القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت انت حمايتي بقلم : #مروة_جلال في موسوعة القصص والروايات


سمية: انتي يا زفتة فين هدومي 

رنا : انا آسفة يا سمية هي لسة بتتغسل 

سمية بغضب: كذا مرة يا حيوانة اقولك اني اسمي سمية هانم 

رنا : بس انتي بنت عمي 

سمية : آه صحيح عمي اللي رماكي عندنا 

رنا وقد بدأت الدموع تتراكم في عينيها: أنا آسفة يا سمية هانم 

داليا : إيه يا سمية صوتك جايب آخر الشارع فيه ايه 

سمية بكذب : البنت الزبالة دي بتقل أدبها عليا 

داليا بغضب: روحي انجري شوفي شغلك 

لتسرع رنا الي عملها 

سمية : احنا هنفضل مستحملنها لحد امتي 

داليا بخبث: لحد ما ناخد كل فلوس أبوها 

سمية : أبوها هو عايش 

داليا : لا طبعا بس احنا وصيين عليها لحد ما تتم العشرين ولحد الوقت ده احنا عايشين من الفلوس دي ولازم نأمن مستقبلنا وكمان هي عايشة معانا خدامة 

سمية بخبث: بيعجبني تفكيرك يا مامي 

لتردف مرة أخرى: أما انا وقعت علي حتة واحد هيعيشني في نعيم بس يارب اعرف اوقعوا 

داليا بخبث: هتوقعيه يا حبيبتي هتوقعيه 

سمية : يارب انا هروح الجامعة بقي باي 

داليا : باي يا روحي 

لتردف مرة أخري : انتي يا بنت يا رنا 

رنا : نعم يا مرات عمي 

داليا : ايه مرات عمي دي اسمها مدام 

رنا بحزن: نعم يا مدام 

داليا : انزلي السوق وجيبي طلبات البيت عمي خميس ماجاش انهاردة 

رنا : بس انا عندي شغل كتير 

داليا : انا قولت كلمة ومش هقررها 

رنا : حاضر يا مدام 

لتنصرف رنا الي السوق وتشتري الطلبات 

لترن عليها داليا

رنا : ألو يا مدام 

داليا : روحي لسمية الجامعة واديها الفلوس اللي ادتهالك 

رنا : بس انا مش هعرف اورح الجامعه كده 

داليا : ايه يا بنتي انتي خدامة هتروحي ازاي يعني 

لتغلق معها رنا المكالمة 

رنا : يارب انا تعبت بجد ! 

في الجامعة 

سمية بدلع: إزيك يا إسلام 

إسلام بلا مبالاة : كويس فيه حاجة 

سمية : انا ومامي كنا عاملين بارتي وعازمينك عليها 

إسلام : سوري مش جاي 

سمية : كده تكسفني 

كان يكاد أن يتحدث الي أن سمع أصوات الضحك تعلوا 

أحد الشباب ؛ جاية تبيعي طماطم في الجامعة 

ليرد عليه الاخر: لا دي جاية تبيع خيار ههههه 

لتسرع سمية الي رنا 

سمية بغضب: الله يخربيتك فضحتيني جاية ليه 

رنا بحزن : كنت جايبالك الفلوس نستيها 

سمية : ماشي يلا هاتي وغوري 

رنا : طب أنا كنت عاوزة اروح معاكي علشان الفلوس مش هتكفي 

سمية : تروحي معايا ايه انتي اتجننتي 

رنا : بس السكة طويلة 

سمية بلامبالاة: وانا مالي 

رنا بحزن: تمام 

سمية بصوت عالي : معلش يا شباب دي الخدامة بتاعتنا 

ليضحك الجميع عليها 

ليذهب إسلام إليها 

إسلام: ممكن أوصلك 

رنا : مالوش لزوم 

إسلام : انا عارف ان الطريق بعيد بس استني الأول كده 

ليذهب الي الأشخاص الذين ضحكوا عليها 

إسلام بغضب: كلوا يعتذرلها حالا 

الشباب بخوف منه: حاضر 

ليتقدم الجميع بالاعتذار الي رنا 

إسلام : قابلة اعتذارهم 

رنا : ها 

إسلام: قابله الاعتذار 

رنا : أيوة 

إسلام : اتفضلي علشان أوصلك 

سمية : أنا هاجي معاكم 

إسلام : آسف فيه أشكال معينة بسمح ليها تدخل عربيتي 

لتنظر رنا الي سمية بخوف 

سمية : بس رنا هتيجي معايا 

رنا : حاضر 

إسلام بنفاذ صبر : إركبي معانا واخلصي 

سمية : أوكيه 

ليوصلهم إسلام الي البيت 

سمية : أوعي تنسي البارتي 

إسلام : تمام جاي 

في الحفلة 

كانت تعاني رنا من خدمة الجميع فهي أصبحت هزيلة وضعيفة 

إسلام وهو يمسك الميكروفون : جماعة انا قررت أخطب 

سمية بفرحة : أكيد انا 

ليكمل إسلام: هخطب رنا 

#الثانى

سمية بغضب: يعني انت تسيب ست الهانم وتبص لمساحة السلالم 

إسلام وهو يتجاهلها ويقترب من رنا: تقبلي يارنا تتجوزيني 

رنا بحزن: آسفة يا بيه بس انا مانفعش ليك 

سمية : أيوة زي ماهي قالت كده 

إسلام بابتسامة: أنا اتشرف بيكي قدام أي حد يا رنا 

رنا بخجل: بس أنا 

إسلام: ما بسش وافقي يارنا 

رنا بابتسامة: وانا موافقة 

سمية بغضب شديد: وانا مش موافقة 

داليا ؛ ولا أنا موافقة انا مرات عمها وفي مقام والدتها 

رنا بغضب: انتي عمرك ما هتبقي زي والدتي أبدا فاهمة 

داليا بتمثيل : انا يا حبيبتي 

رنا : أيوة انتي 

إسلام: انا مش هسمح انك تقعدي هنا يلا نمشي 

رنا بابتسامة: يلا 

لتغادر هي وإسلام 

في فيلا إسلام 

إسلام : انا هوريكي أوضتك علشان تريحي شوية وبعدين عاوز اتكلم معاكي 

رنا : أتكلم يا إسلام انا سامعاك 

إسلام : أولا كده انا أعرفك من زمان اوي 

رنا باستغراب: إزاي ؟! 

إسلام: أنا إسلام ابن سيف باشا صديق والدك الله يرحمه ولما شوفتك في الجامعة عرفت قد ايه انك متبهدلة وبابا طلب مني اني أساعدك علشان ترجعي حقك 

رنا بصدمة: يعني ايه يعني كل ده كان تمثيل 

إسلام بحزن: أنا عملت كده علشان أساعدك بس والله 

لتسمع صوت والد إسلام 

سيف: انتي رنا ؟! 

رنا بحزن: أيوة انا 

سيف بفرحة: بنت الغالي عاملة ايه ؟! 

رنا بابتسامة: الحمدلله 

سيف : ايه يا اسلام وريها أوضتها علشان ترتاح 

إسلام : حاضر يا بابا اتفضلي معايا يارنا ولتاني مرة بقررلك اعتذاري 

رنا بحزن : عادي 

إسلام : دي اوضتك يا رب تعجبك وانا خليت الدادة تجيبلك هدوم يارب تعجبك 

رنا بابتسامة: شكرا 

إسلام بابتسامة: العفو 

لتجلس رنا في غرفتها وتستحم وترتدي الملابس الجديده 

وكانت عبارة عن فستان باللون الوردي الذي أظهر جمالها ورونقها

لتسمع صوت الباب يصفق وتفتح 

رنا : مين ؟! 

لتجده إسلام 

رنا : أهلا 

إسلام باندهاش : رنا صح 

رنا بضحك : أيوة انا 

إسلام : طب يلا الغدا جاهز 

رنا بابتسامة: يلا 

ليجلس الجميع علي المائدة 

سيف : نورتي يا رنوات 

رنا بحزن: الاسم ده اللي بابا كان بيناديني بيه علي طول 

سيف : الله يرحمه 

ليردف :. يلا كلوا يا ولاد 

ليبدأ الجميع بتناول الطعام 

إسلام : بابا انا كنت عاوزك في موضوع بعد الاكل 

سيف : تمام يا إسلام 

ليردف : عن إذنك يا رنا البيت بيتك 

رنا بابتسامة: ربنا يخليك يا عمو 

لينصرف الجميع وتجلس رنا في الحديقة وتغني أغنيتها المفضلة وبصوتها الرائع لينسدل شعرها علي ظهرها بوضع جذاب 

إسلام: صوتك حلو 

رنا بخضة: مين 

إسلام: انا آسف اني خضيتك 

رنا : لا عادي انا تمام 

إسلام: كنت عاوز أقولك حاجة 

رنا باستغراب: اتفضل 

إسلام: أنا آسف والله علي سوء التفاهم اللي حصل 

رنا باحراج: لا عادي 

إسلام: أنا عرفت أن سمية ومامتها واخدين فلوس باباكي لحد ماتتمي السن القانوني 

رنا بصدمة : يعني بابا مش فقير 

إسلام: لا باباكي كان مستواه المادي نفس مستوانا 

رنا : طب وحقي هييجي إزاي 

إسلام بابتسامة: بالقانون يا رنوات ولا بلاش اقولك كده 

رنا بخجل '. لا عادي احنا اصحاب 

إسلام: ده شرف ليا 

حارس الأمن : انا آسف يا أستاذ اسلام بس فيه واحدة برة بتقول انها تعرف حضرتك 

ميرا : أيوة انا يا سولي انا جايالك انا وابننا 

إسلام بصدمة : ابننا ؟! 

يتبع 

 البارت الثالث 

#الثالث

إسلام بغضب: ابننا ايه انتي بتقولي ايه انتي انا عمري مالمستك 

ميرا بحزن مصطنع : فاكر يوم ما كنا سهرانين مع بعض وشربنا اهو ده اللي حصل 

إسلام بصوت عالي: ميرا انتي صاحبتي لو عاوزاني اساعدك قوليلي لكن تيجي تتبلي عليا فده اللي مش هرضي بيه 

بقلم : مروة جلال سيف بضيق: ايه اللي انا سمعته ده يا إسلام 

إسلام بتوتر : صدقني يا بابا انا معرفش حاجة عن الموضوع ده 

ميرا بكذب: لا يا عمو يعرف ويعرف اوي كمان اللي في بطني يبقي ابنه 

سيف بضيق: انا ماكنتش اعرف ان مخلف عيل كنت مفكرك راجل يعتمد عليه لكن خيبت ظني فيك "بقلم مروة جلال " 

إسلام بمقاطعة: بابا صدقني مفيش حاجة حصلت بينا قولي حاجة يا ميرا قولي الحقيقة 

ميرا بتوتر : الحقيقة انك ابو ابني 

بقلم "مروة جلال "إسلام وهو يقترب منها: انا لحد الان كنت محترم معاكي لكن دلوقتي شكلي هعمل معاكي الغلط 

سيف وهو يصفعه بشده: اسكت يا حيوان عملت العملة وخايف منها 

إسلام بصدمة: انت بتضربني يا بابا 

سيف بغضب: لما تبقي قليل الادب يبقي تنضرب يا إسلام وشكلي كنت غلطان معاك لما عاملتك كراجل انت لسة عيل 

إسلام وهو ينظر لرنا : صدقيني انتي يا رنا انا مش كذاب 

رنا بعيون مدمعه: انا ماليش دعوه 

إسلام: لا ليكي دعوه لازما تصدقي يا رنا لازما 

سيف بغضب: وبتلعب كمان علي رنا لا ده انت طلعت كمان مش سهل 

إسلام بحزن: انا ماكنتش اعرف انك مش واثق فيا يا بابا ماكنتش اعرف كده خالص 

لينصرف بسرعة خارج البيت 

ميرا بخبث: سوري يا عمو علي اللي حصل بس انت عارف ان بنات الناس مش لعبه 

سيف : عندك حق يا بنتي وانا هتكفل بكل مصاريف الولادة 

ميرا بحزن مصطنع : بس ابني محتاج أبوه 

رنا بغضب: انا هطلع أرتاح يا عمو 

سيف بحزن: اطلعي يارنا 

ليردف مرة أخرى: وانتي يا ميرا اتفضلي جوه حفيدي لازم يفضل معايا 

ميرا بحزن مصطنع: شكرا يا عمو لانك ساعدتني انا ماكنتش اعرف ان إسلام كده خالص 

سيف بضيق: ماتجيبيش سيرته يلا اتفضلي جوه 

بقلم مروة جلال ميرا بحزن مصطنع: تمام 

__________________________________________

إسلام: انا مش عارف هي عملت كده ليه 

رامز: بس ممكن تكون فعلا صادقة يا إسلام 

إسلام: حتي انت لا يمكن تكون صادقة انا فاكر اليوم ده كويس انا كنت بعمل نفسي بشرب ده انا حتي اللي وصلتها البيت اليوم ده 

رامز باستغراب: وهي في بنت تشبه نفسها 

إسلام بغضب؛ معرفش بس انا لازم اتصرف اعمل ايه ؟! 

رامز : مفيش غير حل واحد انك تثبت كذبها 

إسلام : وده ازاي بقي ؟! 

رامز : تتجوزها 

إسلام: انت عبيط يا رامز ده انا كده بثبت صدقها مش كذبها 

رامز : زي ما بقولك كده وبعدين تراقبها وتراقب تصرفاتها وتشوف هي عملت كده ليه 

إسلام: طب مفيش حل تاني 

رامز بكذب: لا (ده طلعوا عصابه😐) 

إسلام: وانا مش هتجوزها حتي لو اضطريت اني مرجعش البيت تاني 

رامز بضيق: تمام يا صاحبي بس انا كنت حابب اساعد بس 

إسلام بحزن: تشكر يلا بقي علشان عاوز انام 

رامز بحنق: اتفضل نام جوه 

ليدخل إسلام الغرفة 

ليسرع رامز بألاتصال بميرا: بقولك ايه انتي طلعتي فاشلة خالص 

ميرا : ليه بس ده الخطة ماشية الله اكبر 

رامز: الواد فاكر اليوم وعارف انوا ماشربش حاجة شكلنا كده هنطلع من المولد بلا حمص 

وهنا تستمع رنا الي كلماتها وتصدم بشدة 

ميرا : ما تخافش الراجل العجوز هنا شايلني علي كفوف الراحة وبكرة اجيب الفلوس ونتجوز يا حبيبي

رامز بتهرب: أن شاء الله بس اقنعوا يتجوزك 

ميرا: ماتخافش كده كل حاجة هتبقي احسن

رنا بخوف: يانهاري دي طلعت عصابة معني كده أن إسلام برئ انا لازم افضحها 

_____________________________________________

في صباح اليوم التالي 

رنا : انا هخرج شوية يا عمو انهاردة 

سيف: تمام يارنا 

رنا بخبث: ايه رأيك تخرجي معايا انتي كمان يا ميرا ونبقي أصحاب وكده 

ميرا : اوك يا رنا 

رنا : طب انا هروح اجهز انا بقي 

ميرا : وانا كمان هجهز 

رنا : تمام 

في غرفة رنا 

رنا: ألو يا إسلام انا عرفت انك برئ 

إسلام : بجد 

رنا : أيوة انا سمعتها امبارح بتكلم واحد اسمه رامز 

إسلام بصدمة: رامز ؟! 

رنا : ايوة انت تعرفه 

إسلام:ايوة 

رنا : المهم انا اخدتها علشان نخرج عاوزة اقابلك هناك في (............)

إسلام باستغراب: ليه ؟! 

رنا : هفهمك هناك المهم تيجي ولو تعرف اللي اسمه رامز ده تجيبه معاك 

إسلام : حاضر هجيبه شكرا يا رنا 

رنا بخجل: العفو 

___________________________________________

إسلام بضيق: بقولك ايه يا صاحبي ماتيجي معايا مشوار 

رامز : مشوار ايه ده 

إسلام بمكر : هتعرف لما نروح 

رامز بتوتر : تمام يا صاحبي 

إسلام: طب يلا بقي 

رامز : اممممم يلا 

_________________________________________ 

رنا : معلش يا ميرا هدخل الحمام هسيب الفون معاكي 

ميرا؛ تمام يا حبيبتي اجي معاكي 

رنا : لا خليكي علشان الحمل وكده 

ميرا : حاضر 

رنا : بس بس 

لينتبه إسلام الي رنا وهي تناديه 

إسلام: بقولك ايه يارامز انا هدخل الحمام 

رامز : تمام هقعد علي لما تيجي 

ليتجه إسلام الي رنا 

رنا : بص بقي انا سيبت الفون بتاعي معاها بيسجل 

إسلام بتساؤل: طب ايه اللي عرفك أنهم ممكن يتكلموا هناك 

رنا بابتسامة: انا عارفة ثق فيا 

إسلام بابتسامة وهو يقترب منها: واثق فيكي يا رنوات 

رنا بخجل : طب ايه 

إسلام: ايه ؟!.

رنا بخجل: ابعد شوية 

إسلام: حاضر طب احنا هنروح امتي ليهم 

رنا : أتصدق انا فكرت في كل حاجة الا الحاجة دي 

إسلام: يعني انا وثقت في الشخص الغلط 

رنا : استني بس هنعرف أن شاء الله 

__________________________________________

رامز بضيق: انتي بتعملي ايه هنا ؟! 

ميرا بفرحة: حبيبي عامل ايه ؟! 

رامز:  ردي عليا

ميرا : كنت جاية مع رنا ودخلت الحمام 

رامز : شكلنا اتكشفنا يا متخلفة 

ميرا : انا متخلفة ولا انت اللي واحد حيوان وواطي وخاين كمان 

رامز : مش وقتك 

ميرا بغضب: لا وقتي انا اللي غلطانة اني سلمتلك نفسي وانا عارفة انك عمرك ما هتتجوزني 

رامز : ايوة عمري ماهتجوزك وهتجوز واحده شمال ليه انا أخري اطلع منك بمصلحة 

ميرا : يعني ايه 

رامز : يعني انا كنت بضحك عليكي علشان اطلع منك بمصلحة لكن طلعتي واحدة متخلفة 

______________________________________

رنا : شكلها سخنت 

إسلام بفخر : مش قولتلك أن الخطة هتنجح 

رنا : يا شيخ اتنيل ده انت من خمس دقايق كنت عمال بتدعي عليا 

إسلام: طب ايه هنعمل ايه دلوقتي 

رنا : اتقل يا نهار احمر دول هربوا 

#انت_حمايتي

#الاخير 

رنا :  يانهار أحمر ...دول هربوا بس مش مشكلة هاخد التسجيل بتاعهم وهوريه لعمو وهو أكيد هيصدقك .

إسلام بحزن: مش فارقة كتير يا رنوات .

رنا بابتسامة جميلة : مقدار الزعل من مقدار الغلاوة وبعدين انت ماشوفتش حالة باباك لما عرف الحوار ده بقولك ايه انت وهو مالكوش غير بعض .

إسلام : تفتكري هيصدقني وعلاقتنا هترجع زي الاول تاني 

رنا بابتسامة: شور يا بني انت ما تعرفنيش ولا ايه ؟!

إسلام: انا مش عارف انا واثق فيكي ليه أصلا 

رنا بخجل: يمكن مثلا علشان طيبة 

إسلام: لا انا مش بمدح انا بقول انك واحدة هبلة وهتضيعينا 

رنا بعصبية : طب أتصدق اني غلطانة 

إسلام بضحك : خدي طب يا بنتي 

رنا : اخلص يلا علشان نروح لعمو 

إسلام : عليا الطلاق واحد صاحبي ...


في منزل إسلام 

سيف بحزن وهو ينظر إلي صورة زوجته "شوفتي اسلام يا صوفي "

رنا بابتسامة: ماله اسلام يا باشا ما هو كويس اهو وطلع برئ كمان 

سيف : انت ايه اللي جابك هنا 

رنا : هدووء كدا لو سمحتم في القاعة 

لتردف مرة أخري : اسمع كده يا عمو 

ليستمع سيف بصدمة 

رنا بحزن : شوفت بقي يا عمو أن إسلام برئ 

سيف بحزن : انا عمري ما هكابر في الغلط يا بني أنا آسف وحقك عليا غصب عني 

إسلام: لا يا بابا ما تقولش كده انت هتفضل جزمتك فوق رقبتي علطول 

ليحتضنوا بعضهم البعض 

رنا بابتسامة : بس البت المعصعصة دي طلعت حرباية 

رنا وهي تقلدها بطريقة مضحكة: أنا حامل يا سولي 

ليضحك الجميع عليها 

إسلام : بابا انا قررت اتجوز رنا مش هلاقيها احسن منها 

سيف: اللي هي تشوفه يا بني 

رنا بخجل : سيبني افكر 

إسلام بصدمة : نعم 

رنا بابتسامة: خلاص يا عم انا وافقت اصلا من زمان 

سيف : والفرح الاسبوع اللي جاي 


بعد مرور أسبوع

رنا بحزن: ياريتك كنتي معايا يا ماما دلوقتي انتي وبابا 

إسلام بابتسامة: ما ينفعش إسلام وبعدين فيه عروسة تزعل يوم فرحها يا رنوات 

رنا بخجل: انت دخلت ازاي 

إسلام: من الباب يا حبيبتي يعني منين يعني 

رنا : لا والله أتصدق كنت بحسبك دخلت من الشباك 

إسلام بضحك : سؤال غير منطقي بالمرة بس قوليلي هي ماما كانت نحلة 

رنا باستغراب: ليه يا خفيف 

إسلام: علشان تجيب العسل ده كله ... 

رنا باحراج : إسلام بقي الله 

إسلام: يلا ننزل بقي المعازيم هيضربونا 

رنا بابتسامة: يلا .. 

لينزل إسلام ورنا علي السلالم بطريقة فخمة وتحيط بهم العيون الحاقدة من كل مكان 

رنا : انا خايفة

إسلام: ما تخافيش 

إسلام وهو يمسك الميكروفون: النهاردة حابب اطلع ناس حرامية من الحفلة الانسة سمية ووالدتها 

سمية بتوتر : حرامية ازاي يعني 

إسلام بضحك : مش عارفه ازاي يا آنسة انا دلوقتي معايا كل الاوراق اللي تضمن حق مراتي من ميراث ابوها اللي انتوا نهبتوه منها 

ليردف مرة أخرى : حبيت تكون رحلة القبض عليكم في فرحنا علشان يبقى اسعد يوم في حياتنا 

سمية بدموع: بس انا ماليش دعوة ماما هي السبب 

والدتها: انا وهي يا حضرة الظابط هي كمان اتفقت معايا 

إسلام بغضب  : انا بجد عمري ما شوفت اقذر منكم 

ليردف: لو سمحت خدهم بسرعة 

رنا بدموع : انت عملت كل ده علشاني 

إسلام وهو يقبل رأسها : واعمل أكتر من كده كمان يا رنوات انا حمايتك واللي هحميكي من العالم كله 

رنا بابتسامة : ربنا يباركلي فيك يا حبيبي ..

إسلام بمرح  : هو كده الفرح باظ ولا ايه يلا ارقصوا 

ليستمر الفرح بسعادة كبيرة


بعد مرور عام 

رنا : يا إسلااااااام خد ابنك 

إسلام بخضة : ايه سرينة واتفتحت انا انخدغت فيكي ما ينفعش ارجعك واخد خصم 

رنا : ما هو ده اللي انت فالح فيه الهزار خد ابنك عاوزة انام شوية بقالي يومين ما نمتش 

إسلام وهو يقبلها من خدودها؛ تعالي نامي في حضني يا رنوات يلا 

رنا بابتسامة: طب و زين 

إسلام وهو ينظر له بغضب : لو ما نمتش دلوقتي مش هترضع لمدة أسبوع ايه رايك 

ليسكت زين وكأنه فهم مجري الحديث 

إسلام بمرح؛ مسيطر انا 

ليردف : يلا يا قلبي تعالي في حضني 

لتنام رنا في حضنه وهي مبتسمة 

"كنت انت الحماية لي عندما هاجمني الكثير " 

تمت .... 

بقلم : #مروة_جلال

اتفاعلو بعشر تعليقات ولايك وتفاعل كتير


 

تعليقات

التنقل السريع