#رواية صافي
#البارت الأخير
مدونة #موسوعة_القصص_والروايات
في قصر هاشم الاسيوطي
::::::::::::
تناولت صافي كوب العصير واستغرق الامر معها عشر دقائق لتغط في نوم عميق
اقترب منها هاشم باابتسامته الساحره وضع يده علي خصلات شعرها يستشعر ملمسه
&_________________&
في الخارج
.........
سعاد:مش انا الي هاعيش في الجحر وانتي قاعده في القصور يابت صادق
مش هاهنيكي علي القصر
دخلت سعاد الي عم عبده وتصنعت البكاء
سعاد:والنبي ي عم ساعدني
عبده:خير في ااي ي بنتي
سعاد:اختي صافي جوه وعايزه اشوفها
والنبي ناديهالي
عبده:حاضر
نادى عبده علي احدي الخاديمات لتاخذ سعاد الي الداخل
في بهو القصر ....
......
كانت سعاد تقف وهي تدور حول نفسها تنظر بزهول الي جمال القصر
سعاد:اه لو كنت شغاله هنااا
كنت سويت الهوايل
كانت تنظر الي القصر بطمع
كانت فريده تهبط درجات السلم فوجدت فتاه الي حد ما جميله ترتدي عباءه سوداء
فريده:انتي مين
سعاد:انا ي هانم جايه عشان اقابلك
فريده:بس انا معرفكيش
انتي مين
سعاد: ي هانم في هنا واحده عايزه تسرق جوزك منك
فريده:مين دي
سعاد:صافي
علت ضحكات فريده بسبب ماقالته سعاد
فريده:صافي الخرسا ام اربعين سنه هاتخطف هاشم مني
انتي اتجننتي صح
سعاد:صافي لا هي خرسا ولا هي اربعين سنه دي مكملتش ٢٢ سنه لسه
دي عقربه ورسمت الدور عليكوا صح
علت صرخات فريده :
صااااااااااااااافي
صااااااااااااااافي
صااااااااااااااافي
&________________________&
في غرفه المكتب
........
ازال عنها الماسك فكانت كاحوريه هاربه من الجنه
ابتسم لشخيرها الهاديء كم تتعب في العمل
نظر الي يدها الناعمه وهيئتها الطفوليه
هاشم:ملاك زيك انظلم كتير بس انا هاعوضك ي صافي
دخلت فريده غرفه المكتب تتبعها سعاد بدون استئذان
فريده :الله الله
وكمان في المكتب
هاشم يغضب :انتي ازاي تدخلي عليا المكتب
فريده:وليه في المكتب هو القصر مفيهوش اوض
ماكنتوا تطلعوا فوق
ذهبت فريده الي صافي لتضربها لكن يد هاشم منعتها
استيقظت صافي والدوار يهاجم راسها
صافي: في ااي
وجدت الماسك في الارض فااحمرت كاحبه الطماطم من الخجل فقد كشف امرها
فريده:انت بتمنعني عن حته خدامه
هاشم:فريده اطلعي اوضتك
سعاد: دي حربايه ي هانم قولتلك جايه تسرق جوزك
صافي بدموع :والله ابدا
والله انا هربانه من ابويا
اتكلمي وقولي الحقيقه ي سعاد حرام عليكي
سعاد:بس اخرسي قطع لسانك كدابه
هاشم بغضب : تعرفي لو مامشتيش من قدامي
دلوقتي
حاانسي انك ست وهاضربك
كانت ستمشي صافي لكن يد هاشم منعتها
هاشم:مش انتي ي
هاشم:مش انتي ي صافي
اشار هاشم الي سعاد وهدر بها بعنف
هاشم:برااااا
&____________________________&
اخذ هاشم فريده الي الاعلي ليتحدث معها
في الغرفه
................
فريده بغضب:اوعي تكون حبيتها
هاشم: فريده انتي عمرك حبتيني
فريده: انت بتقول ااي
هاشم:انا من لما شوفتها وانا مش عارف اجي عليها كل مااحس بالغضب من كدبتها قلبي يقولي لاء متجيش عليها
مهما عملت مش قادر اني اجي عليها قلبي شايفها جوهره عايز يحميها
حتي من نفسي
سقطت دموع فريده
فريده:انت حبيت الخدامه
هاشم:فريده انتي عمرك ماحبتيني بلاش نعلق مشاكلنا علي شماعه صافي
خلينا ننفصل بااحترام وهدوء
فريده بدموع :حبيتها
هاشم: اه ي فريده
حبيتها
حبيتها فوق ماتتخيلي
حبيتها
&_____________________________&
بعد شهر
........................
في المحكمه
..........
