القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ((((أقدار الحب))))الحلقة (٢٨)(٢٩)(٣٠)بقلم ريحانة الجنة في موسوعة القصص والروايات

((((أقدار الحب)))) 


بقلم ريحانة الجنة 

الحلقة (٢٨)(٢٩)(٣٠)


مدونة #موسوعة_القصص_والروايات 


وجه يوم فرح أكمل وتسنيم اللي اتحرموا منه سنين واللي كل واحد فيهم اتمناه كتيييير. وعملوه في قرية السخنة وأكمل صمم. انه الفرح يبقي يوم كامل. حفلة بالنهار علي البحر. بلبس كاجوال. ويلعبوا ويرقصوا. وحفلة بالليل. وتسنيم وأكمل يلبسوا الفستان الابيض والبدلة. واول ما بدأت الحفلة. راحوا اصحاب تسنيم يجيبوها من الشالية. علشان أكمل كان بيستعجلها. وخرجت وراحت علي البحر مكان الحفلة وكانت لابسة فستان ابيض. كاجول ومسيبة شعرها وكانت. جميلة كالعادة. بس قعدت تدور علي أكمل وتبص عليه بس مش لاقياه وبعدين ابتدت أغنية. صاخبة وعالية وجميلة. وأكمل جه من وراها جري وحضنها وشالها ولف بيها ورقصومعاها علي الاغنية الحلوة دي وكان طول الاغنية شايلها وبيغني معالاغنية وبيحرك شافيفه بيها. وتسنيم. كانت متعلقة في رقبته ومبسوطة وبتضحك. والاغنية دي اسمها( أكتر من الدنيا لحماقي)واكمل كان بيزعق بصوت عالي معاها (انا اكتر من الدنيا انا بحبك وغيرك انت ماليش). 

وتسنيم كانت في منتهي السعادة . وبعدين وهما لسة بيرقصوا علي اغنيه تانية. جني قربت منهم وشدت تسنيم من الفستان واللي كانت لابسة نفس فستان تسنيم بالظبط ونفس اللون ابيض بس صغير 

جني : مامي. ممكن ارقص معاكم 

تسنيم : نزلت علي ركبتها. طبعا يا روح مامي تعالي 

أكمل : اه يا بنت اللذين انا من الاول قولت انك طالعة لامك 

تسنيم : ههههه متبقاش غلس بقي 

جني : خلاص اوك. واضح ان بابي مش عايزني ارقص معاكم انا حروح ارقص مع عمر صاحبي 

أكمل : ههههه اهلا هو انتي ابتديتي. ونزل جنبها في الارض . ايوة يا روح بابي سمعيني تاني كدة حترقصي مع مين 

جني : هي الميوزك عالية وانت مش سامع 

تسنيم : هههههههه . عسل صح

اكمل : بيجز علي سنانه اه اوي طالعة لمامي مايا بالملي. معلش يا حبيبتي هتعبك قولي تاني 

جني : بقولك حروح ارقص مع عمر صاحبي 

اكمل : اه وانتي بقي اصحابتي علي سي عمر ده امتي 

جني : دلوقتي . هو جه جنبي ومسك شعري وقالي انتي جميلة اوي وعنيكي حلوة وبقينا صحاب 

أكمل : لا والله وانتي سيبتيه يمسك شعرك ليه يا بنت اكمل يومك اسود

تسنيم : هههههههه الله سيبها تنبسط هي كل يوم حتضر فرح بابي ومامي 

أكمل : ايوة تنبسط بس مش تنحرف ماهو مش اللي نعمله في الناس يطلع علينا 

تسنيم : زغدته اه يا بايخ كدة ماشي 

أكمل : ههههههه حبيبتي والله ما اقصد بس انتي عارفة دي بنت مايا والجينات واضح كدة انها عالية اوي .لا بصي يا جني تعالي ارقصي مع بابي اضمن 

جني : علي فكرة انت رغاي وانا صدعت. باي سي يو. ومشيت 

تسنيم : هههههههه والله طالعالك وواخدة طولة لسانك ولامضتك

أكمل:ههههههه خاتي بالك انتي من سي يو دي 

تسنيم : اه خت بالي 

أكمل : حضنها تاني بس انا بقي مش عايز اخد بالي غير منك انتي وبس . خاليكي في حضني مش عارف اشبع منك. اه يا سمسمة ده النهاردة يوم بالعمر كله 

تسنيم : فعلا هو اتأخر بس لما جه.طلع جميل اوييي

اكمل : انتي اللي جميلة اوي. وجني طالعالك واهي من دلوقتي الولاد هيتجننوا عليها علشان عنيها حلوة زيك. بقولك ايه ما تيجي في الشالية عايز اقولك حاجة مهمة 

تسنيم: ههههه لا. مش قادر تصبر لحد بالليل 

اكمل : شالها ومشي بيها. تؤتؤ مش قادر تعالي مش هأخرك....... 


وبعد شوية نزلوا تاني وكملوا اليوم مع اصحابهم وجه الليل وتسنيم لبست فستان الفرح واكمل البدلة وابتدي الفرح الحقيقي واكمل كان بيرقص مع. تسنيم علي اغنيه هادية( اسمها يا نسمة شوق لحماقي )

اكمل وتسنيم كانوا في منتهي السعادة وكل الناس كانوا معجبين بالرومانسية اللي بينهم ولهفتهم علي بعض وجه مروان يبارك لهم وجه من ورا اكمل 

مروان : اخيرا يا كيمو 

اكمل : لفله وحضنه حبيبي يا مروان 

مروان : مبروك يا حبيبي والله فرحتلك مبروك يا سمسمة وكان بيمد ايده 

أكمل : مسك ايده . ههههههه لا محبكش وانت كدة انا بس اللي اقولها يا سمسمة فاهم وانت بالذات 

مروان : ههههههه. ده انت قلبك اسود قوي لسة فاكر ده نسيت خلاص. بس ماشي ياعم ولا يهمك من بعيد اهو مبروك يا مدام تسنيم حلو كدة 

تسنيم : هههههه ميرسي الله يبارك فيك وعقبالك 

مروان: يديكي طولة العمر بقي لحد ماجني تكبر اصلي مش هتنازل لازم عنيها تكون زرقا مليش دعوة اشمعن أكمل

أكمل : زغده اتلم ياحيوان بدل ما ارميك في البحر . فاهم 

مروان : هههههه خلاص والله بس بجد احجزلي جني حياة ابوك يا شيخ

تسنيم : ههههه مروان امشي من

قدامه دلوقتي احسنلك علشان فعلا هيرميك في البحر

مروان : هههههههه عندك حق خصوصا ان جرس الانذار رن اهو . انا ماشي واسيبكم بقي تحبوا في بعض. ومال مروان علي اكمل. بقت اختي خلاص افهم يا غبي 

أكمل : هههه عارف بس انت عارف انا بغير عليها ازاي 

مروان : ربنا يخليكوا بعض اروح بقي اشوف حالي يمكن اقع علي مزة حلوة كدة واصلا الفرح ملغم 

أكمل : ههههه روح يا خويا بس بردوا مش هتلاقي زي موزتي. 

