القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جنه في قلب صعيدي البارت الاول والثاني بقلم يسرا محمد في موسوعة القصص والروايات


#مين_هيتابعني_ويثبت_حضورهب٢٠تعليق⁦❤️⁩


 #جنه_في_قلب_صعيدي 🎀🎀🎀🎀


 #الفصل_الأول_والثاني 😍❤️❤️❤️


صوت قوي دوي في ارجاء المكان ي الله اهذه طلقه ناريه ...


يصدر صوته ليهز جدران المنزل باكمله


بووي ي بووي ايه ديه مين عيطلق رصاص اهنه مهيعرفوش ان فيه اهنه جانون وان مفيش رصاصه تنضرب م غير اذن

مازن الجيناوي لما يجول كلمه تتنفذ بالحرف وتكون امر ع رجاب الكل واللي يعصي امر ليا يوبجا هو الجاني ع روحوه


واه معرفش ي ولدي مين االلي يعمل اكده ويكسر جوانينا


نطق بها م خلفه والده ..


حسين الجيناوي والد مازن رجل تعدي الستين م عمره ولاكن يهابه الجميع ويخشاه ويحبونه ف آن واحد لانه لا يقبل بالظلم ابدا ويملك م البلد نصفها املاك واطيان واراضي ويسمي كبير البلد او عمدتها


مازن .. عوض ي عوض


مازن الجيناوي يتميز بطوله و ياخد م بلده سمارها ولكن عيونه تتمرد وتثبت لونها العسلي الفاااتح وشعره مايل للكستنائي يتعدي ال 27 م عمره بشهور فقط له هيبته الخاصه


ظهر عوض يركض م الخارج


عوض .. ايوا ي مازن بيه

مازن .. شوف في اي صوت الطلج ديه وجبلي اللي عمل اكده لغايه اهنه

عوض ..حاضر ي مازن بيه


بعد عشر دقائق حضر عوض ويحمل ع كتفه امرأه وضعها ع الاريكه

حسين ..واه ايه اللي حوصول مين ديه ي عوض

عوض.. معارفش ي كبير بس لاجيتها واجعه ع الارض ومتبهدله كيف مانت شايف اكده ومدريناش باللي حواليها اهل البلد عيجولو ان الصوت اللي كان ع يدوي ديه عجل العربيه مهواش رصاص انا اول م شوفتها جبتها ع اهنه طوالي


حسين .. روح انت ي عوض ولو عرفت اي جديد تعالا خبرني بيه طوالي

عوض ..امرك ي كابيرنا ع اذنكم

حسين .. مازن نادم ع امك ولا خيتك ي ولدي يشوفو لبنيه ديه واضعها ايه ولا يفوجوهالنا


لكنه لم يتلقي رد م ولده التف ليراه ولكنه وجده يجلس بجوارها ع الاريكه ويضغط اعلي انفها بين عينيها


فسمعو انين خافت م هذه الانثي والذي يظهر م مظهرها انها ليست م بلدتهم


ااااخ ي دماااغي اااانا فين ايه ده و اااانت مين


ولكنه كان هائم في وجهها ولم تتلقي منه رد ولكن سمعت صوت اخر


حسين ..متخافيش ي بتي انتي ف بيت الكابير انتي اللي مين وايه اللي حوصول معاكي


حاولت النهوض ولكنه منعها بقوه مقارنه بجسمها الضعيف


الله في اي ي جدع انت م تحاسب كده خليني اقوم ولا اتحرك انت لزقت كده ليه ومبتنطقش


عيناه تخرج شرارااا واحمرت اذنيه كيف تجرأت كيف


مازن .. واه اتللمي ي حرمه ومتعلليش صوتك اهنه انتي متعرفيش انا مين ولا ايه اتحدتي كيف الخلج امعاي


جنه .. ايه لا والله متشرفتش باسم حضرتك وانا بتكلم عدل انت اللي مش مزبوط م ساعت م فتحت عيني وانت متنح فيا ولا كان في حد واقع منك شبهيي حاسب كده عديني


تنحنح الحج حسين ليقطع هذا الشجار بينهم قائلا

حسين .. جوم ي مازن ي ولدي نادم ع امك ولا خيتك وادي فرصه للبنيه تفهمنا اي حكايتها

مازن .. حكايتها هتكون ايه مصيبه واتحدفت علينا م انهي بلد وجايه تقرفنا هنا


اتسعت عينياها م طريقته التي تحولت في اقل م ثانيه

وكتم الحج حسين ضحكته ع ابنه وطريقته الفظه معها


جنه ..انت ي جدع انت بينك وبيني طار مالك مش طايقني كده ليه وبعدين م انت حلو اهو وبتكلم عدل امال اي دور العمده اللي عايشلي فيه ده يوه

مازن ..امال انتي فاكرانا جهله ولا اي انا بس حبيت اعرفك اني اجدر اتحدت زييكي واكتر كومان


قاطعته عندما قفزت م مكاانها تضع يدها ف منتصف وسطها وتهتز مثل الاطفال وترتسم البرود ع وجهها نطقت بغيظ


جنه ..انت محدش قالك قبل كده انك قليل الذوق ومش محترم ومبتعرفش تتعامل مع ليدي نهائي


اقترب منها ببطئ حتي اصبح وجهه بوجهها وتكلم م بين اسنانه وبنظرات احتقاريه


مازن .. واه فين الليدي دي انا مش شايف جدامي غير جعفر البواب متخبي في شكل حرمه وانا بس لولا اني عامل احترام لابوي الحج كنت فرجتك كيف جله الاحترام ع اصولها


دبدبت بقدميها ف الارض وتأفأفت بصوت عالي واقتربت لكي توبخه مره اخري ولاكن قاطع حديثهم صوت الحج


حسين.. انتو معاملينش احترام لوجودي ولا ايه انتو اتنين

مازن .. العفو ي ابوي

جنه .. العفو ي عمو الحج انت شايف هوا اللي بيستفذني

حسين .. اجعدي ي بتي واحكي وخلصيني خلينا ننهي الموال ديه ايه حوصول وانتي مين وبتعملي ايه اهنه بالظبط


جلست بجواره وردت بابتسامه صافيه

جنه انا اسمي جنه ي عمو الحج

مازن .. هه جنه مين عمل العمله المهببه ديه دانت ان مكنتيش النار بذات نفسيها يبجا ميليجش عليكي اي اسم تاني

جنه شاهد ي عمو الحج قله زوقو هوا اللي بيخرجني عن شعوري اهو

حسين.. بس بجا ي مازن عيب اكده ي ولدي دي مهما ان كانت ضيفه حدانا

مازن.. حاضر ي ابوي لأمؤخذه

حسين ..كملي ي بتي وايه جابك اهنه

جنه .. انا مهندسه ي عمو الحج وجايه هنا عشان اعاين الارض اللي هيتنفذ عليها المشروع الجديد المجموعه اللي هتتعمل ف البلد المفروض اني كنت هقابل الاول راجل كبير بيقولو هوا صاحب المشروع هوا وابنو باين اسمو بنجاوي برجاوي جنجاوي حاجه زي كده مش فاكره المشكله ان عجل العربيه فرقعت واتخبطت ف شجره والعربيه ادمرت وانا زي مانت شايف كده


سمعت قهقه عاليه نظرت له ولم تعرف سببها اهذا مجنون ام ماذا


جنه ..اي ده مكنتش اعرف ان كلامي بيضحك اوي كده

مازن .. انتي هبله ولا شكلك كده ي بنتي

جنه .. لا حول ولا قوه الا بالله اه انا بردو اصل انا الي مره اكلم صعيدي ومره مصراوي ومش راسيالي ع بر مش كده

مازن .. هوا انتي بجد متعرفيش ان انتي دلوقت ف بيت الحج حسين الجيناوي الجيناوي ها مش اللي قولتي عنهم دول وابنه مازن اصحاب المشروع اللي جايه عشانه

شهقت شهقه خفيفه ولم تعلم لماذا تسلل اليها الخوف م نظرته لها وعينيه التي تتطلعان بها بجراءه وشراسه ...

يتبع.........


🎀🎀🎀🎀 جنه في قلب صعيدي 🎀🎀🎀🎀


❤️❤️❤️😍 الفصل الثاني 😍❤️❤️❤️❤️


في مكان اخرر بعيدا عن هذه الاجواء

تسقط صفعه ع خدها ف تسقط ارضا والدماء تسيل م فمها وانفها م شده صفعته

شروق :بعياط شديد اسمعني ي مروان بالله عليك والله انت فاهم غلط

مروان : فاهم غلط ازاي انتي عارفه انا جايبك منين دلوقت ي و**ه انا جايبك م شقه دعاره فاهمه يعني ايه ولا محتاجه افهمك

سحبها م شعرها لم يعطيها فرصه للرد مره اخري وتوالت الصفعات

شروق :بإرهاق شديد ابوس ايدك متظلمنيش اديني فرصه ادافع عن نفسي حتي

مروان : تدافعي ده لو حد تهمك بحاجه وانا صدقتها لاكن دانا شايفك بنفسي وانتي نايمه وشبه عريانه ع سرير وجنبك واحد وف مكان صعب فيه اصدق غير اللي عيني شايفاه

شروق : والله مظلومه حرام عليك متبقاش انت والدنيا عليا انا تعبت حتي اقل حقوقي اني ارد وادافع عن نفسي مش عايز تدهاني اي يأخي الجبروت ده خلاص عايز تصدق صدق وابعد عني وريحني من اللي انا فيه ده بقا

مروان : انتي كمان ليكي عين تتكلمي ي فا**ه مش كفايه القرف اللي شوفته صحيح مانتي تربيه صالح اللي باع بنته عشان الفلوس وهرب كنت مستني منك ايه بقا تكوني عكسه اكيد هتكوني نسخه منه بنفس وساخته وقرفه وسهل اوي تبيعي لحمك للي يسوي واللي ميسواش

شروق : كفااايه ارحمني ده ربنا بيرحم انا مليش ذنب فاللي انت بتقوله ده ومس معني ان ابويا كان سبب ف دمارك وكان عايش حياته غلط فانا هتاخد بذنبه وهكون نسخه منه بس عارف انا دلوقت اتاكدت انك انت اللي زيه مش انا


لم يمهلها فرصه لتكمله كلماتها واصبح الضرب في كل مكان في جسدها حتي خارت قواها وسقطت ع الارض متسخه بدمائها متمزقه ملابسها مجرده م كل معاني الحياه فمن يراها يظن انها استسلمت للموت وفارقت الحياه حملها مروان ووضعها بإهمال ع سرير ف غرفته واحكم اغلاق الباب جيدا وخرج تاركا خلفه جسد ليس له غرض في مقاومه الموت


مروان الشرقاوي رجل صعيدي الاصل تعدي 29 من عمره بشهور فقط قمحي البشره ذات لحيه خفيفه تمردت عيناه واصبحت رماديه اللون جسده متناسق مناسبا لسنه طويل عريض المنكبين ويبهر من يراه بطلته وهئته


شروق صالح فتاه قصيره القامه لم تتعدي الخامسه والعشرون عاما بيضاء البشره عيناها زيتونيه اللون يجعل قصر قامتها مع جسدها النحيل شكل جذاب لكل من يراها بريئه جدا


ولاكن لم ترضي عنها الظروف خانتها وجعلتها ابنه لشخص لم يعرف لطريق الرحمه والضمير شئ تسبب صالح في مقتل والد مروان لانه كان يتاجر في المخدرات عن طريق شركه والد مروان واغضب صالح من يتعامل معهم فقررو ان يثبته له انهم اصعب مما كان يتخيل فارسلو رجل لقتل والد مروان ليكون كارت ارهاب لصالح ولانه كان ماضي اوراق باسم والد مروان واوصل لهم انه شريكه ف كل شئ فقرر مروان ان يأخذ بثأر ابيه ولاكن اخذ شروق في طريقه لم يعلم انها ما كانت لتعلم شئ بقذاره ابيها ولاكن من يفهم هذا فهكذا الحياه تأتي ع من لا ضهر له ولا سند .

#يتبع

#تعليقات_كتييييير_وتفاعل_عشان_اقدراكمل_نشر ✋

البارت الثالث والرابع من هنا

 

تعليقات

التنقل السريع