القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب غير حياتي البارت 12_13بقلم سلطان زماني في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



البارت الثاني عشر والثالث عشر 💥 بقلم ✍️ سلطان زماني 


بوست ايديها وانا دموعي مغرقه وشي قمت بصيت حواليه 


ملقتش غير أمي قولتلها أنا مش ضعيف يا امي أنا وثقت 


فيها وائمنتها وهي الي قزره خانت الأمانة أنا مش كداب 


والله يا امي دول ناس مش كويسة ميعرفوش ربنا وفوقت 


لنفسي وقولت أنا اي الي بعمله ده وجوز اختي ومرات اخويا  


زمنهم عرفو كنت عايز اقلع جزمتي واضرب نفسي بيها


 جريت ونزلت زاي الاطفال


 مكسوف من الي عملته والي قولته أنا بتصرف كده ليه ركبت 


عربيتي وشايف اخويا وكمان وبابا  بيجرو وبيندهو عليا 


مشيت بسرعه بالعربية مش عايز اوريهم وشي محرج جدا 


منهم وصلت شقتي وانا بركن العربية لقيت اخويا بيفتحلي 


الباب وبابا واقف في مدخل العماره طلعنا وانا ساكت مش 


قادر انطق دخلنا وقعدو وانا دخلت اغير هدومي من الكسوف 

والله مش عايز اطلع طلعت بابا قالي ينفع ياحسن يابني الي عملته ده مش قادر كنت تصبر لما نكون لوحدينا مالك يابني واي الي غيرك كده اول مره ترفع صوتك عليا اول مره تعمل حاجه تزعلني من ساعة ما يحت ع الدنيا قولتله حقك عليا ياحج أنا آسف