وقرب اكمل من تسنيم وشدها لحضنه . وبعدين اخبيكي فين بس كل الناس حسداني عليكي اعمل ايه بس

تسنيم : ههههه اه بس دول الرجالة وانا بقي الستات هتموت منتش شايف عنيهم حتتلع عليك خصوصا بنات النادي وبالذات نهال كانت لسة حاطة أمل عليك ولا رغدة تقريبا كدة هتنتحر بعد الفرح 

أكمل: ههههههه اه يا بنت اللذين واخدة بالك من كل دول. وانتي معايا . بس انا بقي مش واخد بالي من حد ولا شايف حد غيرك انتي عايز اشوفك انتي وبس بجبك بحبك يا قطيتي . 

تسنيم : انا اللي بحبك يا روحي قد البحر والسما والنجوم وكل الدنيا دي 

أكمل :حضنها. ههههههه كل ده ويا تري بقي انا استاهل الحب ده 

تسنيم : طبعا واكتر كفاية انك منستنيش . ولا حبيت غيري ولا حتي فكرت تتجوز غيري بعد ما بعدت عنك وسيبتك. انا اسفة يا حبيبي اني سيبتك وقتها 

أكمل : ولا يهمك يا قلبي المهم انك دلوقتي معايا وفي حضني وبقيتي مراتي خلاص قدام ربنا وقدام الناس انا اصلا امبارح لما كتبنا الكتاب كنت عايز الف الدنيا بحالها واقول خلاص بقت مراتي حلالي 

تسنيم : يا ربي علي كلامك بتدوخني انا لو دخت دلوقتي حتكون انت السبب مليش دعوة 

أكمل: هههههه احسن ياريت علشان اشيلك ونروح الشالية ونبتدي الليلة بدري انا اصلا بتلكك. 

تسنيم : ههههههه بعينك انا حقرقص للصبح ده انا مصدقت اعمل فرح . 

اكمل : خلاص يا روحي افرحي زي ما انتي عايزة المهم متبعديش عن عيني 

وجم اصحاب تسنيم علشان يخدوها ترقص معاهم بس ابتدت اغنية تحفة واكمل مسك ايد تسنيم وشدها وشاورلها علي قلبه وغمزها بعنيه علشان( الاغية اسمها هنا جنبي) وتسنيم ابتسمت وراحت لحضنه وفضلت في حضنه لحد الاغنية ما خلصت (هنا جنبي لحماقي )(خليك حبيبي هنا جنبي. هنا جوة قلبي . هنا ياللي روحي في هواك. ليالي وانا علي حالي ودايما في بالي بحبك وهفضل معاك . ليك حق يا حبيبي فيا واكتر ماليا. حياتي متغلاش عليك. يا رب اعيش العمر جنبك في حضنك في قلبك في ضحكة بشوفها في عنيك. خليك حبيبي هنا جنبي هنا جوه قلبي هنا يا اللي روحي في هواك )بعد ماخلصت الاغنية تسنيم رفعت راسها من حضنه وهي مبتسمة 

تسنيم: بحبك يا كيمو 

أكمل : وانا بموت فيكي يا قلب وعقل كيمو. وكفياكي بقي تعب فيا انا والله عايز اخلص الفرح ده في ثانية

تسنيم : ههههههههه

اكمل: اضحكي ما انتي متعرفيش انا حعمل فيكي ايه لما نطلع الشالية 

تسنيم : لا معرفش لما نطلع ابقي وريني شطارتك 

اكمل : كدة طيب استلقي وعدك بقي والله ما هرحمك النهاردة ابقي وريني ازاي حتعرفي تنامي لحد للصبح 


وفضل الفرح شغال وأكمل مش عايز تسنيم تبعد عنه ولا تغيب عن عينه لحظة. وجني كانت فرحانه وبترقص وكمان تسنيم صممتلها فستان زي بتاعها تمام علشان تكون أميرة زيها وخلص الفرح وأكمل طلع الشاليه مع تسنيم 

أكمل : اخيرا خاتك قدام الناس كلها وهقضي معاكي الليل كله من غير ما تخافي من حد ولا انا انط من البلكونة فاكرة 

تسنيم : ههههه اه فاكرة ماهو يا حبيبي بسببك وبسبب عملتك دي اتبهدلنا سنين

أكمل : اه اه يا سمسمة متفكرنيش ده انا كنت بموت كل يوم في بعدك من اول ما اتجوزت مايا لحد مارجعتي من دبي المرة دي 

تسنيم : بس خلاص الحمد لله كل حاجة خلصت وبقيت جوزي حبيبي 

اكمل : اممم طيب انتي عارفة العرسان بيقضوا الليلة ازاي 

تسنيم : هههههههه لا معرفش غبيه بقي عرفني انت 

أكمل : بس كدة من عنيا وريني بقي الفستان ده بيتفك منين............ 

وبعد شوية الباب خبط أكمل وهو مع تسنيم . 

أكمل : مين الحيوان اللي بيخبط دلوقتي ده منبه علي القرية كلها مفيش كلب يجي ناحية الشاليه

تسنيم:ههههههههه. بس عيب افرض بابا

أكمل : وهو ايه اللي هيجيب عمي دلوقتي لا عمي ميعملش كدة سيبك من الباب وخليكي معايا كنا بنقول ايه . بس الباب خبط تاني 

تسنيم : اوعي بس وروح شوف مين 

أكمل : اوفففف والله لقتله اللي بيخبط ده. خاليكي زي ما انتي اوعي تتحركي فاهمة 

تسنيم:ههههه حاضر بس شوف مين 

أكمل قام وهومخنوق وراح فتح الباب ملقاش حد بص تحت لقي جني 

أكمل : تنح . جني ايه اللي جابك دلوقتي وليه منمتيش 

جني :زقته ودخلت لتسنيم 

تسنيم : لبست الروب بسرعة. حبيبتي مالك ايه جابك دلوقتي انتي تعبانة 

جني : انا مش عارفة انام انا هنام معاكي هنا 

أكمل : انا قولت هي ليلة مش معدية

تسنيم : هههه استني بس. بصي يا جني حبيبتي مينفعش تنامي هنا البنات الحلوين مينموش مع بابي ومامي لازم تنامي لوحدك

جني :لا احنا لما كنا في دبي كنتي بتنامي معايا في الاوضة. خلاص تعالي نسافر ونسيب بابي هنا هو ليه بينام معاكي هنا وانا لا

أكمل : وربنا انا قولت طالعة لامك مش سايبة حاجة نفس الغلاسة. 

جني : بابي روح نام مع دادا صباح وانا انام هنا مع مامي تسنيم 

تسنيم : بتكتم ضحكتها. ههههه

أكمل : نعم ياختي هو انا اخرتها انام مع دادا صباح . انتي ليلتك سودا شكلها كدة تعالي يا حلوة نامي انتي مع دادا صباح. 

جني : قولت لا 

تسنيم : استني ياأكمل. بصي انا عندي حل . انا هلبس واجي معاكي وافضل معاكي لحد ما تنامي وبعدين ارجع هنا انام مع بابي ايه رأيك 

جني : اوك انا موافقة 

أكمل : والله انا حد باصصلي في الليلة دي انا عارف . انتي مش هتخرجي من هنا هي لسة فيها تنيميها وترجعي حرام والله حرام 

تسنيم : معلش يا كيمو هي اصلها اتعودت علي كدة 

أكمل : طيب انا كمان عايز اخد فرصتي واتعود اعمل ايه دي بنت رزلة 

جني : بتقول حاجة يا بابي 

أكمل : وهو بيجز علي سنانه . لا يا حبيبة بابي مبقولش . ابوس ايدك يا تسنيم نايميها بسرعة 

تسنيم : حاضر البس بس بسرعة

أكمل : هو انتي لسة هتلبسي يارب انا هتشل

تسنيم : يعني اخرج بالروب كدة 

أكمل : لا طبعا بس ابوس ايدك انجزي.

تسنيم لبست وراحت هي وأكمل الشاليه بتاع جني ودادا صباح . وقعدت جنب جني تنيمها وهي بتكتم ضحكتها من شكل أكمل وهو متنرفز ورايح جاي 

اكمل : خلاص بقي اهي نامت تعالي بقي نرجع الشاليه 

تسنيم : طيب واطي صوتك لتصحي تاني 

أكمل : طيب والله ساعتها ابعتها هي ودادا صباح علي القاهرة انا خلاص علي اخري . دي كلها مايا بغتتها اه بس لو مكنتش بنتي وبحبها 

تسنيم : والله دي عسل وجميلة وبتحبنا انا وانت بس هي غيرانا شوية 

أكمل : شدها من علي السرير وحضنها

مش هتغير عليكي اكتر مني ده بغير عليكي من هدومك مش عايز حاجة تلمسك غيري تعالي بقي علشان انا غيران من الهدوم دي. 

تسنيم :ابتسمت و باسته

أكمل : يا لهوي علي الحلوة تعاليلي علي الشالية ده انا هبتدي من الاول وشالها ومشي بيها لحد الشاليه وطبعا مينفعش نقعد معاهم أكتر من كدة علشان عيب 😉😉😉. 

*****

الحلقة ٢٩


في صباح احلي واجمل يوم عدي ومر علي تسنيم وأكمل. تسنيم صحيت وابتسمت لما شافت أكمل نايم جنبها قامت قعدت وملست علي شعره وهي مش مصدقة ان خلاص اليوم اللي اتمنته كتييير جه وبقي حقيقة بس هو كان لسة نايم باسته وقامت اخدت حمام وخرجت وحضرتله القهوة والاتشيز كيك وجابتهم وحطت الصنية علي الكمود وقعدت جنبه تلعب في شعره وفي وشه. أكمل صحي وابتسم لما شافها وباس ايديها 

أكمل :قطتيتي صاحية ليه وليه مش نايمة في حضني. 

تسنيم : مبتسمة. علشان انا طول عمري بصحي قبلك بحب اشوفك وانت لسة صاحي بتبقي امور اويي 

أكمل : هههههه لا والله وانا صاحي بس 

تسنيم : تؤتؤ. انت في كل حالتك بتبقي جميل 

أكمل : اممم طيب وامبارح كانت حالتي عاملة ازاي 

تسنيم : هههههههه كنت في اجمل حالاتك يا بايخ 

أكمل : بص علي الكمود شاف القهوة والاتشيز كيك. ابتسم وشدها لحضنه ونيمها علي السرير. لسة فاكرة انا قولت انك نسيتي خلاص 

تسنيم :مستحيل انسي ابدا. تعرف انا كنت كل يوم بصحي واعمل القهوة والاتشيز كيك علشان اقعد افتكرك لما كنت بتفطر معايا. كمان كنت بعمل القهوة مظبوط زيك مع اني بشربها مانو بس اتعودت عليها علشان اشرب قهوتك . 

أكمل : باسها وهو مبتسم. يا قلبي معقول. 

تسنيم : اه معقول وكنت كل ماانزل اعمل شوبنج وألاقي حاجة تعجبني ليك كنت اشتريها وابعتهالك علي الشركة واخلي بابا هو اللي يقولك انه جابهالك 

أكمل : مش ممكن انتي!! 

وانا أقول عمي ليه فجأة كدة كل شوية يجبلي هدايا . اااه يا روح قلبي شوفتي بقي اني كان لازم استناكي مش بس 4سنين ده استناكي العمر كله . بس قوليلي عمي مكنش بيسألك ليه مش بتديهوملي علي طول 

تسنيم : طبعا كان بيسأل. بس انا كنت بقوله علشان انا بعيد ومش عايزة أكمل يتعود علي كدة ويقرفني ويصدعني معاه. 

أكمل : كدة بتروديهالي علشان قولتها زمان

تسنيم : ههههه اه بس 

أكمل : ماشي تعالي بقي لما اردلك الهدايا بتعتك 

تسنيم :ههههههههههه ازاي بقي 

اكمل: ههههه انا هقولك ازاي تعالي.... 

تسنيم : بس بقي قوم يالاعلشان تشرب القهوة هتبرد 

أكمل : انتي قهوتي يا حبيبتي. وهشربك دلوقتي 

تسنيم :هههههه انا علي كدة هخلص منك بسرعة 

أكمل : هههههه لا متخفيش انتي عمرك ما تخلصي ولا انا عمري اشبع منك 

تسنيم : بجد يا كيمو انت مبسوط يعني مكنتش تتمني ان امبارح تكون دي ليلتنا الاولي 

أكمل : طيب ماهي فعلا ليلتنا الاولي . حبيبتي اللي حصل زمان ده كان شوق لهفة. لكن امبارح ده حاجة تانية انا بجد والله كنت حساس اني بلمسك لاول مرة. وعلي فكرة كل مرة هيكون ده احساسي 

تسنيم : يا سلام يعني مش هتزهق. 

أكمل : تؤتؤ مش هزهق 

تسنيم : يعني انا مكبرتش ال4سنين اللي فاته 

أكمل : ههههههه اه كبرتي . بس كبيرتي واحلوتي. يا روحي انتي من الستات اللي كل ماتكبر تحلو انا حاسس اصلا انك لحد ما يبقي عندك 50 سنة هتفضلي موزة يا قلبي 

تسنيم : بحبك يا كيمو. بحبك خالص 

أكمل : لا علي صوتك انا عايز القرية كلها تسمع 

تسنيم : ههههههه والله انت مجنون 

أكمل: طيب هتعلي صوتك انتي ولا اعلي صوتي انا. 

تسنيم : وريني شطارتك

اكمل : كدة طيب اوعي 

تسنيم : انت رايح فين 

أكمل : داخل البلكونة وهسمع القرية بحالها واقول بحبك يا سمسمة. ودخل البلكونة فعلا

تسنيم :ههههه اه يا مجنون . وجريت وراه 

اكمل :في البلكونة وقف وزعق. بحبك يييييا سمسممممممة. 

تسنيم:حطت ايديها علي شفايفه. بس يا مجنون هتفضحنا. 

أكمل : شالها. خلي الناس كلها تعرف اني بحبك وبموت فيكي. 

تسنيم : أكمل نزلني بسرعة انا بالروب حد يشوفني 

أكمل : قربها منه أكتر وباسها. انا مش هنزلك انا حخدك جوه واموتك. ودخل الشالية وقفل باب البلكونة........ 😄😄😄

وبالليل أكمل وتسنيم كانوا نايمين علي البحر والنجوم بتنور السما. وهما حضنين بعض ومشبكين ايديهم في ايد بعض. وعنيهم في عين بعض ومبتسمين واكمل بيسمعها أغنية هادية وجميلة بتوصف اللي في قلبه واللي حاسس بيه (اغنية مش معقول لحماقي )(مش معقول انا ايدي لامسة ايديك خايف اكون يا حبيبي بحلم بيك. ....)

أكمل : بجد يا سمسمة انتي معايا وانا مش بحلم 

تسنيم : باسته من خده. لا يا حبيبي مش بتحلم. احنا خلاص مع بعض ومش هنفترق تاني ابدا 

أكمل : اه يا سمسمة لو تعرفي سنين بعدك دي عدت عليا ازاي كنت بموت كل يوم في بعدك. تعرفي انا كنت كل يوم بالليل انط في بلكونة أوضتك وانام فيها علشان اكون في نفس السرير اللي كنتي بتنامي فيه واحس بيكي في كل مكان في الاوضة وافتكر الكام ليلة اللي قضناهم مع بعض في أوضتك زمان فكرة 

تسنيم : عمري ما نسيت علي قد ما كان غلط بس كانت احلي واجمل ذكري في حياتي. بس معقول كنت بتعمل كدة. حبيبي انا بجد اسفة اني بعدت عنك

اكمل :اه كنت بعمل كدة. تعرفي كمان الشهر اللي كنتي بتيجي فيه انتي وجني. كنتي مش بتتكلمي معايا الا قليل جدا. وانا كنت بتجنن نفسي اشوفك واشبع منك. كنت بالليل انط من البلكونة وافتحها وافضل قاعد باصص عليكي وانتي نايمة. علشان اشوفك اطول وقت ممكن. كان بيبقي نفسي اروح واخدك في حضني وانام بس مكنتش بقدر. 

تسنيم : حضنته اويييي. هو في اتنين بيحبه بعض كدة زينا

اكمل : تؤتؤتؤ مستحيل يكون فيه راجل في الدنيا بيحب واحدة زي ما انا بحبك. ولا واحدة بتحب زي ماانتي بتحبيني احنا حبنا خيال مخلوق لينا احنا وبس 

تسنيم : اه يا كيمو كنت واحشني اوي ووحشني الكلام معاك عايزاك تتكلم. اتكلم كتيير لحد ما اشبع منك . 

اكمل : لا كفاية كلام كدة. مش لسة سامعة الاغنية بتقول. متقوليش وده برده وقت كلام 

تسنيم : هههههههه اومال وقت ايه

أكمل :اممم تعالي علي الشاليه وانا اقولك وشالها ومشي 

تسنيم : وبعدين معاك نزلني انا همشي انت خلاص فضحتنا في القرية كلها وكل الناس بتبص علينا 

أكمل : هههههه لا مش هنزلك واللي مش عجبه يروح يعمل زي ده لو عرف اصلا........ 

وقضي أكمل مع تسنيم اسبوع في السخنة وبعدين سافروا باريس علشان يقضوا شهر العسل اللي كان فعلا شهر وكانوا في منتهي السعادة كل يوم خروج وسهر وحب ورومانسية كانوا عايزين يعوضوا الايام والسنين اللي اتحرموا فيها من بعض. وبعد شهر شوكت اتصل بأكمل في باريس...... 

