القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عقاب خائنه 2الفصل الرابع والخامس الأخير بقلم نور الشامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

الفصل الرابع والخامس الأخير 
عقاب خائنه 2

اصتطدمت سيارة عمر بالشاحنه واجتمعوا الناس وطلبوا الي الاسعاف وعند خروج رزان وامين من المستشفي وجدوا الاسعاف تنزل عمر وهو غارق في دماءه فأنصدمت رزان وصرخت بهم بشده : عمر مااالك اي ال حصله 
الممرضه بحده : يا مدام ابعدي بسرعه حالته خطيره 
ركضت رزان خلفهم حتي وصلوا الي غرفه العمليات ووصلت كل العائله وايضا دهب 
دهب بعصبيه : انتي السبب في ال جوزي فيه انتي السبب 

نظرت اليها عزه بأستحقار واقتربت منها رزان ثم سحبتها من شعرها وتحدثت بغضب : اقسم بالله ما هسيبك مش انتي حاامل انا بقا هنزلك ال في بطنك دا 
اقترب منها امين وكامل ليفرقوا بينهم ولكن منعتهم ر ان وتحدثت بغضب : ال هيقرب مني هقتل نفسي دلوقتي 
دعب وهي تحاول الابتعاد عنها : ابعدي عني حد يبعدها عني 
كامل : يا رزان سبيها البنت حامل 
رزان وهي تسحبها من شعرها اكثر وتتحدث بغضب : حااامل انا عايزا اشوف حملها دا 

وفجاه لكمتها في بطنها بقوه شديده فصرخت دهب وتحدثت بألم : اااااااه ابعدوها عني ااااه 
اقتربت منها رزان مره اكثر ولكمتها مره اخري علي بطنها فتدخل امين وفرق بينهم ثم نظرت اليها رزان وتحدثت بسخريه : فيييين الحمل دا من ضربه واحده بس ابنك لازم ينزل اطلبوا الدكتور بقا 

جاء الطبيب وبعدما فحص دهب اخبرهم انعا ليست حامل فأنصدم كامل من هذا الخبر اما عند رزان كانت واقفه امام غرفه العمليات حتي خرج الطبيب واخبرها ان حاله عمر ليست مستقره وانه سيصبح في العنايه المركزه فطلبت منه ان تراه ولو لدقيقه واحدة ولكن لم يوافق الطبيب وفي المساء دخلت رزان الي العنايه فوجدته محاط بأجهزه كثيره فأقتربت منه ببطئ ودوعها تملئ عينيها ومسكت يده وهي تتحدث ببكاء : عمر انا بحبك قوم بالله عليك وعاقبني زي ما انت عايز اتعصب واضايق بس قووم بقا 
عمر بهمس : رزان انتي ازاي تخونيني 
رزان بدموع وسعاده : عمر انت فوقت بقيت كويس 
عمر بتعب شديد وحزن : انتي خونتيني ازاي ليه عملتي  فيا كدا

وفجأه دخل كامل وتحدث بابتسامه : دهب مكنتش حامل يا ابني ووانت تعبان عملنا التحليل مره تانيه وال في بطن رزان ابنك 
امين : ايوا يا عمر انا ملمستهاش ولا هلمسها علشان اختي هي ال غلطانه وانت كمان اتعاقبت 
عمر : يعني انتي حامل في ابني 
رزان وهي تمسك يديه وتضعها علي بطنها : ايوا والله دا ابنك 
وفجأه اقتحمت دهب الغرفه وكانت ستتقدم بجانب عمر ولكن امين منعها فتحدثت بحزن : عمر انا عملت اكده علشان بحبك والله 
عمر : انتي طااالق بالتلاته 
دهب بصراخ : لا لا مينفعش تطلقني انت بتحبني انا 
عمر بضيق : انا محبيتش حد غير رزان ولو رجع بيا الزمن مكنتش لمستك 
دهب بغضب : يبقي لازم تعرف الحقيقه كلها 
عزه بتوتر : اخرسي واطلعي برا 
رزان : امين طلعها برا 
دهب بغضب : مش هطلع غير لما عمر يعرف كل حاجه تعرف حبيبه قلبك قالت علي نفسها كدا ليه علشان كانت خايفه عليك من مصيبه ست عزه او لا مرات ابوك 
كامل بغضب : انتي اتجننتي اي ال بتقوليه دا 
دهب : ال بقوله هي الخقيقه عمر ابن ست دوليا الله يرحمها بقا بعد ما الحجه عزه قتلتها علشان هي مكنتش حامل اصلا 
كامل بصدمه : لا مستحيل 
اقتربت عزه من عمر وتحدثت ببكاء : انا عملت كل دا علشانك يا ابني والله 

كان عمر ينظر اليها وعيونه تمتلئ بالدموع فتحدثت عزه ببكاء : رد عليا يا عمر انا والله ما عندي اغلي منك انت ابني انا 
كامل بغضب : انتي عملتي ال هي بتقوله دا قتلتي داليا وعايشه معايا كل السنين دي وانتي بتكدبي عليا 
عزه ببكاء : والله انا عملت كل دا علشان خاطر عمر والله هو ابني 
دهب بسخريه : ابنك ولا ابن داليا ال سرقتيه منها وقتلتيها حتي قبل ما تشوف ابنها 
كامل : كل الفترة دي كنتي بتكدبي عليا وبتخدعني وبتخدعي ابنك الوحيد وكنتي بتدمري حياه بنت اخويا علشان وساختك وزعلانه من دهب ليييه ما هي كانت بتعمل زيك كما تدين تدان 
عزه ببكاء : لا والله انا مخدعتش حد انا حبيتك وعمر هو حته من قلبي 
كامل بغضب : انتي طاااالق 
رزان بزعيق : لا لا يا عمي 
كامل بعصبيه : اسكتي انتي يا رزان 
امين : يا عمي اختي وسخه وعايزا تفرقكم عن بعض 
كامل بحزن : لا يا امين هي كمان خدعتني ودمرت حياتي مكنتش شايفه لما داليا ماتت اي ال حصلي بس هي انانيه 
عزه ببكاء : لا بالله عليك بلاش تعمل فيا كدا 
كامل : ياريتني ما كنت اتجوزتك انتي ازاي تعملي كدا 
اقتربت عزه من عمر وتحدثت ببكاء شديد : رد عليااااا يا ابني عمر والله انا مليش غيرك في الدنيا انا مستعده اموت علشان يا ابني 
كامل وهو يسحبها اليه ويتحدث بغضب : ملكيش دعوه بأبني فاااااهمه دا مش ابنك دا ابني انا وداليا انتي ملكيش الحق تنطقي اسمه حتي دا مش ابنك 
عزه بأنهيار : لا لا دا ابني انا لوحدي عمر انت ابني انا مش ابنها انا ال ربيتك وانا ال كنت معاك وانا ال عملتلك كل حاجه هي مكنتش هتحبك زيي 
كامل بغضب : اخررررسي بقا ومش عايز اشوف وشك تاااني تنسيني وتنسي ابني 
رزان : يا عمي بلاش كدا حرام 
عزه بأنهياار : سيبني عايشه جمب ابني ابوس ايدك عمر رد عليا 
نظر عمر اليها ثم نظر الي رزان واغمض عيونه وفجأه توقف جهاز القلب ووووووو 

بعتذر عن التأخير وهنزل فصل بليل ان شاء الله عايزا وجهه نظركم في القصه بقا






الفصل االاخير 
عقاب خائنه 

انصدم الجميع عندما توقف جهاز القلب فطلب امين الطبيب بسرعه ليأتي وبعدفحصه اخبرهم ان حالته ساءت مرة اخري وان يدعوا الله ان ينجيه كانت رزان تبكي بشده حتي اقترب منها امين وتحدث بحزن : هو هيبجي كويس متخافيش عمر قوي بس انتي ادعيله 
رزان ببكاء :  بحبه يا امين مقدرش اعيش من غيره هموت لو سابني 
امين : متخافيش هو هيبقي كويس 

مر ثلاث ايام وعمر علي هذه الحاله السيئه لا يوجد تحسن حتي دخلت عليه رزان ونظرت اليه بحسره وحزن واقتربت منه ببطئ ثم تحدثت ببكاء : عمر متسبنيش بالله عليك خليك معايا انا بحبك مقدرش اعيش من غيرك والله متسبنيش 
ظلت رزان تتذكر اوقاتها معه ورددت كلمات الاغنيه بصوتها الرائع 

"كلام ... كتير جوايا نفسي اقولوا ليك معرفش اي بيجرالي قصاد عنيك مبقولش ليه وانا معاك .... حرااام تضيع من بين ايديا علشان سكوت دا انا من غيرك انت حبيبي اموت لو يوم يفوت من غير لوأك ...... قولي انا اعمل اي بقالي ليالي بداري هوايا ... انا معرفش ليه بقاسي في بعدك ياريتك معايا تشوف انا حالي اي ياريتني كنت قولت ليك علي ال بحس بيه. "

وفجاه قاطعها صوته الضعيف وهو يتحدث بهمس وتعب : انا مش هسيبك 
رزان ببكاء : عمر حبيبي انت اتكلمت صح انت بقيت كويس 
عمر بتعب : انا كويس طول ما انتي معايا 
رزان بسعاده : انا مستحيل اسيبك 
عمر : انا اسف سامحيني 
رزان وهي تضع يديها علي فمه : متقولش كدا انا ال اسفه سامحني انا عذبتك كتير 
عمر : ماما فين 
وفجأه دخلت عزه وهي تنظر اليه ببكاء شديد فتحدث عمر بحزن وتعب : ال عملتيه معايا طول السنين دي شفيع ليكي اني اسامحك علي ال عملتيه 
عزه ببكاء : سامحني يا ابني 
عمر : مفيش ام تطلب السماح من ابنها 
كامل بضيق : بس انا مقدرش اسامحها 
عمر بحزن : علشان خاطري سامحها 
كامل : هتعيش معانا عادي ومش هطلقها بس هي محرمه عليا من انهاردا قدام الناس انتي مرتي بس لما نكون لوحدنا ملناش علاقة ببعض 
عزه ببكاء : حاضر 
عمر : ماما انا هفضل معاكي وهساندك بس مينفعش تغلطي تاني 
عزه ببكاء : والله هي غلطه واحده في حياتي وعشت عمري كله استغفرت ربنا عليها بس والله ما قتلت داليا هي كانت حالتها خطيره وماتت لوحدها والله يا عمر ما بكدب 
عمر : وانا مصدقك 
ثم نظر الي رزان وتحدث بابتسامه : ابني عامل اي 
رزان بأحراج  : كويس بيسلم عليك ومامته كمان بتسلم عليك 

وبعد مرور سنتين كانت رزان تصرخ بشده فدخلت عزه وكامل وتحدثوا بلهفه : في اي يا بنتي 
رزان بزعيق : شوف يا عمي عمر بيعمل اي 
نظر كامل الي عمر يضحك بشده وبجانبه الصغير وهو يرتدي جلباب قصير ووجهه مليئ بالالوان فأقترب عزه من الطفل وحملته وهي تضحك علي شكله فتحدث كامل وهي يحاول السيطرة علي ضحكته مردفا : اي يا ابني ال انت عامله دا 
عمر بضحك : هي مش بترضي تخليني اقرب منه خالص ولا العب معاه 
رزان بعصبيه : ايوا علشان انت كل ما تقربله تعمله الهبل دا انت فاكره عروسه لعبه 
عمر : دا ابني انا كمان ومن حقي دستوريا اني العب معاه 
عزه بضحك : عمر في حد يعمل في ابنه كدا يا ابني 
عمر  : ما هي كل شويا تلبسه طرحه وتقعد تصوره عايزا تقلب ابني بنت تعرفي يا رزان لو لبستي ابني لبس بنات تاني وصورتيه كدا هتصحي تلاقي وشك كله شوارع 
رزان بعصبيه : متقدرش وملكش دعوه بأبني 

نظر عمر الي الصغير فوجده يبتسم فتحدث بسعاده : حتي ابني مبسوط ملكيش دعوه انتي 
كامل بضحك : عزه هاتي حفيدي وخلينا نمشي ونسيبهم يتخانقوا 

خرج كامل وعزه ومعهم الصغير فنظر عمر الي رزان واقترب منها وفجأه قبلها علي شفتيها ثم تحدث بابتسامه : مقدرش اشوف قمري وهي زعلانه كدا انا بحبك 
رزان بسعاده : وانا بعشق امك 
عمر بتذمر : وانتي تعشقي امي ليه اعشقيني انا 
رزان بضحك : انا بمووووت فيك اقسم بالله 
عمر : وانا بموووت فيكي 

النهايه 
اولا بتمني تكون القصه عجبتكم ثانيا هقول حاجه واحده بس القصه دي انا منزلاها مش علشان اقول ان بنات الصعيد عاهرات زي ما البعض قاله لا في كل مجتمع في الكويس وفي الوحش بس عايزا اقول ان الاخلاق بالشكل للأسف احنا بنحكم علي الناس من شكلهم او من المكان ال هما عايشين فيه يعني مش كل البنات ال بيلبسوا بناطيل مش متربين ومش كل ال بيلبسوا نقاب محترمين ياريت قبل ما نحكم علي الشخص نكون اتعاملنا معاه مش مجرد نحكم من شكله او طريقه لبسه او المكان ال هو عايش فيه بس 
بتمني تكون القصه عجبتكم سلام يا حلوين😘😚😘


تعليقات

التنقل السريع