نطق القاضي بالحكم
حكمت المحكمه حضوريا بتقديم أوراق المدعو صادق ابو الوفا الي فضيله مفتي الجمهوريه
صرخت سعاد بالحق فهو قاتل والدتها
&______________________&
كانت فريده تتحدث بالهاتف
فريده:اعمل اي ي احمد
قالي في وشي انو بيحبها وعاوزها اعمل ااي
احمد:حطيلها خاتم من بتوعك في اوضتها وطلعيها حراميه ومشيها من البيت
فربده :فكره
طب اقفل دلوقتي لحد يجي
اغلقت فريده الهاتف وذهبت الي غرفه الملابس وانتقت خاتم الماس
فريده:سجنك علي يدى ياصافي
هبطت فريده درجات السلم وذهبت الي غرفه صافي ووضعت بها الخاتم
&__________________________&
في غرفه المكتب
..........
دخلت صافي الغرفه تحمل فنجان القهوه
وضعته علي طاوله المكتب وكانت ستذهب
لكن يد هاشم منعها
هاشم : صافي
صافي:نعم ي هاشم بيه
هاشم:انتي بتذاكرى عشان الكليه
صافي:ايوا الحمد لله تسلم ي بيه
خرجت صافي من الغرفه وتوجهت الي المطبخ كي تكمل عملها
...............................
بعد نصف ساعه
........
صرخت فريده في بهو القصر وجمعت الخادمين امامها ومن ضمنهم صافي
فريده بغضب:مين الي سرق الخاتم الالماس بتاعي
اتي هاشم علي صوت فريده العالي
هاشم: خير في اي
فريده: الخاتم بتاعي اتسرق من اوضتي
هاشم:خاتم ااي
فريده:الخاتم بتاعي
اقترب هاشم من فريده وهمس لها بااذنها
هاشم:الكاميرات في البيت وشكلك هايبقي وحش قدام الخدامين
ابتلعت فريده ريقها وصمتت
فيبدو ان امرها مكشوف منذ البدايه
صعدت فريده الي الاعلا والغيظ يمليء قلبها حتي انها نست ان تتاكد من ان لا احد يتبعها
............
في غرفه فريده
................
اخرجت الهاتف والحقد يمليء قلبها
فريده :انا تعبت من العيشه معاه فضل خدامه عليا
خلي واحده من الشارع تتنطط عليا
سقطت دموع فريده
فريده:احمد انا بحبك
خودني من هنااا انا تعبت منه ومن قرفه انا مش عايزه اخلف منه انا تعبت
.........................
كانت صافي بالخارج وبيدها الخاتم فقد وجدته بغرفتها
كانت تريد اعطاؤه لفريده لكنها صدمت مما سمعته
........
سقطت دموع صافي عند سماع اعترافات زوجها
كانت ستهرب الا انها سقطت بااحضان هاشم
يبدو من ملامح وجهه انه استمع لكل شيء مثلها
&________________________&
دخل هاشم غرفه فريده التي سقط قلبها بقدمها من شده الرعب
هاشم بصوت عال ،:بتكلمي مين
فريده ببكاء :انا
انا
انا مش
اخرج هاشم المسدس الخاص به
هاشم:هاقتلك ي خاطيه
وقفت صافي امامه تمنعه
صافي:متضيعش نفسك عشان واحده متستاهلش
هاشم:ابعدي
صافي باامتناع :لا مش هاابعد
انت مش هاتودي نفسك في مشاكل بسببها
ارجوك لاء
اخذ هاشم صافي خلفه وتحدث لفريده
هاشم:انتي طالق
بالثلاثه
براااا
قبض هاشم علي خصلات شعرها ورمي بها الي الخارج
&___________________________
بعد سنه
.........
مث رايحه الحضانه
صافي:ي بنتي حرام عليكي لازم تتعلمي
نور:مث هاتعلم
صافي :اومال لما تكبرى هاتشتغلي اي
نور:هاشتغل رقاصه
اخذت تركض صافي خلف نور ابنتها الا ان امسك بها هاشم
هاشم:مالها الاميره بتاعتنا
صافي: شوف بنتك مش عايزه تروح الحضانه
هاشم:حبيبه بابي تعمل الي يعجبها
صافي:اعاااااا
حااشق هدومي منكم
اتي عبده الي هاشم
صافي:لقيت خدامه جديده
عبده :برا ي هانم ادخلها
صافي:ايوا دخلها
دخلت سعاد الي القصر
صافي: سعاد
سعاد : نعم ي ست هانم
صافي:انا مش هانم عليكي ي سعاد احنا كنا اخوات
سقطت دموع سعاد فقد انحدر بها الحال للعمل كاخادمه
صافي: تقدرى تروحي ي سعاد واول كل شهر مرتبك حايوصلك
سعاد:بس
صافي:انا مسمحاكي من زمان ي سعاد
&___________________&
كانت تنظر الي السماء برفقه زوجها وابنتها
هاشم:هو انا قولتلك اني حبيتك من اول نظره ياامو عيون خضر
صافي: هو انا قلتلك بحبك ولا لسه
هاشم:لسه
صافي:بحبك .......
تمت
Sabreena 💔
&_______________________&
تعليقات
إرسال تعليق