((((اقدار الحب )))
بقلم ريحانة الجنة
البارت 3_4_5_
(((الحلقة الثالثة)))
في الشركة في مكتب تسنيم
شروق :امممم مش عارفة يعني انتي حاسة انه ابتداي يحس مش مصدقة ده علي قد ماهو مع كل البنات بيفهمها وهي طايرة الا معاكي متنح .
تسنيم: انا كمان خايفة اصدق بس هو بقالوا فترة كدة بتاع شهرين من يوم ما شوفته مع رغدة في المكتب وهو مختلف حتي كلمة أختي دي مبقاش بيقولها كتير حتي لمسته وحضنه ليه بحسه مختلف غير الاول اه اه يا شروق اه لو كان صح انا ابقي اسعد واحدة في الدنيا .
شروق :تسنيم علشان خاطري بلاش توهمي نفسك بحاجة مش موجودة . وحاولي تتأقلمي مع الوضع
تسنيم :ياريت كان ينفع . كان حصل من سنين فاتوا . بس دلوقتي صعب صعب اوي
شروق:اممم تمام خليكي كدة لحد لما تلاقيه داخل عليكي بالست رغدة ولا غيرها وبيقولك بركيلي ده خطيبتي وتتقهري بقي وانتي شايفاه بيتجوز
تسنيم :عيطت . حرام عليكي انتي صاحبة عمري ومبشكيش لغيرك ليه كدة كل شوية تجرحيني وتوجعي قلبي .
شروق :حضنتها والله ابدا . ماهو علشان احنا صحاب عمر بحالوا من ايام المدرسة . يبقي حقك عليا اني انصحك . وبعدين يا تسنيم حتي لو اكمل حس بيكي . تفتكري باباكي حيوافق.
تسنيم :مش مهم المهم هو اللي يحس بيا هو اللي يحبني مش مهم اي حاجة يارب حتي لو بابا رفض نتجوز انا وهو ونسافر بعيد . بس هو هو ياشروق .
شروق :انتهدت . حقولك ايه ربنا يريح قلبك يلا انا ماشية عندي شغل كتير .
اول ما شروق فتحت الباب لقت أكمل واقف .
شروق:تنحت . أكمل واقف كدة ليه .
أكمل :ايه لا اه اه . كنت جاي لسمسمة .
تسنيم :تعالي يا أكمل . في حاجة .
اكمل : دخل وقفل الباب وقرب من تسنيم . مالك يا حبيبتي هو انا كل نا اخدل عليكي والبت اللي اسمها شروق دي معاكي الاقيكي بتعيطي . انا ابتديت اتشائم منها . والله بفكر امشيها .
تسنيم :ابتسمت وممسحت دموعها. خلاص مفيش حاجة انا مش بعيط.
أكمل :قرب منها ومسح دموعها وبحنية مختلفة عن كل مرة . بص في عنيها . تسنيم انتي دموعك دي غالية مفيش حد يستهلها . مفيش ولا حتي ....
تسنيم :بصت في عنيه . ولا حتي مين يا أكمل .
أكمل :ايه. احممم. لا مش حد معين اقصد اي حد الا دموعك انتي بالذات مبتحملش اشوفها .
تسنيم :حضنته . انت عارف انا مبحسش اني مرتاحة وفي أمان غير وانا معاك . ربنا يخليك ليه
أكمل :كان حاسس انه خايف يضمها لانها مش حتكون زي كل مرة المرة دي حيحس انه بيخون عمه وثقته لانه خلاص فقد السيطرة علي نفسه . بس مقدرش وضمها أكتر
أكمل :يا رتني اقدر اخبيكي جوايا علشان محدش يجرحك ولا يضايقك . انتي حبيبتي. حبيبتي يا تسنيم.
تسنيم :رفعت راسها من حضنه . وبصتله بفرحة . صحيح يا أكمل . انا حبيبتك .
أكمل :فاق . احمممم اه طبعا مش اختي حبيبتي ومليش غيرك .
تسنيم :بصت في الارض بخيبة أمل .
اه صح عندك حق أختك .
اكمل :تليفونه رن . رغدة ....... ايوة يا رغدة .
رغدة :حبيبي انت ليه مش في مكتبك جيت ملقتكش .
أكمل :وهو انا لازم اديكي تقرير بخط سيري . فيه ايه يا رغدة .
رغدة :ابدا يا حبيبي انت بس كنت واحشني . وكنت جايه اشوفك .
أكمل : رغدة اقفلي دلوقتي انا مش فايق . سلام
تسنيم :كان باين عليها الفرحة ومبتسمة .
أكمل :واخد باله . ابتسم . وراح سند ظهره علي المكتب قصادها . وحد ايده في جيبه. امممم حاسس بفرحة شريرة كدة .
تسنيم :هههههه ليه يعني .
اكمل :يعني اول ما لقتيني قفشت علي رغدة فرحتي كدة . انا مش عارف انتي ليه مش بتحبيها .
تسنيم :بوزت . ابدا اصلها دمها تقيل علي قلبي . ورخمة ده غير بقي اني مستخسراك فيها .
اكمل :ههههههه ليه بقي
تسنيم :يعني انت تستاهل واحدة احسن منها وتكون بتحبك وبتحبك اوي .
أكمل : اممم طيب ماهي بتحبني وغيرها كتير . تفتكري بقي اعمل ايه اختار مين .
تسنيم :معرفش بقي انت ونصيبك وبعدين مش يمكن متتجوزش اصلا.
اكمل :ههههههههه اه يا شريرة انتي عايزاني اعنس حنبك .
تسنيم :هو مش انت قلتلي اني لو اتجوزت حتطلقني منه تاني يوم .
اكمل :ابتسم . اه قولت كدة .
تسنيم :خلاص انا بقي لو اتجوزت حسود عشيتها .
اكمل :قرب منها . معقول بتحبيني اوي كدة .
تسنيم :بصتله . احممم . اه طبعا وهو انت كل ده مش عارف .
أكمل :اتنهد . لا للاسف عارف .
تسنيم :انت بتقول ايه يعني ايه لاسف .
أكمل : هههه لا مفيش . بس يا ستي اطمني انا مش حتجوز غير اللي انتي تختارها بفسك اتفقني .
تسنيم :ابتسمت . بجد
أكمل :هههههه اه بجد
تسنيم :كدة بقي اضمن انك مش حتتجوز .
اكمل :حضنها . ههههه يا بنت اللذين انتي يا شريرة .... ماشي انا حمشي بقي
تسنيم :حتتأخر بالليل .
اكمل :ابتسم بخبث . اه ورايا معاد مع موزة جديدة . وغمزلها بعنيه وخرج وقفل الباب .
تسنيم :اتغاظت . يا ربي مفيش فايدة علي راي دادا وشروق . تنح و جبلة . اوفففف
في مكتب شوكت . بيكلم نسرين طليقته ومامة تسنيم
شوكت :معقول مشغولة كل الفترة دي حتي مش قادرة ترد عليا انا بقالي 4 ايام مش عارف اكلمها .
نسرين :معلش يا شوكت . انت عارف هي في كلية اعلام والمذاكرة واخدة كل وقتها .
شوكت. :بس دي وحشتني اوي . ما تيجوا تقضوا معانا يومين نفسي اقعد معاها شوية دي وحشاني اوي
نسرين :معلش انت عارف مايا مبتحبش تيجي مصر هنا كل اصحبها وبترتاح هنا اكتر ابقي انت تعالي اقعد معانا يومين .
شوكت :ان شاء الله . المهم انتي بس خالي بالك منها دي امانة في رقبتك . فاهمة .
نسرين :انت حتوصيني علي بنتي يا شوكت وهو انا عمري واصيتك علي تسنيم .
شوكت :تسنيم في عنيه انا وأكمل ومحافظين عليها لكن مايا لا مش قدام عيني ولا اعرف عنها حاجة
نسرين :خلاص يا شوكت . المهم انت بس لما تكون جاي لازم تقولي علشان اكون مفضية نفسي انا ومايا علشان نقعد معاك .
شوكت :ان شاء الله . مع السلامة .
(في لبنان في شقة نسرين طليقة شوكت )
نسرين: رايحة جاية وقلقانه . وبعدين اعمل ايه بس كل ده معرفش عنها حاجة .
الباب اتفتح ودخلت مايا . بنوتة جميلة واخدة ملامح مامتها البشرة البيضاء والشعر الاشقر والعيون العسلي .
مايا :هاي مامي .
نسرين :تعرفي انك . مستفزة .وبايخة
مايا :ليه بس يا ريري هو انا زعلتك في حاجة .
نسرين: يا سلام يعني مش عرفة . انت ازاي بقالك 4 ايام بايتة بره ومعرفش عنك حاجة ده غير كمان تليفونك المقغول ده .
مايا :ليه يا مامي مش انا كلمتك وقلتلك اني حقضي يومين مع اصحابي .
نسرين :ايوة يا هانم . بس مقلتليش هما مين ولا رايحين فين . وكمان تليفونك مقفول من يومها حتي مش عارفة اطمن عليكي .
مايا :معلش المكان اللي كنا فيه . مفهوش سيجنل .
نسرين :وده كان فين بقي .
مايا :مامي انا تعبانة وعايزة انام . ومشيت علي اوضتها .
نسرين :راحت وراها . تعالي هنا . وبعدين معاكي طيب انا ماشي متعودة علي كدة . لكن باباكي كل شوية يكلمني قلقان عليكي . وكنت خابفة يجي وميلأكيش. كنت عملت ايه وقتها .
مايا :بابي ده بصراحة قديم اوي. وكل كلامه عيب وميصحش . حاجة تزهق
نسرين :حنعمل ايه انتي ناسية ان هو اللي بيصرف علينا . لو قلب مش حنشوف منه جنيه .
مايا :اوفففف عايزة ايه يا مامي دلوقتي .
نسرين :ولا حاجة عايزة بنوتي الحلوة تكلم بابي وتتأسف انها كانت مشغولة بالمذاكرة وتقولوا كلمتين حلوين علشان مبجيش ويكتم علي نفسنا .
مايا :حاضر حكلموا . امري لله .
اقدار الحب))))بقلم ريحانة الجنة
(((الحلقة الرابعة)))(((الخامسة )))
(في الفيلا بالليل )
تسنيم خارجة من اوضتها ولابسة فستان اسود طويل وضيق وشيك جدا وجايبة شعرها الاسود الجميل علي جنب وحاطة روج احمر مع جمالها وعينيها الزرقاء . كانت ملكة جمال وزي القمر .
أكمل : راجع من برا وطالع علي السلم . واول ما شاف تسنيم . صفر صفارة طويلة كلها اعجاب . ايه الجمال ده مش ممكن .
تسنيم : ابتسمت . بجد حلوة.
أكمل : بعد ما قرب منها . اه طبعا حلوة وزي القمر كمان ومفيش في جمالك اتنين.
تسنيم :هههههههه كدة حتغر واصدق .
أكمل : طبعا لازم تصدقي . علشان دي الحقيقة .. هاه قوليلي بقي خارجة علي فين كدة بالحلاوة دي .
تسنيم :ابدا رايحة عيد ميلاد نهال صحبتي عملاه النهاردة في النادي وعزمانا كلنا .
أكمل :اممم مقولتليش يعني .
تسنيم : ابدا انت بقالك كام يوم بتيجي متأخر . وكمان في الشركة مش بلحق اكلمك .
أكمل : وانتي بقي متخيلة اني ممكن اخليكي تنزلي لوحدك بحلاوتك دي مستحيل .
تسنيم : يعني ايه بعد ما لبست وعملت كل ده مش حروح . انا كمان زهقانة .
أكمل : لا يا حبيبتي حتروحي بس مش لوحدك . انا حاجي معاكي . احسن تتعاكسي . ويا ريتها كمان تيجي علي المعاكسة .
تسنيم :ابتسمت يعني حتيجي معايا . بجد .
اكمل :اه استنيني ادخل اخد حمام بسرعة والبس ونروح سوا . اوك .
تسنيم : بفرحة . حاضر حستناك تحت .
أكمل :مسك ايديها . تعالي هنا راحة فين . مش حتيجي تختاريلي اللبس اللي حلبسه .
تسنيم :هههههه حاضر جاية اهو . اتفضل .
ودخل أكمل الحمام ياخد شور وتسنيم حضرتلوا اللبس بتاعة والساعة والشوز وكل حاجة واول ما لفت لقت أكمل خارج من الحمام ..اتكسفت لما لقته كدة خارج بالفوطة . اااانا حضرتلك كل حاجة هستناك تحت .
أكمل :مسك ايديها . ايه انتي مكسوفة هي اول مرة تشوفيني كدة . ماانتي شوفتيني كدة كتر وانا في البحر والبسين عادي مالك .
تسنيم :ايه لا عادي مش اول مرة بس . انا حروح اظبت الميكب بتاعي لحد ما تلبس .
اكمل :بس خالي بالك كفاية متحلويش اكتر من كدة . كدة كتير حرام عليكي البشر اللي حتججن بسببك .
تسنيم :ابتسمت وخرجت .
اكمل : اااه ااااه يا رب صبرني . انا خلاص مش قادر . حلها من عندك بقي انا خلاص جبت اخري .
ولبس أكمل ونزل لتسنيم .
أكمل : يلا يا قطتيتي انا خلصت .
تسنيم :حطت ايديها في وسطها . نعم انت حتخرج كدة لا انت كدة هتتعاكس مني وكل البنات في العيد ميلاد حيتجننوا عليك .
اكمل :هههههههه انتي السبب علي فكرة مش انتي اللي اختارتي كل حاجة حتي الساعة
تسنيم : اه بس انت اصلا اللي حلو مش اللبس هو اللي محليك .
أكمل :يالا حنتاخر اخلصي وبطلي. الغل ده .
وخرجوا الاتنين علشان يركبوا العربيات . تسنيم رايحة لعربيتها .
أكمل : مسكها من ذراعها . انتي بتعملي ايه .
تسنيم :حركب عربيتي .
أكمل :وانا ايه مش مالي عينك ما انا جاي معاكي تعالي اركبي معايا .
تسنيم : لا والله ابدا بس انا عارفة انك بتزهق من الحاجات دي وبممكن تمشي في اي وقت ساعتها اناهعمل ايه ارجع في تاكسي في وقت متاخر لوحدي .
أكمل : قرب منها ومسك ذراعها الاتنين وبص في عنيهاوبحنية. انتي متخيلة اني ممكن امشي واسيبك اول اخليكي تغيبي عن عيني لحظة وانتي بالفستان التحفة ده تؤتؤ انا حقعد معاكي لحد ماتزهقي وكمان حنكمل سهرة برا لوحدنا . ايه رأيك بقي .
تسنيم : ابتسمت . بجد وانا موافقة يلا بقي انا بس حقولها كل سنة وانتي طيبة وامشي معاك علي طول
أكمل:هههههههه طيب تعالي اركبي يا مصيبة انتي .
ركبوا مع بعض وأكمل طلع بالعرببة . وجاي يشغل السي دي . تسنيم مسكت ايده
تسنيم: استني انا اللي حختار المرة دي واسمعك علي مزاجي .
أكمل: ابتسم . اوك يا قطتيتي شغلي اللي يعجبك . بس يارب تكون حاجة حلوة.
تسنيم : هي حلوة ويارب تفهم .
أكمل : عقد حاجبه . افهم ايه
تسنيم : بنفاذ صبر . ولا حاجة اسمع يا كيمو وانت ساكت .
شغلت تسنيم( اغنية لحماقي اسمها بتداري )( داري ليالي يا حبيبي في هواك وعنيك فاضحاك . لا ده انت تغيظ .لاو بتتقل عليا وده بردوا كلام مبلاش افلام هو انا تلميذ . متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني . وبعدت بمزاجي لما نشوف . طب ماشي يا ناسي يا جامد حتعاند حعاند . خليك كدة قضيها عند وخوف. بتداري يا حبيبي وتداري علي مين فين عقلك فين . كدة وقتك راح . قدامك حبيبي حاجة من الاتنين . يا تقاسي سنين يا تعيش مرتاح . متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني . وبعت بمزاجي لما نشوف . طب ماشي يا ناسي يا جامد. حتعاند حعاند خليك كدة قضيها عند وخوف . ) وطول الاغنية تسنيم بتضحك وبتبص لأكمل . اما أكمل كان بيكلم نفسه.
أكمل :اه يا بنت اللذين سيببني في خالي ده ملصم نفسي بالعافية . انا لو عليا دلوقتي اعمل اللي كاتمه في قلبي بقالي سنين .. وبعد الاغنية نا خلصت
تسنيم :ايه سرحت في ايه .
أكمل : لاابدا مفيش . بس اصل الاغنية حلوة اوي زي كل حاجة فيكي ما هي حلوة .
تسنيم :بتكلم نفسها . اه يارب بقي يحس ويفهم انا خلاص مش قادرة خايفة تيجي واحدة وتاخدوا مني . وقتها انا ممكن اموت .
اكمل :ايه مين فينا اللي سرحان دلوقتي .
تسنيم :مفيش ركز بقي خلينا نروح بسىرعة علشان اديها الهدية ونمشي علي طول .
أكمل : بإستعباط . ليه حنروح فين .
تسنيم : نعم ايه انت نسيت ولا ايه . مش انت قولتلي اننا حنسهر سوا . بعد العيد ميلاد
أكمل : مستمر في الاستعباط . اممم انا مش فاكر .
تسنيم : بحركة طفوليه . كدة ماشي انا غلطانة ان انا جيت معاك كنت ركبت عربيتي ورحت لوحدي . بس هاه.
أكمل : ههههههه عسل والله وانتي نرفز كدة .
تسنيم :بتضحك ماشي تلاقيك افتكرت معاد مع واحدة كسر من اللي تعرفهم .
أكمل : اخرسي انا مبعرفش بنات كسر كلهم موززز .
تسنيم : كدة طيب نزلني بقي والله ماراحة معاك حروح لوحدي في تاكسي بس وقف العربية بقي .
.
أكمل :وقف العربية . اهو وريني بقي الشطارة والشجاعة ازاي حتقدري تنزلي رجلك برا العربية .
تسنيم : أكمل متستفزنيش . والله انزل .
أكمل : انا مستني لما اشوف .
تسنيم : بيتفتح باب العربية .
أكمل :شدها من ذراعها جامد ولفها ليه وكانت قريبة منه وتقريبا نفسهم بقي واحد . والاتنين. سرحوا في عنين بعض وكان كل واحد بيتكلم بعنيه . تسنيم قربت منه اكتر بس أكمل فاق بسرعة وبعد .
أكمل : احممم ممكن بقي تبطلي شغل العيال ده انا بهزر معاكي مش ناسي ولا حاجة . وحنخرج بعدها . وشغل أكمل العربية وطلع بيها بسرعة .
تسنيم : كانت لسة مسهمة بتحاول تفهم نظرة أكمل ليها وكمان حاست انه كان هو كمان عايز اللي هي فكرت فيه وهي قريبة منه . بس مبقتش عارفة تصدق ولا لا .
