رواية حضن الأرامل الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعدما فتحت الرسالة الي وصلتني
عن طريق الموبيل
اتفاجئت...
بمعلومات خطيرة... وبشعة
ومن اهمها ...
معلومة
ان الابن الوحيد( السفاح)
الي قتل اكتر من شخص
هو....( ايمن)
شقيق الارامل
وعرفت كمان ...
للكاتبة حنان حسن
انه كان بيحاول يستغلني ..
عشان ياخد مني ولادي...
ويسرق اعضائهم
ولما كملت.... باقي الرسالة
لقيت الراسل...
بيحذرني
وبيقول.....خلي بالك
الجرائم الي ارتكبها ايمن
كلها بتقول...
انه مش مجرد قاتل او سفاح عادي
لا ....
ده قاتل...و مريض نفسيا
يعني عقلة مصاب بمرض عقلي
وممكن يقتل اي حد
في اي وقت
وعشان كده ...
لازم تاخدي اولادك وتهربي فورا
لانكم في خطر.
بعد ما قرات الرسالة
مبقتش مصدقة الي انا قراتة
في الرسالة
وفضلت قاعدة متجمدة في مكاني
ومش عارفة افكر
لكن بعد شوية...
رن التليفون الارضي الخاص بمكتب ايمن
وكان واضح ...ان الخط ده
خاص بمكتب ايمن فقط
وبسرعة... دخلت السكرتيرة ترد علي التليفون
وسمعتها... وهي بترد علي المتصل
وبتقول..
ايمن بيه مشغوا جدا دلوقتي
للكاتبة حنان حسن
مش هيقدر يرد علي حضرتك
وسكتت شوية ...
ورجعت تقول تاني..
بقول لحضرتك ..ايمن بية مشغول جدا
ومش في مزاج يسمح باني احاول معاه تاني
عشان يكلمك
وبعدما خلصت المكالمة....
فضلت تبرطم بكلمات مش مفهومة
بس كان واضح ....انها متضايقة من الحاح المتصل عليها عشان يقابل ايمن
فا بصلها هدهد
وسالها ....
وقال...هو البوليس لسة معرفش مكان العمال
الي اختفوا من المصنع؟
بصت السكرتيرة لهدهد بضيق
وردت علي سؤالة
برد مقتضب
وقالت...لا لسه
وبعدها خرجت السكرتيرة من غرفة المكتب وتركتنا
وفي اللحظة دي
سالت هدهد
قلت...
هو فعلا في عمال اختفوا من المصنع يا هدهد؟
رد هدهد باسف
وقال...ايوه
ثلاث عمال اختفوا مره واحده
ومحدش عارف راحوا فين
والمصيبة... انهم اصحاب عيال
واهاليهم هيتجننوا عليهم
قلت...
انت متاكد من الكلام ده؟
رد هدهد
وقال...ايوه طبعا
للكاتبة حنان حسن
ده المصنع كله مفيش وراه غير السيرة دي
وبعد ما سمعت كلام هدهد
عن العمال الثلاثة
الي اختفوا في وقت واحد
اتاكدت ....ان الكلام الي في الرسالة كان حقيقي
ومش كدب
ولقيت نفسي بترعش
لاني كنت خايفة جدا
وخصوصا اني كنت مازلت في المصنع عند ايمن
يعني.... في قبضة ايدة انا واولادي
فا قررت....اني اقوم بسرعة
امشي انا واولادي
لكن.... قبل ما اقوم من مكاني
اتفتح الباب
ولقيت ادامي( ايمن)
الي فضل يبصلي انا والولاد بدهشة
ولقيتة بيسالني؟؟؟
وقال..شيماء؟
خير في حاجة حصلت؟
ابتلعت ريقي....
وانا بترعش
وقلت...لا ابدا
مفيش حاجة
رد ايمن
وقال..
امال جايبة الولاد معاكي
وجاية لغاية المصنع ليه؟
وقبل ما اجاوبة علي سؤالة
وجهلي ايمن سؤال اخر
حيث قال
وبعدين انتي عرفتي مكان المصنع ازاي اصلا؟
بصيت لايمن وانا مرعوبة
ومش عارفة اقولة ايه؟
للكاتبة حنان حسن
لكن ....كان لازم افكر بسرعة
ولقيتني
بقولة
بصراحة بقي يا ايمن
انا بقالي كام يوم متدايقة
لاني حاسة
ان معاملتك معايا متغيرة
وحساك كمان بتتجاهلني
ولما سالت عليك
وقالولي ...انك في المصنع
فا طلبت من هدهد يجيبني لغاية هنا
عشان اعرف
انت زعلان مني ليه؟
ابتسم ايمن
وهو بيدقق في ملامحي
اوي
وسالني...
هو بجد انتي يهمك ان كنت ازعل منك ...
اوي مزعلش يا شيماء؟
يعني بجد انا فارق معاكي اوي كده؟لل
رديت وانا في قمة التوتر
وقلت...
لا... اقصد اه ......اقصد اقولك....يعني
ايوه يا ايمن طبعا انتي بتهمني
وبخاف علي زعلك جدا امال ايه ؟
رد ايمن متسائلا
وقال...والي يهتم بحد يلم هدومة ويسيبة ويمشي
هدهد قالي ان الشنط بتاعتك انتي والعيال في العربية
هو انتي فعلا كنتي ناوية تسيبيني وتمشي
ازدادت ضربات قلبي لما سمعت سؤال ايمن
ولقيتني بقولة
منا بصراحة بقي يا ايمن.. لما لقيتك بتتجاهلني...
و مش عايز تكلمني
فا قلت لنفسي...
اخلعي يا بت بالزوق
قلت
لاني حسيت اني انا واولادي بقينا حمل تقيل عليك
فا قررت اخد ولادي و نسيب البيت بس طبعا طلبت من هدهد انه يوصلني لغاية هنا عندك عشان اقولك اني همشي
رد ايمن بلغة الامر...
وقال...خرجي من دماغك فكرة انك تسيبي البيت دي نهائي
وبص ايمن لقسمة بنتي بحنية
وقال...
وبعدين هتاخدي ولادك وتروحوا فين ؟
هو انتي مش قولتيلي قبل كده يا شيماء
انك معندكيش قرابب خالص ؟
وحتي والدتك متعرفيش مكانها؟
قلت...ايوه ده صحيح
لكن...
انا افتكرت.... ان مراة خالي مازالت عايشة لوحدها
بعد ما خالي مات
للكاتبة حنان حسن
واكيد هترحب بيا ...
انا ....واولادي
لما نروح نعيش معاها
رد ايمن بحزن
وهو بيحط ايده علي شعر قسمة
وقال ...عايزة تمشي وانتي معاكي نصفي التاني؟
و لما سمعت الجملة الغريبة الي قالها ايمن
سالته بدهشة
قلت...نصفك التاني؟
ابتسم ايمن وغير مجري الحديث
وقال...
يا شيماء لو فاكرة اني زعلان منك...
او بتجاهلك؟
فا انتي غلطانة
لاني انا مقدرش ازعل منك
ولا حتي.... اقدر ابعد عنك انتي والولاد
لانكم غاليين عندي جدا
قلت...اسمع بقي يا ايمن
انا خلاص بفض الاتفاق الي كان بيني وبينك
وبلغي المهمة الي كنا متفقين عليها
ومش عايزة الشقة ....
ومن الاخر ...
انا مش هرجع البيت تاني
مهما حصل
وخرجت عقد الشقة
من شنطتي ....
وحطيتة علي المكتب
وقلت..اظن كده معدش في حاجة تربطنا ببعض ؟
ولا في حاجة تجبرني علي اني ارجع معاك البيت؟
وفضلت منتظرة رد فعل من ايمن علي كلامي
لكن ..لقيتة ...
بيبصلي بدهشة
وفضل ملتزم الصمت بعد ما سمع كلامي
وفضلت انا منتظرة رد فعلة
وبعد شوية..
