القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حكاية مريم البارت الثاني بقلم فاطمة سعيد في موسوعة القصص والروايات

لو فى تفاعل هنزل تاني

الفصل الثانى ....

 = متنساش تيجى معايا انا وبابا بكرا عشان نتفق عالخطوبه .. انت اخويا ومهم تكون موجود معايا فيوم زى دا 
~ اه اكيد جاى .. يلا بقا تصبح على خير
= وانت من اهله 
كريم دخل اوضته و فتح اكونت ندى عالفيس و بدأ يقلب فيه للمره الالف 
~ ياريتنى كنت مكانك ..
*اليوم الى بعدو*
+ ي ندى قومى بقا البسى .. نص ساعه وهيكونو هنا 
- مش عايزه ي مريم .. بصى انا هبلغهم برفضى و اهو قبل الخطوبه و اى حاجه
+ حرام عليكى مشفتهوش ازاى فرح اوى لا وافقتى . صدقينى هتحبيه مع الوقت 
- طيب البس اى . اختارى انتى البس اى
+ ماشيي 
فعلا اهتارتلها و ندى جهزت 
الباب خبط
¥ اهلا وسهلا اهلا وسهلا . اتفضلو فالصاله
= احنا جايين نتفق عالخطوبه ي عمى .. تحب تكون امتى 
الاب كان لسا هيتكلم بس كريم قاطعه
~ انا شايف ان لسا بدرى عالخطوبه ي مصطفى 
بذهول = نعم ! اومال اى يعنى .. اكيد لازم يكون فيه خطوبه عشان نعرف بعض اكتر فيها و لا عايزنا نفضل ف زون قرايه الفاتحه
الاب قام من مكانه
¥ انتو ف بيت محترم .. اظن لو كان عندكم شك ف انكم عايزين بنتى او لا مكنتوش خبطتو البيت من الاول . مع السلامه
وكان هيمشى و يسيبهم بس مصطفى مسك ايده 
= يا عمى كريم ميقصدش حاجه .. انا والله بحب بنتك و لو عليا كنت عايز كتب الكتاب بكرا قبل النهارده 
¥ هقعد بس عشانك يا مصطفى . وانت يا كريم اظن لما الكبار يتكلمو المفروض انت تسكت خالص صح ولا اى
₩ اه طبعا انا متأسف جدا بالنيابه عن ابنى كريم
كريم اتعصب من كلام بابا ندى .. هو عنده ٢٢ سنه ومش صغير عشان يكلمه بالطريقه دى
~عن اذنكم هروح اتمشى شويه تكونو خلصتو و اتفقتو..
ومشى و رزع الباب وراه
¥ لولا بس انكم محترمين انا كان ليا تصرف تانى بعد الى كريم عمله دا بس هعديها عشان انا شايفك راجل محترم يا مصطفى . فالنهايه انتو جايين تطلبو ايد بنتى ل مصطفى مش لاخوه المتهور دا
₩ شكرا لزوقك
فعلا اتفقو على الخطوبه بعد اسبوع 
بعد م اتفقو ندى خرجتلهم شويه 
₩ بس الله ما شاء الله انتى بتحلوى كل يوم ولا اى يبنتى ؟!
ندى اتكسفت
مصطفى همس لباباه ف ودانه
= متكسفهاش يا بابا 
₩ احنا اتفقنا عالخطوبه بعد اسبوع ف اى رأيك يا عروسه .. انا هسيبك مع مصطفى تتكلمو شويه و هقعد مع باباكى فالصالون
= تحبى فتره الخطوبه تكون اد اى
- سنتين مثلا
= سنتين ! 
- كنت عايزها تكون اد اى ؟
= ٣ شهور مثلا 
- لا دى فتره قليله
= ما علينا نبقا نتفق بعدين 
ندى قامت من مكانها 
- انا اسفه بس لازم اروح اوضتى 
بحزن = تمام ..
+ اى يبنتى جيتى بسرعه كدا ليه انتى لسا خارجه من دقيقتين
- عادى يا مريم قعدت معاه شويه وخلاص و بعدين .. كريم مكنش موجود
بصدمه + ندى انتى بتهزرى صح ؟!! انتى كنتى خارجه تشوفى كريم ولا مصطفى اساسا يبنتى فوقى بقا 
- يمكن اتخانقو ؟
+ احنا مالنا ي ندى ميتخانقو ولا يتحرقو . دلوقتى عريسك هو مصطفى مش كريم . انسى كريم خالص خالص
* الساعه ١٠ بالليل *
مصطفى و باباه وصلو بيتهم
اول لما مصطفى دخل البيت جرى على اوضه يا كريم
بغضب = ممكن اعرف اى الى عملته النهارده دا !! لو انا مش عارفك كويس كنت هقول انك عايز تبوظلى الجوازه خالص . ليه عملت كدا لييه
كريم كان بيبص فالموبايل و مش مدى اى اهتمام لمصطفى
مصطفى اخد منه الموبايل و رماه عالارض
بغضب = لما اخوك الكبير يكلمك تبصله !!! 
~ ماشى خلاص اسف ي سيدى ،ارتحت كدا ؟!!
= انت عايز اى ى كريم . بتتصرف معايا كدا ليه
~ طب خلاص انا اسف يمصطفى بقا متكبرش الموضوع 
اتبدلت ملامح مصطفى من الغضب لحالته العاديه ( هو طيب جدا و بيتصالح بسرعه) 
= النهارده اكدلى ان ندى مش طايقانى يا كريم .. مش عارف اعمل اى . تفتكر اهلها غصبوها عالجواز منى ؟
~ احنا ف ٢٠٢١ ي كريم .. محدش بيتجوز بالغصب دلوقتى و بعدين باين ان باباها راجل محترم ومش معقول الى بتقوله دا
= طيب ليه هى مش طايقانى 
~ متقلقش مع الوقت هتحبك 
= ياريت والله ى كريم 
~ هو احنا مبقناش نتكلم غير عن خطيبتك صح ؟!
= اه اسف نسيت اسألك عملت اى مع البنت الى بتحبها فدفعتك .. قلتلى انك مستنى الفرصه المناسبه عشان تقولها
بحزن ~ لا خلاص موضوعنا انتهى قبل ميبتدى
= ليه كدا ا حصل . قلتلها و رفضت ؟
~ لا .. اتخطبت 
= متزعلش ى كريم مش يمكن الخطوبه تتفركش و وقتها تقدر تقولها 
~ ادعى معايا يا مصطفى انها تتفركش عشان بجد غيران اوى 
= ان شاء الله هتتفركش . هدعيلك فكل صلا بس هو انت مش هتقولى اسمها اى ؟ 
~ هبقا اقولك لو اتفركشت الخطوبه
= مااشى متقلقش هدعيلك كل يوم
مصطفى خرج من اوضه كريم
كريم فنفسه
~ بتدعى على نفسك يا مصطفى ؟! بتدعى تتفركش خطوبتك ؟
و فضل يضحك زى المجنون 
*اليوم الى بعدو *
كان يوم دوام جامعى عادى 
ندى كانت ماشيه مع صحبتها بسنت 
كريم اعترض طريقهم
~ لحظه بس يا بسنت . ينفع تسيبينا وحدنا دقيقتين
باستغراب ÷ ليه ؟!
~ يلا بس يا بسنت متبقيش بارده
÷ هراقبك من بعيد خلى بالك
~ ماشى ي ستى
- نعم يا دكتور كريم عايز حاجه ؟!
~ اى الالقاب الى م بينا دى ؟! مش شفتينى بقول لصحبتك ب اسمها عادى ؟
- اى زميل ليا بقوله ب لقبه بما انه ميقربليش حاجه
~ ما علينا .. بصى انا عايزك ترفضى مصطفى و اهو قبل الخطوبه و بكدا مش هيتأثر لما ترفضيه .. يومين وهينسى
- وانت مين عشان تتدخل ب امورى و تقولى ارفض و مرفضش .. وبعدين متخلى عندك شويه نخوه . دا اخوك دا الى بتقولى ارفضه
~ بقولك كدا عشان عارف انك مش بتحبيه 
- لا بحبه 
ومشيت وسابته
بس هو مسك ايدها 
~ لا مش بتحبيه ى ندى .. فاكره اللايك الى عملتيه على صوره بروفايلى السنه الى فاتت شهر ٥ يوم ٢ 
ندى اتصدمت 
- ل...لايك اى انت بتقول اى
~ بصى انا اساسا بحبك من قبل حكايه اللايك بس وقتها اتأكدت انك كمان بتحبينى و الا ليه هتدخلى صفحتى عالفيس مثلا 
- لو سمحت سيب ايدى انا هكون خطيبه اخوك بعد يومين عيب الى بتعمله دا !!
~ مش هسيب ايدك غير لما تعترفى و تقولى ان كلامى صح
- دا اخر كلام عندك ؟
~ اها 
ندى صرخت بصوت عالى 
- متحرش يا ناااس متحرش 
كريم اتصدم 
ف خمس ثوانى كانو الشباب بيضربو كريم و ندى مشيت 
*بالليل *
- قالى انه بيحبنى يا مريم اتخيلى دا حتى فاكر اللايك الى عملته بالغلط على صفحته و لغيته بعدها
+ كريم دا ماضى .. بذمتك مش انتى الى كنتى بتقولى ان مفهوش اى صفه حلوه وفيه كل الصفات الوحشه ؟
- و قلت ان هغيره 
+ مش هيتغير يا ندى مش هيتغير 
- انا هبلغ بابا يتصل ب مصطفى يفسخ الخطوبه قبل متحصل
+ يا ندى حرام عليكى مصطفى بيحبك و شاب كويس ومحترم . هترفضيه عشان واحد زى كريم !!
وقتها وهما بيتجادلو الاب دخل عليهم
مصطفى واهله جايين بعد شويه 
- ليه ؟
¥ مش عارف اهو جايين و هنعرف
بعد نص ساعه الباب خبط 
بعد لما قعدو فالصاله 
₩ احنا عايزين نخلى الفرحه فرحتين و جايين نطلب ايد بنتك مريم ل ابنى التانى كريم ....😲😳
( كريم اكبر من مريم بسنتين)

🙄🙁😦ياترى ايه هايحصل ؟ ... توقعاتكم فى الكومنتات وعايزه تفاعل كتير عشان اكمل ...
استنونى فى الفصل القادم اللى جاى جامد جدا 

تابعوا صفحتى الشخصية عشان توصلكم الحلقات اول باول اللى مش هايتابع مش هايلاقى الحلقات دمتم متابعين 

مش اقل من عشر ملصقات لوصولك لباقي الأجزاء ومتابعه لصفحتي الشخصه

تعليقات

التنقل السريع