ووصلوا العيد ميلاد . وتسنيم كانت واقفة مع اصحابها وبتضحك . واكمل كان بيتكلم في التليفون بعيد وهو راجع سمع اتنين من الولاد بيتكلموا علي تسنيم .
الولد الاول . يحي: مش ممكن يا بني البنت اللي لابسة فستان اسود دي تخبل ايه الحلاوة دي هو فيه كدة . دي ولا البنات الروس يا أخي .
الولد التاني. هيثم : انت بتقول فيها دي جامدة . الغريبة انها لابتصاحب ولا حتي عايزة ترتبط . مش عارف ساكته علي نفسها ليه البت دي .
أكمل : الدم غلي في دماغه ومسكهم هما الاتنين . انتوا بتستهبلوا ايه اللي بتقولوه ده .
يحي : نزل ايدك وانت مالك خاليك في حالك .
أكمل : وهو بيقرب منه وعنيه كلها شرار . ماهو ده حالي يا خفيف .
هيثم : خلاص خلاص يا أكمل معلش غلطة متزعلش .
يحي : انت تعرف الامور ده
أكمل : لا بقي ده انت عايز تتربي . وضربه بالبوكس .
هيثم :اهدي يا أكمل بس انا حفهمه . يا يحي أكمل اخوا تسنيم الي كنا بنتكلم عليها .
يحي : اوبس معلش اسف. مكنتش اعرف .
أكمل : العيب مش عليك العيب علي اللي عارفها وسايبك تتكلم عليها وهوا كمان بيساعدك . بس ورحمة ابويا لو سمعت حد فيكوا بيجيب سيرتها لاخيكون أخر يوم في عمره . وزهقهم أكمل ومشي راح لتسنيم .
تسنيم : قلقت من شكل أكمل . مالك يا كيمو ايه اللي مضايق .
أكمل : مفيش يا حبيبتي انا كويس روحي شوفي صحباتك انا مستنيكي . هنا .
تسنيم :لا صحباتي ايه وبتاع ايه . انت عندي اهم مالك في ايه .
في الوقت ده ابتدت اغنيه لعمرو دياب سلو وقرب عليهم ولد يعرف أكمل وتسنيم . مساء الخير ازيك يا أكمل وانتي يا تسنيم ايه الحلاوة دي اجمل واحدة في الحفلة النهاردة .
أكمل : كان بيبصله بغيظ وبيجز علي سنانه . ومش طايق نفسه .
تسنيم : متشكرة .
الولد احمد :ممكن تيجي ترقصي معايا ويكون ليا شرف الرقص مع احلي بنت في الحفلة . وكان بيمدلها ايده .
أكمل :مسك ايده وضغط عليها . وهو بيجز علي سنانه . لا تسنيم مبترقصش مع حد ولو رقصت يبقي معايا انا وبس . واضح ولا اقول تاني .
أحمد : اتغاظ من اكمل . وسحب ايده منه . خلاص وصلت عن اذنك . ومشي
تسنيم :بتكتم ضحكتها .
أكمل : انتي بتضحكي ليكي حق ما انتي دمك مش محروق زي من الصبح وانا سامع كل اللي في الحفلة بيتكلموا عليكي قلتلك بلاش الفستان ده يخربيت حلاوتك .
تسنيم :هههههههه اعمل ايه بس الفستان طويل وبكم كمان البس ايه تاني .
أكمل :والله اه وكما مفتوح من الجنب ونازل من عند كتافك وضيق . بس مفيش حاجة تاني .
تسنيم : ههههههه ده انت حققت في كل التفاصيل بقي .
أكمل :اتنهد . وهو بيعض علي شافيفه . وهو انا تعابني غير التفاصيل . يلا المهم . كنتي عايزة ترقصي معاه ولا حاجة .
تسنيم : بصراحة اه كنت عايزة ارقص وخلاص بس معاه بالذات المهم ارقص وبعدين هو الوحيد اللي طلبني للرقص . كلهم خايفين منك .
أكمل :كدة طب تعالي يا ختي وانا حرقصك . وشدها في حضنه ورقص معاها علي (أغنيه معاك قلبي لعمرو دياب )( قولي يا حبيبي ليه وانت عني بعيد انا شوقي ليك بيزيد وان جيت انا برتاح. قولي يا حبيبي ايه اللي غايرني وازاي بتشغلني عن عمر قبلك راح . معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني. معاك قلبي والله ولا بانساك . معاك قلبي مليش غيرك حبيب قلبي يا احلي ملاك . احلي ايامي واجمل سنين تتعاش جنبك يا اما بلاش . من غيرك اتمناه . هو ده كلامي حبك مفيش بعديه فتحت عيني عليه. وعرفت راحتي معاه . معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني معاك قلبي والله ولا بانساك مليش حبيب قلبي يا احلي ملاك .)
وأكمل اول ماسمع الاغنية نسي نفسه وكان حاضن تسنيم اوي وعينه في عنيها وهي كمان نسيت الدنيا كلها وهي في حضنه وباصة في عنيه ومكنوش حاسين ان كل اللي موجودين باصين عليهم ومستغربين من اللي هما فيه . واول ماخلصت الاغنية كلهم سقفلهم جامد . واكمل وتسنيم فاقوا من اللي كانوا فيه علي تسقيفهم .
نهال صاحبة العيد ميلاد : مش ممكن ايه الرومانسية دي اللي يشوفكم ميقولش ابدا انكم اخوات يقول اتنين ميتين في بعض عشق يخرب عقلكم احلي اتنين رقصه النهاردة .
أكمل : مسح وشه بإيده وكان بيأنب نفسه علي انه نسي نفسه وساب مشاعره بالشكل ده .
تسنيم : ايه يا بايخة ملكيش دعوة بردوا مش حخليكي ترقصي معاه .
نهال : صحيح الكلام ده يا كيمو مش حترقص معايا ده حتي النهاردة عيد ميلادي . واعتبرها هديتي ارقص مع اكمل اللي كل بنات النادي حيتجننوا علي رقصة معاه .
أكمل :عايز يغطي علي الموقف اللي حصل . ازي بقي حرقص معاكي تعالي .
تسنيم :اتغاظت . كدة بتكسر كلامي
أكمل: هههههه معلش يا سمسمة علشان بس النهاردة عيد ميلادها ومش عايزين نزعلها . واخد اكمل نهال ورقص معاها .
تسنيم :كانت حتموت من الغيظ .
أحمد: رجع تاني لتسنيم . مش حتغيري رايك وترقصي معايا .
تسنيم : لا يا احمد انت عارف مبرقصش مع حد غير أكمل .
أكمل :كان بيرقص مع نهال وعينه علي تسنيم . ومتغاظ وهو شايف احمد واقف معاها وكمان شايف نظراته ليها اللي بتفترس كل جزء فيها. مستحملش.. عن اذنك يا نهال انا لازم امشي علشان عندي شغل الصبح وعموما كل سنة وانتي طيبة . وسابها اكمل .
نهال: بعد ما مشي . اه يت بن اللذين انت عليك حلاة تدوخ يا بختها تسنيم عايشة معاك في بيت واحد بنت المحظوظة . اوففف
أكمل: راح لتسنيم ومسك ايديها وشدها . يالابينا كفاية كدة .
تسنيم :حاضر . عن اذنك يا احمد. و مشيت مع أكمل .
أحمد : تسنيم لسة مخلصناش كلامنا . حنكمل وابقي فكري في اللي قولتلك عليه .
تسنيم :هزت راسها . ان شاء الله
❤❤❤❤
(((الحلقة الخامسة )))
(في عربية أكمل )
أكمل ممكن اعرف أحمد كان عايزك في ايه وايه الكلام اللي لسة مكملش بينكم وكمان موضوع ايه ده اللي عايزك تفكري فيه.
تسنيم : ولا حاجة . عادي
أكمل : فرمل العربية فجأة . وبنرفزة انا سالت سؤال ومسمعتش الاجابة .
تسنيم : في ايه يا أكمل حد يفرمل كدة .
أكمل : انا سالت سؤال . احمد كان عايزك ليه.
تسنيم : وهي كانت فرحانة بغيرة أكمل . ابدا عايز يقابل بابا علشان يخطبني .
أكمل : نعم يا ختي مين ده اللي يخطبك . ده بعده هو واهله .
تسنيم : ههههه ليه بقي ده حتي احمد شاب وسيم وابن ناس وظروفه المادية كويسة يعني لؤطة .
أكمل : بيجز علي سنانه . بت انتي اتلمي هو مين ده اللي وسيم ولؤطة . انسي احمد لا .
تسنيم : امممم طيب اقنعني .
أكمل : اقنعك بأيه هو مش انتي قلتي انك مش عايزة تتجوزي . ايه اللي جد بقي .
تسنيم : يعني بفكر أغير رايي.
أكمل : اه واحمد بقي هو اللي حيخليكي تغيري رايك .
تسنيم : ههههههه. لا مش احمد واحد تاني .
أكمل : نعم وهو فيه واحد تاني . ليلتك سودة انطقي مين ده هو كمان .
تسنيم : ههههههههههههه لا تعرف شكلك حلو وانت نرفز كدة
أكمل : ابتسم. بتروديهالي ماشي والله صدقت انك موافقة .
تسنيم : هههههه اعمل ايه معقول تجيلي فرصة اغيظك وميغظكش ده حتي يبقي عيب .
أكمل : هههههههه ماشي يا قطتيتي . قوليلي بقي تحبي تروحي فين .
تسنيم : اممم وديني الديسكو اللي بتروحوا .
أكمل : ههه نعم يا حلوةبتقولي حاجة
تسنيم : ايه وفيها ايه مش انت بتروح مع رغدة هناك وكمان البنات اللي بتعرفهم .
اكمل :اديكي قولتي رغدة والبنات اللي اعرفهم لكن انتي لا انتي مينفعش تروحي هناك .
تسنيم : اممم خايف عليا .
اكمل :هو انا ليا كام اخت هي واحدة لازم اخاف عليها .
تسنيم : اوففففف .
اكمل :بتفخي ليه مش عجبك بردوا مش حتروحي هناك شوفي مكان تاني .
تسنيم : انا مش بنفخ علشان عايزة أروح علشان حاجة تانيه .
أكمل : حاجة ايه .
تسنيم : ولا حاجة متخدش في بالك ... أكمل هو انا ممكن اسالك سؤال .
أكمل :طبعا اسألي .
تسنيم : انت عمرك ماحبيت .
أكمل : سكت وكان بيبص قدامه وهو سايق .
تسنيم : ياه للدرجة دي السؤال صعب.
أكمل : لا مش صعب بس . مش عايز اتكلم في اىموضوع ده
تسنيم : كنت فاكرة اننا قريبين من بعض ومبنخبيش حاجة علي بعض
أكمل : عايزة تعرفي ايه
تسنيم : انت عمرك حبيت .
أكمل :لا حبيت وحبيت اوي كمان
تسنيم : بحزن . وهي مين وليه مقلتليش .
أكمل : مش حينفع اقولك دلوقتي . يمكن يجي يوم وأقدر أقولك . بس دلوقتي صعب .
تسنيم : طيب هي قريبة مننا انا اعرفها.
أكمل : لا هي مسافرة مش عايشة هنا .
تسنيم : وهي بتحاول تداري دموعها . اه تمام مفيش مشكلة . ممكن نروح علي البيت .
أكمل : مش حنتعشي الاول .
تسنيم : لا مليش نفس انا عايزة انام تعبانة .
أكمل :كان بيبصلها وصعبان عليه دموعها اللي مش قادر يوقفها . بس لازم نتعشي انا جعان وعايز اكل ولا اهون عليكي تنيميني جعان .
تسنيم : بتكلم نفسها . صعبان عليك انيمك جعان وانا ليه مصعبتش عليك وانت بقالك سنين بنيمني مجروحة وموجوعة والنهاردة اكتر يوم وجعتني فيه بعد ما كنت طايرة بالتغير اللي شوفته منك . جيبت دلوقتي ونزلتني علي رقبتي وفوقتني .
أكمل : ايه يا سمسمة مش بتردي عليا ليه .
تسنيم : لا ابدا مفيش . خلاص روح اي مكان ناكل ونروح بسرعة .
وراحوا اتعشوا وطبعا تسنيم مكنتش قادرة تاكل ولا قادرة تمنع دموعها اللي اتحججت انها بتنزل بسسب الميكب .وأكمل زيها مكنش قادر ياكل وهو شايفها كدة وخلصوا العشاء اللي مأكلوش منه حاجة ومشيوا ورجعه البيت . واول ما دخلوا البيت لقوا شوكت خارج من المكتب بتاعه .
شوكت :ايه يا ولاد اللي اخركم كدة .
أكمل :معلش يا عمي اصل بعد العيد ميلاد روحنا اتعشينا برا .
شوكت : طيب مش تطمنوني وكمان تليفونتكم مقفولة .
اكمل : طلع تلفونه لقاه مقفول . اوبس سوري يا عمي معلش مأختش بالي .
شوكت : معلش المهم ان انت كنت معاها انا عمري مقلق عليها وهي معاك ... مالك يا تسنيم شكلك متضايق .
تسنيم :ولا حاجة يا بابا انا بس عايزة انام . تصبحواعلي خير . وطلعت
اكمل :انا كمان حطلع انام حضرتك عايز حاجة .
شوكت : لا يا بني تصبح علي خير .
وطلع اكمل بسرعة علشان يلحق تسنيم . ولحقها قبل ما تدخل أوضتها. تسنيم استني.
تسنيم : وقفت وملفتش ليه . نعم
أكمل : لفها ليه . مالك زعلانة ليه .
تسنيم : بصت في عينيه ومن جواها بتقوله منك انت سبب وجعي . بس سكتت .
أكمل : لقي دمعة نزلت منها . مسحها ومسك وشها . قلتلك محدش يستاهل دموعك فاهمة محدش . اوعي تعيطي تاني . وقرب وباسها من خدها . تصبحي علي خير .
تسنيم :دخلت الاوضة وقفلت الباب .
أكمل خبط الحيطة بإيده يغيظ وهو كمان مقدرش يمسك دموعه ونزل واخد عربيتة علشان يروح لمروان صاحبه . واول ما ركب العربية . سمع الاغنية دي .
انا سرها ( انا سرها انا ابقي نقطة ضعفها . انا الحاجة اللي مخبياها عن الناس كلها. وانا اللي من كتر خوفها علي حكايتنا بتخاف تحكيها لحد . انا اول حب في حياتها انا المشاعر انا الحقيقة . اللي مش بتقولها لحد .انا سرها انا ابقي نقطة ضعفها ).
ووصل اكمل عند مروان ولما فتح مروان لقي أكمل واقف وساند راسه علي الباب وشكله حزين .
مروان : أكمل مالك في ايه . تعالي ادخل .
أكمل : دخل وقعد وشكله تعبان .
مروان: مالك يا بني فيه ايه . قول قلقتني
أكمل : حيكون مالي ما انت عارف .
مروان : تسنيم مش كدة .
أكمل : هز راسه ايوة هي وهي في غيرها .
مروان : والله حرام عليك كل الحب اللي بتحبوه لبعض ده وبعاد كدة ده انتوا يا بني يتعمل عليكوا حكاية حبكم وهم ليه البعد ده صارحها بقي حرام عليك .
أكمل : مينفعش . مينفعش يا مروان . صعب عمي مش حيستوعب الموضوع بسهولة .
مروان : والله واحد غيره يفرح ان ابن اخوه الوحيد بيحب بنته وعايز يتجوزها .
أكمل : يمكن لو كنا ظروفنا غير كدة كان ممكن . لكن احنا اتربينا سوا وعيشنا سوا علي اننا اخوات وبنام في بيت واحد واقوات كان عمي بيسافر
كان بيسافر ويسبنا لوكدنا علي انه سايب اخ وخته . لما اجي دلوقتي واقوله اني بحبها حيفكر في ايه اكيد حيفتكر اني كنت خاين وعلي علاقة معاها وهو مش دريان . لما يفتكرني وانا واخدها في حضني علي انها اختي ويعرف فجأة ان انا بحبها حيفكر في ايه .
أكمل كان بيتكلم وهو بيصرخ ودموعه نازلة
مروان : كفاية يا أكمل متعملش في نفسك كدة . انت متحمل فوق طاقتك .
أكمل : ولسة بيبكي . وكنت متحمل وساكت وبداري بس خلاص مش قادر تعبت من دور الاخ ده نفسي اخدها في حضني علي انها حبيبتي مش اختي . نفسي اقولها اني بحبها وافرحها نفسي اتجوزها واعيش معاها عمري كله بس عمي مش حيوافق . هو أكيد خايف اني اطمع في الشركة والفلوس واخد البت كمان فوق البيعة .
مروان: طيب جرب . مش حتخسر حاجة .
أكمل : لا حخسر كتير . انا دلوقتي بشوفها واقعد معاها واخدها في حضني لما تكون تعبانة لكن لما اصارح عمي ويرفض او يمشيني من البيت ومن حياتها تقدر تقولي بقي ساعتها حعمل ايه . ده انا ممكن اموت لو عدي عليا يوم ومشوفتهاش . انا تعبان يا مروان . تعبان ومحدش حاسس بيا . كلهم فاكرين اني مقضيها بنات وسهر وعايش وانا كل يوم بعرف واحدة اقول يمكن تقدر تنسيني تسنيم واحبها وابعد . لكن كل يوم بحبها اكتر واتمناها اكتر . والمصيبة النهاردة انا كنت حتفضح في حفلة العيد ميلاد
مروان : ليه ايه اللي حصل .
أكمل : كنت برقص معاها واول محضنتها نسيت نفسي ومكنش حضن اخ كان حضن حبيب يا مروان انا كنت حبوسها والله كنت خلاص نسيت نفسي والناس لولا الاغنية خلصت وهما سقفوا وكان شكلي زفت .
تخيل بقي لو ده كان حصل وقدام الناس كان حيبقي ايه الوضع . قولي انا مش عارف ارجع جامد. زي الاول ولا قادر اسيب نفسي تعبت تعبت والله خلاص مش متحمل .
مروان : والله مش عارف اقولك ايه موضوعكو معقد . بس انا شايف الحل في ايد تسنيم . انت تصارحها وهي تقنع ابوها .
أكمل : عمي مش حيقتنع ولا حيفهم . ولو صارحت تسنيم . انا عارف هي بتحبني ازاي . دي ممكن تقف قدامه علشاني ولو مشاني عارف انها مش حتسبني وحتمشي معايا وساعتها يبقي حبقي انا السبب في انها تخسر ابوها بسببي . لا لا مش حينفع ..
انا حروح عايز انام . تصبح علي خير .
ورجع أكمل البيت وقعد علي الكنبة تحت ونام عليها وبيفكر في حاله وحال تسنيم وبعدين راح في النوم .
يتبع ....
تعليقات
إرسال تعليق