القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العاجز والخادمه الجزء السابع بقلم رهف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله


الجزء السابع 

 العاجز والخادمه

شهد خالد نطقها  وبعد عن دينا قرب على شهد وابتسم 

شهد.انا اسفه ما حدش بره والباب مفتوح اسفه انى عطلتكم قالتها وهى حاسه انها مش قادره تاخد نفسها من اللى شافته وهى مستغربه نفسها هى مضايقه ليه وعايزه تضربهم الاتنين أهدى  يا شهد أهدى مش ده خالد اللى بتكرهيه مضايقه ليه

خالد .قطع لحظه الصمت هو شايف  رياكشنات وسهل وحس بضايقتها وفرح جدا من حوله وحب يطمنها اتكلم وقال دى دينا اخت علا كانت جايه أعمى عدت تسلم عليا دينا دى شهد خطيبتى لحظه ذهول للاثنين دينا اتكلمت مبروك قالتها وهى غيظها فى قلبها زايد بس انت نعرفى علا منين

شهد . صحبتى واختى وزميلتى فى الجامعة وانا مبسوطه انى اعترفت عليكى علا حكت عنك كتير

دينا وتصدقى أنها برده حكت عنك كتير ملهاش سيره غير عنك ابوها ضربها ابوها منعها تروح الجامعه ده اشتغلت خدامه عن ده خالد  وياسمين علشان تعمل عمليه امها تصدقى قالت عنك كتير وقالت انك بتكلميها علشان ترفعى نفسك من الطبقه اللى انتى منها بس اللى ماقالتوش انك عايزه ترفعى نفسك اوى من درجه خدامه لصاحبه البيت دينا لقيت قلم على وشها من خالد وقال لما تتكلمى عن مراتى تتكلمى عنها بأدب لانى مش هسمح لحد يهينها مها لن كان وبعدين من قال لك أنه اشتغلت خدامه هى كانت ممرضه والشغل مش عيب وانا حبيتها  وأتمنى أن تكون مراتى لانى مافيش فى اخلاقها واتفضلى بقى علشان علشان عايزخطيبتى فى حاجه وحدة الباب فى ايدك وقولى للسكرتاريه خالد بيه مش عايز ازعاج مع حد مهم جدا

دينا. ماشى ياخالد بس أعرف انت ضربتنى علشان حاجه ماتسواش وبكره هفكرك خالد. بره دينا قاله بعلو صوته وشدها من ايديها وخرجها بره وقالها قدام للموظفين المكتب ده ما تدخلهوش تانى وقال السكرتارية مش عايز ازعاج وقفل الباب  هى بعلو صوتها قدام الموظفين كل ده علشان خدامه بتطرد بنت عمك علشانها دى بتضحك عليك عايزه فلوسك جاءت ياسمين وعلاء وابوها اللى بيحصل ده قالوها الثلاثه 

دينا .ضربنى بالقلم وطردنى عمه. جاى علشان يتكلم  قاطعوا خالد لو حتى علشان تتكلم بلاش علشان مايبقاش الحساب يقرب خد بنتك وامشى وياجماعه انا علم خطوبتى على انسه شهد ومانحدد معاد الخطوبة اكيد الكل معزوم ومسك ايديها جاءت تشدها  ما عرفتيش.دخلوا المكتب ياسمين قربت على شهد اهلا بامرات اخويا

 شهد .انسه ياسمين .وانا مش عارفه استاذ خالد انت عملت كده ليه انا جايه أعطى لحضرتك فلوسك اتفضل سأبتهم على المكتب وبعدين ما كانش لسه لازوم انا كنت هعرف اخد حقى كويس ما كانش ليه لازوم خطيبتك وتدبس نفسك يعنى وبعدين العيب مش عليها العيب على صحبتى اللى واثقه فيها وحكيت لها أدق التفاصيل عن حياتى لو سمحت انا مش مخطوبه لحد  ومش هتخطب لحد وحل نفسك من الموضوع ده  ياسمين. ده يو المنى وخالد ماتدبيس ولا حاجه هو بجد عايزك 

شهد ياسمين حضرتك مش عارفه حاجه من شخص من الأشخاص اللى اذونى كتير ينفع ترتبطى بشخص بهدلك واستغل احتياجك وعمل  بصى ياشهد هو غلطان فى كتير وانتى كمان غلطانه  شهد اتحرجت وحطت وشها في الارض 

ياسمين انا اسفه والله مش قصدي 

شهد عندك حق وأدى الفلوس ايه أما ماكناش قصدى حاجه انا قولت أخدهم ولما حضرتك تدينى هرجعهم مكانهم صديقنى ما كانتش عارفه أتصرف ازاى كل لحظه كانت بتعدى عليها كان فيه خطر وبدأت فى البكاء انا مش كده ولا احب احط نفسى فى مو قف زى ده

ياسمين اخدتها فى حضنها انا اسفه يا شهد انا آسف بجد انت عندك حق وانتى جميله جدا وانا فخوره بيكى جدا وبحنيتك على والدتك انك حطيتى نفسك فى موقف زى ده علشان والدتك ده مايقلش منك بالعكس  لما تخطى نفسك فى نار علشان ولدتك دى حاجة عظيمة وانا مقدرها بس بقول كده علشان ماتقسى على خالد  اعزريه أعطى له مبرر وحس أنه واثق فيكى ولاقكى بتعملى كده ومش حكايه والدتك 

شهد .واللى عمله من شويه علشان حس بالذنب شفقه يايعنى

ياسمين. انا هسيبكم مع بعض الموضوع كبير ياعم دى فيها ذنب وشفقه وابتسمت يلا ياعلاء

علاء . استنى بس شويه هنشوف القفله هتخلص على إيه فى مزيد من التشويق

خالد يلا ياعلاء خد خطيبتك وامشى  علاء همس ليه براحه دى كيوت مش هتستحمل خالد بص له بغضب علاء .ياسمين ياحبيبتى  وضحك ضحكه عاليه استفز خالد علاء . انا ماشى اهو ياسمين قربت على شهد والله بيحبك وخرجت .

خالد قرب منها بتضحكى ليه هى قالت لك ايه ومافيش حضن ليا انا كمان عارفه دموعك دى غاليه عليا اوى بتحرقنى من جوايا كان نفسى اشدك من حضن ياسمين وأقول ما حدش له الحق أنه يطبطب عليها غيرى  ويطمنها غيرى وياخدها فى حضنه غيرى كل ده وهو بيقرب وهى مغيبه عقل وجسد  خلاص بقيت فى حضنه حاسه  بالنسبه لها انها فى قمه الامان والراحة على عايز تبكى وعايز تخرج اللى فى قلبها اكتر لحظه اطمئنان عدت عليها لحظه راحه البال وقلب  فجاه فتحت عينيها لقيته حضنها جامد وايده على ظهرها خائف تهرب منه زقته بسرعه 

 يتبع

البارت الثامن بعد قليل 


 

تعليقات

التنقل السريع