القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت.. احنا لازم نسيب بعض يا ريم.. ريم»اي الكلام ده يا عمر.. كامل

اسكريبت.. 


احنا لازم نسيب بعض يا ريم.. 


ريم»اي الكلام ده يا عمر.. 


عمر »زاي ما سمعتي احنا هنسيب بعض..سمعت ان في عريس متقدملك.. ياريت توفقي عليه.. 


ريم بدموع»انا عملت اي يا عمر عشان تعمل معايا كده.. دا انا حبيتك بجد يا عمر متسبنيش انا بحبك ومقدرش علي بعدك عني..دا انتَ ساكن قلبي و واخد روحي مني عايزني اسيبك ازاي هااا ازاي قولي..


عمر»و انا بكرهك  يا ريم ولازم تنسيني.. سلام.. 


مشي عمر وانهارت من البكاء الشديد..و ذهبت الي منزلها.. 


جاهزي نفسك يا ريم في عريس متقدملك انهارده.. 


ريم بملامح حزينه »حاضر.. 


تدخل ريم غرفتها»لي يارب كده دا انا حبيته من قلبي دا ساكن جواياا مقدرش اعيش من غيره انا بحبه اوووي ليه عمر تعمل كده لييييه.. اهئ اهئ اهئ 


ليطرق باب غرفتها.. يلا يا ريم العريس بره.. 


ريم »حاضر يا ماما.. 


تخرج ريم من غرفتها.. وسلمت علي اهل العريس وقعدت معاه 


هتفضلي ساكته كده.. 


ريم»هقول اي يعني.. 


خلاص هعرفك بنفسي.. انا خالد مهندس 28سنه  


ريم»...... 


خالد»برضو هتفضلي ساكته.. 


ريم»هو انا وحشه.. 


خالد»بالعكس انتِ جميله جداً واي شخص يتمناكِ.. 


ريم»شكرا.. هتاخد ارد من بابا.. 


*******

ريم وفقت علي العريس وتحدد موعد الزفاف..


مبروك يا عروسه.. 


ريم»الله يبارك فيك يا عمر.. 


عمر»فرحتلك من قلبي.. 


ريم بدموع»بس انا مش فرحانه يا عمر.. عايزاك تكون جنبي..


عمر »اكيد هاجي و هسلمك لي عريسك.. 


ريم»لدرجادي بتكرهني يا عمر.. 


عمر »سلام يا ريم..


ريم »الووو.. الوووو.. كمان قفلت السكه في وشي.. 


كاد ان يتمزق قلب ريم من الالم والوجع الذي بدخلها.. كادت تصرخ و تصرخ من كسرت قلبها.. 


في مكان اخر.. 


مكنش لازم تعمل كده يا عمر.. 


عمر»كان لازم يا خالد لازم تبعد عني.. 


خالد»قولها يا عمر هي بتحبك وهتستحمل معاك اي حاجه.. 


عمر بدموع»مقدرش يا خالد مقدرش انا عيش دلوقتي لحد ما اشوفها باالفستان البيض.. وانتَ الوحيد اللي واثق انك هتحميها وهتخاف عليها من بعدي.. 


خالد»متقولش كده يا عمر انتَ اخويا وان شالله هتقوم بالسلامه.. 


عمر »امانه عليك تديها الورقه دي بعد ما امو... 


خالد قطع كلامه»متكملش يا صحبي.. 


عمر»توعدني تخلي بالك منها.. 


خالد»هتكون ليك لوحدك بس اما تقوم بالسلامه.. 


*******


جاء موعد الزفاف.. و تنزل عليهم بالفستان كانت تخطف الأنظار كانت مثل الضوءالساطع.. كانت مثل القمر في كامل وجههُ... يلتفت إليها عمر ويمسك بيديها لي يسلمها لعريسها.. ينظر لها نظرته الأخير كانَ يوداع من تسكُن قبله بل تسكُن روحهه كان يخفي و جهه عنها ليخفي دموعه عنها لكي لا ترها.. 


عمر»اتفضل عروستك يا عريس.. و الف مبروك  


خالد و هو ماسك نفسه من الدموع»الله يبارك فيك.. 


عمر»خلي بالك منها دي غاليه عليا.. قصدي عليناا وابتسم.. 


خالد»دي في عنيا.. 


الفرح كان ملينا بالبهجه عليَ وجوه النااس.. وكان الحزن يملأ وجهه عمر و ريم و خالد.. 


ريم كانت تنظر لي عمر و هو ينظر لها ويبتسم.. 


خالد»قدامك فرصه يا عمر روح قولها الحقيقه.. 


عمر»مش هقدر يا خالد مش هقدر اكسر فرحتها دي شايف ابتسمتها دي مش عايزه تفرق وشها في يوم.. 


خالد»انتَ ازاي كده يصحبي..مستحمل كل ده ازاي..  


عمر»ضحك وقال الصبر يا صحبي يلا روح لعروستك.. 


خالد»لا هنرقص سوا الاول.. 


عمر»يلاا.. 


عمر راح يرقص وكان ينظر لها كان يتأمل ملامحها وهي ترقص وتضحك غصبن عنه الدموع نزلت منهُ مساحه بسرعه عشان محدش يلاحظ بس خالد لاحظ.. عمر و هو بيرقص فجأة أغمّه عليه.. 


خالد و ريم جريوا عليه.. 


خالد دون وعي»قوم يا صحبي انتَ هتبقاا كويس قوم متخصنيش عليك انا مليش غيرك متعملش معايا كده.. انتَ بتخوفني صح انا عارف ان ده مقلب يلا قوم قوم عمر يلاا.. 


ريم كانت مصدومه من كلام خالد.. و هو ازاي يعرف عمر... وعمر ماله عندو اي اسئله كتيير بدور في دماغها.. 


خدوا عمر عليَ المستشفى.. 


خالد» انقذ صحبي يا دكتور.. عمر حياته في خطر.. 


ريم بدموع»عمر ماله وانتَ تعرفه منين فهمني في اي قولي الحقيقه.. 


خالد»هتعرفي كل حاجه من الورقه دي.. 


ريم خدت الورقه فتحتها.. 


انا اسف يا روح الروح كان لازم اتصرف معاكِ كده مكنتش هقدر اشوف دموعك لما تعرفي اني مريض اسف اني خبيت عليكِ مش عارف انتِ بتقراء الورقه دي امتاا قبل ما اموت ولا بعد.. المهم خالد ملهوش ذنب في دا كله.. خالد اتجوزك عشان انا طلبت منهُ كده.. هو الوحيد اللي هيحافظ عليكِ من بعدي.. لازم تعرفي اني بحبك يا ريم انتِ الوحيدها من عشقتها... انا عارف انك بتعيطي دلوقتي.. بس لو بتحبيني امسحي دموعك عشان دي غاليه عليا اووي ابتسمي عشان ابتسامتك بتحلي وشك.. بحبك يا من اول و اخر واحدها تسكُن قلبي.. عمر..


دموع ريم غرقت الورقه اللي في ايديها.. 


يخرج الدكتور من الغرفه.. 


خالد »طمني يا دكتور.. 


الدكتور»للأسف الحاله في مراحله اخيره.. 


ريم»لا مستحيل عمر هيكون كويس.. عمر هيرجعلي انا متاكده.. وجريت علي الغرفه.. 


دخلت عليه كان علي الاجهزه مش قادر يتكلم دقات قلبها تعلوا مع كل خطوه.. تمسك بيده.. عمرر.. 


عمر بتعب»ر.. ريم.. حبيبتي اهدي متعيطيش عشان خاطري انا مش قادر اشوفك كده.. 


ريم»خبيت عني ليه يا عمر.. 


عمر»عشان مشوفش دموعك دي.. ومسح دمعها من علي خدهاا..اوعديني انك تكملي حياتك مع خالد..


ريم»لا انا بحبك انتَ يا عمر مقدرش اعيش من غيرك انتَ الروح و دقات القلب ومحدش يقدر يعيش من غير روحهه.. 


عمر »تعاله يا خالد.. 


خالد بدموع» كفايه يصحبي كلام عشان كده هتتعب اكتر.. 


عمر»دي اخر فرصه ليه يا خالد.. هات ايدك.. 


اخد ايد خالد ومسك ايد ريم و شبك ايدهم في بعض.. اوعدني يا خالد انك هتحافظ عليها وانتِ كمان ريم لازم تخلي بالك منهُ دا اخ مش صاحب بس.. انا دلوقتي اطمنت عليكم..


صوت الاجهزه سفَر.. مات عمر وهو ماسك ايديهم وهما الدموع نزلت منهم.. 


ريم بدموع»قوم يا عمر قوم متسبنيش لوحدي يا عمر قوم يلاا انتَ وعدتني مره انك هتفضل معايا ليييه تمشي دلوقتي ليييه.. 


خالد»ليييه يا صحبي تمشي كده بسرعه دي كُنت انت الوحيد اللي في ضهري كُنت اخ ليه.. ربناا يرحمك يا صحبي..


وجع خالد كان زاي وجع ريم بالظبط خالد خسر اعز صديق عنده.. وريم خسرت حبها الوحيد.. يمكن القدر جمعهم عشان الاتنين عندهم نفس الوجع هيقدرو يشيلو عن بعض اي وجع.. 


بعد مرور عشر سنين... 


بس يا سيدي هي دي حكايه عمر وريم وخالد..


الطفل»حلوه اووي يا بابي الحكايه دي.. بس حرام ان عمر مات.. 


يلا يا عمر تعاله عشان تأكل.. 


عمر الطفل»حاضر يا مامي.. 


اه نسيت اقولكم انا و خالد اتجوزنا وخلفنا ولد اسمه عمر.. عشان يفضل الاسم موجود ما بناا ونفتكر عمر دائما.. 


تمت*

كُنت لي حُبَاً لا ينتهي 💞


بقلم»Asmaa Ebrahim 


رايكم يهمني..اتمنا تعجبكم

 

تعليقات

التنقل السريع