القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أسوار الشيطان بقلم نور الشامي البارت الاول والثاني في موسوعة القصص والروايات


الفصل الاول والثاني 

أسوار الشيطان


في احدي القصور الفخمه في مدينه الصعيد كان يجلس هذا الشاب وهو يضع قدم فوق الاخري بهيبته التي لا مثيل لها ينظر الي بعض الاوراق بعيونه الرماديه الحاده فتحدث الواقف امامه بتوتر مردفه:  مراد بيه الفلوس اتحولت علي حسابنا في البنك من نص ساعه وكل حاجه تمام


نظر مراد اليه بابتسامه ثم تحدث مردفا:  والبضاعه فين يا صفوت ؟

صفوت:  معانا يا باشا وخلصنا عليهم كمان 


ابتسم مراد ثم نهض من مكانه وخرج من الغرفه ووقف في الاعلي ينظر الي الجميع كلا منهم يعمل بجد ليس لأمانتهم ولكن خوفا من هذا الشيطان الذي يراقبهم في كل شئ وفجاه وجد هذه المغروره وهي تصرخ بشده علي احدي الخادمات وتتحدث مردفه:  جوولت مليون مره محدش منكم يجرب من بنتي ولا يلعب معاها انتوا خدم شغلتكم اهنيه تخدموني وبس لكن انكم تكلموا بنتي وتلعبوا معاها مش هسمحلكم انها تختلط بيكم وتبجي بيئه زيكم


نظرت الخادمه اليها بحزن والتزمت الصمت فأقتربت منها احدي الخادمات الشابات ونحدثت مردفه:  معلش يا ست هانم بس اهنا اهنيه مش عبد عند حضرتك علشان تتعاملي معانا بالطريجه دي ربنا ال بيرزق


نظر مراد اليها بدهشه وغضب في نفس الوقت من هذه فهو يعلم جيدا كل فرد يعمل عنده ولكن هذه لم يراها من قبل فتحدثت الفتاه اليها بغضب شديد مردفا:  انتي مين اصلا علشان تتكلمي معايا اكده انتي متعرفيش انا ميين ولا انتي بتشتغلي عند مين


نظرت العجوز اليها بخوف ثم تحدثت مردفه:  معلش يا ست كوثر براء متعرفش حضرتك ولسه جديده اهنيه

كوثر بغضب شديد:  هي لازم تتربي من اول وجديد شكل اهلها معرفوش يربوها

براء بعصبيه وحزن:  حضرتك متعرفيش اهلي علشان تغلطي فيهم اكده انا اهلي ربوني احسن تربيه كفايه انهم عرفوني ازاي احترم الكبير

كوثر بغضب شديد:  يا حراااااس


ثواني واقترب اكثر من خمس حراس امامها فتحدثت بغضب مردفه:  خدوها من اهنيه وعلموها الادب من اول وجديد

العجوز بدموع: بالله عليكي يا ست كوثر سيبيها وهي هتمشي من اهنيه ومش هتشوفي وشها تاني

كوثر بغضب:  انا جولت خدووها

العجوز بتوسل:  ابوس رجلك يا ست كوثر سيبيها وهي والله ما هتشوفي وشها تاني


جاءت كوثر لتتحدث ولكن وجدت الحراس ينصرفون فنظرت الي الاعلي وانصدمت عندما وجدت مراد ينظر اليها بضيق ويشير لها بأن تنهي الامر فورا فتحدثت مردفه:  ماشي امشي من اهنيه ومش عايزه اشوف وشك تاني لو لمحتك تاني ال هعمله فيكي هيبجي العن مليون مره من الموت

العجوز بخوف:  حاضر حاضر


اخذت العجوز براء وذهبت بسرعه اما عن كوثر فاشار مراد لها بالصعود ثم دخل الي غرفته وعندما صعدت ودخلت الي الغرفه وجدت صفعه قويه علي وجهها وتحدث بغضب مردفا : انتي بتؤمري الخدم بتوعي بصفتك اي ... انتي مييين اصلا علشان صوتك يعلي في الجصر بتاعي انتي لا مرتي ولا خطيبتي ولا حتي حبيبتي مجرد واحده جايبها اهنيه علشان مزاجي وبس ومش معني انك عايشه اهنيه يبجي تؤمري وتتحكمي براحتك

كوثر بخوف:  اسفه ... اسفه مش هتتكرر 


القي مراد كلماته وذهب اما عند بوابه القصر كانت العجوز تقف بلهفه ووتتحدث مردفه:  امشي يا بنتي بسرعه ارعي تيجي اهنيه تاني وخدي الفلوس دي معاكي

براء بدموع:  هروح فين يا حجه انا معنديش لا بيت ولا شغل وما صدجت لاجيت اي ممان اجعد فيه

العجوز بعصبيه:  سايبه الدنيا كلها وجايه تشتغلي اهنيه عند الشيطان ال ماسبش خاجه ممنوعه غير لما عملها والله اعلم بيعمل اي تاني اخرجي يا بنتي احسن بدل ما تتحبسي اهنيه ومتعرفيش تطلعي غير علي قبرك

براء ببكاء:  اروح فين بس معنديش مكان هجعد في الشارع

العجوز بصراخ : الشاررع ارحم من اهنيه امشي جولتلك


نظرت براء ببكاء ثم اخذت النقود وذهبت وهي تبكي بشده اما عند مراد اخذ سيارته وذهب من القصر ووصل الي احدي الشقق في منطقه عشوائيه كان ينظر من بعيد حتي وجد امرأه عجوز وفتاه في العشرينات تقريبا ينزلرا من هذا المنزل واقتربت السيده من احدي المحلات وتحدثت مردفه : هاتلي نص كيلوا جبنه يا حج

العامل:  والفلوس فين يا حجه نبويه هتفضلي اكده كتير بتاخدي شكك ومش بتدفعي

نبويه بحزن:  هجيبهالك والله يا ابني بنتي اخيرا اشتغلت وارل ما تاخد مرتبها هدفعلك كل ال علينا


تنهد العامل بضيق ثم احضر لها الجبن فاخذته وذهبت لتشتري بعض المستلزمات كل هذا وسط انظار مراد الذي يحلس في سيارته ويشعر بالخزن الشديد وبعدما صعدوا الي بيتهم ذهب مراد الي احدي البيوت المهجوره ووجد شخص مقيد ويبدوا عليه علامات التعذيب فتحدث ببرود مردفا:  عامل اي دلوجتي تمام يا مسعود

مسعود بتعب : مهما عملت فيا مش هيرجع ال راح تخيل بكل فلوسك وسلطتك وجبروتك وانا شخص ضعيف اكده واذيتك الاذيه دي عيجي يوم وربنا هينتجم منك علي كل ال عملته رلسه بتعمله


نظر مراد اليه بسخريه ثم تحدث مردفا:  وانت بجا الملاك صوح الا صحيح بنتك عامله اي


تغيرت معالم وجهه وتحدث بخوف مردفا : ملكش صااالح ببنتي ولا هتعرف توصلها

مراد بضحك:  بجد .. انت بتجولي انا الكلام دا فامر نفسك اي يا مسعود هسيبك تعمل كل حاجه من غير عقاب ربنا يرحمها دفعت تمن غلطه ابوها


نظر مسعود اليه بصدمه ثم تحدث مردفا:  ربنا يرحمها ازاي

مراد ببرود:  نسيت احولك ان رجالتي كانت خطفاها الفتره ال فاتت دي كلها وعجبتهم جووي ولما زهجوا منها جتلوها

مسعود بصراخ وبكاء وغضب:  ربنا ينتجم منك يا شيطاااان حسبي الله ونعم وكيل فيك 

مراد بسخريه:  خليك بجا اهنيه تتحسر علي موت بنتك والمره الجايه هبجي ابعتك ليها


القي مراد كلماته ثم ذهب وترك مسعود يبكي ويصرخ علي موت ابنته اما في الشارع كانت براء تسير ببكاء وعي تشعر بخوف شديد حتي دخلت احدي المطاعم البسيطه وجلست علي احدي الكراسي فاقتربت منها فتاه وتحدثت بابتسامه مردفه:  اتفضلي اجيبلك اي

براء بحزن:  اي حاجه بس مش غاليه بالله عليكي

الفتاه بابتسامه : حاضر متخافيش 


ذهبت الفتاه لتحضر الطعام وظلت براء جالسه تفكر ماذا ستفعل حتي جاءت الفتاه مره اخري ووضعت الطعام علي الطاوله وتحدثت مردفه:  دا ببض وفول وبطاطس المطعم اهنيه بسيط ومش بنحضر غير الواكل دا 

براء:  شكرا انتي شكلك طيبه جوري هو انتي اسمك اي

الفتاه:  اسمي فريال خلصي واكلك وبعدها انا هجيلك بالف هنا

براء: شكرا


ذهبت فريال وبدأت براء في تناول الطعام اما في الداخل تحدثت فريال بدهشه مردفه:  ازاي حضرتك انا اول ما اشتغلت حولت المرتب الف جنيه بس بجا 3 الاف ازاي وكمان هاخد مرتب مقدم معلش بس انا شايفه المطعم بسيط يعني ميستحملش حضرتك تديني المرتب دا

المدير بارتباك : انتي الوحيده ال بتشتغلي اهنيه وانا شايفك مجتهده وشايله الشغل كله مفيش مشكله لما ازودلك مرتبك خدي الفلوس يا بنتي يمكن تكوني محتاجه حاجه

فريال بابتسامه:  شكرا


اما عند مراد كان يقف اما المطعم بسيارته حتي جاء المدير اليه وتحدث مردفا:  اوامرك اتنفذت يا بيه وخدت الفلوس

مراد بحده:  لو حسيت انها مضايجه من حاجه او خد زعلها متعرفش ممكن اعمل فيك اي ولا تعرف اي حاجه ركل شهر هبعتبك مرتبها كله وفلوس ليك كمان 

المدير بخوف: شكرا يا بيه ومتخافش يا والله ما حد هيزعلها 


ذهب مراد بسيارته بدون ان يعطيه محال للخديث اكثر من ذالك اما عند ابراء فأنتهت من تناول الطعام ودفعت الخساب وخرجت وجلست بجانب المطعم ظلت جاليه هكذا لبعض الوقت حتي انتهت فريال وخرجت ووجدتها فاقتربت منها وتحدثت مردفه : انتي مستنيه حد

ابراء بدموع: لع معنديش مكان اروح فيه ومش معايا فلوس غير 100 جنيه مش هينفع اشوف اي سكن 

فريال بحزن وتفكير:  طيب جومي نامي عندي الليله وبكره نتصرف

ابراء بحزن:  لع مينفعش

فريال:  والله ما تخافي انا جاعده انا وامي لوحدنا وهي ست طيبه وهتحبيها يلا جومي بدل ما انتي جاعده اكده في الشارع مينفعش


نهضت ابراء من مكانها فليس عندها اي خيار اخر ثم ذهبت مع فريال اما عند مراد نهض من علي الفراش وهو عاري الصدر وهذه الفتاه تغطي جسدها وتحدثت بدلال مردفه:  مبسوط مني يا حبيبي


نظر مراد اليها ببرود وفجأه اخرج سلاحه وتحدث مردفا:  جووووي وفجأه اطلق رصاصه اصابت رأسها ووقعت علي الفراش غارقه في دمائها وووو


عايزه توقعاتكم ورأيكم ولو لاقيت تفاعل هكمل ملاقيتش هوقفها ونشوف حاجه تانيه ها اكمل ولا لا


الفصل الثاني

أسوار الشيطان


دخل هذا الشاب الي الغرفه بلهفه عندما سمع صوت طلقات النار ثم تحدث مردفا:  اي ال حووصل يا مراد

مراد ببرود:  جايه علشان تراجبني وتسرج ورج من عندي يا غسان ينفع اكده 

غسان بضيق:  لع مينفعش يا مراد بس مش للجتل احنا ممكن كنا نتصرف بطريجه تانيه

مراد بحده:  بجوولك جايه تسرج ورج من عندي وتراجبني يلا ربنا يرحمها ماتت بوضع زي الزفت خلي حد يجي يشيلها ويدفنوها 

غسان بضيق:  ماشي يا مراد غير هدومك وخلص علشان فيه موضوع مهم بخصوص فريال والحجه نبويه


نهض مراد بفزع وتحدث بلهفه مردفا:  مالهم حوصلهم حاجه هما كويسين اي ال حوصل

غسان:  كويسين والله مفيش حاجه بس فريال رجعت البيت وهي معاها واحده شكلها غريب ولسه منزلتش لحد دلوجتي

مراد باستغراب : مين البنت دي

غسان:  معرفش والله يا مراد بس هنعرف كل حاجه


تنهض مراد بضيق ثم خرج من الغرفه فأشار غسان الي احدي الحراس ليحملوا جثه الفتاه ويذهبوا ثم طلب من احدي الهادمات تنظيف الفراش جيدا اما عند فريال تخدثت نبويه بابتسامه مردفه:  عيب يا بنتي متجوليش اكده انتي زي فريال بالظبط .... الا صحيح اي يا فريال كل دا

فريال بسعاده:  المدير يا ماما عطاني مرتبي انهارده 3 الاف جنيه دفعت فلوس البقال واشتريت كل حاجات البيت ال ناجصانا 

نبويه بابتسامه:  ربنا يسترها معاكي يا فريال يا بنتي وانتي يا براء ادخلي غيري هدومك وارتاخي شويه وانا هعملكم احلي واكل في الدنيا

براء بحزن:  متتعبيش نفسك يا حجه انا شبعانه الحمد لله

نبويه بابتسامه: تعبك راحه يا حبيبتي اجعدي ارتاحي بس وانا هعمل الواكل


دخلت ابراء الي الغرفه وابدلت ملابسه ومشطت شعرها فوحدت فريال تدخل الي الغرفه وتتحدث بابتسامه مردفه:  عامله اي دلوجتي

ابراء:  الحمد لله ... هو انتوا عايشين اهنيه لوحدكم 

فريال بحزن:  ابوي الله يرحمه مات من زمان وكان عندي اخ بس هو كمان مات

ابراء:  اسفه ربنا يرحمهم


في صباح اليوم التالي كان مراد يجلس علي الطاوله مع غسان يشرب فنجان من القهوه فتحدث غسان مردفا:  البنت ال في بيت فريال اسمها ابراء يا اخوي ... دا ال عارفناه عنها منعرفش اي حاجه تانيه اكتر من اكده بس هي شكلها مفيش منها خطر

مراد بضيق: غسان انا هروحلهم انهارده

غسان بلهفه:  بلاش يا اخوي بالله عليك

مراد بعصبيه : عايز اشوفهم وحشووني جووي وبعدين انهارده عيد ميلاد فريال 

غسان:  بعتنا ليها هديه يا مراد بس بلاش انت تروح لو عرفت اصلا ان الهدايا دي منك مش هترضي تاخدها

مراد بحده:  هروح يا غسان انا عايز اشوفهم


القي مراد كلماته ثم نهض وصعد ابدل ملابسه وذهب هو وغسان اما عند نبويه كانت جابسه تقرأ بعض الايات القرانيه فخرجت غريال وتحدثت مردفه:  ماما انا هررح الشغل وابراء نايمه جوه شكلها تعبانه جوي خلي بالك من نفسك وادويتك انا جيبتها امبارح وسيباها علي الترابيزه اهه

نبويه بابتسامه:  ماشي يا بنتي ربنا يرضي عنك يارب


ابتسمت فريال وذهبت لتفتح الباب ولكنها انصدمت وتراجعت للخلف عندما وجدت مراد امامعا فتخدثت بفزع مردفه:  مامااا


نهضت والدتها وذهبت اليها وعندما وجدت مراد تبدلت معالم وجهها للغضب الشديد وتخدثت مردفه:  اي ال جابك اهنيه

مراد بحزن : انا جاي اشوفكم انتوا وحشتوني جووي

نبويه بغضب:  واحنا مش عايزين نشوف وشك اهنيه امشي واوعي تخطي برجلك الباب دا تاني

مراد بحزن:  ماما بلاش تعملي اكده خليني اجعد معاكي انتي وفريال حتي لو ثواني

نبويه بغضب:  اوعي تجول كلمه ماما دي تاني ...انا ابني مات بجاله سنين ومعنديش دلوجتي غير فريال وبس

مراد بحزن:  طيب خدي الحاجات دي انا جيبهالك انتي وفريال

نبويه بحده : ربنا يبعدني عن حاجتك وعن فلوسك والله ما المس حاجه من دول لو هموت عايز تجيبلي حاجات بفلوس حرام

مراد بحزن:  والله العظيم كل الحاجات دي مش بفلوس حرام يا ماما صدجيني

نبويه بعصبيه وسخريه:  اصدج ميين ... اصدج واحد بيتاجر في المخدرات والسلاح ومع المفايا دا لو مكنش الريس بتاعهم عايزني اصدج الشيطان ... انا ابني عمره ما كان شيطان ابني كان مهندس محترم بيعرف ربنا وبيكسب فلوسه بشرف وامانه ربنا يرحمه بجا امشي من اهنيه ومش عايزه اشوف وشك تاني


نظر مراد اليها بخزن شديد ثم الي فريال التي تقف بصمت وتحدث مردفا:  كل سنه وانتي طيبه يا فريال


القي مراد كلماته ثم ذهب ومعه عساف فجلست نبويه علي الكرسي بتعب وتحدثت بحزن مردفه : ررحي شغلك يا بنتي


اما عند مراد كان يجلس في السياره يشعر بغضب شديد ثم تحدث مردفا : سلمتوا البضاعه

غسان بدهشه: ايوه يا اخوي .. انت كويس

مراد بعصبيه:  ايوه كوويس مالي


عند ابراء نهضت من نومها وابدلت ملابسها واخذت اشيائها وخرجت فوجدت نبويه جالسه بحزن فتحدثت مردفه:  انا مش عارفه اشكركم ازاي بجد يا حجه

نبويه:  علي فين يا بنتي بس

ابراء:  لتزم امشي من اهنيه انا تعبتكم امبارح هدور علي شغل بجا وارتب حياتي 

نبويه بهدوء:  بصي يا بنتي انتي معندكيش مكان تجعدي فيه فخليكي الاول تدوري علي شغل وتفضلي معانا اهنيه وبعد ما تشتغلي تشوفي بيت ووجتها اعنلي ال يعجبك بس دلوجتي مينفعش اسيبك تمشي في الشوارع ومش هتلاجي مكان بالسرعه دي اسةعي كلامي انزلي دلوجتي دوري علي شغل وبعدها نتكلم واعتبري نقسك مأجره عندنا الاوضه دي

ابراء بابتسامه:  ربنا يخليكم ليا بجد انا والله لو اهلي كانوا عايشين مكنوش عملوا ال انتوا بتعملوه معايا دا 

نبويه بابتسامه:  يلا يا حبيبتي انزلي شوفي شغل وربنا يسترها معاكي 

ابراء:  يارب يا حجه


القت ابراء كلماتها ثم ذهبت من البيت ظلت تسير لبعض الوقت في الشارع حتي خرجت من هذه المنطقه وفجأه وجدت سياره امامها وشخص ما يسحبها الي الداخل حتي لم استطع الصراخ اما عند مراد كان يجلس في قصره ولكن في مكان فيه يشبه الزنزانه وغسان بجانبه فتحدث مردفا:  يا مراد البنت شكلها مش رايحه علشان حاجه انت اي ال عرفك انها عايزه تاذيهم

مراد بحده : بنت غريبه اول مره يشوفها هتجعد معاهم ليه اكيد هي عايزه حاجه وبعدين لو عرفت انها مش تبع اي حد خلاص هسيبها عادي 


جاء غسان ليتحدث ولكن قاطعه دخول الحراس وهم يمسكون بها وعيونها مغطاه وجعلوها تجلس علي الكرسي وعندما ازاحوا هذا الشئ من علي غيونعا انصدم مراد عند رؤيتها وتحدثت هي ببكاء شديد مردفه:  والله ما عملت حاجه انتوا عايزين مني اي


تذكر مراد الشجار الذي دار بينها وبين كوثر وتحدث بحده مردفا:  مش دي ال كانت بتشتغل عندي

غسان:  مش عارف والله يا اخوي

ابراء ببكاء:  انا مشتغلتش عندك ومعرفش انت مين والله انا اشتغلت في بيت واخد بس وانطردت منه معرفش انت مين

مراد بحده:  ومتعرفيش اسم الشخص ال كنتي بتشتغلي عنه

براء بخوف وبكاء:  والله ما اعرف اسمه ولا عمري شوفته انا اشتغلت عنده يومين بس هو الجصر بتاعه كبير معرفش اكتر من اكده


نهض مراد بعصبيه وتحدث مردفا:  انتي بتستهبلي جووليلي عايزه اي من اهلي ومين ال باعتك ليهم

ابراء ببكاء:  اهلك مين والله ما اعرف انت ببتكلم عن مين ولا عن اي

مراد بغضب شديد:  عااايزه اي من فرياال وماما انطجي ميين ال باعتك بدل جسما بالله ما هخليكي تتمني الموت دلوجتي

ابراء ببكاء شديد : والله ما عايزه حاجه من حد ومعرفش انهم اهلك فريال جالتلي ان اخوهم مات من زمان


شعر مراد بغصه في قلبه عند سماعه لهذه الكلمات ولكنه ظل علي حالته وتحدث بعصبيه مردفا:  مين ال باعتك ليهم وعايزه منهم اي

ابراء ببكاء وخوف:  والله العظيم ما عايزه منهم حاجه فريال لاجتني في الشارع وخدتني معاها البيت علشان مليش مكان اجعد فيه بس والله خلاص مش هروح عندهم تاني بالله عليك سيبني امشي

غسان بضيق:  مراد شكلها غلبانه ومتعرفش حاجه

مراد بتفكير:  انا مستعد اسيبها بس بشرط

براء بلهفه ودموع:  موافجه علي اي حاجه بس سيبني


نظر مراد اليها ببرود ثم جلس علي الكرسي وتحدث مردفا: هتبجي عيني جوه البيت يعني هتجوليلي كل ال بيوحصل واي حاجه امي او اختي بيعملوها

براء ببكاء : حرام اكده هما جعدوني في بيتهم وانا اخونهم

مراد بعصبيه:  يا اكده يا اما جسما بالله العظيم ما هتطلعي من اهنيه عايشه

براء ببكاء شديد:  خلاص ...خلاص حاضر بس سيبني امشي


اقترب مراد منها ثم مسك يديها وخرج من القصر ولكن لم تعلم براء ان هذا نفس المكان التي كانت تعمل به ثم جلست في السياره وتحدث مراد مردفا:  السواج هيوصلك للبيت وخدي التليفون دا وانا هعرف اوصلك ومتنسيش انك لو خالفتي بأتفاجنا هجتلك

براء بدموع:  حاضر


اشار مراد للسائق ان يذهب فنظر غسان اليه وتحدث مردفا: حرام عليك اكده يا مراد ال عملته في البنت

مراد بسخريه:  البنت دي مش هتعمل ال اتفاجنا عليه وهتهرب وانا متأكد علشان اكده عايزك تراجبها لحظه بلحظه

غسان بأستغراب:  شكلها خوافه وهتخاف منك

مراد:  بس هتهرب 


جاءغسان ليتحدث وفجأه جاءت سياره مسرعه واطلقت رصاصه اصابت هدفها وووو


توقعاتكم ورأيكم ولو لاقيت تفاعل كويس هنزلكم اقتباس بليل ويا تري مراد حصله اي وبراء هتهرب ولا لا وفيه سبب تاني لبعاد نبويه وفريال عن مراد ولا علشان تجارته وبس ووالله انا كنت ناويه اطولكم الفصل بس اكلت قسيخ وجالي حساسيه علشان انا طفسه 😂 ومش قادره امتب والله عايزه رأيكم بقا


البارت الثالث والرابع من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع