البارت السادس..
..بمنزل معاذ..
بلهفه وفزغ..يحاول معاذ أفاقه فاطيما..امام اعين شاهنده الحاقده واعين والدته الباكيه..
بحنان بالغ..يخبط على وجناتيها..ويسكب القليل من زجاجه عطر على يده ويسير بأصابعه حول انفها ويهمس بأذنها برجاء..
معاذ:فاطيما..فوقى حبيبتى ابوس ايدك..
هاله:ببكاء..يا حبيبتى يا بنتى..اوعى يا معاذ خلينى البسها هدومها ونوديها اقرب مستشفى يا ابنى..
شاهنده:ببكاء مزيف..ايوه فعلا وشها اصفر اوى لتكون ماتت..همست بسرها..امين يارب..
شهقت هاله ونظرت لشاهنده بشرار وتحدثت بغضب..
هاله:ايه اللى بتقوليه دا يا شاهنده..بعيد الشر عنها ربنا يحميها لشبابها..
معاذ:بعلو صوته..شاااااااهنده..امشى اطلعى برررررره..
خبطت شاهنده الارض بقدميها بغضب..وجزت على اسنانها بغيظ..وسارت للخارج وهى تسب وتلعن بسرها..
لحظات وبدأت فاطيما تستعيد وعيها..ليلتقط معاذ أنفاسه أخيرا بصوتا مسموع..وتنهدت هاله برتياح وهمست بسرها..
هاله:الحمد لله يارب..ربنا يحفظك يا فاطيما انتى وابنى معاذ يارب..نظرت لأثر شاهنده..ويبعد عنكم اى شر..
بوهن رفعت فاطيما يدها على جبهتها وتأوهت بصوتا خافض..أسرع معاذ واعتدل جالسا بجوارها وجذبها لداخل حضنه ويده تربط برفق على شعرها..وبعشق شديد يظهر بنبره صوته همس..
معاذ:فاطيما..انتى سامعنى حبيبتى..حركت فاطيما رأسها بالايجاب..قبل هو جبهتها بعمق..طيب خلينى البسك واوديكى المستشفى..حركت فاطيما راسها بالرفض وتمسكت به بقوه دافنه وجهها بصدره بخوف تبكى بصوتا مكتوم..
اقتربت هاله وربطت على يد فاطيما وبحنان تحدثت..
هاله:فاطيما يا حبيبتى خلينا نروح المستشفى نطمن عليكى..
بصوتا يكاد يكون مسموع همست فاطيما من بين شهقاتها..
فاطيما:اطمنى يا مرات عمى..انا الحمد لله كويسه..
هاله:طيب انا هعملك كوبايه عصير تشربيها على ما اجهز الأكل علشان تاكلى وتاخدى علاجك..نظرت لابنها..خليك معاها يا معاذ على ما اخلص واجيلها..
حرك معاذ رأسه بالايجاب..فهو من الاساس لم يكن ينوى تركها..نهت هاله حديثها وسارت لخارج الغرفه غالقه الباب خلفها..
بلهفه..ذاد معاذ من ضم فاطيما وبهمس تحدث..
معاذ:فاطيما..حاسه بحاجه بتوجعك..
انتفضت فاطيما بين يديه..وببطئ ابتعدت عنه واعتدلت بجلستها..كتمت أنفاسها وفتحت عيونها بحذر..لتشهق بعنف وتغلقهم مره أخرى سريعا..وتتحرك بهستريا على الفراش..
أسرع معاذ بالسيطره على حركتها وانتشلها داخل حضنه ظهرها مقابل صدره بحمايا ظنا منه انها تعانى من نوبه فزع حين تذكرت تلك الحشرات..ظل محتضنها قليلا ويهمس بأذنها بحنان..
حبيبتى متخافيش..انا معاكى..
تعالت شهقات فاطيما..هشششش..اهدى يا فاطيما..
اعتدل بجلسته وأصبح امامها جالس ارضا على ركبتيه ممسك بوجهها بين يديه واكمل..فاطيما انتى قويه ومش ضعيفه علشان تبقى مرعوبه كده..وبعدين انتى خايفه وانا معاكى..حركت فاطيما راسها بالنفى..بعد معاذ شعرها عن عيونها وهمس ببتسامه عاشقه..شطوره يا احلى طماطم..
ساد الهدوء بالغرفه قليلا..كلا منهم ملتزم الصمت..
مكتفى معاذ بربط على وجهها ومسح دموعها بحنان..
لتقرر هى فتح عيونها مره اخرى..
ولكن هذه المره فتحتهم بتساع..
حاله من الزهول والصدمه وعدم الاستيعاب سيطرت عليها جعلتها تفقد النطق..
فقط تنظر للفراغ امامها بعدم تصديق..
دموعها تهبط بغزاره على وجناتيها دون توقف..
تبكى بنحيب لكن دون صوت..
امامها معاذ يجلس ارضا على ركبتيه..
ممسك بوجهها بين يديه وبتأثر شديد همس..
فاطيما يااااا حبيبتى اهدى ارجوكى وكفايا عياط..
أمسك يدها بين يديه يربط عليها بحنان بالغ وبهدوء تحدث..
خدى نفس كده واهدى خالص ومتخفيش من اى حاجه ولا اى حد..رفع كلتا يدها وضعها على وجناتيه وسار بها على لحيته وعيناه وكافه وجهه..انا جنبك..احكيلى ايه اللى حصل..جز على اسنانه بعنف..وايه اللى جاب الحشرات دى عليكى..ارتعشت جسد فاطيما بعنف..وبصعوبه التفت بوجهها حتى استقرت بنظرها على وجه معاذ ودموعها ذادت بالانهمار اكثر..حاولت تحريك فمها والنطق بحرف واحد لكن لم يسعفها لسانها..ليصرخ قلبها بفرحه عارمه..
فاطيما:انا شيفاك..اذادت حده بكائها وتعالت شهقاتها اكثر..
انا شيفاك يا أبيه..تأوهت بصوتا عالى..ااااااه يا أبيه معاذ..
أنتشلها هو داخل حضنه بلهفه وارتمى على ظهره أرضا جعلها تعتليه وبعشق شديد همس بأذنها..
معاذ:سلامتك من الأه يا حبيبه قلب أبيه معاذ..بكل قوته يضمها داخل حضنه..وهى متمسكه به بكلتا يدها دافنه وجهها بعنقه تبكى بنحيب..غافله عن من اصبح بعالم أخر..
فقط هو اكثر من مستمتع بملمس جسدها على جسده..
نبض قلبها على صدره..رائحتها المثيره التى تذيب عقله..
انفاسها الساخنه على بشرته التى اهلكت قلبه..
كل هذا جعله كالمغيب..بل كالمخمور بعشقها..صوت انفاسه اصبحت عاليه..وبكل ما يحمل من عشق..بدأ يسير بكلتا يده على كافه ظهرها حتى اوشك على الوصول لمنحنياتها لتنتبه فاطيما وتكف عن البكاء وتتسع عيونها على اخرها وبلحظه كانت انتفضت مبتعده عنه سريعا..
وبتوتر وخجل تحدثت..
فاطيما:انا..همت بالنطق انها أستعاده بصرها وانها الأن تراه لكنها تراجعت..اححم..انا عايزه اشرب عصير..
اغمض معاذ عينه بعنف وهمس بشفاتيه..
معاذ:غبى يا معاذ..لمحت فاطيما حركه شفاتيه وفهمت حديثه..اعتدل معاذ وهب واقفا وحملها عن الارض وضعها على الفراش ونظر لها ببتسامه عاشقه..
فى حين هى تنظر له بنبهار وشوقا جارف تتأمل ملامحه وقد حسمت امرها بعدم اخباره انها استعادت بصرها حتى ترى ما هى النظره التى اخبرتها عنها صديقتها مى..
لتنصدم من نظره معاذ المتوجهه لشفاتيها ينظر لهم برغبه واضحه فى تقبيلها وبصعوبه ابتلع ريقه وبل شفاتيه بلسانه وتنهدت بصوتا خافض وتنحنح محاولا اخراج صوته حين لمح أحمرار وجناتيها بشده..
معاذ:احححم..طيب هساعدك تلبس؟!!..قطعته فاطيما سريعا..
فاطيما:لا انا هلبس يا ابيه..أطمن الحمد لله انا بقيت احسن..
معاذ:بفرحه..الحمد لله يا طماطم..قبل وجناتيها بعمق قبله جعلتها تكتم أنفاسها..هجبلك العصير على ما تلبسى علشان تحكيلى ايه اللى حصلك بالظبط..
حركت فاطيما رأسها بالأيجاب..ليهب معاذ واقفا واتجه نحو الخارج..اسرعت فاطيما نحو المرأه ووقف امامها تنظر لشكلها بعيون يغرقها الدمع وبضحك وبكاء همست بسرها..
فاطيما:الحمد لله يااارب..اللهم لك الحمد..وضعت يدها على قلبها..كلامك طلع صح يا مى..نظرت ابيه معاذ مش نظره أخويه خالص..وضعت احدى اصابعها بفمها..اقولهم انى فتحت دلوقتى ولا استنى شويه كمان..ابتسمت بتساع..لا هقولهم دلوقتى اكيد هيفرحو اوى..اسرعت برتداء ثيابها على عجل..وهمت بالخروج من الغرفه لتتفاجئ بشاهنده تقتحم الغرفه عليها دون استأذان وبكره وحقد ظاهر على ملامحها نظرت لها نظره مشمئزه..وبصوت عكس هيئتها تحدثت بخوف مصتنع..
شاهنده:فاطيما يا حبيبتى..بصقت عليا بدون صوت..
عامله ايه دلوقتى..
بصدمه همست فاطيما بسرها..
فاطيما:بتفى عليا يا ابله شاهنده؟!!..
وايه نظرتك دى؟!..اعوذ بالله..ايه الكره والحقد دا كله..
لتنصدم أكثر حين سارت شاهنده نحو سريرها والقت عليه الكثير من الدبابيس وعادت مكانها مره اخرى وبستغراب مصتنع تحدثت..
شاهنده:انتى مبترديش عليا ليه يا فاطيما..اقتربت منها وامسكت يدها بقليل من العنف..شكلك لسه تعبانه تعالى نامى فى سريرك وارتاحى شويه..
تصنمت فاطيما وبخطوات مرتعشه سارت معها وهمت بالجلوس على الفراش..
لكن صوت معاذ جعلها تقف مكانها..
معاذ:فااطيما..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بشقه عابد وايه..
أخطأت ايه بكدبها على زوجها..وستعاقب..
بعتاب نظر عابد لعيون زوجته وبأنفاس لاهثه همس أمام شفاتيها..
عابد:كان فى داعى لخوفك منى اللى خلاكى تكدبى عليا يا ايه؟!!..
بعشق..تنظر له أيه..وبخجل..حركت رأسها بالنفى..
على مضض..وأخيرا..استطاع عابد التحكم فى ثوره مشاعره وابتعد عن زوجته بحذر..
لتمسك هى يده بلهفه وتهمس بصوتا مبحوح..
ايه:عابد..لم ينظر لها..فجذبت هى الغطاء حولها واعتدلت قليلا ومدت يدها لوجهه تحثه على النظر لها وبهيام اكملت..
رايح فين..نظرت لعيناه بعمق..خلينى فى حضنك شويه..
عابد:بجمود..لا..ابتسم بصتناع..علشان انتى بتخافى منى..
نهى جملته وهب واقفا..لتشهق ايه بعنف وترتمى على الفراش تخفى وجهها به وبصوتا مكتوم تحدثت بخجل..
ايه:مش تلبس حاجه الاول قبل ما تقوم يا عبودى..
تجاهل هو حديثها وسحب منشفه واتجه نحو الحمام..وبوعيد همس بداخله..
عابد:انا هعرف ازاى احرمك تكدبى عليا بعد كده يا ايه..
فى حين ان ايه تهمس لنفسها بتأنيب..
ايه:مكنش ينفع اكدب عليك يا عبودى..تنهدت بهيام..خصوصا انك طلعت حنين اوى وتجنن يا عابد..عبست بملامحها..بس شكلك كده هتغلبنى على ما اصلحك..
..بعد مرور عده ايام..
يقف عابد بالمطبخ يجهز طبق من السلطه يفضلها هو كثيرا..
وزوجته تعد الغداء بصمت دون النطق بحرف..
فقط نظرتهم تتحدث..نظرته هو عاتبه..ونظرتها هى راجيه..
فبرغم من معاملته لها التى بغايه العشق..الا انه لم ينسى لها كدبتها حتى الأن..
لتبتسم هى بخبث وتقترب منه التصقت بظهره وتحدثت ببراءه مصتنعه..
ايه:أحطلك ملح؟!..رسم البرود واللامبالاه عكس بركان النيران الذى انفجر بأوردته وبجمود تحدث..
عابد:شكرا..
لفت يدها حول خصره تضمه بكل قوتها وأكملت بميوعه..
أيه:طيب احطلك شطه..نهت جملتها وتسللت يدها الصغيره الخبيثه نحو عضلات بطنه تتحسسها بعبث..
ببطئ بعد هو يدها عنه واستدار لها وتحدث بحاجب مرفوع..
عابد:حطى لسانك جوه بوقك وايدك جنبك..
امسك وجناتيها بين أصابعه..تعرفى؟!!..
بشقاوه..قذفت له قبله بالهواء..وبأغراء عضت على شفاتيها وهمست..
ايه:تؤ..مش بعرف..تعلقت برقبته..انا بحب العب فى اشيائى..
وقفت على اطراف اصابعها وقبلت لحيته..
يا أشيائى انت يا عبودى يا قمر..
بصعوبه..كتم ضحكته وفك يدها من حول رقبته وسار لخارج المطبخ وبغيظ شديد همس بسره..
عابد:ااااه يا لهووووى يا مستهووووى على مانجتى اللى طابت وطالبه الأكال..امممممم..وحياه أمك لهفترسك يا يويتى..
بالمطبخ..تدور أيه حول نفسها ذهابا وايابا..وببكاء مصتنع همست بسرها..
أيه:مش راضى تنسى وتصالحنى ليه بقى يا عابد..انت كده هتخلينى اعمل حاجه مش واخده عليها ابدا..اووووف..
ظلت قليلا بالمطبخ تتابع عمل الغداء حتى انتهت وبلهفه ركضت لخارج المطبخ تبحث عن زوجها وبتشجيع همست بسرها..انتى غلطتى يا يويو يبقى لازم تصلحى جوزك..ابتسمت بخبث..كما ينبغى..
ببطئ اقتربت منه وهمست..
..انا اسفه..
نطقت بها ايه بندم ودموع تلتمع بعيونها..
بلامبالاه..نظر لها عابد نظره خاطفه وعاد النظر مره اخرى للتلفاز امامه..
عبست هى بملامحها وهبت واقفه امامه واضعه يدها بخصرها واكملت بغيظ..عابد على فكره انا بتأسفلك ودى حاجه بالنسبالى مبتتكررش كتير..
عابد:بجمود..امممم..يعنى انتى تكرمتى وتعطفتى واتأسفتيلى فبتالى انا احمد ربنا واعدى الكدبه السوده اللى كدبتيها عليا فى بدايه حياتنا..على صوته..صح يا أيه..
أيه:بطفوله..يا عابد ما انا قولتلك انى كنت مرعوبه..
ضحكت بدلع..مكنتش اعرف ان الجواز حلو كده..
غمزت له بشقاوه..ويجنن..
ابتعد عابد بنظره عنها سريعا بعدما شعر بتشنج جسده وتسارع نبضات قلبه حد الجنون من دلعها عليه هذا الذى يذيب قلبه..أخذ نفس عميق وتأوه بسره بقوه..
عابد:اااه يا بنت اللذينه يا قمر يا مجننه عابد..
جز على اسنانه..هقوم افترسك حالا بدلعك دا..
اقتربت ايه منه وسارت بأصابع يدها على صدره العارى وبجديه مصتنعه همست بأغراء..
أيه:عندك حق يا عبودى..قبلت لحيته قبله رقيقه..
انا غلطانه انى كدبت عليك فى بدايه حياتنا..
قبلته مره اخرى برقه اشد..
وانت ليك حق تزعل وتعاقبنى اشد عقاب..
التمعت عيونها بالدمع..
بس اوعى تكون قاسى عليا يا عبودى..
ألتفت بيدها حول عنقه..
وبعشق شديد تأملت ملامحه وبهمس اكملت..
عاقبنى يا عابد..ابتسمت له ابتسامتها المهلكه..
انا ادمنت عقابك يا عبودى؟؟!!..
قطع هو حديثها بشفاتيه..بقبله عاشقه..متلهفه لاقصى حد..
يغرقها بوابل قبلاته الساخنه على كافه وجهها وبين كل قبله واخرى يهمس..
عابد:فى مفاجأه ليكى انهارده..قبل أسفل شفاتيها بعمق..أستعدى..نهى كلمته وسحبها لأعماق بحور عشقه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بمنزل معاذ..
تجلس مى وفاطيما بالبلكونه..
وبزهول وهمس تحدثت مى..يعنى لسه محدش يعرف انك الحمد لله فتحتى..
فاطيما:بهمس..لا لسه..عبست بملامحها..اقول ازاى بس بعد اللى شوفته دا يا مى..
بقولك ابيه معاذ طلع..احححم..بيعشقنى يابت..
تنهدت بصوتا مسموع..انا مش قادره اصدق..جزت على اسنانها..ولا ابله زفته اللى بتعمل فيا كل عمله وعمله أسود من اللى قبلها..مره تحطلى دبابيس على السرير..ومره تكوب عليا عصير..صمتت فجأه واتسعت عيونها على اخرها..تبقى هى اللى حطتلى أزازه الشامبو اللى مليانه حشرات يا مى..
مى:بغضب..وانتى ساكتلها لييييه يا بت انتى..ما تديها على حنطور عنيها الحيزبونه دى وقولى لمعاذ خليه يطلقها ويخلص من غلها وشرها دا..
فاطيما:ببتسامه متألمه..مش بالساهل كده يا مى..انا لو عملت كده يبقى بخرب بيت وانا مستحيل اكون السبب فى خراب بيته يا مى..
مى:اممم..يبقى خليكى كده لحد ما شاهنده دى تعمل فيكى نصيبه يا فاطيما..
فاطيما:كانت تقدر تعملها فعلا وانا عاميه ومش شايفاها على حقيقتها..لكن انا الحمد لله ربنا رجعلى بصرى وهفضل مرقباها لحد ما اشوف اخرها..اغمضت عيونها بعنف وأكملت بسرها..خصوصا بعد ما شوفت الرسايل اللى على تليفونها بدل انها على علاقه بواحد غير ابيه معاذ..
غافلين عن شاهنده التى تستمع لهم بغل شديد وبوعيد همست بسرها..
شاهنده:بقى انتى بتشوفى يا حيوانه..طيب انا بقى هخلص عليكى خالص..
هبت مى واقفه وتحدثت بستعجال..
مى:طيب انا لازم امشى دلوقتى علشان مهاب مستنينى تحت وباذن الله هجيلك تانى يا حبيبتى..قبلتها..انا مكنتش عايزه اسيبك معاها لوحدك والله بس اعمل ايه مهاب عمال يرن..
فاطيما:حبيبتى يا مى متخفيش عليا..طنط هاله زمنها على وصول..روحى انتى لجوزك انتى فعلا اتأخرتى عليه..
مى:ماشى يا حبيبتى..بس انتى خلى بالك من نفسك..
هبت فاطيما واقفه واحتضنت مى وأذا فجأه تركض شاهنده بتجاههم وتدفعهم بكل قوتها لخارج البلكونه عن قصد حتى اصبحو اثنانتهم معلقين بسور البلكونه من الخارج وبعلو صوتهم بدأو يصرخون بفزع؟؟!!..
رأيكم وتوقعتكم..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت السابع..
..بدايه صداقه صادقه..
معاذ..
يقود سيارته بوجه يظهر عليه الضيق..
بجواره تجلس والدته تربط على يده بحنان وتتحدث بتعقل..
هاله:يا ابنى متستعجلش..واصبر عليها..
معاذ:بغضب..اصبر اكتر من كده يا امى..
خبط على المقود بقوه..
دى تحمد ربنا بعد اللى عملته أنى هطلقها بس مش هقتلها..
هاله:بعتاب..يا حبيبى مكنش يصح انك تكلمها من اكونت تانى و؟!..
قطعها معاذ سريعا..
معاذ:انتى تعرفى انى بالاخلاق دى يا ام معاذ..
جز على اسنانه..الهانم هى اللى دخلت كلمتنى بتتغزل فى صوره البروفايل اللى انا حاططها..
هاله:بستغراب..هو انت مش حاطط صورتك واسمك؟!..
معاذ:كاتبه بأسم ميزو وحاطط صوره قديمه شويه مكنتش بدقن ولا شنب وشعرى كان طويل وقتها فشكلى متغير 360درجه عن دلوقتى فعجب المدام ودخلت تكلمنى خاص ومستعده لكل واى حاجه اطلبها منها..
نظر لوالدته بزهول..
متخيله يا أمى ربنا وقعها فى شر أعملها أزاى؟!..
هاله:بدموع..لا حول ولا قوه الا بالله..بس انت كده يا حبيبى هتخسر كتيير اوى فى شغلك لو طلقتها..
معاذ:بأسف..جوازى من شاهنده كان اكبر غلطه انا عملتها يا ماما..توقف بسياره على جانب الطريق..مكنش لازم اوافق بشرط ابوها دا ابدا..ضحك بسخريه..قال علشان يشاركنى لازم يجوزنى بنته ويخليها شريكه معايا بالنص..
وانا بكل غباء وافقت بدون ذره تفكير..
هاله:يا حبيبى دا قدر ومكتوب..
معاذ:بغصه..قدر ومكتوب اتجوز واحده مريضه بالحقد والغل..وكمان عندها استعداد كبير للخيانه..
تنهد بصوتا مسموع..شاهنده هى السبب فى اللى حصل لفاطيما فى الحمام يا امى..
شهقت هاله بعنف وبصدمه تحدثت..
هاله:هى اللى حطتلها الحشرات؟!..
حرك معاذ رأسه بالأيجاب..طيب انت عرفت ازاى يا معاذ..
معاذ:انا وقعتها بالكلام لما دخلت اوضه فاطيما لقتها بتقعدها على السرير وهو مليان دبابيس باينه للأعمى..
رغم ان انا وفاطيما كنا نايمين على السرير قبل دخول شاهنده..
هاله:بستغراب..وهى اعترفتلك بسهوله كده..
معاذ:بألم..اعترفت لميزو..الشخص اللى بتخونى معاه..
هاله:اعوذ بالله من شرها يا ابنى..الحمد لله اننا نزلنا نجيب المعاش وهى مش هناك دى ممكن تعمل فى البت الغلبانه دى حاجه تانى..
نظرت لابنها بخوف..لا دا انتى تطلقها بالتلاتين مش بالتلاته
..ويله سوق خلينا نروح لفاطيما قبل ما صاحبتها تمشى علشان متبقاش لوحدها مع شاهنده..
قاد معاذ بلهفه عندما استمع لأسم فاطيما..
لتبتسم والدته بعبث وتتحث بخبث..
يا عينى عليك يا ابنى هتبقى اسمك مطلق مرتين..
معاذ:بستغراب..مرتين؟!!..
هاله:ايوه هطلق شاهنده ولما فاطيما تتم السن القانونى هطلقها هى كمان..
معاذ:بغصب عارم..فاطيما مين اللى اطلقها..
عض على شفاتيه بغيظ وبتأكيد تحدث..
أمى فاطيما مراتى وهتفضل مراتى ومستحيييييل اطلقها وخلص الكلام على كده..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بشقه ايه وعابد..
ايه:بألحاح..وحياتى يا عبودى تقولى ايه هى المفاجأه..
رقص عابد أحدى حواجبه وتحدث بستمتاع..
عابد:اتحيلى عليا شويه كمان..
ايه:بعبوس..عابد هعيط والله..قولى وحياتى..
ضحك عابد بعلو صوته وأحتضنها بقوه من ظهرها وبدا يتمايل بها يمينا ويسارا وبهمس تحدث..
عابد:هنسافر أسبوعين الجزيره المسحوره..
قبل كتفها بعمق..عارفاها..
ايه:بفرحه..لا مش عارفها..بس باين من اسمها انها تجنن..
عابد:هى فعلا تجنن..سار بها وجلس على أقرب مقعد وجذبها على قدميه..الجزيره دى يا ستى فى شرم الشيخ..
جزيره فى نص البحر..
بتظهر فى الصيف بس وبتختفى فى الشتا تماما..
وفى الصيف بتظهر بالنهار بس والميه بتخفيها بالليل..
رملتها ناصعه البياض علشان كده أطلقو عليها اكتر من أسم زى الجزيره السحريه والجزيره البيضاء..
قبل جانب شفاتيها بعمق..وانا واثق انها هتعجبك جداااااا..
ايه:بفرحه طفوليه..الله ونبى نروح دوقتى يا عبودى..
قفزت على قدميه..دى هتبقى رحله تجنن أكيد خصوصا انى عمرى ما روحت البحر..
عابد:بتفاجئ..عمرك ما روحتى البحر خالص؟!..
ايه:بعبوس..خالص..بابا كان بيخاف علينا أوى..
عابد:بحنان..ولا يهمك انا هوديكى كل مكان نفسك تروحيه يا قلب عابد..
أيه:بعشق..ربنا ميحرمنيش منك ابدا يا عبودى..
عابد:ولا يحرمنى منك يا يويتى..غمز لها بعبث..
يا مانجتى يا واد يا جامد انت..
نهى جملته وقبلها من شفاتيها بعمق..
على مضض ابتعد عنها وهب واقفا فجأه وتحدث بستعجال وهو يركض نحو المطبخ..
القهوووووه..ضحكت ايه بعلو صوتها وتحدثت من بين ضحكاتها..
ايه:قولتلك سبنى وانا اعملهالك..
عابد:بعلو صوته..باظت يا يويو هعمل واحده غيرها..اعملك معايا..
أيه:اعمل يا عبودى..وتعالى نشربها فى الفرانده..
عابد:بحب..عيون عبودك..
هبت ايه واقفه وسارت بأنحاء الشقه تنظر ببتسامه عاشقه لكل شبر بها..
حتى وقفت بأحدى الاركان تنظر للفراغ..
بشرود..تقف ايه بشباك شقتها..
تبتسم تارا..تعض شفاتيها بخجل تارا..ترفع كفيها تخفى وجهها تارا اخرى..وبفرحه عارمه همست بسره..
ايه:هيييييح..الجواز طلع حلو اوى..ابتسمت بثقه..
طبعا ما انا مش متجوزه اى حد..تنهدت بصوتا مسموع..
دا عبودى روح قلبى..
عادت النظر مره اخرى للشارع عبر الزجاج الفميه الذى يعتم الرؤيه عن من بالخارج..
لتتسع عيونها حينما لمحت امرأه من شباك بالشقه المقابله لها تختبئ وتتجسس على احد ما..وجهت نظرها لما تتجسس عليه..وجدت بنتين جالستين بالبلكونه المواجه لبلكونتها..عقدت حواجبها وهمست بعدم تصديق..
معقول لسه فى ناس بتتصنت بالطريقه البشعه دى..
انتفضت بفزع حين اقترب عابد منها واحتضنها من ظهرها دافنا وجهه بعنقها يقبله بنهم وبأنفاس مسروقه همس..
عابد:وقفه كده ليه..ذاد من ضمها اكثر لاصقها به..
تعالى نعمل كيك بالنوتيلا..
ايه..تتابع ما يحدث بقلق..وبعدم ارتياح تحدثت..
ايه:عابد بص الست اللى واقفه تتصنت دى..
نظر عابد لما اشارت له زوجته..لينفخ بضيق ويتحدث بشمئزاز..
عابد:اممم..دى شاهنده مرات معاذ جارنا..بس حاجه كده اعوذ بالله منها كتله حقد وحسد ماشيه على الارض..مش عارف معاذ سيبها على ذمته لحد دلوقتى ل؟؟!!..
قطع حديثه واتسعت عينه بصدمه..فى حين ان زوجته صرخت بعلو صوتها عندما ركضت شاهنده ودفعت البنتين بالقوه لخارج البلكونه..
ايه:بصراخ..ياااالهووووووى يا عااااابد هتموتهم..اتجه عابد نحو تيشرته ارتداه على عجل وسحب لحاف كبير بيده وركض للخارج بكل سرعته وتحدث بستعجال لزوجته..
عابد:ايه ارمى كل المفارش والبطاطين اللى عندك فى الدولاب بسررررررررعه..
بسرعه البرق ارتدت ايه اسدال صلاتها..ودون ذره تفكير اتجهت لدولابها وحملت اثقل المفروشات وأكثرهم متانه وركضت نحو بلكونها والقتهم وهى تصرخ ببكاء عندما لمحت شاهنده تجلس ارضا وتلكم مى وفاطيما على يدهم حتى يتركو سور البلكونه ويسقطو..
ايه:بعلو صوتها..سبيهم يا بنت الجزززززززمه..هتوقعيهم..
صوت الصراخ جعل مهاب الجالس بسيارته يخرج مسرعا بفزع..ليوشك قلبه على التوقف حين لمح زوجته معلقه بجوار صديقتها بالطابق الثالث..وعلى وشك السقوط..ليصرخ بعلو صوته باسمها..
مهاب:مىىىىىىى..
اقترب منه عابد ومد له طرف اللحاف وتحدث بأمر..
عابد:أمسك قصادى بسرعه..تجمعو من حولهم مجموعه من الشباب وامسكو معهم لحظه قدوم معاذ بسيارته ولمح زوجته معلقه ببلكونتها بمشهد يدمى القلب..قفز خارج سيارته وبعلو صوته صرخ بجنون..
معاذ:فاطيماااااااااااااا..ركض بكل سرعته وهم بالدخول المنزل لكنه تراجع..وانقبض قلبه حين تذكر انها ممكن تسقط قبل وصوله للأعلى..فأسرع نحو الشباب الواقفين ووقف أسفل البنايه ممسك بطرف اللحاف برفقتهم..
لتصرخ ايه بعلو صوتها اكثر..
أيه:حد يحوش الوليه اللى هتوقعهم دى..
صرخت بنهيار اكبر..ابعدى عنهم يا بنت ال***&..
وربنا لكون جيالك..
نهت جملتها وركضت لخارج شقتها هى ايضا..
اما هاله..بجسد ينتفض اسرعت بالركض لداخل البنايه بخطوات بطيئه مرتعشه..
لتتفاجئ بأيه تركض خلفها وتتحدث بستعجال..
انتى معاكى مفتاح للشقه اللى فيها البنات دى يا حاجه..
هاله:بنحيب..ايوه يا بنتى اهو..أخذته منها ايه وركضت على الدرج كل رجتين معا وبوعيد همست بسرها..
ايه:اقسم بالله لنفخك يا ام غل يا صفرا..
وصلت للباب وفتحته على عجل..وبندفاع توجهت نحو البلكونه وانقضت على شاهنده جذبتها من شعرها وبكل غضب بدأت تلكمها وتتحدث بأمر..يله أطلعو بسرررررعه..
فاطيما:بنهيار..أوعى تقعى يا مى..بكت بنحيب..
لو وقعتى هقع وراكى..
مى:بصراخ..أطلعى يا فاطيمااااا..بصعوبه..
استطاعت فاطيما الصعود على السور وبسرعه البرق امسكت يد مى وساعدتها على الطلوع وأرتمو أثنانتهم أرضا يبكون بنحيب بصوتا مسموع..
فى حين أن ايه جالسه فوق شاهنده تكيل لها الكثير من الصفعات واللكمات والعض والقرص ايضا وبغيظ شديد تتحدث..
ايه:يا ام غلللللللل.. طلعتى علينا البلاه وانا وجوزى لسه عرسااان يا بنت الجزمه..وحياه امك لكون قرماكى..
نهت جملتها وعضتها بعنف من مؤخرتها..
شاهنده:بصراخ..ابعدى عنى يا حيوووانه..ااااااه..هتموتينى..
بجنون..يركض كلا من معاذ ومهاب بعدما تأكدو ان زوجاتهم نجو من الموت بأعجوبه..
بندفاع خطو لداخل الشقه خلفهم عابد..
معاذ:بصراخ..فاطيماااااا..
مهاب:بنهيار..مىىىىىى..
بلهفه..أقترب كلا منهم من زوجته حملها لداخل حضنه وصوت شهقاتهم تتعالى..
وبصدمه..اقترب عابد من زوجته وحملها أيضا من فوق شاهنده بصعوبه بالغه..لتلكمها ايه بقدمها وتسبها بعلو صوتها..
أيه:يابت يا صفرا..يا ام غل..جزت على اسنانها بغيظ شديد..امممممم..سبونى عليها خلونى ابرد نارى من الخضه السوده اللى ختها..بكت بصتناع..مفارشااااااى..هجمت عليها مره اخرى..خلتينى أرمى جهازى من البلكونه يا بنت ال&***&..
عابد:بأنفاس مقطوعه..أهدى يا أيه كفايه حبيبتى..
بعنف..تنتفض أيه بين يد زوجها..ومى وفاطيما بفزع وهلع يرتعشان بشده..
بخطوات واهنه..سار مهاب بزوجته لأقرب مقعد وارتمى عليه جعل زوجته تجلس على قدميه دافنا وجهه بصدرها يبكى بصوتا مكتوم..
أما معاذ فرتمى أرضا بفاطيما معتليها يضمها بكلتا يداه وحتى قدميه..
تنقلت أيه بنظرها بينهم..ونظرت لزوجها بعيون يغرقها الدمع وبغضب طفولى صرخت..
أيه:احضنى يا عااااابد..انا بعيط..
احتضنها عابد بكل قوته بحمايه ويده تربط على ظهرها بحنان..
لتستغل شاهنده الوضع وتتسحب على يدها وقدميها نحو الخارج..
ولكن؟!!..يد قويه جذبتها فجأه من شعرها بمنتهى العنف جعلتها تصرخ بألم حاد..
رأيكم وتوقعتكم..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت التامن..
..شجار قوى..
عابد..بحمايه محتضن زوجته بكل قوته..
واضعا رأسها على صدره..ويده تربط على ظهرها بحنان بالغ حتى توقفت عن البكاء وهدأ ارتعاش جسدها أثر الخضه التى تعرضت لها..
معاذ..حامل فاطيما ومحتضنها بتملك مجنون..
وبعمق وعشق شديد يقبل جبهتها ووجناتيها مرات ومرات وبين كل قبله وأخرى يهمس..
معاذ:الحمد لله يارب..ذاد من ضمها أكثر..الف حمد وشكر لله انك موقعتيش يا فاطيما..
أما مهاب..محتضن مى بعشق شديد..
دافنا رأسه بصدرها يستمع لنبض قلبها بلهفه لعله يطمئن قلبه الذى اوشك على التوقف من شده فزعه ورعبها عليها..
هاله..بوهن ارتمت على اقرب مقعد تلتقط انفاسها..
لتستغل شاهنده الوضع وتسرع بالفرار نحو الخارج..