 قالي اسف اي وحق اي أنا عايز اعرف مالك 


_ بلاش ياحج أنا الكلام في الموضوع ده بيتعبني اكتر ما انا تعبان 


بابا..الكتمان ياحسن الي وصلك للمرحله الي انت فيها دي 


قول يابني اي الي تعبك فيدتي اي ولازمتي اي لما اكون ع 


قيد الحياة وابني تعبان هتحسها ياحسن لما تخلف وربنا 


يكرمك بعيل لو طولت تديله روحك مش هتبخل عليه بيها 


قول ياحبيبي 


اخويا ..والله ياحسن احنا رحنا بنية الاصلاح مش حابب اني 


بيت اخويا يتخرب ولو انت مكاني هتعمل كده وصدقني لو 


اعرف انك تعبان كده ورافض الصلح أنا عمري ما كنت رحت 


وشوف الي يرضيك والي في رحتك وانا معاك يا اخويا 


_ أنا اتغدر بيا اتخدعت اتظلمت اتلعب بيا من عيلة كاملة 


مفهمش حد يعرف ربنا غير رباب وجوزها ..كدب وغش ومكر 


وضلال عشت فيهم 3 سنين محرمتهاش من حاجه جيت 


علي نفسي كتير وضحيت كتير علشانها كنت بحبها وعمري ما 


فكرت اخونها كل كلامها ليا في الأول طلع كدب وحبها كان 


تمثيل ٣ سنين بتعذب ومكنتش عارف ابعد ولا اسيبها رغم 


اني كنت حاسس وشاكك في تصرفاتها وكان واضح ليا 


إهمالها واستهترها بيا وبمشاعري ومكمل أنا مش عارف انا 


رضيت اصبر واتحمل كل ده ليه وفي الاخر انتو ترحو ويكدبو 


عليكم وانتو تصدقو


بابا..مين قالك أننا صدقنا يابني ..أنا الي مربيك وعارفك اكتر 


من نفسك ..ليه يابني مكنتش بتحكي ليا ولا اخوك اي 


يخليك تصبر وتستحمل كل ده 


_ والله مش عارف قسما بالله معرفش أنا نفسي كنت 


بستغرب اني ليه صابر اتعلقت بيها اوي كان هي مصدر 


سعادتي وفرحي وانبساطي كنت حابب وجودها حتي لو 


بتعذبني كان عندي امل في ربنا اني بعد ما تبقا زوجة وعندها 


بيت تتغير وتبقي احسن ومتغيرتش قولت يمكن مع العشرة 


الطيبة والمعاملة الحسنه تتغير و٣ سنين ضاعوا من عمري 


وكان جزئي اني اطلع مخدوع ومتخان ولعبه كانت بتلعب بيها 


اخويا ..اهدا وصلي علي النبي كل مشكلة وليها حل مفيش راجل بيعيط 


_ أنا راجل وسيد الرجالة هي الي كلبه واصلها واطي متربتش 


علي انها تصون. تحافظ علي شرفها وعلي جوزها العيب مش 


فيا والله 😭


بابا ..يلا يابني هات حاجتك المهمه وتعالي معايا انت كده كده قاعد لوحدك 


_ لا ياحج أنا عايز ابقي لوحدي معلش أنا هرتاح هنا اكتر 


بابا ..خلاص يبقا هبعت اجيب امك ونقعد معاك ع الاقل لحد 


ما تبقي كويس 


_ جهزت حاجتي المهمة ورحت معاهم ودخلت اوضتي وامي 


جت حطت أيدها ع راسي وفضلت ترقيني لحد ما رحت في 


النوم صحيت الصبح لقيت بابا قالي عامل أي دلوقتي قولتله 


احسن الحمد لله وامي دخلت بالفطار وفطرنا بعد ما خلصت 


قالي اي الي يريحك يابني قولتله أطلقها وربنا يقدرني وابعد 


عنها واعرف انساها قالي ده قرارك النهائي


 قولتله اه ياحج 


بابا بعد اذان الظهر نزلت من غير حتي ما اعرف هو رايح فين 


ولما سالت امي قالت مش عارفه لقيت اخويا بيكلمني علي 


اذان العشاء بيقولي انزلي أنا تحت لبست ونزلت 


قالي معاك بطاقتك قولتله اه سالته ليه 


قالي ....يتبع 💥 التفاعل وحش جدا


البارت الثالث عشر  💥 بقلم سلطان زماني 


 لقيت اخويا بيكلمني علي اذان العشاء بيقولي انزلي أنا تحت 


لبست ونزلت قالي معاك بطاقتك


 قولتله اه سالته ليه


 قالي ابوك خلص كل حاجه وهويدا وأبوها وابوك وعمك عند 


الماذون انت بس هترمي يمين الطلاق وخلاص انصدمت 


وبلمت وقلبي بقا يدق جامد اوي وصلنا ونزلت لقتهم كلهم 


قاعدين في المكتب بتاع المأذون لسه بيحكي معايا بابا قاله 


احنا مخلصين كل حاجه أنا مش عايز ابصلها ولا ابص  ليهم 


حاسس اني طفل لسه في حضانه وعملت مشكلة والناظر 


بعت يجيب ولي امري


 المهم طلقتها ب الثلاثه وهي فضلت تصوت وتقولي ل اهلي 


ارتحتو لما خربتو بيتي وقفتو جنبه في خراب بيتي وتدعي 


ع اخواتي البنات اني بيتهم يتخرب وانا اخويا خدني وعمال 


يزق فيا علشان نبعد عنها وسمعها


 بتقول اوعي تكون فاكر أنها خلصت ورحمه النبي لتجيني 


زاحف ياحسن بكره تبوس رجلي ياحسن ركبت عربية اخويا 


ومشينا طول الطريق سرحان ومش منتبه لكلام اخويا سمعه 


بيتكلم بس مش فاهم هو بيقول أي ولا عايز اي عند بيت بابا 


قالي يلا يابني وصلنا ما تنزل قولتله حاضر حاضر ونزلت بابا 


وعمي بعد ساعتين وصلو وندهو عليا وفضلو يكلموني اني 


الحياة موقفتش اني ده كان ابتلاء من الله وانت صبرت 


واتحملت يابني وربنا هيكرمك وهيعوضك خير انا طلعت 


علبة السجاير وولعت سيجاره لقيت عمي بيقولي انت بتشرب 


سجاير ياحسن أنا تنحت وبرقت وبصيت ع ايدي لقيت 


السيجاره قولتلم والله ما اخدت بالي وطفتها بسرعة قالولي 


ادخل ارتاح ولينا قاعده تاني مع بعض قولتله أن شاء الله 


ودخلت اوضتي 


مش مصدق معقول الموضوع طلع بالسهوله دي أنا خلاص 


خلصت منها يعني مفيش هويدا تاني طب أنا قلبي وجعني 


دلوقتي علي فرقها ولا من الي عملته فيا فضلت اكلم نفسي 


رحت في النوم 


مرتاح اوي في بيت بابا قران شغال ٢٤ ساعة وولاد اخواتي ع 


طول في البيت وضحك وهزار ولعب اليوم جميل بس برضو 


عايز اقعد في شقتي اخدت علي الوضع ده وهكون علي 


حريتي اكتر بعد كام شهر رحت اشتريت سرير ودولاب 


وتلاجة وانتريه وغسالة وارتحت نوعا معا لوحدي وبقيت 


اروح ل امي كل اسبوع 


 جوز  رباب كان ديما يكلمني ويجي يزورني


 وعملتله عماره اخوه وكان في بنا شغل ورباب كانت علي تواصل معايا ديما


بعد كام شهر عرفت من جوز رباب أني هويدا هربت وسألت 


البيت مع علاء لما اتقدم ل ابوها ورفضه قولتله ربنا ينتقم 


منها أنا اتحسبنت عليهم كلهم بلله عليك ما تجبلي سيرتهم 


تاني  

امي جت وقالتلي مينفعش حالك كده لازم تتجوز قولتلها أنا 


خلاص يا امي شلت موضوع الجواز ده من دماغي المهم 


فضلت تزن ع وداني علشان الخلفه وانها نفسها تشيل ولادي 


وفقت واختي جبتلي عروسة شفت صورتها عجبتني 


وخطبتها طول فتره الخطوبة متعصب عليها رغم أنها كانت 


هاديه جدا  بس كنت بتلككلها ع اقل حاجه لحد ما حسيت 


اني هظلمها معايا حولت احبها مش عارف حولت كتير 


مقدرتش زاي الي قلبي مفهوش مكان ليها المهم سبتها 


وفضلت كام شهر كاره التعامل مع الستات مش حببهم زاي 


الي في بيني وبينهم تار عداوه حتي مع زمايلي في الشغل أو 

العملاء الي بعملهم شغل وبخلصلهم اوراق بتعامل بعنف 


وعجرفه وقلة ذوق لحد ما قبلت فجر ايوا اسمها فجر


يتبع 💥 رايكم ياحلوين وبدون ملصقات ياريت

البارت الرابع عشر من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع