المتحرك


    شكرهم وجلس مره اخرى ع الكرسي المتحرك ودلف للغرفه

    لم تكن موجوده في الغرفه و لكنه لمحها في البلاكونه


    حسام.. ايه يا نور انا بدور عليكي من الصبح انتي فين

    التفتت اليه نور و كانت عيناها مليئه بالدموع

    حسام بفزع.. مالك يا حبيبتي انتي تعبانه اطلب الدكتور


    نور.. ، انا مش تعبانه يا حسام 

    حسام.. امال مالك حد زعلك


    نور..  لا محدش زعلني

    حسام بعصبيه و قلق جذب نور اليه.. ايه يا حبيبتي مالك بس متقلقينيش عليكي بالله عليكي مالك بس احكيلي 😰😓

     

    ازدادت نور في البكاء و ازداد قلق حسام 

    حسام.. نور ارجوكي انا عايز افهم مالك اتكلمي عشان خاطري


    نور بصوت طفولي و حزين.. انا....... انا...... انا نفسي ف الفسيخ 😭😭

     

    حسام بدهشه.. ايه فسيخ ؟😲

    نور ببكاء.. ايوا 


    حسام.. انتي بتعيطي يانور  عشان عايزه تاكلي فسيخ😲

     

    نور.. انا اسفه ياحسام 😭😭😭😭

    بس انا مش بحب الفسيخ ولا عمري جربته انا بقرف م رحته اوي 😭😭😭

    مش عارفه ليه بنتك طلباه انا بكره ومش عايزه اكله 😭😭

    قولها بلاش ده وتطلب حاجه تاني غيره دانا بشمه ف كل مكان وكمان بقالي يومين بحلم اني باكله ف الحلم

    انا قرفانه اوي 😭


    انفجر حسام بنوبه ضحك هستيري لدرجه ان عيناه فاضت بالدموع من الضحك المستمر اما نور كانت تضربه برقه و هي تقلد صوت الاطفال

     قد تكون هذه اللحظه من اجمل اللحظات التي مرت على حسام ونور

    كانوا  يضحكون بصوت عالي

     ضحكات من القلب 🥰


    حسام و هو يحتضن نور.. انا افتكرت ان حد مات و انتي بتعيطي عشان فسييييخ 😂


    نور بزعل.. يا سلام و الله بنتك هي الي عايزه تاكله مش انا وانا مش عايزه 🥺


    حسام.. من عينيه يا روح قلب حسام انا هجيبلك الفسيخ😂

    نور بصدمه..  لالاااااااا يا حسام

    انا مش عايزه محبوش


    حسام بضحك.. حبيه 😁

    نور.. احبوش


    حسام.. لا حبيه 😂😂😂

    نور.. اي انت هتقلد مصطفي شعبان ف الزوجه الرابعه ولا اي 😁


    حسام.. ماشي يا ايتن عامر

    والنبي ياشيخه لتحبيه ههههه


    نور.. بس انا مش عايزاه وكمان انت تعبان 

    حسام.. انا مش تعبان ولا حاجه

     و بعدين انا مش عايز 

    بنتي تطلب حاجه و انا اتأخر  عليها


    نور..  انت بتتكلم جد يا حسام استنى بس انت رايح فين


    حسام.. متخافيش انا هرجع بسرعه

    نور.. طيب هتنزل ازاي ع السلالم وانت بالكرسي


    حسام.. هتصرف 😁

    وقفت نور قرب الباب لتمنع حسام من الخروج 


    نور.. انا مش هسيبك تخرج يا حسام وانت كدا

    حسام.. يا حبيبتي سيبيني انا مش عيل صغير بلاش تعامليني بالطريقه دي انت عارفه اني بتضايق وانك كدا بتحسسيني بضعفي وعجزي اني جليس كرسي متحرك ومقدرش امشي ذيكم😔


    نور بندم.. انا اسفه مش قصدي والله بس انا خايفة عليك 

    حسام بضحك.. خلاص تعالي معايا


    نور بفرحه.. دقيقه هغير هدومي واجيلك

    حسام بضحك.. طيب ما اجي اساعدك😁


    نور.. اتلم

    حسام.. انا قصدي خير 😂

    وذهبت نور لتبدل ملابسها بسرعه

    ونادت ع الخدم والداده ليساعدوا حسام ع النزول

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ف السياره نور هي م تولت القياده

    وحسام كان يجلس بجانبها يتاملها بحب


    نور.. ها هنروح ع فين نجيب البتاع ده

    حسام بضحك.. قصدك الفسيخ ههههه


    نور 😡😡

    حسام.. خلاص بقا انا متاكد اول ما تشوفيه قدامك هتجري تاكليه م غير قرف لانها طلباه يابنتي هههه


    نور 🤨🤨

    حسام بضحك.. خلاص بقا

    بصي احنا هنروح نجيب الفسيخ وكمان سمك مشوي وكدا وسلطاته وابو غنوجه بقا ههههه

    ونجيب بيبسي ونروح ع مكان هتتفاجئ بيه


    نور.. موافقه 😁

    وهدبسك انت ف الفسيخ وانا هخلص ع السمك المشوي 😂


    ذهبوا للمطعم وطلبت نور  الاكل وكان حسام ينتظرها ف السياره


    ثم صعدت للسياره ووجها حسام للطريق حتي وقفت امام منزل جميل جدا حوله غابه مليئه بالاشجار وامام المنزل بحر جميل

    ونور السماء والنجوم تخطف العقل


    نور بصدمه.. الله ياحسام اي المكان الجميل ده

    واخذت تستنشق الهواء بفرحه

    حسام.. المنزل ده انا ال بنتيه ليكي م ٤ سنين


    نور بصدمه.. ليا انا 😲

    حسام.. ايوه

    فاكره لما كنا صغار وكنا بنلعب ع الشاطئ لما كنا ف شرم

    انتي قولتيلي ان امنيتك لما تكبري تسكني ف منزل امام البحر والشاطئ

    بعيد ع العالم والبشر وسط الاشجار والورد والطبيعه

    انا م يومها وانا بدور ع المكان ال اقدر اسعدك بيه

    وفعلا لقيت المنزل ده ع النت حجزته واشتريته ليكي

    وبدات ف الصيانه به بنفسي وانا ال دهنته م الداخل وكل اثاث به انا ال اخترته عشانك


    ادمعت عيون نور واختضنته بشده.. انا بحبك اوي ياحسام 😭

    مكنتش متخيله انك بتحبني اوي كدا م زمان

    وعايز تسعدني باي طريقه

    ربنا يخليك ليا يارب وبشكر الظروف ال جعلتك زوجي


    حسام كان سعيدا جدا بفرحتها


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف المنزل

    نور منبهره به بشده واخذت تتجول ف جميع انحاء المنزل بسعاده

    ثم اسرعت ع حسام وجلست ع رجليه وهو جليس ع الكرسي المتحرك واخذت تقبله بحب

    وهي تلاعب شعره بيدها

    وحسام يضع يده ع خصرها ويضمها اليه


    نور.. انا بحبك اوي

    حسام.. وانا بحبك السمك

    ريحته جوعتني 😂


    نور ضربته ع صدره برقه وقالته.. انت رخم اوي ع فكره

    حسام بضحك.. جعاااان اوي ع فكره 😂


    وبدأ ف تناول الطعام

    وتفاجئ حسام بها

    لانها تاكل الفسيخ بلذه وفرحه وكانها متشوقه اليه

    ف هذي هي الحامل ممكن تطلب اي حاجه وهي مش بتحبها لكن البيبي بيخليها تتلذه وتستمتع به


    لاحظت نور ان حسام لا ياكل ع اد كدا

    نور.. مش بتاكل ليه ياحسام

    حسام.. كفايه اني اتفرج عليكي وانتي بتاكلي


    نور.. بس بقا بتكسفني ع فكره🤭

    حسام.. اموت انا ف الخدوده ال عامله ذي الطماطم دي 🥰😁


    انتهوا م الطعام وحسام مع انه كان جعان لكن شهيته كانت مقفوله بسبب العلاج ال بياخده


    ذذهبت نور لتغسل يدها وتحضر الفاكهه التي احضرتها والبيبسي


    حسام.. بجد انا مش قادر اشرب او اكل اي حاجه

    نور.. ليه ياحسام انت تعبان قولي 😰


    حسام.. لا ياقلبي انا كويس

    نور.. بجد


    حسام.. طبعا اقلبي هتعب ازاي وانا معاكي

    نور بخجل.. حسام


    حسام بضحك.. ياعيون قلب حسام

    بقولك ايه انا عايز استغل الفرصه و احتفل 


    نور.. تحتفل بأي

    حسام.. احتفل بأني مع حبيبتي  ف المنزل ال عملته عشانها

    امسك بيدها وجذبها اليه بسرعه وجلست ع رجليه

    حسام.. وحشتيني 

    نور.. يا مجنون مش هنا 


    حسام..  انت مراتي  هنا و هناك و ف كل مكان وبعدين هنا ده منزلك مش مكان غريب

    يعني براحتنا ع الاخر

      بحبك

    نور بخجل.. طب سيبني انا عايزه انام يلا نروح الفيلا


    حسام.. نروح اي بس

    احنا هنبات هنا

    وكمان لا لسه بدري على النوم

    مش وقت نوم خالص😁


    نور.. خلاص تعالي نطلع الغرفه ومش مهم نروح ونبقا نتصل بيهم عشان ميقلقوش علينا

    بس انت لازم تنام


    حسام.. حاضر بس نطلع الاول وبعدين نشوف حكايه النوم دي اي 😂


    ذهبوا للغرفه وساعدت نور حسام ع خلع ملابسه واصبح يرتدي شورت  اسود قصير وعاري الصدر  ووضعته ع الفراش لكي ينام

    وذهبت هي لتبدل ملابسها 

    واصبحت ترتدي شورت شينز قصير وتيشرت بيضاء بحملات رفيعه

    وذهبت لتنام بجانبه


    لكن حسام جذبها اليه ووووو

      تسكت شهرزاد ع الكلام المباح

    🤭😁 عيب نسيبهم ع راحتهم


    قضوا اجمل ليله في ذلك المنزل

    وكانها ليله شهر عسلهم

    بمنزل امام البحر وجو رائع


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في صباح يوم جديد


     استيقضت نور لتجد حسام نائم على السرير بجانبها


    اخذت المنشفه وذهبت للبحر لتسبح ف المياه

    وبعد فتره 

     ذهبت لتاخذ شاور ف الحمام

    واردت ملابسهت وذهبت للسياره واشغلتها

    وتوجهت لل سوبر ماركت واشترت طعام لكي تحضر الغدا لحسام ومعطر للمنزل

    وعجبها جدا قميص نوم

    احمر قصير فاخذته

    ذهبت للكاشير ودفعت المال

    ثم توجهت للسياره وذهبت للمنزل

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    قامت نور بتحضير الطعام

    قامت بشواه الفراخ بعد ان تبلتها لساعتين

    وعملت بجانبه ارز بسماتي

    وسلطه وكفته

    وسلطه طحينه


    وصنعت ايضا له تشيز كيك بالمانجوا

    وعصير برتقال

    واشغلت التلفاز ع القران الكريم

    وعطرت المنزل ليذيد جمالا


    ثم ذهبت وارتدت نور  قميص نوم التي اشترته

    وانسدل شعرها الطويل على ظهرها

    ووضعت قليلا من احمر الشفاه

     كانت تبدو جميله جدا كالقمر حتى انها اعجبت كثيرا بنفسها و ارتسمت ابتسامتها على وجهها


    عادت الى الغرفه ووجدت حسام مازال نائم كما هو

    رغم انه خرج من المستشفى و لكنه لم يتعافى بشكل كامل و لذالك فكان ينام لفترات طويله ولا يشعر باي احد بجانبه


     لم تود نور  ان تيقظه من نومه

     فتمددت بجانبه و هي تمسح على شعره بأطراف اصابعها ففتح عينيه ببطئ


    نور.. انا اسفه يا حبيبي انت صحيت 

    حسام بأبتسامه.. صباح العسل🥰

     ايه الجمال ده كله

     ده احلى صباح ال بشوفك فيه قدامي 


    نور بخجل.. صباح الفل يا حبيبي

     قوم بسرعه عشان عملالك مفاجأه


    ساعدته نور ع الجلوس واتت ب الكرسي المتحرك وساعدته ع الجلوس عليه

      و هو يلامس خصلات شعرها ثم شم تلك الرائحه الرائعه التي حاوطت المنزل


    ذهبو مع بعضهم الى المائده و اعجب حسام جدا بأصناف الطعام التي حضرتها نور

     و ذلك الجو الذي اخترق قلبه صوت القرأن الكريم و اشعه الشمس المتناثره و وجود زوجته بجانبه تطعمه بنفسها


    كانت جلسه رائعه جدا رومانسيه و يملئها الحب و الحنان


    حسام بدهشه.. انتي لحقتي تعملي كل ده امتى 

    نور.. انا صحيت من بدري  روحت اسبح ف البحر وبعدين اخدت شاور و نزلت اشتريت كام حاجه عشان نتغدا

     

    حسام..  مع اني زعلان عشان خرجتي لوحدك م غير ما تعرفيني

     بس بجد الاكل يجنن و الجو حلو اوي 

    نور.. يعني عجبتك المفاجأه


    حسام ابتسم و هو يرتشف بعض م العصير.. عارفه يا نور انا طول عمري بحلم بالجو ده  البساطه في كل حاجه كفايه انك معايا و بناكل سوا وكمان بقيتي مراتي ومعايا دايما

     صدقيني القعده دي قبل  شهرين كنت متخيل انها حلم جميل مش هيتحقق لما طلبتي َني الطلاق وكمان لما دخلت العمليه وحسيت اني خلاص هموت ومش هشوفك تاني


    نور بحزن.. حبيبي متقولش كده انا مش عايزه افتكر الايام دي

     احنا قدامنا المستقبل و حياتنا الجديده و بنتنا ال ع وصول ال هتنور حياتنا


    حسام.. ان شاء الله ربنا يقدرني و اقدر اسعدك انتي و البنوتة الي جوه دي 😁

    نور.. ، صحيح احنا لسه مقررناش ع الاسم ايه


    حسام.. مش عارف الاحسن نستنى لما تيجي الاول حاسس اني لما اشوفها هلاقي الاسم المناسب ليها

    نور.. بجد نفسي تيجي بسرعه و اشيلها بين ايديا 🥰


    حسام بفرحه.. وانا كمان والله نفسي اوي تنورنا بسرعه

    دي هتبقا حتى مني و منك


    نور لاحظت ان حسام مش بياكل.. هو الاكل مش عاجبك ولا اي يا حسام

    حسام.. لين بتقولي كده يا حبيبتي انتي عارفة ان اكلك بيعجبني اوي


    نور.. طب لو عاجبك مش بتاكل ليه 

    حسام  بتوتر.. انا باكل اهو

    تناول قطعة كبيرة من الطعام الذي اعدته و كان يبدو على وجهه علامات التعب و الالم


    انتبهت نور لتغير ملامح وجهه حتى انه ازاح بوجهه عنها كي لا تراه


    نور بقلق.. مالك يا حبيبي 😰

     خلاص لو الاكل مش عاجبك مش لازم تاكل مش هزعل والله

     

    لم يستطيع الرد عليها وضع يديه على فمه واليد الاخرى ع عجلات الكرسي المتحرك وتحرك  بسرعه بأتجاه الحمام و تقيئ بشده

    ظل جالس ف الحمام و هو يمسح قطرات العرق بأرهاق ثم انتبه على نور التي كانت تقف ورائه و عينها تبكي بشده 😭

     لم تقل شئ بل مدت يديها اليه و ساعدته على الخروج م الحمام وهي ممسكه بالكرسي تحركه للخارج


    نور بقلق.. انت متأكد انك كويس 

    حسام.. متقلقيش ده عادي من العلاج الكيميائي


    نور.. يعني انت بيحصلك كده من زمان

    حسام.. انا مش عايزك تفكري بالشكل ده

     انا كويس


    نور.. بجد انا اسفه عشان خليتك تاكل و انت.....


    قاطعها حسام وقال لها.. اكلك يجنن و كل حاجه من ايدك انا بحبها انتي ملكيش ذنب خالص

     بلاش تزعلي كل ما تشوفيني تعبان كدا بالله عليكي


    نور.. انا اسفه بس خفت عليك اوي

    حسام بأبتسامة.. متخافيش يا روح قلب حسام

     

    نور.. اي رأيك ترتاح شويه 

    حسام بعصبية لا يا نور والله العضيم انا كويس بلاش تعامليني بالطريقه دي 😡


    نور.. طب خلاص متزعلش يا حبيبي 

    حسام.. معلش يا نور ممكن نمشي


    نور.. انت لحقت تزهق من المنزل ياحسام

    حسام.. لا متفهمنيش غلط انا بس محتاج العلاج بتاعي

     

    نور بدهشه.. اااه صحيح ده معاد العلاج بتاعك انا مش عارفه نسيته ازاي انا باخده معايا ف كل مكان

    يلا بسرعه يا حسام خلينا نرجع الفيلا طيب


    حسام بضحك.. هههههههه سبحان مغير الاحوال

    ارتدت نور ملابسها بسرعه وودعت المنزل بحزن فهو عاجبها جدا جدا جدا

     و ذهبت بسرعه الى السياره بعد ان ساعت حسام ع الصعود ووضع الكرسي المتحرك ف الخلف

    وقادت السياره وتوجهوا للفيلا


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    عادو الى الفيلا و لاحظت نور ان حسام

    امر الخدم بمساعدته ع الصعود الي غرفته بسرعه

      و تناول علاجه بسرعه و شعرت نور بأنه كان متعب فعلا و محتاج الى العلاج


     بعد ساعة تقريبا وجدته نائم مرة اخرى و يبدو عليه التعب ف ها هو العلاج يعطب مفعوله


    رغم ان رؤيته و هو مريض و متعب صعبة عليها جدا و لكنها قررت انها ستساعده و تكون اقوى لكي يتم شفاؤه على خير ويقف ع رجليه م جديد


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف اليوم المنتظر


    في احدى الفنادق الفاخره امتلأ المكان بالزغاريط و الفرح

    كانت ساوه ترتدي فستان الزفاف

     و بدت رائعه كالملاك و يجلس خالد بجانبها و يبدو في غاية الوسامة


    نور.. انا فرحانه اوي ان خالد وساره اخيرا اتجوزوا

     بجد الاتنين يستاهلوا بعض

    حسام.. انا مش عارف اكافئهم ازاي ع ال عاملوه   معانا ده شئ ميتنسيش ابدا

     

    نور.. بس بجد لايقين ع بعض اوي وشكلهم بيحبوا بعض اوي 

    حسام بضحك.. طبعا يابنتي ده خالد لقطه😂


    نور.. يا سلام ياخويا

    ما ساره هي كمان لقطه ومافيش زيها ابدا 

    وكمان محترمه ومودبه وجميله وصديقه فعلا


    حسام.. عارف انها مؤدبه بس مش عارف لو كانت جميله او لا

    اصل انا لما حبيبتي بتكون جنبي مبشوفش اي بنت تانيه بجمالها 😁


    نور.. يا سلام على الرومانسيه

    بموت فيك و انت رومانسي يا حبي😁🥰


    حسام بغرور.. انا دايما موز ورومانسي اوعي تنكري ههههه

    نور.. يا خبر انا اقدر ده انت حبيبي انا

    حسام 😂😂.. اه بحسب


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ف الجه الاخرى عند العروسين

    وهما ف رقصتهم الاولي 


    خالد.. مبروك ياعروسه

    ساره.. مبروك عليك انا ياعمري


    خالد.. عمرك اول مره تقوليلي كدا اي الدلع ده كله

    لا انا مش هستحمل كفايه كدا يلا نطلع ع شقتنا اقلبي

    ساره بضحك.. يامجنون احنا لسه داخلين الفندق مينفعش نسيب الناس ونمشي 😂


    خالد بصوت عالي  .. اعمل اي ياعالم بحبهااااااا

    ساره بضحك.. خلاص خلاص هنتفضح ياخربيتك


    خالد.. عروستي و انا حر فيها

    وتقولها بحبك ف اي مكان هههه

    سلره.. ههههههههه بموت فيك يا عريسي😁


    في الجهة الثانيه من القاعة تجمعوا العائله والاصدقاء على طاوله كبيره و هم يتبادلون الحديث و الضحكات

     

    كان الزفاف جميل جدا و انتهى بسلام

    وذهبوا العروسين لعشهم الجديد

    ونسيبهم بقا ده يوم العمر 😁


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     ذهبوا الجميع ال منازلهم

    وكل شئ كان يجري على ما يرام

    حتى استيقظ حسام م نومه

    و كانت نور نائمه و الجو هادئ نسبياً

     و شعرت نور  بيد تلمس كتفها و توقظها 


    نور بفزع.. حبيبي انت كويس

     تعبااان  ولا حاجه

    حسام بضحك.. اي يابنتي بالعه راديوا

    😂😂 لالا متقلقش انا كويس


    نور بنعاس.. امال مصحيني ليه

    هي الساعه كام دلوقتي اصلا

    حسام.. الساعه ٣ الفجر

     انا اسف يا حبيبتي بس انا لازم اتكلم معاكي دلوقتي


    نور بقلق واعتدلت في جلستها..  اي يا حبيبي انت عايز حاجه

    حسام انا عايز اكلمك في حاجة مهمة


    نور.. اتفضل

    حسام.. احنا اتجوزنا بسرعه وغصب عنك والحمدالله قدرت اكسب قلبك وداوقتي امتي حامل ف بنتنا

    والنهارده لما شوفت فرحه خالد وساره ف الزفاف

    اتمنيت اكون مكانهم انا وانتي ونعمل فرحنا ال محصلش وفرحنا بيه لحد دلوقتي

    انا ملبستش البلدله ال كان نفسي البسها وانا جمب عروستي ونفسي اوي اشوفك بالفستان الابيض ليا


    نور بصدمه.. انت بتقول اي ياحسام 😲

    حسام.. نور انا عايز اعمل فرحنا


    نور.. ازاي انا حامل وبقيت ذي البطيخه فرح اي وفستان اي ال البسه ده


     حسام.. انتي ذي البسبوسه بتحلوي كل يوم  

    نور.. يا سلام بص شكلي بقه عامل زي ماكون قنبله و هنفجر بعد شويه


    حسام.. قنبلة عسل و سكر و قشطة 

    نور بضحك.. ههههههه ماشي هعديها بمزاجي


    حسام.. يلا بقا اولدي عايز اشوف بنتي 

    نور.. هو بمزاجي

     انا نفسي اولد بسرعه تعبت من الحمل بجد


    حسام.. معلش يا حبيبتي بكرا تولدي بالسلامة و ننشغل بالبيبي

    نور.. ان شاء الله


    حسام.. المهم متغيريش الموضوع اعملي حسابك الخميس الجاي فرحنا

    نور.. يامجنون طيب ازاي بس الانتفاخ ال انا فيه ده وانت كمان بكرسي متحرك يا حسام هتمشي ازاي ونرقص ازاي

    والناس هتقول علينا اي لما يشفونا كدا وانا بفتان الزفاف وبطني قدامي كدا ههههه

    لا يا حسام بطل جنان وروح كمل نوم


    حسام.. انا خلاص قررت وده اخر كلام

    نور بضحك.. يامجنون 😂

    خلاص انا موافقه


    حسام بفرحه واحتضنها.. ربنا يخليكي ليا  ياعمري 😊

    نور.. كل الفرحة دي عشان عايز نعمل فرح


    حسام.. طبعا يانور نفسي اشوفك جمبي بالفستان ياقلبي انا

    نور.. خلاص ياحبيبي هنعمل ال انت عايزه ياعيوني نور


    حسام.. ايوا كده بقا كان فين الدلع ده من زمان

    نور.. اناا بدلعك دايما بس انت ال مبتقدرش


    حسام.. اناااا

    طب انا زحلان ع اذنك بقا انام 

    نور.. لالالا خلاص انا بموت فيك و بحب ادلعك يا عمري


    حسام بضحك.. ههههههه و انا بعشقك يا قمري 

    تعالي بقا نعمل بروفا ع الفرح 😁

    ووووووو

    نسيبهم كدا عشان عيب

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    ف اليوم الموعود

    وسطت فرحه الجميع

    كان حسام يجلس ع كرسي متحرك ومتألق ف بدلته التي ذادته جمالا

    وكان حزين لان بسبب العلاج لم يكن له شعر خالص ولا يقدر ع الوقوف


    كانت بجانبه نور بفستانها الزفاف وحاولت ع اد ما تقدر متبينش بطنها وحملها

    وكانت جميله جداااا بالفستان كانها اميره


    امسكت يده وهو جليس ع الكرسي ومشيت بجانبه ودخلوا القاعه وسط فرحه الجميع وتعالت الزغاريط


    مع سعاده حنان ومحمد بااولادهم رغم عدم موافقتهم ع هذا الزفاف


    حسام.. يلا نرقص

    نور.. يامجنون

     ازاي بس و انت ع الكرس...

    لم تكمل لانها لاحظت حزن حسام واحساسه بالعجز


    ابتسمت له ورقصت معه وهو جليس ع الكرسي المتحرك وجلست ع رجليه واحتضنته وسط الجميع وسعادتهم بهم

    كان بجد منظرها ف غايه الجمال


    ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️


     خلص فصلنا العشرون والاخير

    اتمنى ان تكون نالت اعجبكم


    انتظروا الخاااااتمه 🥰🥰

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    قــال تــعــالــى : 


    {فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ (7) وَخَسَفَ الْقَمَرُ (8) وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ (9) 

    يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ (10) كَلَّا لَا وَزَرَ (11)

     إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ (12) يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ (13)}


    [سورة القيامة 7 - 13]


    {فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ}

    أي: إذا كانت القيامة 

    برقت الأبصار من الهول العظيم

    وشخصت فلا تطرف


     كما قال تعالى: 


    { إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ 

    مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ }


    { وَخَسَفَ الْقَمَرُ } 

    أي: ذهب نوره وسلطانه


    { وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ } 

    وهما لم يجتمعا منذ خلقهما الله تعالى

    فيجمع الله بينهما يوم القيامة

    ويخسف القمر، وتكور الشمس

    ثم يقذفان في النار، ليرى العباد 

    أنهما عبدان مسخران، وليرى من عبدهما 

    أنهم كانوا كاذبين.


    {  يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ}

    { يَقُولُ الْإِنْسَانُ } 

    حين يرى تلك القلاقل المزعجات: 


    { أَيْنَ الْمَفَرُّ } 

    أي: أين الخلاص والفكاك مما طرقنا وأصابنا ؟


    { كَلَّا لَا وَزَرَ } 

    أي: لا ملجأ لأحد دون الله


    { إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ } 

    لسائر العباد 

    فليس في إمكان أحد أن يستتر 

    أو يهرب عن ذلك الموضع

    بل لا بد من إيقافه ليجزى بعمله


    { يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ } 

    أي: بجميع عمله الحسن والسيء

    في أول وقته وآخره، وينبأ بخبر لا ينكره.


    📗  [تفسير السعدي رحمه الله]


    ‏{ بسمﷲ اّلرحَمَن الرَحِيٌم }


    روايه.. احببت زوجه اخي 💔  ..

    بقلمي✍️ وفاء كامل

    الفصل 👈 العشرون والاخير  👉

     ✍️ الخاتمـــــــــــــــه✍️

    ------------________-------------


    الله ﷻ ....


    يَخْلُقُ مِنْ عَدَمٍ، ويَشفِي مِنْ سَقَمٍ، ويُعَافي مِنْ أَلَمٍ، 

    ويَكشِفُ مِنْ هَمٍّ، ويكفي مِنْ غَمٍّ، ويُطعِمُ مِنْ جُوعٍ، 

    ويَروِي مِنْ ظَمَأٍ، ويَكسُو مِنْ عُرِيٍّ، ويُؤمِّنُ مِنْ 

    خَوفٍ، ويُطَمئِنُ مِنْ فَجِيعَةٍ، ويُعِزُّ مِنْ ذِلَّةٍ، 

    ....ويُكَثِّر مِنْ قِلَّة..


    فسُبحَانهُ من إِلهٍ!

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

     

    اللهم أذهب البأس ربّ النّاس

    إشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك،

    شفاءً لا يغادر سقماً، أذهب البأس ربّ النّاس، 

    بيدك الشّفاء لا كاشف له إلّا أنت يا ربّ العالمين.


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


     اللهمّ إنّي أسألك من عظيم لطفك، وكرمك، وسترك الجميل، أن تشفي مرضانا ومرضى المسلمين 

     وتمدّهم بالصحّة والعافية

     لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، إنّك على كلّ شيءٍ قدير.🤲


    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    نبدأ قصتنا


    وصلنا الفصل ال فات عندما  اجتمع الجميع 

    ف اليوم الموعود

    وسطت فرحتهم

    كان حسام يجلس ع كرسي متحرك ومتألق ف بدلته التي ذادته جمالا

    وكان حزين لان بسبب العلاج لم يكن له شعر خالص ولا يقدر ع الوقوف


    كانت بجانبه نور بفستانها الزفاف وحاولت ع اد ما تقدر متبينش بطنها وحملها

    وكانت جميله جداااا بالفستان كانها اميره


    امسكت يده وهو جليس ع الكرسي ومشيت بجانبه ودخلوا القاعه وسط فرحه الجميع وتعالت الزغاريط


    مع سعاده حنان ومحمد بااولادهم رغم عدم موافقتهم ع هذا الزفاف


    حسام.. يلا نرقص

    نور.. يامجنون

     ازاي بس و انت ع الكرس...

    لم تكمل لانها لاحظت حزن حسام واحساسه بالعجز


    ابتسمت له ورقصت معه وهو جليس ع الكرسي المتحرك وجلست ع رجليه واحتضنته وسط الجميع وسعادتهم بهم

    كان بجد منظرهم ف غايه الجمال

    وخلص الزفاف ع خير وسلام

    وذهبوا الجميع الي منازلهم


    اما عن العروسين فذهبوا مع محمد وحنان الي السياره بعد ان ودعهم خالد وساره

    وتوجهوا للفيلا 

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في طريق عودتهم الى الفيلا انتبهت حنان على نور التي كانت تشعر بالألم


    حنان بقلق.. مالك يا حبيبيتي انتي كويسة

    لم تجيب نور بل كانت عيناها تبكي 😭


    حنان بقلق.. مالك يا نور انتي بتعيطي ليه 

    انتبه حسام على نور و كان قلق جدا عليها

     

    حسام.. ايه يا حبيبتي انتي كويسة 

    نور بصعوبه و صوت ضعيف.. الظاهر كدا انا

    ...... انا...... انا بولد الحقني يا حسااااام


    ارتبك حسام وطلب م محمد ان يوقف السياره بسرعه


    محمد.. انتي كويسه  

    حيام.. انتي بتولدي بجد😲


    نور ببكاء.. مش عارفة ااااااا ااااااه 

    حنان.. اطلع بسرعه على المستشفى يا محمد انت مستني ايه


    محمد بقلق.. حاضر حاضر

    في طريقهم الى المستشفى تزايد الالم على نور فاصبحت تصرخ و تبكي

     مما زاد من ارتباك حسام و خوفه عليها


    نور بصراااخ.. الحقني يا حســــــــــــــام

     انا مش قادره خلاص😩 

    حسام بتوتر.. معلش هنوصل بسرعه متخافيش انا معاكي


    حنان.. اتنفسي بانتظام متخافيش

     ربنا يقومك بالسلامة يا حبيبتي احنا كلنا معاكي متخافيش من حاجه


    نور احتضنت والدتها حنان وقالت لها.. انا خايفة اوي يا ماما 😭😭 

    كان قلب حسام يتمزق لسماع صرخاتها و خوفها

    فهو كان خائف عليها اكثر من اي شئ في العالم 😰


    وصلو الى المستشفى و اخذوا نور بسرعه و كان الجميع ينظر لها باستغراب

    كيف تلبس فستان زفاف وفي نفس الوقت تولد وهي لسه عروسه

    ههههههه هي اسمها كرستين ولا اي

    عشان تتجوز وهي حامل

    ( فيلم عوكل😁😂)

    ظلوا ينظرون لها وتتهامس الممرضات ف ضحك

    حتى صرخ عليهم الطبيب ل يذهبوا اليها وياخذوها لغرفه العمليات


     حالة حسام كانت تزداد سوء كلما ازداد وقت وجود نور في غرفة الولاده


    كان الالم يعتصر قلبه و يتذكر صرخاتها و خوفها و يدعو الله ان تكون بخير

     

    محمد.. متقلقش يا بني ان شاء الله هتقوم بالسلامة و تجيبلك البنت ال نفسك فيها 

    حسام.. انا ميهمنيش البيبي انا خايف عليها هي


    انا مش عارف بس هما اتأخروا ليه كدا

    اكيد نور  حصلها حاجه 😔😔

     

    محمد.. مفيش حاجه يابني باذن الله

    هي الولاده كده  بتاخد وقت يا بني ارتاح انت بس انا شوفت م ده مرتين لما امك الله يرحمها جابتك انت واحمد الله يرحمه

    ده شئ طبيعي

    شويه وهتخرجلك بالسلامه


    حنان.. ، خلاص يا حبيبي متقلقش انت هتبقى اب خلاص

    ابتسم حسام رغم القلق عندما تخيل انه سيحمل ابنته للمره الاولى و خرجت الممرضه في نفس اللحظه


    الممرضه.. الف مبــــــــــــــروووك جاتلك بنت زي القمر 

    حسام بفرحه.. الحمدالله ع ما رزقتني به

    طيب ونور اخبارها اي


    الممرضه.. متخافش هي كمان كويسه و هتخرج بعد شويه


    اخيرا بعد ساعات الانتظار الطويلة و القلق و الخوف ولدت نور و خرجت الممرضه الثانيه بالطفله و حملها حسام لأول مره


    شعر بشعور لا يوصف السعاده العارمة و الفرحه و الخوف و القلق و المسؤوليه و مزيج من المشاعر التي يطلق عليها مشاعر الابوة🥰

     بكت عيناه وهو يحملها و انهالت عليه عبارات التهاني 

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    في غرفة نور

    حنان.. حمدالله ع سلامتك يابنتي

    نور.. الله يسلمك ياماما


    محمد.. حاسه باي دلوقتي

    نور.. شويه تعب بسيط لسه المخدر شغال بس الحمدالله هي فين بنتي


    حسام تقدم اليها ومعه ابنته واعاطاها لنور

    نور و هي تحمل الطفله.. انا بقيت ام مش مصدقه 

    حسام.. كنت هموت من القلق عليكي

    قلبي بجد كان هيوقف😔


    نور.. انا لما شفتها نسيت كل الوجع و التعب

     انا بحبك اوي يا حسام

     و اخيرا بقى عندي حتى منك😊


    حسام.. انتي نور حياتي و كل ال عدى علينا الفتره ال فاتت دي

     انا كمان نسيته لما شفتها 

    نور.. طب هنسميها ايه


    حسامو هو ينظر الى الطفله..  هنسميها رحمه عشان هي رحمه م عند ربنا رزقنا بيها لتغير حياتنا 

     

    نور بسعاده.. ربنا عوضنا عن كل ال فات و عطانا رحمه 

    حسام.. ربنا يخليكي ليا ياام رحمه 🥰


    حنان.. ربنا يخليكم لبعض ياحبايبي

    محمد.. يلا احنا عشان نسبها ترتاح شويه


    حسام.. طيب قبل ما نمشي هاتي يانور رحمه

    اعطته اياها

    حمل رحمه بين يده وقبل رأسها

    وبدأ ف التكبير لها ونطق اسمها

    ثم قبلها مره اخرى واعطاها لنور


    ( بجد احساس حلو اوي لما واحده تبقى حامل ويبقي ف بيبي ف بطنها ورغم تعبها جدا الا انها بتبقا فرحانه بحركات الصغير ف بطنها وانها هتبقا ام اخيرا

    ويوم الولاده واول طاله ف وجه طفلها دي بتبقا سعاده الدنيا وما فيها

    الطفل لما بيجي ع الدنيا بينورها ويجي بالفرح والسعاده والرزق


    اللهم اكتبها ع كل واحده نفسها تبقى ام

    اللهم ارزقها بالخلفه الصالحه

    وعوضها ع الكام سنه وهي تجرى وراء الخلفه بين الدكاترا

    للاسف الخلفه حلم ستات كتير ومع ذلك ف ستات لما تعرف انها حامل بتتعمد تسقط البيبي او تولد وترميه ع الطريق

    ميعرفوش انها نعمه غيرهم مش لاقيها


    يمكن محدش بيحس بالكلام ده غير ال بقالها سنين متجوزه وبدعي ربها كل يوم انه يرزقها بطفل

    ذي انا مثلا 😔)

    نرجع لروايتنا....

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    بعدما خرجوا جميعا م غرفه نور

    محمد لاحظ تعب حسام 

    محمد.. مالك يا بني انت في حاجه بتوجعك


    حسام بتردد.. ايوا

    اصل انا بصراحه العلاج بتاعي خلص

     و حاسس بدوخه و صداع جامد اوي م بدري


    محمد بحزن.. طب ليه مروحتش  الصيدليه في سكتك وانت بتجيب نور م الكوافير

    حسام.. مكنتش اعرف ان العلاج خلص

     انا عايز اروح الصيدليه بس انا مش قادر.... 


    قاطعه محمد.. انا هجيبهولك ياحبيبي

     انت ازاي بس تسيب نفسك توصل للحاله دي 

    حسام.. انا جاي معاك


    محمد.. لا ارتاح انت و انا هرجع بسرعه

    حسام.. مش قادر استنى يا بابا ارجوك


    محمد بحزن.. خلاص تعالا معايا

    استند حسام على والده حتي جلس ع الكرسي المتحرك

      

    ذهب حسام مع والده و تناول العلاج فور شرائه من الصيدليه


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    مرت الاشهر و تحسنت حالة حسام بسرعه

    واصبح يمشي مره اخري ع رجليه بعد انتظامه ف العلاج الطبيعي وتخلص م الكرسي المتحرك بسرعه 😂


     و توقف عن العلاج الكيميائي

    وحاليا شعره بدأ يتكاسر ف رأسه 

    و اصبح بصحة جيده😊


     و تجمعت العائله في منزل نور وحسام الذي يطل ع البحر ليحتفلوا بعيد ميلاد رحمه الاول


    ف نور تذهب مع حسام م الوقت للاخر الي هذا المنزل

     

    نور.. الحمد الله ان ربنا شفاك و رجعنا لبعض من تاني 

    حسام.. النهارده انا حاسس اني ملكت الدنيا كلها

    مراتي حبيبتي جنبي و بنوتي و اهلي

    كل حاجه كنت بحلم بيها بتتحقق


    نور.. انا مش مصدقه ان احنا بقالنا سنه ماشين ع العلاج والحمدالله ان ربنا شفاك


      و بجد يا حسام الايام ال فاتت ع قد ما كانت صعبه عليك ف الابم ع قد انها ال قربتنا م بعض  دي احلى ايام حياتي

     ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش منك ابدا 

    حسام.. ولا يحرمني منك يا احلى نور في الدنيا


    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    خالد.. يلا بقى قومي عشان نقطع التوترتة مع رحمه

    ساره.. انا مش قادره اشم ريحة الاكل خالص ياخالد


    خالد.. ياقلبي ربنا يقومك بالسلامة

    و تجيبيلنا اجمل بيبي في الدنيا كلها

    ساره.. انت هتبقى احن اب يا حياتي🥰


    محمد.. ربنا ميحرمنيش من لمتكوا حولينا

    حنان.. اللمه دي بالدنيا و ما فيها عندنا


    نور وساره وحسام وخالد معا .. ربنا يخليكوا لينا و تفضلوت منورين حياتنا كدا ع طول


    خالد.. ايه يا جماعه الاكل فين انا هموت من الجوع 😂😂

    حسام.. ياخربيت طفستك ياشيخ 😂😂😂

    الاكل جاهز يا طفس انت جاي تاكل و لا تحتفل


    خالد.. طبعا جاي اكل انا راجل شقيان يا ناس بعمل عمليات طول اليوم قدروا بقا هههه


    ساره.. معلش يا جماعه جوزي مبيفكرش غير في الاكل وبس😅


    حسام.. انتي هتقوليلي ده لو سبتوا من غير اكل ممكن ياكلنا احنا

    ضحك الجميع وكانوا سعداء جدا

    والفرحه ملأت المكان


    بعد كام شهر ولدت ساره ع خير وجابت ولد ذي القمر واسمته هي وخالد.. مالك..


    رحمه بصوت طفولي.. الله هو الواد ده هيبقا جوزي

    ذي بابي ومامي كدا

    ضحك الجميع عليها


    خالد.. يلا يابت م هنا الواد ده جيه بعد عذاب ابني هيطلع البنات تجري وراه ومش هيتجوز ويعمل غلطه ابوه ههههه


    ساره.. خاااااااالد بتقول حاجه 😡

    خالد بضحك.. ابدا ياقلبي دانا كنت بقول بكره يكبر ويخلص كليته ويتجوز ويعيش اسعد ايامه هههههه


    ساره بضحك.. اه بحسب😂

    خالد بغلاسه.. متحسبيش ياحبيبتي اجيبلك اله حاسبه احسن تحسبي براحتك 😁


    الجميع 😂😂😂😂

    نور.. مش هتكبر ابدا يابني انت دلوقتي بقيت اب

    حسام.. سبيه لو عقل يبقا ظلم نفسه والعالم فقط اغبى اغبياء العالم هههههه


    خالد.. بقا كدا والله لهوريك واخذ يجري وراه وحسام يغيظه ويمد له لسانه ويقول له

    .. ممسكتنيش 😜


    محمد وحنان ونور وساره ظلوا يضحكون عليهم


    وعاشوا ف سعاده وهناء

    وانتهت روايتنا


     خلصت الخاتمه

    اتمنى ان تكون الروايه نالت اعجبكم

    وقدرت اوصل فيها معناه المريض

    وازاي نحس بيه


    ويارب يكون قدر فدتكم ببعض الاحدايث والاقوال الدينيه وبعض تفسير القرأن الكريم


    ويارب يكون قدر اوصلكم معلومه

    م مضمون الروايه

    حب وعيش وتمسك بالي بتحبه واوعى تستسلم ابدا ولا تغضب ربنا وتعمل حاجه ف حرام ولا تضحك ع اي بنت عاملهم بالحسنه


    اصبر وسوف ياتيك الله خيرا حتي ولو بعد حين


    ولو مقدر لكم انكوا تبقوا لبعض تاكد لو بعد سنين هتبقوا لبعض


    حسام صبر ورفض يعمل حاجه تغضب ربنا

    وفي الاخر ربنا جزاه ب نور حب عمره

    وحب يختبره اكتر بمرضه

    والحمدالله قدر يتخطى هذا الاختبار


    اتمنى اكون فدتكم بحاجه


     

    تعليقات