لمحتها أيه وبلمح البصر كانت ركضت من حضن زوجها حتى وصلت اليها..وبغيظ شديد تحدثت..
بتهربى على فين يا ام عرقوب..
صرخت أيه بها وهى تقفز فوق شاهنده حتى سارت جالسه على ظهرها وبكل قوتها جذبتها من شعرها بعنف..
أمام أنظار عابد المزهوله..
شاهنده:بصراخ..أنزلى يا حيوااانه انتى فاكره نفسك راكبه حصان..
انتبهت ايه لجلستها وبسعاده شديده أبتسمت بتساع وبفرحه طفوليه حد الهبل تحدثت..
أيه:شىىىىىىى..قفزت على ظهرها أكثر من مره وبعنف سكعتها على مؤخرتها..
حصان مين يا بت دا انتى محصلتيش جحشه حتى..
نظرت لمعاذ ومهاب المنفصلان عن من حولهم ومكتفيان بحتضان زوجاتهم فقط..
كفايه احضان بقى وتعالو شوفو الوليه المجرمه اللى عايزه تهرب من اللى عملته دى..
انتبه معاذ أخيرا وعلى مضض ابتعد عن فاطيما ورفع رأسه ينظر بتجاه شاهنده بعيون تشتعل بغضب عارم..
لينصدم وتتسع عيناه بتفاجئ من هيئه هذه الأيه الجالسه فوق زوجته وتقوم بصفعها بكل عنف كلما حاولت شاهنده الافلات منها..
لتصرخ شاهنده بغيظ شديد..
شاهنده:أبعدى عنى يا عجله انتى هتموتينى..
أيه:بشهقه..انا عجله يا &*****& يلى محسوبه على صنف الحريم بالغلط يا &***&..
حوشى يا بت صورمك اللى شنكل البنات يا عينى وكان هيوقعهم من تالت دور يا &****&..
نهت حديثها وعضتها بعنف من ذراعها..
رفعت رأسها ونظرت لمى وفاطيما وبأمر تحدثت..
ما تتحركى ابت منك ليها وتعالو خدو حقوقهم من بنت ال&***&..
أخذت مى وفاطيما نفس عميق وبلحظه كانو هجمو على شاهنده وبدأو يلكموها ويصفعوها بكل غيظ..
بينما وقفت ايه بجوار زوجها تتنهد برتياح و تصفق بيدها وتتحدث بتشجيع..
أيه:ايوه اديها على قفاها ابت منك ليها..
ببلاهه..ابتسم عابد ابتسامه متسعه بصتناع وبهدوء ما قبل العاصفه تحدث..
عابد:أيه..
ايه:نحمولى يا عبودى..
عابد:جبتى كميه الألفاظ اللى قولتيها دى منين يا قلب عبودك؟!..
حركت ايه رموشها اكثر من مره وبصوتا رقيق للغايه همست ببراءه وهى تشاور على شاهنده..
ايه:هى اللى استفزتنى يا عبودى لكن انا فى الحقيقه ست مؤدبه..
هم عابد بالرد عليها لكن صوت معاذ الذى صرخ فجأه بعلو صوته بعدم تصديق..
معاذ:فاطيماااااااا..نظرت له فاطيما بفزع..أنتى بتشوفى؟!!..
انقبض قلب فاطيما وتوقفت عن ضرب شاهنده وأخذت نفس عميق ورسمت الجمود على ملامحها وببطئ استدارت وبغضب مكتوم تحدثت..
فاطيما:ايوه يا ابيه..اقتربت منه ونظرت لعيناه بعمق وبدموع اكملت..انا بشوف..حركت رأسها بأسف..ويارتنى ما شوفت..
نظرت لشاهنده الملقاه ارضا..لأنى لما فتحت شوفت واحده بتستغل عجزى وبتتعمد تأذينى رغم انى عمرى ما أذتها..
نظرت لمعاذ بعتاب..وانت عارف انها بتأذينى ووقفت تتفرج ومتكلمتش..صرخت بعلو صوتها..حتى انك رفضت ارجع البلد عند امى وسبتها تتفن فى اذيتى اكتر لحد ما وصلت انها كانت هتقتلنى انا وصحبتى..
بصدمه نظر معاذ لشاهنده التى تحدثت ببكاء مصتنع..
شاهنده:مفهمانا انك عاميه وانتى بتشوفى وكمان عايزه تلبسينى نصيبه وتخربى بيتى بعد ما انقذتك من الموت بسبب مياصتك انتى وصحبتك وهزاركو المايع اللى خلاكو كنتو هتقعو من تالت دور..صرخت بعلو صوتها..
حرررررام عليكى يا شيخه اتقى الله..
نهت حديثها ورفعت يدها تخفى وجهها وبكت بنهيار مصتنع بصوتا مسموع..
بعيون متسعه على أخرها نظرت فاطيما لمى بزهول وعدم تصديق والتزمو الصمت..فهذه الشاهنده ممثله درجه اولى حتى أنهم اوشكو على تصديقها..
ساد الصمت للحظات يقطعه صوت شهقات شاهنده الحاده وبحرقه تتحدث..منك لله يا فاطيما..حسبى الله ونعمه الوكيل فيكى يا شيخه..
فجأه..انتفضو الجميع من تصفيق ايه وزوجها..يصفقو بحراره وبأعجاب مصتنع تحدثو سويا..
عابد..ايه..عظما على عظما يااافنانه..
اقتربت أيه منها ببتسامه مصتنعه وبحاجب مرفوع تحدثت..
ايه:يخربيت اهلك دا انا صدقتك يا بت..
ارتسم الغضب والغيظ على وجهها..الست دى بتكدب انا وجوزى شوفنها بعنينا وهى بتتصنت عليهم وهما قاعدين فى البلكونه واول ما قامو وقفو جريت عليهم وراحت زقاهم بعزم ما فيها..اقتربت من وجهها بشده حتى تلامست انفهما..
مش كده ابت..همت شاهنده بالنفى لكن يد ايه الصغيره التى سكعتها خلف رأسها بعنف جعلتها تتسع عيونها بصدمه..
وبوعيد تحدثت ايه..اكدبى تانى وانا هلسوعك على افاكى لحد ما عيونك ينورو..
اقترب عابد من ايه وجذبها من يدها ببعض العنف وبصرامه تحدث..
عابد:معاذ..انا عابد كامل جارك فى العماره اللى قصادك..
بترحاب أقترب معاذ ومد يده وسلم على عابد..
معاذ:يا مرحب يا عابد..انا عارفك يا ابو الرجوله سمعتك سباقك..
عابد:وانا كمان عرفك يا معاذ..سمعتك انت كمان ماشاء الله زى الجنيه الدهب..
أشار معاذ على مهاب..
معاذ:ومهاب كمان ميتخيرش عننا..
عابد:عارف مهاب..أقترب منه ومد يده بالسلام..انا شارى من المحل عنده لبس جوازى كله..
مهاب:فاكرك يا رايق..اجدع واشيك زبون عندى..
عابد:تسلم وتعيش..نظر لمعاذ..الخلاصه من غير رغى ولك حريم..انا ومراتى كنا واقفين فى الشباك عندى وشوفنا اللى حصل كله؟!!..
شاهنده:ببجاحه..قول الحقيقه علشان هتتحاسب عليها يا عابد انت..بكت بصراخ..قولهم أنى مظلومه..
عابد:بشفاه مرفوعه..لا انتى ظالمه مش مظلومه..
نظر لزوجها..الحقيقه زى ما مراتى حكتها بالظبط يا معاذ..
نظر لأيه بغضب وعاد النظر لمعاذ مره أخرى..وانا بعتذرلك على اللى مراتى عملته وضربها لمراتك حقك عليا..
ايه:بغضب..انت بتعتذر عن ايه دا انا لسه عايزه أكلها علقتين تلاته عشره..
جز عابد على اسنانه وبغيظ شديد همس بأذن زوجته..
عابد:أخررررسى..
نفخت ايه بضيق وأقتربت من مى وفاطيما وربطت على يدهم بحنان وببتسامه تحدثت..
أيه:الحمد لله انكم بخير..نظرت لشاهنده بشرار..
بس انتو متسكتوش عن حقكم واعملو محضر شروع فى قتل واحبسوها المجرمه ام غل دى..
ولو احتجتونى اشهد معاكو انا ساكنه فى العماره اللى قصدكم واسمى أيه وابقى مرات عبودى دا..نهت جملتها وأشارت بأحدى أصابعها على عابد الواقف يستشيط غيظا من أفعالها..
وبعنف أقوى سحبها من يدها مره أخرى جعلها تتأوه بصوتا خافض وسار بها للخارج وتحدث بستعجال..
عابد:احنا هنستأذن يا معاذ ولو أحتجت أى حاجه انت او مهاب متترددوش ونادو عليا..
معاذ:تسلم يا عابد..انا مش عارف اشكركم ازاى..تسلم يا اجدع عابد..
مهاب:جميلك فوق راسى يا ابو عمه..والمفارش اللى انت نزلت بيها واللى المدام حدفتها انا خليت شاب من اللى كانو معانا يحطوهم فى مدخل العماره عندك..
عابد:ببتسامه..احنا فى خدمه الجدعان يا ريس..يله سلام عليكم..
بطفوله..أشارت ايه لفاطيما ومى بيدها..ونظرت لشاهنده وأخرجت لها لسانها ورقصت حواجبها لها..
وسارت برفقه زوجها للخارج..ليسحبها عابد بعنف خلفه دون النطق بحرف واحد..ولكن وجهه يظهر عليه الغضب العارم وأن ما حدث لن يمر مرور الكرام..
أما مهاب..أقترب من زوجته ووضع يده على كتفها جذبها داخل حضنه وتحدث بستعجال..
مهاب:معاذ انا همشى وهستناك تكلمنى وتقولى هنعمل أيه بالظبط..خبط على كتفه..انا بثق فيك يا صاحبى وعارف أنك زى بالظبط مش هتعدى اللى حصل دا على خير..
معاذ:بتأكيد..اطمن يا مهاب حق مراتك..نظر لفاطيما نظره حانيه..ومراتى انا هعرف اجيبه أزاى..
أحتضنت مى فاطيما بقوه وبدموع همست بأذنها..
مى:خلى بالك من نفسك..
فاطيما:ببكاء..وانتى كمان يا حبيبتى..
حرك مهاب رأسه لمعاذ بالأيجاب واتجه هو ايضا للخارج برفقه زوجته..وبوعيد همس بأذنها..
مهاب:فزعى ورعبى اللى عيشتينى فيه أنهارده هعرف ازاى أطلعه على دماغك يا مى..نظرت له مى بخوف فأكمل هو بغضب..علشان لما أقول بعد كده مافيش مرواح لصحبتك انهارده تتخرسى وتسمعى الكلام وتترزعى فى حضنى من سكات..
ابتلعت مى ريقها بصعوبه وبسرها همست..
مى:أستر يارب..عبست بملامحها..
قلبتك وحشه قوى يا هوبا انا عارفها وحفظاها كويس..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
انجرى على جوه..
نطقها عابد بهدوء ما قبل العاصفه..
بستغراب نظرت له ايه وبقلق وقفت بمدخل البيت وهمست بتسائل..
أيه:مالك يا عبودى..
عابد:بصرامه..اطلعى نتكلم فى شقتنا علشان مش عايز حد يسمع بينا ولا يدخل بنا..
أيه:بعفويه..حد مين اللى هيسمع..دول مامتك وباباك..
سارت نحو شقه حماتها وخطت للداخل عبر باب الشقه المفتوح وبطفوله نادت على حماتها..ماما نااااهوده.
.شوفتى اللى حصل..
خرجت ناهد ومروه من المطبخ وتحدثت بفضول..
ناهد:ايه اللى حصل يا بت يا يويو احكيلى..انا شوفتك انتى وجوزك جريتو ورا بعض مرضتش اجى انا ومروه علشان منبقاش كلنا..
مروه:برتياح..الحمد لله انهم موقعوش..انا كنت مرعوبه واستخبيت والله علشان مشفهمش وهما بيقعو..
خطى خالد زوج مروه من الخارج وخلع نظرته الشمسيه وببتسامه ألقى السلام..
خالد:السلام عليكم..نظر لزوجته بقلق..كنتى مرعوبه من ايه يا أم ريتال..نظر لشقيقه الواقف عاقد يديه أمام صدره وبشرار ينظر لزوجته..مالك يا عابد..شكلك ميطمنش..وايه المفارش اللى فى المدخل دى..
هم عابد بالرد لكن أيه قطعت حديثه و تحدثت هى بندفاع..
أيه:عارف يا عمو خالد الست المعرقبه أم صورم الصفرا اللى؟!!..قطعت حديثها وقفزت بفزع حين صرخ عابد بعلو صوته بنفاذ صبر..
عابد:اييييييه..نظرت له بخوف..على شقتك بسررررعه..
ناهد:بغضب..ايه يا واد انت..بتزعقلها ليه..
اقتربت منه لكمته بكتفه..متعليش صوتك عليها كده تانى..
عابد:برجاء..لو سمحتى يا أمى متدخليش بينى وبين مراتى..
نظر لأيه بغضب أكبر..سمعتى قولت ايه..على فوق يله..
ربطت مروه على ظهرها بحنان وهمست بأذنها..
مروه:أسمعى كلام جوزك يا حبيبتى..شكله زهقان اوى..
بأحراج..ركضت ايه نحو شقتها..دموعها تسبقها تهبط بغزاره على وجناتيها..
عابد:عن أذنكم..هم بالخروج خلفها..لكن يد شقيقه أمسكته من مرفقه جعله ينظر له وببتسامه تحدث..
خالد:على هادى يا عابد..انتو لسه عرسان..
ناهد:برجاء..ايوه يا ضنايا بحلفك بالله ما تنكد على مراتك..دى لسه صغيره وعود أخضر..اقتربت منه..مهما عملت يا حبيبى مينفعش تحرجها قدمنا كده..أطلع رضيها وطيب بخطرها يا ابنى..
عابد:بغضب عارم..اراضيها أيه يا أمى..دا انا هطلع أكسر دماغها ورجليها كمان..نهى جملته وركض بكل سرعته هو ايضا نحو شقته..
شهقت ناهد بعنف وتحدثت بخوف..
ناهد:خالد اطلع ورا اخوك يا ابنى ليعمل فى مراته حاجه..
خبطت على صدرها..اخوك فى شره مبيعرفش حد..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بمنزل معاذ..
معاذ..ببطئ أقترب من شاهنده وجذبها من شعرها فجأه بمنتهى العنف وسار بها نحو غرفتها وقذفها للداخل واغلقها عليها بالمفتاح من الخارج..
لتخبط شاهنده على الباب بكل قوتها وتتحدث بصراخ..
شاهنده:انت بتحبسنى يا معاذ..انت صدقتهم ومكدبنى..
خبطت الباب بيدها وقدمها..افتحلى احسنلك انا مش كلبه عندك..
أسرعت فاطيما بالركض نحو غرفتها وهمت بأغلاق الباب لكن يد معاذ دفعتها بقليل من العنف وخطى للداخل غالقا الباب خلفه..تراجعت فاطيما للخلف وبقوه زائفه تحدثت..
فاطيما:زى ما جارك ومراته قالولك هى اللى زقتنا وكانت هتموتنا..سارت نحو ولابها وبدات تخرج جميع ثيابها وحقيبه سفر كبيره..
انا مش هقعد فى البيت دا لحظه وحده بعد كده..
وضعت ثيابها داخل الحقيبه..الحمد لله ربنا شفانى واقدر ارجع البلد لماما واخواتى..نظرت له ببتسامه ساخره..
لحد يحدفنى من البلكونه ولا يحطلى حشرات ودبابيس ولا يدلق عليا عصير وشوربه سخنه..
اقتربت منه ونظرت لعيناه عمق وأكملت بأسف..
وانت يا أبيه معاذ ربنا يقويك على مراتك..
التمعت الدموع بعيونها..وأرجوك تطلقنى فى أقرب وقت وكفايه عليك ابله شاهنده..
ملتزم الصمت..فقد ينظر لعيونها بشتياق وعشق شديد حتى نهت حديثها واستدارت تستعد للسير من أمامه لكنها شهقت بعنف حين لف يده حول خصرها لصقها به ظهرها مقابل صدره ومال على عنقها يلثمه بعمق وبتسائل همس بأنفاس لاهثه تلفح بشرتها..
معاذ:عايزانى أطلقك يا فاطيما؟!!..
رأيكم وتوقعتكم..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
البارت التاسع والأخير..
ما أحلى العناق بعد شجارا عنيفا..
فحينها يصل العشق الى عنان السماء..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بمنزل معاذ..
بعشق شديد وشوقا جارف يزيد معاذ من ضم فاطيما داخل حضنه ظهرها مقابل صدره بتملك ولهفه مجنونه..
وبهمس من بين سيل قبلاته الذى يوزعها على كتفها صعودا لعنقعها حتى وصل لأذنها..
معاذ:ردى عليا يا فاطيما..
لف يده حولها أكثر مستند بذقنه على عظمه الترقوه جعلها ترتعش بين يديه بعنف..
وبنبره صوت ظاهر عليها الحزن..عايزانى أطلقك يا طماطم..
بصعوبه..ابتلعت فاطيما ريقها..
وبعنف..تسارعت دقات قلبها حتى أصبح معاذ يشعر بها على صدره..
أغمضت عيونها وأخذت نفس عميق تحاول السيطره على مشاعرها الذى بعثرها هو بحتضانه لها بكل هذه الحميميه..
وبجمود وبرود مصتنع وبكل ما تحمل من غيظ وغضب وغيره ايضا تحدثت بندفاع..
فاطيما:ايوه..طلقنى يا ابيه..أستدارت برأسها ونظرت لعيناه بعيون تلتمع بالدمع.. علشان دا الصح..
حاولت الابتعاد عن حضنه..
لكنه ذاد من ضمها اكثر ملتف بكلتا بيده حول خصرها لصقها به..
بحنان..بعد هو شعرها عن وجهها بوجهه..متعمد ملامسه وجنتها بلحيته وبعتاب همس..
معاذ:طلاقك منى هيبقى الصح؟!!..
فشلت جميع محاولات فاطيما بالابتعاد عنه..
تنهدت بصوت عالى وارتمت بجسدها عليه مستنده برأسها على صدره وتحدثت ببكاء..
فاطيما:ايوه يا ابيه..واطمن انا عارفه كل حاجه..
نهت جملتها وبكت بنحيب..
بلهفه..مد هو يده اسفل ركبتيها وحملها بين يديه وسار بها لاقرب مقعد جلس بها..همت هى بالفرار من بين يديه سريعا..
الا انه احكم سيطرته عليها واجلسها على قدميه محتضنها بحمايه وبحنان تحدث..
معاذ:هشششش..اهدى يا طماطم..
مسح دموعها بجبهته ووجناتيه وبصوت يكاد يكون مسموع همس..متعيطيش علشان خاطرى..
أمسك وجهها بين يديه..قوليلى عارفه ايه؟!..
فاطيما:من بين شهقاتها..عارفه ان عمى الله يرحمه غصبك تكتب عليا بعد موت بابا علشان تحمينى انا واخواتى من خالى اللى كان مصمم يجوزنى ابنه الشمام الصايع..
بكت بعنف اكبر..وانت كنت رافض وقولت هتحمينى من غير جواز بس باباك أصر وحلف عليك..نظر لعيناه بعتاب..
ومافيش شهرين واتجوزت عليا ابله شاهنده..
بحنان..يسير معاذ بأصابعه على وجناتيها يمسح دموعها وبهدوء تحدث..
معاذ:انا كنت رافض جوازنا بالطريقه دى علشانك انتى يا فاطيما مش عشانى..وشاهنده كانت جوازه بسنس مش اكتر وهى عارفه كده كويس..
فاطيما:بستغراب..رافض عشانى انا؟!!..
معاذ:ايوه علشانك..وقتها انتى كنتى صغيره جدا وانا بعتبرك أختى ومكنتش موافق علشان مظلمكيش وتتحسب عليكى جوازه..
فاطيما:ببتسامه متألمه..امممم..اختك..ابتسمت بصتناع..
وانت كمان اخويا الكبير يا أبيييه..
صمتت لوهله وجزت على اسنانها وبغيظ واندفاع تحدثت..
طيب يا ابييييه انا دلوقتى مبقتش صغيره..
تقدر تطلقنى وتعيش حياتك مع جوازه البسنس بتاعتك اللى انت دخلتها اوضتكم وسايبها هى على ذمتك لحد دلوقتى بعد كل اللى عملته فيا وفى مامتك وفيك انت كمان..
ضيق معاذ عيناه وتحدث بصرامه..
معاذ:قصدك ايه بالظبط..اللى عملته فيكى انا عارفه..
لكن أمى؟!!..متقدرش اصلا تعمل معاها حاجه..
فاطيما:بغضب..والله؟!!..دى بتعملها بمنتهى قله الادب ولا كأنها حماتها وفى مقام والدتها..وبترد عليها بقله زوق وسفاله ومرات عمى مبترضاش تقولك علشان متخربش بيتك..
معاذ:بهدوء مريب..امممم..وعملت فيا انا كمان ايه يا فاطيما؟!!..
توترت فاطيما وابتعدت بعيونها عنه وتحدثت بأسف..
فاطيما:اللى عملته فيك انت تقدر تعرفه بسهوله..
نظرت له بدموع..انت جوزها يا..هبطت دموعها بغزاره..
يا أبيه..نهت جملتها وتعالت شهقاتها وبغضب طفولى تحدثت..طلقنى خلينى امشى من هنا اروح عند ماما..
ضربته على كتفه بقبضه يدها الصغيره..
انا اتبهدلت من مراتك دى بما فيه الكافيه..
ضمها هو داخل حضنه ويده تربط على ظهرها بحنان بالغ..
تتحرك هى بهستريا بين يديه كمحاوله منها للابتعاد عنه..
لكنه محتضنها بكل قوته..واضعا رأسها على صدره وبعشق يهمس..
معاذ:حقك عليا يا فاطيما..قبل شعرها بعمق..
وانا كفيل انى ارجعلك حقك..التمعت عيناه بغضب عارم..
وحق امى كمان..
ظلت داخل حضنه تبكى بنحيب حتى غاصت بنوم عميق..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بشقه عابد وايه..
عملتلك انا ايه علشان تزعقلى وتزعلنى اوى كده يا عابد..
جمله نطقت بها أيه بصعوبه من بين شهقاتها..
بعنف اغمض عابد عينه وجز على أسنانه..
وبغضب اقترب منها ومال على وجهها وتحدث ببتسامه مصتنعه..
عابد:عملتى ايه؟!!..على صوته..قولى معملتيش ايه يا هانم..
رفع يده وبدأ يعد على أصابعه..
واقفه فى البلكونه تشتمى بعلو صوتك..
مكتفتيش بكده ونزلتى من دماغك وروحتى بيت الجيران من غير علمى..
مسح على وجهه وشعره بعنف..
دخلتى على الست صاحبه البيت ونزلتى فيها ضرب..
وبعد ما حوشتك انا عنها وختك فى حضنى..
خبط على صدره بكف يده بقوه..
تسيبى حضنى وتجرى تركبى عليها وتنزلى فيها ضرب وشتايم اخر سفاله قدام جوزها وصاحبه يا محترمه..
دار حول نفسه بغضب مجنون..
وبعد كل دا اقولك اطلعى شقتنا مش عايز حد يدخل بنا تقوليلى..قلد صوتها..دول مامتك وباباك يا عبودى..
أمسك ذراعها فجأه وسحبها عليه بعنف..
وبتسألى عملتى ايه..
خبط على شعرها بأحدى أصابعه..
ما هو جوه الفروه دى اكيد ليه خروف مش عقل واحده متجوزه وعلى ذمه راجل ابدا..
صمت لوهله وأخذ نفس عميق وأكمل بهدوء مخيف..
تعرفى يا أيه لو انتى مكان شاهنده اللى ضربتيها دى وعملتى ابشع من كده وواحده دخلت شقتك وضربتك وشتمتك بالمنظر اللى انتى عملتيه دا..على صوته فجأه..
اقسم بالله كنت حدفتها بطول دراعى من البلكونه هى واللى يتشددلها..
نظر لعيونها الغارقه بالدمع..
علشان انا مراتى متضربش ولا تتهان فى وجودى..
أيه:بنحيب..ب بس جوزها مش عمل كده ع علشان هو مش بيحبها..نظرت لعيناه بعشق وبكت بعنف اكثر جعلته يخفف قبضه يده على ذراعها ويتنهد بألم بصوتا مسموع وبعشق اكملت..لكن انت بتحبنى يا عبودى..
بستهزاء..ابتسم عابد وببرود تحدث..
عابد:بحبك؟!!..اممممم..مش قولتلك اللى فى دماغك دا مش مخ؟!!..
بصعوبه..ابتلعت ايه ريقها وبتقطع من بين شهقاتها همست..
أيه:ق قصدك أيه؟!!..
اقتربت منه خطوه ونظرت داخل عيناه بعمق..
انت عايز تفهمنى انك مش بتحبنى يا عابد؟!!..
هم عابد بالرد عليها لكن صوت جرس الباب قطع حديثهم..
ناهد:بقلق..واد يا عابد..افتح يا واد..
نظر عابد لزوجته بغيظ وبغضب تحدث..
عابد:عجبك كده..سار نحو الباب وفتحه لتهرول ناهد لداخل تبحث عن ايه بلهفه..وجدتها تجلس على احدى الارائك تبكى بصمت وتمسح دموعها بظهر يدها بطفوله..اقتربت منها وجلست جوارها وامسكت وجهها بين يديها تتفحصه بعنايه..
وبرتياح تحدثت..
ناهد:الحمد لله لحقتكم قبل ما تمسكو فى شعور بعض..
نظرت لعابد بغضب..ايه يا واد انت مالك صوتك جايب اخر الشارع ليه..كانت عملتلك ايه مراتك علشان تزعلها وتعيطها بالشكل دا يا واد..
عابد:بهدوء..مافيش حاجه يا ماما..
ناهد:بقى كل عيطها وزعيقك دا ومافيش حاجه..امال لو كان فى بقى كنت عملت ايه؟!!..
ايه:ببكاء..لا فى يا ماما..انا هحكيلك..ذادت حده شهقاتها..
اغمض عابد عينه بعنف وبتنهيده تحدث..
عابد:اتكلمى من غير عياط يا ايه..
ايه:بصدمه..ايه؟؟!!..ذادت حده بكائها..
امال فين يويو ويويتى..هبت واقفه واقتربت منه ومدت يدها ولمست أحدى اصابعه بأصبعها الصغير واكملت بغضب..
انا مخصماك يا عبودى متتكلمش معايا تانى خااالص..
وضعت يدها بخصرها وابتسم بصتناع من بين دموعها وبوعيد تحدثت..وانت بقى مجربتش خصام يويو..
نهت حديثها والتفتت بثقه وقليل من الغرور وجلست بجوار ناهد وبدأت تقص لها كل ماحدث بالتفصيل..
تحت نظرات عابد المتسعه على أخرها بدهشه..
ناهد:بشهقه..يعنى اللى ما تتسمى هى اللى زقت البنتين..وكمان كانت بتضربهم على ايديهم علشان يقعو..
ربطت على ظهر ايه..الحمد لله انك طلعتى تلحقيهم والا كانو وقعو يا حبه عينى..نظرت لعابد..ايه مغلطتش يا عابد دى لحقت اتنين كانو هيموتو واللى عملته فى الحربايه اللى زقتهم اى حد مكانها كان هيعمله دى كفايه الخضه اللى خدناها يا ابنى..
عابد:بهدوء..يعنى انتى نزلتى لما شوفتيها بتضربهم دى عندك حق فيها..وضربتيها علشان تبعديها عنهم دى برضو عندك حق فيها..والحمد لله ربنا جعلك سبب فى انقذهم وختك فى حضنى وانتهينا..على صوته..تسيبى حضنى وتجرى عليها تركبى فوقها وتضربيها تانى وكمان تشتمى بأفظع الشتايم اللى انا هتجنن واعرف انتى جبتيهم منين يا مدام أيه يا محترمه..
ايه:بصراخ..ايوه محترمه طبعا..ولو على الالفاظ فانا سمعتهم منك انت لما كنت بتكلم صاحبك فى التليفون وبتشتمه بالفاظ أقذر من اللى انا قولتهم كمان..انا خت اقل الالفاظ قذاره وشتمتها بيهم من غيظى وغضبى..
اقترب منها عابد ووقف امامها مباشره..وبعتاب تحدث..
عابد:وحضنى اللى سبتيه وجريتى منه..نظر لعيونها..
المفروض وانتى فى حضنى تكونى مشغوله عن العالم كله وتكتفى بحضنى وبس ولا ايه..
ايه:بخجل..ومين قالك انى مبكتفيش بيه؟!..
عابد:بأماره ما سبتيه وجريتى ركبتى على الست وفرحتى اوى وتقولى شىىىىى ولا كانك راكبه حمار..
ايه:بعبث..واركب حمار ليه وانا عندى أحسن فارس وحصانى الخاص..
نهت جملتها وغمزت له بشقاوه..تحت انظار ناهد المبتسمه ببلاهه..
عض عابد على شفاتيه واقترب منها اكثر ولف يده حول خصرها فجأه جذبها داخل حضنه بقوه جعلها تشهق بعنف ومال على وجهها وهمس امام شفاتيها بأنفاس لاهثه..
عابد:ولما انتى عارفه كده سبتى حضنى ليه يا أيه..
وضع جبهته على جبهتها واكمل بأمر..لما تبقى فى حضنى أوعى تبعدى عنى مهما حصل فاهمه..
حركت أيه رأسها بالايجاب وهم عابد بتقبيلها لتوقفه والدته سريعا..
ناهد:بخجل..انت يا واد انا لسه هنا هههههههه..
عابد:بشقاوه..وانت غريبه يا ام خالد..نهى جملته وقبل ايه من وجناتيها بعمق مرات متتاليه..وبعشق شديد احتضانها بكل قوته..يغمرها بحنانه بين حنايا صدره..
لتدفن ايه وجهها بصدره بخجل وتحدثت بصوت مكتوم..
ايه:انا لسه مخصماك على فكره..رفعت راسها ونظرت له..
علشان لما اعمل حاجه غلط بعد كده تطول بالك عليا وتمسك اعصابك لحد ما نبقى لوحدنا فى شقتنا وتعاتبنى براحه من غير زعيق دا لو عايز مدخلش حد بنا..
ناهد:مراتك بتتكلم صح يا عابد..
هبت واقفه واقتربت منهم ربطت على ظهرهم بحنان..
ربنا يفرحكم و يهدى سركم ويبعد عنكم المشاكل يارب..
اظهرت هاتفها..امسكى يا يويو انقلى الفيديو اللى صورته دا عندك..
ايه:بستغراب..فيديو ايه يا ماما؟؟!!..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
مهاب ومى..
بكل سرعته..يركض مهاب لداخل منزله ساحبا مى خلفه..
مى:برجاء..مهاب..براحه..انا اعصابى سايبه ومش قادره أمشى..
بلحظه كان مهاب حملها بين يديه وبدأ يصعد بها الدرج كل درجتين معا..
حتى توقف عند باب الشقه انزلها برفق وفتح باب الشقه وحملها مره اخرى وسار للداخل متجه نحو غرفته هو..
لتبتلع مى ريقها بصعوبه وتهمس بخجل..مهاب ودينى أوضتى..
مهاب:بحده..أخرسى..
خطى لداخل غرفته غالقا الباب خلفه مستند بظهره عليه وبلهفه مجنونه مال على شفاتيها يقبلها بشغف وشوقا جارف..
وببطئ انزلها والتف بكلتا يده حول خصرها لصقها به ويتعمق بقبلته اكثر..لتتأوه هى بصوت هامس تزيد من جنونه بها اكثر..على مضض ابتعد عن شفاتيها وبدا يوزع سيل من القبلات على كافه وجهها وعنقها وبين كل قبله واخرى يهمس بعتاب..
مهاب:عايزه توقفى قلبى من رعبى وخوفى عليكى يا مى..
مى:بلهفه..بعيد الشر عليك يا حبيبى..ضمته لها بكل قوتها..
انا اسفه..انت قلبك كان حاسس علشان كده مكنتش راضى اروح لفاطيما المرادى..قبلت عنقه بعمق..انا مستحيل اروح فى مكان من غير رضاك تانى يا هوبا..
سار بها مهاب حتى وصل لسريره وارتمى بها عليه معتليها لتشهق هى بعنف وتنتفض بين يديه وبخجل همست..
مهاب ماما ممكن تدخل علينا..انت ناوى تعمل ايه؟!!..
بعد حجابها عنها وبهمس تحدث..
مهاب:انتى مراتى على فكره..قبل شفاتيها قبلات رقيقه..سبينى بقى اعقبك بطرقتى..
نهى جملته والتقط شفاتيها بقبله عاشقه متمكنه لاقصى درجه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
بمنزل معاذ..
كدبك انتى وصحبتك وحتى الحيوانه اللى اتهجمت عليا وضربتنى هى وجوزها وصدقنى انا..
جمله نطقت بها شاهنده جعلت فاطيما على وشك الأغماء من شده صدمتها..
بميوعه اقتربت منها وضحكت بعلو صوتها وتحدثت بشماته وتشفى..
طبعا لازم يصدقنى ما انا ابقى..ملست على بطنها بكف يدها..
أم ابنه..
أتسعت اعين فاطيما على أخرها وانقطت انفاسها وتصنمت مكانها كمن فقدت النطق والحركه..
لتحرك شاهنده رأسها بتأكيد..ايوه يا فاطيما..
مالت على اذنها وهمست بفحيح افاعى..انا حااااامل..
نظرت لعيونها واكملت ببتسامه مصتنعه..ومش بس كده..تؤ..
دا انا هرفع عليكم قضيه انتى واللى ضربونى معاكى علشان كنتو هتتسببو فى نزول البيبى؟!!..
همت فاطيما بالرد عليها ولكن معاذ الذى يقف مستند على الحائط خلفهم قطع حديثهم وتحدث هو بصرامه..
معاذ:بالظبط..انتفضو اثنانتهم ونظرو بتجاهه..ابتسم هو لشاهنده واكمل بتاكيد..كل اللى مد ايده عليكى هياخد عقابه يا شوشو..نهى جملته وفتح ذراعيه لها..
بفرحه عارمه ضحكت شاهنده ونظرت لفاطيما بنتصار وركضت نحو معاذ ارتمت بحضنه تحت انظار فاطيما المزهوله..لتشعر فجأه انها على وشك الموت بسكته قلبيه وبصعوبه بدات تلتقط انفاسها بصوت مسموع واضعه يدها على جبهتها وبدأت تتمايل بجسدها يمينا ويسارا..
لينتبه معاذ لشحوب وجهها وتمايلها وبقلق تحدث..
فاطيما..فاطيما..تعالت صوت أنفاسها اكثر..
وبنهيار بدأت تبكى بعلو صوتها..ليعلى صوته هو اكثر..
فااطيما..فااااطيما..فااااطيما..
شهقت فاطيما بعنف وفتحت عيونها على أخرهم لتسرع هاله بنتشالها داخل حضنها وتحدثت بقلق..
هاله:بسم الله الرحمن الرحيم..اهدى يا حبيبتى انتى كنتى بتحلمى..
فاطيما:بأنفاس لاهثه..لا مش حلم..كابوس..
تأوهت بعلو صوتها..كابوس بشع يا مرات عمى..
ربطت هاله على ظهرها بحنان وتحدثت بأسف..
هاله:من اللى حصلك يا حبيبتى..الحمد لله انها جت على اد كده وموقعتيش ياضنايا..
فاطيما:بدموع..الحمد لله..نظرت حولها..
امال فين ابيه معاذ؟!!..
هاله:من ساعه ما نمتى وهو خد شاهنده ونزل بيها ولسه مرجعش لغايه دلوقتى..بكت..ربنا يستر وميعملش فيها حاجه تانى..
فاطيما:بخوف..ليه هو عمل فيها حاجه يا مرات عمى؟!!..
هاله:قولى معملش فيها ايه..انتى نمتى زى القتيله ومحستيش بلى جرا بره..
فاطيما:بلهفه..ايه اللى حصل يا مرات عمى..
ابتلعت ريقها بصعوبه..ابيه معاذ عمل فيها أيه؟؟!!..
رأيكم حبيباتى..
وانتظرو اقوى خاتمه بأذن الله..
وأستغفرو لعلها ساعه استجابه..الخاتمه..
..فلاش باااااااااااك..
بحذر وحرص..أبتعد معاذ عن حضن فاطيما..
قبل وجناتيها وجبهتها بعمق..
دثرها جيدا بالغطاء..ومال عليها بوجهه مره أخرى مسح أثار دموعها بشفاتيه وهمس بوعيد..
معاذ:وحياه دموعك دى ما هرحمها يا فاطيما..
قبل أرنبه انفها وعلى مضض أبتعد عنها وسار لخارج الغرفه غالقا الباب خلفه بهدوء..
لمحته والدته فركضت نحوه وتحدثت بقلق..
هاله:معاذ..يا حبيبى انت ناوى تعمل ايه فى شاهنده يا ابنى؟!..
معاذ:بعتاب..ليه سكتى عن اللى عملته فيكى انتى كمان يا امى ومقولتليش؟!..
هاله:بدموع..مكنتش عايزه اكون سبب مشكله بينك وبين مراتك يا حبيبى..
قبل معاذ يد والدته وجبهتها وتحدث بتنهيده..
معاذ:حقك عليا يا حبيبتى..انا جوازى منها كان غلطه وهصلح غلطتى حالا..
هاله:بخوف..هتعمل ايه فيها يا ابنى..طلقها وخليها تروح لحالها..
معاذ:ببتسامه مصتنعه..لما تتعاقب على كل غلط هى عملته فى حقك وحق فاطيما..
سار نحو غرفه شاهنده وفتحها لتندفع شاهنده للخارج بغضب نظر لها ببتسامه مصتنعه واكمل بهدوء مريب..
وبالنسبه لحقى فأنا مسامح فيه..
شاهنده:بتوتر..معاذ انا معملتش حاجه..
معاذ:ببتسامه ساخره..عارف يا شوشو..نظر لهيئتها بأسف..
البنات ضربوكى بفترا..
شاهنده:ببكاء مصتنع..ايوه..شوفت بهدلونى أزاى..
اقتربت منه ارتمت على صدره..معاذ انت لازم تجبلى حقى منهم كلهم..انا مراتك واضربت فى بيتك وفى وجودك كمان..
معاذ:بهدوء ما قبل العاصفه..
فعلا..فى حق ولازم يتاخد..
جذبها من شعرها بمنتهى العنف فجأه جعلها تصرخ بألم حاد..
حق أمى وفاطيما وصحبتها كمان..
نهى جملته وسحبها نحو الحمام..
خطى بها للدخل غالقا الباب خلفه ودفعها أرضا بعنف ووضع يده بجيب سرواله أخرج زجاجه ونظر لشاهنده ببتسامه خبيثه..
لتصرخ شاهنده وتتحدث بفزع..
شاهنده:انت هتعمل ايه؟!..
اقترب منها وفتح الزجاجه والقى ما بداخلها على رأسها سريعا..
لتنهال عليها الكثير من الحشرات جعلتها تصرخ بهلع..
اتجه هو للخارج وتحدث بأمر قبل ان يغلق الباب خلفه..
معاذ:خدى شاور نزلى بيه حشراتك الجميله واخرجيلى يا شوشو بسرعه..
هرولت هى نحو المياه تفتحها بجسد ينتفض بشده..
لتجد ان المياه البارده لا تعمل..
شاهنده:بنحيب وغيظ شديد..افتح الميه الساقعه يا معاذ ارجووووك..
معاذ:ببرود..استعملى الميه السخنه اعتبريها زى الشوربه السخنه اللى كنتى بتدلقيها على طماطم..
توجهت هى سريعا للمياه الساخنه وفتحتها لتنساب المياه بارده قليلا..اسرعت بالوقف اسفلها وبسرعه البرق تخلصت من ثيابها ويدها تبعد عنها الحشرات التى بدات بقرصها بعنف..
لتزيد سخونه المياه رويدا روايدا حتى اصبحت لا تطاق وهذا ساعدها للتخلص من الحشرات بسرعه اكبر..
فأسرعت هى بالفرار من اسفلها بعدما طالتها عده حروق طفيفه..
جذبت منشفه طويله ولفتها حول نفسها وفتحت باب الحمام وهمت بالخروج منه لتشهق بعنف شديد حين قابلها معاذ بكوب من العصير المثلج اغرقها به وببتسامه متشفيه تحدث..
ببردلك السخونيه بتاعت الميه يا شوشو..
شاهنده:بصراخ..ليييييييه كده يا معاذ..
القى لها اسدال للصلاه وتحدث بأمر..
معاذ:البسى..
شاهنده:بخوف..ايه دا؟!..
معاذ:بغضب عارم..البسى يا شاهنده بدل ما اخدك زى ما انتى كده لابوكى يا..نظر لها بستحقار..شاهى..مش زيزو اللى انتى بتخونينى معاه بيقولك يا شاهى برضو؟!!..
شحب وجه شاهنده واتسعت عيونها على أخرهم وبدأت ترتعش بعنف وأسنانها تخبط ببعضها من شده فزعها وببكاء همست بتقطع..
شاهنده:م م معاذ ا انت فاهم غل؟!!..
انتفضت بفزع حين صرخ بها معاذ بعلو صوته..
معاذ:البسسسسسى..امسك ذراعها بقوه كاد ان يخلعه بيده وأكمل..البسى علشان السجن مستنيكى..
شاهنده:بشهقه..سجن؟!..
معاذ:بتأكيد..ايوه السجن..انتى كنتى هتموتى مراتى فاطيما وصحبتها..ودا شروع فى قتل وهتخديلك كام سنه فى سجن القناطر يربوكى ويعلموكى الأدب لانك ناقصه ربايه يا شاهنده..
شاهنده:ببجاحه..هكدبك يا معاذ..واقول انك بتلفقلى تهمه علشان تاخد حقى فى الشركه معاك..
واثبت انى عملت كده فى الحلوه مراتك..
ضحك معاذ بعلو صوته وتحدث بصعوبه من بين ضحكاته..
معاذ:مش بقولك انتى ناقصه ربايه..
أخرج هاتفه ورفعه امام اعينها..
الفيديو دا اتبعتلى حالا من عابد جارى يامدام..
لتنصدم شاهنده بفيديو لفاطيما ومى وهما معلقتان بصور البلكونه وهى ظاهره به تضربهم على ايديهم ليسقطو ارضا..
لا اجمدى كده واقرى المحدثات المقرفه اللى بينك وبين زيزو..نظر لها بشمئزاز..
ما انا نسيت اقولك ان زيزو ومعاذ شخص واحد..
شاهنده:ببكاء..انت مخزنلى من زمان اوى يا معاذ علشان تعرف تنتقم منى اشد انتقام..
معاذ:بالعكس..اخذ نفس عميق واكمل بأسف..
انا صبرت عليكى كتير واديتك بدل الفرصه عشره علشان خاطر امى اللى كانت دايما تمنعنى عنك وتقف فى صفك وتقولى يمكن تتعدل وينصلح حالها..وبعد كل اللى عملته معاكى كنتى انتى بتعمليها بمنتهى السفاله..صمت لوهله..
كل حقك فى الشركه اللى بنا وكمان مؤخرك هدهولك فى المحكمه..انتى عارفه مستحيل اقبل قرش مش من حقى..تنهد برتياح..انتى طالق..طالق..طالق..
نهى جملته واستدار موليها ظهره واكمل بأمر..
دقيقه واحده وتلبسى الاسدال عليكى والأ هخدك على القسم زى ما انتى كده..
..نهايه الفلاش باااااااااااااااااك..
فاطيما:بزهول..هيسجنها كمان يا مرات عمى؟!..
هاله:بأسف..معاذ مصمم وأقسم انه هيسجنها يا فاطيما..
همت فاطيما بالحديث لكن صوت معاذ قطع حديثهم..
معاذ:بتأكيد..هى اتسجنت فعلا وبكره هتتحول على النيابه..
هبت فاطيما واقفه واقتربت منه وتحدثت بطيبه..
فاطيما:لا يا ابيه خلاص سامحها ومتسجنهاش علشان خاطر بابها..
وكفايه انك طلقتها و؟!!..
قطعت حديثها وشهقت بعنف حين جذبها معاذ لحضنه جعلها ترتطم بصدره العريض ومال على أذنها وهمس بصرامه..
معاذ:انا سمحتها فى حقى يا فاطيما..لكن حقك وحق امى مستحيل..ولو على بابها فهو ما صدق يجوزها ويخلص من شرها..ولما عرف انى طلقتها فرح جدااا انها هتتسجن ووصى عليها بنفسه كمان علشان تتربى وتتعدل وترجع لعقلها..
بخجل..رفعت فاطيما يدها وحاولت الأبتعاد عن حضنه..
لكنه ذاد من ضمها لاصقها به اكثر..
لتنسحب هاله بهدوء دون النطق بحرف واحد غالقه الباب خلفها..
عضت فاطيما شفاتيها بخجل وبهمس تحدثت..
فاطيما:ابيه معاذ ابعد ارجوك..نهت جملتها وفرت من بين يديه سريعا..
مسح هو بكف يده على وجهه وشعره بعنف وظهر على وجهه الغضب وبدا يتنفس بصوت مسموع..
انتبهت هى لحالته وبقلق همست..
ابيه معاذ..؟!!..
قطعها هو بغضب وصرخ بعلو صوته..
معاذ:انا مش ابيييييييه يا فاطيما..
لف يده حول خصرها جذبها لداخل حضنه فجأه جعلها تشهق بخضه..
وتتنفس بعنف صدرها يعلو ويهبط من شده توترها من قربه هذا الغير منصف لها على الاطلاق..
وضع هو جبهته على جبهتها واخذ نفس عميق يستنشق عبير انفاسها بستمتاع..
وبهيام تأمل ملامحها وبعشق همس امام شفاتيها..معاذ..اغمض عينه واقترب بوجهه من وجناتيها ولثمها بعمق..معاذ وبس..سار بأنفه على كافه وجهها..
يا قلب معاذ..نظر لعيونها بعشق..بحبك يا فاطيما..
ذاد من ضمها داخل حضنه حتى اصبحت قدمها لا تلمس الأرض وبتاكيد اكمل..وعارف انك بتحبينى..وضع جبهته على جبهتها واكمل برجاء..قوليها يا فاطيما..هموت واسمعها منك..
أمسكت فاطيما وجهه بين كفيها وببتسامه ودموع همست..
فاطيما:معاذ..تأملت ملامحه بهيام..بحبك؟!..
بعشق مجنون..التقط معاذ شفاتيها بين شفاتيه يقتنص منها قبلتهم الأولى..قبله شغوفه عاشقه..يخبرها بها انها حبيبته وزوجته..ابتعد عنها على مضض وبفرحه عارمه تحدث..
معاذ:هعملك احلى فرح يا احلى واجمل فاطيما..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بعد مرور عده شهور..
أصبحت ايه وفاطيما ومى تربطهم صداقه قويه وكأنهم أصدقاء منذ سنوات وليست شهور قليله..
وايضا..عابد ومعاذ ومهاب أصبحو اصدقاء وشركاء بشركه السياحه الخاصه بمعاذ..
وبعد غايب..اليوم عوده الاصدقاء من رحله عمره ذهبو بها سويا..
كلا منهم برفقه زوجته..
ايه وزوجها عابد..
فاطيما وزوجها معاذ..
ومى وزوجها مهاب..
وصلت الطائره للمطار أخيرا..
لتنتبه ايه للمكان حولها وتتحدث بفرحه طفوليه..
ايه:احنا فى شرم الشيخ..احتضنت زوجها بفرحه عارمه..
يا حبيبى يا عبودى انا مبسوطه اوى انك جبتنى هنا تانى..
عابد:ببتسامه عاشقه..حبيبتى انتى بس تشاورى..
وعابد يقولك عيونه وقلبه كمان..عض على شفتيه بعبث..
اممممممم..وحشانى يا مانجتى..يا لهوى يا مستهوى على اللى هيحصلك منى يا يويتى..
ايه:بعتاب..عابد..وبعدين انت خلاص عملت عمره وتوبت الى الله..
عابد:بشهقه..نعم يا اختى..وانا هتوب عن مراتى كمان ولا ايه..
ايه:بهمس..عبودى لازم تبقى مؤدب لأننا مش لوحدنا فى الرحله المرادى ومعانا اصحابنا..ضحكت بفرحه..
يعنى الرحله هتبقى احلى واجمد..يسسسسسسس..
بعبوس نظر عابد لمعاذ ومهاب الذين بادلوه نفس النظره وبنفس واحد تحدثو ببكاء مصتنع..
عابد..معاذ..مهاب:لازم ابقى مؤدب..
نظرو لبعضهم بتفاجئ واشار معاذ على عابد وتحدث بزهول..
معاذ:مراتك قالتلك لازم تبقى مؤدب؟!..
عابد:بغيظ..ايوه قالتلى..اشار عابد على مهاب..
وانت مراتك قالتلك انت كمان..
مهاب:ببتسامه مصتنعه..اينعم قالتلى..اشار مهاب على معاذ..
وانت يا معلم..
معاذ:بضيق..قالتلى يا عم..قال ابقى مؤدب قال..
عابد:بمزاح..خش فى حضن اخوك يا مؤدب منك له..
احتضنو بعضهم وبدأو يبكون بصتناع بعلو صوتهم..
لينظرو معاذ ومهاب لبعضهم ونظرو لعابد وتحدثو بنفس واحد..
معاذ..مهاب:عابد..ادينا جمله من بتاعتك..
صمتو لواهله وبعلو صوتهم تحدثو..
عابد..معاذ..مهاب:يا لهووووى يا مستهووووى..
اما زوجاتهم..
ايه:بتاكيد..المكان هنا وهم..حاجه كده رووووووعه يا بنات هيعجبكم اوووى..وخصوصا الجزيره المسحوره..
فاطيما:دى الجزيره اللى قولتيلى عليها روحتيها فى شهر العسل بتاعك يا يويو..
ايه:بهيام..هييييح..ايوه..هى..نظرت لمى..تجنن يا مى..
نظرت مى لزوجها بعشق وتنهدت بصوت مسموع..
مى:ايوه فعلا..يجنن..امممم..وواحشنى اوى يا بنات..
نظرت ايه وفاطيما لبعضهم ووجهو نظرهم لأزواجهم وتحدثو بتأثر..
ايه..فاطيما:امممم..يا حرام..دول زعلو..
مى:بصراحه ليهم حق..استحملو بعدنا عنهم طول العمره ولما نيجى هنا نقولهم خليكم مؤدبين..بكت بصتناع..
انا مش عايزه جوزى يبقى مؤدب معايا..
ايه:بشقاوه..وانا كمان واحشنى اوى عبودى بقله ادبه ههههه..
فاطيما:بغضب طفولى..وانا يعنى اللى قلقاسه..
انا جوزى واحشنى وهتجنن على قله ادبه..
نظرو الثلاثه لبعضهم ببتسامه متسعه وبسرعه البرق ركضو نحو ازواجهم وكلا منهم امسكت يد زوجها متجهين نحو شاليه خاص بشركه ازواجهم..
مر اكثر من ثلاثه اسابيع..والاصدقاء يقضون احلى واروع اوقاتهم برفقه زوجاتهم..
على شاطئ البحر..يجلس كلا من عابد ومعاذ ومهاب..
تنقل معاذ بنظره بينهم وتحدث بجديه..
معاذ:ايه يا رجاله مش كفايه كده ونرجع نشوف مصالحنا ولا ايه؟!..
مهاب:بجديه مصتنعه..فعلا عندك حق..ارجع انت يا معاذ واحنا هنحصلك..
معاذ:بحاجب مرفوع..لا انا كان قصدى ارجع انت يا عابد واحنا هنحصلك..
عابد:بشفاه مرفوعه..يا اسطا مهاب هو اللى هيرجع واحنا هنحصله..صمتو قليلا ومن ثم انفجرو بالضحك حتى ادمعت عيونهم..
بصعوبه توقف معاذ وتحدث بجديه..
معاذ:طيب يا رجاله اخر كلام خلينا كام يوم كمان علشان نبقى قفلنا الشهر..اكتر من كده اخوتكم هتقفلنا الشركه ..
عابد:ببتسامه..اطمنو خالد اخويا الله يباركله قالى اتفسح براحتى وبمزاجى ووقت ما احب ارجع علشان هو ياخد اجازته..
..البنات..
بشاليه..داخل حمام سباحه مغلق..لا يوجد به سواهم..
جلسون على حافه الحمام واضعبن اقدامهم بالمياه وبستغراب تحدثت ايه..
ايه:مش ملاحظين اننا دايما لابسين هدومنا كامله حتى واحنا بنعوم لوحدنا؟!..
نظرو الثلاثه لبعضهم وبنفس واحد تحدثو..
ايه..فاطيما..مى:جوزى حالف عليا ما اقلع قدام اى مخلوق..
اتسعت اعينهم بتفاجئ وبانفجرو بالضحك هما ايضا حتى ادمعت عيونهم..
اخذت مى نفس عميق وبفرحه تحدثت..
مى:بنات..نظرو لها..انا حامل..
شهقت كلا من ايه وفاطيما وبصراخ تحدثو..
ايه..فاطيما:وانا كماااااان..
احتضنو بعضهم بفرحه وحب اخوى صاديق..وبستعجال تحدثت فاطيما..
يله كل واحده تقول لجوزها..
أسرعت مى وفاطيما نحو الخارج بينما ظلت ايه بمكانها..
مى:مش هتيجى معانا..
ايه:بشقاوه..تؤ..روحو انتو وانا هتصل على عبودى يجيلى نعوم سوا شويه..
غمزت لها مى وسارت نحو الخارج برفقه فاطيما..
وبلهفه اقتربو من ازواجهم وجلسو جوارهم بصمت..
ليهب عابد واقفا وتحدث بستعجال..
عابد:طيب انا هروح اشوف مراتى مجتش معاكم ليه..
نهى حديثه وركض نحو الشاليه..
انتظرو حتى اختفى عابد داخل الشاليه وغمزو لبعضهم ومالو على أذن أزواجهم وهمسو بفرخه عارمه..
فاطيما:معاذ..بكت بنحيب..انا حامل..
مى:مهاب..بكت..انا حامل..
تصنمو قليلا لا يبدون اى رد فعل وفجأه انتشل معاذ فاطيما داخل حضنه يضمها بكل قوته دافنا وجهه بعنقها اسفل حجابها يقبله مرات ومرات وبين كل قبله وأخرى يهمس..
معاذ:مبروك..الف مبروك يا حبيبتى..
اما مهاب بدموع ارتمى داخل حضن زوجته ملتف بكلتا يده حول خصرها دافنا رأسه بصدرها وهبط بأذنه حتى توقف عن بطنها وبفرحه عارمه همس..
مهاب:حامل منى يا مى..نظر لعيونها..جواكى ابنى..
مى:بدموع وضحك..او بنتك..
عاد احتضانها بلهفه..
مهاب:وانا راضى والله الحمد لله..ببنت او ولد..المهم انك امهم..
..اما عابد وايه..
عابد:استرخى..سيبى نفسك متخفيش..
بخوف وفزع..تعلقت برقبته ولفت قدميها حول خصره وبرتعاش همست..
ايه:انا خايفه اغرق..نظرت له بعبوس..مبعرفش اعوم انا..
ببتسامه عاتبه نظر لها بعبث..وبخبث لصقها به أكثر ومال بوجهه على كتفها يلثمه بعمق وبين كل قبله واخرى يهمس..
عابد:خايفه وانتى معايا..ذاد من ضمها أكثر..وفى حضنى..
استندت برأسها على صدره العارى وببراءه تحدثت..
ايه:لا انا مش خايفه على نفسى..
نظرت له بدموع التمعت بعيونها وببتسامه أكثر من رائعه اكملت..انا خايفه على ابنك او بنتك..
أمسكت وجهه بين يديها جذبته عليها وداعبت انفه بأنفها ونظرت داخل عيناه بعشق وببكاء وضحك همست..
انا حامل يا عبودى..
بعدم فهم..ضيق عيناه ونظر لها رفع يده وضع احدى اصابعه باذنه حركه اكثر من مره وتحدث بضيق..
عابد:تقريبا الميه دخلت فى ودنى..انتى قولتى ايه يا يويو؟!!..
أمسكت يده بعدتها عن اذنه ووضعتها على بطنها وبتقطع همست..
ايه:ا ن ا ح ا م ل؟!!..قطع حديثها هو حين حملها بلهفه بين يديه واضعا يد خلف ظهرها والاخرى خلف ركبتيها وضمها لحضنه بقوه واسرع بالخروج بها من المياه..
وبلحظه كان ارتمى بها أرضا بحرص..جعلها تعتليه وضمها بكل قوته بكلتا يداه وحتى قدميه وبفرحه عارمه همس..
عابد:الف مبروك يا مانجه عبودك..
يقبل كل انش تقابل شفاتيه..بحبك يا ايه..قبل شفاتيها بعشق..بحبك يا بت..
ايه:بعشق..وانا بموت فيك يا قلب البت..
ينظر لها بهيام وعشق شديد ورغبه حارقه اشتعلت بعيناه..
اعتدل بها اجلسها ارضا وجلب لها ثيابها وبأمر تحدث..
عابد:البسى خلينا نطلع اوضتنا..غمز لها..خلينى اقولك مبروك بطرقتى..
ارتدت ثيابها على عجل..وحملها عابد وسار بها للخارج ليقبله مهاب ومعاذ كلا منهم حامل زوجته ايضا..
نظرو لبعضهم بأحراج مصتنع وبفرحه بلهاء وابتسامه متسعه تظهر جميع اسنانهم تحدثو بسعاده بنفس واحد..
عابد..معاذ..مهاب:انا هبقى بابا..نظرو جميعهم لبعض بزهول..
وبفرحه تدمع لها العين تعالت ضحكاتهم نابعه من صميم قلبهم..
تمت بحمد الله..
نوفيلا #يوميات زوج فرفوش..بقلمى..#نسمه مالك..
اتمنى تكون عجبتكم حبيباتى..
واستغفرو لعلها ساعه استجابه..
تعليقات
إرسال تعليق