القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت مش هي دي العروسة كامل بقلم شيماء رمضان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

 


((((( رواية مش دي العروسة  )))))

1 = _هي دي العروسه !!

_اها يبني هي

_مستحيل يا امي مش دي اللي انا اختارتها و مضيت علي عقد الجواز انها تبقي مراتي !

_ازاي بس يبني مش قولتلي عليها و انا قولتلك اسمها و جوزتهالك

_مش هي مش هي يا امي

_طيب فهمني ازاي أو اي اللي حصل تقول انها مش هي

_يا ماما ساعه ما شاورت علي اللي كنت عايزها و دي كانت واقفه جنبها

_اها بس ساعتها قولتلك هي دي قولتلي اها

_بس مش هي دي اللي كنت عايزها

_خلاص يبني مالها دي هي كده خلاص بقت مراتك

_بس انا مبحبهاش هكمل معاها حياتي ازاي

_يبني الجواز قسمه و نصيب ودي برضوا بنت ناس و متربيه

_بس انا عايز التانيه

_اكيد مش نصيبك خلاص بقي ؛انا هنزل تحت وانت ادخل ل مراتك

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

“بصيت ل ماما بصدمه ازاي تتلغبط كده بس لغبطه أدبست في واحده مش عايزها ؛انا جيت الصعيد عشان شغل اتنقلت انا و ماما و لما جيت شوفتها بس مش عارف لي حصل كده .

“دخلت الاوضه عليها لقيتها قاعده رفعت وشها منكرش انها جميله بس للاسف مش هي اللي انا اختارتها

_ازيك يا نورا

_الحمدلله

_انا اسمي حازم

_ما انا عارفه انك حازم

_امممم طيب ادخلي غيري هدومك

_ا اها حاضر هدخل اهو

“هي دخلت وانا فضلت واقف مكاني مش عارف اتصرف ازاي ولا اتقبل الموضوع ازاي ؛اتقبل واحده خلاص بقت مراتي بس انا معرفهاش ولا اعرف عنها حاجه!بعد شويه لقيتها خرجت و قعدت قدامي .

_احضرلك الاكل

_لا يا نورا شكرا انا مش جعان

_م ماشي

_لو جعانه قومي كلي

_لا مش جعانه

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

“سكت شويه وبعدها اتكلمت

_انتي متعلمه يا نورا

ضحكت بتوتر_انت متعرفش اللي هتتچوزها متجوزه ولا لاه

_انتي قلبتي وصعيدي ازاي

_ههه عادي

_ها بقي متعلمه ولا لا

_اها متعلمه معايا بكالوريوس تجاره

_بجد

_اها والله

_كويس بس قليل في الصعيد اللي بيدخل الجامعه دلوقتي

_لا مين قالك كده احنا عندنا في الصعيد ناس كتير بتتعلم و خريجه جامعه

_بس فيه ناس كتير قابلتهم مش متعلمين

_يمكن اللي اتعملت معاهم بس مش هيبقوا كتير برضوا

_ازاي

_يعني هنا نص البلد متعلمه و النص التاني دبلوم و قليل جدا اللي مش متعلم زي اي بلد في مصر كده

_قصدك القاهره مصر!!

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

_هههه لا طبعا ما الصعيد في مصر ؛انا مش بتكلم عن القاهره ما انا فاهمه أن القاهره و الصعيد و كل الاماكن دي كلها مصر انا بتكلم عن بلدنا مصر

_اممم و ياتري شايفه الصعيد ازاي

_الصعيد بلد جميله و فيها حاجات حلوه وانا بحبها ؛بس زي ما فيها مميزات فيها عيوب ؛زي اي مكان

_انتي حبيتي قبل كده يا نورا

_يعني لو حبيت هقولك ؛انت جوزي دلوقتي !!

_لا اتكلمي بصراحه و سيبك من موضوع جوزك دلوقتي انا حابب اتعرف عليكي و تتعرفي عليا قبل ما نكمل حياتنا

_بصراحه حبيت قبل كده

_وهو راح فين

_موجود

_موجود!!!!!

_طيب و هو بيحبك

_مش عارفه أو مش متاكده

_طيب و مقولتلوش لي

_هيجي اليوم و يعرف ل وحده

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

“معرفش ليه حاجه ضايقتني بس انا كنت عايز اعرف معلومات عنها ؛سبتها و طلعت و نمت في اوضه تانيه ؛تاني يوم صحيت علي صوتها بتتكلم بكسوف و هدوء _حازم انت لسه مصحتش

_لا صحيت هي الساعه كام

_الساعه 10

_و سيباني نايم كل ده

_و اي يعني

_انا عندي شغل

بكسوف و صدمه _يوم الصبحيه!

يتبع.....ليصلك الفصل الثانى👇👇👇👇👇


2 = الجزء الثانى (  مش هي دي العروسه !!) تفاعلو

بكسوف و صدمه _يوم الصبحيه!!

_معلش عندي شغل ماما هتطلع عندك دلوقتي تحط الاكل و بعدها تنزل وانا هاجي بعد الشغل

_ولي هي تطلع ما انا هنزلها

_عشان انتي عروسه جديده و كده

_لا ميصحش هي تطلعي و تعب نفسها انا هنزل

_انتي ينفع تنزلي تحت عادي ل ماما

_اها عادي عندنا في الصعيد عادات وتقاليد تخليني انزل ل حماتي و اتعامل معاها كويس دي مامتك

_يعني مش هتقعدي لوحدك بعيد عنها

ابتسمت بلطف و هزت راسها_لا طبعا مستحيل مامتك دي مامتي و مش هينفع اسيبها لوحدها

_بس عندنا في القاهره و

_عندكم عادات غير عادتنا بس انا هنزل لها تبع عادتنا مش عادتكم و بعدين يلا بقي روح شغلك وانا هلبس وانزل .

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

“فعلا هو نزل و انا لبست و نزلت ل حماتي ؛من العادات اللي بحبها في الصعيد أو الإيجابيات اللي في الصعيد أو الأرياف اني هنزل اساعد حماتي ؛ام جوزي واجب عليا أو من إنسانيتي اني انزلها ؛معنديش اي مشكله اساعدها اصل كده كده هيتعمل معايا فيما بعد ؛هلاقي برضوا مرات ابني تنزل و تساعدني ؛هي كده الحياه تعاون ؛نزلت تحت لقيتها واقفه في المطبخ خدت منها الحاجات

_انتي نزلتي لي انتي كمان

_هنزل اساعدك يا ماما

_تساعديني اي انتي عروسه

_و اي يعني هساعدك ؛بس عنك كده ممكن

“فعلا بعدت عني و انا عملت الاكل و سيبته علي النار و طلعت رتبت البيت كده كده مفيش فيه اطفال انه يتبهدل مفيش مع حماتي غير رامي بس في الشغل و بناتها طبعا في القاهره متجوزين ؛بعد كده دخلت قفلت علي الاكل و رتبت المطبخ و قعدت جنب حماتي

_انتي تعبتي نفسك جامد يا نورا

_مفيش تعب ولا حاجه دي حاجات قليله

_طيب يبنتي ربنا يكرمك ؛اطلعي بقي شقتك

_لي كده يا ماما

_كده اطلعي اقعدي فيها براحتك عشان رامي جاي بعد شويه

_ماشي يا ماما

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

“طلعت فوق و شقتي كانت لسه جديده معملتش فيها حاجه صليت و مسكت الموبيل و كلمت حازم واتس

شاهد أيضًا

_هتيجي امتي ؟؟

شاف الرساله ورد عليا بعدها _مين ؟؟

_انا نورا!!انت مش مسجل رقمي ؟؟

رد بعد شويه _لا نسيت اسجله معلش ؛امتي فين

_في الشقه

_نزلتي عند ماما

_اها و قالتلي بعدها اطلعي

_طيب

_هتيجي امتي

_بتسألي لي ؟؟

استغربت وبعدها رديت _عشان الاكل

_اها لا انا باكل في الشغل ؛سلام بقي عشان عندي شغل

“كنت مندهشه جدا من رد فعله النهارده أول يوم بعد فرحنا مفيش بينا اي حاجه او حتي كلام غير قليل و بيتكلم كده لي انا مش فاهماه خالص .

“العصر اذن و صليت و بعد العصر نزلت كملت الاكل و حطيته قدام حماتي و رامي .

_هو حازم مش جاي

_لا يا ماما عنده شغل

_ده النهارده أول يوم في الفرح

_معلش يا ماما عنده شغل

_طيب اقعدي كلي

_هستناه لما يجي و اكل

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

“بعد الاكل خدت الاطباق و رتبت المطبخ و بعد كده حماتي قالتلي اطلعي شقتك

“طلعت و صليت و بعدها مسكت الموبيل اقلب فيه ؛دخلت علي الصور و طلعت صور حازم من علي الموبيل وفجاة



3= الثالث

رواية مش دي العروسة 

“طلعت و صليت و بعدها مسكت الموبيل اقلب فيه ؛دخلت علي الصور و طلعت صور حازم من علي الموبيل ؛كنت بجيب صوره من الفيسبوك ؛اول مره شوفت حازم كان في البلد منكرش انه عجبني جدا و خطف قلبي كمان ؛بعدها استغفرت و مشيت و عرفت أنه متقدملي و بما أن عمي مكنش بيسمح اني أقابله اول اشوفه غير بعد كتب الكتاب عشان هو كان عارفني و جه اتقدم يبقي ملوش لازمه اني اقبله ؛بعد كتب الكتاب جبت صوره من الفيسبوك و حفظتها عندي ؛اسعد يوم في حياتي هو. يوم جوازي من حازم و ربط اسمي ب اسمه فعلا هو احلي يوم في عمري حرفيا ؛بما ان والده كان متوفي من فتره معملناش فرح و كده ؛بس احساس غريب ب يجذبني انه حازم تصرفاته معايا غريبه ؛خرجت من شرودي علي صوت فتح الباب

_نورا

_حمدالله علي السلامه

_الله يسلمك

_اجهزلك اكل

_مش انا قولتلك هاكل في الشغل

_انا قولت انك تغير رايك

_لا انا فعلا كلت في الشغل

_اممم تمام

_انا هدخل انام عشان تعبان جدا

_اوك

“حاسه في تصرفاته بشئ غريب هو ده الجواز اللي كنت بتمناه اعيش معاه !!! عدت ايام واحنا بنفس النظام يروح الشغل و يرجع و مفيش كلام بينا غير قليل وانا اللي كنت بكلمه و كنت بخصص يوم ل ماما في الاسبوع اروحلها اليوم كله غير في نص اليوم اروح اساعدها بعد ما اساعد حماتي و كده كده شقتي مش بقعد فيها كتير

“في يوم يوم صحيت و خطبت عليه كالعاده قام

_صباح الخير.

شاهد أيضًا

_صباح النور

_اي الشنطه دي

_عندي شغل في القاهره

_النهارده !!!

_اها النهارده عايزه حاجه

_لا هتقعد اد اي

_لسه مش عارف

“سبني و مشي وانا بحاول اعدي يمكن شغله كده يمكن عنده ضغوطات ؛نزلت ل حماتي و خلصت كمان و قولتلها هروح ل ماما و معترضتش بصراحه ؛روحت عند ماما ارتحت شويه و قومت ساعدتها مع مرات اخويا ؛كنت ماشيه عشان اروح البيت و لقيت واحده وقفتني

_انتي بقي مرات حازم

_اها انا

_امتي العروسه البدل صح

_عروسه بدل ازاي !!

_انتي مهتعرفيش انه كان عايزني انا و اختارك بالغلط

_انوي اكيد كذابه

يُتبع ..البارت الرابع


4 = الحلقه الرابعه قبل الاخير

رواية مش دي العروسة 

تفاعلو تفاعلو تفاعلو

_انتي مهتعرفيش انه كان عايزني انا و اختارك بالغلط

_انوي اكيد كذابه

_هههههه يبقي اسأليه

“روحت البيت وانا مصدومه طلعت علي شقتي وانا يفتكر معاملته معايا دايما بيبعد يبقي اكيد عشان كده ؛كنت قاعده بعيط و بحاول اتحكم في اعصابي ازاي كده يعني حتي مبيحبنيش ؛كنت بنزل ل حماتي و تسألني مالك اقولها مفيش ؛بعتلي مره علي الوتس و فتحت ومردتش عليه حتي كنت ببعتله مبقتش ابعت ؛قولت ولما يجي هطلب منه أنه يطلقني و يتجوز اللي هو عايزه .حازم

“رجعت قبل ميعادي حسيت أنه فيه حاجه دي مش معاملتها و ضحكها اللي كان بيستفزني ؛روحت لقيت ماما سلمت عليها و عرفت أنها بقت بتطلع علي طول بعد ما تخلص حاجات ماما و اخويا ؛طلعت فوق و فتحت الشقه لقيتها قاعده دبلانه و تحت عيونه اسود روحت عليها

_مالك يا نورا

_انت اتجوزتني لي

فجأتني بسؤلها _اتجوزتك لي ازاي

_اتجوزتني لي يا حازم

_عادي

_لا اتجوزتني بالغلط صح

_مين قالك كده

_ده فعلا صح رد عليا

_مين اللي قالك

_طلقني يا حازم

_بتقولي اي

بعصبيه_بقولك طلقني عشان اريحك مني

_يعني انتي عايزه كده

_اهاا

_حاضر هبقي اطلقك بس ممكن استني لحد خطوبه رامي عشان محدش يحس ب حاجه

شاهد أيضًا

“هزت راسي و دخلت انام ؛صحيت تاني يوم نزلت ل مامتك عشان متحسش بحاجه ؛و مصحتهوش بعد شويه نزل وانا طلعت فوق ؛مامته و قفته

_انت مزعل مراتك يا حازم

_لا يا ماما لي بتقولي كده

_متزعلهاش يبني مراتك بنت اصول مفيش زيها الايام دي ؛وانت مش موجود كانت بتنزل و تعمل كل حاجه حتي بتروح ل امها و كانت بتساعدها دي كانت مش بتاكل غير لما انت تيجي

“فضلت واقف استوعب انا مكنتش بأكل معاها عشان كده خست اظاهر اني غلطت فعلا بعد ما عرفت أن البنت اللي كنت عايزها اتجوزت و قبلت نورا و قالتلها و كمان معاملتها ل جوزها و امها و حشه جدا مش زي نورا خالص .

“طلعت فوق لقيتها قاعده و كانت هتدخل بس مسكت أيدها ؛بعدها حسيت برعشت ايدها

_استني

من غير ما تلف وشها _نعم

_انتي مش هتاكلي

_لا كل لوحدك

_هناكل مع بعض

_بعد اذنك اتعامل معايا بحدود

“سابتني ودخلت وانا قولت لازم اصالحها اكيد مش هلاقي زيها وحتي مش هتلاقي زي اهتمامها و شقاوتها و سؤالها عني ؛هي اول واحده قلبي دقلها .

“خدت الاكل و دخلت عندها

_يلا كلي

_اطلع بره

_لا مش هطلع يلا كلي

_مش هاكل

ملحوظه 

الفصل الاخير هيصل للناس المتابعين البيدج ده



5 = الاخيـــــــــــــــــــــــر

مسك الاكل و اكلها ب أيده غصب عنها كانت الاول بتعاند و بعدها استسلمت ل اكلي ؛بعد شويه نزلت حضرت الاكل ل ماما و طلعت بعدها و ماما قالتلها هي هتكمل ؛طلعت لقتني حطيت لبسي في الأوضه و نائم علي السرير

_انت بتعمل اي

_هعمل اي يعني هنام

_دي اوضتي اطلع بره

_انا هنام هنا مليش دعوه

_خلاص انا هطلع

“لسه كنت همشي شدني من ايدي و فعت جنبه علي السرير

_انتي بتعملي اي

اتوترت _هنام في الاوضه التانيه ابعد يا حازم

همس _تؤتؤ هتنامي جنبي

_بعد اذنك اتكلم معايا بحدود وسع

_حدود مع مراتي ازاي

_انت هطلقني

_مش هطلقك

_لا هطلقني و تروح ل حبيبه القلب طلقني يا حازم

_خلاص نامي و هطلقك بكره جامد اوي

_بس

_شششششش نامي

“باس راسي و نام قومت تاني يوم لقيته جهز اكل و حطه جنبي

_قومي يلي عشان ناكل

_مش هاكل

_مش بمزاجك

_لا بمزاجي انا هنزل ل ماما تحت

_انا و ماما خلصنا تحت من بدري يلا كلي

_هزل و

_ششش كلي يلي

شاهد أيضًا

“قعد يأكلني و انا مستغربه و كان بيبصلي و للاسف قلبي المهزا كان بيدق ؛بعدت بعيد

_انا شبعت

“باسني في خدي وانا اتصدمت وهو ضحك

_بالهنا و الشفا

“دخل المطبخ وانا قولت ف دماغي ده اكيد بيستغلني وبعدها يطلقني ؛طلع من المطبخ

_هطلقني امتي

_انابحك                                                        

_لا هطلقني و انت بتقول اي

_انا بحبك يا نورا

_انت بتكدب عليا يا حازم انت بتحب ا

_والله بحبك انتي ممكن التانيه تكون اعجاب بس راح انا حبيتك انتي و مفيش في قلبي غيرك

_احلف مش هطلقني

ضحك_والله ما هطلقك انا بحبك

كمل بغيره _ولا انتي بتحبي حد تاني من قبل الجواز

_اها بحب

_هو مين ده و انا هموته و

_بحبك انت

_هموته و …قولتي اي

_بحبك انت من اول مره شوفتك فيها وانت دخلت قلبي .

حضني _وانا بعشقك يا نورا

بعد خمسه و عشرين سنه بنحتفل ب اول مولود ل ابني اسر معايا في البيت بعد وفاه حماتي جت مرات ابني بتعملني بفضل ربنا نفس المعامله و مبتسبنيش بعيد عن العادات والتقاليد

حازم_ النهارده بحتفل علي مرور خمسه و عشرين سنه من جوازي من مراتي حبيبتي و عشقي الوحيد اللي بيها ربنا رزقنا ب اجمل عيله

و سندي و دعمي ليها واحتفال ب الروايه اللي عملتها ليها و باسمها

_وانا بعشقك

تمت.....



تعليقات

التنقل السريع