شوكت : الو ايوة يا استاذ انت وبعدين معاك يعني 

أكمل : ايوة يا عمي خير فيه ايه 

شوكت : انت بتهز حضرتك سايبني انتوا الاتنين طالع عيني في الشغل بقالي شهر وزيادة وتقولي في ايه 

أكمل : ههههههه اعمل ايه بس يا عمي بنتك هي اللي حلوة ومش عارف اشبع منها 

شوكت : ههههههه لا يا خويا انت لو علي كدة يبقي حتفضل هناك العمر كله عمرك ما هتشبعك انا عارفك طفس 

أكمل : هههههه حبيبي يا عمي والله واحشني 

شوكت : وانت كمان وسمسمة وحشتوني . هي فين 

أكمل : بتاخد حمام. اولدلها التليفون 

شوكت : بتتلكك انت انا عارف 

أكمل : هههههه بصراحة اه 

شوكت :طيب يا قليل الادب انت . بص بقي انتوا تيجوا بكرة او بعده بالكتير انا خلاص تعبت من الشغل. ده غير استاذة جني مجنناني انا وصباح طول الوقت عياط عايزة مامي تسنيم لما وجعت قلبي . وبعدين كفاية عليك كدة كدة حتتعب بدري اسمع كلام عمك 

أكمل : ههههههه لا من النحاية دي اطمن ده انا كيمو بردوا. بس خلاص حنجز في أقرب وقت ونيجي علشان كمان انا سمسمة. حتتجنن علي جني ووحشتها . 

شوكت : خلاص هستناكم. اه علي فكرة خلاص انا خلصت الجناح بتعكم وفتحت اوضكم علي بعض وجددت كل حاجة. وكمان الفرش اللي اختارتوه وصل وفرشنا الجناح وكل حاجة جاهزة ومستنياكم 

أكمل : حبيبي يا عمي تسلم ربنا يخليك لينا. ان شاء الله مش هنتأخر .. سلام 

تسنيم : خرجت من الحمام . كنت بتكلم مين يا كيمو. 

أكمل : قرب منها. سيبك من اللي كنت بكلمه. وقوليلي بقي هو انتي كل ما هبعدي عني دقيقتن حتحلوي كدة. لا انا كدة هتجنن

تسنيم : هههه لا والله انت عايز تفهمني. انت لسة شايفني حلوة وانت كل يوم بتشوف البنات والستات الفرنسين 

أكمل : ستات ايه بس المسلوعين دول يا قلبي انت حاجة تانية انتي تتاكلي اكل. وبعدين انا من بعدك مبشوفش ستات ملامحك محفورة في قلبي وعقلي. 

تسنيم : اتعلقت في رقبته.انت بجد مشكلة. بس بحبك اعمل ايه و بتعرف تتضحك عليا. 

أكمل : طيب تعالي علشان الضحك النهاردة كتير اوي. حضحكك لما تتعبي 

تسنيم : تؤتؤ مليش مزاج 

أكمل : كدة خلاص زهقتي مني 

تسنيم : اه 

أكمل : ماشي انا بقي زعلان . ومش هكلمك غير لما تصالحيني 

تسنيم : هههههه حصالحك. بس قولي كنت بتكلم مين 

أكمل : ده عمي عايزنا نرجع بكرة او بعده علشان جني بتسال عليكي وكمان هو تعب من الشغل 

تسنيم : اه قولتيلي. مسكت ايده. طيب تعالي 

أكمل : بإستعباط. اجي فين 

تسنيم : مش انت زعلان هصالحك 

أكمل : هتعرفي 

تسنيم : امممم جرب وانت تشوف 

أكمل : والله شكلي انا اللي هصالحك تعالي يا قلبي ......... 


وبعد يومين رجع أكمل وتسنيم وكمان عدي علي جوازهم سنة كاملة كانت احلي ايام وفي منتهي السعادة . وفي يوم تسنيم قاعدة في بلكونة أوضتها سرحانة وشكلها زعلان 

أكمل : دخلها وحضنها. قطتيتي . بتفكر في ايه 

تسنيم : مفيش 

أكمل : علي كيمو. قولي يا روحي مالك

تسنيم : اتنهدت. بصراحة قلقانة احنا بقالنا سنة وأكتر متجوزين ولحد دلوقتي محملتش وانا نفسي اخلف منك 

أكمل : عادي يا روحي بتحصل مش محتاجة تقلقي . وبعدين التأخير ده جاي بالنية عادي 

تسنيم : مش فاهمة يعني ايه

اكمل : اصل انا كانت نيتي اني مخلكيش تحملي قبل 10او 15 سنة كدة علشان الحق اشبع منك 

تسنيم : ههههههه حرام عليك انا كدة هموت قبل ما اكون ام 

أكمل : بعد الشر عليكي يا قلبي يا رب انا 

حبيبي : لا متقولش كدة انا متحملش. تعرف انا بدعي ربنا اني اموت قبلك علشان مشوفش اليوم ده 

أكمل : حضنها. وجالك قلب تقوليها طيب انا مفكرتيش فيا ممكن يجرالي ايه ده انا قلبي ممكن يقف وقتها اوعي تقولي كدة تاني سامعة 

تسنيم : ههههه انت خادت الموضوع جد ليه انا بهزر 

أكمل :الا دي اوعي تهزري فيها ده انا قلبي دق بمجرد ما قولتي كدة. انتي روحي يا سمسمة فاهمة روحي 

تسنيم : حبيبي . انا كل يوم بحبك اكتر واموت فيك اكتر 

أكمل : وانا بقي عايش بس علشان احبك واسعدك وبس. وعموما يا حبيبتي مادام موضوع الخلفة ده مضايقك. بكرة ان شاء الله نروح للدكتور ونعمل كل التحاليل والاشعة المطلوبة علشان تتطمني . بس بشرط 

تسنيم : عارفاه 

أكمل : هههههه لا يا حلوة مش اللي في دماغك . انا عايزك لو مفيش مشاكل تستني متحمليش بسرعة انا عايزك فاضية لية اطول وقت ممكن

تسنيم : اممم اوعدك بس المهم اطمن

أكمل : اتفقنا. بس قوليلي هو انتي تعرفي البيبي بيجي ازاي

تسنيم : ههههههههههههههه. حرام عليك قلبي هيقف من كتر الضحك

اكمل : هههههههه لا بجد تعرفي 

تسنيم : ههههههههه لا معرفش انت تعرف 

أكمل :طبعا ده انا استاذ في الحكاية دي تعالي وانا اعلمك............... 

😉😉😉😉

الحلقة ٣٠


وراح أكمل وتسنيم للدكتور وتسنيم عملت التحاليل والاشعات كلها والدكتور شافها وابتدت تسنيم تسأل الدكتور

تسنيم : بقلق. خير يا دكتور هو انا عندي مشكلة 

الدكتور:بيبص لأكمل. بحيرة 

أكمل:فهم. حبيبتي ممكن تهدي بس علشان نفهم 

تسنيم : حاضر ههدي بس افهم فيه ايه

الدكتور: بصي يا مدام تسنيم. انتي عندك شوية مشاكل وحكاية الخلفة دي حتاخد وقت وفي الغالب مش حيحصل غير بعملية 

تسنيم : بصت لأكمل بحزن وعيطت

أكمل : صعبت عليه.قعد قدمها علي ركبته وباس ايديها. حبيبتي ممكن تهدي شوية الدكتور مقلش مستحيل دي مشكلة. وحتتحل بعملية متزعليش نفسك 

تسنيم : يعني انا ممكن اخلف ولا لا

الدكتور:ان شاء الله بس زي ماقلتلك الموضوع هياخد وقت. بس ربنا كبير ادعي انتي بس وان شاء الله خير


في الفيلا

شوكت : يا حبيبتي يا بنتي لا حول ولا قوة الا بالله دي تسنيم طيبة وقلبها ابيض. زمانها دلوقتي مموتة نفسها من العياط

أكمل : وهو حزين . والله يا عمي انا لولا اني خلفت جني كنت خليت الدكتور قلها ان المشكلةعندي. بس مشوفهاش مكسورة كدة. 

شوكت : عارف يا بني بس هنعمل ايه ده قضاء ربنا وقدره . 

أكمل : عن اذنك يا عمي انا طالع اشوفها . 

شوكت : روح يا ابني وانا الصبح حاجي اطمن عليها تكون هديت 


في أوضة أكمل وتسنيم 

تسنيم : قاعدة في السرير وبتعيط 

أكمل : دخل وراح جنبها بحنية. خلاص يا حبيبتي علشان خاطري كفاية عياط. انتي مكفكيش العياط اللي عيطيه زمان كفاية انا بتقطع وانا شايفك كدة . 

تسنيم : انا دلوقتي بس عرفت ايه الحكمة من اللي حصلنا زمان وانك اتجوزت مايا وقتها انا كنت فاكرة ان ربنا بيعاقبني لكن اتضح انها كانت رحمة من ربنا ربنا يعلم اني مش هخلف ولا هكون ام علشان كدة خلاك تتجوز مايا وتخلف جني واحبها وتبقي بنتي وخصوصا انها منك انت. وكمان علشان وقتها لو انا مخلفتش كنت ممكن تسيبني او تتجوز عليا علشان تخلف 

أكمل : دمع وحضنها اوي. الحمد لله ان ربنا محرمناش بس والله يا قلبي انا لو حتي مكنتش خلفت جني مكنش ممكن اسيبك ابدا انتي عندي بالدنيا وانتي عارفة 

تسنيم : عيطت اكتر. بس انا كان نفسي ابقي حامل منك زي مايا واشوف بطني بتكبر كان نفسي احس الاحساس ده اوي يا اكمل 

أكمل : حبيبتي كفاية ارجوكي انتي بتموتيني بدموعك دي. وبعدين مش الدكتور قال انك ممكن تحملي بعملية خلاص ان شاء الله نعملها 

تسنيم : انا اخت بالي من نظراتك انت والدكتور. وتلاقيه قال كدة بس علشان يكون عندي امل 

أكمل :لا والله محصلش يمكن هو مكنش عايز يزعلق وعلشان كدة كان بيبصلي.قولي بقي انك خايفة من العملية صح 

تسنيم : يعني 

أكمل : اممم خلاص ولا تزعلي اعملها انا بدالك

تسنيم : مسحت دموعهاوضحكت. هههههههه انت مفيش فايدة فيك لازم تهزر

أكمل :هههههه اه لازم مع اني والله لو ينفع كنت عملتها بدالك. وقرب منها اكتر. وبعدين يا قطيتي هو فيه احلي من الهزار 

تسنيم :بقولك ايه انا النهاردة مش رايقة بس هاه 

أكمل : طيب رهان اروقك انا

تسنيم : هههههه أكمل اهدي شوية 

أكمل : ايه بس الضحكة اللي تجنن دي 

تسنيم : أكمل

أكمل : يا عيون اكمل . سيبيلي انتي نفسك وانا والله اروقك علي الاخر تعالي بس اسمعي الكلام 

تسنيم : تؤتؤتؤ قلت لا 

أكمل :طيب اهو ...... 

تسنيم :ههههههه يا بايخ..... 

أكمل : ششششششش


وعدي كمان سنة وتسنيم حاولت كتير وكل مرة الحنين ينزل واتعذبت وتعبت بس اكمل مكنش بيسيبها خالص ومعاها دايما وبيطمنها وفي يوم شوكت بيكلم أكمل في المكتب


أكمل : عمي انت قلقتني كدة فيه ايه 

شوكت : مفيش يا ابني بس ريحني علشان خاطري واسمع الكلام 

أكمل : مستحيل يا عمي اللي بتقوله ده انا مش ممكن اقبل انك تكتبلي نص الشركة لا مش موافق

شوكت : يا ابني هو مش انا عمك حبيبك و زي ابوك

أكمل : ايوة يا عمي واكتر والله ده انت اللي ربيتني وعلمتني وخلتني مهندس وكمان بشتغل معاك وبخاد مرتب فوق الخيال لا وكمان جوزتني تسنيم هعوز ايه اكتر من كدة بس

شوكت : أكمل اللي بطلبه منك ده حقك انت من يوم ما اتخرجت واشتغلت معايا وانت شايل الشركة علي كتافك وبفضلك وبفضل شطارتك بقت اكبر شركة مقاولات في الشرق الاوسط يبقي نصها مش كتير عليك وتسنيم النص التاني وانتو بقي ابقوا ادوا جني اللي يعجبكم

أكمل :ليه يا عمي بتطلب الطلب ده دلوقتي. انت قلقتني عليك 

شوكت : ابدا بس انت عارف الاعمار بيد الله وانا خايف اموت وانا ظالمك

أكمل : ربنا يخليك لينا. احنا من غيرك ولا حاجة.وبعدين انت عمرك ما ظلمتني 

شوكت : اوعي تفتكر اني مكنتش بعرف بعروض الشغل اللي كانت بتجياك وانت بترفضها. واللي كنت فيها حتكون شريك بنسبة كويسة . علشان تفضل معايا ومتبعنيش . ده غير مشروع الكمبوند الاخير واللي اطلب منك انك تبيعوا وانت رفضت مع ان المبلغ اللي اتعرض عليك كبير اوي 

أكمل : وانت عرفت كل ده ازاي 

شوكت : مبقاش شوكت التهامي . انا كنت كل مرة اراهن عليك وكنت بكسب الرهان . كنت اقول لو حاطوا قدامه مال الدنيا عمره مايبيع عمه ابدا 

أكمل : حضن عمه. ده انا ابيع الدنيا بحالها الا انت وتسنيم 

شوكت : يبقي توافق ومتزعلش عمك منك 

أكمل : طيب سألت تسنيم 

شوكت : ههههه طبعا وقالتلي اكتبلوا الشركة كلها

أكمل : هههههههه ربنا بخليكوا ليا انتوا عليتي اللي مليش غيرها 

شوكت : بكرة الصبح المحامي جاي الشركة تجيب تسنيم وتيجوا تمضوا العقود. اتفقنا 

أكمل : بإبتسامة. اتفقنا 

وفعلا شوكت كتب لاكمل نص الشركة وتسنيم النص التاني وهو اكتفي بحق الادارة. وفضل الحال كدة شهور وفي يوم شوكت تعب في الشركة وأكمل وداه المستشفي وكلم تسنيم في البيت علشان تحصلهم علي المستشفي.


في المستشفي

أكمل قاعد وبيبكي وماسك ايد عمه اللي مش قادر يتكلم 

شوكت :بصوت ضعيف جدا. أكمل انا. شكلي كدة خلاص بموت وعايز اوصيك علي تسنيم تحطها في عنيك

أكمل: وهو بيبكي باس ايده. اوعي تقول كدة انت ان شاء الله حتخف وتخرج من هنا 

شوكت: يا أكمل خلاص بقي الحمد لله ان ربنا اداني العمر وشوفتكم متجوزين ومتهنين. انا خلاص مش عايز حاجة تاني 

أكمل : حبيبي يا عمي ارجوك متوجعش قلبي انت غالي عليا اوي

ومااستحملش اشوفك كدة 

شوكت :أكمل متخليش تسنيم تبكي وتحزن كتير. كفاياها حزن انا عايزك تفرحها علي قد ما تقدر فاهم 

أكمل : عمي ارجوك كفاية متقولش كدة علشان خاطري اسكت انت تعبان 

شوكت : ابتدي يا خد نفسه بصعوبة وخلاص في سكرات الموت. مسك ايد أكمل وضغط عليها جامد . سلملي علي تسنيم كان نفسي اشوفها..... 😣😣 ومات شوكت 

أكمل : انهار ودموعه زادت. عمي عمي لا علشان خاطري احنا محتاجنلك ارجوك لا . وباس ايده. انت مكنتش عمي وبس انت ابويا والله انا مزعلتش عليه زي ما دلوقتي قلبي وجعني عليك. سامحني علي كل اللي عملتوا فيك. اه يا عمي. ليه سبتنا ليه.انا كنت ندل معاك وانت سامحتني ااااه 

في الوقت ده تسنيم فتحت الباب ودخلت واتصدمت من شكل أكمل ودموعه وباباها اللي نايم ومش بيرد 

تسنيم : اااكمل انت بتعيط ليه وبابا ليه مغمض عنيه هههو نايم صح قولي انه نايم 

أكمل :قام وهو دموعه كتير وحضنها.كان نفسه يشوفك 

تسنيم : صرخت في حضنه. لا لا بابا مماتش لا يا أكمل ليه ليه انا ليه بيحصلي كدة ليه 

أكمل : شششش خلاص علشان خاطري انا مش متحمل انا عايز اللي يهديني ده ابويا انا كمان . اهدي ارجوكي 

تسنيم : جريت علي باباها وباسته وباست ايده. حبيبي يا بابا ليه سيبتني ليه. 

أكمل : بيشدها بعيد. كفاية يا تسنيم ارجوكي مينفعش كدة . 

تسنيم : بتعيط عياط هستيري. بابا تعب اوي واتحمل كتير انا ومايا وجعناه وجرحناه اوي اوي يا أكمل وهو سامح سامح علشان قلبه طيب ومن كتر اللي قلبه اتحمله قلبه تعب ومات يا أكمل مات 

أكمل : حضنها اوي وهي عمالة تعافر وتصرخ لحد ما أغمي عليها. والدكتور جه واداها حقنة موهدأة وأكمل خلص كل اجرأت الدفن ودفن عمه وتسنيم لسة في المستشفي وقعدت اسبوعين وخرجت. وأكمل كان معاها ومش بيسيبها طول الوقت قاعد جنبها . ونسرين عرفت الخبر من الصحف والفيس.و حجزت طيارة وجات بسرعة وكان عدي شهر وتسنيم لسة حزينة وبتاخد الموهدأت ومش قادرة تستوعب فكرة ان باباها خلاص مش هتشوفه تاني. ولما جات تسنيم خافت وقلقت انها خلاص محدش ممكن يمنعها انها ترفع قضية وتاخد جني لانها احق بحضنتها بعد موت مايا. وكانت بتحاول تتعامل مع نسرين بلطف علشان متزعلهاش . وفي يوم تسنيم كانت لسة واخدة الموهدأ ونايمة و أكمل كالعادة قاعد جنبها مش بيسيبها بيروح بس يطمن علي جني ويرجع يفضل جنبها حتي وهي نايمه. وكان جنبها وحضنها وبيملس علي شعرها وبيبصلها بحنية وصعبان عليه حزنها واللي هي فيه. في الوقت ده الباب خبط 

أكمل : ادخل 

نسرين :فتحت ودخلت

أكمل : بخنقة. خير حضرتك عايزة حاجة. 

نسرين : هي تسنيم نايمة 

أكمل : فهم قصدها. وهو بيجز علي سنانه. اه نايمة علشان لسة واخدة المهدأ. عايزة ايه قولي 

نسرين :طيب ما تيجي بره نتكلم 

أكمل : مسح وشه بغيظ. استغفر الله العظيم. اتفضلي بره وانا جاي 

خرجت نسرين وأكمل نيم تسنيم اللي كانت نايمة في حضنه وباس راها وغطاها وخرج

أكمل : خير . نعم 

نسرين : ممكن نقعد في اوضتي ونتكلم 

أكمل : اوفففف الله ما طولك يا روح. يا ست انتي عايزة ايه خلصيني 

نسرين : قربت منه. مش تسنيم تعبانة وسايباك كدة لوحدك تعالي اقعد معايا وانا اسليك وكانت بتحاول تحضنه

أكمل : مسك ايدها ونزلها بأرف. هو انتي مفيش فايدة فيكي انتي ايه شطانة يا شيخة اعملي حساب ان اللي مات ده عمي وكان جوزك في يوم من الايام. واللي نايمة ومتبهدلة جوه دي تبقي بنتك. ده غير اني قلتلك الف مرة انسي اللي بتفكري فيه ده مستحيل 

نسرين : يعني ده آخر كلام عندك 

أكمل : بخنقة. اه ومعنديش غيره. 

نسرين : طيب اسمع بقي انا عايزة نصيب مايا 

أكمل : تاني كدة . نصيب مين حضرتك

نسرين : ايه مسمعتش مايا نصيب مايا

أكمل : اه عادي يعني انتي تعرفي ايه عن الدين علشان تعرفي دي . عموما انا هقولك مايا ملاهاش نصيب لانها ماتت قبل موت عمي . ده غير بقي ان كل حاجة بأسم تسنيم واسمي بيع وشيراه.بالنص 

نسرين : انت بتقول ايه مش ممكن يعني ضحكت عليه وخليته يكتبلك نص ثروته. لا انا مش هسكت وهطعن بالتزوير 

أكمل : اقسم بالله انا ماشوفت بجاحة كدة انتي وبنتك الله يرحمها. مستحيل تكونوا بشر اكنكم شايطين . اوففففف. عموما اعلي ما في خيلك اركبيه بس احب افكرك انتي اصلا مالكيش صفة للطعن يعني انسي 

نسرين : كدة ماشي . بس ليا صفة تانية اقدر احرق قلبك انت و تسنيم بيها. جني هرفع قضية واخدها منكم 

أكمل : ههههههه لا والله . ماشي اعملي اللي يريحك. بس متنسيش انا ممكن ببساطة اقدم اللي يثبت انك غير اهل انك تخاديها وهمرمتك في المحاكم وبردوا مش هتطولي جنيه واحد

نسرين : لا ما هو انا ما اطلعش كدة من غير حاجة انا عايزة فلوس 

أكمل : اخرك عندي المبلغ اللي كان بيوصلك من عمي كل شهر علشان بس انتي مهما كان حماتي وجدة بنتي . لكن هتسوقي العوج يبقي اتحملي بقي اللي هعملوا فيكي وانت لسة لحد النهاردة مشوفتيش وش أكمل التاني بس انا هموت ووريهولك هخليكي تكرهي نفسك. بس اللي مناعني عنك الغلبانة اللي نايمة جوه دي مش عايزها تتصدم في امها . 

نسرين :خافت من اكمل لانها عارفة اتصالته هو وشوكت كانت عاملة ازاي. احممم طيب غير المبلغ بتاع كل شهر عايزة مليون جنيه 

أكمل : تاني هو انتي ايه خلاص بتطلبي بالملاين. اسف هو نص مليون وكفاية اوي ال100الف بتوع كل شهر . اكتر من كدة لا

نسرين : هات الشيك 

أكمل : اوفففف وراح كتب الشيك وادهاولها . بس وحيات ربنا يا شيخة اللي انتي متعرفيهوش تمشي من هنا انا مش طايقك 

نسرين : همشي بس هرجع تاني .تصبح علي خير

أكمل : الاهي يارب تنامي ما تقومي ونرتاح منك اغوذ بالله انا مش عارف الحية دي ازاي ولدت الملاك اللي جوه دي سبحان الله . 


وعدي علي موت شوكت 6 شهور وتسنيم ابتدت تفوق وتعيش عادي شوية. وفي يوم بالليل قاعدة في السرير سرحانة 

أكمل :قرب منها. ايه الحلاوة دي بس يا ربي انت جميلة كدة ليه النهاردة 

تسنيم : ابتسمت. انت اللي عنيك حلوة 

أكمل : لا انتي اللي في كل احوالك جميلة حتي لو كنتي حزينة. سمسمتي ارجوكي كفاية حزن بقي. عمي كان موصيني اني مخلكيش تحزني ولا تعيطي 

تسنيم : اعمل ايه بس يا اكمل ده بابا. بابا

أكمل : عارف والله وكان ابويا انا كمان بس ده قضاء ربنا. وبعدين هو انا مش صعبان عليكي ولا ايه. 

تسنيم : ليه مالك 

أكمل : قرب منها أكتر. مش عارفة كدة 6 شهور حرام عليكي ده انا اللي المفرض اموت دلوقتي 

تسنيم : هههههههه مفيش فايدة فيك. بس اللي يسمعك بقول كنت محروم خالص ما انت كنت بتمشي امورك شوية 

أكمل : ههههههه لا ده كان حاجة كدة خاطافي علشان بس انسيكي حزنك. لكن انا عايز حاجة كدة بمزاك زي الاول. هاه هتسبيني تاني كدة 

تسنيم : ابتسمت. تؤتؤتؤ. خلاص مش هسيبك. 

أكمل : ايوة بقي هو ده يا قلبي تعاليلي ده انتي وحشاني ......... 


وبعد شهرين كمان أكمل بيلبس ورايح الشركة. وتسنيم بتحضر القهوة وجابتهالو . ووقفة معاه بتحضرلوا اللبس بتاعه . فجأة داخت 

أكمل : قلق وقرب منها. مالك يا سمسمة انتي تعبانة 

تسنيم : بصت لأكمل وملحقتش ترد واغمي عليها 

أكمل : لحقها وشالها. تسنيم . تسنيم . مالك حبيبتي ردي عليا... دادا . دادا تعالي بسرعة ...... 

الحلقة الجاية الاخيرة هنعرف ايه اللي حصل وتوقعوا انتوا بقي


يتبع البارت 31_32_الأخير من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع