القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

#سكريبت ❤ عاد_نادما ❤1_2 -لسه بتحبها يا مازن قالتها وصوتها مكسور.... بصيت عليها بشفقة...


#سكريبت ❤❤1

-لسه بتحبها يا مازن 

قالتها وصوتها مكسور.... بصيت عليها بشفقة.... كنت قادر أنكر وافرحها بس مش حابب أكسر وعدي واكدب عليها... أنا وعدت شيماء إني هقولها  الحقيقة مهما حصل... 

-آه يا شيماء لسه بحبها... منة كانت حب الطفولة والمراهقة... كانت هي حلمي الوحيد وحبي الوحيد..... 

عينيها دمعت ووقفت وقالت بصوت مكسور:.

-أنا هحضر الغدا 

راحت من قدامي بسرعة مكانتش حابب اجرحها بس دي الحقيقة أنا مبحبش شيماء ولا عمري حبيتها 

أنا اتجوزت شيماء من سنة... كان جواز تقليدي أخدتها وسيلة عشان أنسي منة....  منة بنت عمي اللي حبيتها أكتر من حياتي وسابتني عشان تتجوز اللي أغني مني... كنت ساعتها مجروح وكاره حياتي وملقيتش إلا شيماء جارتي اللي بتحبني من زمان وكانت عارفة إني بحب منة ورغم كده قبلت بيا علي أمل إني أنسي منة بس للاسف فشلت وجرحت شيماء معايا.... 

تليفوني رن وطلعني من افكاري 

رديت علي التليفون واتصدمت من الأخبار 

جوز منة مات! 

قفلت التليفون وطلعت أجري.... كان لازم أكون معاها في الظرف ده 

........ 

بعد ست أشهر 

رجعت بيتي متأخر لقيت شيماء مستنياني.... حسيت بالذنب لأني حرفيا مبقتش أجي البيت طول الست أشهر كنت ملازم منة بحاول اخفف عنها... بعد موت جوزها كانت منهارة وقافلة علي نفسها  ومن شهر بس اللي طلعت وقبلت تتعامل معانا  ... شيماء كانت عارفة بس محاولتش تعترض... رغم انها عارفة حبي لمنة بس محاولتش تمنعني إني اساعدها حتي هي عزتها ودعمتها... 

من غير ما تلومني أو تتخانق سألتني بصوت واطي :

-ايه أخبار منة؟ 

-الحمد لله بقت احسن دلوقتي 

قعدت علي الانترية بتعب فقعدت جمبي وقالت:

-تحب احضرلك عشا 

-لا أنا اتعشيت مع منة 

بصت في الأرض بحزن 

مسكت ايدها وقولت :

-متزعليش خلاص منة بقت كويسة وانا هرجع اقعد معاكي بس كنت بقنعها أنها ترجع الشغل عشان تتخطي المرحلة دي 

-هي هترجع تشتغل معاك في الشركة تاني 

-أيوة. 

حسيتها اتوترت وقالت :

-طيب ما تشوفلها شغل في مكان تاني يا مازن اتعصبت منها وقومت وزعقت :

-شيماء أنا مقدر غيرتك من منة بس بطلي سخافة شوية وشوفي هي في ايه وانتي بتفكري في ايه!... انا مش هتخلي عن قريبتي بسبب غيرة وهمية وسبتها ومشيت.. 

..... 

ومرت الأيام ومنة رجعت تشتغل في شركتنا تاني واتقربنا أنا وهي مرة تانية... ورجعت ابقا مبسوط تاني.... حسيت أن دي خيانة لشيماء... هي معملتش معايا حاجة غلط عشان اعمل فيا كده... بس أنا فعلا دلوقتي اتاكدت إني مقدرش أعيش من غير منة وقررت هعمل ايه. 

........ 

-مازن احنا بقالنا ساعة في الكافيه أنت قلتلي عايزني في موضوع

-منة أنا عايز اتجوزك! 

-ايه! 

-انتي عارفة إني بحبك... صحيح كرهتك في وقت من الاوقات لما فضلتي كرم عليا وحاولت انساكي بس مقدرتش... 

-طب ومراتك 

-مقدرش اسيبها 

-يعني هتجيبلها ضرة

-هتتقبل متقلقيش... شيماء بتحبني وبتحب تشوفني مبسوط 

-موافقة بس بشرط ! 

....... 

روحت البيت شرط منة كان غريب...  حابة ... دخلت البيت وقابلت شيماء في وشي وقولت:

-شيماء أنا عزمت منة النهاردة علي العشا  

-بس يا مازن انا مجهزتش حاجة 

-هنجيب أكل من برة متقلقيش. 

...... 

علي الساعة 10 بالضبط كنا أنا ومنة وشيماء علي السفرة. شاورتلي منة عشان اقولها.. أخدت نفس عميق وقولت :

-شيماء حابين أنا ومنة نقولك حاجة. 

بصتلنا شيماء بخوف فكملت :

-أنا قررت اتجوز منة يا شيماء! 

يتبع 

#عاد_نادما 

#سولييه_نصار

لو لقيت تفاعل كتير بعشر تعليقات ولايك هنزل بارت كمان لو لقيت تفاعل



#الجزء_التاني ❤شكرا لتفاعلكم السكر ❤

عينيها دمعت وهي بتبصلنا بصدمة.... كنت عارف أن قلبها اتكسر... للأسف شرط منة كان صعب وعرفت إني لما اقولها بالطريقة دي هكسرها... كنت اتمني إني أقولها بنفسي 

-انتوا بتهزروا  صح 

بصتلها منة واتكلمت بهدوء :

-لا يا شيماء احنا مبنهزرش مازن عرض عليا الجواز وأنا وافقت... بس برضه قولت من الأصول أنك لازم عندك علم (بقلم سولييه نصار )

ضحكت شيماء بسخرية وهي بتمسح دموعها :

-لا والله كتر خيركم .... طيب فكرتوا كمان هتعملوا معايا ايه ولا أنا مش مهمة بالنسبالكم واغور في ستين داهية! 

اتكلمت بسرعة قبل ما ترد منة :

-انا مش هطلقك يا شيماء وانتي هتفضلي مراتي لحد ما اموت... 

-ربنا يكرم أصلك 

كانت بتتريق وده ضايقني منها بس قدرت موقفها أكيد صعب

-شيماء أنا مش هظلمك بس من حقي اتجوز دول ما أقدر أفتح بيتين واعدل بينكم وأنا مقدرتش أنسي. منة وانتي عارفة كده كويس.... عارفة إني بحبها أنا مكدبتش عليكي... انتي وافقتي عليا وكملتي وانتي عارفة إني بحبها 

-حلو جو أنك تقلب الترابيزة عليا ده 

اتعصبت وقولت :

-أنا مبحاولش أقلب الترابيزة عليكي يا شيماء كنتي عارفة إني بحبها ولا لا... انتي كل يوم بتسأليني السؤال وأنا بقولك الحقيقة 

مسحت دموعها وقالت :

-أنت صح وهي صح... كلكم صح أنا الوحيدة اللي غلطت. 

اتوترت بس هي ابتسمت وقالت :

-عموما ألف مبروك ربنا يتمملكم علي خير وبدأت تأكل. 

بصتلي منة بدهشة بس أنا كنت عارف شيماء كويس... هي مش هتسكت.... هي بتخطط لحاجة معينة... حاجة أنا معرفهاش. 

..... 

مرت الأيام وأنا ومنة بنجهز لفرحنا.. كنت فرحان اووي اخيرا الانسانة اللي بحبها هتبقي ملكي بس حاجة واحدة كانت مضايقاني وهي شيماء.... شيماء بعدت عني تماما... مهما أحاول اكلمها متردش عليا... بتحضر الأكل بهدوء من غير أي حوار بيننا.... لأول مرة من سنين متهننيش بعيد ميلادي ولا تعملي احتفال.... كنت متغاظ وأنا بشوفها بتبعد.... بشوف اللمعة اللي كانت في عينيها كل أما تشوفني اختفت.... اهتمامها بيا انعدم.. رغم أن مريم كانت مهتمة بيا بس وحشني اهتمام شيماء.... كان اهتمامها نادر ومميز 

...... 

يوم الفرح. 

-انتي رايحة الفرح 

-أيوة منة كتر خيرها عزمتني لو حابب مروحش عادي بالنسبالي . 

اتوترت وقولت:

-طبعا تعالي بس خايف عليكي لتزعلي هناك 

-وازعل ليه عادي لا أنت ولا هي بتهموني.... أنا هحضر الفرح عشان أنا بنت أصول وبس 

مسكت ايدها وقولت :

-شيماء مفيش داعي للكلام ده انتي عارفاني إني هعدل بينكم... منة مش هتاخدك مني. 

بعدت ايديها وقال بتريقة :

-طب ما تاخدك مني ايه المشكلة قولتلك انت مبقتش تهمني.... المهم هتلاقي بدلتك في الدولاب. 

....... 

في قاعة الفرح. 

بعد ما كتبت لكتاب أنا ومنة كان قاعدين علي الكوشة والناس بتسلم علينا... بس عيني كانت علي شيماء اللي كانت بتتكلم مع أمي ومش معبراني.... فجأة بصتلي وابتسمت وقربت قلبي دق كانت أول مرة تبتسم ليا من غير سخرية أو تريقة من وقت طويل.... كنت مبسوط أنها أخيرا سامحتني وقبلت بالواقع.... جات وسلمت علي منة واخدتها بالحضن وبعدين حضنتني وبعدت وقالت وهي لسه محتفظة بنفس ابتسامتها 

-طلقني 

-افندم 

زعقت بصوت عالي وقالت :

-بقولك طلقني يا مازن. 

صوتها كان عالي لدرجة  أن الناس كلها بصت علينا... ووقتها عرفت إني خسرت شيماء  وفرحتي كلها اتبخرت 

يتبع 

#عاد_نادما 

#سولييه_نصار 

لو لقيت تفاعل حلو هنزل كمان بارت بعد شوية

اتفاعلو بعشر تعليقات ولايك وتفاعل كتير


البارت الثالث والرابع الأخير من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع