القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية (عندما يعشق الرعد) #رحم_للإيجار البارت 9_10_11_12 بقلم ريحانة الجنة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


(عندما يعشق الرعد)


#رحم_للإيجار


البارت 9_10_11_12


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇


عدي كان مش مصدق اللي شايفه. البنت دي شبه حلا بالظبط. نفس الشكل واللون والملامح والشعر..كان يبصلها ويحقق فيها خايف يكون بيتهيألو. وبعدين فاق لنفسه.

عدي: طيب انا اعمل ايه دلوقتي. لو اختها المستشفي. حدخل في س وج ومين دي وجبتها ازاي. لا انا هخدها البيت عندي.

وشالها عدي وراح علي شقته. ودخلها الاوضة ونيمها في السرير. وحاول يفوقها. بس هي واخدة مخدر . ومش هتفوق بسهولة.

عدي فضل قاعد قصاها. بيبصلها وبيبتسم. مش ممكن في شبه كدة. اكني شايف حلا قصاد عيني. بس يتري مين دي وكانت بتعمل ايه علي البحر في الوقت ده.

وقام وقف قصاد الشباك واهو بيفكر في حلا وبعد شوية. سمع صوتها بتأن وابتدت تفوق. قرب منها وقعد علي الكرسي اللي قصادها.

هنا: بتحاول تقوم وماسكة راسها. وبتتألم. ااه يا دماغي. انا فين انت مين

عدي: اول لما فتحت عنيها. تنح وسرح. مش ممكن ازاي نفس لون العين كمان. دي عنين حلا

هنا: قعدت تبص علي نفسها وعلي عدي اللي متنح ليها. انت يا جدع انت انت عملت فيا ايه وقامت مسكته من هدومه.

عدي: اهدي. اهدي يا أنسة انا معملتش حاجة. انتي مش كان في شباب عايزة تخطفك. فاكرة ولا لا

هنا: عقدت حاجبها. اه صحيح. انت اه . مش انت كنت جاي تجري من بعيد

عدي: الله ينور عليكي كويس. ان الذاكرة لسة شغالة. ممكن بقي تسيبي هدومي

هنا: بصت لإيديها. علشان كانت ماسكة فيه اكنها. كانت هضربه. احمم وسابت ايديها. وانا فين بقي كدة ان شاء الله

عدي: في بيتي

هنا: نعم يا عم الظريف. وجبتني بيتك ليه انت اتهبلت

عدي: اللهم طولك يا روح. انت بالعة ايه اتهدي بقي كدة واسمعي. كنت هعمل ايه وانتي متخدرة ومغمي عليكي. جبتك هنا لحد ما تفوقي.والحمد لله اني كنت موجود كان زمانهم خطفوكي والله اعلم كانوا عملوا فيكي ايه

هنا: لا عندك حاسب. انا اصلا كنت هخلص عليهم. اه انا 100راجل.

عدي: هههههههه. لا بجد ده انتي كنتي عاملة في ايديهم زي الكتكوت المبلول

هنا: ما تحسن الفاظك. يا جدع انت. وبكبرياء هما بس اللي خدوني علي خوانا. لكن انا كنت ممكن اشلفتهم

عدي: ههههههههه. اه ما انا عارف

هنا: انت مش مصدق. لا انا محدش يقدر عليا

عدي: ماشي يا عم فندام. ممكن بقي تقوليلي انتي مين وايه اللي نزلك في وقت متأخر زي ده لوحدك.

هنا: بان عليها الحزن. لا مش ممكن دي حاجة خاصة ومش عايزة اتكلم فيها

عدي: بس كدة اهلك ممكن يقلقوا عليكي. تحبي اوصلك ليهم

هنا:انتهدت. لا متقلقش محدش هيقلق. وانا متشكرة ليك. انا همشي عن اذنك. وجات تقوم

عدي: وقف قصادها. انتي مش هترجعي لاهلك

هنا:دموعها نزلت. ومسحتها. لا انا هشوف مكان اقعد فيه.

عدي: حس ان وراها حاجة. بس مش عايزة تتكلم. طيب لو تحبي خليكي هنا الليلة وامشي الصبح

هنا: بصتله بغضب. قصدك ايه يا جدع انت لا مش علشان ساعتني. وعرفت اني ماليش اهل هتسوق فيها وتفتكر اني سهلة. لا انا ممكن اكلك بسناني

عدي: يخربيتك. اقفلي البوتجاز اللي اتفتح في بوقك ده. انا مقصدش حاجة من اللي جات في دماغك. انا قصدي تباتي لوحدك هنا. وانا في اوضة تانية. وكمان الباب ليه مفتاح اقفلي علي نفسك. لو خايفة مني.

هنا:حكت شعرها وهي بتفكر وبتعض شفيفها.

عدي: ابتسم. لان حلا كانت بتعمل نفس الحركة وهي بتفكر

هنا: مالك يا جدع انت مسهوك كدة ليه

عدي: يخربيت فصلانك. انتي يا بنتي لسانك ده ايه. فظيعة.

هنا: اصلك بصراحة بصاتك مش عجباني. مش مرتحالك

عدي: اتنهد. اسف لو انا نظراتي ضايقتك. بس لما تعرفي سببها هتعزريني. وعموما زي ما قولتلك. اقفلي علي نفسك. وعلي فكرة انا مش حد وحش لا انا راجل ومش من النوع اللي في دماغك. اسيبك دلوقتي ترتاحي... اه المفتاح في الباب عن اذنك.. وخرج عدي وقفل الباب وراه

هنا: انتي غبية يعني الراجل بيساعدك. وكمان شكله محترم وانتي عمالة تديله فوق دماغه. ده كويس انه مطردنيش. اوففف لا انا هخرج اقوله كلمتين عدلين.

وخرجت هنا تدور علي عدي لقته قاعد في الريسبشن. وماسك صورة وعنيه فيها دموع. هنا بصت حاوليها لقت صور ليها في كل حته وكمان صورة. بالحجم الطبيعي. تنحت وقربت من عدي وقعدت جنبه.

هنا: صور مين دي

عدي: بحزن. دي تبقي حلا مراتي الله يرحمها. عرفتي ليه انا كنت ببصلك بإهتمام. مش لاني عنيني زايغة ولا وحش. لا لاني مكنتش مصدق الشبه اللي بينكم

هنا: بتضرب كف علي كف. لا اله الا الله. هو في كدة ده انا حاسة اني باصة لنفسي في المرايا. الله يرحمها

عدي: الله يرحمها. كانت احلي حاجة في حياتي. او بمعني اصح كانت حياتي كلها

هنا: زعلت علشانه. قامت وقعدت جنبه. معلش ربنا يصبرك

عدي: تعرفي النهاردة ذكري وفاتها الثلاثة. زي النهاردة من 3 سنين. عشت يوم من اسوأ ايام حياتي. يوم صعب صعب اوي وانا شايلها بين ايديها وهي ميتة. ودموعه نزلت ومكنش قادر يسيطر عليها

هنا: عيطت علشانه وعلي حالها هي كمان. وافتكرت مرفت مامتها وانها مش فاضل ليها حد غير ابوها اللي سايبها لمراته تبهدلها

عدي: مسح دموعه. وقام. الاكل عنك في المطبخ لو جعانة كلي وادخلي اقفلي علي نفسك. تصبحي علي خير. ودخل اوضته ومسك صورة حلا وبكي اكتر واكتر

عدي: ليه ليه سبتيني. انا مش عارف هي طلعتلي منين. ظهرت في حياتي ليه علشان تجدد وجعي. انا اول ما شوفتها يا حلا حسيت انها انتي كنت عايز اخدها في حضني. بس مش علشانها لا علشانك انا عايزك انتي يا حلا عايزك انتي يا حبيبتي.


في القاهرة في الفندق وفي جناح همس. الباب خبط. وهمس سألت مين رعد رد عليها. فتحتله

رعد: اول لما شافها. ابتسم من جمالها. لانها اخدت حمام وغيرت هدومها ولبست من الهدوم اللي اشتراها رعد ليها وشعرها كان لسة مبلول وكان شكلها يجنن.

همس: اتفضل. ادخل

دخل رعد و بعديه جه العشاء

رعد: تعالي اقعدي واقفة ليه

همس: بإحراج حاضر بس هو احنا ممكن نسيب الباب مفتوح

رعد: بغضب لا مش ممكن. وبعدين هو انا مش قولتلك متخفيش مني انا مش هأذيكي. اقعدي علشان ناكل

همس: بخوف. حاضر وقعدت علشان تاكل

رعد: مرر ايده في شعره. وبيحاول ميتعصبش. همس

همس: نعم

رعد: ممكن تثقي فيا. انا مش زي ناجي ولا منصور ولا ابرهيم.

انا رعد الحديدي فاهمة. يعني مش من النوع الزبالة ده. فهماني يا همس

همس: هزت راسها. فاهمة. اسفة بس اعذرني انا مشفتش حد بيعمل كدة. يعني كل اللي قابلتهم. كانوا..

رعد: قاطعها. انسي يا همس. انسي كل اللي شوفتيه. من هنا ورايح اللي هيفكر يبصلك بس هنسفه. انتي هتبقي مراتي. عارفة يعني ايه

همس: بس انا خايفة تحصل مشاكل لما يعرفوا اني هتجوز بالشكل ده. خايفة يعملولك فضايح

رعد: قولتلك متخافيش. طول ما انتي معايا. وبعدين انتي مش هتقولي اننا هنتجوز علشان العملية. هتقوليلهم. اني عايز اتجوزك عادي

همس: بس هما اكيد هيستغربوا. من جوازنا. اصل انا فين يعني وحضرتك فين. مش معقول انك تتجوز واحدة زي كدة عادي من غير سبب

رعد: بص في عنيها بحب. لا في اني بحبك ومن اول نظرة

همس: تنحت😳😳 ايه

رعد: احمم. قصدي يعني تقوليلهم كدة. اني بحبك. علشان محدش يضايقك باي كلمة

همس: هزت راسها وهي قلبها بيدق. مش مصدقة انه قال كدة. حتي لو مجرد كلام. كانت فرحانة من جواها. ونفسها ان ده يكون حقيقة

رعد: اه يا همس كان نفسي اقولهالك. بجد. من غير لف ودوران. بس معلش لسة وقتها مجاش. لما اتجوزك. واتأكد انك بتحبيني. همس ممكن اطلب منك طلب.

همس: اه طبعا اتفضل.

رعد: انا عايزك تتحجبي. مش عايزك تخرجي بشعرك تاني

همس: اتكسفت. انا اصلا كنت بفكر في كدة. بس مكنتش متشجعة

رعد: خلاص. من هنا ورايح مش هتخرجي بشعرك. اتفقنا

همس: اتفقنا.

رعد : ابتسم. ممكن بقي تاكلي.انا جوعت

همس: ابتسمت. حاضر اتفضل

وخلص رعد وهمس العشاء.

رعد: انا هروح  واسيبك تنامي تصبحي علي خير. خالي بالك اوعي تفتحي لاي حد. تكلميني سامعة

همس: سامعة. مش هفتح متقلقش.

رعد :خرج من عندها ودخل جناحه. وطلع تليفونه...... ايوة يا مروان اسمع. انا هديك شوية بينات لناس وعايزك تجبلي كل المعلومات دي الصبح. مفهوم

مروان: تحت امرك. يا رعد باشا. قولي البيانات

رعد: اسمع......... تمام كدة فهمت هتعمل ايه. وكمان الصبح تجبلي المعلومات دي وتجيني الفندق انا نازل في فندق.... عارفه

مروان: ايوة حضرتك عارفه. وان شاء الله انا مش هنام غير لما اجمع لحضرتك اللي انت عايزه

رعد: تمام سلام انت دلوقتي

وقام رعد واخد حمام ورجع علشان ينام. او بمعني اصح. يفكر في همس. بس تليفونه رن... مها

رعد: يوووه. عايزة ايه يا مها. تؤ اوففف. الو ايه يا مها في حاجة

مها: انت فين يا رعد انا مستنياك من بدري. اتأخرت ليه

رعد: انا مش راجع الڤيلا النهاردة

مها: ليه في حاجة حصلت

رعد: لا عادي ورايا شغل هخلصه وهبات برا

مها: طيب هتبات فين

رعد: مها متنسيش نفسك. انتي مش هتحققي معايا

مها: انا بس بطمن عليك

رعد: لا اتطمني. انا كويس يالا تصبحي علي خير. وقفل الفون

طيب اكلم همس دلوقتي ولا الاقيها نايمة. هجرب. واتصل رعد علي اوضتها.

همس: كانت ابتدت تنام.. بصوت ناعس. الو

رعد: ابتسم. انا صحيتك.

همس: عرفت صوته. وقامت قعدت. وابتسمت. ايه لا انا لسة كنت هنام. خير في حاجة

رعد:ايه لا انا بس كنت بشوفك لو محتاجة حاجة قبل ما تنامي

همس: متشكرة. انت جبتلي كل حاجة.

رعد: تمام. خلي بالك من نفسك. تصبحي علي خير

همس: ابتسمت. وانت من اهله

وقفلت همس. وكانت مبسوطة. يااااه. ده انت ورا جبروتك ده. قلب حنين بجد. واتنهدت يا بخت مراتك اللي متجوزة احسن راجل انا اقبلته في حياتي. تلاقيك مدلعها اوي


رعد: ااه يا همس. انا مكنتش اتخيل اني هحبك اوي كدة. انا عايز اتجوزك دلوقتي. مش بعد يومين. بس يا رعد هتعمل ايه مع توفيق. اكيد هيرفض. بس لو رفض. انا هعرف ازاي اخليه يوافق. تصبحي علي خير يا همستي


في صباح جديد علي رعد وهمس وعدي وهنا.


في الاسكندرية في شقة عدي

هنا صحيت من النوم وقامت فتحت الاوضة وخرجت. ودورت علي عدي لقته في المطبخ. بيحضر الفطار

عدي: شافها ابتسم. صباح الخير

هنا: بتتاوب. وشعرها ملخبط. وخدودها حمرا من النوم. 

عدي: اتعلق نظره. عليها لان حلا كانت بتبقي في نفس هيأتها وهي صاحية من النوم. وسرح شوية


فلااااش باك

عدي قاعد بيتفرج علي tv وحلا كانت لسة صاحية.

حلا: بتتاوب. وشعرها منكوش. وخدودها حمرا. صباح الخير يا دودي

عدي: ابتسم. وشدها وقعدها علي رجله. وباسها من خدها.  يا قلب دودي

حلا: ههههههه. بتعمل ايه علي الصبح. حد يتفرج علي الكورة وهو لسة صاحي من النوم

عدي: قرصها من خدها. علشان في بنت شقية جننتني امبارح وخبت مني الريموت. ومخلتنيش اتفرج علي الماتش.

هنا: هههههههه ما انا كنت عايزة اتفرج علي المسلسل التركي

عدي: الله يخربيت التركي اللي لحس دماغكم ده. دول كادبين والله هو في زي المصري يا بنتي

حلا: لا عندك يا معلم. دول عندهم شوية رجالة تلوح

عدي: شالها ورماها علي الكنبة. وبيزغزغها. كدة ماشي انا هوريكي الرجالة اللي تلوح يا ام لسان طويل

حلا: هتموت من الضحك. هههههههههه خلاص يا دودي والله مش هغيظك تاني

عدي: تغيظي مين انا بعون الله احلي من الممثلين بتوعم دول. انا دودي يا قلبي

حلا: انت هتقولي ما انا عارفة ده انت مصيبة

عدي: قرب منها بحب. بس تعرفي. بموت فيكي وانتي لسة صاحية خدودك بتبقي عايزة تتاكل اكل

حلا: بدلع. امممم خدودي بس

عدي: تؤتؤ كلك علي بعضك عايزة تتاكلي

حلا: طيب اقوم انا بقي احسن اتاكل

عدي: انا بقول ندخل جوا نشوف هتتاكلي ازاي

حلا: اتعلقت في رقبته. شيلني

عدي: هههههه والله ماحد وجعلي ظهري غيرك

حلا: براحتك مفيش اكل

عدي: لا ده انااشيلك واشيل عيلتك كلها الا الاكل تعالي يا مجنناني وشالها ودخل بيها الاوضة


هنا: انت يا عم الشيف. انت روحت فين

عدي: فاق علي صوت هنا. ايه معلش أسف. كنتي بتقولي حاجة

هنا: حاجة ايه عم. ده صوتي اتنبح انت كنت سرحان في ايه

عدي: لا ابدا. انا قربت اخلص الفطار. تحبي اعملك قهوة معايا

هنا: لا انا هعملها كفاية عليك الفطار شكله يفتح النفس

عدي: ههههه مش قوي كدة.انا علي قدي

هنا: ازاي بس يا معلم. ده انت بتقطع الخضار ولا الشيف شيربيني

عدي: هههههههه. الشيف شيربيني مرة واحدة. ماشي يا ستي. وانتي بقي بتعرفي تدخلي المطبخ

هنا: عيب عليك. ده انا بعمل بيض مقلي ايه حاجة كدة استغفر الله العظيم متتاكلش

عدي: ههههههه. لا ده انتي كارسة. تعالي نفطر الاول وبعدين نعمل القهوة

وقعدوا الاتنين يفطروا. وبعد ما فطروا. وقعدوا يشربوا القهوة

عدي: انتي اسمك ايه

هنا: هو انا مقلتلكش

عدي: لا مقولتليش

هنا: هنا. وانت

عدي: هو انا مقولتلكيش

هنا: ههههههه لا مقولتليش

عدي: ههههه. اسمي عدي

هنا: ده من ايام الكفار ده ولا ايه

عدي: والله انا اللي هبقي من الكفار واعذبك. لو ما لميتي لسانك ده

هنا: هههههه خلاص يا عم بضحك معاك

عدي: هنا نتكلم جد بقي لو سمحتي. انتي امبارح مردتيش تتكلمي عن اهلك ولا ترجعلهم. وانا شايفك بنت ناس ومحترمة. وبجد عايز اعرف ايه حكايتك. خصوصا انتي نيمتي في بيتي ليلة بحالها. ولازم ابقي عارف عنك كل حاجة. محدش عارف ايه اللي ممكن يحصل. اهلك يبلغوا. وممكن حد يكون شافني وانا شايلك وجايبك هنا. فلو سامحتي فهميني

هنا: اتنهدت. وانا ميردنيش اني اذيك. انا هحكيلك علشان انت شكلك راجل محترم. انا ماما ماتت من 7 سنين وبابا اتجوز واحدة تانيه والست دي كانت جارتنا. ومكنتش بتحب ماما مرڤت الله يرحمها. ومن اول يوم. ليها في البيت وهي مش طايقاني. وانا بعدي واتحمل واطنش. وكمان عندها ابن اسمه توتي. ده لوحده يطفش اسكندرية بحالها. وانا كان ممكن اعدي اي حاجة الا انها عايزة تجوزني توتي قصدي تامر ابنها

عدي: وباباكي فين دوره في الموضوع

هنا: بسخرية بابا. بابا مبيكسرش كلمة للهانم. واللي تقوله هو اللي يمشي. وانا مقدرتش استحمل لقتهم بيحددوا معاد كتب الكتاب. يوم الخميس. هربت امبارح وقولت اني مش هرجع تاني وان شالة حتي انزل القاهرة وادور علي شغل واعيش هناك.

عدي: فكر شوية. اممم انا ممكن اساعدك

هنا: بجد هو انت تعرف حد في القاهرة يشغلني

عدي: ابتسم. اه انا

هنا: انت ازاي

عدي: انا اصلا عايش في القاهرة وشغلي هناك. وباجي اسكندرية بس اسلم علي خالتوا وعلي حمايا وحماتي . وارجع تاني

هنا: ده يبقي جميل مش هنسهولك

عدي: ولا جميل ولا حاجة. يالا اشربي قهوتك والبسي وجهزي نفسك. علشان ننزل القاهرة

هنا: نطت من علي الكرسي. هوا يا باشا

عدي: هههههه. علي مهلك يا مجنونة


في الفندق في جناج همس رعد خبط. عليها وفتحت واول لما رعد شافها ابتسم لما لقاها مغطية شعرها

رعد: صباح الخير

همس: ابتسمت. .

رعد: تعرفي شكلك حلو في الحجاب

همس: اتكسفت. اصل لقيت مع الهدوم اللي جبتهالي ايشاربات وطرح

رعد: حط ايده في جيبه. وابتسم. اصل بصراحة كنت متأكد انك هتوافقي

همس: الحمد لله ربنا يجعله في ميزان حسناتك.

رعد: في نفسه. ويجعلك انتي مراتي يا حبيبتي. احمم بقولك ايه انا رايح الشركة هخلص شوية شغل. وكمان اجهز لموضوع جوازنا. متتحركيش من الجناح ولا ..

همس: قاطعته. ولا افتح لمخلوق. والله مش هفتح

رعد: ههههه. شطورة بتسمعي الكلام. ولو عزتيني كلميني اتفقنا

همس: هزت راسها اتفقنا

رعد: عموما انا مش هتأخر. ان شاء الله هكون موجود علي الغدا ونتغدا سوا. سلام

همس : سلام. وقفلت الباب وهي حاطة ايديها علي قلبها. اه يا رب انا اكيد بحلم. هو رعد ده حقيقة. ياريت كان ليا نصيب اتجوز راجل زيك بس بجد مش كدة وكدة


رعد: بعد ما خرج من عند همس شاور لمروان.

مروان: تحت امرك يا رعد بيه

رعد: تفضل واقف علي باب الجناح. متخليش مخلوق يدخل عندها. ولا هي تخرج.

مروان: تمام بس لو حابت تخرج اعمل ايه

رعد: قولها اني امرت مفيش خروج وتكلمني فورا. واسمع انا عايزك بعد لما انزل بشوية تخبط عليها تشوف هتفتحلك ولا لا ولو فتحتلك تكلمني

مروان: طيب لو فتحت اقولها ايه

رعد: قولها اني بعتك تخلي بالك منها وتكلمني بسرعة

مروان: تمام يا باشا


ونزل رعد وركب عربيته ومشي.. ولقي تليفونه بيرن....

رعد: الو

همس: الو.. انا همس

رعد: ابتسم. ايوة يا همس في حاجة

همس: لا بس اصل الباب خبط ولما سألت محدش رد وانا خايفة

رعد: كان متأكد. انها هتسمع الكلام. لا متخفيش. انا هتصرف المهم انك تسمعي الكلام.

همس: حاضر. واسفة اني عطلتك.

رعد: لا عطلت ايه. اي حاجة تحصل كلميني بسرعة. فاهمة

همس: ان شاء الله


وراح رعد الڤيلا علشان يباغ توفيق ومها بقراره


توفيق: انت اكيد اتجننت.عايز تغلط غلطة ابوك وتتجوز واحدة من الشارع

رعد: بغضب. قولتلك متجبش سيرة امي انت فاهم.

مها: طيب انت هتتجوزها ليه يارعد

رعد: علشان انا مليش في الحرام. ولو عملت العملية هبقي خلفت ابني من الحرام وانا مش هعمل كدة علشان خاطركم ولا خاطر حد

توفيق: وانت ليه مقولتش الكلام ده من الاول

رعد: كنت مستني لما نلاقي اللي هتعمل العملية

توفيق: بس بشرط.

رعد: انا محدش يشرط عليا

توفيق: لا هشرط. تطلقها بمجرد ما العملية تتعمل

رعد: لا لازم تفضل تحت عيني لحد ما تولد

توفيق: بيجز علي سنانه. ماشي يا رعد. بس انا عندي شرط تاني

رعد: بنفتذ صبر. اوفففف. خير

توفيق: اول لما تولد انا اللي هربي الولد مش انت

رعد: ليه وانت بتعرف تربي

توفيق: رعد الزم ادبك. واللي قولته يتعمل

رعد: لما يتولد ربنا يحلها

مها: انت هتتجوزها امتي

رعد: هجهز كل حاجة وابلغكم. سلام علشان عندي شغل.


😉😉😉😉😉😉


#يتبع...........


#رحم_للايجار 


#الفصل_العاشر 

،👇👇👇👇👇👇👇👇👇


في عربية عدي في طريقه الي القاهرة


عدي كان بيبص لهنا اللي غالبها النوم علي الكرسي جنبه. واتنهد بتعب

عدي:في ايه يا عدي انت ازاي تعمل كدة. ازاي تتحمل مسؤليتها وانت متعرفش عنها حاجة. طيب افرض انها بتكدب. وكان وراها مصيبة. تؤتؤ. لا شكلها بنت ناس. يا سلام يعني انت كنت هتعمل كدة لو ماكنتش شبه حلا. ااه كنت هعمل كدة. لا انت بتضحك علي نفسك انت من ساعة ما شوفتها وانت مش عايزها تسيبك علشان بتفكرك بحلا.مش علشانها هي. استغفر الله العظيم.الله يسامحك يا هنا هو انا كنت ناقص عذاب. علشان تجيني انتي وترجعي كل ذكرياتي مع حلا. يارب.

وغمض عدي عنيه بحيرة والم. بس فجأة قلبه دق وهدي سرعة العربية. لما هنا مالت عليه براسها وهي نايمة. عدي اتفاجأ. وبصلها لقاها نامت علي كتفه. عدي كان متلخبط وفي نفس الوقت لانه بيحسها حلا اتمني انه يخدها في حضنه. بس مسك نفسه.

عدي: مالك يا عدي. اهدي وخد نفس كدة. مش انت اللي تعمل كدة. دي مهما كانت غريبة عنك. وكمان مش في وعيها. اوعي تقل عقلك.

هدي عدي. ووقف العربية. ورفع هنا من علي كتفه. وعدلها علي الكرسي بتاعها. وفتحلها الكرسي علشان ترتاح اكتر. بس فضل يبصلها بحنين غريب. كانت خصل شعرها نازلة علي وشها. شالها براحة. وهو بيبلع ريقه بصعوبة.

عدي: مش ممكن ده انتي هي بكل تفاصيلك. حتي نعومة شعرك. ملس علي خدها بهدوء. وبعدين اتضايق من نفسه. واتعدل في كرسيه. وطلع بالعربية. وبعدين اخد شنطة هنا وفتحها. وشاف فيها حاجة وقفلها.وطلع فونه واتصل بمروان......

عدي: ايوة يا مروان كنت عايز منك خدمه.

مروان: تحت امرك يا عدي بيه

عدي: في حد عايزك تجبلي عنه كل المعلومات اللي تخصه. بس حتحتاج رجالتك في اسكندرية علشان الحد ده من هناك

مروان: مفيش مشكلة. حضرتك قولي البيانات و في اقرب وقت كل المعلومات هتكون عند حضرتك

عدي: تمام شوف بقي...........

فهمت يا مروان. المهم محدش يعرف عنها حاجة بس تتأكد من اللي قولتهولك. ماشي

مروان: تمام متقلقش. سلام.


عدي قفل معاه وبص علي هنا. ورجع ساق تاني


في القاهرة في جناح همس . تليفونها رن .. كانت هبة اختها

همس: الو ايوة يا هبة

هبة: بزعيق. انت فين يا همس وبايتة برا من امبارح من ساعة ما خرجتي مع زينب. مرجعتيش انتي فين

همس: بعتاب. ويفرق معاكي يا هبة اديني ريحتك مني زعلانة ليه

هبة: همس انتي اختي لازم اقلق عليكي انا منمتش من امبارح. وسألت زينب قالت انك مشيتي لوحدك. ومتعرفش انتي فين. طمنيني عليكي انتي كويسة

همس: اه يا هبة كويسة. وعلي فكرة انا هتجوز قريب

هبة: تتجوزي؟ مين وامتي وازاي. ردي عليا يا همس

همس: مش مهم كل ده. المهم اني هتجوز وارتاح واريحك

هبة : لا ما انا لازم اعرف. مين ده اللي لف دماغك وخلاكي تروحي تتجوزيه من ورانا. اوعي تكوني بايته عنده.

همس: هبة انتي عارفاني كويس. فلو سامحتي متقوليش كلام ملوش لازمة

هبة: اومال اقولك ايه يا بنت ابويا. وانتي بايته برا. وبتقوليلي هتتجوزي

همس: ايوة. هتجوز. ولما هو يجهز كل حاجة هقولك.

هبة: طيب قوليلي انتي فين. عايزة اطمن عليكي

همس:مش هينفع. بعدين

هبة: علشان خاطري يا همس. ولا انتي بتضحكي عليا والجدع ده شكله ضحك عليكي وانتي مش عايزة تقولي. ماهو انتي علي رأي منصور. محدش بقي مالي عينك

همس: بحدة. علي فكرة الراجل اللي انا هتجوزه ده. ظفره برقبة 100 زي منصور بتاعك ده

هبة:كدة. طيب انتي فين اجي اطمن اختي هتتجوز مين وفين

همس: هقولك. بس تيجي لوحدك فاهمة. متجبيش منصور معاكي

هبة: طيب ماشي. قولي بقي

همس: بصي انا في فندق........... عرفتيه هو قالي الاسم امبارح.

هبة: خلاص مسافة السكة. وهكون عندك

قفلت هبة وكان منصور جنبها.

منصور: هاه. قالتلك هي فين

هبة: ايوة بس عايزاني اروح لوحدي. من غيرك

منصور: مسكها من شعرها. نعم يا روح امك. اسمعي ادخلي البسي علشان نروح نجيبها. همس مش هتتجوز فاهمة

هبة: سيبها في حالها. انت عايز منها ايه. هو انا مش مالية عينك

منصور: زقها بعيد بحقارة. لا مش مالية عيني. بصي لنفسك وبصي ليها. شوفي جمالها وانا بقي خلاص معدتش قادر استحملك اكتر من كدة. احنا هنروح نجبها. وهطلقك واتجوزها.

هبة: صرخت. يا نهار اسود انت عايز تتطلقني يا منصور.

منصور:شدها تاني. قومي البسي بسرعة علشان نروحلها


وقامت هبة وهي بتعيط.وصعبان عليها نفسها. وراحت هي ومنصور علي عنوان الفندق اللي همس قالتلها عليه. بس طبعا رفضو يدخلوهم. هبة اتصلت بهمس..

همس: ايوة يا هبة انتي فين

هبة: انا تحت بس مش عايزين يدخلوني.

همس: طيب خلاص انا هنزلك.

وقامت همس لبست. علشان تنزل لي هبةوهي خارجة. لقت مروان واقف قصاد الباب. خافت .

همس: انت مين وواقف هنا ليه

مروان: دي اوامر رعد باشا.

همس: طيب وسع لو سامحت علشان اعدي

مروان: اسف ممنوع تخرجي من الجناح

همس: بس اختي تحت ومش عايزنها تطلعلي.

مروان: طيب قوليلي اسمها وانا هجبهالك هنا

همس: اسمها هبة و...........

مروان: تمام اتفضلي ادخلي. وهي هتجيلك

كلم مروان رعد وقالوا علي اللي حصل

رعد: اممم. طيب خليها تطلعلها وانا اصلا جاي في الطريق

كلم مروان الاستقبال. وقالهم يطلعوا هبة. ولما طلعت. مروان ولقي هبة معاها منصور

مروان: منع منصور بإيده. لو سامحت اختها بس اللي تدخل

منصور: بإنفعال.كلام ايه ده انا جوز اختها وهدخل يعني هدخل.

مروان: بتحذير. احسن ليك خليك مكانك لو رجلك خطت خطوة واحدة هكسرهالك

منصور: جري ايه يا جدع انت انت مستطول نفسك. اكمنك زي الحيطة لا احنا هنخدها ونمشي والا والله ابلغ عنك واقول انك خطفتها

همس: فتحت الباب علي صوتهم العالي. واول ما شافت منصور خافت

انت ايه اللي جابك هنا. مش انا يا هبة قولتك تيجي لوحدك

منصور: بنظراته الحقيرة كالعادة. اهلا بست الحسن . ومسك ايدها وشدها. تعالي معايا

مروان: شده بقوة ولكمه لكمه وقعته علي الارض. انت تتلم بدل مالمك انا

رعد: وصل وشاف الوضع ولقي همس. خايفة وبتعيط. وبصوت غاضب. همس هو ده منصور

همس: هزت راسها

رعد: مسكه من هدومه وضربه. وبغضب. لو فكرت يا حيوان تقرب منها تانى.

هيكون اخر يوم في عمرك. انت فاهم

منصور: بسفالة. الله بقي ايه ده. اتنين يا همس مرة واحدة. ويبقي مين الاستاذ هو كمان. علشان كدة مقعدينك في المكان الفخم ده. يظهر انك عرفتي تبسطيهم. بس مش كنت انا اولي

همس: اخرس يا حيوان. انا اشرف منك

رعد:قرب منه وبغيظ. مسكه من هدومه اسمع همس هتبقي مراتي. مرات رعد الحديدي. واحسن ليك متقربش منها تاني والا اقسم بالله هخليك تتمني الموت ومتلقيهوش. انت سامع. وزقه علي الارض. مروان شيل الزبالة ده من هنا مش عايز اشوف وشه تاني

مروان: شال منصور واخده تحت.

رعد: لف لهمس. لقاها بتعيط. وهبة كمان. علي فكرة يا مدام هبة. انا هتجوز همس النهاردة بالليل. علشان تكوني عارفة. بس مش هينفع تكوني موجودة. علشان جوزك ميعرفش هي فين انا هخدها من هنا

هبة: يعني انا مش هشوفها تاني

رعد: لا هتشوفيها. بس مش دلوقتي لما اظبط الطريقة اللي تشوفيها بيها

همس: متزعليش مني يا هبة. انتي شوفتي بنفسك. هو عمل ايه

هبة: لا يا حبيبتي مش زعلانة. المهم انك تكوني مبسوطة. انا همشي وهستناكي تكلميني وتطمنيني عليكي. والف مبروك. ارجوك يا رعد بيه خلي بالك منها. همس اتبهدلت كتير

رعد:حاوط همس بإيده. وبصلها بحنية. ماتخفيش همس في عنيا

همس: اتنفضت من لمسته واتكسفت.

هبة : حضنت. همس ومشيت

همس ورعد دخلوا الجناح وهمس كانت بتعيط.

رعد:قرب منها. مالك يا همس. انا مش عايزك تخافي طول ما انا معاكي

همس: انا بعيط علي حالي واللي وصلتله.

رعد: بحزن. همس انتي مش عايزة تتجوزيني

همس: بصتله. الحكاية مش كدة. بس مكنتش اتوقع اني ممكن اتجوز بالطريقة دي. ولا حتي اني افكر في موضوع العملية ده. بس ربنا عالم بيا وبحالي. وبصت في الارض

رعد: رفع رسها ليه. همس انا عايزك قبل ما نتجوز متكونش نيتك ان جوازنا علشان العملية.

همس: بصتله بإستغراب. اومال احنا هنتجوز ليه

رعد:علشان انا.. انا

همس: انت ايه

رعد:احممم. علشان يكون جوازنا صحيح. لازم نيتنا تكون اننا نكمل مع بعض.

همس: بس ازاي انا مش فاهمة

رعد:يعني شيلي العملية من دماغك. وخلي الجواز هو الاهم.

همس: بس احنا اتفقنا تطلقني. لما اولد

رعد:بحدة.انا قولتلك سيبك من حكاية الطلاق دي. هو احنا لسة اتجوزنا علشان تفكري في الطلاق

همس: خافت لما زعق.

رعد: طبطب. عليها. ايه مالك خوفتي ليه كدة

همس: لا بس انت بتغضب بسرعة

رعد: مرر ايده في شعره. احمم معلش يا همس. انا انفعلت. بس انتي اسمعي الكلام. جوازنا مش علشان العملية. خلاص

همس: هزت راسها. وهي مش فاهمة حاجة. وسرحت. طيب لو هو مش علشان العملية اومال. هيتجوزني ليه

رعد: همس. همس

همس: هاه. ننعم

رعد: حضري حاجاتك. علشان نمشي احنا هنكتب الكتاب النهاردة

همس: حاضر.


في عربية عدي

هنا :ابتدت تصحي. هو انا نمت

عدي: ههههههه. نمتي ده الاسفلت اشتكي من صوت العزف بتاعك وانتي نايمة

هنا:لا متقوليش اني بعمل الحاجات دي.

عدي: هههههه المرة اللي جاية هسجلك. قوليلي انتي طبعا متعرفيش حد في القاهرة. علشان تنزلي عنده

هنا:لا معرفش بس معايا مبلغ كويس وكمان ذهب ممكن ابيعه واشوف اي شقة واجرها

عدي: طيب انا عندي حل. طبعا انا مش هطمن عليكي لوحدك. فانا عندي في العمارة الشقة اللي قصادي بتتأجر مفروش. هكلم البواب وهو يكلم صاحبها واهو كدة ابقي مطمن عليكي

هنا:بصتله بإعجاب وابتسمت. ولما التفت ليها. بصت الناحية التانية. احمم. طيب هي ايجارها كام

عدي: ايه اه احمم. بصي هو انا مش عارف لما نوصل هسأل البواب

هنا: تمام. بس انت مقولتليش الشغل هيبقي فين

عدي: ما انا قولتلك معايا. بصي خلي كل حاجة بوقتها

هنا:كانت من جواها. مش خايفة من عدي. ومصدقاه مع ان عقلها رافض الاستسلام ده وانها واثقة فيه بالشكل ده. بس في حاجة بتشدها ليه. مع انها عارفة انه ساعدها لانها شبه مراته اللي ماتت. بس مش عارفة متنجذبش ليه

عدي وهنا وصله للبيت عنده ونزلو وعدي ابتدي ينزل الشنط من العربية و هنا لقت المكان جميل و عمارة شيك جدا. راحت لعدي وشدته من دراعه

هنا: عدي. انا مش هقدر اسكن هنا

عدي: رفع حاجبه. ليه بقي المكان مش عجبك

هنا: لا طبعا ده ولا الخيال يا معلم. بس انا مش هقدر علي ايجار الشقة هنا

عدي: لا هتقدري. المرتب اللي هتخديه. هيكفي الايجار وزيادة. تعالي بس

هنا:انت شايف كدة

عدي: ابتسم. اه شايف كدة وبعدين ممكن تسيبي دراعي بقي.

هنا: سابته. احمم. معلش مأختش بالي

عدي: سند علي العربية. ايه بقي حكاية عدي دي ده انتي اختي عليا اوي

هنا: حطت ايديها في وسطها. نعم اومال عايزني اقولك ايه. يا عمو

عدي: هههههه لا يا لمضة. قولي عدي عادي. بس في الشغل اسمي مستر عدي واضح يا ام لسانين

هنا: انا بلسانين طيب اتلم بقي بدل ما اطلقهم عليك

عدي: لا انا تعبان وعايز اطلع ارتاح مش ناقص طولة لسانك كدة مش هنخلص. اتفضلي قدامي

ونده عدي علي البواب علشان يشيل الشنط وطلعوا الشقة اللي اجرهالها عدي

في شقة هنا

عدي: هاه عجبتك. الشقة

هنا: دي تحفة جميلة اوي. بس والنبي يا عدي قولي الايجار انا خايفة اتصدم

عدي: سيبك بس من الكلام ده دلوقتي. انا هسيبك ترتاحي. وهكون في شقتي جنبك. لو عايزة حاجة كلميني. واتفضلي مفاتيح الشقة. انا خليت البواب يغير الكوالين كلها

هنا: اخدتهم منه وابتسمت. 

عدي: لا انا مش واخد علي الرقة دي خليكي زي ما انتي احسن

هنا: كدة. طيب بالسلامة هوينا بقي

عدي: هههههههه ماشي سلام. اه علي فكرة الثلاجة فيها كل حاجة انا خليت البواب جاب كل حاجة

هنا:اممممم. انا مش عارفة انت عملت كل ده امتي

عدي: لما تعرفيني. هتعرفي اني اقدر اعمل اي حاجة. سلام


رعد اخد همس ووداها الشقة اللي اشتراهلها.

رعد: تعالي يا همس واقفة ليه

همس: خايفة تدخل معاه. لو حدها

رعد: حط ايده في جيبه واتنهد. ادخلي يا همس المأذون زمانو جاي.

همس: هزت راسها ودخلت وقعدت

رعد:تليفونه رن ..... توفيق.... الو

توفيق: انا جاي انا ومها علشان نحضر المهزلة اللي بتحصل دي

رعد: وانت جاي ليه. انت اللي هتتجوز

توفيق: لا بس لازم احضر الاتفاق. هو مش انا نفذت شرطك وكتبتلك نص الاملاك يبقي تسمع اللي اقول عليه

رعد: اممم عادي تنور اهو بالمرة تشهد علي جوازي. سلام

وفعلا جه توفيق ومها ومروان والمأذون ورعد اتصل بعدي وجه هو كمان. وفعلا كتب الكتاب اتكتب ورعد اتجوز همس. والماذون مشي . ورعد كان واقف مع عدي ومروان بيتكلموا. وتوفيق ومها ندهوا لهمس

توفيق: بكبرياء. اسمعي. انتي لازم تعرفي ان الجوازة دي لمجرد ان رعد يكون مرتاح علشان العملية. وهيطلقك بمجرد ما تولدي ومتنسيش اللي هيكون في بطنك ده. ابن مها ورعد وانتي ملكيش فيه حاجة فاهمة والمبلغ اللي اتفق معاكي هادي عليه اهو اتفضلي. ورمالها الفلوس علي الترابيزة.

مها: بأرف. وخلي بالك عقلك يقولك اتضحك عليه واقضي معاه الكام شهر دول وتستغليه في اي حاجة متحلميش هو اصلا مش هيجيلك هنا. وسواء انتي او غيرك رعد كان هيتجوزها. يعني مش علشان سواد عيونك. انتي مش اكتر من رحم للإيجار سامعة

همس: كانت بتسمع ومبتردش. ودموعها مطر وصعبان عليها نفسها والاهانة اللي بتسمعها منهم.

مها: بتعيطي ليه. هي مش شغلتك

رعد:بصوت جاهوري. مها الزمي حدودك احسنلك

توفيق: في ايه مها مغلطتش. مش دي

رعد: قاطعه. لا مش شغلتها واتفضلوا بقي مع السلامة. مش حضرتوا وباركته. اتفضلوا امشوا بقي

مها: وانت مش جاي معايا

رعد: لا انا قاعد شوية

توفيق: ماشي هنمشي. بس بكرة البنت دي تكون عند هادي علشان العملية

رعد: بحدة. همس مش هتعمل العملية الا لما تخف وتفك الجبس

مها: يعني ايه. واحنا مالنا ما تتفلق. المهم العملية

رعد: بغضب. مها متنسيش نفسك. انا لما اقول حاجة محدش يناقشني فيها. همس مش هتروح لهادي الا لما تبقي كويسة. واتفضلوا بقي من غير مطرود. واتفضل فلوسك خدها معاك.


ومشيوا كلهم ورعد لقي همس لسة بتعيط. وشهقاتها عليت. قرب منها وقعد علي ركبته قصادها

رعد:بحنية. مسك وشها بإيده. كفاية يا همس ليه العياط ده بس

همس:اصلها قالتلي نفس كلمتك اللي قولتهالي قبل كدة. ووجعتني اوي اوي

رعد: عقد حاجبه. كلمة ايه

همس: قالتلي انتي مش اكتر من رحم للإيجار. وعيطت زيادة

رعد: متحملش يبعد عنها اكتر من كدة. شدها لحضنه. وضمها جامد. ششش خلاص اهدي ملكيش دعوة بيها فاهمة. هي بس غيرانا اني اتجوزتك

همس: كانت مصدومة من حضنه ليها. واتكسفت. وحاولت تبعد

رعد: حس انها اتكسفت. بعدها عنه شوية. ومسح دموعها. همس بصيلي

همس: بصتله بخجل.

رعد: انتي خلاص بقيتي مراتي يعني اي لمسة المسهالك مش حرام ولا عيب. اتفقنا.

همس: بقلق. هو انت عايز ايه

رعد: ششش بس متخفيش. انا مش عايز حاجة. انا بس بوضحلك شكل علاقتنا الجديدة. تعالي انا عايزك جوا

همس: شدت ايديها. ججوا فين

رعد: همس قولتلك متخفيش تعالي انا هوريكي الشقة واعرفك اماكن كل حاجة

همس: هزت راسها وراحت معاه. وفرجها علي الشقة كلها ودخلها اوضة النوم. همس قلبها دق وخافت.

رعد: تعالي يا همس. انا عايز اقولك حاجة. وتفهميها كويس انتي دلوقتي مراتي يعني طول ما انا مش موجود مفيش مخلوق يدخل البيت الا لما تقوليلي. وكمان متفتحيش لحد مهما كان فاهمة.

همس: فاهمة

رعد: مسك ايديها. واخدها عند الدولاب. وفتحه. بصي انا جبتلك كل حاجة كل اللي تتخيليه هتلاقيه. ولو محتاجة حاجة تاني قوليلي

همس: كل دول علشاني

رعد: ابتسم اه علشانك

همس: متقلقش انا هستخدمهم. بحذر علشان لما نتطلق وارجعهملك

رعد: شدها وحاوطها بإيده. وقربها وباسها بعنف وقوة لدرجة انها ماكنتش قادرة تتنفس. وبعد شوية بعدها عنه وهو لسة نفسه قريب منها. لو جبتي سيرة الطلاق تاني هيكون ده ردي عليكي

همس: كانت متلخبطة ومش مصدقة انه عمل كدة. زقته وبعدت. وهي خدودها حمرا من الكسوف

رعد: انا ماشي ولو عزتيني كلميني.

وخرج رعد ومشي. وهو. في العربية. مسح شعره بغيظ. الله يخربيت نصايحك يا عدي الزفت. ال خدها علي الحنين. ماكنت كملت كل حاجة النهاردة وخلصت ده انا هموت عليها.


فلاااااش باك

عدي ورعد واقفين بعد ما المأذون مشي.

عدي: مبروك اخيرا كل ده يحصل ومتقوليش

رعد:هههههه الله يبارك فيك. اعمل ايه كل حاجة جات بسرعة

عدي: ده انت شكلك فرحان. اوي

رعد: فرحان ايه بس. ده انا النهاردة هنتقم منها علي اللي عملته فيا الفترة اللي فاتت

عدي: لا استني واهدي كدة. مش من اولها يا رعد

رعد: نعم ليه مش اتجوزنا خلاص

عدي: اه بس متنساش اتجوزتها ازاي وليه. لو عملت اللي في دماغك. هتخليها تفتكر انها بالنسبة ليك واحدة بتسليك ده غير انها ممكن تقاومك والموضوع يقلب بغم

رعد: بغضب. اومال اعمل ايه

عدي: خدها بالحنية. واحدة واحدة. مع الوقت هتخدوا علي بعض وتتكلمه وتقربوا من بعض. وقتها هي كمان تكون حبيتك. فاهمني

رعد: بخنقة. فاهمك. هخدها بالحنية. لما اشوف اخرتها

بااااك

رعد: حد يقول كدة اتجوزها بعد المعاناه دي كلها واسيبها وامشي لا انا هلف وارجع بس ححاول اهدي وامسك اعصابي. حتي اخدلها عشاء. وابتسم. وكمان بصراحة انا مش هاين عليا اسيبها عايز اقعد معاها......


#يتبع.......



(عندما يعشق الرعد)


#رحم_للايجار 


#الفصل_الحادى_عشر. و  #الفصل_الثانى_عشر


👇👇👇👇👇👇


في شقة همس ورعد


رعد فتح الباب ودخل. لقي همس قاعدة ونايمة علي الكنبة برا ولسة في دموع علي خدها. قرب منها. وقعد قصادها. واتنهد


رعد: حبيبتي. والله لهنتقم من كل حد ازاكي حتي لو بكلمة. واولهم مها وتوفيق.والكلاب منصور وابراهيم. انا هعرف ازاي اخليهم يندموا انهم ضايقوكي.

وملس علي شعرها بحب. يا تري يا همس انتي كمان بتحبيني ولا اتجوزتيني علشان مفيش قدامك حل تاني. انا مش عايزك تكوني معايا وانتي مضطرة. عايز حبك يا همس. وقرب وباسها من خدها.

همس: فتحت عنيها واتخضت. هههههوانت جيت تاني

رعد:هههههه. اه جيت مالك اتخضيتي ليه.

همس: بكسوف. ابدا بس اصل انت قولت ماشي

رعد: مهنش عليا اسيبك وانتي زعلانة. وكمان جبت عشاء. وعموما لو مش عايزاني خلاص امشي

همس:بإندافاع. لا لا خليك. وبعدين اتكسفت وسكتت

رعد: ابتسم. طيب ممكن تقومي تجهزي العشاء. انا جبت الاكل

همس: حاضر.

وقامت همس علشان تجهز العشاء ورعد كان ناسي خالص. ان همس دراعها متجبس. ندهلها بسرعة. همس

همس:وقفت نعم.

رعد: قرب منها انا اسف كنت ناسي انك لسة تعبانة. ودراعك متجبس. خليكي انا هجهز الاكل

همس:ابتسمت. وكانت من جواها مش مصدقة رقة رعد معاها وخوفه عليها. لا متقلقش حضرتك انا هعرف اتصرف وبعدين انا هجهزه بس. ما انت جايب الاكل جاهز

رعد: طيب خلاص هساعدك. وقلع جاكت البدلة وراح معاها المطبخ.وحك راسه بحيرة. اممم بصي انا اصلا عمري ما دخلت مطبخ. فإنتي قوليلي عايزة ايه وانا اعمله

همس:ضحكت برقة. ههههههه. شكلك فعلا متعرفش اي حاجة عن المطبخ

رعد:ابتسم وهو بيبصلها بإعجاب بعد ما ضحكتها اللي سحرته.

همس:اتكسفت. احمم بص هات اطباق. ومعالق

رعد:تمام هنشوف هما فين.

وابتدوا يدوراه علي الاطباق وجابوهم وهمس جهزت الاكل في الاطباق ورعد كان بيساعدها وهو مبسوط. وقعدوا ياكلوا

رعد:كان بيساعد همس في الاكل كمان علشان ايديها.

همس: كانت جواها سعادة متتوصفش وهي شايفة رعد مهتم بيها كدة. كانت بتفكر في كلامه ليها وانه متجوزهاش علشان العملية بس. طيب هو اتجوزني ليه ماهو مش معقول يعني... تؤتؤ لا طبعا هو اكيد انا صعبت عليه بس مش اكتر وبصتله بإعجاب واتنهدت. اه بس ده راجل عمري ما قابلت زيه. يجنن كله علي بعضه مفهوش غلطة. بس يرعب. ده شخط في مراته وجده فزعهم . ربنا يستر وميقلبش عليا.

رعد:لقاها سرحانة ومبتاكلش. همس انتي كويسة

همس:هاه. اااه اه كويسة.

رعد: طيب مبتكليش ليه

همس: ما انا هاكل اهو.

رعد:قرب منها وقرب المعلقة من منها علشان يأكلها.

همس: تنحت. انت هتأكلني كمان

رعد: ابتسم. فيها ايه افتحي بوقك

همس:اكلتها منه. وهي بتبتسم. 

رعد:مسك ايديها. همس انا مش عايزك تحسي اني غريب عنك انا جوزك

همس:اتحرجت.ممكن اقولك حاجة من غير ما تزعل مني

رعد: هز راسه لا مش هزعل اتكلمي

همس: انا عارفة ان حضرتك اتجوزتني. علشان العملية. وكمان علشان صعبت عليك بعد ما عرفت ظروفي. بس انا حاسة ان حضرتك يعني ... اقصد

رعد:بحنية. هاه حضرتي ايه

همس: بصراحة. انا مش من النوع اللي بتفكر فيه

رعد:عقد حاجبه مش فاهم.

همس:يعني لو حضرتك بتفكر انك علشان بقيت جوزي انك تقضي معايا يومين لحد ما تطلقني انا مقبلش علي نفسي كدة. انا وافقت بس علشان العملية. لكن انا مش رخيصة اوي كدة

رعد:غمض عينه بألم وافتكر كلام عدي. همس انتي عمرك ما كنتي رخيصة في نظري. ولو وجودي بيضايقك. خلاص انا مش هاجي تاني. بس خلي بالك من نفسك وابقي طمنيني عليكي. وقام رعد

همس: قامت وراه. انت زعلت

رعد: لا مزعلتش. انا بس عايز اريحك

همس:بكسوف. طيب ممكن تقعد تكمل اكلك

رعد:بخبث ومش هتضايقي مني

همس: والله انا مش مضايقة. واسفة لو قولت كلام زعلك

رعد:لا متتأسفيش. انا بس عايزك تسيبي كل حاجة لوقتها. وتحاولي تفميهني. انا عمري ما هجبرك علي حاجة. فاهمة يا همس

همس:هزت راسها فاهمة ممكن تقعد تاكل. قعد رعد وهمس تاني

واكله مع بعض ورعد مكنش عايز يسيبها بس افتكر كلامها وكلام عدي انه لازم يقرب منها خطوة خطوة

رعد: طيب انا همشي بقي واشوفك بكرة. قوليلي اجبلك غدا ايه

همس: لا متشكرة. كفاية النهاردة حضرتك جبت اكل جاهز انا هعمل اكل

رعد: ابتسم. امم بإيد واحدة

همس: اه صحيح انا بنسي موضوع الجبس ده خالص

رعد: قرب منها.انا كل يوم هجبلك الاكل بنفسي.وبابتسم بخبث وبعدين يا سيتي لما تفكي الجبس. ابقي دوقيني اكلك

همس: ابتسمت. هو حضرتك هتاكل معايا كل يوم

رعد: ربع ايده وهو لسة مبتسم. ده لو ماكنش يضايقك

همس: لا خالص والله انا بسأل بس

رعد: هههههه. وقرب منها ومسك راسها بيإيده وباسها بحنيه من جبينها

خلي بالك من نفسك لحد ما اجيلك بكرة

همس: وشها احمر واتكسفت. احمم حاضر

وخرج رعد وهو مبسوط. وساب همس في حيرة من تصرفاته معاها. وهي مش عارفة هو شايفها ازاي وليه بيعاملها بحنية كدة.


في مخزن اكتوبر بتاع رعد


رعد وصل ودخل المخزن

رعد: كله تمام يا مروان

مروان: تمام يا باشا الاتنين مشرفين هنا وواكلين ضرب متضربهوش حرامي في مولد

رعد: براڤوا عليك. تعالي وريهوملي

دخل رعد لمنصور وإبراهيم. المضروبين ضرب مبرح

رعد: قعد قدامهم علي كرسيه وهو بيبصلهم بغضب. طبعا انت يا حيوان عارف انا مين وكان بيبص لمنصور

منصور:بصوت منهك من الضرب. طبعا البيه اللي اشتري السنيورة همس علشان مزاجه.

رعد:لكمه لكمة قوية. لو جبت اسمها علي لسانك تاني هقطعهولك يا حيوان.همس بقت مراتي ولو فكرت تقربلها انت ولا الحيوان اللي جنبك هفرمكوا

ابراهيم:بضيق. انت اتجوزتها ليه

رعد: وانت مال اهلك. شئ ميخصكش. وانت بالذات تحمد ربنا اني مقتلتكش علي اللي عملوا البقر اللي انت متجوزهم. انا لولا اني مبمدش ايدي علي ستات كنت جبتهم تحت رجلي وعرفتهم ازاي يضربوها بالوحشية دي. بس اديك انت اخدت نصيبهم. اسمعوا انتوا الاتنين. تنسوا همس خالص. ومفيش كلب فيكم يفكر انه حتي يجيب اسمها علي لسانه.

وقام رعد ونده لمروان.

مروان : تحت امرك يا رعد بيه

رعد: الكلاب دول يفضلوا هنا اسبوع كل يوم يضربوا لحد ما يتقطع نفسهم. وبعد كدة مشيهم

مروان: تمام يا باشا.

وعدي اسبوع و رعد كل يوم يروح لهمس ويتغدا معاها ولو مشغول يبعتلها الاكل مع مروان. بس كان لازم يتعشا معاها. ويتكلم معاها وحس انها مبقتش بتخاف زي اول يوم

اما عدي وهنا. عدي اخد هنا تشتغل معاه في الشركة. ورعد وافق طبعا.


وفي يوم في مكتب رعد


عدي: متنرفز علي الاخر. انا مش عارف انا ازاي مقتلتش الحيوان ده

رعد: بيكتم ضحكته.

عدي: بغضب. انت بتضحك. وانا بولع

رعد:هههههههه. اصل بصراحة الواد عنده حق

عدي: انت بتهزر يا رعد. بقي الحيوان ده يقول علي هنا صاروخ وقاعد يتغزل فيها وانت تقولي عنده حق

رعد: اه ماهي فعلا كدة. هو مكدبش

عدي: يا سلام يعني لو كان قال كدة علي همس كنت هتقول كدة

رعد: بحدة. نعم يا خويا ده انا كنت دفنته في مكانه. وبخبث. بس همس مراتي لكن هنا تخصك في ايه ولا مراتك ولا حبيبتك

عدي: بان عليه اللخبطة. ايه اه لا طبعا بس انا بعتبرها مسؤلة مني.

رعد: امممم. بس

عدي: رعد انت تقصد ايه

رعد: ابدا اصلك مش عوايدك يعني انك تهتم بأي ست كدة. اشمعنا هنا

عدي: ما انا قولتلك علشان ملهاش غيري هنا. وانا لازم احافظ عليها

رعد: انت اتأكدت من كلامها يا عدي وانها مبتكدبش

عدي: اه طبعا مروان سأل عليها وكل كلمة قالتها طلعت صح.

رعد:عدي هسألك سؤال وتجاوب بصراحة

عدي: بعد ما حس رعد هيسأل ايه. سؤال ايه

رعد: انت ليه ساعدتها وجبتها معاك وكمان شغلتها. لا ده انت كمان اشترتلها الشقة اللي جنبك. كل ده ليه.

عدي: رعد انت عايز توصل لإيه

رعد: قام من علي كرسيه وقرب منه. بص يا عدي انا عايزك تواجه نفسك. انت بتقرب منها ليه علشان شبه حلا ولا علشانها. وكمان متحرمش نفسك من انك تكون مبسوط. انا بعد ما جربت حبي لهمس ندمت اني ماقبلتهاش من زمان. كان نفسي اقضي معاها كل يوم فات من عمري

عدي:بس

رعد : ما بسش. فكر وشوف هتعمل ايه

عدي: بيحاول يغير الموضوع. احمم قولي عامل ايه مع همس

رعد: قعد علي كرسيه واتنهد. هعمل ايه اديني اهو ماشي علي الروشته بتاعتك. لما اشوف اخرتها. اه يا عدي نفسي يجي اليوم اللي تكون في مراتي بجد واصارحها بحبي

عدي: بس في الاهم

رعد: قصدك ايه

عدي: انها تحبك هي كمان. مش كفاية انك بتحبها لوحدك

رعد: عندك حق بس انا حاسس انها بتكون مبسوطة من وجودي معاها

عدي: مش كفاية. انا عايزك تخليها تحبك وتموت فيك كمان. وهي اللي تتمني قربك. علشان يوم لما تقربلها تكون مبسوط معاها ومش حاسس انها مغصوبة عليك

رعد: بحيرة. طب اعمل ايه انت عارف انا مليش في جو النحنحة ده. قولي انت بما انك خبرة

عدي:ههههههه. وهو فيه احلي من النحنحة يا حبيبي. بص انت تحاول تتكلم معاها تعرف عنها كل حاجة شاركها حياتها اللي فاتت حتي لو علي سبيل الفضفضة. كمان ممكن مرة تعزمها علي العشاء برا في مكان رومانسي. تجبلها هدية

رعد: ابتسم. عندك حق. طيب اجبلها ايه انا كنت جايبلها كل حاجة حتي المجوهرات جبتلها كل حاجة قبل ما اتجوزها

عدي: يا رعد يا حبيبي. الحب ابسط من كدة بكتير. مش شرط الهديه تكون غالية. لا ممكن وردة كلمه حلوة اغنيه جميلة. وكمان انت الحاجات دي جبتها وسيبتهالها في الشقة لكن لما تقدمهالها بنفسك في جو رومانسي تفرق كتير

رعد: ههههههه. والله ده الواحد طلع خيبة. انا عمر الكلام ده ما خطر في بالي

عدي: غمزه. عد الجمايل يا عم رعد

رعد: ههههه ماشي يا خويا. بقولك ايه انا هنزل دلوقتي اجبلها هدية واروحلها

عدي: لا استني خليها بالليل احسن. الجو بيكون اهدي افهم بقي طلعت روحي

رعد: مرر ايده في شعره. خلاص هستني بالليل

عدي: تمام اروح اشوف شغلي بقي. سلام


عدي وهو رايح مكتب هنا. لقي اتنين من الموظفين واقفين بيتكلمه.

الاول: مش ممكن الموظفة الجديدة اللي اسمها هنا دي حته بت انا مش عارف كانت فين من زمان.

الثاني: لا وعليها قوام اسكندراني بجد انا سمعت انها اسكندرانية

الاول: شفت الچيب اللي لابساها. عليها رجلين يا نهار. دي ولا الممثلين يا اخي

عدي: كان خلاص هيفجر. راحلهم ومسكهم الاتنين.وضربهم لكمات بغضب وغيظ. لو واحد فيكم سمعته بيتكلم عنها تاني هررفدوا انتوا سامعين. مش مكسوفين من نفسكم وانتم بتتكلموا علي زميلتكم بالشكل ده

الاول: احنا اسفين يا مستر عدي

الثاني. هاني: والله انا قصدي شريف انا اصلا معجب بيها من يوم ما شوفتها

عدي: عنيه بتطق شرار. نعم يا حبيبي قصدك ايه

هاني: قصدي شريف انا عايز اخطبها

عدي: مسكه من هدومه و زعق. انت هتستهبل يا خويا هو انت لحقت دي يا دوب بقالها اسبوع وكام يوم بس لحقت تعرفها علشان تخطبها

هاني: حضرتك مش مهم المهم انها عجبتني ولما اخطبها ابقي اعرفها

عدي:سابه وزقه بعيد. وانت بقي قولتلها الكلام ده

هاني:بصراحة لسة بس ناوي افاتحها

عدي: بحدة. اتفضلوا كل واحد علي مكتبه احنا هنا في شركة محترمة. مش في مكتب جواز اللي عايز يتجوز يبقي برا الشركة مش هنا


ومشيوا من قدام عدي اللي كان خلاص هيموتهم وخصوصا هاني. ودخل لمكتب هنا ولقاها كانت واقفة بظهرها ومايلة علي المكتب. ولفت نظره الچيب بتاعها وانها فعلا قصيرة. اتغل وغضب. ورزع الباب بعنف

هنا: اتخضت ولفت . هو انت مش براحة يا عم فزعتني

عدي: بعنف. انتي ايه اللي لابساه ده

هنا: بصت علي نفسها وبلا مبالاه. ايه ماله

عدي: قرب منها. مش عارفة الچيب دي قصيرة جدا. متتلبسش تاني انتي سامعة

هنا: ابتسمت وبخبث. وانت زعلان ليه انا حرة

عدي: شدها من دراعها جامد. لا مش حرة ولا انتي عجبك الموظفين اللي ملحوسين عليكي يا هانم.

هنا: بتسلية. ليه هو ايه اللي حصل

عدي: يعني متعرفيش ولا شايفة نظراتهم ليكي هنا هي كلمة لبس قصير كدة تاني لا فاهمة

هنا: انا عايزة اعرف انت بتؤمرني كدة بصفتك ايه

عدي: شدها من دراعها تاني وقربها منها وهو متعصب بس اول لما بص في عنيها هدي وحن وبهدوء. قرب منها ومال عليها وباسها

هنا: اتفاجأت بس لقت نفسها استكانت ومقاومتش

عدي: زاد في قربه منها وحاوطها بإيده وقربها وهو لسة بيبوسها بشغف ولهفة

هنا: فاجأة فاقت لنفسها وبعدت وهي مكسوفة من نفسها دي اول مرة تعمل كدة وكمان مع واحد غريب

عدي: مسك شعره بغيظ وهو مش مصدق اللي عمله. وبأسف. هنا ااانا اسف بجد اسف انا مش عارف انا ازاي عملت كدة

هنا:دمعت. ممكن تسيبني لوحدي

عدي: هنا لو سامحتي انا بجد اسف ماتفهمنيش غلط. ارجوكي

هنا: بتعيط. لو سامحت يا مستر عدي سيبني لوحدي

عدي: كور قبضة ايده وخبط المكتب بغضب وخرج وراح مكتبه

هنا:بتعيط. ايه اللي عملتيه ده انتي للدرجة دي بقيتي سهلة. اكيد قال في نفسه واحدة هربت من اهلها وعايشة لوحدها. يبقي انبسط معاها ايه اللي يمنع. للاسف كنت فاكراه غير كدة. بس انا كمان غلطانة مكنش لازم اسيبه يقرب من الاول. بس انا فعلا مشدودة ليه ومنجذبة ليه اوي. انا خايفة احبه وهو لسة بيحب مراته اللي ماتت. وانه يكون بيقرب مني بس علشان انا شبها. يعني انا هكون مجرد شبيه مش اكتر. وعيطت هنا بحسرة


في مكتب عدي

عدي رايح جاي وهو متعصب وغضبان من نفسه واللي عمله

عدي: معقول انت تعمل كدة. ده انت لسة بتنصح رعد انه ميستعجلش. تقوم انت تعمل كدة. غبي غبي. ياتري بتقول عليا ايه دلوقتي. اكيد قرفت منى. ومش هتثق فيا تاني. بس هو انا فعلا كنت غيران عليها ولا ايه. انا بس مش عارف انا ليه مش قادر اخرجها من عقلي. معقول احب تاني بعد حلا. لا لا دي كانت لحظة ضعف مش اكتر. انا لازم من هنا ورايح اقلل احتكاكي بيها وكمان كلامي معها يكون في حدود. لازم ابعدها عن حياتي.انا مش ممكن اسمح ان واحدة تانية تاخد مكان حلا مستحيل..

🙄🙄🙄🙄🙄


#يتبع.....بعد متابعة حسابي وصفحتى الشخصية


❤️❤️❤️❤️❤️❤️


#رحم_للايجار 


#الفصل_الثاني_عشر 


👇👇👇👇👇👇👇👇👇


في صباح احد الايام وبعد ظهور شمس يوم جديد واحداث جديدة بتحصل لابطالنا.


في شقة هنا الباب بيخبط

هنا فتحت الباب وكان عدي وكان باين عليه الضيق والجدية

هنا:خير يا مستر عدي في حاجة

عدي:هنا. انا عارف انك لسة زعلانة بس انا اعتزرتلك اكتر من مرة الاسبوع اللي فات ده كله. وعموما انا مش هتخطي حدودي معاكي تاني بس علي الاقل ارجع اوصلك وارجعك معايا. انا الاسبوع اللي فات ده كله كنت بجد قلقان عليكي. مكنتش متطمن.

هنا:بعتاب. ليه خايف حد يتحرش بيا مثلا

عدي: بغيظ من نفسه قبل ما يكون من اتهامها. خبط الباب بقبضة ايده. خلاص يا هنا كانت لحظة ضعف. انا اصلا مأنب نفسي اني لمست ست غير حلا. فأرجوكي متزوديهاش عليا. لو لسة بتحسي بالامان معايا وبتثقي فيا ولو بجزء صغير. خليني اوصلك وارجعك ممكن. انا لازم احافظ عليكي لان انا اللي جبتك هنا. ومينفعش اسيبك لوحدك. هاه هوصلك النهاردة

هنا: حست بندمه. وكمان هي كانت من جواها عارفة انها كمان غلطت.احمم. خلاص هنعتبر اللي حصل ده محصلش. ونرجع تاني .زي الاول

عدي: لانت ملامحة وابتسم. بجد يا هنا يعني خلاص هنرجع صحاب

هنا:طبعا يا معلم عيب عليك. انا هنون ام قلب كبير

عدي:هههههههه. مش ممكن يموت الزمار ولسانة بيحدف

هنا: ايه يا عم شوهت المثل خالص

عدي: طيب ما انتي بتشوهي الكلام كله حد قالك حاجة

هنا:كدة. ماشي اتحمل اللي هيحصلك بقي

عدي: ربنا يستر. يالا يا هانم خلصي لبس بسرعة علشان منتأخرش هستناكي في العربية

هنا: لا انا جاهزة هجيب شنطتي ونازلة معاك

عدي:تنح وهو بيبص علي لبسها اللي كان عبارة عن اسكيني من القماش الناعم وعليه بلوزة قصيرة بكتف طويل والتاني قصير جدا.

عدي: نعم ياختي مين دي اللي جاهزة. انتي هتنزلي بالبيجامة

هنا: بيجامة ايه يا ابني ده لبس خروج عادي

عدي: ابنك ولبس خروج في جملة واحدة. يا مرارك يا عدي. امشي يا بنتي ربنا يهديكي غيري الزفت ده بدل ما ارتكب فيكي جناية علي الصبح

هنا: وبعدين بقي علي فكرة انا عمر ما حد قالي البس ايه وملبسش ايه. انا بتخنق بسرعة وخلقه ديق متطلعش زرابيني

عدي: يا ريت يا حلوة كان حد قالك قبل كدة بدل المرار اللي انا فيه ده. ادخلي غيري احسنلك

هنا: بعند ربعت ايديها. لا مش هغيره

عدي: زقها لداخل الشقة ودخل وقفل الباب. اقسم بالله لو ما دخلتي بدلتي اللبس ده لاكون حابسك هنا ومفيش نزول

هنا: لا بقولك ايه.

عدي: مسكها من دراعها ودخل بيها لاوضتها. انتي لسة هتقولي تعالي غيري الهباب ده خلينا ننزل في يومك

ودخلها الاوضة وخرج وقفل الباب

عدي: من برا. انا قاعدلك بقي لما اشوف هتلبسي ايه في يومك ده

هنا: من جوا الاوضة ساندة علي الباب وبتضحك. لا وربنا بيغير انا مش عبيطة. ده كان هيتجنن لما عرف اني هنزل كدة. وبتسلية. ماشي يا عدي انا هخليك تقول حقي برقبتي.


وبعد شوية خرجت هنا لعدي. وبصلها لاقاها لبست بنطلون واسع اكنه چيب طويل وعليه بلوزة قصيرة جاكت شفاف قصير بكم. ولما شعرها علي هيئة زيل حصان وكانت بجد جميلة وشيك ومحتشمة الي حد ما عن الاول يعني ����

عدي: ابتسم. تمام كدة يا بلية يا لا بينا

هنا: تعالي هنا مين بلية ده

عدي: الله مش انتي المساعدة بتاعتي تبقي بلية الصبي بتاعي

هنا:كدة ماشي يا ابو دومة قدامي يا معلم

عدي: هههههههه. والله شكلنا كدة قاتلين قتلة مش شاغلين في شركة محترمة

هنا: هههههه. طيب قدامي بدل ما اتاويك ومحدش يعرفلك طريق يا ولدي

عدي:هههههههه. ربنا يهدك ده انتي مصيبة وحشتني مناكفتك.

هنا:بنظرة حب. مناكفتي بس

عدي: مسح شعره بإحراج. احمم احنا هنتأخر وسيادك عطلتينا بحكاية لبسك دي. يالا بينا ومسك ايديها وخرج


في شقة هبة اخت همس

منصور: انتي بتقولي ايه والله بعد اللي عمله معايا ده ما انا سايبه في حاله

هبة: خلاص يا منصور كل حاجة خلصت. ابوس ايدك انساها بقي وخليها تعيش في حالها واحنا في حالنا

منصور: ابدا انا مش هرتاح غير لما يطلقها وترجعلي هنا مكسورة ورجلها فوق رقبتها

هبة: يا منصور الله يخليك. ابعد عنه ده راجل قوي وايده طايلة احنا مش قده

منصور: لا انا قده. قسما عظما لو ما طلقها لقتله انا مش هخليه يتهني بيها


وفي الوقت ده الباب خبط وهبة فتحت وكان ابراهيم.

هبة: اهلا يا ابراهيم. اتفضل

منصور: اهلا يا خويا خير

ابراهيم: احنا هنعدي اللي عمله معانا الراجل ده ولا ايه يا منصور

منصور: لا طبعا يستني عليا انا هوريه بس اصلب طولي من اللي عملوه فيا رجالتوا

ابراهيم: طيب قولي ايه في دماغك

منصور: بعدين مش دلوقتي. المهم اني مش هرتاح الا لما ترجع هنا تاني

ابراهيم: انا كمان عايز ارجعها محدش هيتهنا بهمس غيري

منصور: بمكر.��طبعا ودي عايزة كلام


في الاسكندرية. في شقة فوزي والد هنا

ماجدة: يعني ايه خلاص البت طفشت كدة. مش هنعرف نرجعها

فوزي: بحزن. منك لله انتي السبب انتي وابنك. ضيعتوا مني بنتي اللي مليش غيرها انا غلطان اني سمعت كلامك

ماجدة: لا بقولك ايه مش وقت ولولة. البت دي لازم ترجع ونعرف هي هربت مع مين وقاعدة فين. انا ابني بيضيع مني الواد. هيموت نفسه عليها

فوزي: بغضب هو ده اللي همك ومش همك البنت واللي حصلها بسببك انتي وابنك. يا تري هي فين ومع مين يا تري جرالها ايه. انا مش هسامح نفسي لو البنت دي جارلها حاجة. مرڤت مش سايباني في احلامي من يوم ما هنا هربت. وهي بتجيني بتبكي وتقولي ضيعت بنتي يا فوزي هي دي الامانة اللي سيبتهالك.

ماجدة: تلوي شفايفها. مرڤت واحلام والله انت قربت تتجنن.

فوزي: لا انا اتجننت فعلا لما سمعت كلامك وغصبت عليها تتجوز المحروس ابنك. والنتيجة انها هربت. ودعي بخوف وقلق. يارب خليك معاها ووقفلها ولاد الحلال دي ورا ضحكها وهزرها ده غلب الدنيا. ربنا يحفظك يا هنا

ماجدة: ادعيلها يا خويا ادعيلها دي عايزة اقطم رقبتها. يا عالم هي بتعمل ايه دلوقتي

فوزي: انا بنتي متربية مش زي ما انتي بتقولي. انا خايف عليها مش منها

ماجدة: تلوي شافيفها. بكرة نشوف


في ڤيلا الحديدي

مها: يا جدو والله مش عارفة هو بيروح فين

توفيق: ازاي مش انتي مراتوا. وكمان اتصالحتوا. وبقيتوا كويسين

مها: ايوة يا جدو بس هو مش بيتكلم معايا كتير هو بس بيجي يقعد معايا في الاوضة شوية وبعدين يمشي. ولما بسألوا والح عليه يقولي عندي شغل مش فاضي

توفيق: ده بقالوا اكتر من اسبوعين مجاش علي العشاء زي عاويده كل يوم يرجع الفجر

مها: جدو. طيب متخلي حد يراقبه

توفيق: بسخرية. هاه رعد حد يراقب رعد. ده مرة ايام الكلية كنت ببعت وراه ناس تراقبه وطبعا هو داهية واخد باله ومسك الولد ونزل فيه ضرب بغباء وكسرلوا ضلعين. تقوليلي اراقبه. لا كمان انا مش عايز اعاديه لحد ما البتاعة دي تعمل العملية واطمن ان حفيدي جاي في السكة

مها: دموعها نزلت.

توفيق: طبطب علي ايديها. انا حاسس بيكي وانا كمان زيك كان نفسي الحفيد ده يكون منك مش من واحدة جاية من الشارع

مها:انا مش عارفة اذا كنت هحبه ولا لا وانا عارفة انه ابن رعد من واحدة تانية.

توفيق: طبعا هتحبيه علشان انتي اللي هتربيه وبعدين شيليها من دماغك خالص. هي كلها كام شهر وتخرج من حياتنا خالص ومش هنشوفها تاني

مها:ان شاء الله

توفيق: مها كنت عايزك تتكلمي مع رعد عن الصفقة الجديدة اللي هو داخلها وتحاولي توقعيه في الكلام انا عايز اي معلومات عن الصفقة دي

مها: حاضر يا جدوا هحاول


في بيت همس ورعد

همس كانت بتاخد حمام ورعد دخل الشقة ومعاه الغدا. وابتدا يدور علي همس مش لاقيها. دخل الاوضة بهدوء سمع صوت المياه عرف انها في الحمام.

رعد: اتنهد بقوة. ياااه يا همس حد يقول انك انتي تبقي جوا كدة وانا واقف برا بتلوي. منك لله يا عدي الزفت وعلي شورتك المهببة.

وفجأة سمع المياه اتقفلت عرف انها خارجة

رعد: اخرج ولا استني. لا يا رعد لو خرجت وشافتك هتزعل. بس انا مش قادر وعايز اشوفها . بس خلاص انا هستخبي ورا الستارة دي. وفعلا وقف رعد ورا الستارة. وهمس خرجت وكانت لافة نفسها بالفوطة ووقفت تنشف شعرها.

رعد:بيتنفس بصعوبة. وهو سرحان في جمالها لا والله كدة كتير انا ايه اللي عملته في نفسي ده. دي هتخليني واحد تاني. بقي انا اقف كدة متكتف مش قادر اقربلها.

وفجأة همس شالت الفوطة وابتدت تلبس

رعد: يا نهار اسود. لا يا رعد امسك نفسك.وجز علي سنانه. الله يحرقك يا عدي الكلب. عليك وعلي افكارك

ولبست همس وسرحت شعرها وخرجت من الاوضة

رعد: خرج بعدها بالراحة.

همس: اول ما خرجت شافت الاكل علي السفرة. تنحت وبصت تدور علي رعد مش لاقياه وأول لما لفت. لقته واقف وراها اتخضت وجات ترجع لورا بس كانت هتقع. رعد لحقها وحاوطها بإيديه وقربها منه. وكان بيبصلها بشغف فظيع

همس: سرحت في عنيه. ونظراته اللي كل يوم بتحيرها. ومش عارفة تفهمها. دي نظرات حب ولا رغبة بس

رعد: قربها منه اكتر وملس علي خدها. بحب. اتخضيتي مني

همس:الكلام كان رايح منها. ايه اااه اصلي مسمعتكش لما جيت. انت جيت امتي

رعد :من شوية

همس:وكنت فين

رعد: ابتسم كنت جوا

همس: تنحت. جوا فين

رعد: بخبث.جوا في ال

همس: قلبها دق. يا نهار ده باب الاوضة كان مفتوح ليكون شافني يا نهار مش فايت. جوا فين قول لو سامحت

رعد:بمكر. جوا في الحمام الكبير

همس: حطت ايديها علي قلبها واتفست. الحمد لله

رعد: بخبث. ايه مالك كنتي خايفة من ايه

همس: لا مفيش. بس اصلي ... لا لا ولاحاجة

رعد: اه منك انتي. يا همسة قلبي بحبك بس لو تحبيني كدة زي ما انا بحبك

همس: بكسوف يالهوي هو انا كل ده في حضنه وساكته. وبعدت عنه

رعد: سابها وابتسم. احمم. تعالي ناكل بقي.

همس: ابتسمت. حاضر

واول لما جات تجهز الاكل شمت ريحة الاكل عقدت حاجبها. هو انت جايب ايه

رعد: سمك بتحبيه

همس:ايه سمك��. ااه اه بحبه

رعد:حس انها بتكدب. همس منغير كدب بتحبيه

همس: غمضت عنيها وبحركة طفوليه. هزت راسها لا

رعد: ضحك علي حركتها. هههههه طيب خلاص وانتي زي الاطفال كدة. متزعليش هتصل اجبلك حاجة تانية. تحبي تاكلي ايه

همس: لا ملوش لزوم اتفضل كل انت وانا هاكل اي حاجة الثلاجة فيها حاجات كتير

رعد:تؤتؤتؤ انا مش هاكل منه خلاص هاكل معاكي. اختاري يالا عايزة ايه

همس: طيب والاكل ده خسارة

رعد: لا مش خسارة. قولي بقي تحبي تاكلي ايه

همس: طيب خلاص انا هاكل معاك سمك

رعد: مش قولتي مش بتحبيه هتاكلي منه ازاي بس

همس:لا هجرب واشوف يمكن احبه

رعد:قرب منها وبحنيه. اه بالله عليكي جربيه وانا واثق انك هتحبيه

همس:اتكسفت. هو ايه ده

رعد:بمكر السمك

همس: طيب اتفضل

وقعد رعد وهمس ورعد كان مصمم انه يأكلها بنفسه علشان ايديها. وكان مبسوط وفي منتهي السعادة.

رعد: هاه عجبك السمك

همس: ابتسمت. بصراحة انا اول مرة اكل سمك طول عمري مش بحبه. بس لما اكلته دلوقتي لقيته فعلا ميتقاومش

رعد: ابتسم بحنية. هو ايه ده

همس: اتكسفت. احمم ااالسمك

رعد: ماشي يارب يحببك فيه اكتر واكتر

همس: هو ايه ده

رعد: قرب منها وبص في عنيها. السمك

همس: قامت واخدت الطبق انا هعملك القهوة. ولا تحب شاي

رعد: لا شاي ممكن

وراحت همس تعمل الشاي. ورعد غسل ايده وهمس فجاة سمعت صوت مزيكا ولما خرجت لقت رعد شغل سي دي. علي اغنيه عجبتها اوي خصوصا لما دخلت الشاي وقعدت ورعد كان مع كل كلمة من الاغنية يبصلها نظرات عاشق ومحب. وهي كانت مش مصدقة ولا متحملة اللي بيحصل وكانت هي كمان بتبصله بحنين غريب

وكانت أغنية (حاجة مش طبيعيه)

خلصت الاغنية. ورعد كان ملاحظ توتر همس وحس انها فهمت انه عايز يسمعهالها.

رعد: همس.. همس

همس:ااا نعم.

رعد: ابتسم لانها كانت بصاله ومش بترد.ممكن تلبس علشان نروح للدكتور

همس: دكتور هادي

رعد: لا الدكتور اللي هيفكلك الجبس. معاد فك الجبس النهاردة

همس: وهو حضرتك عرفت منين

رعد: ماهو لما انتي تعبتي وانا اخدتك علي الفندق. وجبتلك دكتور هو اللي قالي ان الجبس هيتفك النهاردة

همس: ابتسمت. وكانت فرحانه انه مش ناسي حاجة تخصها. حاضر هقوم البس


وفعلا همس لبست ورعد اخدها وراح للدكتور وهما هناك علشان يفكلها الجبس كانت خايفة من الالة اللي هتقطع الجبس وعيطت. رعد قلبه حن عليها وقرب منها وحاوطها بإيده.

رعد: متخفيش يا همس. دي حاجة عادية

همس: لا ده شكله يخوف.

رعد: طيب متبصيش. وداري عنيكي

همس: لفت وشها ودفنت راسها في حضنه ومسكت قميصه بقوة.

رعد: علي قد ما كانت صعبانة عليه. بس كان مبسوط لان خوفها خلاها تترمي في حضنه. وتتمسك بيه كدة. وهو كمان حضنها اكتر. علشان يطمنها. وبعد فك الجبس. الدكتور كان بيعملها حركات زي العلاج الطبيعي كدة علشان يتاكد انها بقت كويسة. رعد غار من الدكتور وهو ماسك ايديها كدة

رعد: بحدة. مسك ايدها منه لوسمحت انا هعملهالها. واخد اديها وقعد قصادها وكان هو اللي بيحركهالها ويسألها بتوجعك ولا لا

همس: كانت باصة في عنيه وابتسمت. تؤتؤ مش بتوجعني

رعد: ابتسم. الحمد لله. وقرب ايديها منه وباسها حمد لله علي سلامتك

همس: كان هيغمي عليها لما باس ايديها.

رعد: قام ومسك ايديها. يالا يا همس نروح

همس: هزت راسها وقامت وهي شايفة ايديه حاضنة ايديها

رعد وصل همس وكالعادة طبعا اتعشي معاها واتكلموا وضحكه.وكان وقت جميل عليهم الاتنين. وبعدين نزل رعد ورجع الڤيلا


في ڤيلا الحديدي

رعد: راجع مبسوط وبيدندن وهو طالع اوضته. ووقف علي الصوت اللي بيكره

توفيق: رعد عايزك

رعد: اوففف. بقي انا اكون مع همس وفي الاخر اختمها بيك. ربنا يريحني منك. لفله وقرب منه ببرود. نعم عايز ايه

توفيق: هي البنت دي هتفك الجبس امتي

رعد: فكته النهاردة بتسأل ليه

توفيق: يعني ايه ليه. علشان العملية طبعا. الصبح تخدها عند هادي انت فاهم

رعد: اولا انا لسة مدلتلوش العينة. ثانيا همس مش هتروح الا بعد يومين تكون اتحسنت وبقت كويسة

توفيق: انا عايز افهم انت بتدافع عن البنت دي ليه

رعد: حط ايده في جيبه. وبثقة علشان هتكون ام ابني وتشيله في بطنها. لازم اتأكد ان صحتها كويسة

توفيق: لا هي مش ام ابنك. هي حتشيله في بطنها وبس. وعلي فكرة هادي مفهمها. ان مها صاحبت العينة مش هي. اوعي تقولها غير كدة

رعد: بضيق. انا طالع 

توفيق: رعد. استني

رعد: بنفاذ صبر. نعم ايه تاني

توفيق:كنت عايزك تيجي تشوف الشغل في المجموعة. انا تعبان. ومش قادر اتابع الشغل. وكمان الشركات بتقع واحدة ورا التانية وانا مش عارف ايه اللي بيحصل

رعد: اسف مش فاضي. تصبح علي خير


وطلع رعد اوضته علشان ينام وقبل ما يدخل مها مسكت ايده.

مها: لا تعالي نام عندي

رعد: ايه الليلة دي توفيق ومها في ليلة واحدة. ده هم والله. مها انا تعبان وعايز 

مها: علشان خاطري انت وعدتني اني لما احتاجك القيك

رعد: بيجز علي سنانه. ده وعد مهبب. ماانا كنت عندك امبارح

مها: وايه يعني. يالا بقي

رعد: امري لله اتفضلي

وراح رعد معاها اوضتها وبعد شوية قام من السرير. وابتدي يلبس هدومه

مها: رايح فين

رعد: هنام في أوضتي

مها: ليه خليك معايا ونام هنا.

رعد: مها. مش عملتي اللي في دماغك. خلاص سيبيني انا مش برتاح غير في اوضتي. تصبحي علي خير

ودخل رعد اوضته وقلع هدومه ودخل ياخد حمام وهو تحت المياه. اتنهد بأسف. اسف يا همس كنت اتمني ملمسش ست غيرك. بس اعمل ايه. انا بحاول اريح ضميري من ناحيت مها. بس قريب اوي هكون ليكي انتي وبس يا حبيبتي. يا همسة قلبي..

✋✋✋✋✋✋✋✋


#يتبع.......بعد👇👇👇👇👇

تكملة الروايه من هنا هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع