رواية حضن الأرامل الجزء الثاني
للكاتبة/حنان حسن
بعد ما سالني ايمن
عن العلة الي ممكن تكون بنت عمة بتعاني منها
واستنفدت كل العلل
سالتة ؟؟؟
قلت...هي بتعاني من ايه؟
بصلي ايمن بحزن
وقال..
بتعاني من..... (حبها ليا)
اصلها بتعشقني بجنون
بصيتلة بغيظ
وقلت...ياراجل؟
للكاتبة حنان حسن
والمفروض بقي انا جايه هنا عشان اطيب خاطرها؟
ولا عايزني ابقي مرسال غرام بينكم؟
رد ايمن بنفس نبرة الحزن
وقال..
من فضلك..
اسمعيني للاخر
وبعدين خدي قرارك ...
في انك تمشي... او ...تقعدي وتساعديني
بصيتلة بتعجب
وقلت
اتفضل اتكلم
حط ايمن راسة في الارض
عشان يداري دموعة الي بدات تنزل
وقالي
انا ونادية بنت عمي طول عمرنا بنحب بعض بجنون
وكنا هنتجوز
لكن للاسف...
من كام شهر اكتشفت اني مصاب بمرض خطير
وممكن افارق الدنيا قريب جدا
وبصراحة... مقدرتش اقول لنادية
اي حاجة عن حقيقة مرضي
وقررت اسيبها تعيش حياتها من غيري وتتجوز
للكاتبة حنان حسن
عشان... اسيبها وانا مطمن عليها
وهي في حما راجل
بدل ما تتبهدل من بعدي
اصلها ملهاش راجل غيري
وتوقف ايمن عن الكلام
عشان يمسح دموعة
وفي اللحظة دي
بصراحة...
انا اتعاطفت معاه جدا
بس لغاية دلوقتي مكنتش فاهمة هو عايزني اساعدة ازاي؟
لكن انتظرت لما يخلص حكايتة...
ويفهمني هو من نفسة
هو عايزني اساعده ازاي؟
وبالفعل..بدء ايمن يواصل سرد روايتة
وقال...
انا عارف ان نادية بتحبني بجنون
ولو فهمتها اني مريض و طلبت منها انها تتجوز
هترفض... ويمكن تعاند كمان
وممكن تفضل طول العمر بدون جواز
عشان كده
لازم اكرهها فيا
بدون ما تعرف حاجة عن مرضي
واخليها تحتقرني وتسيبني
من نفسها
واكيد ساعتها....
هتنساني....
وهتتجوز حد غيري
واستوقفت ايمن في الكلام
عشان...
كان لازم ارضي فضولي
واسالة؟؟؟
قلت ...معلش يا اخ ايمن
وانت هتقدر تخليها تكرهك ازاي؟
وهي بتحبك بجنون زي منتا بتقول؟
رد ايمن
وقال...
انا فكرت في فكرة غريبة
شوية
للكاتبة حنان حسن
وهي ....انها تعرف اني اتجوزت عليها
واحده تانية غنية
بهدف الطمع في فلوسها
واكيد ساعتها نادية هتكرهني...
ومش هتطيق تبص في وشي
قلت..ااه زي الافلام العربي يعني؟
رد ايمن
وقال...حاجة زي كده
بصيتلة بتعجب
وسالتة تاني
قلت..
يا اخ ايمن انا
بصراحة...
انا لغاية دلوقتي...
مش فاهمة انا دوري ايه في الموضوع؟
يعني انت عايزني انا الي اقولها الخبر مثلا؟
واعرفها انك اتجوزت؟
رد ايمن بحزن
وقال...لا يا شيماء
انا عايز اتجوزك انتي
وعايزك انتي الي تساعديني انها تسيبني
قلت..تتجوزني ازاي يا عم انت؟
هي هربت منك ولا ايه؟
رد ايمن موضحا
قال...مش جواز حقيقي طبعا
انتي ...هتمثلي ادامها وادام اخواتي
انك انتي مراتي الي انا اتجوزتها
بصيتلة بغضب
وقلت..
ده في المشمش الكلام ده
لا طبعا مش هيحصل
رد ايمن
وقالي...
بقي بترفضي تقومي بعمل انساني
لشخص فاضلة ايام معدودة ويفارق الحياة يا شيماء؟
عموما شكرا
واستطرد ايمن
قائلا
يظهر انك كان عندك حق لما قولتي من شوية
ان الانسانية انعدمت من الدنيا
للكاتبة حنان حسن
بصيتلة وانا خجلانة من نفسي
وقلت...
مش فكرة اني برفض اساعدك
كل الحكاية اني متفعش للمهمة دي
وسالني ايمن
وقال..يعني ايه متنفعيش؟
قلت...
يعني... انا مش مناسبة
خالص
اني امثل دور الزوجة الغنية
لاني زي منتا شايف انا فقيرة وضاربني السلك
رد ايمن
وقال..
مسالة الفقر دي سهلة
شوية لبس ...واكسسوارات... ومكياج
وهتبقي احسن
من اغني واحده في مصر
سيبي الموضوع ده عليا
قلت..
مش بس الفقر هو المشكلة
قال وايه المشكلة التانيه؟
قلت...
انا اكبر منك في السن
وانت تقريبا سنك قريب من ولادي
يعني محدش هيصدق
انك تتجوز واحدة اكبر منك....
ومعاها ولاد سنهم مقارب لسنك تقريبا
رد ايمن بحماس
وقال..بالعكس ده هو ده المطلوب
لان لما نادية تعرف اني اتجوزت واحده اكبر مني
ومعاها ولاد كبار
عشان طمعان في فلوسها هتحتقرني اكتر
ومش هتتردد ثانية انها تغيظني وتروح تتجوز حد غيري
وبكده ابقي نفذت الي في دماغي
واطمنت عليها
بصيت لايمن بعد ما اقنعني بوجهة نظرة
وسالتة
قلت...يعني انت تقصد اننا هنمثل ادام بنت عمك
اننا متجوزين ؟
لغاية ما هي تروح تتجوز؟
رد ايمن بتوسل
وقال..ايوه
وارجوكي وافقي
وصدقيني ....مش هتندمي انك عملتي العمل الانساني ده
قلت..ايوه بس ده نصب وحوارات
وكمان هتبقي مصيبة سودة لو جوزي عرف
ده ممكن يقتلني ساعتها
رد ايمن
وقال..
جوزك مين انتي مش قولتي انه طلقك؟
قلت..طلقني شفهي فقط
لكن رسمي
انا لسة مراتة
ومعتقدش انه هيطلقني رسمي بالساهل كده
ده غير انه ممكن ياخد مني العيال ...لو عرف اني عملت حاجة زي كده
رد ايمن
وقال..
ومين بس هيعرفة انك هتعملي الخدمة دي؟
وبعدين انتي محتاجة مكان
و انا نويت اديكي في مقابل الخدمة دي
شقة في البيت بتاعي
تعيشي فيها انتي وقسمة ونصيب
طول العمر
بصيتلة بدهشة
وقلت..
انت بتتكلم جد والنبي؟
للكاتبة حنان حسن
رد ايمن
وقال..وجد الجد كمان
وهكتبلك عقد الشقة قبل ما نبدء التمثيلية
قلت بحماس وبدون تفكير
خلاص ...وانا موافقة
ابتسم ايمن ولقيتة بيشاور بايده ناحية البيت
بعد ما دخل العربية للجراج
وقالي
اتفضلي تعالي نجيب الولاد من العربية ونطلع شقتي
قلت...طيب ممكن بس اعرف بيت مين ده؟
رد ايمن
وقالي...
ده بيت العيلة
اخواتي البنات كلهم ساكنين في البيت
ومعاهم نادية بنت عمي
ولقيتني بسالة
وقلت...يعني احنا هندخل عليهم كده؟
رد ايمن
وقال..
لااحنا هنطلع شقتي الي كنت هتجوز فيها انا ونادية
وهتفضلي فيها لغاية ما اجهزك لمقابلتهم
قلت..طيب ما ممكن واحده منهم تكون شايفانا دلوقتي من شباك ولا بلكونة؟
رد ايمن
وقال...
استحالة
اخواتي ماشيين علي نظام صارم... وومتعودين
بيناموا الساعة ١٠ بالدقيقة
ودلوقتي احنا بعد نصف الليل
قلت...
ماشي
وبالفعل...
صعدت مع ايمن انا وولادي لشقتة
ولقيتة فتح غرفة فيها سريرين وقالي...
دي غرفتك انتي والولاد
بصيت للغرفة ولقيتها اكتر من رائعة
فا شكرتة
ولما سابنا ودخل لغرفتة
اخدت الولاد الي كانوا عايزين يكملوا نوم
وساعدت نصيب ابني انه ينام علي سرير لوحده
واخدت قسمة في حضني علي السرير التاني
ونيمنا للصبح
ومن شدة الارهاق والتعب
لقيت نفسي نمت زي القتيلة
وصحيت علي صوت قسمة بنتي الضهر
ولقيت في ايدها اكل
وكانت بتصحيني عشان اقوم اكل معاها
ولما سالتها عن اخوها نصيب
شاورت بايدها علي بره
للكاتبة حنان حسن
فا خرجت من غرفتي لغرفة السفرة
ولقيت نصيب ابني قاعد بياكل.... وبسرعة قعدت جنبة قسمة
وكان واضح انهم فرحانين بالنضافة ...والاكل الكتير الي ادامهم
وفضلت ابص حواليا في الشقة علي ايمن
لكن ملقتوش
ومعرفش راح فين
وبعد مرور الساعات ...
لقيتة بيفتح باب الشقة
و جايب معاه شنط كتير اوي
ولقيتة بيقولي
انا اشتريت لبس ليكي انتي والولاد
وياريت تلبسوا بسرعة
عشان هعرفكم علي اخواتي وبنت عمي
قلت ..حاضر
وبالفعل لبست قسمة ونصيب بسرعة
ودخلت انا كمان اخدت دش ع السريع
ولبست اللبس الشيك الي ايمن جابه
علي مقاسي بالظبط
وعملت مكياج خفيف
وبعد ما القيت نظرة اخيرة علي شكلي في المراية
لقيت ادامي واحده تانيه غيري خالص
طبعا كانت احلي واشيك مية مرة
وكان نفسي اقضل واقفة ادام المراية شوية كمان
لكن ....سمعت صوت ايمن وهو بيستعجلني
فا خرجت بسرعة
وبمجرد ما ايمن شافني وقف متنح وهو بيبصلي
وبعدها قال...
..ايه ده؟؟؟؟
قلت..في ايه؟؟
رد ايمن باعجاب
وقال...
يخربيت حلاوتك انتي مزة مزة يعني
بصيتلة بغضب
وقلت..في ايه يبني انت؟
ما تحترم نفسك
ومتنساش فرق السن الي بينا
ابتسم ايمن
وقالي..ايوه فعلا
انا بعتذر يا طنط
بس انا كنت بتقمص شخصية الزوج.... الي هعملها ادام نادية واخواتي
قلت..طيب اتفضل بقي ورينا فين اهلك دول
خلينا نخلص
مسك ايمن ايد الولاد
ولقيتة بيقولي
تعالي معايا
ونزلنا للدور الارضي
ووقفنا ادام باب شقة
كان واضح انها شقة ابوه الي فيها اخواتة البنات
وفتح ايمن الباب بالمفتاح
ولقيت في ستات كتير جوه
ولما دققت في العدد لقيتهم اربعة
وكانوا جميعا بيبصوا عليا انا وولادي بدهشه
وكاننا نازلين من الفضاء
وفي اللحظة دي
للكاتبة حنان حسن
مسك ايمن ايدي
وبدء يعرفني بيهم
وعرفني ايمن علي ثلاث اخوات بنات
كانوا واقفين جنب بعض
واخيرا ...عرفني علي نادية خطيبتة.... وبنت عمة
وطبعا كانوا هيموتوا ويعرفوا انا مين؟
فسالتة اختة الكبيرة
وقالتلة
مش هتعرفنا علي ضيوفك يا ايمن؟
رد ايمن
وقال...اعرفكم بشيماء هانم
(مراتي)
وشاور علي قسمة ونصيب
وقال
ودول ولادها
وبمجرد ما نادية بنت عمة سمعت الخبر
طلعت تجري علي غرفتها
بدون ما تتكلم ولا كلمة
ودخلت وقفلت علي نفسها الباب
اما بالنسبة لاخواتة البنات
فا بصوا لبعض جميعا وهما مصدومين ....
وكانهم وقع عليهم
سقف البيت
وفضلوا طبعا يتفحصوني من فوق لتحت
وفي الاخر...
سابونا ومشيوا وهما واضح عليهم الغضب
بصيت لايمن وقلتلة
واضح ان اخواتك اتصدموا اكتر من خطيبتك
رد ايمن وقالي
كبري دماغك
انا كنت عارف انهم هيتصدموا
بس كان لازم اعمل كده
فسالتة
قلت...اظن انا مهمتي كده خلصت ؟
رد ايمن
وقال...
لا طبعا لسه
انتي مهمتك مش هتخلص غير لما نادية تتجوز
قلت يا نهار اسوود
طيب ولنفرض نادية بنت عمك عنست
ومتجوزتش مثلا؟
رد ايمن
وقال...
لا اطمني
نادية عنيدة
وانا متاكد
انها هتحاول تردهالي
وهتتجوز في اقرب فرصة
قلت..ماشي
عموما هنشوف
وسالتة
قلت...طيب وهو احنا هنفضل واقفين كده؟
اخواتك خلاص سابونا واقفين ومشيوا
بكل قلة زوق
بدون حتي ما يستاذنوا
رد ايمن معتذرا
وقالي
معلش يا شيماء
اخواتي الي انتي شايفاهم دول كلهم ارامل
وكل واحده فيهن بتعاني من الم الفقد الي خلاهم زي منتي شايفة
بصيتلة باسف
وسالتة
قلت..هما ازواجهم الثلاثة ماتوا ازاي؟
رد ايمن
وقالي..
دي حكاية طويلة هبقي احكيهالك بعدين
قلت عموما بردوا اخواتك
كان لازم
يتصرفوا معايا بزوق اكتر من كده
للكاتبة حنان حسن
لان دي اول مره بيقابلوني فيها
وفي اللحظة دي
سمعت صوت اختة الكبيرة
الي كانت واقفة تتصنت علينا
من ورا الحيطان
وهي بتوجهلي الكلام بغضب
وبتقول...بقي احنا قلالات الزوق؟
انتي مش شايفة انك بداتيها بدري اوي؟
في انك تقلبية علي اخواتة؟
رد ايمن مدافعا عني
وقال
لا يا كوثر صدقيني هي متقصدش
ردت كوثر
وقالت...تقصد ولا متقصدش
مش قضيتنا دلوقتي
انا جايه ابلغك رسالة من بنت عمك( نادية)
وهي.... انها عايزة تسيب شقتنا
وتتنقل للشقة الي انت قاعد فيها
واظن من حقها
بعد ما انت غدرت بيها
رد ايمن
وقال...
طيب وانا ومراتي
هنعيش فين؟
اقتربت مني كوثر الي كانت بتفكرني بالحرباية
وقالت
انتوا هتعيشوا كلكم معانا هنا في الشقة
منتا عارف ان شقتنا كبيرة وفي غرف فاضية كتير
بصلها ايمن
وقال...ماشي
الي تشوفوه
واقترب مني ايمن
وقالي
خليكي هنا يا حبيبتي
وانا هطلع اجيب حاجتنا من فوق
ابتسمت وانا مرعوبة من الي بيحصل
وقلتلة
اه طبعا اتفضل
وسابنا ايمن انا وكوثر الحرباية لوحدنا وخرج
وبمجرد ما ايمن خرج
لقيت اخواتة الاخريات خرجوا هما كمان
عشان ينضموا لكوثر
وفضلوا يبصولي بغيظ
وكنت خايفة منهم بصراحة وحاسة انهم هينقضوا عليا انا وولادي
لكن حاولت ابين اني مش في دماغي
ولقيت كوثر بتبص لولادي وبتقولي
هما ولادك شكلهم عامل كده ليه؟
بعد ما سمعت سؤالها المستفز
بصيتلها بغضب
وقلت...مالهم ولادي؟
ما هم زي الفل اهم؟
تبادلت كوثر النظرات الئيمة مع اخواتها العقارب
وفضلوا يضحكوا بسخرية وبصوت عالي
وكان واضح انهم قاصدين يسخروا من ولادي ومن مرضهم
وفي اللحظة دي
مسكت كل عيل من ايد
وكنت هاخد ولادي واسيب البيت المنيل ده
لولا اني لقيت ايمن دخل ومعاه الحاجات الي كانت في شقتة
ولما شافني غضبانة
سالني
قال....مالك؟
قلت...انا هاخد ولادي وهمشي
رد ايمن وهو بيبص لاخواتة
وقال...
في حد زعلك
قلت.. لا مفيش بس انا عايزة امشي
بص ايمن لاخواتة البنات بغضب
وقال...
اسمعوا بقي
شيماء هانم اصبحت مراتي ...
واولادها بقوا من عيلتي ... ومسؤلين مني ...
للكاتبة حنان حسن
والي هيزعلهم يبقي زعلني
وفي اللحظة
اتدخلت كوثر بنعومة التعابين
وقالت..
ازاي عايزة تمشي وتسيبينا يا عروسة
دا احنا مصدقنا اتعرفنا عليكي وعلي الولاد الحلوين دول
واخذتني كوثر من ايدي
وقالتلي..
تعالي معايا عشان تشوفي البيت الي هتعيشي فيه يا عروسة
وفهمت طبعا انها بتمثل
وبتدعي الود ادام ايمن اخوها
وطبعا كان لازم اجاريها
وادعيت اني خلاص مبقتش زعلانة
عشان الامور تمشي
المهم عدي اليوم ولما جه وقت النوم
اتفاجئت....
بانهم جهزو غرفتين
غرفة للولاد ....
وغرفة ليا انا وايمن
علي اساس اننا متجوزين
وبمجرد ما عرفت المعلومة دي
اخدت ايمن علي جنب
وقلتلة بغضب
ممكن اعرف ايه حكاية الغرفة الي هعيش فيها انا وانت دي؟
رد ايمن
وقالي...
ايه ده بجد هما جهزوا لينا غرفة مع بعض؟
والله برافوو عليهم
وفجاءة..
قرب مني ولقيتة
بيقولي..
دنا باين عليا امي دعيالي
وليلة سعدي الليلادي
بصيتلة بغيظ
ودفعتة بعيد عني
وقلتلة..
انت هتستعبط ولا ايه؟
لا بقولك ايه
متسوقش في الهبل
وبعدين يا اخي اتقي الله في اخر ايامك
وحاول تتوب بقي
عن الافكار الشمال دي؟
انا مش فاهمة والله انت ناوي تتوب امتي؟
ابتسم ايمن
للكاتبة حنان حسن
وقال...
خلاص متزعليش انا كنت بهرج معاكي
والله انا لسة متفاجئ بالموضوع زيك بالظبط
لكن عموما متقلقيش
انا هتصرف ....وهشوف اي حجة اتعلل بيها
عشان انام في مكان تاني الليلة
لغاية ما احل المشكلة دي
وسابني ايمن في الغرفة
وخرج
من البيت خالص
ودخلت انا انام في الغرفة لوحدي
بعد ما اطمنت علي ولادي
واتاكدت انهم ناموا
واثناء ما كنت مستلقية علي السرير
فضلت افكر وانا محتارة في امر ايمن ده
هو ازاي ايمن بيتعامل عادي كده... وبيهرج
وعايش حياتة...
بالرغم من انه لسه فاسخ خطوبتة؟
وكمان ازاي مش باين عليه انه حزين؟ بعدما
نادية سابتة
وسابتلة الشقة كلها؟
امال ازاي كان بيقول انه بيحبها بحنون؟
والهري الي كان بيقولهولي ده؟
وازاي واحد مفروض انه منتظر الموت
حالتة النفسية تبقي عالية اوي كده
ومش في دماغة
وعمال يغازلني ومركز معايا في الرايحة والجاية؟
معقول يكون ايمانه قوي؟
عشان كده مش في دماغة؟
لا معتقدش ده شكلة عمره ما ركعها اصلا
امال ايه الامبالاة الي هو فيها دي؟
ولقيتني بقول لنفسي
وانا مالي
انا هشغل نفسي ليه؟
اهم حاجة اني اخدت عقد الشقة
الي هو وعدني بيها
وبعد ما اخلص المهمة هلاقي مكان اقعد فيه
انا وولادي
وبعد ما روحت في النوم
صحيت علي ايد بتصحيني من النوم برفق
ولما بصيت علي الايد الي بتصحيني
لقيت فيها (خصلة شعر )
فا بصيت بسرعة لصاحب اليد
واتفزعت لاني لقيت ادامي......
يتبع الجزء الثالث غدا ان شاء الله
تعليقات
إرسال تعليق