القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لعنة الماضي بقلم شيماء محمد من الجزء الأول إلى الجزء الخامس كامله


لعنه الماضي 1


الحلقه الاولي 


في منطقه شعبيه في القاهره 

منيره: اصحي يا فارس يالا...  اصحي بقي..  مش هتنزل الورشه النهارده ولا ايه؟  

فارس: حاضر يا أما صحيت اهو...  صباح الخير يا ام فارس 

منيره: صباح النور يا حبيبي احضرلك الفطار عقبال ما تفوق كده 

فارس: لا يا ست الكل ما تتعبيش نفسك انتي انا هحضرو ارتاحي انتي 

منيره: لا قوم انت بس ادخل الحمام وصلي ومالكش دعوه بالفطار يالا 

قام وخرج لقي امه حضرت الفطار ومستنياه 

فارس: برضه وقفتي وحضرتيه؟  مفيش فايده فيكي؟ 

منيره: ياحبيبي وهو انا عملت ايه بس!!  انا مش عاجزه يا فارس ولسه فيا صحه 

فارس: وهو علشان عايز اريحك تبقي عاجزه؟؟؟ 

منيره: لو عايز تريحني بجد يا فارس يبقي اتجوز 

فارس: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم...  اصطبحي يا أما وقولي يا صبح وبلاش السيره دي علي الصبحيه كده..  خلي الواحد ينزل شغله بنفس كده 

منيره: وهو الجواز وحش ولا عيب ولا حرام؟؟؟ 

فارس: أما ابوس ايدك بلاش...  خلينا نفطر 

منيره: طيب افطر بس قولي لامتي هتفضل كده؟؟  هتريح قلبي امتي؟؟  حرام عليك يا فارس 

قام وقف وسايب المكان وخارج 

فارس: هو يوم باين من اوله..  انا نازل لو احتاجتي حاجه بلغيني سلام 

منيره: استني افطر 

فارس: شبعت يا أما شبعت 

منيره: اقعد ومش هتكلم تاني 

فارس: سلام يا أما 

نزل علي ورشتو وفتحها وبدأ يشتغل هو وشريكه الانتيم مجدي والعمال كل واحد راح لشغله 

مجدي: مالك متزربن علي الصبح كده؟؟ 

فارس: كل يوم ام سيره الجواز والزفت...  هو ايه الدنيا مفيهاش غير الجواز وبس؟؟  حاجه بقت تخنق 

مجدي: والدتك عايزه تطمن عليك وتفرح بيك 

فارس: وانا مش عايز....  انا مش عايز 

مجدي: ليه؟  ايه اللي ناقصك علشان تتجوز هاه؟؟  مليون مين تتمناك؟ 

فارس: بقولك ايه؟  انا مش اسيب امي في البيت تطلعلي انت هنا؟؟  اقفل ام السيره دي؟؟ 

مجدي: خلاص هقفلها قوم نشوف شغلنا يالا 


ستوووب تعالو نتعرف علي شخصياتنا 

فارس: 30 سنه اتخرج من كليه هندسه وفاتح ورشه تصليح عربيات ( ميكانيكي بالبلدي) 

مجدي: صاحبو الانتيم من ابتدائي 

فرح: اخت فارس بتشتغل مدرسه

ايمان: صاحبه فرح وشغاله معاها في نفس المدرسه 

هيام: صاحبه فارس في الكليه وبنت رجل اعمال كبير


نرجع لقصتنا 

رجع فارس اخر النهار لقي اخته وعيالها في البيت واول ما دخل جريوا علي خالهم اللي شالهم الاتنين ودخل بيهم 

فارس: حبايب خالو..  عمور ازيك وانتي يا رودي عامله ايه؟  

الاتنين: كويسين جبتلنا معاك ايه؟  

فارس: امممم..  انا معرفش انكم هنا..  انتو عايزين ايه؟  

رودي: انا عايزه شوكولاته 

عمرو: وانا عايز عجله 

فارس ضحك: عجله؟؟  طيب ايه رأيك تمشيها دلوقتي شوكولاته وتخلي العجله بعدين؟؟ 

عمرو: ماشي اتفقنا 

عطاهم فلوس ونزلوا الاتنين يجروا علي تحت يشتروا وامهم طلعت وراهم 

فرح: ما تروحوش كده ولا كده تطلعوا علي طول.....  ازيك عامل ايه؟  

فارس: انا كويس...  خير؟  

فرح: ايه خير دي؟  هو انا ما ينفعش اجي اشوف امي واخويا ولا ايه؟  

فارس: لا ينفع بس انت جايه بس علشان تشوفينا؟؟  متأكده؟؟ 

فرح: اه طبعا 

فارس: طيب كويس يبقي اهلا بيكي هادخل اغير هدومي دي واخد دش سريع واطلعلك 

دخل وهيا دخلت وراه علي طول 

فارس: انا عارف والله انك مش جايه لله في لله..  نعم؟  ارغي؟؟ 

فرح: لامتي هتفضل كده؟  وهتفضل مزعل امك كده؟ 

فارس: انا مزعلها؟؟  ما تشيلوني انتو الاتنين من دماغكم وانتو ترتاحو وتريحوني ايه رأيكم؟؟ 

فرح: ما تتجوز انت وتريحنا احنا الاتنين،،  وتريح امك بالذات...  امك ما عدتش حمل شغل البيت 

فارس: وانا ما طلبتش منها تشتغل في البيت وقولتلها ترتاح ولو عايزه اشوفلها اي واحده تخدمها 

فرح: وهيا مش موافقه علي اخر الزمن تجيبلها خدامه ومش هتوافق ابدا 

فارس:  طيب يبقي انا ذنبي ايه؟  خلاص هشتري اكل جاهز والهدوم هبعتها مغسله واهي سنيه بتيجي تنظف البيت كل اسبوع ناقص ايه تاني؟ 

فرح: هيا الحكايه كده وبس؟؟  امك محتاجه حد معاها..  حد ياخد بالو منها..  حد تتكلم معاه..  حد يونسها 

فارس: انتي اهو بتيجي وانا باجي بدري 

فرح: فارس!!  اولا انا مش بقدر اجي كتير وايام المدرسه مش باجي غير الخميس وانت طول النهار بره 

فارس بعصبيه: انتي عايزه توصلي لايه؟؟  جواز مش هتنيل ريحي نفسك انتي وامك...  نيله مش هتنيل خلاص اهدي بقي 

فرح بصوت عالي: ليه يعني هاه؟  كل ده علشان السنيوره والبرنسيس بتاعتك؟؟  سحرالك ولا ايه؟  

فارس: فرح؟؟  لحد هنا واسكتي 

فرح: لا مش هسكت...  انت كل شويه تسكتني انا او امك لكن مش هسكت..  لامتي يا فارس؟؟  هيا ماتستاهلش ضفرك!!!  هيا ما تستاهلكش!! انا عايزه افهم!!  هيا فاكراك اصلا؟؟  هيا عامله عليك زي ما انت عامل كده؟  مترهبن وعايش زي ما يكون الحياه خلاص انتهت!!  امال لو كانت عدله كنت عملت ايه؟  

فارس رفع ايده وكان هيمدها علي اخته 

فرح: هتمد ايدك عليا علشانها؟؟  يالا مد واضرب..  هيني يالا ما هو انا ياما اتهنت في البيت ده قبل كده..  يالا اطردني كمان منه!!  يالا مستني ايه يا فارس؟ 

فارس: بقولك ايه انا مش ناقصك ومش هرد عليكي اتفضلي بقي اطلعي اقعدي مع امك اللي انتي جايلها وسيبيني انا في حالي اتفضلي 

فارس مسكها وطلعها بره اوضته وهو فضل لوحده 

امه دخلتله بعدها بفتره كان قاعد علي السرير ودماغه بين ايديه..  مهموم..  زعلان..  تايه..  وحالته دي بتقتل امه من جواها...  دخلت وحطت ايديها علي دماغه 

منيره: بس لو تفتحلي قلبك؟؟  لو اقدر اشيل همك؟؟ 

فارس وقف وابتسم لامه 

فارس: هم ايه اللي بتتكلمي عنه؟؟  انا بس متضايق علشان زعلت فرح ومشتها زعلانه مش اكتر..  انا معنديش هموم 

منيره ابتسمت: من وانت عيل صغير مبتعرفش تكدب 

فارس: ما تشغليش انتي بس بالك بيا وروحي ارتاحي 

منيره: واشغلو بمين لو مش بيك.. نفسي اطمن عليك قبل ما اموت 

فارس: يا الله عليكي يا امي...  لازمته ايه الكلام ده دلوقتي؟؟  يا ستي ربنا يديكي الصحه وطولة العمر 

منيره: لا عاد في صحه ولا باقي في العمر كتير..  نفسي اشيلك عيل يا فارس 

فارس: ان شاءالله يا امي ان شاءالله ممكن بقي تروحي ترتاحي؟؟  

سابته ومشيت لافكاره واحزانه ودوامته الخاصه اللي عايش فيها وما بيخرجش منها... 

اخر الليل خرج فارس من زهقو يتمشي بره شاف امه قاعده بتصلي وبتدعي ورافعه ايديها بتدعي وسمع اسمه وعرف انها سهرانه بتدعيلو هو وشايله همه هو.. 

يوم وري يوم بيعدي وكل الايام شبه بعضها..  نفس الكلام..  نفس الحوار..  نفس الخناق 

في يوم رجع كان في حد في البيت مع امه وسمع صوت اخته وحد تاني..  دخل والكل سكت 

فرح: تعال يا فارس مفيش حد غريب..  طنط علية فاكرها؟  ودي امل بنتها كانت صحبتي..  فاكرهم صح؟  

فارس بص لاخته بغيظ وغل لانه فهم الزياره دي ايه وليه؟؟ 

سلم عليهم وانسحب بسرعه 

فارس: بعد اذنكم..  هغير بس هدومي واخد شاور 

سابهم ودخل واخته وراه 

فرح: انت جريت بسرعه كده ليه؟  

فارس: عايز اغير هدومي..  هدومي متبهدله وجسمي كله شحم وزيت عايز اخد دش عندك مانع؟ 

فرح: شكلك مغير في الورشه قبل ما تيجي ومش محتاج تاخد دش او تغير تاني..  ولا اه نسيت انت اتبرمجت؟؟ 

فارس بنرفزه: لمي الدور واطلعي بره لضيوفك بدال ما صوتي يعلي واطلع اطردلك ضيوفك اللي بره دول 

فرح: انت ايه اللي جرالك؟؟  انت ازاي بقيت كده؟؟ 

سابته وخرجت وهو فضل رايح جاي في اوضته مش عارف يعمل ايه؟  المهم انه مش عايز يخرج بره تاني.. 

اخيرا سمع صوت الباب اتقفل وعرف ان الضيوف مشيوا فطلع بره ببركان من الغضب 

فارس: انتو عايزين ايه مني؟؟  هاه؟؟  بتعملوا كده ليه؟  فاكرين ان كده هتجوز؟؟  ولا بتفكروا ازاي؟ 

منيره: اهدي بس يا فارس 

فارس: مش ههدي..  اسمعوها كلمه ابرك من عشره..  لما تعملوا ايه مش هتجووووز... سامعين ولا لأ؟  مش هتجوز...  وانتي يا بت انتي عايزه تشوفي امك تعالي في وقت انا مش موجود فيه فاهمه ولا لأ؟  

فرح: انت بتقول ايه؟  

فارس: اللي سمعتيه.. ما تجيش البيت ده وانتي عارفه ان انا فيه فاهمه ولا لأ؟  

فرح دموعها نزلت مصدومه: وعلي ايه؟  يا سيدي انا مش هجيه خالص 

فارس: انتي بتهدديني؟؟  انشاله ما عنك جيتي 

فرح بصت لامها ولاخوها واخدت شنطتها وجريت علي الباب وامها بتحاول تنادي عليها بس مش بتقف 

ويدوب هتقفل الباب وراها سمعت فارس صرخ 

فارس: أمااااا 

بصت لقت امها واقعه بين ايدين فارس دخلت تجري 

فرح: يا لهووي ماما...  شيلها يا فارس يالا ناخدها المستشفي بسرعه 

اخدوا مامتهم علي المستشفي وطال الانتظار في قلق وخوف وصمت ونظرات مليانه عتاب واخيرا خرج الدكتور وجريوا الاتنين عليه 

الدكتور: دي  ازمه قلبيه 

فارس: ايه؟  ازمه؟  وبعدين؟  

الدكتور :وبعدين هتفضل معانا هنا لحد ما تستقر بس ارجوكم بلاش الزعل والتعب..  حاولو تريحوها لان قلبها ضعيف ومش هتستحمل صدمات..  وبعدين العلاج والدتكم بتهمل في علاجها لازم حد فيكم يتابع مواعيد علاجها ويتأكد انها بتاخد ادويتها  طبعا ده لو انتو مهتمين فعلا بصحتها..  بعد اذنكم 

سابهم ومشي وهما فضلوا جنب مامتهم 

فرح: لو امي جرالها حاجه مش هسامحك ابدا يا فارس 

فارس: تسامحيني انا؟؟  وانا مالي انا؟؟  كل ده علشان اتجوز؟؟ 

فرح :امك محتاجه حد يراعيها واديك سمعت الدكتور بنفسك 

فارس: راعيها انتي 

فرح: وبيتي وعيالي وجوزي؟؟  امك مش راضيه تيجي تقعد معايا قسما بالله لو توافق لاشيلها من علي الارض شيل لكن انت عارف انها مش راضيه تخرج من بيتها 

فارس: يبقي الحل ان انا اتجوز صح كده؟  مش ده اللي انتي عايزه تقوليه؟ 

فرح: عندك حل تاني قولو وانا سمعاك؟؟ 

فارس: انتو محدش فيكم بيحس بيا ليه؟  انا مش هقدر اتجوز...  مش هقدر يا فرح اكون مع حد تاني..  فاهمه؟  انا مش قادر افكر في غيرها!!  مش قادر اكون لغيرها؟؟  هيا كانت وحشه كانت حلوه كانت زفت انا مش قادر... هيا حبيبتي وبس..  ومهما الزمن يفوت مش بنساها ومش بحب غيرها ومش عايز احب غيرها..  حسوا بيا بقي.... 

فرح: مش معني ان حب فشل او جوازه فشلت ان الواحد يقفل علي نفسه ويرفض الحياه...  فارس انا حاسه بيك وامك كمان حاسه بيك وعلشان كده هيا تعبانه لانها حاسه بالنار اللي جواك وعلشان هيا نفسها تشوفك مرتاح وده مش هيحصل الا اذا فتحت بابك للدنيا تاني ورجعت تعيش من تاني...  

فارس: مش عايز 

فرح: ولا حتي علشان خاطر امك؟؟  انت مش عايز تتجوز تاني ماشي بس علشان خاطرها...  محدش قالك حب تاني..  اتجوز جواز عادي..  جواز صالونات..  واحده تعجبك وتتجوزها تخدمك وتخدم مامتك وتخلف منها عيلين هيملوا حياتك وهيعوضوك وهيبقوا دنيتك كلها وهينسوك الدنيا باللي فيها...  مش كل الناس بتعيش بالحب يا فارس...  ساعات الاحترام بيكون كفايا... 

فارس: ومين بقي هتوافق تتجوز كده؟  

فرح: اي واحده من توبنا هتوافق..  واحده زينا انا وانت وغيرنا...  واحده من طبقتنا وعايشه نفس ظروفنا ونفس بيئتنا...  اي واحده بنت اصول هتشيلك وتشيل مامتك علي دماغها 

فارس: ماشي ولنفترض انها هتوافق انا بقي ازاي اكون معاها هاه؟؟  ازاي هقبلها في بيتي؟  في اوضه نومي؟  في سريري؟  ازاي من غير حب؟  انا مش من النوعيه دي...  

فرح: خلاص براحتك...  انت حر...  بس امي في رقبتك يا فارس..  انت هتتحمل اي حاجه تجرالها..  اختار نفسك وبس وما تفكرش غير فيها... 

سابته وراحت قعدت جنب امها وهو فضل مكانه ورجع بذكرياته سنين لورا...  لايام الكليه وغرق في دوامه  ذكرياته 

امه اخدت يومين وخرجت واخدها علي البيت ومهما فرح تحاول معاها تاخدها بيتها بترفض 

قعدت فرح معاهم يومين في البيت بس كانت متبهدله ما بين شغلها وبيتها وبيت مامتها وحس فارس انه مخنوق وان في حبل علي رقبته بيلف عليه ويخنقو اكتر واكتر وشايف امه دبلانه زعلانه واخته بتعاتبه بكل نظره وكل لحظه... 

فازس: فرح استني 

فرح: عايز حاجه قبل ما اروح؟ 

فارس: لا تسلمي بس عايز اقولك علي حاجه 

فرح: قول 

فارس: انا موافق اتجوز...  شوفي اي واحده تكون مناسبه وانا هوافق خلاص 

فرح باست اخوها وفضلت تتنطط بس هو مش فرحان بالعكس 

فرح: هتشوف وهتقول بكره فرح قالت...  ان ما جبتلك واحده تنسيك اسمك مش بس اسم حبيبتك ما ابقاش انا،. 

فارس: تنسيني؟؟  ومالو؟  المهم روحي ولما توصلي لحاجه بلغيني 

روحت فرح وطول الطريق وطول الوقت بتحاول تفكر مين ممكن تكون مناسبه لاخوها؟؟  معرفتش تنام ابدا وجوزها زهقته من الاسئله وراحت الشغل محتاره عماله تبص لكل واحده تشوفها..وهيا مروحه عدت علي صاحبيتها وانتيمتها هدي وقعدت معاها بتحكيلها كل اللي حصل 

هدي: وبعدين؟  لقيتي حد مناسب؟  

فرح: لأ...  تخيلي مكنتش متخيله ان التدوير علي عروسه صعب قوي كده..  حاسه اني تايهه كده...  عروسه يا نااااااس 

ضحكوا الاتنين وفجأه سمعوا صوت وراهم 

ايمان: انا اهو عروسه...  اخص عليكي يا فرح بتدوري علي عروسه وانا هنا؟؟؟  لا لا مكنش العشم 

الاتنين بصولها وتنحوا 

ايمان: انا بهزر علي فكره ما تتنحوش كده..  {قعدت معاهم } بتدورا علي عروسه لمين بقي؟  مين العريس؟ 

فرح: فارس اخويا 

المره دي كان الدور عليها هيا تتنح ووشها احمر وجاب مليون لون 

فرح: تنحتي ليه؟  ما داهيه لتكوني لسه بتحبيه زي زمان؟ 

ايمان بتهته: انا...  لا مش بحبه....  اااانا لا ابدا ابدا 

ضحكوا الاتنين 

فرح: فاكره يا بت يا هدي لما كانت تشبط فيكي وانتي جايه عندي؟؟  

هدي: كانت في ثانوي باين؟؟ 

فرح: ولا لما كان يجي ياخدني من هنا 

هدي: كانت بتجري تقف في البلكونه علشان تشوفوا 

فضلوا كتير يتريقوا عليها وهيا ساكته ومصدومه مكنتش متخيله ابدا ان حركاتها كانت باينه قوي للدرجه دي او مشاعرها مكشوفه!!! 

 ايمان: هاه خلصتوا تريقه ولا لسه؟  

فرح: بت!!  اوعي تزعلي احنا بس بنهزر 

ايمان: لا وازعل ليه بعد اذنكم 

يدوب قامت بس فرح وقفتها 

فرح: ايمان استني...  انا لما ما فكرتش فيكي ده مش لاني شايفاكي مش مناسبه لأ ده علشان متخيلتش انك ممكن توافقي عليه؟  

ايمان: اشمعني يعني ما اوافقش؟ 

فرح: اولا فارس كبير عنك كتير وكان متجوز قبل كده يعني اغلب البنات بيبقوا عايزين شاب في سنهم او يبقوا هما اول حد في حياته 

ايمان: اممم طيب 

فرح: ايه اللي امم وطيب دي؟؟؟  بعيد عن الهزار والضحك توافقي علي فارس لو اتقدملك ولا لأ؟  


ايه السؤال ده؟  هما ما يعرفوش يعني ايه فارس؟؟

فارس فتي احلامها...  ياما حلمت بيه؟؟  ياما اتمنت واتمنت؟؟  ياما كانت تروح مع اختها وهيا في ثانوي علشان بس تلمحه ولو مره؟؟  ياما اتوجعت وياما عيطت وياما حلمت وياما وياما....  وياما اتمنت لو بس يشوفها او يلمحها لكن ديما كان بيعاملها زي اخته الصغيره او بيتجاهلها... معقوله دلوقتي ممكن يكون ليها؟؟  ممكن يبقي حق مكتسب؟؟  ممكن فعلا؟؟ 

سابتهم وجريت علي اوضتها وقفلت علي نفسها 

فرح: اختك دي مجنونه والنعمه!!  اهي ما ردتش!!  انتي يا هدي ايه رأيك؟  توافقوا فعلا؟؟ 

هدي: معرفش هيا رأيها ايه بس عموما فارس ما يتعيبش اخلاق ومحترم ومستواه كويس فليه لأ فعلا!!  والله انا هكلمها واشوف هتقول ايه وارد عليكي 

فرح: خلاص يا ريت وانا هقوم اروح زمان العيال جننو محمود جوزي وهيطردني بيهم مستنيه تليفونك 

هدي: خلاص تمام يا قمر 


مشيت فرح واول ما مشيت ايمان خرجت وامهم واسمها حبايب كمان قعدت معاهم 

هدي: مش عارفه والله اقول لهدي ايه؟  

حبايب: تقوليلها ايه في ايه؟  

هدي: بتدور علي عروسه لاخوها فارس وبنتك دخلت في الكلام من غير ما تفهم بنقول ايه؟  واهي مستنيه رد 

حبايب: رد علي ايه؟  مش فاهمه؟  

هدي: ايمان لفارس 

حبايب: يا لهووي لأ طبعا ده كبير عنها ومطلق قوليلها لأ معلش المواضيع دي مفيهاش زعل 

ايمان: استنوا استنوا..  مين قالكم الاول اني هرفضه لو هو فعلا متقدم بجد؟؟ 

هدي: وانتي ممكن توافقي عليه؟  يابت ده اكبر منك ده قدي انا او اصغر بسنه ولا حاجه 

ايمان: فين المشكله؟  فارس انسان محترم وكويس وبيشتغل ومركزه كويس ايه عيبه؟ 

حبايب: وانتي تعرفي مراته اتطلقت منه ليه؟  ما يمكن كان مطلع عينها؟ 

ايمان: حرام عليكي يا امي هو انتي يعني مش عارفه هو طلقها ليه؟  انتو الاتنين عارفين هما كانوا عايشين ازاي وعارفين اتطلقوا ليه؟  

حبايب: برضه 

ايمان: برضه ايه يا ماما،،  قوليلي عيب واحد في فارس!! 

ابوها دخل ومسي عليهم وقعد وسطهم 

عم سيد : مالو فارس؟  جايبين في سيره الراجل ليه؟  

حبايب: فرح اخته كانت هنا وعايزه تخطب ايمان ليه؟  

عم سيد: وانتي ايه رأيك يا ايمان؟ 

ايمان: انت ايه رأيك يا بابا الاول؟؟ 

عم سيد: فارس ما يتعيبش يا بنتي اخلاقه عاليه وراجل له وضعه وما شاءالله كسيب ومعاه قرش حلو بس الرأي في الاول والاخر ليكي انتي يا بنتي..  هو كشخص كويس 

حبايب: جري ايه يا راجل انت؟  ده مطلق 

عم سيد: وفيها ايه يعني؟  وبعدين ده ربك حلل للراجل يجمع بين اربعه انتي جايه تلوميه انه طلق؟  

حبايب : واحنا نجوز بنتنا لواحد مطلق ليه وكبير عنها كده؟  ما نشوفلها حد في سنها وتبقي اول فرحته؟ 

عم سيد: بقولك ايه الرأي ليها هيا...  الواد مش وحش والف مين تتمناه والف مين يتمنوا يناسبوه فهيا حره هاه يا ايمان رأيك ايه؟  

ايمان: الموضوع سابق لاوانه يا بابا 

عم سيد: يعني ايه؟  

ايمان: يعني فرح بس كانت بترمي كلام لكن لسه مفيش حاجه جد 

عم سيد: علي العموم يا بنتي انا شايفه انسان كويس والباقي عندك انتي...  المهم يا وليه انتي مش هتعشينا ولا ايه؟  

حبايب: اهو ده اللي يهمك؟ 

عم سيد: جعان يا بوبا بقي قومي حطلنا لقمه ناكلها 

قامت ايمان وسابتهم ودخلت تعيش في عالم احلامها وقلبها بيدق ويرفرف من جديد..... 

ياااااه اخيرا ربنا هيستجاب لدعاها ويجمعها مع حبيبها؟ 

ياااه كام مره اتمنته وكام مره حلمت باليوم اللي تلبسله الفستان الابيض؟؟  وكام مره عدت من قدام ورشته علشان بس تلمحه؟؟  وكام مره اخترعت اي حجه و اي كلام علشان تقف معاه لحظه؟؟  يااااه بقي ممكن يجي يوم ما تحتاجش لاي حجج علشان تكلمه؟؟  بقي ممكن تشاركه حياته مش بس تكلمه؟؟  بقي ممكن ياخدها في حضنه؟؟؟؟؟؟ 


فارس في اوضته مش متخيل ابدا انه ممكن يتجوز تاني او يشارك حد تاني حياته..  سبق وحب واتجرح وفشل ازاي يعيد ده تاني ازاي بس؟؟؟  غرق في دوامه ذكرياته وافتكر سنين عدت 

من خمس سنوات 

فارس: واد يا مجدي عندنا محاضره ايه دلوقتي؟  

مجدي: عندنا power system باين 

فارس: طيب يالا بينا ده الدكتور ما بيدخلش حد وراه 

طلعوا يجروا الاتنين وهما بيجروا فارس بيهزر مع مجدي وبص وراه ويدوب هيبص قدامه خبط واحده وقعها في الارض 

فارس: انا اسف انا اسف انا اسف..  انتي كويسه يا باشمهندسه؟ 

البنت: اه رجلي..  انت متخلف؟ 

رفعت البنت دماغها وبصتله وسكتت 

فارس: اهه انا متخلف...  اللي يوقع القمر ده في الارض مش بس يبقي متخلف ده يبقي غبي كمان...  غبي ومتخلف ومتخلف وغبي 

البنت ضحكت برقه 

فارس: مش بقولك متخلف؟ 

مجدي: فارس المحاضره؟ 

فارس: روح انت..  انا لازم اطمن علي الباشمهندسه الاول 

مجدي سابه وهو مد ايده للبنت ووقفها وقفت واتقابلت عنيهم 

فارس: فارس محمد عبدالسلام بكالريوس ميكانيكا 

البنت: هيام الدمنهوري بكالريوس عماره 

فارس: الروقان كله 

هيام: انتو بتظلمونا ديما 

فارس: اه فعلا عندك حق احنا بنظلمكم..  انتو مش روقان خالص انتو دلع فضاوه اه.... 

هيام: اه ايه قول كمان؟  انت مجربتش تقعد اسبوع ولا شهر ترسم في لوحه وبعدها يجي الدكتور بكل بساطه يعملك اكس ويقولك عيد تاني؟؟ 

فارس: حرام تصدقي صعبتي عليا..  بتتعبوا في الرسم 

هيام: علي فكره الرسم صعب 

فارس: واخد بالي..  واخد بالي انتي مجربتيش تقعدي تذاكري ويطلع عينك في مراجع وشيتات وابحاث وامتحانات غريبه وفي الاخر تلاقي نفسك ناجحه بالعافيه...  رسم ايه اللي انت جاي تقول عليه.... 


وابتدت قصه حب جميله بس للاسف غير متكافئه ابدا  بتفوت الايام وبقي شيئ اساسي انهم لازم يتقابلوا ويشوفوا بعض وساعات بيحضروا مع بعض محاضرات بعض...  وبيقربوا كل يوم اكتر من بعض 

فارس: هيام انا في حاجه مهمه لازم اقولهالك 

هيام: قول 

فارس: انا بحبك...  لا مش بس بحبك انا بعشقك ردي انطقي قولي اي حاجه؟  متسكتيش كده؟  

هيام:.... 

نكمل مرة أخرى بعد التفاعل 😘

توقعاتكم 

ايه اللي هيحصل؟؟؟


لعنه الماضي 2


الحلقه الثانيه


منشن لكل اصحابكم بقي 

علشان انا مش هقبل بالعدد القليل ده فارس صارح هيام بحبه ليها ومستني ردهافارس: انا بحبك... لا مش بس بحبك انا بعشقك...... هيام.. بتبصيلي كده ليه؟؟ ردي انطقي قولي اي حاجه؟ متسكتيش كده؟ هيام: يااااااه اخيرا نطقتها يا فارس السنه كلها مستنياك تنطقها!! فارس ابتسم: بجد؟؟ هيام: ايه محستش اني ببادلك نفس مشاعرك؟؟ محستش بحبي؟؟ امال كنت علي طول معاك ليه؟ فارس: مش عارف ومش عايز اعرف المهم اني بحبك وانتي بتحبيني اي حاجه تانيه مش مهمه هيام: تعال معايا فارس: علي فين؟ هيام: يالا بس شدته وركبوا عربيتها واخدته مكان ودخلوا فيلا طويله عريضه شبه القصر فارس: ايه المكان ده؟ هيام: البيت... انت لازم تقابل بابي فارس وقف مره واحده: ايوه ماشي بس مش دلوقتي ومش كده.. انتي بتحطيني في امر واقع ولا ايه؟ هيام: اهدي اهدي.. انا مش بحطك في اي حاجه انا بس حبيت اعرفك علي بابايا ومامتي مش اكتر مجرد تعارف ما تقلقش مش هدبسك في حاجه فارس: مش حكايه خايف ولا حكايه تدبسيني بس مش وقته اني اقابل ابوكي دلوقتي هيام: اهدي عادي.. هقوله انك مجرد زميل اوك؟ شدته ودخلوا وقابلوا باباها وكان راجل فري عادي وقابل فارس بترحاب عاصم الدمنهوري: هو ده بقي؟؟ هيام بهمس: ايوه هو.. ايه رأيك فيه؟ عاصم الدمنهوري: مش بطال هيام: بابا عاصم الدمنهوري: خلاص كويس بس خلي بالك النوعيه دي مش من النوعيه اللي هيتطوع بسهوله ويسمع الكلام هيام: عارفه وانا بحبه علشان كده مامتها رجاء دخلت وسلمت عليهم وبنتها عرفتها علي فارس رجاء: انت بقي فارس؟؟ اممم فارس: مش فاهم يعني ايه انا بقي؟؟ رجاء: لا اصل هيام بتتكلم عنك كتير فكنت حابه اشوفك واتعرف عليك.. انت بتشغل ايه؟ هيام قالت انك بتشتغل بجانب الكليه؟؟؟ فارس: بشتغل في ورشه عربيات.. انا بحب اي حاجه تخص العربيات وعلشان كده دراستي ميكانيكا سيارات رجاء: اممم يعني انت حاليا بتشتغل ميكانيكي؟؟ صح كده؟؟ فارس معجبوش طريقه كلامها ولا تلميحاتها فارس: بالظبط كده.. انا بشتغل ميكانيكي و بصرف علي نفسي ومش بحب اخد فلوس من ابويا هيام: فارس تعال اوريك البيسين يالا عقبال ما يجهزوا الغدا بعد اذنكم شدته وخرجت وهو كان متنرفز وعلي اخرو هيام: ما تدقش علي كلام مامي فارس: وهيا مامتك قالت ايه؟ انا فعلا بشتغل ميكانيكي هيام: احنا خلاص اهو كلها اسبوع ونسلم مشروع التخرج ونبقي خلصنا وتسيب شغلك ده وتشتغل في اكبر شركه ويعني لو عايزني معاك؟ ؟ فارس ابتسم: لو عايزك؟؟ انتي مش متخيله انا ممكن اعمل ايه علشانك... بس علي فكره انا بحب شغل العربيات وناوي اكمل فيه انا مش النوعيه اللي بتقعد علي مكاتب هيام: لا ما هو انت مش متخرج من كليه هندسه علشان تشتغل ميكانيكي؟؟ فارس: لا يا حبيبتي انا دخلت هندسه علشان اتعلم اكتر في المجال ده واتقنه هيام: علي العموم مش وقته الحوار ده خلي بكره لبكرهقضي فارس اليوم معاها وكل يوم مع بعض وخلصوا اخيرا مشروعهم وظهرت النتيجه ونجح بتقدير عالي هو وصاحبه وهيام كمان جري علي بيته يبلغ ابوه وامهمنيره :: عملت ايه يا حبيبي طمني؟؟ فارس شال امه ولف بيها: تقدير جيد جدا طبعا منيره: مبروك مبروك فرحوا الاتنين مع بعض منيره: انزل لباباك في الجامع بلغو كان قلقان عليك اجري يالا نزل لابوه عم احمد عبدالله وبلغو والكل كان بيهنيه بالنجاح والتخرج روحوا واتغدي مع عيلته... موبيله رن وكانت هيام هيام: بيبي انت رحت فين؟ عمالا ادور عليك في الكليه كلها فارس انسحب من قدام ابوه وامه ودخل اوضته فارس: روح قلبي انا روحت طبعا علشان ابلغ عيلتي هيام: انا بدور عليك هنا وسيادتك روحت؟؟ مهنش عليك تكلمني؟؟ وبعدين كان ممكن تبلغهم بالفون؟؟ فارس: سوري حبيبي بس حاجه زي دي كنت عايز ابلغهم واشوف الفرحه في عنيهم معلش بقي اعذرينيهيام: وانا؟؟ فرحتي مش مهمه بالنسبالك؟؟ فارس: حبيبتي لأ بس انا قلت اكيد انتي كمان هتروحي لباباكي وتبلغيه!! هيام: لا طبعا انا اخترتك انت بس الظاهر ان اختياراتنا مختلفه فارس: سوري بقي خلاص انتي فين دلوقتي وانا هجيلك؟؟ هيام: لا متجيش انا هروح فارس: ربع ساعه هكون عندك استنيني تحت مبني عماره.. سلام قفل فارس واعتذر من ابوه وخرج يجري عم احمد: ابنك بيحب ولا ايه يا ام فارس؟؟ منيره: شكلو كده بيحب حد معاه في الكليه عم احمد: هو مكلمكيش في حاجه ولا قالك عنها حاجه؟ منيره: وهو من امتي فارس بيحكي حاجه لحد ولا بيقول اللي جواه؟؟ طول عمره كتوم عم احمد: ان شاءالله تبقي بنت حلال وتستاهلو.. فارس طيب وحنين ويستاهل كل خير منيره: يارب يارب... هيام عزمت فارس يروح معاهم عزبتهم في الفيوم وهو رافض يروح مع عيلتها خروجه زي كده.. راحتلو الشغل تقنعه.. وصلت وشافت مجدي صاحبه هيام: مجدي فارس فين؟ مجدي: هناك اهو تحت العربيه اناديلو؟؟ هيام: لأ لأ انا هروحلو راحت ونزلت ودخلت تحت العربيه جنبه وهو كان بيعمل في حاجه ومركز فيها فارس: ولا ناولني مفتاح 10 ناولته اقرب حاجه جنبها وكانت مفك فارس: ايه ده؟ انت بتهرج مكملش الكلمه اول ما شافها فارس: بتعملي ايه يا مجنونه؟؟ اطلعي هيام: طب اطلع معايا طلع فارس وهيا طلعت ومد ايده يوفقها بس اول ما شافت ايده شالت ايدها هيام: انا هقف لوحدي.. انت متخيل اني همسك ايدك بكميه الاسود اللي فيها دي؟؟؟ فارس: براحتك تعالي نتكلم جوه بعيد عن العيون المتطفله دي اخدها فارس المكتب جوه بتاع عم خليل صاحب الورشه فارس: هاه خير؟ مش عوايدك تيجيلي هنا؟؟ هيام: وحشتني جيت اشوفك فارس: امم وحشتك كده بس.. هيام: انت عايز ايه؟ فارس: انا مش عايز كلام انا عايز فعل.. وحشتك يبقي وريني اني وحشتك يدوب قربت منه شويه هيام: بهدومك دي وشكلك ده لأ طبعا... غير هدومك وخد شاور وانا اوريك انت وحشتني قد ايه؟ فارس: انتي رخمه جدا علي فكره هيام: وانت هدومك كلها زيت وشحم فارس بعد عنها تماما: اهوه بعيد.. جايه ليه طيب في مةان كله زيت وشحم؟؟ هيام: بكره الصبح هنروح العزبه وانت معانا فارس: ما انا قلتلك مش هروح هيام: وانا قلت انك هتيجي وختقضي اليوم معايا فارس: هيام!! قاطعته هيام: انت ازاي رافض فكره اننا نقضي يوم مع بعض انا وانت؟؟ مش مستوعبه رفضك فارس: لا طبعا انا مش رافض اقضيه معاكي انا مش مستعد اقضيه مع والدك ووالدتك ويستجوبوني هيام: هتفضل تهرب منهم لامتي؟؟؟ فارس انت بتحبني ولا لأ؟ فارس: انتي ايه سؤالك ده؟ هيام: سؤالي منطقي... واحد رافض اي شيئ يجمعه مع عيلتي او يتقابل معاهم وبيهرب من اي فرصه ممكن تجمعه بيهم ده يبقي اسمه ايه؟ فارس: انا مش بهرب منهم.. انا بس محتاج وقت اعمل حساباتي واشوف هعمل ايه وبعدها هقف واتكلم هيام: ان مجتش بكره هعتبر ده محاوله منك انك تفهمني اني ابعد عنك واسيبك في حالك فارس: انتي بتتلككي ولا ايه؟ هيام: انت اللي بتتلكك وبتقول اي كلام وخلاص.. يوم وهنقضيه مع بعض مش موافق ليه؟ الا علشان بابا وماما موجودين وخايف يعتبروك واخد الموضوع بجديه فارس: بطلي هبل هيام: هستناك الساعه 8 قدام الفيلا سلام سابته ومشيت وهو مش عارف يعمل ايه؟ بس في الاخر اضطو انه يروح معاهم.. ابوها كان ظريف ومامتها مخاولتش توجهلو اي كلام وحس ان خوفه مالوش مبرر اخر النهار عاصم سحب فارس واخده يتمشوا مع بعض عاصم: وبعدين؟ ناوي علي ايه؟ فارس: علي ايه في ايه؟ عاصم: علاقتك ببنتي؟؟ ناويين علي ايه؟ انت اهو اتخرجت مستني ايه؟ فارس مكنش عنده رد: انا مطلوب في الجيش ومش عارف هعمل ايه؟ عاصم: الجيش؟؟ دي شيئ سهل هشوفلك اي حد واكلمه ما تقلقش من الناحيه دي... غيرو فارس: حضرتك عايز توصل لايه؟ انا فعلا بحب هيام وعايز ارتبط بيها عاصم: ايوه وبعدين؟ فارس: انا مش عارف حضرتك عايز توصل لايه؟ عاصم: عايز اوصل انت ناوي علي ايه؟ هتعمل ايه في حياتك؟ هتعيش ازاي؟ هتشتغل ايه؟ عايز تتجوز بنتي ولا ايه؟ اعتقد مفيش صراحه بعد كده؟ فارس: انا حلمي اني اتجوز هيام عاصم: طيب وانا هوافق انك تتجوزها بس انا عندي شروط فارس: شروط؟؟ زي ايه؟ ؟ عاصم: هقولك.. اولا سيادتك هتسيبك من شغل الورش ده وهتيجي تشتغل معايا في الشركه فارس: لحظه بسعاصم: ما تقاطعنيش واسمعني للاخر.. ثانيا بنتي هتعيش معايا في الفيلا حتي بعد ما تتجوز.. يعني سيادتك هتعيش عندي في بيتي وهتمسك شغلي وتنسي تماما بقي الورش والكلام الفاضي ده فارس: سيادتك خلصت ولا عندك كلام تاني؟ عاصم: لا خلصت اللي عندي قولته فارس: طيب تسمحلي انا؟؟ بعد اذنك عاصم: سيادتك قايم ورايح علي فين؟ فارس: ماشي عند حضرتك مانع؟؟ حضرتك قولت شروطك وانا سمعتها لكن اكتر من كده اسف عاصم: افهم ايه يعني؟ فارس: مش انا اللي اعيش عاله علي مراتي واهلها.. انا مرضتش اخلي ابويا يصرف عليا وانا في الكليه فاكيد مش هخلي ابو مراتي يصرف عليا بعد ما اتجوز بعد اذنك سابه ومشي وهيام لمحته نادت عليه بس ما ردش عليها فجريت وراه ووقفته بالعافيه رجاء راحت لجوزها قعدت معاه رجاء: مالو متزربن وواخد في وشه كده ليه؟ عاصم: الظاهر ان كلامي معجبوش رجاء: كلام ايه؟ عاصم: قلتله يشتغل معايا ولو ناوي يتجوز هيام يعيش معانا في الفيلا؟ رجاء: انت بجد بتفكر تجوز بنتك للولد ده؟ ده محيلتوشعاصم: محيلتوش اه بس ولد ذكي ويجي منه وبعدين اهو رفض سيادته رجاء: احسن.. قالك ايه؟ لأ مش هتجوز بنتك ولا قال ايه؟ عاصم: قال انا مخلتش ابويا يصرف عليا فاكيد مش هخليك انت تصرف عليا رجاء: احسن اهو كده خلصنا منه عاصم: مين قالك؟ ده احنا يدوب ابتدينا.. وبعدين بنتك مش هتسيبو يمشي كده بسهوله... احنا يدوب ابتدينا...... هيام بتجري وري فارس بتنادي عليه لحد ما لحقته ومسكته من دراعه هيام: اقف هنا وكلمني فارس: عايزه ايه؟ هيام: ايه عايزه ايه دي؟؟؟ فارس: عايزه ايه مني؟؟ جيباني هنا ليه؟ هاه؟ هيام: في ايه يا فارس؟ مالك؟ ايه اللي حصل؟؟ فارس: انتي سيادتك متخيله اني ممكن اوافق اتجوزك وابوكي يصرف عليا؟؟ انتي تعرفي عني كده؟ ؟ انتي متخيله اني ممكن اوافق علي ده؟؟ هيام: انت هتشتغل وانت اللي هتصرف مش بابي فارس: هشتغل اه؟؟ فين؟؟ عند بابي؟؟ صح؟؟ هيام سلام دلوقتي نبقي نتكلم بعدين هيام: فارس اقف هنا.. انت عايز تسيبني ولا ايه؟ هاه؟ رد عليا فارس: انا اللي عايزو دلوقتي هو اني امشي بعد اذنك سابها ومشي وهيا دموعها نزلت ودخلت لابوها تعيط رجاء: بتعيطي علي ده؟؟ في ايه يتعيط عليه ده؟؟ علشان امور حبتين؟؟ عاصم: بس يا رجاء انتي.. حبيبتي ما تعيطيش هيام: مشي وسابني يا بابي... هو ممكن؟؟؟ عاصم: هششش هو بس محتاج وقت يفكر فيه وبعدين هو بيحبك وهيرجع وهيوافق وبكره تقولي بابي قال.. وبعدين انتي من امتي بتستسلمي بسرعه كده؟؟ هاه؟؟؟ اهدي بس وانتي هتعرفي توصلي للي انتي عايزاه اتفقنا بيبي؟؟ فضلت هيام وراه وكل يوم تروحلو وهو بيصدها ومش بيتكلم معاها بيسمعها ويفضل ساكت لحد ما تمشي وتسيبه.... هيام: وبعدين يا فارس؟؟ فارس: وبعدين ايه بالظبط؟ هيام: انا عايزه افهم انت مشكلتك ايه؟ فيها ايه لما تشغل مع بابا؟؟ ايه في ده جاي علي كرامتك؟؟ هتشتغل زي اي مهندس في مجالك؟؟ فين المشكله؟ فارس: المشكله اني لو مش علي علاقه بيكي مكنش شغلني واكيد مش بربع الراتب ده؟؟ هيام: برضه فين المشكله؟ امال لو مسكك الشركه كلها وقالك انت مكاني هتقول ايه؟؟ بنستغلك؟؟ فيها ايه ان بابا عايز يعتبرك زي ابنه؟؟ فارس: فيها اني مش عايز ابو مراتي يصرف عليا هيام: انا هكون مسؤله منك وانت اصرف فارس: انتي بتضحكي عليا ولا علي نفسك؟؟ فلوس ابوكي وفي بيت ابوكي؟؟ هيام: علي فكره انت ما بتحبنيش.. انت ما حبتنيش ابدا فارس: وليه مش العكس؟؟ ليه مش انتي اللي محبتنيش؟؟ ليه انتي ما تتنازليش وتصبري عليا شويه وانا هشوف اي شقه ونتجوز فيها وتعيشي معايا علي قد ما اشتغل هيام: عارف لو مفيش حلول تانيه كنت وافقت لكن في بس انت منشف دماغك.. انت بتعند وبس.. انا كنت مستعده لاي شيئ معاك بس حاليا انا مش مقتنعه بحبك اصلا.. انت كنت ديما تقولي انتي مش متخيله انا ممكن اعمل علشانك ايه؟ والحمد لله عرفت انت ممكن تعمل ايه؟؟ ولا حاجه!! انت مش هتعمل اي حاجه علشاني لانك اصلا محبتنيش!! فارس: والله يا هيام لو انتي شايفه اعتزازي بنفسي هو عدم حب يبقي انتي حره.. احنا كده وصلنا لطريق مقفول هيام: انت اعتقد كده قولت كلمتك صح؟ خلاص يا فارس فارس: خلاص ايه؟ هيام: خلاص همشي ومش هجيلك تاني ومش هتشوف وشي تاني... الظاهر اني كنت فارضه نفسي عليك ولحد كده كفايه قوي مش هزعجك تاني يا فارس ارجع لل.. للعربيه اللي بتصلحها سابته ومشيت وهو حس انها بجد هتمشي ومش هيشوفها تاني... سابها تمشي ويوم وري يوم بيعدي بيحس انه بيموت بالبطئ.. عم احمد: وبعدين معاك يا فارس؟؟ فارس: خير يا حج في حاجه؟ عم احمد: ايه اللي جرالك؟؟ انت عامل في نفسك كده ليه؟ ما تفتح قلبك لينا.. يا ابني احنا عايزين سعادتك وانت كده.. انا مش عارف انت مالك اصلا!! فارس: انا مش عارف اعمل ايه اصلا؟؟ عم احمد: طيب ما تاخد رايي مش يمكن افيدك!! ايوه انا راجل عجوز بس عندي خبره عنك في الحياه جربني يا ابني يمكن؟؟ فارس: اوكي هجربك... انا بحب واحده زميلتي في الكليه وهيا بتحبني عم احمد :وبعدين فين المشكله؟ فارس: المشكله انها بنت مليونير.. انا كنت عارف انهم اغنيه بس مش للدرجه دي.. عم احمد: وهما رافضينك يعني لانك ابن راجل بسيط؟ فارس: لا بالعكس هما مش رافضيني عم احمد: امال ايه المشكله؟ فارس: ابوها عايزني اشتغل عنده في الشركه ولما نتجوز نقعد معاه في بيته بحجه ان معندوش غير بنته دي وانه عايزنا نونسه في البيت.. عم احمد: اهممم وانت شايف ايه الوضع؟ فارس :! انا شايف انه عايز يتحكم فيا ويشغلني تحت ايديه ونعيش معاه ويصرف عليا وما اقدرش افتح بوقي بكلمه معاه... وبعدين انا بحب شغلي ده وبحب العربيات واتعلمت علشان اشتغل في مجالي ده مش علشان اقعد في مكاتب.. عم احمد: طيب انت حكمت رأيك.. انت ما بتحبهاش كفايه وبتحب شغلك!! فارس: لا طبعا انا بحبها اكتر من اي حاجه عم احمد: بس مش اكتر من شغلك بدليل انك فضلت الشغل عنها هيا فارس: انت شايف انه عادي اني اقبل شروط ابوها؟؟ عم احمد: انا شايف ان شروط ابوها منطقيه.. اب بيحب بنته وبيحترم اختياراها بس في نفس الوقت هو في ايده يساعدها عايزو ازاي بقي يقف يتفرج؟؟ فارس: يعني ايه؟ عم احمد: يعني اختك لما جت تتجوز والفلوس قصرت مع محمود جوزها بعت حته ارض وساعدته وكملت معاه تمن الشقه فهل ده لاني عايز اتحكم فيه؟؟ ولا لاني عايز اسعد بنتي؟؟ وبعدين انا راجل بسيط ما حلتيش ما بالك بواحد مليونير زي ما انت قلت؟؟ كلامه يا ابني طبيعي جدا فارس: انت عايزني اتجوز واحده تصرف عليا هيا وابوها؟؟ ده اللي انت بتقولو؟؟ عم احمد: لا طبعا انا مقلتش كده فارس: امال انت بتقول ايه؟ عم احمد: بقول ان تصرف ابوها طبيعي واي اب هيعمل كده واكتر... لكن السؤال هنا هو انت عايز ايه وهتعمل ايه؟ فارس: ماهو ده السؤال اللي انا مش عارف اجاوبوعم احمد: انا هساعدك.. مبدئيا كده انت بتحبها ولا بتحب العربيات اكتر؟؟ وليه رافض فكره انك تشتغل مع ابوها؟؟ ظش يمكن يكون عايز جوز بنته يبقي زي ابنه ويقف جنبه؟؟ وبعدين حته تسكنو فين دي مش قضيه قوي طالما انت مبسوط.. يا ابني المهم سعادتك وراحتك.. سيبك من الكل وسيبك من العادات والتقاليد وحط قدامك حاجه واحده بس فارس: ايه هيا؟؟ عم احمد: طول ما انت مش بتغضب ربنا ما يهمكش اي شيئ تاني... رضا ربنا هو المهم... وطالما ربنا راضي هو ديما هيفتحلك الطرق المقفوله... استخير ربنا وشوف قلبك يدلك علي ايه؟ وبعدين اللي بيحب بيتنازل شويه... شويه منك وشويه منها والمركب هتمشي.. وبعدين انت هتشتغل مش هتقعد في البيت وشوف هل شغلك مهم ولا هو هيشغلك بس كماله عدد ولا علشان خاطر بنته.. وفكر وخد قرارك سابه وخرج لمراته منيره: انت فعلا مقتنع باللي قلته لابنك؟؟ وهتسيبه يتجوز البنت دي؟؟ عم احمد: لو هو اختار ده يبقي ربنا يسعده.. متقفيش في طريق ابنك منيره: ولو خسرنا ابننا واخدوه مننا وزغللو عنيه بالفلوس ونسينا؟؟؟ عم احمد: يبقي انا معرفتش اربي وحلال عليهم وله مننا ندعيله وبس منيره: انت ازاي بتتكلم كده؟ عم احمد: ابنك راجل واي قرار هياخده هيكون صح.. احنا مربينو صح يا منيره اوعي تخافي عليه؟ الايام اللي عدت علي فارس من غير ما يشوف هيام او يسمع صوتها جننتو وعرفتو ان حياتو من غيرها ملهاش طعم او معني وشغلو كرهو ومعدش طايق يروحو وفي الاخر الطريق معالمه وضحت قدامه.. هيام هيا طريقه وهيا سعادته وهيا حبيبته.. واي شيئ من غيرها مالوش طعم او معني..... راحلها البيت وطلب يقابلها واول ما شافتو فارس: انا بحبك واوعي تتهميني تاني بعكس ده هيام: سبق وقولتلي قبل كده مش بالكلام فارس: مش بالكلام يا هيام.. انا موافق علي اي حاجه تقربني منك اوكي.. خلينا نتجوز بقي ونكمل بكره استنوني توقعاتكم هل هيتجوزوا فعلا ولا لأ؟


لعنة الماضي 3 


الحلقه الثالثه


فارس: انا بحبك واوعي تتهميني تاني بعكس ده

هيام: سبق وقولتلي قبل كده مش بالكلام

فارس: مش بالكلام يا هيام.. انا موافق علي اي حاجه تقربني منك اوكي.. خلينا نتجوز بقي

وفعلا فارس استلم الشغل في شركه عاصم براتب خيالي وخلال شهر اتعمل فرح مالوش مثيل ليهم...

امه مافرحتش ابدا بالجوازه دي وحست انها بتخسر ابنها بس ابوه كان واثق فيه وفي اختيار ابنه...

اتجوز فارس وهيام وعاشوا في جنه شهر العسل.. هيام كانت عارفه ازاي تخلي فارس بين ايديها وازاي تنسيه الدنيا باللي فيها طول ما هو في حضنها..

رجعوا ورجع لشغلو مع ابوها وعاش معاهم في فيلتهم بس عمرو ما حس ان ده بيته ابدا..

عمره ما اخد راحته او اندمج في الجو بتاعهم او حفلاتهم وديما مشاكل وخناق مع هيام سواء علي اصحابها او لبسها او سهرها.. مشاكل مش بتنتهي ابدا.

والخناق بيزيد لو طلبت من باباها فلوس وهو عرف بيقلب الدنيا..

فارس: انا زهقت ومش قادر يا هيام

هيام: يوووه علي الاسطوانه اللي مش بتنتهي دي ابدا وبعدين معاك يا فارس؟

فارس: انا معايا فلوس تعالي ناخد شقه بره ونعيش فيها انا وانتي وبس.. احنا قاعدين هنا ليه؟

هيام: وبعد ما ناخد الشقه هنعيش ازاي؟

فارس بنرفزه: انا مش مشلول واقدر افتح بيت واقدر اصرف عليكي

هيام بهدوء وقفت وسابت الميكب اللي بتحطو

هيام: انت عارف يا فارس تمن الفستان اللي انا لبساه ده كام؟؟

فارس: اي علاقه ده باللي انا بقولو؟؟؟

هيام: الفستان ده ب عشر الاف جنيه.. وده تمن فستان واحد.. البدله اللي عليك.. ارماني عارف بكام؟؟

فارس : عمر ما همتني المظاهر دي.. ايه لو ملبسناش فستان معرفش بكام هنموت؟؟؟ هيام؟؟

هيام: فارس حبيبي الناس مستنيانا تحت.. أجل الكلام بعدين يالا حبيبي....

فارس بيتخنق كل يوم اكتر واكتر بس هو بيحبها يعمل ايه مش عارف ....

راح يزور ابوه وامه ودخل وقعد معاهم.. كانوا واحشينو جدا ومفتقدهم جدا

عم احمد: مالك يا ابني مهموم ليه؟ مش اتجوزت اللي قلبك اختارها؟؟ مش مبسوط ليه بقي؟

فارس: عايش في بيت مش بيتي ومكان مش مكاني هتبسط ازاي؟ مش عارف اعيش وسطهم

عم احمد: هو انا معلمتكش القناعه يا فارس ولا ايه؟ من غيرها مش مبسوط ومعاها مش مبسوط انت عايز ايه بالظبط؟

فارس: عايزها تعيش معايا انا.. تعيش عيشتي انا

عم احمد: يبقي كنت تختار واحده زيك وهيا هتعيش عيشتك لكن انت اختارت غلط.. ولا انت عارف تعيش عيشتها ولا هيا هتقدر تيجي تعيش عيشتك

فارس: انت جاي دلوقتي تقولي كده؟ ماهو انت اللي شجعتني اتجوزها؟؟؟

عم احمد: انا قلتلك فكر بعقلك وخد قرارك وشوف ايه اولوياتك وايه اللي تقدر تستغني عنه وايه لأ؟ .. انا قلتلك استفتي قلبك

فارس: وده كان اختيار قلبي وانا بحب مراتي مش ما بحبهاش

عم احمد: خلاص يبقي تحاول ترضي بنصيبك وترضي باللي ربنا قسمهولك

مراته كل شويه تتصل بيه علشان يروحلها وهو مش عايز يروح.. وهو مروح حن للورشه ولعم محسن ومجدي صاحبو فعدي عليهم

الكل في الشارع بيسلم عليه لحد ما وصل الورشه

مجدي: يا عم يا عم.. والله وبقينا شبه رجال الاعمال

فارس: ازيك يا صاحبي اخبارك ايه؟

مجدي: وانت لسه فاكر صاحبك؟؟

فارس: عيب عليك احنا اكتر من الاخوات المهم اخبارك ايه وعامل ايه؟ ونجاه اخبارها ايه؟

مجدي: احنا الحمدلله تمام ومستنين اهو ولي العهد

فارس فرح لصاحبو جدا وحس ان هو كمان مفتقد الموضوع ده

مجدي: بقولك صح في موضوع مهم عايز اكلمك فيه

فارس: قول علي طول

مجدي: عمك محسن هيبيع الورشه عارضها ب 200 الف وانا معايا منهم 50 ايه رايك لو تشاركني فيها انا الثلث وانت الثلثين

فارس: انت متخيل ان انا معايا 150 الف؟؟

مجدي: نعم؟؟ ده العربيه لوحدها تمنها ضعف المبلغ ده

فارس: انت صاحبي ومش هخبي عنك.. العربيه بتاعت الشغل مش بتاعتي

مجدي: يعني انت بتشتغل عندهم ببلاش ولا ايه؟ مش فاهم؟

فارس: لا طبعا بقبض وبقبض راتب خيالي

مجدي: طيب ايه؟

فارس: معرفش هتفهمني ولا لأ؟؟ الفلوس دي مش بعتبرها بتاعتي.. بتاعتهم وابوها بيديهالي علشان بنته وده اللي بعملو بصرف بيها علي بنته.. انا معايا اضعاف المبلغ اللي انت قولتو ده بس مش عايز اخد فلوس ابوها واشتري بيها حاجه خاصه بيا انا.. انت فاهمني يا مجدي ولا كلامي مش منطقي؟؟

مجدي: لا فاهمك وفاهمك كويس كمان... ممكن اسألك سؤال غلس حبتين؟؟

فارس: اسأل عادي

مجدي: انت حاسس ان جوازك ده مش هيستمر صح؟

فارس: مش عارف يا مجدي... مش عارف المهم... انا معايا في حدود 75 الف دول يخصوني خدهم وممكن اشوف الحج ممكن ناخد منه 50 ولا حاجه وما اعتقدش ان عم محسن هيدقق قوي في الباقي معانا

مجدي: خلاص شوف ابوك يقدر يسلفنا كام وانا هثبت عمك محسن

فارس: اتفقنا يالا همشي انا دلوقتي سلام يا صاحبي

روح فارس بيته وكانت مراته علي اخرها

هيام: اه سيادتك روحت هناك ونسيتني انا تماما لا وكمان مش عايز حتي ترد عليا؟

فارس: كان المفروض تيجي معايا مش اول ما انا اروح تفضلي تتصلي مليون مره

هيام قلبت كلامها بسرعه: وحشتني اعمل ايه؟ اول ما بتبعد بتوحشني وبعدين انت لما بتروح الشغل بكلمك كام مره هاه؟؟؟ بس انت النهارده مكنتش بترد وده ضايقني مش اكتر

فارس: حقك عليا بس كانوا وحشيني وكنت عايز افضل معاهم شويه

هيام: طبعا حبيبي... المهم بقولك واحشني ايه؟

فارس ابتسم: ايه ايه؟

هيام: مش واحشاك ولا ايه؟

فارس: طبعا وحشاني.....

فارس كلم ابوه في موضوع الورشه بس مكنش معاه غير 25 الف هنا امه اتدخلت وقالت انها هتتصرف في الباقي ومرضيتش تقول لحد هتعمل ايه؟ وفعلا جابت 50 الف الباقيه وعطتها لابنها

فارس: مش هاخدها غير لما تقولي جيبتيها ازاي؟

منيره: بعت قيراط ارض في البلد.. اخويا كان عايزو وانا مش محتاجاه ولا باخد منه حاجه

فارس: ليه بس كده؟

منيره: خد الفلوس وروح اشتري الورشه محدش عارف بكره فيه ايه؟ يالا اتوكل

وفعلا راح اشتري الورشه هو ومجدي وسابها لمجدي يديرها زي ما يحب...

عم احمد: ليه عملتي كده؟ انتي مكنتيش عايزه تبيعي ارضك بعتيها ليه؟

منيره: الارض مش اهم من ابني... وبعدين اهو يبقي عنده حاجه تسنده لو الزمن غدر بيه ولا جد في الامور امور

عم احمد: قصدك لو ساب مراته صح؟

منيره: لا طبعا ربنا يسعدو معاها ويهدي سرهم.. قصدي لو حب يسيب بيت ابوها وشغلو معاه يلاقي حاجه يعملها وما يحسش انه مذلول ليهم او محتاجلهم.. ده قصدي

عم احمد: ربنا يوفقه ديما للخير...

الايام بتعدي وفارس اشتاق للخلفه وخصوصا بعد ما شاف مجدي شايل ابنه في حضنه

فارس: هيام!!! هو انتي ليه مش بتحملي!!! احنا ممكن نروح لدكتور او

قاطعته هيام: حمل ايه؟ انا مش عايزه احمل ولا اخلف دلوقتي خالص.. انا بستعمل وسيله لمنع الحمل

فارس اتصدم: افندم؟؟؟ وانتي ازاي تعملي حاجه زي دي من غير ما تستأذنيني؟؟؟

هيام: لان ده شيئ يخصني انا

فارس: افندم انتي بتقولي ايه؟ هو انتي لو خلفتي هيبقي ابنك انتي لوحدك ولا ابني انا كمان؟؟ يعني ايه شيئ ما يخصنيش!!

هيام: لان انا اللي هحمل وانا اللي هشيله في بطني وانا اللي حياتي هتتوقف وشكلي هيبوظ وبعدها هبقي مسؤله عن بيبي... لا انا مش مستعده لكل ده ناو

فارس: وانا عايز اخلف

هيام: ان شاءالله

فارس: يعني ايه ان شاءالله... انتي بتاخديني علي قد عقلي؟؟؟

هيام: فارس سيبني سنه ولا اتنين نتمتع بيهم بشبابنا وجوازنا قبل العيال

فارس: لا طبعا سنه ايه وسنتين ايه؟ انا عايز عيال

هيام: ان شاءالله انا مش بقول لأ انا كمان عايزه اخلف منك بس اديني وقت مش اكتر

فارس: لا يا هيام انا استحملت كتير لكن لحد الموضوع ده وهقولك لأ والف لأ بعد اذنك

هيام راحت لامها تحكيلها اللي حصل

رجاء: انا مش قادره افهم ايه اللي عاجبك فيه؟

هيام: جوزي وبحبه

رجاء: خلاص يبقي خلفي منه لما بتحبيه؟؟

هيام: انا عايزه فعلا اخلف منه بس مش دلوقتي اتمتع انا وهو شويه لكن هو مش فاهم راسه والف جزمه الا دلوقتي وخصوصا بعد ما مجدي صاحبه خلف

رجاء: يعني انتي عايزه ايه دلوقتي؟

هيام: عايزه حاجه تقنعه اننا نأجل الخلفه شويه شوفيلي حل

رجاء: سيبيني افكر شويه

بعدها بيومين فارس راجع من شغله وحماته وقفته

رجاء: فارس تعال لحظه عيزاك

فارس: خير يا حماتي

رجاء: ممكن اتعبك وتوصلني مشوار صغير؟؟ نص ساعه بالكتير؟؟ ممكن؟؟

فارس: حاضر اتفضلي... امال السواق فين؟؟

رجاء: اخد اجازه النهارده معرفش عنده ايه كده؟ لو مشغول بلاش ؟؟

فارس: لا عادي

وصلها المكان اللي هيا عيزاه وهيا نازله

رجاء: ينفع تنزل معايا؟؟

فارس: هستني حضرتك هنا

رجاء: لا معلش اطلع معايا هما خمس دقايق ونازلين علي طول كمل جميلك معايا يالا

معرفش يرفض فنزل معاها ولقي نفسه في عياده نسا

فارس: احنا هنا ليه؟؟

رجاء: لحظه وهتفهم كل حاجه

رجاء اخدته ودخلو للدكتوره وهو مش فاهم حاجه نهائي

رجاء: دكتوره داليا الامين صاحبتي وصديقتي

فارس: اهلا وسهلا بحضرتك.. انا عارف حضرتك

داليا: فعلا احنا اتقابلنا كذا مره

فارس: ممكن افهم بقي انا هنا ليه؟؟

داليا: انا هفهمك... انت هنا بسبب هيام... هيام يا فارس عندها ورم حميد في الرحم والمشكله ان الورم ده بيأثر علي قدرتها علي الحمل

فارس: انتي بتقولي ايه؟؟ وهيا مقالتليش ليه؟؟؟

داليا: خافت وهيا شيفاك متعلق ومصر قوي علي موضوع الخلفه... هيا لما الحمل اتأخر جاتلي ومن ساعتها بتاخد علاج علشان نقلص حجم الورم لحد ما نقدر نتدخل جراحيا... وطبعا انا طلبت منها تاخد حبوب منع الحمل لان الحمل هيكون فيه ضرر علي صحتها... هيام خافت انها تخسرك او انك تسيبها فقالت تتعالج بسرعه بس انت عملت معاها خناقه كبيره

فارس وقف: مش عايز اسمع اكتر من كده... حضرتك يا حماتي مكنتيش مضطره تجيبني لهنا انتو فاكرني ايه؟؟ انا بعشق مراتي... اتفضلي حماتي علشان اروحك

رجاء: لا روح انت انا هفضل مع الدكتوره

جري فارس علي مراته وهو بيلوم ويأنب نفسه علي خناقاته مع مراته وجرحه ليها مره بعد مره

الدكتوره: انتي عارفه ان لو حد عرف باللي حصل ده انا هروح في داهيه... دي خيانه مهنيه....

رجاء: ولا خيانه ولا حاجه... سنه كده وتبقي تحمل يعني هو مستعجل علي ايه؟؟؟ وبعدين ايه اللي يثبت انك قولتيلو حاجه؟؟ ده مجرد كلام... وبعدين ده جميل انا مش هنساه ابدا... فاهماني؟؟؟

فارس وصل لمراته يبوس فيها ويحضن فيها ويصالح فيها ويتأسف ويعتذر

فارس: ليه خبيتي عني... ليه مقولتيليش؟؟ انتي متخيله ان عندي اغلي منك انتي؟؟ انتي ليه ديما بتشككي في حبي ليكي؟؟ هيام انا بحبك امتي هتقتنعي بده!!!

هيام: انا اسفه حبيبي بس كان نفسي اجيبلك عيل تفرح بيه ويكمل بيتنا الصغير

عيطت في حضنه وهو فضل يهدي فيها وبكده قفلت باب الخلفه وطبعا فارس مفتحش الموضوع ده تاني خوفا علي مشاعرها...

في يوم كان راجع من شغله تعبان جدا فمصدق وصل للسرير ورقد فيه

هيام: ايه ده؟ انت راقد!؟ الحفله هتبدأ.. بابي اتصل كذا مره يالا يا فارس

فارس: تعبان ومش قادر نهائي حتي اتحرك

هيام: نعم؟؟ ايه تعبان دي؟؟

فارس: يعني ايه ايه تعبان؟؟ تعبان هيا ليها كام معني؟؟

هيام فتحت درج وقلبت فيه وجابت كوبايه ميه وراحت لجوزها

هيام: اتفضل قرص مسكن وقوم يالا.. انت عارف الحفله دي هيحضرها مين وعارف قد ايه هيا مهمه للشركه وعارف ان وجودك مهم اتفضل قوم

فارس: انتي بتتكلمي بجد؟؟ انتي مش فارق معاكي اني تعبان؟

هيام: نروح الحفله ولما نرجع هسيبك ترتاح براحتك بس لو سمحت قوم

قدام اصرارها قام غير هدومه ولبس ونزل معاها بيتحرك بالعافيه ويقاوم فكره الاغماء

وصلوا الحفله وهو مش شايف اصلا قدامه ومش مركز في اي حاجه... بدأ يتعب جامد وجسمه بيترعش من البرد

عاصم: انت فيك ايه؟ مالك؟؟

فارس: بردان... التكيف عالي شويه

عاصم: برد ايه وتكيف ايه؟ الدنيا حر جدا

عاصم حط ايده علي راس فارس

عاصم: سيادتك سخن جدا.. لما انت تعبان كده جيت ليه؟ كنت ارتاح في البيت!!!

فارس: حكم القوي بقي

عاصم نادي علي بنته: جوزك تعبان اتصرفي وروحيه قبل ما يبوظ الحفله كلها لان لو وقع من طوله هنضطر نلغي الحفله فاتصرفي بسرعه

راحت لجوزها ووقفت قصاده

هيام: يعني بجد مش قادر تستحمل ساعتين كمان؟؟ هو انا ماليش اي خاطر نهائي عندك؟؟؟

فارس: وهو انا ماليش قيمه عندك؟؟؟ انتي ازاي مش حاسه بيا

فارس كان بيتكلم بالعافيه وكان هيوقع بس هيام لحقته واخدته علي بره ونادت لصبحي السواق

هيام: عمي صبحي روحو علي البيت بسرعه

سابته ومشيت وهو مصدوم.. ومش عارف هو ليه بيحبها وهو متأكد انها ما بتحبوش؟؟؟؟

عم صبحي روح فارس واول ما وصلوا اتفاجئ بيه اغمي عليه وجسمه كله بيتنفض فاتصل بعاصم وبلغوا وقالو يطلعوا اوضته وهيبعتلهم دكتور وفعلا بعتوله دكتور وفضل جنبه لحد ما فاق..

فضل كتير مش عارف هو فين واخيرا لمح حبيبته

فارس: انت مين؟

الدكتور: حمدالله علي السلامه انا الدكتور بتاعك وكنت جنبك الليل كله...

انسحب الدكتور وسابهم واتفاجئ فارس بمراته بتتخانق معاه علشان تعب في الحفله بتاعتها

هيام: يعني انت مكنتش قادر تاخد اي مسكن ولا اي حاجه وتفضل معايا؟؟ ولا علشان الجو مش علي هواك؟؟ انت امتي هتشاركني الحاجات اللي بحبها؟؟ انا مش قادره استحمل!!!!

فارس مصدوم: انتي مش قادره تستحملي؟؟ انتي اللي مش قادره؟؟؟ انتي ما بتحسيش خالص كده؟؟

سابها وقام ودخل غير هدومه وخارج

هيام: انت رايح فين وسايبني كده؟

فارس: سايبلك البيت كله اصل انا بعيد عنك ما بحسش

سابهاونزل وهيا مش متأكده هيا سمعت صح ولا اتهيألها؟؟ نزلت تجري وراه بتنادي عليه وهو مش بيرد عليها لحد ما عاصم وقفه

عاصم: في ايه؟ اقف كلمني انا هنا

فارس: اسأل بنتك

عاصم: انا بسألك انت

فارس: سيادتها بتتخانق معايا لاني تعبت.. انت متخيل؟ بتتخانق علشان تعبت امبارح وبتقولي ازاي اتعب واسيبها؟؟

عاصم: هيا اكيد مش قصدها كده... اقف وكلمها

فارس: لا معلش اعذرني بعد اذنك

عاصم: اقف يا فارس واتكلموا

فارس: قلت لحضرتك اني تعبان حاليا ومش قادر اتكلم بعد اذنكم

سابهم ومشي وراح بيت ابوه

عاصم: انتي عملتي ايه؟

هيام: انا بصراحه مش مصدقه انه كان تعبان هو ما بيحبش الحفلات وجوها وعلشان كده عمل الفيلم ده

عاصم: لااااا انتي كده زودتيها قوي... يعني امبارح صبحي نزلوا بالعافيه وكان بيتشنج من السخونه والدكتور الليل كله بيحاول ينزل حرارته وانتي جايه دلوقتي تقولي بيمثل؟؟ انتي معدتيش عيزاه ولا ايه؟ زهقتي منه خلاص؟؟

هيام: انت بتقول ايه؟ لا طبعا انا بحبه

عاصم: دي مش تصرفات حد بيحب... لو هو مكانك كان ساب الدنيا كلها واخدك وطلع بيكي علي اقرب مستشفي مش يتخانق معاكي علشان تعبتي!!! ايه يا هيام؟ خلي بالك انتي بتيجي عليه قوي وده مش هيخليه يفضل

رجاء: سيبك من ابوكي يا بت... هو يطول ظفرك اصلا! المفروض يحمد ربنا عليكي.. وعلي المستوي اللي انتي معيشاه فيه... زعل دلوقتي يروق ويرجع.. سيبك منه تعالي نشوف الموديلات اللي ناديا جابتها في الاتيليه قبل ما حد ياخد الحلو يالا

عاصم: امم ربنا يستر

رجاء: ما تخافش مش هصرف كتير

عاصم: ماهو المشكله ان تعرفينا للكتير مختلف

رجاء: ربنا يخليك ليا بيبي

----------------------------------

راح فارس لبيتهم ودخل علي اوضته ونام

منيره: ادخل اشوفو؟؟

عم احمد: شوفيه محتاج حاجه ولا لأ؟ بس ما تضغطيش عليه يتكلم؟؟

دخلت لابنها وقعدت جنبه علي السرير وحطت ايدها علي دماغه وشعره بحنيه بس اتفاجئت انه سخن

منيره: يالهووي يا فارس انت سخن... انت عيان؟؟

فارس: تعبان شويه ممكن ارتاح؟؟

منيره: طيب نجيب دكتور؟

فارس: لسه جاي من عندو بس العلاج نسيتو في العربيه تحت هنام شويه ولما اصحي هجيبه ما تقلقيش انتي

منيره: انا هنزل اجيبه

يدوب هتقوم بس فارس مسك ايدها وقعدها حط راسه علي رجلها

فارس: ممكن تفضلي جنبي شويه؟؟ انا لسه واخد العلاج دلوقتي مش هاخد قبل ٤ ساعات كمان.. بس عايزك تفضلي جنبي ممكن يا امي؟

ضمت ابنها: روح قلبي انت وعمري كله... انا جنبك يا حبيبي.. حضن امك علي طول موجود يا حبيبي.. نام.. نام وارتاح

وفعلا فارس نام كتير وامه جهزتله اكل خفيف علشان ياكله اول ما يصحي...

صحي علي دوشه ولعب عيال فقام وخرج كانت فرح وعيالها موجودين وابوه وامه وجوزها وقعد وسطهم واكتشف انه مفتقد جو العيله جدا... مفتقد القعده دي والضحك الصافي والحب الصادق.. مفتقد حياته البسيطه....

اخر النهار مراته جاتله وفضلت تحايل فيه علشان يرجع معاها ولانه بيحبها فبيضعف قصادها ديما

اخدته ومشيت وفضلت الحياه مستمره تحت ضغوط وخناق ما بينتهيش واختلافات ملهاش اول من اخر...

في حفله من الحفلات اللي بيعملوها كانت حفله عيد ميلاد مراتو وبيجهزولها قبلها باسبوع

ابو فارس تعب جدا وفارس اخدوا علي المستشفي وكلهم جنبه لحد ما بدأ يتحسن شويه

فارس: الف سلامه عليك يا ابو فارس يالا بقي من هنا

عم احمد: الحمد لله علي كل حال يا فارس المهم في كلمتين عايز اقولهملك

فارس: لما تقوم بالسلامه قول اللي انت عايزو...

عم احمد: لا اسمعني... اوعي يافارس تعيش حياه مش عجباك.... العمر بنعيشو مره واحده فمتضيعوش في حاجه مبتحبهاش.. ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك... ولو تعبك محدش بيقدره يبقي وفرو... وخليك ديما قريب من ربنا اوعي تنساه... اوعي تعمل حاجه حرام علشان ترضي حد... نفسي اشوفك مبسوط يا فارس... لو اختيارك كان غلط صلحو وما تفضلش عمرك كله عايش في الغلط ده

فارس: انا بحب مراتي

عم احمد: ومش مبسوط معاها ليه؟

فارس: لاني اكتشفت ان الحب لوحده مش كفايا ابدا.. فأنا بحاول اظبط الحاجات التانيه وان شاءالله تتعدل

عم احمد: ان شاءالله يا ابني... روح لمراتك علشان حفلة مامتها علشان محدش يزعل منك

فارس: لا انا مش هروح حفلات.. انا هفضل معاك هنا

عم احمد: لا لا.. روح لمراتك ولحماتك ولبيتك واتبسط وانا الحمد لله كويس اهو..

منيره: لو في حاجه هكلمك ما تقلقش... روحلهم علشان ما يزعلوش بس

فارس: ما يزعلوا ولا يتفلقوا مش هروح واسيبكم هنا

عم احمد: انت غاوي تتعبني معاك ليه؟ قلتلك روح ولو في حاجه هنكلمك اتفضل

مع اصرارهم مشي فارس وخلي امه توعده لو اي حاجه حصلت تتصل بيه....

بعد ما خرج

منيره: ليه داريت عنه انك تعبان؟ ليه خليتو يمشي؟

عم احمد: قعدته جنبي هتعمل ايه؟ خليه يتبسط مع مراته ويفرح... خليه يفرح يا منيره....

---------------------------------------

فارس راح علي البيت كانت الدنيا كلها مقلوبه للحفله.. مراته كانت بتلبس

هيام: ايه رأيك؟ حلو؟؟

فارس: اه حلو

هيام: انت ما بصتش

فارس: مش رايق انا يا هيام قلتلك حلو ما تعمليش فيلم بقي... انتي اخدتي رأيي في الفستان ده خمسين مره اليومين اللي فاتوا ايه اللي هيجد النهارده؟

هيام: اه نسيت الحاجات دي انت ما بتهتمش بيها.. سوري علي الازعاج

سابها وقعد علي السرير ومسك دماغه بايديه

فارس: وحياه ابوكي ما ناقصك!! ارحمي

سابته وخرجت مخنوقه وباباها قابلها

عاصم: يا ساتر مالك؟

هيام: الاستاذ اللي جوه مش هاين عليه يرد عليا عدل

عاصم: باباه في المستشفي واكيد مشغول عليه احمدي ربنا انه جالك وساب باباه

هيام: انت علي طول بتيجي في صفه ليه؟

عاصم: علشان انتي بتيجي عليه وبعدين مش عايزك تخسريه لانه بيحبك بجد... ما تخسريهوش يا هيام.. فارس بيحبك ومستعد يضحي بحياته علشانك فما تخسريهوش... حسي بيه وخليكي قريبه منه وخديه ديما في حضنك وشاركيه ألمه... هو مضايق علشان باباه يبقي اقل حاجه تبقي حنينه في وقت زي ده...

هيام حضنت ابوها: اوك حبيبي

عاصم: ادخليلو وخديه في حضنك وما تنرليش من غيرو.. وريه هيام اللي بيحبها... خليه يعيش ليله من ليالي الف ليله... عيشي جوزك في حب الليله.. يالا هو انا اللي هعلمك؟؟؟

هيام دخلت لفارس كان مكانه فشدته وقفته وبدئت تدلع فيه ولبسته ونزلوا الاتنين مع بعض ايديهم في ايدين بعض... نستو الدنيا باللي فيها.. فضلوا يرقصوا مع بعض الليل كله...

وسط الحفله والديجي والاغاني والرقص محدش سمع تليفون فارس اللي نسيه علي السرير ومحدش سمع تليفون البيت اللي بيرن...

الفجر هيأذن والكل بدأ يمشي وفارس اخد مراته وطلعوا اوضتهم وهيام عايزه تكمل ليلتها في حضن جوزها

وهيا في حضنه لمح التليفون بتاعه وافتكر فجأه ان التليفون مكنش معاه الوقت ده كله فبعد عن مراته ومد ايده للتليفون وقبل ما يفتحوا مرات شدته وباسته اكتر واكتر

هيام: بقي في حد يمسك الفون في وقت زي ده؟؟ النهارده عيد ميلادي ودي هديتي اللي انا عيزاها منك.. انت في حضني...

فارس فضل في حضنها وغرق معاها في بحر المتعه

وبعد فتره قام دخل الحمام ومسك تليفونه

هيام: نفسي اعرف ايه المهم في التليفون النهارده؟

فارس: لحظه وجاي.. هشوف بس في حد رن ولا لأ؟ يوووه الفون فاصل اصلا

هيام: سيبه بقي وتعال

فارس: لحظه اصبري

هيام: بحبك ومش عايزه اصبر تعال

قامت واتعلقت في رقبته وهو شالها بس حط تليفونه الاول علي الشحن

هيام: قدامه شويه عقبال ما يفتح خليك معايا بقي

فارس معاها بس مشغول فبعد ومسك التليفون كان فتح بص فيه وهيا حاولت تشده بس زقها بعيد لان لقي اكتر من 20 مسد كول من امه واخته

فارس بعصبيه: ابعدي

قام وقف واتصل بامه بس ما ردتش عليه.. اتصل كتير ما ردتش فاتصل باخته نفس الموضوع ما بتردش

هيام: فارس في ايه؟ اهدي

فارس: ما بيردوش علي التليفون الاتنين امي وفرح

هيام: ما يمكن يكونوا نايمين احنا الفجر

فارس: لأ مش نايمين في حاجه حصلت

بدأ يلبس هدومه وبيتصل وبرضه محدش بيرد فاخيرا اتصل بمحمود جوز اخته

محمود: اخيرا يا فارس انت فين؟ الليل كله بنتصل بيك

فارس: ايه الصوت ده؟ ايه اللي حصل؟

محمود: باباك تعب جامد بالليل وحاولنا نكلمك واتصلنا علي تليفون البيت بس محدش عرف يوصلك

فارس قاطعه: محمود ايه اللي حصل؟ انطق

محمود: باباك....،

فارس: مالو؟؟ تعبان؟؟ محمود ابوس ايدك انطق... انا خمس دقايق بالكتير وهبقي عندك بس طمني

محمود: لا براحتك خلاص

فارس: خلاص بقي كويس يعني؟؟

محمود :....


فارس: يخربيت كده حط انطق


محمود: البقاء لله يا فارس...


ونكمل قريباً ان شاء الله


توقعاتكم


لعنة الماضي 3 


الحلقه الثالثه


فارس: انا بحبك واوعي تتهميني تاني بعكس ده

هيام: سبق وقولتلي قبل كده مش بالكلام

فارس: مش بالكلام يا هيام.. انا موافق علي اي حاجه تقربني منك اوكي.. خلينا نتجوز بقي

وفعلا فارس استلم الشغل في شركه عاصم براتب خيالي وخلال شهر اتعمل فرح مالوش مثيل ليهم...

امه مافرحتش ابدا بالجوازه دي وحست انها بتخسر ابنها بس ابوه كان واثق فيه وفي اختيار ابنه...

اتجوز فارس وهيام وعاشوا في جنه شهر العسل.. هيام كانت عارفه ازاي تخلي فارس بين ايديها وازاي تنسيه الدنيا باللي فيها طول ما هو في حضنها..

رجعوا ورجع لشغلو مع ابوها وعاش معاهم في فيلتهم بس عمرو ما حس ان ده بيته ابدا..

عمره ما اخد راحته او اندمج في الجو بتاعهم او حفلاتهم وديما مشاكل وخناق مع هيام سواء علي اصحابها او لبسها او سهرها.. مشاكل مش بتنتهي ابدا.

والخناق بيزيد لو طلبت من باباها فلوس وهو عرف بيقلب الدنيا..

فارس: انا زهقت ومش قادر يا هيام

هيام: يوووه علي الاسطوانه اللي مش بتنتهي دي ابدا وبعدين معاك يا فارس؟

فارس: انا معايا فلوس تعالي ناخد شقه بره ونعيش فيها انا وانتي وبس.. احنا قاعدين هنا ليه؟

هيام: وبعد ما ناخد الشقه هنعيش ازاي؟

فارس بنرفزه: انا مش مشلول واقدر افتح بيت واقدر اصرف عليكي

هيام بهدوء وقفت وسابت الميكب اللي بتحطو

هيام: انت عارف يا فارس تمن الفستان اللي انا لبساه ده كام؟؟

فارس: اي علاقه ده باللي انا بقولو؟؟؟

هيام: الفستان ده ب عشر الاف جنيه.. وده تمن فستان واحد.. البدله اللي عليك.. ارماني عارف بكام؟؟

فارس : عمر ما همتني المظاهر دي.. ايه لو ملبسناش فستان معرفش بكام هنموت؟؟؟ هيام؟؟

هيام: فارس حبيبي الناس مستنيانا تحت.. أجل الكلام بعدين يالا حبيبي....

فارس بيتخنق كل يوم اكتر واكتر بس هو بيحبها يعمل ايه مش عارف ....

راح يزور ابوه وامه ودخل وقعد معاهم.. كانوا واحشينو جدا ومفتقدهم جدا

عم احمد: مالك يا ابني مهموم ليه؟ مش اتجوزت اللي قلبك اختارها؟؟ مش مبسوط ليه بقي؟

فارس: عايش في بيت مش بيتي ومكان مش مكاني هتبسط ازاي؟ مش عارف اعيش وسطهم

عم احمد: هو انا معلمتكش القناعه يا فارس ولا ايه؟ من غيرها مش مبسوط ومعاها مش مبسوط انت عايز ايه بالظبط؟

فارس: عايزها تعيش معايا انا.. تعيش عيشتي انا

عم احمد: يبقي كنت تختار واحده زيك وهيا هتعيش عيشتك لكن انت اختارت غلط.. ولا انت عارف تعيش عيشتها ولا هيا هتقدر تيجي تعيش عيشتك

فارس: انت جاي دلوقتي تقولي كده؟ ماهو انت اللي شجعتني اتجوزها؟؟؟

عم احمد: انا قلتلك فكر بعقلك وخد قرارك وشوف ايه اولوياتك وايه اللي تقدر تستغني عنه وايه لأ؟ .. انا قلتلك استفتي قلبك

فارس: وده كان اختيار قلبي وانا بحب مراتي مش ما بحبهاش

عم احمد: خلاص يبقي تحاول ترضي بنصيبك وترضي باللي ربنا قسمهولك

مراته كل شويه تتصل بيه علشان يروحلها وهو مش عايز يروح.. وهو مروح حن للورشه ولعم محسن ومجدي صاحبو فعدي عليهم

الكل في الشارع بيسلم عليه لحد ما وصل الورشه

مجدي: يا عم يا عم.. والله وبقينا شبه رجال الاعمال

فارس: ازيك يا صاحبي اخبارك ايه؟

مجدي: وانت لسه فاكر صاحبك؟؟

فارس: عيب عليك احنا اكتر من الاخوات المهم اخبارك ايه وعامل ايه؟ ونجاه اخبارها ايه؟

مجدي: احنا الحمدلله تمام ومستنين اهو ولي العهد

فارس فرح لصاحبو جدا وحس ان هو كمان مفتقد الموضوع ده

مجدي: بقولك صح في موضوع مهم عايز اكلمك فيه

فارس: قول علي طول

مجدي: عمك محسن هيبيع الورشه عارضها ب 200 الف وانا معايا منهم 50 ايه رايك لو تشاركني فيها انا الثلث وانت الثلثين

فارس: انت متخيل ان انا معايا 150 الف؟؟

مجدي: نعم؟؟ ده العربيه لوحدها تمنها ضعف المبلغ ده

فارس: انت صاحبي ومش هخبي عنك.. العربيه بتاعت الشغل مش بتاعتي

مجدي: يعني انت بتشتغل عندهم ببلاش ولا ايه؟ مش فاهم؟

فارس: لا طبعا بقبض وبقبض راتب خيالي

مجدي: طيب ايه؟

فارس: معرفش هتفهمني ولا لأ؟؟ الفلوس دي مش بعتبرها بتاعتي.. بتاعتهم وابوها بيديهالي علشان بنته وده اللي بعملو بصرف بيها علي بنته.. انا معايا اضعاف المبلغ اللي انت قولتو ده بس مش عايز اخد فلوس ابوها واشتري بيها حاجه خاصه بيا انا.. انت فاهمني يا مجدي ولا كلامي مش منطقي؟؟

مجدي: لا فاهمك وفاهمك كويس كمان... ممكن اسألك سؤال غلس حبتين؟؟

فارس: اسأل عادي

مجدي: انت حاسس ان جوازك ده مش هيستمر صح؟

فارس: مش عارف يا مجدي... مش عارف المهم... انا معايا في حدود 75 الف دول يخصوني خدهم وممكن اشوف الحج ممكن ناخد منه 50 ولا حاجه وما اعتقدش ان عم محسن هيدقق قوي في الباقي معانا

مجدي: خلاص شوف ابوك يقدر يسلفنا كام وانا هثبت عمك محسن

فارس: اتفقنا يالا همشي انا دلوقتي سلام يا صاحبي

روح فارس بيته وكانت مراته علي اخرها

هيام: اه سيادتك روحت هناك ونسيتني انا تماما لا وكمان مش عايز حتي ترد عليا؟

فارس: كان المفروض تيجي معايا مش اول ما انا اروح تفضلي تتصلي مليون مره

هيام قلبت كلامها بسرعه: وحشتني اعمل ايه؟ اول ما بتبعد بتوحشني وبعدين انت لما بتروح الشغل بكلمك كام مره هاه؟؟؟ بس انت النهارده مكنتش بترد وده ضايقني مش اكتر

فارس: حقك عليا بس كانوا وحشيني وكنت عايز افضل معاهم شويه

هيام: طبعا حبيبي... المهم بقولك واحشني ايه؟

فارس ابتسم: ايه ايه؟

هيام: مش واحشاك ولا ايه؟

فارس: طبعا وحشاني.....

فارس كلم ابوه في موضوع الورشه بس مكنش معاه غير 25 الف هنا امه اتدخلت وقالت انها هتتصرف في الباقي ومرضيتش تقول لحد هتعمل ايه؟ وفعلا جابت 50 الف الباقيه وعطتها لابنها

فارس: مش هاخدها غير لما تقولي جيبتيها ازاي؟

منيره: بعت قيراط ارض في البلد.. اخويا كان عايزو وانا مش محتاجاه ولا باخد منه حاجه

فارس: ليه بس كده؟

منيره: خد الفلوس وروح اشتري الورشه محدش عارف بكره فيه ايه؟ يالا اتوكل

وفعلا راح اشتري الورشه هو ومجدي وسابها لمجدي يديرها زي ما يحب...

عم احمد: ليه عملتي كده؟ انتي مكنتيش عايزه تبيعي ارضك بعتيها ليه؟

منيره: الارض مش اهم من ابني... وبعدين اهو يبقي عنده حاجه تسنده لو الزمن غدر بيه ولا جد في الامور امور

عم احمد: قصدك لو ساب مراته صح؟

منيره: لا طبعا ربنا يسعدو معاها ويهدي سرهم.. قصدي لو حب يسيب بيت ابوها وشغلو معاه يلاقي حاجه يعملها وما يحسش انه مذلول ليهم او محتاجلهم.. ده قصدي

عم احمد: ربنا يوفقه ديما للخير...

الايام بتعدي وفارس اشتاق للخلفه وخصوصا بعد ما شاف مجدي شايل ابنه في حضنه

فارس: هيام!!! هو انتي ليه مش بتحملي!!! احنا ممكن نروح لدكتور او

قاطعته هيام: حمل ايه؟ انا مش عايزه احمل ولا اخلف دلوقتي خالص.. انا بستعمل وسيله لمنع الحمل

فارس اتصدم: افندم؟؟؟ وانتي ازاي تعملي حاجه زي دي من غير ما تستأذنيني؟؟؟

هيام: لان ده شيئ يخصني انا

فارس: افندم انتي بتقولي ايه؟ هو انتي لو خلفتي هيبقي ابنك انتي لوحدك ولا ابني انا كمان؟؟ يعني ايه شيئ ما يخصنيش!!

هيام: لان انا اللي هحمل وانا اللي هشيله في بطني وانا اللي حياتي هتتوقف وشكلي هيبوظ وبعدها هبقي مسؤله عن بيبي... لا انا مش مستعده لكل ده ناو

فارس: وانا عايز اخلف

هيام: ان شاءالله

فارس: يعني ايه ان شاءالله... انتي بتاخديني علي قد عقلي؟؟؟

هيام: فارس سيبني سنه ولا اتنين نتمتع بيهم بشبابنا وجوازنا قبل العيال

فارس: لا طبعا سنه ايه وسنتين ايه؟ انا عايز عيال

هيام: ان شاءالله انا مش بقول لأ انا كمان عايزه اخلف منك بس اديني وقت مش اكتر

فارس: لا يا هيام انا استحملت كتير لكن لحد الموضوع ده وهقولك لأ والف لأ بعد اذنك

هيام راحت لامها تحكيلها اللي حصل

رجاء: انا مش قادره افهم ايه اللي عاجبك فيه؟

هيام: جوزي وبحبه

رجاء: خلاص يبقي خلفي منه لما بتحبيه؟؟

هيام: انا عايزه فعلا اخلف منه بس مش دلوقتي اتمتع انا وهو شويه لكن هو مش فاهم راسه والف جزمه الا دلوقتي وخصوصا بعد ما مجدي صاحبه خلف

رجاء: يعني انتي عايزه ايه دلوقتي؟

هيام: عايزه حاجه تقنعه اننا نأجل الخلفه شويه شوفيلي حل

رجاء: سيبيني افكر شويه

بعدها بيومين فارس راجع من شغله وحماته وقفته

رجاء: فارس تعال لحظه عيزاك

فارس: خير يا حماتي

رجاء: ممكن اتعبك وتوصلني مشوار صغير؟؟ نص ساعه بالكتير؟؟ ممكن؟؟

فارس: حاضر اتفضلي... امال السواق فين؟؟

رجاء: اخد اجازه النهارده معرفش عنده ايه كده؟ لو مشغول بلاش ؟؟

فارس: لا عادي

وصلها المكان اللي هيا عيزاه وهيا نازله

رجاء: ينفع تنزل معايا؟؟

فارس: هستني حضرتك هنا

رجاء: لا معلش اطلع معايا هما خمس دقايق ونازلين علي طول كمل جميلك معايا يالا

معرفش يرفض فنزل معاها ولقي نفسه في عياده نسا

فارس: احنا هنا ليه؟؟

رجاء: لحظه وهتفهم كل حاجه

رجاء اخدته ودخلو للدكتوره وهو مش فاهم حاجه نهائي

رجاء: دكتوره داليا الامين صاحبتي وصديقتي

فارس: اهلا وسهلا بحضرتك.. انا عارف حضرتك

داليا: فعلا احنا اتقابلنا كذا مره

فارس: ممكن افهم بقي انا هنا ليه؟؟

داليا: انا هفهمك... انت هنا بسبب هيام... هيام يا فارس عندها ورم حميد في الرحم والمشكله ان الورم ده بيأثر علي قدرتها علي الحمل

فارس: انتي بتقولي ايه؟؟ وهيا مقالتليش ليه؟؟؟

داليا: خافت وهيا شيفاك متعلق ومصر قوي علي موضوع الخلفه... هيا لما الحمل اتأخر جاتلي ومن ساعتها بتاخد علاج علشان نقلص حجم الورم لحد ما نقدر نتدخل جراحيا... وطبعا انا طلبت منها تاخد حبوب منع الحمل لان الحمل هيكون فيه ضرر علي صحتها... هيام خافت انها تخسرك او انك تسيبها فقالت تتعالج بسرعه بس انت عملت معاها خناقه كبيره

فارس وقف: مش عايز اسمع اكتر من كده... حضرتك يا حماتي مكنتيش مضطره تجيبني لهنا انتو فاكرني ايه؟؟ انا بعشق مراتي... اتفضلي حماتي علشان اروحك

رجاء: لا روح انت انا هفضل مع الدكتوره

جري فارس علي مراته وهو بيلوم ويأنب نفسه علي خناقاته مع مراته وجرحه ليها مره بعد مره

الدكتوره: انتي عارفه ان لو حد عرف باللي حصل ده انا هروح في داهيه... دي خيانه مهنيه....

رجاء: ولا خيانه ولا حاجه... سنه كده وتبقي تحمل يعني هو مستعجل علي ايه؟؟؟ وبعدين ايه اللي يثبت انك قولتيلو حاجه؟؟ ده مجرد كلام... وبعدين ده جميل انا مش هنساه ابدا... فاهماني؟؟؟

فارس وصل لمراته يبوس فيها ويحضن فيها ويصالح فيها ويتأسف ويعتذر

فارس: ليه خبيتي عني... ليه مقولتيليش؟؟ انتي متخيله ان عندي اغلي منك انتي؟؟ انتي ليه ديما بتشككي في حبي ليكي؟؟ هيام انا بحبك امتي هتقتنعي بده!!!

هيام: انا اسفه حبيبي بس كان نفسي اجيبلك عيل تفرح بيه ويكمل بيتنا الصغير

عيطت في حضنه وهو فضل يهدي فيها وبكده قفلت باب الخلفه وطبعا فارس مفتحش الموضوع ده تاني خوفا علي مشاعرها...

في يوم كان راجع من شغله تعبان جدا فمصدق وصل للسرير ورقد فيه

هيام: ايه ده؟ انت راقد!؟ الحفله هتبدأ.. بابي اتصل كذا مره يالا يا فارس

فارس: تعبان ومش قادر نهائي حتي اتحرك

هيام: نعم؟؟ ايه تعبان دي؟؟

فارس: يعني ايه ايه تعبان؟؟ تعبان هيا ليها كام معني؟؟

هيام فتحت درج وقلبت فيه وجابت كوبايه ميه وراحت لجوزها

هيام: اتفضل قرص مسكن وقوم يالا.. انت عارف الحفله دي هيحضرها مين وعارف قد ايه هيا مهمه للشركه وعارف ان وجودك مهم اتفضل قوم

فارس: انتي بتتكلمي بجد؟؟ انتي مش فارق معاكي اني تعبان؟

هيام: نروح الحفله ولما نرجع هسيبك ترتاح براحتك بس لو سمحت قوم

قدام اصرارها قام غير هدومه ولبس ونزل معاها بيتحرك بالعافيه ويقاوم فكره الاغماء

وصلوا الحفله وهو مش شايف اصلا قدامه ومش مركز في اي حاجه... بدأ يتعب جامد وجسمه بيترعش من البرد

عاصم: انت فيك ايه؟ مالك؟؟

فارس: بردان... التكيف عالي شويه

عاصم: برد ايه وتكيف ايه؟ الدنيا حر جدا

عاصم حط ايده علي راس فارس

عاصم: سيادتك سخن جدا.. لما انت تعبان كده جيت ليه؟ كنت ارتاح في البيت!!!

فارس: حكم القوي بقي

عاصم نادي علي بنته: جوزك تعبان اتصرفي وروحيه قبل ما يبوظ الحفله كلها لان لو وقع من طوله هنضطر نلغي الحفله فاتصرفي بسرعه

راحت لجوزها ووقفت قصاده

هيام: يعني بجد مش قادر تستحمل ساعتين كمان؟؟ هو انا ماليش اي خاطر نهائي عندك؟؟؟

فارس: وهو انا ماليش قيمه عندك؟؟؟ انتي ازاي مش حاسه بيا

فارس كان بيتكلم بالعافيه وكان هيوقع بس هيام لحقته واخدته علي بره ونادت لصبحي السواق

هيام: عمي صبحي روحو علي البيت بسرعه

سابته ومشيت وهو مصدوم.. ومش عارف هو ليه بيحبها وهو متأكد انها ما بتحبوش؟؟؟؟

عم صبحي روح فارس واول ما وصلوا اتفاجئ بيه اغمي عليه وجسمه كله بيتنفض فاتصل بعاصم وبلغوا وقالو يطلعوا اوضته وهيبعتلهم دكتور وفعلا بعتوله دكتور وفضل جنبه لحد ما فاق..

فضل كتير مش عارف هو فين واخيرا لمح حبيبته

فارس: انت مين؟

الدكتور: حمدالله علي السلامه انا الدكتور بتاعك وكنت جنبك الليل كله...

انسحب الدكتور وسابهم واتفاجئ فارس بمراته بتتخانق معاه علشان تعب في الحفله بتاعتها

هيام: يعني انت مكنتش قادر تاخد اي مسكن ولا اي حاجه وتفضل معايا؟؟ ولا علشان الجو مش علي هواك؟؟ انت امتي هتشاركني الحاجات اللي بحبها؟؟ انا مش قادره استحمل!!!!

فارس مصدوم: انتي مش قادره تستحملي؟؟ انتي اللي مش قادره؟؟؟ انتي ما بتحسيش خالص كده؟؟

سابها وقام ودخل غير هدومه وخارج

هيام: انت رايح فين وسايبني كده؟

فارس: سايبلك البيت كله اصل انا بعيد عنك ما بحسش

سابهاونزل وهيا مش متأكده هيا سمعت صح ولا اتهيألها؟؟ نزلت تجري وراه بتنادي عليه وهو مش بيرد عليها لحد ما عاصم وقفه

عاصم: في ايه؟ اقف كلمني انا هنا

فارس: اسأل بنتك

عاصم: انا بسألك انت

فارس: سيادتها بتتخانق معايا لاني تعبت.. انت متخيل؟ بتتخانق علشان تعبت امبارح وبتقولي ازاي اتعب واسيبها؟؟

عاصم: هيا اكيد مش قصدها كده... اقف وكلمها

فارس: لا معلش اعذرني بعد اذنك

عاصم: اقف يا فارس واتكلموا

فارس: قلت لحضرتك اني تعبان حاليا ومش قادر اتكلم بعد اذنكم

سابهم ومشي وراح بيت ابوه

عاصم: انتي عملتي ايه؟

هيام: انا بصراحه مش مصدقه انه كان تعبان هو ما بيحبش الحفلات وجوها وعلشان كده عمل الفيلم ده

عاصم: لااااا انتي كده زودتيها قوي... يعني امبارح صبحي نزلوا بالعافيه وكان بيتشنج من السخونه والدكتور الليل كله بيحاول ينزل حرارته وانتي جايه دلوقتي تقولي بيمثل؟؟ انتي معدتيش عيزاه ولا ايه؟ زهقتي منه خلاص؟؟

هيام: انت بتقول ايه؟ لا طبعا انا بحبه

عاصم: دي مش تصرفات حد بيحب... لو هو مكانك كان ساب الدنيا كلها واخدك وطلع بيكي علي اقرب مستشفي مش يتخانق معاكي علشان تعبتي!!! ايه يا هيام؟ خلي بالك انتي بتيجي عليه قوي وده مش هيخليه يفضل

رجاء: سيبك من ابوكي يا بت... هو يطول ظفرك اصلا! المفروض يحمد ربنا عليكي.. وعلي المستوي اللي انتي معيشاه فيه... زعل دلوقتي يروق ويرجع.. سيبك منه تعالي نشوف الموديلات اللي ناديا جابتها في الاتيليه قبل ما حد ياخد الحلو يالا

عاصم: امم ربنا يستر

رجاء: ما تخافش مش هصرف كتير

عاصم: ماهو المشكله ان تعرفينا للكتير مختلف

رجاء: ربنا يخليك ليا بيبي

----------------------------------

راح فارس لبيتهم ودخل علي اوضته ونام

منيره: ادخل اشوفو؟؟

عم احمد: شوفيه محتاج حاجه ولا لأ؟ بس ما تضغطيش عليه يتكلم؟؟

دخلت لابنها وقعدت جنبه علي السرير وحطت ايدها علي دماغه وشعره بحنيه بس اتفاجئت انه سخن

منيره: يالهووي يا فارس انت سخن... انت عيان؟؟

فارس: تعبان شويه ممكن ارتاح؟؟

منيره: طيب نجيب دكتور؟

فارس: لسه جاي من عندو بس العلاج نسيتو في العربيه تحت هنام شويه ولما اصحي هجيبه ما تقلقيش انتي

منيره: انا هنزل اجيبه

يدوب هتقوم بس فارس مسك ايدها وقعدها حط راسه علي رجلها

فارس: ممكن تفضلي جنبي شويه؟؟ انا لسه واخد العلاج دلوقتي مش هاخد قبل ٤ ساعات كمان.. بس عايزك تفضلي جنبي ممكن يا امي؟

ضمت ابنها: روح قلبي انت وعمري كله... انا جنبك يا حبيبي.. حضن امك علي طول موجود يا حبيبي.. نام.. نام وارتاح

وفعلا فارس نام كتير وامه جهزتله اكل خفيف علشان ياكله اول ما يصحي...

صحي علي دوشه ولعب عيال فقام وخرج كانت فرح وعيالها موجودين وابوه وامه وجوزها وقعد وسطهم واكتشف انه مفتقد جو العيله جدا... مفتقد القعده دي والضحك الصافي والحب الصادق.. مفتقد حياته البسيطه....

اخر النهار مراته جاتله وفضلت تحايل فيه علشان يرجع معاها ولانه بيحبها فبيضعف قصادها ديما

اخدته ومشيت وفضلت الحياه مستمره تحت ضغوط وخناق ما بينتهيش واختلافات ملهاش اول من اخر...

في حفله من الحفلات اللي بيعملوها كانت حفله عيد ميلاد مراتو وبيجهزولها قبلها باسبوع

ابو فارس تعب جدا وفارس اخدوا علي المستشفي وكلهم جنبه لحد ما بدأ يتحسن شويه

فارس: الف سلامه عليك يا ابو فارس يالا بقي من هنا

عم احمد: الحمد لله علي كل حال يا فارس المهم في كلمتين عايز اقولهملك

فارس: لما تقوم بالسلامه قول اللي انت عايزو...

عم احمد: لا اسمعني... اوعي يافارس تعيش حياه مش عجباك.... العمر بنعيشو مره واحده فمتضيعوش في حاجه مبتحبهاش.. ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك... ولو تعبك محدش بيقدره يبقي وفرو... وخليك ديما قريب من ربنا اوعي تنساه... اوعي تعمل حاجه حرام علشان ترضي حد... نفسي اشوفك مبسوط يا فارس... لو اختيارك كان غلط صلحو وما تفضلش عمرك كله عايش في الغلط ده

فارس: انا بحب مراتي

عم احمد: ومش مبسوط معاها ليه؟

فارس: لاني اكتشفت ان الحب لوحده مش كفايا ابدا.. فأنا بحاول اظبط الحاجات التانيه وان شاءالله تتعدل

عم احمد: ان شاءالله يا ابني... روح لمراتك علشان حفلة مامتها علشان محدش يزعل منك

فارس: لا انا مش هروح حفلات.. انا هفضل معاك هنا

عم احمد: لا لا.. روح لمراتك ولحماتك ولبيتك واتبسط وانا الحمد لله كويس اهو..

منيره: لو في حاجه هكلمك ما تقلقش... روحلهم علشان ما يزعلوش بس

فارس: ما يزعلوا ولا يتفلقوا مش هروح واسيبكم هنا

عم احمد: انت غاوي تتعبني معاك ليه؟ قلتلك روح ولو في حاجه هنكلمك اتفضل

مع اصرارهم مشي فارس وخلي امه توعده لو اي حاجه حصلت تتصل بيه....

بعد ما خرج

منيره: ليه داريت عنه انك تعبان؟ ليه خليتو يمشي؟

عم احمد: قعدته جنبي هتعمل ايه؟ خليه يتبسط مع مراته ويفرح... خليه يفرح يا منيره....

---------------------------------------

فارس راح علي البيت كانت الدنيا كلها مقلوبه للحفله.. مراته كانت بتلبس

هيام: ايه رأيك؟ حلو؟؟

فارس: اه حلو

هيام: انت ما بصتش

فارس: مش رايق انا يا هيام قلتلك حلو ما تعمليش فيلم بقي... انتي اخدتي رأيي في الفستان ده خمسين مره اليومين اللي فاتوا ايه اللي هيجد النهارده؟

هيام: اه نسيت الحاجات دي انت ما بتهتمش بيها.. سوري علي الازعاج

سابها وقعد علي السرير ومسك دماغه بايديه

فارس: وحياه ابوكي ما ناقصك!! ارحمي

سابته وخرجت مخنوقه وباباها قابلها

عاصم: يا ساتر مالك؟

هيام: الاستاذ اللي جوه مش هاين عليه يرد عليا عدل

عاصم: باباه في المستشفي واكيد مشغول عليه احمدي ربنا انه جالك وساب باباه

هيام: انت علي طول بتيجي في صفه ليه؟

عاصم: علشان انتي بتيجي عليه وبعدين مش عايزك تخسريه لانه بيحبك بجد... ما تخسريهوش يا هيام.. فارس بيحبك ومستعد يضحي بحياته علشانك فما تخسريهوش... حسي بيه وخليكي قريبه منه وخديه ديما في حضنك وشاركيه ألمه... هو مضايق علشان باباه يبقي اقل حاجه تبقي حنينه في وقت زي ده...

هيام حضنت ابوها: اوك حبيبي

عاصم: ادخليلو وخديه في حضنك وما تنرليش من غيرو.. وريه هيام اللي بيحبها... خليه يعيش ليله من ليالي الف ليله... عيشي جوزك في حب الليله.. يالا هو انا اللي هعلمك؟؟؟

هيام دخلت لفارس كان مكانه فشدته وقفته وبدئت تدلع فيه ولبسته ونزلوا الاتنين مع بعض ايديهم في ايدين بعض... نستو الدنيا باللي فيها.. فضلوا يرقصوا مع بعض الليل كله...

وسط الحفله والديجي والاغاني والرقص محدش سمع تليفون فارس اللي نسيه علي السرير ومحدش سمع تليفون البيت اللي بيرن...

الفجر هيأذن والكل بدأ يمشي وفارس اخد مراته وطلعوا اوضتهم وهيام عايزه تكمل ليلتها في حضن جوزها

وهيا في حضنه لمح التليفون بتاعه وافتكر فجأه ان التليفون مكنش معاه الوقت ده كله فبعد عن مراته ومد ايده للتليفون وقبل ما يفتحوا مرات شدته وباسته اكتر واكتر

هيام: بقي في حد يمسك الفون في وقت زي ده؟؟ النهارده عيد ميلادي ودي هديتي اللي انا عيزاها منك.. انت في حضني...

فارس فضل في حضنها وغرق معاها في بحر المتعه

وبعد فتره قام دخل الحمام ومسك تليفونه

هيام: نفسي اعرف ايه المهم في التليفون النهارده؟

فارس: لحظه وجاي.. هشوف بس في حد رن ولا لأ؟ يوووه الفون فاصل اصلا

هيام: سيبه بقي وتعال

فارس: لحظه اصبري

هيام: بحبك ومش عايزه اصبر تعال

قامت واتعلقت في رقبته وهو شالها بس حط تليفونه الاول علي الشحن

هيام: قدامه شويه عقبال ما يفتح خليك معايا بقي

فارس معاها بس مشغول فبعد ومسك التليفون كان فتح بص فيه وهيا حاولت تشده بس زقها بعيد لان لقي اكتر من 20 مسد كول من امه واخته

فارس بعصبيه: ابعدي

قام وقف واتصل بامه بس ما ردتش عليه.. اتصل كتير ما ردتش فاتصل باخته نفس الموضوع ما بتردش

هيام: فارس في ايه؟ اهدي

فارس: ما بيردوش علي التليفون الاتنين امي وفرح

هيام: ما يمكن يكونوا نايمين احنا الفجر

فارس: لأ مش نايمين في حاجه حصلت

بدأ يلبس هدومه وبيتصل وبرضه محدش بيرد فاخيرا اتصل بمحمود جوز اخته

محمود: اخيرا يا فارس انت فين؟ الليل كله بنتصل بيك

فارس: ايه الصوت ده؟ ايه اللي حصل؟

محمود: باباك تعب جامد بالليل وحاولنا نكلمك واتصلنا علي تليفون البيت بس محدش عرف يوصلك

فارس قاطعه: محمود ايه اللي حصل؟ انطق

محمود: باباك....،

فارس: مالو؟؟ تعبان؟؟ محمود ابوس ايدك انطق... انا خمس دقايق بالكتير وهبقي عندك بس طمني

محمود: لا براحتك خلاص

فارس: خلاص بقي كويس يعني؟؟

محمود :....


فارس: يخربيت كده حط انطق


محمود: البقاء لله يا فارس...


ونكمل قريباً ان شاء الله


توقعاتكم


لعنة الماضي 4


الحلقه الرابعه


محمود: البقاء لله يا فارس

فارس مش مستوعب هو سمع ايه؟ : انت بتقول ايه؟ البقاء لله ايه؟ انت اهبل يالا... انا لسه كنت معاه بالليل كان كويس.. علي فكره انت هزارك رخم

محمود: فارس تعال علشان هيطلعوا الجثه ونروح ندفنه وما نتأخرش

فارس بصوت عالي: تدفن مين يا واد يا اهبل انت... انت اهبل... بطل هبل

هيام جريت لابوها وقالتلو وراح بسرعه لفارس اللي بيتخانق مع محمود في التليفون فشده من ايدو وكلم هو محمود وفهم منه اللي حصل

عاصم: فارس البس هدومك ويالا بينا اتحرك

فارس اخيرا لبس وعاصم اخده ونزلوا علي المستشفي وهناك اول ما شاف امه جريت عليه واترمت في حضنه وبدئت تعيط عياط ما شافوش قبل كده ابدا

اتعملت جنازه لابوه وطول الوقت فارس ساكت مش بيتكلم مع اي حد.. مش بينام... مش بيعيط.. بس جامد ملامحه جامده.. فات اسبوع بحاله وهو في بيت ابوه بيستقبل اللي داخل واللي خارج بس مش بيتكلم مع حد... باليل هو وامه

منيره: فارس حبيبي روح بيتك لمراتك بقي

فارس: انا في بيتي يا امي

منيره: حبيبي وبعدين معاك؟؟ انت عامل كده ليه في نفسك؟؟ بتلوم نفسك ليه؟

فارس: ما تشغليش بالك انتي؟؟ قومي ارتاحي النهار كان طويل

منيره: لا مش هرتاح يا فارس الا لما تفتح قلبي وتقولي انت مالك؟ ايوه كلنا زعلانين بس انت بتلوم نفسك ليه؟ انت ذنبك ايه؟

فارس انفجر: علشان في الوقت اللي المفروض ابقي جنبه فيه كنت قاعد برقص وبضحك وبهزر... كان المفروض اكون معاه... كان المفروض لما تتصلوا بيا ارد من اول رنه... يمكن كنت لحقته؟؟ يمكن كنت شوفته.. يمكن كنت عملت اي حاجه؟؟ يمكن

منيره: هششش اسكت... دي اعمار.. لا مجيئك ولا تأخيرك كانوا هيفرقوا في حاجه... وبعدين ابوك كان مبسوط انك مشيت وقالي بنفسه سيبيه يفرح ويتبسط... ومنعني اكلمك... فلو انت كنت مبسوط فهو كان مبسوط اكتر فاوعي تلوم نفسك ابدا.. اوعي حبيبي.. اللي حصل حصل خلاص.. ارجع بيتك لمراتك ولشغلك ولدنيتك.. ارجع حبيبي

فارس: لا ده كان بيتي ولا الشغل كان شغلي... انا فعلا يا امي محتاج ارجع بيتي وارجع شغلي وده اللي انا قررت اعمله...

منيره: مش فاهمه

فارس: يعني ده بيتي... التاني كان بيت حمايا والشغل كان شغلو لكن دلوقتي انا في بيتي ومن بكره هنزل شغلي وارجع ورشتي

منيره: ومراتك؟؟

فارس: هيا حره.. عاجبها تعيش معايا في بيتي اهلا بيها.. مش عاجبها يبقي تشوف حياتها بعيد عني..

منيره: لا حول ولا قوه الا بالله... ربنا يعملك الخير يا ابني.. تصبح علي خير

سابته ومشيت وراحت اوضتها ترتاح واخر الليل قامت مفزوعه من نومها وقلقت علي ابنها فقامت تشوفه وساعتها اتفاجئت بيه بيعيط... بيعيط زي عيل صغير.. جريت عليه اخدته في حضنها تحاول تهدي فيه بس هو مش بيهدي ولا بيسكت عمال يلوم نفسه انه ازاي مكنش موجود في وقت ابوه احتاجه فيه؟؟ ازاي ما اتصلش هوه؟؟ ازاي؟؟

فضل الليل كله يعيط في حضن امه لحد ما اخيرا هدي ونام في حضنها...

--------------------------------

فارس الصبح بدري راح علي بيت حماه وكلهم استقبلوه وعزوه وهو استاذن وطلع اوضته ومراته وراه كانت فكراه جاي يرتاح بس اتفاجئت بيه بيلم حاجته

هيام: انت بتعمل ايه؟

فارس: انتي شايفه ايه؟

هيام: برضه مش فاهمه؟؟ انت هتسافر تغير جو؟؟

فارس: لا يا هيام انا راجع بيتنا وهرجع شغلي في الورشه بتاعتي

هيام: افندم؟؟ انت بتقول ايه؟؟ انت اتجننت ولا ايه؟

فارس: قولي عقلت مش اتجننت... اتجننت يوم ما خرجت من بيتنا ودخلت بيت مش بيتي واشتغلت شغل مش شغلي... ودلوقتي عقلت وراجع لبيتي ولشغلي.. بعد اذنك

هيام: وانا مفكرتش فيا؟؟ انا يا فارس

فارس: انتي؟؟ انتي خليتنيني ارقص واغني وابويا بيموت في المستشفي... انتي خليتيني اعمل حاجات عمر ما تخيلت في يوم اني اعملها.. انتي علشانك اتنازلت كتير قوي.. لكن لحد كده كفايا.. مش هتنازل تاني

هيام: هتطلقني؟؟ انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك؟

فارس: انتي بتحبيني؟؟ انتي عمرك ما حبتيني ولا تعرفي يعني اي حب؟

سابها ونزل ومعطهاش فرصه تتكلم تاني وتحت قابل حماه وحماته

عاصم: البقاء لله يا فارس.. خد وقتك وبراحتك ووقت ما تحب ترجع الشغل براحتك

فارس: لا اسف انا مش هرجع الشغل تاني.. شغلي من الاول كان غلط.. وبعدين انتو شركه تصميمات وانا ميكانيكا سيارات مجال بعيد تماما عني.. كل حاجه سلمتها في الشغل...

عاصم: القرارات دي ما تتاخدش وقت زعل اهدي وبعدها نتكلم

فارس: انا هادي جدا... انا هرجع بيتنا وهرجع ورشتي.. بنتك ما عدتش تلزمني .. بعد اذنكم

سابهم ومشي وهيام عيطت بعد ما مشي

رجاء: انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟؟ خلاص بقي

عاصم: قلتلك يا هيام ما تضغطيش عليه وتيجي عليه هيروح منك وما سمعتيش كلامي.. مش هيرجع تاني هنا

هيام: يعني ايه مش هيرجع تاني؟؟ يعني ايه يا بابي؟

عاصم: يعني مش هيرجع.. موت والده كسره ومش هيرجع تاني وبعدين ما تنسيش انه بيلومك انتي لانه بدل ما يكون مع ابوه كان هنا معاكي في حفلتك وده مش هينساه ابدا

هيام: يعني اعمل ايه؟؟

عاصم: ده بقي قرارك انتي هتكملي معاه ؟ ولا هتسيبيه؟؟ انتي قرري هتعملي ايه؟

رجاء فضلت وري بنتها عايزه تقنعها تطلق من فارس وتشوف غيره حد يستاهلها وهيام بتحب فارس ومش عارفه تعمل ايه؟؟

فارس رجع ورشته وقابله مجدي صاحب عمره

مجدي: اتفضل يا عم فارس

فارس: ايه ده؟؟

مجدي: شوفها

فارس: ده شيك ب 200 الف جنيه..اعمل بيه ايه؟؟

مجدي: نصيبك خلال السنه اللي فاتت.. انا التلت وانت التلتين زي ما اتفقنا

فارس حط الشيك في ايد مجدي

فارس: وهو انا اشتغلت علشان اخد فلوس؟؟ ده شغلك انت وتعبك انت والفلوس دي من حقك انت

مجدي: لا طبعا.. انا اخدت نصيبي واخدت برضه تعبي وعرقي وده نصيبك انت.. وبعدين لولا فلوسك انت مكنتش هعرف اشتري الورشه اصلا وكان زمانها اتباعت وانا الله اعلم كنت هبقي فين؟ وبعدين دي فلوس والدتك برضه انت نسيت انها باعت ارضها؟ هيا كمان ليها النص في الفلوس دي بس دي حاجه انت تعملها.. فارس انت جمايلك عليا مغرقاني من واحنا عيال مش دلوقتي بس.. وبعدين الورشه الحمد لله دخلها كويس وبتجيب قرش حلو ومع وجودك انت هتزيد ان شاء الله خد فلوسك يا راجل.. امسك

حط الشيك في ايده ومعطالوش فرصه يتكلم تاني بس فارس عرف صاحبه علي اصله ومعدنه الحقيقي

فارس روح البيت وعطي الشيك لوالدته

منيره: ده ايه ده؟

فارس: ده شيك ب 200 الف جنيه مجدي عطاهولي نصيبي من الورشه خلال السنه اللي فاتت

منيره: ما شاء الله.. معقوله عملت المبلغ ده كله.. ربنا يباركلكم فيها كمان وكمان بس انت بتديهولي ليه؟؟ حطه في البنك

فارس: مش انتي بعتي ارضك ولا نسيتي؟؟ فلوسك يا امي

منيره: اخص عليك يا فارس.. هو الام لما بتدي لابنها فلوس بتبقي مستنياه يرجعهم؟؟

فارس: فلوسك وحقك

منيره: ابدا ولا اخد منهم مليم

فارس: قسما بالله اقطعه وارميه في الزباله.. امي فلوسك تاخديها.. انا مش عايز فلوس

منيره: خلاص هاخد بس هاخد اللي انا دفعتو وبس من غير مليم زياده

يدوب فارس هيتكلم بس مامته وقفته ومنعته يتكلم تاني وفعلا اخدت فلوسها اللي حطتهالو وهو اخد الباقي...

هيام كل فتره تروح لفارس علشان تخليه يرجع بس بيصدها تماما

فارس: انتي خليتيني ابعد عن ابويا في اكتر وقت احتاجني جنبه فيه... ابويا مات وانا برقص في حفلتك... عارفه يعني ايه؟؟ عارفه يعني ايه ابويا يكون بيطلع في روحه وانا في حفله مع سيادتك؟؟ ياريت مشيت علشان في حاجه مهمه ولا شغل ولا اي نيله لكن لأ انا مشيت وسيبته علشان سيادتك عامله حفله... ياشيخه ملعون ابو الحفلات علي اللي بيعملها كمان.. اتفضلي من هنا بقي..

هيام: انا اسفه حقك عليا

فارس: الاسف ما ينفعش في المواقف دي..

كل شويه هيام تروحلو وهو مش بيديها فرصه تتكلم او تعتذر او تحاول ترجعه ليها بس بدأ يحن وبدأ يشتاق وبدأ يحط اعذار وبدأ يفكر فيها ايه لو رجعلها او لو سمحلها هيا ترجعله؟؟؟

اخر مره راحتله فضلت تتكلم كتير وهو يسمعها وساكت لحد ما خلصت كل كلامها

فارس: خلصتي كلامك؟؟ مش هقولك غير كلمتين.. بيتي مفتوح.. عايزاني يبقي تيجي تعيشي في بيتي غير كده ما عنديش.. لو مش عاجبك كلامي بلغيني واديكي حريتك

سابته ومشيت من غير ما تنطق.. بتفكر تعمل ايه؟؟

فتره عدت مش عارف هيام هترجعله ولا هتسيبه.. اوقات بيحن وبيفكر يكلمها بس بيرجع يفتكر اخر ليله اللي مات فيها ابوه فبيقسي تاني..

لحد ما يوم روح سمع صوتها كان عايز يطير ويضمها يلومها يعاتبها علي غيابها.. كانت وحشاه لدرجه مش متخيلها هو نفسه..،

دخل بهدوء وبصلها بس اتفاجئ انه ما جريش عليها ولا ضمها ولا حتي كلمها

هيام: وحشتني

فارس: ماهو باين فعلا

منيره: سلم علي مراتك عدل يا واد انت.. انا هقوم اعملكم حاجه تشربوها وانت اتعدل

سابتهم ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها بحيث تسيبهم براحتهم.. يتكلموا..... يتعاتبوا.... يتخانقوا....

هيام: وحشتني وانت عارف ده كويس!!

فارس: لا مش عارف.. ومعدتش عارف حاجه اصلا.. اللي عارفه ان انا جيت علي نفسي كتير قوي علشانك بس للاسف انتي مخدتيش بالك من ده ومقدرتيش اللي انا عملته وابويا قالي اللي مايقدرش تعبك وفره وبلاش منه وبصراحه قررت اسمع نصيحته.. مش هاجي علي نفسي تاني ومش هعمل حاجه ما بحبهاش تاني..

هيام: تعال نبدأ من جديد يا فارس.. انا جايه اهو هعيش في المكان اللي انت هتعيش فيه.. واللي انت عايزو انا هعمله بس ما نبعدش عن بعض.. ارجوك ما نبعدش تاني.. انت مش متخيل انا بحبك قد ايه؟ وواحشني قد ايه؟؟ بحبك يا فارس

ودي كانت كارت اخضر لفارس ان هو يسيب قلبه يطلع اللي جواه لان هو كمان مراته كانت وحشاه جدا

شالها واخدها اوضته ووراها هيا وحشاه قد ايه وهيا كمان اتعلقت في رقبته ومش عيزاه يبعد تاني عنها...

منيره خرجت وسمعت صوتهم في اوضته وفرحت ان اخيرا ابنها هيعيش مبسوط مع مراته في بيته..

هيام: علي فكره احنا محتاجين اوضه نوم

فارس: بكره الصبح ننزل نشتري واحده انتي بس تشاوري..

هيام: يعني ينفع نجدد عفش البيت كله؟؟

فارس: ينفع بس واحده واحده مش هينفع اروح اشتري عفش جديد وانا ابويا لسه ميت.. هنجيب اوضه نوم دلوقتي لينا والباقي شويه شويه

هيام اتضايقت بس سكتت وفعلا اشتروا اوضه نوم وساعتها فارس حمد ربنا انه اخد الفلوس من صاحبه..

منيره راحت عند فرح مع اعتراض فارس بس قالتله ان مراته من حقها تعيش شويه لوحدها مع جوزها وانها هتروح بس فتره مؤقته وهترجع تاني...

هيام واحده واحده جددت البيت كله وخلصت الفلوس اللي كانت مع فارس...

فارس اتفاجئ ان فلوسه خلصت علي حاجات بالنسبالو ملهاش قيمه لكن بالنسبه لمراته مهمه جدا..

كان بيشتغل شغل من نار هو ومجدي وكتير مجدي يسيبه ويمشي اول ما يتعب

مجدي: لا يا عم انا مش قد الشغل ده... اشتغل انت واللي تشتغل بيه خليهولك وانا سيبني اشتغل براحتي.. يا بابا احنا بشر

فارس: انا مقولتلكش اشتغل.. ابقي روح بدري مع العمال ومالكش دعوه بيا

مجدي: فارس هو انا ينفع اسألك سؤال شخصي؟

فارس: وانت من امتي الادب ده وبتستأذن قبل ما تسأل؟؟

مجدي: لا اصلو سؤال غلس حبتين..

فارس: اخلص وانجز

مجدي: هو انت متخاصم مع مراتك؟؟

فارس باستغراب : لأ ليه؟؟

مجدي: معقوله مش متخاصمين؟

فارس: ايه الهبل ده؟ وهنتخاصم ليه؟ ليه بتقول كده؟

مجدي: لا اصل انا بشتغل كده ليل مع نهار لما ببقي متخاصم مع نوجا ومش عايز اروح فاقتل نفسي في الشغل لكن لو متصالحين بجري علي البيت جري.. انت نهار وليل هنا.. فقلت اكيد متخاصمين

فارس: لا يا سيدي مش متخاصمين

مجدي: امال انت ليه مش في حضن مراتك؟ ومخليني انا كمان مش في حضن مراتي وابني

فارس: وانا مالي ومالك روح يا اخويا لمراتك وابنك وسيبني انا في حالي

مجدي: فارس انت في حاجه حصلت مخبيها؟؟

فارس ساب اللي في ايده وبص لصاحبو

فارس: احنا مش هنخلص بقي.. لا يا مجدي مفيش حاجه حصلت.. ريح نفسك كل الحكايه اني محتاج لكل قرش اقدر اوفرو بس مش اكتر.. توضيب البيت وفرشو خلاني علي الحديده فعلشان كده بشتغل

مجدي: صرفت 200 الف في اسبوعين؟؟ انت مراتك يدوب راجعه من اسبوعين !!نهارك ابيض

فارس: امي اخدت نصيبها

مجدي: برضه مفرقتش؟؟ ايه؟؟ لا يا فارس انت لازم تعمل كنترول والا مش هتلاحق

فارس: ان شاءالله ما تشغلش بالك انت روح بقي وسيبني عطلتني

مشي مجدي وصعب عليه صاحبه اللي عايش في دوامه وشكله مش هيعرف يخرج منها...

روح فارس علي الفجر مهدود بس نفسه ينام مش اكتر اول ما دخل رمي جسمه علي كنبه الانتريه ومراته طلعت واول ما شافته

هيام: بهدومك دي يا فارس... مش معقوله؟؟ انت عمال ترغي علي تمنه وتأنب فيا انه غالي وانت جاي توسخه شحم وزيت.. عندك استعداد تغيره

فارس: يا الله.. لا يا ستي معنديش استعداد اغيره.. قمت اهو وهروح اغير

هيام: تاخد شاور مش تغير بس

فارس: اوووف منك

سابها ودخل وفسر ده انها خايفه علي العفش اللي هو اتكلم عليه وانها خايفه علي فلوسه

دخل فارس في دوامه الشغل لان طلبات هيام ما بتنتهيش ابدا ومهما يشتغل مش قادر يوفر طلباتها نهائي ولا فساتينها ولا مكياجها ولا حفلاتها

وخناقاتهم ما بتنتهيش بالعكس تضاعفت

اخته كانت بتزوره هيا ومامتها بس شويه شويه زيارتهم قلت جدا وتكاد تكون اتعدمت وهو مش عارف ليه ومش فاضي اصلا يسأل ليه؟؟

فارس: هو فرح وامي بقالهم كتير مجوش ليه؟

هيام بتقلب في تليفونها: ويجوا ليه؟

فارس: نعم؟؟ ايه يجوا ليه دي؟؟ انتي زعلتي حد فيهم ولا ايه؟

هيام: لا يا حبيبي مش اقصد بس قصدي انهم بيبقوا عايزين يشوفوك وانت مش بتبقي موجود بس

فارس: طيب انا هريح بكره وهتصل بيهم يجوا يقضوا اليوم هنا اوكي

هيام: اوووف

فارس: في ايه؟ ايه اوف دي؟؟

هيام: عيال اختك قرود وبيبهدلو الدنيا

فارس: يبهدلوا زي ما هما عايزين واياك تزعلي حد فيهم فاهمه ولا لأ؟ امال لو كنتي بتنظفي بنفسك كنتي عملتي ايه؟؟ انا هقوم اكلمهم

هيام: انت حر بس شوف هتجيب الاكل منين؟؟

فارس: ايه رأيك من باب التغير تدخلي المطبخ اللي انتي مدفعاني فيه مبلغ وقدره وتعملي انتي اكل؟؟

هيام: انت عايزني انا اطبخ؟؟ انت الظاهر مش طبيعي... لو عايز هكلم مامي تبعت اكل من عندها

فارس اتنرفز: لا يا ستي متشكر انا هتصرف

فارس كلم امه واخته وما قبلش اعتراضهم ابدا واصر انهم يجوا عنده وتحت ضغطه راحو وهو استقبلهم وكان فرحان بيهم جدا

هيام طلعت وقعدت ساكته كعادتها بس مش عاجبها اي حد وهتتجنن من العيال وكل ما يقوموا تبقي عايزه تضربهم بس ساكته علشان فارس قاعد

منيره ساكته وعايزه تتكلم ومش عايزه في نفس الوقت بس اخيرا نطقت

منيره: حبيبي قوم وريني هتعمل ايه وانا هعملو..

فارس: تعملي ايه في ايه؟

منيره: في الغدا ولا ايه؟ ولا مفيش غدا ولا ايه؟؟

فارس ابتسم: لا يا ست الكل في غدا وزمانه في الطريق ما تقلقيش

منيره: في الطريق؟؟ يعني ايه؟

فارس: يعني طلبت الاكل وزمانه جاي خلاص

منيره: طلبت اكل من بره؟؟ اخص عليك يا فارس انا كنت عملتو

فارس: ليه يعني!!! ارتاحي انتي ( الجرس ضرب) اهو وصل اهو بعد اذنكم

قام فتح وامه راحت وراه تاخد منه الاكل وسمعته وهو بيحاسب الراجل ودخلت معاه المطبخ

فارس: مالك يا ام فارس في ايه؟ شكلك عايزه تقولي حاجه؟

منيره: 2500 جنيه يا فارس علشان غدوه؟؟ يا ابني انت بتلاقي الفلوس دي في الشارع؟؟ ده انت شقيان النهار كله

فارس: وفيها ايه يعني؟؟ هو انتو كل يوم هنا؟ وبعدين يا ستي علي قلبي زي العسل المهم تبقوا مبسوطين..

منيره: ربنا يسعد قلبك بس مره تانيه هتجيب اكل من بره مش هدوقه انا عارفه ان مراتك ملهاش في المطبخ انا مستعده اعملك اكل كل يوم وابعتهولك

فارس باس ايد مامته: ربنا ما يحرمني منك ابدا يا ست الكل

منيره: انا مش بعزم يا فارس

فارس: عارف والله.. علي العموم لو احتجت حاجه هبلغك خلاص!

منيره: ولو هتعزم بلغني قبلها وانا هجيلك

فارس: هو انتي مش ناويه بقي ترجعي بيتك؟؟

منيره: شويه كده.. اتدلع انت بس ومراتك وانا العيال هناك مسليني ايوه قرود بس بيملو البيت.. عقبال ما اشيلك يا حبيبي

فارس: يارب يا ست الكل يارب

منيره: الا لو مفيهاش مضايقه يا فارس هو ليه يعني مفيش حمل لدلوقتي؟؟

فارس: لما ربك يريد يا ام فارس دعواتك انتي بس

منيره: دعيالك يا حبيبي في كل وقت

بره عند هيام وفرح... فرح ساكته ومش لاقيه حوار تتكلم فيه مع هيام وفي نفس الوقت مسترخمه سكوتها

هيام: ولد انت وهيا ما تقعدوا بقي... وانتي قلتلك مليون مره لمي قرودك دول.. ايه ده؟ امال عامله نفسك بتحبي اخوكي ازاي وانتي جايبه القرود دول يبهدلوله حاجته؟؟؟ انت عارفه الانتريه ده بكام اللي عيالك بيبهدلوا فيه؟؟ دي مش تربيه دي؟؟ اوووف

فرح مسكت عيالها وقعدتهم جنبها ودموعها كانت بتهدد بالنزول بس ماسكه نفسها علشان خاطر اخوها ما يجيش ويسألها وتعمل مشكله..

اخوها خرج ومنيره كمان ومعاهم الاكل بيحطوه علي السفره

منيره: بت يا فرح ما تقومي تحطي الاكل من اخوكي..

قامت بس اخوها ضمها

فارس: لا خلي القمرات قاعدين وانا هحط الاكل انا.. انتي تقعدي برنسيس جنب البرنسيس التانيه واول ما يجهز الاكل انا هناديكم.. وانتي كمان اقعدي معاهم يا ست الكل

منيره: لا يا حبيبي انا وانت مع بعض يالا

حطوا الاكل واكلوا وفرح بتاكل بالعافيه بس مش عايزه تضايق اخوها وعيالها قعدوا جنبها كاشيين وخايفين من هيام اللي زعقت في امهم وزعلتها

شويه وفرح قامت علشان تمشي ومهما فارس يمسك فيها الا انها رافضه تقعد واتحججت بجوزها.. فارس حاول يخلي مامته قاعده بس رفضت ومشيت مع بنتها لانها حست ان في حاجه حصلت.. ومهما حاولت تعرف ايه اللي حصل الا ان رفضت تحكي اللي حصل

منيره: طيب هيا قالتلك حاجه واحنا في المطبخ؟؟

فرح: يا ماما بقي.. مفيش يا حبيبتي حاجه.. غيري بقي الموضوع

منيره: عارفه اخوكي دفع كام في غدا النهارده؟؟ 2500 جنيه وده علشان الهانم مش راضيه تدخل المطبخ.. ياعيني الواد بيتعب علشان سيادتها تفرقع الفلوس شرق وغرب...

فرح: انتي مش شايفه الشقه عملت فيها ايه؟؟ ديكورات وفرش ومكلفاها.. زمانها اصلا خلت فارس علي الحديده

منيره: ربنا يعينه عليها يا بنتي.. انا عارفه كانت مستخبيالو فين دي؟؟

فرح: يا رب... يارب...

منيره : انا بفكر ارجعله بقي علي الاقل اوفرله تمن الاكل والشرب من بره ده ....

فارس مع مراته ومستغرب هما ليه مشيوا ومكملوش اليوم معاه

فارس: لاحظتي ان فرح كانت متضايفه من حاجه؟؟ مكنتش طبيعيه ابدا

هيام: لا ما لاحظتش عادي

فارس: لا مش عادي في حاجه ضايقتها..

هيام: ممكن بقي نخلينا في نفسنا شويه؟؟ بقولك صح شوفت ده

طلعت موبيلها وورته صوره مبعوتالها علي الواتس

فارس: ايه ده؟؟

هيام: ده فستان

فارس: ما انا شايف انه فستان.. انا بقولك ايه ده؟ بتوريهولي ليه؟؟

هيام: تحفه صح؟؟

فارس: عادي يعني

هيام: لا مش عادي ده اخر موضه

قاطعها: انتي عايزه ايه هاتي من الاخر؟؟

هيام: عاجبني وبعدين ناديا بعتتلي صورته قبل ما تعرضه

فارس: وبعدين؟؟

هيام: ايه وبعدين وبعدين؟؟ عايزه اشتريه يا فارس

فارس: هو انتي بتشتري لمجرد الشري ولا انتي ايه؟؟ انتي عندك كميه لبس تكفي بلد كامله وتفيض

هيام: انت بتبص للبس بتاعي؟ وبعدين ده لبسي وبابي اللي جايبو

فارس: ربنا يخليهولك بعد اذنك

هيام: انت ما ردتش عليا علي فكره.. انا عايزه الفستان

فارس: تمنه كام يا هيام؟؟

هيام: 11 الف وخمسمائه بس ممكن اخليها تنزله ل 10 الاف وحاجه

فارس: ياه بجد هتنزله ل 10 الاف وحاجه ياااه تصدقي ده لقطه

هيام: انت بتتريق؟؟

فارس: لا سمح الله اتريق ازاي؟؟ انتي حايلا عايزه عشره الاف جنيه تجيبي فستان... هو انتي فاكراني مليونير؟؟ ولا مش شايفه انا بشتغل قد ايه علشان اعرف اوفرلك طلباتك

هيام: خلاص هخلي بابي يجيبوا او هخليها تاخد تمنه منه

فارس: لا طبعا انتي هنا في بيتي يبقي انا اللي هصرف عليكي فاهمه ولا لأ؟

هيام: انا عايزه افهم انت ماشي ورايح فين؟؟

فارس: نازل الورشه

هيام: انت قلت هتريح النهارده

فارس: والفلوس اللي سيادتك طلباها هتيجي منين؟؟؟

سابها ونزل وهناك مجدي شافه استغرب

مجدي: انت مش قلت هتأجز النهارده؟

فارس: قلت

مجدي: ونازل ليه؟

فارس: لنفس السبب اللي انت بتقعد علشانه هنا اوقات طويله

مجدي: اممم ماشي.. في عربيه هناك صاحبها عايزها في اقرب وقت

فارس: مالها؟؟

مجدي: قلتلي مالها؟؟ والله هو سمع عنك وجايلك مخصوص

فارس: ايوه عايز ايه يعني؟

مجدي: هيدخل بعربيته سباق بعد يومين والمشكله ان عربيته فوق 200 بيقول مش بتبقي مظبوطه وبتسخن بسرعه جدا وبتدخن وهو عايز يوصلها ل 300 مش 200 بس

فارس: 300 امم كده هتكلف كتير قولتله كده؟

مجدي: قلتله وبيقول الفلوس مش مشكلته هو اللي يهمه السباق.. ده الكرت بتاعه لو تحب تكلمه

فارس: اوكي خليني اشوف العربيه الاول وهيتعمل فيها ايه وبعدها اكلمه

غرق فارس في شغله اللي بيعشقه..

مجدي: بقولك يا فارس الوقت اتاخر انا هروح عايز حاجه؟؟

فارس: لا روح انت انا سهران شويه

مجدي: ما تكمل الصبح؟

فارس: لا سيبني انا سهران اتكل علي الله انت

سابه ومشي وهو فضل في العربيه بيحاول يخلصها او بيحاول يهرب من واقع واضح جدا بس هو مش عايز يشوفه... النهار طلع والعمال ومجدي رجعوا كان لسه موجود

مجدي: انت مطبق لحد دلوقتي؟؟ يا ابني حرام عليك صحتك

فارس: تعال شوف بص انا فكرت في ايه...

بدأ يشرح لمجدي اللي عملوا في العربيه وغير فيها ايه

مجدي: تصدق انت عبقري؟؟

فارس: المشكله ان الكلام ده محدش جربه قبل كده

مجدي: انت هتجربه اهو

فارس: تفتكر هينفع؟؟

مجدي: نظريا الكلام منطقي جدا.. تعال هساعدك نخلصها ونطلع نجربها ايه رأيك؟

فارس: يالا

وفعلا الاتنين فضلوا النهار كله يخلصوا فيها لحد ما خلصوها وطلعوا الاتنين يجربوها.. طلعوا علي الطريق الصحراوي وبدأوا يجربوا اقصي سرعه ممكن يوصلولها.. ساق فارس باقصي سرعه ممكن توصلها العربيه وكانت سرعه مجنونه ومجدي جنبه بيصرخ من السرعه وفارس بيزود ويزود ويزود

وفجأه الاتنين بصوا لبعض وتنحوا وحصل اللي معملوش حسابه واللي هيدفعوا تمنه هما الاتنين....😱😱


خلوني اشوف كمنتاتكم الحلوة . منتظر ارائكم


لعنة الماضي 5


الحلقه الخامسه


فارس سايق بسرعه مجنونه وفجأه هو ومجدي بصوا لبعض واتفاجؤا بعربيه بوليس بتنور وبتحاول تلحقهم ومش عارفه

فارس هدي السرعه ووقف علي جنب لحد ما عربيه البوليس لحقته ونزل اتنين ظباط

الظابط: بطاقتك ورخصتك ورخصه العربيه

فارس افتكر انه لابس لبس الشغل ومعهوش حتي بطاقه والعربيه كمان مش بتاعته

فارس: للاسف انا مش معايا ولا بطاقه ولا رخصه

الظابط: طيب انزلولي انتو الاتنين من العربيه

نزلوا الاتنين ووقفوا علي جنب والظابط بيفتش في العربيه والظابط التاني وقف يراقبهم

الظابط: العربيه دي بقي بتهربوا فيها ايه؟؟

فارس: بنهرب؟؟؟ لا لا حضرتك فاهم الموضوع غلط العربيه دي كنت بصلحها في الورشه عندي ودلوقتي بنجربها بس مش اكتر قبل ما اسلمها لصاحبها وعلشان كده انا بلبس الشغل ونسيت محفظتي وحاجتي في الورشه

الظابط: ياه بجد؟ لا جديده دي؟ بجد جديده

مجدي: والله ده اللي حصل يا باشا احنا كنا متحمسين بالعربيه وطلعنا نجربها ومحدش فينا افتكر اننا بهدوم الشغل اصلا

الظابط: طيب اتفضلوا معانا لحد ما نتأكد من كلامكم ونتأكد ان العربيه مش مسروقه

اتقبض عليهم الاتنين وطبعا لان الدنيا ليل حبسوهم للصبح ورفضوا انهم يتصلوا باهاليهم

----------------------------------------

مجدي: جربنا العربيه يا اخويا؟؟

فارس ضحك: انا مقلتلكش تعال معايا انت اللي شبطت فيا

مجدي: دلوقتي نجاه تقلب الدنيا

فارس: معلش بقي ليله وتعدي ان شاءالله.. بقولك ايه انا هنام انا مطبق من امبارح

مجدي: وهيجلك نوم واحنا كده؟؟

فارس: انا نمت اصلا

الصبح طلع وفارس اتصل بمحمود جوز اخته يجي يضمنه ويعدي يجيبلو بطاقته وهدوم يلبسها ويجيب لمجدي كمان ويطمن اهاليهم عليهم

محمود راح لبيت فارس وخبط كتير ومحدش رد فاتصل بمراته يسألها يعمل ايه؟ فقالتله يفضل يخبط لحد ما هيا تفتح لانها بتبقي نايمه وبتكسل تقوم وفعلا فضل يخبط كتير لحد ما اتضطرت تقوم هيام تفتح

فتحت بقميص نومها ونايمه خالص ومحمود اتفاجئ بيها كده فحط وشه في الارض

هيام: افندم

محمود: كنت عايز بطاقه فارس وهدوم ليه؟

هيام باستغراب: ليه؟ وهو فين اصلا من اول امبارح؟

محمود: هو في القسم اتقبض عليهم امبارح

هيام: ايه؟ اتقبض عليه؟؟ ليه؟

محمود: طلعوا يجربوا عربيه هو ومجدي واتاخدوا تحري والاتنين من حظهم معهمش بطايق

هيام: يستاهل.. ثواني هجيبلك الحاجه

دخلت جابت الحاجه ولبست روب خفيف مالوش لازمه علي قميصها وعطت الحاجه لمحمود اللي اخدها وراح القسم وضمن الاتنين

البوليس استدعي صاحب العربيه واتأكدوا فعلا ان العربيه مش مسروقه..

صاحب العربيه استلم عربيته وفرح بيها جدا ومجدي وفارس روحوا علي بيوتهم

فارس دخل بيته لقي مراته وابوها وامها في استقباله

هيام بتريقه : كفاره

فارس: متشكر

عاصم: انا عايز افهم ايه حبك في البهدله دي ومبهدل بنتي معاك؟ وصلت للاقسام يا فارس؟

فارس: مبهدل بنتك؟؟ انا اللي مبهدلها؟؟ هو مين مبهدل مين؟؟ وبعدين اقسام ايه؟ اي حد معرض انه يخرج وينسي بطاقته وحظه يقابله حد يسألو عنها

عاصم: اوكي ممكن بقي سيادتك ترجع لشغلك ولبيتك

فارس: انا في بيتي وفي شغلي

عاصم: بيتك؟؟ وشغلك؟؟ هو انت مش ملاحظ ان شغلك ده مش مكفي بيتك؟؟

فارس: شغلي مكفي بس المشكله ان طلبات بنتك اللي ما بتنتهيش

عاصم: هيا اتربت كده وعاشت كده سيادتك بقي مش قادر علي ده يبقي تقبل المساعده وتسكت

فارس: افندم؟؟ اقبل ايه؟؟ قسما بالله لولا حضرتك في بيتي كنت اتصرفت تصرف تاني... بدال ما تقول لبنتك تعيش علي قد بيتها بتقولي انا امد ايدي؟؟ لا طبعا ده مش هيحصل ابدا وسبق وقولتلك ان هيا براحتها تعمل اللي يعجبها!!

عاصم: لا انت التفاهم بالعقل معدش جايب نتيجه معاك.. انا هتصرف

فارس: والله كل واحد ينام علي الجنب اللي يريحه وانا مرتاح كده..

عاصم: ماشي براحتك يا فارس بس ما تزعلش بقي من اللي هيحصل

عاصم مشي وفارس بص لمراته نظره طويله وسابها ودخل يغير علشان ينزل شغله تاني

اخر النهار رجع بيته من التعب.. كان محتاج يرتاح وينام في سريره.. رجع كانت مراته لابسه الفستان اللي كان عاجبها

فارس: ايه ده؟ انتي جبتيه؟؟

هيام: تحفه صح يا فارس؟ هياكل مني حته.. اصبر لما البنات يشوفوه هيتجننو

فارس: سيبك من البنات والكلام الفاضي ده خلينا في المهم جبتي فلوسه منين؟

هيام: مجبتهاش

كانت واقفه قدام المرايا بتشوف نفسها وبتلف عاجبها الفستان جدا فارس مسكها جامد ولفها ليه

فارس: بقولك جبتي تمنه منين؟؟

هيام: قولتلك مجبتش انا مش متعوده ادفع نهائي انا باخد اللي عيزاه من ناديا

فارس: وبعدين؟

هيام: هيا اتوماتيك بتبعت الفاتوره لبابي

فارس بصلها بغيظ وكان عايز يمد ايده عليها وهيا لاحظت ده

فارس: انتي... انتي...

هيام: انا ايه؟ خليك في شغلك ومالكش دعوه بيا انا.. انت في حالك وانا في حالي

فارس: انتي بتقولي ايه؟ انتي اتجننتي؟؟ قولتلك مليون مره طول ما انتي في بيتي فانا ملزم بيكي

هيام: سيبك من كل ده وتعال ننام.. انا وانت ما بنتخانقش في السرير.. ويمكن ده الشيئ الوحيد اللي مخلينا مكملين مع بعض.... تعال

فارس زق ايدها بعيد وسابها وخرج وراح لمجدي صاحبه استلف منه 10 الاف جنيه وراح بيت عاصم عطاهملو

فارس :فلوسك اهي اتفضلها وياريت الموقف ده ما يتكررش تاني

عاصم: طول ما انت مش مكفي مراتك هيتكرر

فارس: انا مش هرد عليك بعد اذنك...

تاني يوم في الشغل صاحب العربيه اللي فارس عملها جاله الشغل وشكرو جدا وعطاه شيك ب 10 الاف ريال وقالو ان ده نصيبه من السباق لان لولاه مكنش فاز ابدا.. فارس اخد الفلوس وسدها لمجدي...

مجدي : والله حرام اللي بتعمله في نفسك ده

فارس : اتفضل فلوسك واسكت

الايام اللي بعد كده الكل بيشتغل والورشه بتكسب وسمعتها بقت معروفه وكتير بيحسد فارس علي شغله وورشته ما يعرفوش الحقيقه وما يعرفوش الدوامه اللي هو عايش فيها...

كل يوم فواتير بتروح لفارس الشغل وجمله واحده بيقولوها: لو حضرتك مش هتدفع هنوديها لعاصم بيه الدمنهوري...

الجمله دي كانت كفيله تجنن فارس النهار كله... بدأ يسحب من فلوس الورشه..

يوم ورا يوم خناق وزعل واختلافات ووصل لمرحله معدش قادر يدي اكتر من كده...

امه واخته بعدوا عنه كتير وهو من دوامه شغله مش فاضي يسأل عليهم

وفي مره وهو في شغله

مجدي: فارس عايز اتكلم معاك شويه اذا سمحت

فارس: قول

مجدي: لا مش هينفع وانت شغال تعال المكتب جوه

دخلوا الاتنين وقعدوا قصاد بعض

فارس: خير يا ابني في ايه؟ ما تنطق علي طول

مجدي: العمال ما قبضوش واتاخرنا عليهم قوي

فارس: طيب ما تقبضهم

مجدي: اقبضهم منين يا فارس؟ هاه؟

فارس: يعني ايه منين؟ الورشه شغاله كويس جدا والمكسب بتاعها كويس

مجدي: ماهي دي المصيبه يا فارس ان الورشه شغاله كويس

فارس: يعني ايه مش فاهم؟

مجدي: يعني من غير زعل يا فارس احنا حاليا كلنا بنشتغل بس علشان نسد الفواتير اللي مراتك بتبعتها فكده كتير... الورشه مفيهاش فلوس لان انت بتسد الفواتير اللي بتجيلك منها.. فالنظام ده كده مش هينفع انت متقبل وضعك ده انت حر لكن تدخلنا كلنا فيه فده مش مقبول ابدا

فارس: انت بتقول ايه؟ انا مش بسحب كتير قوي كده؟

مجدي: انت الظاهر ان السكينه سرقاك.. هو انت مش طلبت مني اللي يجي بفواتير اسدها لو انت مش موجود او مش فاضي؟؟ ده اللي بيحصل!!! ولعلمك انا بأيد الفلوس اللي بتتسحب يوميا.. اتفضل اهي شوف مصاريف مراتك شكلها ايه يمكن لما تقراها تستوعب انت بتعمل في نفسك وفينا ايه؟

مجدي عطي الكراسه اللي بيكتب فيها لفارس وسابه وخرج وهو فضل مع نفسه يفكر هو ازاي بقي كده؟ ازاي مراته عملت فيه كده؟ ولا استسلامه مره وري مره هو اللي عمل كده؟ ولا اختيارو الغلط هو اللي عمل كده؟ ابوه قاله ما تجيش علي نفسك علشان حد مش مقدرك وهو سبق واخد قرار بس ليه رجع فيه وامتي رجع فيه؟ كل تصرفاته بقت غلط؟؟ حياته كلها بقت عباره عن شغل علشان بس يقدر يسد فواتير مراته... هيفضل كده لامتي؟؟ هيا دي حياته اللي هيستمر عليها؟؟ هيعيش امتي؟؟ وهل ده اللي بيعمله حب ولا غباء منه؟؟ لازم يقف ويحط حد للي بيحصل

-------------------------------------------------

قام وخرج وراح علي البيت كانت مراته وسط صحباتها فدخل بهدوم الشغل اللي بتجنن مراته وقعد وسطهم ومد ايده واخد علبه بيبسي وبيشربها وكلهم مستغربين وساكتين

هيام: انت بتعمل ايه؟

فارس: شيفاني بعمل ايه؟ بشرب بيبسي عندك مانع؟

هيام: طبعا عندي مليون مانع مش مانع واحد

فارس تجاهلها ومسك رمود التليفزيون وقلب فيه لحد ما جاب فيلم عربي قديم فوقف عليه

مراته شدت الرمود وقفلت التليفزيون

هيام: كلمني هنا انت بتعمل ايه؟

فارس: قاعد

هيام: قعدتك بهدومك دي مش مسموحه اتفضل قوم غير هدومك الاول والبس زي البني ادامين قبل ما تيجي تقعد معاهم

فارس قام وقف ومراته افتكرت انه هيسمع كلامها بس اتفاجئت بيه وقف قدامها وضربها قلم وقعها

فارس: هو محدش علمك قبل كده انك عيب تعلي صوتك علي جوزك؟؟ وبعدين بقي الاشكال دي بني ادامين؟؟ دول شويه بنات كلكم علي بعضكم متسوش تعريفه في سوق البنات.. اتفضلي انتي وهيا من هنا يالا شطبنا مش عايز اشوف وش واحده فيكم تاني هنا يالا...

قامت البنات تجري وهو دخل وقعد مكانه مع ذهول مراته

هيام وقفت: انت هتدفع تمن اللي عملته غالي قوي انا هخلي بابي

قطعت كلامها من نظره فارس

فارس: كملي سكتي ليه؟ ابوكي هيعملي ايه؟ هاه؟ من هنا ورايح مفيش فواتير تانيه فاهمه ولا لأ؟ مفيش ميكب ولا لبس تاني؟ مفيش اكل من بره تاني؟ اتفضلي بقي سيادتك زي الشاطره كده اعمليلي حاجه اكلها

هيام: انت الظاهر اتجننت؟

فارس: اتجننت يوم ما سمحتلك تتمادي في تصرفاتك تخيلت انك هتقدري حبي وتعبي مش تتنططي عليا

الباب قاطعهم تخبيطه فقام يفتح ومراته حبسها في اوضتها من غير تليفونها

لقي اخته جياله

فارس: فرح؟ يا اهلا تعالي

فرح: عدت عليك في الورشه قالولي انك هنا

فارس: اه لسه جاي تعالي الاول ماما بخير؟؟

فرح: اه لا ماما بخير كلنا بخير انا جيالك في حاجه تانيه

فارس: اه اتفضلي طيب واقفه ليه تعالي

دخلت وفضلت ترغي معاه شويه كده كتير وكأنها مش عارفه تبدأ ازاي؟

فارس: فرح؟ طول عمرك مدب مالك مش علي بعضك ليه؟ ما تقولي علي طول عايزه ايه؟ بتلفي وتدوري ليه يا حبيبي؟

فرح: بصراحه مكسوفه منك

فارس: من امتي بتتكسفي اصلا؟ بطلي رخامه بقي وقولي في ايه؟

فرح: انا ومحمود هنشتري شقه جديده اكبر يعني العيال كبروا وكل واحد محتاج اوضه لوحده وكده

فارس: طيب ده شيئ كويس فين المشكله؟

فرح: ما انا جيالك في الكلام اهو.. المشكله ان الفلوس عجزت معايا ( فارس بص للارض لانه لاول مره مش هيقدر يساعد اخته) احنا جمعنا كل اللي نقدر عليه وبرضه معجزه حوالي خمسين الف فانا محتاجاهم منك انت ده لو ينفع؟؟

فارس فضل كتير ساكت مش عارف يقول ايه؟

فارس: والله يا فرح ما عارف اقولك ايه؟

فرح: تقولي ايه في ايه؟

فارس: انا معييش فلوس يا فرح.. للاسف معيش.. متخيلتش ابدا اني ممكن اوصل للحاله دي بس اهو اللي حصل.. انا لسه متخانق انا ومجدي وعلشان كده جيت علي هنا بسبب ان العمال ما قبضوش لحد النهارده في الورشه

فرح: بس انت الورشه ما شاء الله شغاله

ضحك فارس: ماهو ده بقي اللي مجنن مجدي ان الورشه شغاله وفي الاخر مفيش فلوس للعمال حتي

فرح: مش فاهمه يعني الفلوس بتروح فين؟

فارس: بصي حواليكي وانتي تعرفي الفلوس بتروح فين؟

فرح: نعم؟ وانت ليه ساكت علي الوضع ده؟

فارس: كنت عايز اعيشها زي ما ابوها معيشها وتخيلت اني هقدر بس للاسف الظاهر اني مش قادر

فرح: ابوها ملياردير يا فارس وعندو شركات وملايين مهما يصرف مش هتخلص مش زيك بيجيب القرش بيومه وبقوته وبشقاه.. انت اتجننت يا فارس؟ الناس كلها حسداك علي شغل الورشه وفي الاخر انت مخلصو علي الهانم؟؟ انت مش كده.. حاول يا فارس تظبط امورك بدال ما انت عامل زي الثور المربوط في الساقيه عمال يلف وخلاص.. يالا سلام

سابته ومشيت زعلانه علي اخوها وبالليل مع جوزها

محمود: عملتي ايه؟ جبتي الفلوس صح؟ فارس مش هيتاخر عنك ابدا

فرح: لا مجبتش فلوس

محمود: ليه؟ هو انت مش قولتيله؟؟

فرح: ايوه قلتله

محمود: انتي بتنقطيني بالكلام ليه ما تتكلمي علي طول

فرح: معهوش فلوس يا محمود خلاص.. مش معاه المبلغ ده ولا معاه حتي يدفع رواتب عمالو

محمود زعق: نعم يا اختي؟؟ مين ده اللي مش معاه يدفع رواتب العمال؟؟ انتي مبتعديش قدام الورشه وتشوفي كميات العربيات اللي داخله وخارجه؟؟ ولا الاستاذ ضحك عليكي بكلمتين

فرح: وطي صوتك يا محمود ماما بره وهتسمعك

محمود: لا مش هوطي صوتي علشان اخوكي يستخسر فيكي علشان السنيوريتا بتاعتو هاه... حتي امه رماها هنا.. من باب اولي هو اللي يتكفل بيها مش انتي..

فرح زعقت: محمود؟؟ لحد كده واسكت لقسما بالله اسيبلك البيت وما تشوف وشي تاني وبعدين الحمد لله انا بشتغل ومعايا راتبي وامي مش حاططها فوق راسك

محمود جوزها اتراجع: انا اسف يا فرح مش اقصد انتي عارفه اني بعتبر مامتك زي امي واكتر وبحبها قد ايه بس اتنرفزت من اخوكي.. اسف ما اقصدش

فرح: هو فارس حالته تنرفز فعلا ومش عارفه هو ساكت عليها ليه؟

محمود: المهم هنعمل ايه دلوقتي؟

فرح: خلاص مش لازم ننقل لما يبقي معانا نبقي ننقل

محمود: خلاص

قفلوا الكلام الاتنين وناموا بس للاسف منيره سمعت خناقتهم وحست ان فعلا قعدتها عند بنتها طولت وبيتها اولي بيها

فارس بالليل دخل ينام

هيام: انا مش هسامحك ابدا يا فارس

فارس: انتي اللي مش هتسامحيني؟؟ انا غلطت فعلا ساعت ما اتجوزتك بشروط ابوكي وغلط اكتر لما سامحتك علي بعدي عن ابويا وخليتك جيتي هنا ودلوقتي اهو بعدتيني عن امي وعن اختي.. لاول مره اختي تطلب مني حاجه ومقدرش اعملهالها وده بسببك. انتي ايه؟ ما بتحسيش خالص.. ما بصعبش عليكي وانا شغال ليل نهار علشان احاول ما اخليش حاجه نقصاكي؟ ما بتقوليش ده تعب مثلا خليني مره اقدره؟ خليني احافظله علي فلوسه اللي شقيان بيها؟ المفروض انك بتحبيني؟؟

هيام: محدش طلب منك تعمل كل ده انا اهو جيت عيشت هنا معاك زي ما انت عايز بس انت راكب دماغك

فارس: المفروض بقي اعمل ايه علشان ما ابقاش راكب دماغي؟؟

هيام: خلي بابي يساعد خليني ابعت فواتيري ليه هو

فارس: عايزه ابوكي يصرف عليكي في بيتي؟؟ انا متربتش علي كده.. الظاهر ان عمرك ما هتفهمي؟؟

هيام: افهم ايه يا فارس؟ انت عايز ايه مني؟؟

فارس: لو انتي مش عيزاني روحي بيت ابوكي مش همنعك ابدا لكن يا هيام لو بتحبيني وباقيه عليا ارجوكي خليني اخد نفسي ارحميني.. عيشي علي قد اللي انا بجيبه.. يعني مش هنموت من غير ميكب وبرفانات وتحف واخر ماركه.. احنا بيتنا اهو بقي متحف كفايه كده خلينا نشم نفسنا.. قرري هتعملي ايه وانا اللي هتعمليه هوافقك عليه لكن كده مش هقدر اكمل وابوكي مش هقبل يساعدنا...

الصبح قام نزل علي شغله وسابها نايمه

منيره برضه الصبح بدري بعد ما كله نزل علي شغلو ومدارسو نزلت هيا كمان علي بيتها.. فضلت تخبط كتير بس محدش فتحلها.. قعدت علي السلم تعيط وحست ان الدنيا قفلت في وشها ولاول مره تحس بموت جوزها اللي كان بيحميها من الدنيا واللي فيها.. عيطت من قلبها عليه وفي الاخر قامت وقررت انها لازم تعمل حاجه مش هتفضل قاعده تعيط كده لازم ما تبقاش ضعيفه.. واخدت قرارها واتحركت


ونكمل بعد قليل أن شاء الله


توقعاتكم انتو

تكملة الروايه اضغطي هنا 
 

تعليقات

التنقل السريع