رد ايمن
وقال...ماشي
انا ممكن سمع كلامك واعتبر ان مفيش حاجة بتربط بينا لكن لازم الاول اعرف السبب
الي بيخليكي تاخدي الموقف ده
ولازم كمان اعرف انتي ليه كارهة البيت و مش عايزة ترجعي
بصيت لايمن بجراءة
وقلت
للكاتبة حنان حسن
لان بصراحة بقي .. انا كارهة العيشة هناك
وكمان حاسة ان اخواتك بيكرهوني ...انا وولادي
ده غير ان نادية بنت عمك مش بتطيقني انا واولادي
وده لانها بتحبك وبتغير عليك
واظن كل دي اسباب منطقية جديرة انها تخليني اخد قرار باني اسيب البيت وامشي
بعد ما سمع ايمن كلامي
فضل يضحك ضحك هستيري
وقالي...
هي دي بس الاسباب
الي مخلياكي عايزة تمشي؟
قلت...ايوه
رد ايمن بثقة
وقال..
طيب ولو حليت كل المشاكل دي؟
وقضيت علي كل حاجة بتدايقك في البيت ؟
قلت ..مش فاهمة تقصد ايه؟
اخذ ايمن عقد الشقة من علي المكتب
واعادة مرة اخري لحقيبة يدي
ولقيتة بيقولي..
.من النهاردة ....اوعدك ان مفيش اي حاجة من الي دايقتك دي هتحصل تاني
وحسم ايمن المسالة
وقال...
اتفضلوا يلا عشان هنروح كلنا علي البيت
استغربت من اصرار ايمن علي اننا نرجع معاه للبيت
ولما حاولت اعترض...
لقيت ايمن بيرجوني
وبيقولي..
ارجوكي ...ارجعي معايا الليلة فقط
وشوفي الوضع الجديد هيبقي ازاي؟
ولو حصلت حاجة دايقتك تاني
ابقي خدي الولاد وامشي
لما شوفت التوسل والرجاء من ايمن
علي اني ارجع للبيت
فا قررت اني اخدعة...
واوهمة باني هسبقة علي البيت
واخد الولاد ونهرب
لكن المصيبة....
اني لقيت ايمن بيلبس الجاكت
بتاعة ...
وبياخد مفاتيحة من علي المكتب ....
وجاي معانا
فسالتة
انت ازاي جاي معانا يا ايمن وسايب شغلك؟
للكاتبة حنان حسن
رد ايمن قائلا
انا خلاص خلصت شغل
وهرجع معاكم علي البيت
وقبل ما اعقب علي كلامة
لقيت ايمن
بيقولي...
وعلي فكره..
عندي ليكي مفاجئة ...
محضرهالك لما نرجع البيت
يا شيماء
وانا متاكد انها هتعجبك
وفي اللحظة دي
وقفت متلجمة ومش عارفة اقول ايه؟
وبعد شوية...
لقيتني بركب العربية مع ايمن والولاد .... وراجعين كلنا
علي البيت تاني
وطول الطريق
وانا بفكر...
ازاي اهرب انا وولادي من قبضة ايمن؟
وازاي اهرب من البيت قبل ما (المرسال)
ينفذ تهديدة وياذي الولاد
المهم بعدما رجعنا تاني انا واولادي للبيت
لقيت ايمن وصلنا انا والولاد لشقتي

واستاذن مني... انه هينزل تحت
عشان يجيبلي المفاجئة الي قالي عليها
وفي اللحظة دي
حضنت ولادي وانا بعيط
لاني كنت حاسة بالرعب عليهم
ولقيت قسمة
بتقولي...
بتعيطي ليه يا ماما؟
قلت..انا خايفة عليكم انتي واخوكي يا قسمة
لاني حاسة ان وجودنا هنا فية خطر عليكم
ردت قسمة
وقالت...
طيب طالما انتي قلقانة
تعالي نمشي من هنا يا ماما
قلت..ايوه فعلا
احنا لازم نمشي
من هنا يا قسمة
وانتي لازم تساعديني يا حبيبتي
ردت البنت
وقالتلي...
قولي يا ماما
انتي عايزاني اعمل ايه
وانا اعملة؟
للكاتبة حنان حسن
قلت..
ايمن فاكر انك لسه مريضة
زي اخوكي
وانا عايزة نستغل الحكاية دي
عشان نقدر نخرج من البيت هنا
ردت قسمة
وقالت..
يعني انتي عايزة تعملي ايه؟
قلت .عايزاكي لما ايمن يطلع.... تمسكي بطنك ...
وتفضلي تصرخي
كانك تعبتي فاجاءة
وانا ساعتها هطلب من ايمن انه ياخدنا للمستشفي
وبمجرد ما هنوصل للمستشفي
ساعتها نقدر نهرب من ايمن
ردت قسمة
وقالت..خلاص يا ماما انا موافقة
انا هستني لغاية ما ايمن يدخل ويقعد
وبمجرد ما تغمزيلي بعنيكي
انا هفضل اصرخ ...
ومش هسكت غير لما نوصل للمستشفي
حضنت قسمة
وقولتلها..
حبيبتي... انا اسفة
اني بعرضك لكل ده
لكن اعمل اية
الظروف هي الي غصبت علينا نعمل كده
المهم
فضلنا منتظرين ايمن
عشان يجي ونعمل ادامة التمثيلية
لكن الغريبة ...
ان ايمن مجاش
وفضلنا ننتظر... وننتظر
لغاية ما قسمة ونصيب غلبهم النوم
وقعدت انا لوحدي في غرفة الولاد
وانا ببصلهم ...وعنيا سهرانة بتحرسهم
وكنت كل ما النوم يغلبني
افتح عنيا بسرعة
لان...
الرعب ... والقلق كانوا مسيطرين عليا
وفجاءة...
سمعت صوت حركة في الصالة
فا قولت لنفسي
اكيد ده ايمن
اخيرا وصل ياتري ايه المفاجئة بتاعتة
وفضلت منتظرة في غرفة الولاد
لغاية ما ايمن
يدخل عليا
لكن مدخلش ومندهش علبا اصلا
فا استغربت الي بيحصل ده
وقلت ...خلاص هخرج انا اشوف ايه الي بيحصل
وبالفعل خرجت
واتفاجئت
بشخص في الصالة
لكن مكنش ايمن
والمفاجئة ...
اني لما تحققت من
الشخص ده
لقيتة ( بلال)
واول ما شوفت بلال
اتفزعت ...
لاكتر من سبب
اولا...
لوجوده عندي في شقتي فجاءة كده
للكاتبة حنان حسن
وثانيا..
اني كنت عارفة
علاقة بلال ...بالجن والعفاريت
وده في حد ذاتة كان راعبني
وبصيت لبلال و سالتة ؟؟
وانا مرعوبة
وقلت..بلال؟
انت ازاي دخلت هنا؟
وجاي ليه؟
وعايز ايه؟
رد بلال
وقالي..
جاي عشان انقذك من المفاجئة الي ايمن عاملهالك
فا سالتة؟؟
قلت ...وانت ايه عرفك ان ايمن عا ملي مفاجئة؟
رد بلال
وقالي...
تعالي معايا دلوقتي
وانا هشرحلك كل حاجة بعدين
بس دلوقتي
تعالي لما اهربك انتي وولادك
قبل ما ايمن يطلع
قلت..انا مش مصدقاك ولا بثق فيك
لاني عارفة علاقتك بالجن والعفاريت وكمان عارفة سلوكك المشين
وشوفتك بعيني في اكتر من وضع مخل بالادب
وبصراحة...
انت انسان مريب وانا بخاف منك
رد بلال
وهو بيتوسل ليا
عشان اجيب الولاد
و اخرج معاه
وقالي..
يا شيماء ...مفيش وقت للكلام ده دلوقتي
ايمن لو طلع هيفاجئك بمصيبة
وساعتها هتندمي العمر كلة
قومي بسرعة نمشي من هنا
قلت..مفاجئة ايه؟
الي عاملهالي ايمن؟
ومخوفاك اوي كده؟
وبعدين طالما انت عارف
ان ايمن عاملي مفاجئة ؟
يبقي انت شريك ايمن
في كل المصايب الي عملها
وقبل ما بلال يرد
ويدافع عن نفسة
سمعت صوت باب الشقة
بيتفتح
ولما اتفتح الباب
التفتنا انا وبلال لناحية الباب
و علي الباب شوفت حاجة لا يمكن ...
حد يتخيلها......
عارفين شوفت ايه؟؟؟
لو عايز باقي احداث القصة
تعليقات
إرسال تعليق