الحلقه ١٣ _١٤
...........................
في شقه سعيد
...................
اخرج نوح من جيب الجاكيت دفتر شيكات
واخذ يخط بقلمه بقيمه الشيك
مليون جنيه لحامله
اقترب منه سعيد وعلي وجهه السعاده واخذ منه الشيك
سعيد:مبحبش الورق عايزهم كاش
نوح:حااشيلك مليون جنيه في جيبي لو مش عايزهم خلاص
سعيد:لالا متبقاش حمقي كدا خلاص. امرى لله
نوح بقرف:ممكن استاذنك صابرينا واخواتها ووالدتها يجهزوا معاها
سعيد:بس الاتفاق علي البت صابرينا بس
نوح:انا قلت اوفرلك فلوس بدل ماتصرف عليهم
سعيد:موافق خدهم كلهم فوق البيعه
لم يكمل كلامه حتي وجد ياسين
امامه يتحدث
ياسين:انا عايز اشترى ايه
شعر نوح بالغضب فهو يعلم ان ياسين متزوج ولديه طفله اهو مجنون ام فاقد للذاكره
نظر سعيد لنوح
سعيد:تبعك البيه دا ي باشا
نوح:للاسف شكله اتجنن
اراد نوح ان يكمل حديثه ويفتضح امر ياسين واخبار سعيد انه متزوج فعلا ولديه طفله
لكن. ياسين قاطع حديثه
ياسين: نوح تعالا عايزك
اخذ ياسين نوح الي الخارج بعيدا عن مسمع سعيد
في الشارع .....
نوح:انت اتجننت ولا اي
انت متجوز وعندك بنت
سعيد:حبيتها
نوح: اتكسف علي دمك انت مش صغير انت داخل ع الثلاثين
ياسين: انا صاحبك
نوح: يعني عشان صاحبي تدمر مستقبل البنت ومستقبل مراتك وبنتك مفكرتش في شكلك قدام بنتك كل دا عشان نزوه فارغه
ياسين: انت عارف حنين بنت عمي وملهاش حد وانا كان لازم اتجوزها
نوح:دا عذر مش اكتر
ياسين:نوح ارجوك متقلش حاجه لسعيد
نوح: خايف علي مشاعر السنيوره بتاعتك
ياسين: ايوا انا حااقولها كل حاجه بس مش دلوقتي
نوح:انت مجنون رسمي
ياسين:اول طلب اطلبه منك تعمل كدا
نوح: انت حر استحمل بقي النصايب الي جيالك
صعد ياسين الي الشقه برفقه نوح
في شقه سعيد .....
ياسين :انا عايز اتجوز ايه
سعيد: حااخد في الجوازه دي ١٠٠ الف وانت الي حاتحاسب الماذون
ياسين :تمام
....................................
في غرفه صابرينا
............
كانت سعاد تبكي بقهر
سعاد:سامحوني ي بنات سامحوني
ابوكم بيبع ويشترى فيكم وانا عاجزه مش قادره ادافع عنكم
كانت ايه تشعر بالخوف من ياسين
وصابرينا ومنه ينظران لبعضهما البعض
تحدثت منه بجفاء : انتي تعرفي هاشم من زمان
صابرينا:لا
منه:كدااابه
انتي تعرفيه من زمان عشان كدا كان بيزايد عليكي بقلب جامد
صابرينا:اديكي قولتي بيزايد عليا
شايفيني سلعه
منه:احلفي انك متعرفهوش
ايه : منه كفايه بقي حرام عليكم
انتو مبتفكروش غير في نفسكم وبس
انا مستقبلي بيتدمر انا كمان.
وياعالم بعد ما الجدع الي برا دا يتجوزني حايعمل فيا اي انا خايفه
بكت ايه بقهر وذهبت صابرينا اليها واحتضنتها بقوه
اما منه مازالت تنظر لصابرينا بغضب
في الخارج ......
استدعي سعيد الماذون وتم عقد قران ايه وياسين
وسيعقد قران نوح وصابرينا بعد انتها ء العده
&____________&
في الغرفه
........
ودعت الفتيات بعضهم البعض وسعاد لم تجف دموعها ..
......
ذهبت ايه برفقه ياسين
وذهبت صابرينا ومنه وسعاد برفقه نوح
&____________________&
في قصر المرحوم نورالدين كامل
دخل نوح القصر ومعه صابرينا ومنه وسعاد الي الداخل حيث كانت جميله في انتظارهم
جميله باابتسامه مستعاره :اهلا اهلا اتفضلوا
قبلت جميله صابرينا واحتضنتها لكنه كان حضن جاف خالي من اي مشاعر
جميله:اوضتك القديمه زي ماهي ي رينا واوضكم كلها جمب بعض
صابرينا:شكرا ي طنط
جميله:طنط اي بس قوليلي ي ماما انتي مرات الغالي اهم حاجه تحافظي ع الي في بطنك
ذهلت منه من معرفه ان اختها حامل
منه في سرها :هاشم بيحبها وانا لاء
هي حملت من الي بتحبه وانا لاء
صعدوا الي غرفهم ولكن منه ابدلت ثيابها وذهبت الي هااشم
&_________________&
في غرفه جميله ....
دخلت ناني الغرفه والغضب علي وجهها
ناني:يعني اي ي طنط الي بيحصل دا
جميله:ابني بيرجعلنا القصر وابن نور
ناني: ازاي وهي جت تقعد فيه وهي اصلا سابته
جميله:سابته دلوقتي عشان مش محتاجه
افرضي احتتجته وباعته واحنا منعرفش حانعمل اي
ناني:بس هو نوح حايتجوزها
ليه
جميله:عشان ابن اخوه ميتربش يتيم
وبعدين انتي كمان حاتتجوزي نوح
ناني بغرور :بقي بنت الخدامه تبقي ضرتي ي طنط
جميله : لازم نستحملها عشان القصر والي في بطنها
اوعدك اول ماتتنازل عن القصر وتولد حانرميها زي الكلبه هي وامها واختها
&______________________&
في قصر هاشم المنشاوى
..............
كانت تقف في بهو القصر الي ان اتي لها
هاشم:منه
حصل حاجه
منه: ياترى خايف عليا ولا علي حبيبه القلب
هاشم : انا ...
صمت هاشم فلم يجد كلمات يقولها
متحدثت منه بصوت عالي
منه:انت دمرتني
لما انت كنت بتحبها قوي كدا ليه مااتجوزتهاش ليه خدعتني
هاشم:انا عمرى ماخدعتك
انا فهمتك كدا من الاول وقولتلك اني مش حاالمسك
منه بدموع حبيسه : ولمستني
هاشم:انتي الي كنتي عايزه كدا انتي الي كنتي في سريري ومستنياني
منه،: حتي وانا في حضنك سمعتك بتنادى بااسمها وقلت اتلغبط انت كنت فاكره انا
هاشم :كفايه
كنتي غلطه وصلحتها
منه:غلطه
انت كنت حلم جميل بالنسبه ليا وانت شايفني غلطه.
منه: للدرجه دي انا كنت رخيصه عندك
هاشم:ارجوكي ي منه بلاش كلام كتير في الموضوع دا
احنا اتطلقنا وخلاص خلصت
منه:عندك حق خلصت...
انا بكرهكم
بكرهكم .....
&_____________________&&
....في قصر نور الدين كامل .....
عادت منه الي القصر باكيه ولم ترى الزيت علي الارض ووقعت علي ظهرها
منه بغضب وهي تنظر للخادمه
منه:مش تفتحي ي حيوانه انتي
الخادمه :معلش ي سيتي غصب مني
منه :طب غورى من وشي
كانت ناني تنظر اليها من اعلا
صعدت منه درجات السلم وكانت ستتجه الي غرفتها لكن ناني قبضت علي ذراعها
ناني بهسيس الافاعي تحدثت بجوار اذنها
ناني:انا هنا ست البيت
دفعتها ناني فتراجعت عده خطوات للخلف
ناني:انا هناا ست البيت سمعاني
محدش هنا ليق الحق انو يأمر غيري اناا
سمعاني
اقتربت منها منه وتحدثت
منه:مصلحتنا واحده ي ناني هانم
ناني:شكلك بتحبيها قووي
منه:فوق ماتتخيلي
ناني:تبقي حبيبتي
منه:عن اذنك بقي حاروح لحبيبه قلبي اختي
اتجهت منه الي غرفه صابرينا
كانت ستفتح الباب لكنها سمعتها تتحدث
&_________________&
في غرفه صابرينا ....
تخلصت من ملابسها الي منامه زرقاء
كانت ستتجه الي الفراش وجدت هاتفها يهتز برقم مجهول
صابرينا :الو
هاشم:ممكن نتقابل
صابرينا:اظن انك عرفت اني مينفعش اتباع
هاشم: مش حااخد من وقتك كتير
صابرينا: تمام
اغلقت الهاتف
في الخارج .......
كانت منه تشتعل من الغضب
منه:انتي الي اخترتي ي صابرينا
توجهت منه الي المطبخ واخذت علبه الزيت ووضعتها علي درجات السلم
منه:معلش ي ابن اختي امك هي الي اختارت
توجهت منه الي الاسفل واخرجت الهاتف
منه:الو
صابرينا انا في الجنينه والجو برد ممكن تجبيلي جاكت لو سمحتي
صابرينا:حاابعتلك مع الخدامه
منه: ماتنزلي ي بارده اقعدى معايا شويه عشان البيبي حتي
صابرينا:حاضر
اغلقت منه الهاتف
........... ................... ......
في احدى الفنادق ....
دخل ياسين الغرفه ومعه ايه الصغيره
حملها بين يديه كالعروس ودخل بها الغرفه
في الداخل
كانت تقف وحيده تتامل الغرفه
اتي ياسين بالطعام
ياسين: حانقعد هنا اسبوع لحد مالاقي شقه مناسبه لينا
ايه:هو انت ليه مااخدتنيش بيت اهلك
ياسين:انا وحداني ومقطوع من شجره كان عندى عمي ومات الله يرحمه
ايه: وانت ي وحداني ملكش شقه بردو فيها هدومك
ياسين :ممكن تبطلي اسئله كتيره وتاكلي
ايه: طب احنا حانطول هنا
انا عندى دروس ومدرسه انا في ثانويه وعايزه اذاكر
ياسين:حد يقول لجوزه في ليله الدخله عايزه اذاكر
ايه:اه انا
وحاتذاكرلي كيمياء كمان
ياسين:شوفي انا اذاكرلك اي حاجه الا الكيمياء دي
ايه:يادي النيله
ليه يارب جوزي مكنش مدرس كان زمانه نفعني
ضربها ياسين علي راسها
ياسين:لسانك الطويل داا
ايه :مالو
ياسين:هو الي جابني علي بوزي وحبيتك
قبلها ياسين قبله رقيقه يبث بها اشواقه وهو يضمها ويداها تفعل بها الافاعيل تتحسس مفاتنها
الا ان صدم
ياسين :انتي ليه مقولتيش
احمر وجه ايه واصبحت كحبه الطماطم من الخوف
ياسين وهو يتفهم خجلها
ياسين:انا جوزك متتكسفيش مني
هي حاتخلص امته
ايه:النهارده تاني يوم علي اخر الاسبوع
ياسين:اممم
&____________________&&
في غرفه نوح ......
دخلت ناني الغرفه والغضب ظاهر علي وجهها
نوح:خير ي ناني
ناني: مفيش خير ي نوح
انت مش عايز تعترف باابنك
حاتسيب ابنك ينكتب بااسم نور وابوه موجود
نوح: لا ميصحش
اي رائيك نقول لجميلخ بالمره اننا قتلنا نور ولولا الدكتور مكناش حانكتم علي الموضوع ونعديها
ناني:يعني ااي
نوح:يعني تنزليه تحرقيله انتي حره ولعي فيه
ناني:بس انا بحبك
نوح:وانا مبحبكيش انتي الي كنتي رخيصه زياده عن اللزوم ودلوقتي سبيني عايز انام
ناني: يعني حاتتجوزها بردو
نوح:اه
ناني:اوعدك حااخليهالك جثه
قبض نوح علي عنق ناني بقوه
نوح: اوعدك انتي الي حاتبقي جثه لو اتلمس منها شعره واحده بس
لم يكمل كلمته حتي سمع صرااااخ صابرينا يعم المكان
....................................
اقتباس
................
نوح: مين فيكم الي قتل البيبي
منه:انا الي سقطت صابرينا
نوح:برافو عليكي
يتبع
الفصل ١٤
هاشم:صابرينا تتجوزيني
...................
في قصر المرحوم نور الدين .....
انزلقت قدم صابرينا بفعل الزيت وتدحرجت علي السلم الا ان سقطت علي الارض وقد تاذت راسها ونزفت الدماء لم تستطيع الاستغاثه بااحد فقد فقدت الوعي
دخلت منه البهو فوجدت اختها علي الارض دون حراك تنزف الدماء
تقدمت منه حتي وصلت لصابرينا وهي تتاكد ان لا احد يراها وهي تحرك اختها لتنام علي معدتها كي تتاكد من سقوط حملها
رات الخادمه تأتي من بعيد فصرخت منه بااستغاثه
منه:الحقوووني
صابرينا
صرخت منه عاليا وهبطت لمستوى اختها واخذت تصرخ تجمعت الخادمات وناني وسعاد وجميله
.....في غرفه نوح ....
خرج توا من الحمام عاري الصدر يرتدي بنطال اسود
اخذ القميص كي يلبسه لكنه سمع صراخ منه بالاسفل
خرج من غرفته ونسي قميصه المفتوح
ركض نوح الي اسفل وحمل صابرينا وسط نظرات منه
حملها نوح الي السياره ومن ثم توجه الي المستشفي
بعد ساعه .....
في المستشفي
...........
خرج الطبيب وتحدث بأسي
الطبيب:للاسف خسرنا الجنين
بكت جميله بقهر فقد خسرت حفيدها
كانت سعاد تبكي بقهر علي ابنتها
اما ناني فكانت تبتسم بشماته ومنه كانت تنظر الي جمال اعين نوح العسليه والي جسده الرجولي
منه في سرها :دايما حظك في السما ي صابرينا كلهم بيحبوكي
بس انا المره دي حااعكس الايه
&_____________________&
.....اليوم التالي .....
في غرفه صابرينا بالمستشفي
استيقظت من المخدر ووجدت نفسها بالغرفه فوضعت كلتا يديها علي بطنها لتطمئن ان طفلها مازال معها
لكنها شعرت بألم صرخت صابرينا وهي تستنجد بالطبيب
تامل ان يكون طفلها بخير
دخل الطبيب والممرضات ومازالت صابرينا في حاله انهيار عصبي
حتي اتي نوح وضمها الي صدره
نوح:اهدي
اهدي
صابرينا ببكاء:ابني
ابني
حتي غطت في نوم عميق اثر حقنه حقنها بها الطبيب
بعد ساعه
&______________&
في قصر المرحوم نور الدين كامل
........
دخل نوح القصر حيث كانت الخادمه في انتظاره
الخادمه :نوح بيه
نوح:خير في حاجه
الخادمه:وانا بنضف امبارح السلم لقيت في اثار زيت
نوح :بمعني
الخادمه:في حد دهن السلم زيت عشان الهانم تتزحلق وتقع
نوح:طب روحي انتي دلوقتي
صعد نوح الي غرفه ناني فمن غيرها قد يفعل هذا ...
..............
في الغرفه
........
كانت ناني تتحدث مع منه بخصوص الخطوه التاليه
ناني: دلوقتي صابرينا سقطت
الخطوه الجايه اي
منه: الخطوه الجايه نكسرها وتنزل من عين نوح
ناني:ازاي
منه:الراجل بينكسر لما مراته تخونه
ناني:تخووونه
حلو
الخيانه حلوه
علت ضحكات الفتاتين
دخل نوح الي الغرفه وبركان الغضب سينفجر
نوح :يعني بتضحكوا ومش فارق معاكم البنت الي مرميه في المستشفي
وجه نوح الحديث لمنه قائلا
نوح:طب ناني وعارفها بجحه
انتي اختها
انتي اي معندكيش دم
نظر نوح الي ناني وتحدث
نوح: انتي الي سقطتي صابرينا
لم يكمل نوح حديثه ووجد منه تجيب
منه:انا الي سقطت صابرينا
دهش نوح مما سمعه
نوح: انتي بتعزيها قووى
منه:فوق ماتتخيل
نوح: ومش خايفه اقولها
منه:لا
نظر نوح لمنه نظرات جريئه لجسدها
شعرت ناني بالغيره من نظره نوح الي منه وتدخلت في الحديث
ناني:اه احنا الي سقطناها
نوح وهو ينظر لمنه
نوح:براڤو عليكم
نوح :في الحقيقه انتوا نفذتوا الي كنت عايزه من غير مااطلب
ناني:ازاي
نوح: دا كلام كبير عليكي ي ناني مش حاتعرفيه
نظر نوح لمنه وتحدث
نوح: ١٠ دقايق وتحصليني علي المكتب
&_____________________&
في غرفه الفندق .....
نام ياسين علي الفراش اما ايه فكانت تشاهد التلفاز وقد شعرت بالضجر
وجدت هاتف ياسين واخذته لتلعب به لكنه اهتز بااسم حنين
ايه بغيره :حنين مين دي كمان فقررت الاجابه علي الهاتف
ايه:الو
حنين : مين معايا
ايه:انتي الي طالبه ي فندم رقم جوزى
حنين:جوزك
ايه:اه جوزى
حنين:ممكن العنوان
&__________________&
في غرفه المكتب
..............
دخلت منه الغرفه فوجدت نوح جالس واضع قدم فوق الاخرى يشرب سيجارته بزهو
تقدمت منه الي وقبلته قبله صغيره من فمه
منه:اخيراااا اتحقق الي احنا خططنا له
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق