((((( رواية مش دي العروسة )))))
1 = _هي دي العروسه !!
_اها يبني هي
_مستحيل يا امي مش دي اللي انا اختارتها و مضيت علي عقد الجواز انها تبقي مراتي !
_ازاي بس يبني مش قولتلي عليها و انا قولتلك اسمها و جوزتهالك
_مش هي مش هي يا امي
_طيب فهمني ازاي أو اي اللي حصل تقول انها مش هي
_يا ماما ساعه ما شاورت علي اللي كنت عايزها و دي كانت واقفه جنبها
_اها بس ساعتها قولتلك هي دي قولتلي اها
_بس مش هي دي اللي كنت عايزها
_خلاص يبني مالها دي هي كده خلاص بقت مراتك
_بس انا مبحبهاش هكمل معاها حياتي ازاي
_يبني الجواز قسمه و نصيب ودي برضوا بنت ناس و متربيه
_بس انا عايز التانيه
_اكيد مش نصيبك خلاص بقي ؛انا هنزل تحت وانت ادخل ل مراتك
“بصيت ل ماما بصدمه ازاي تتلغبط كده بس لغبطه أدبست في واحده مش عايزها ؛انا جيت الصعيد عشان شغل اتنقلت انا و ماما و لما جيت شوفتها بس مش عارف لي حصل كده .
“دخلت الاوضه عليها لقيتها قاعده رفعت وشها منكرش انها جميله بس للاسف مش هي اللي انا اختارتها
_ازيك يا نورا
_الحمدلله
_انا اسمي حازم
_ما انا عارفه انك حازم
_امممم طيب ادخلي غيري هدومك
_ا اها حاضر هدخل اهو
“هي دخلت وانا فضلت واقف مكاني مش عارف اتصرف ازاي ولا اتقبل الموضوع ازاي ؛اتقبل واحده خلاص بقت مراتي بس انا معرفهاش ولا اعرف عنها حاجه!بعد شويه لقيتها خرجت و قعدت قدامي .
_احضرلك الاكل
_لا يا نورا شكرا انا مش جعان
_م ماشي
_لو جعانه قومي كلي
_لا مش جعانه
.
“سكت شويه وبعدها اتكلمت
_انتي متعلمه يا نورا
ضحكت بتوتر_انت متعرفش اللي هتتچوزها متجوزه ولا لاه
_انتي قلبتي وصعيدي ازاي
_ههه عادي
_ها بقي متعلمه ولا لا
_اها متعلمه معايا بكالوريوس تجاره
_بجد
_اها والله
_كويس بس قليل في الصعيد اللي بيدخل الجامعه دلوقتي
_لا مين قالك كده احنا عندنا في الصعيد ناس كتير بتتعلم و خريجه جامعه
_بس فيه ناس كتير قابلتهم مش متعلمين
_يمكن اللي اتعملت معاهم بس مش هيبقوا كتير برضوا
_ازاي
_يعني هنا نص البلد متعلمه و النص التاني دبلوم و قليل جدا اللي مش متعلم زي اي بلد في مصر كده
_قصدك القاهره مصر!!
_هههه لا طبعا ما الصعيد في مصر ؛انا مش بتكلم عن القاهره ما انا فاهمه أن القاهره و الصعيد و كل الاماكن دي كلها مصر انا بتكلم عن بلدنا مصر
_اممم و ياتري شايفه الصعيد ازاي
_الصعيد بلد جميله و فيها حاجات حلوه وانا بحبها ؛بس زي ما فيها مميزات فيها عيوب ؛زي اي مكان
_انتي حبيتي قبل كده يا نورا
_يعني لو حبيت هقولك ؛انت جوزي دلوقتي !!
_لا اتكلمي بصراحه و سيبك من موضوع جوزك دلوقتي انا حابب اتعرف عليكي و تتعرفي عليا قبل ما نكمل حياتنا
_بصراحه حبيت قبل كده
_وهو راح فين
_موجود
_موجود!!!!!
_طيب و هو بيحبك
_مش عارفه أو مش متاكده
_طيب و مقولتلوش لي
_هيجي اليوم و يعرف ل وحده
“معرفش ليه حاجه ضايقتني بس انا كنت عايز اعرف معلومات عنها ؛سبتها و طلعت و نمت في اوضه تانيه ؛تاني يوم صحيت علي صوتها بتتكلم بكسوف و هدوء _حازم انت لسه مصحتش
_لا صحيت هي الساعه كام
_الساعه 10
_و سيباني نايم كل ده
_و اي يعني
_انا عندي شغل
بكسوف و صدمه _يوم الصبحيه!
يتبع.....ليصلك الفصل الثانى👇👇👇👇👇
2 = الجزء الثانى ( مش هي دي العروسه !!) تفاعلو
بكسوف و صدمه _يوم الصبحيه!!
_معلش عندي شغل ماما هتطلع عندك دلوقتي تحط الاكل و بعدها تنزل وانا هاجي بعد الشغل
_ولي هي تطلع ما انا هنزلها
_عشان انتي عروسه جديده و كده
_لا ميصحش هي تطلعي و تعب نفسها انا هنزل
_انتي ينفع تنزلي تحت عادي ل ماما
_اها عادي عندنا في الصعيد عادات وتقاليد تخليني انزل ل حماتي و اتعامل معاها كويس دي مامتك
_يعني مش هتقعدي لوحدك بعيد عنها
ابتسمت بلطف و هزت راسها_لا طبعا مستحيل مامتك دي مامتي و مش هينفع اسيبها لوحدها
_بس عندنا في القاهره و
_عندكم عادات غير عادتنا بس انا هنزل لها تبع عادتنا مش عادتكم و بعدين يلا بقي روح شغلك وانا هلبس وانزل .
“فعلا هو نزل و انا لبست و نزلت ل حماتي ؛من العادات اللي بحبها في الصعيد أو الإيجابيات اللي في الصعيد أو الأرياف اني هنزل اساعد حماتي ؛ام جوزي واجب عليا أو من إنسانيتي اني انزلها ؛معنديش اي مشكله اساعدها اصل كده كده هيتعمل معايا فيما بعد ؛هلاقي برضوا مرات ابني تنزل و تساعدني ؛هي كده الحياه تعاون ؛نزلت تحت لقيتها واقفه في المطبخ خدت منها الحاجات
_انتي نزلتي لي انتي كمان
_هنزل اساعدك يا ماما
_تساعديني اي انتي عروسه
_و اي يعني هساعدك ؛بس عنك كده ممكن
“فعلا بعدت عني و انا عملت الاكل و سيبته علي النار و طلعت رتبت البيت كده كده مفيش فيه اطفال انه يتبهدل مفيش مع حماتي غير رامي بس في الشغل و بناتها طبعا في القاهره متجوزين ؛بعد كده دخلت قفلت علي الاكل و رتبت المطبخ و قعدت جنب حماتي
_انتي تعبتي نفسك جامد يا نورا
_مفيش تعب ولا حاجه دي حاجات قليله
_طيب يبنتي ربنا يكرمك ؛اطلعي بقي شقتك
_لي كده يا ماما
_كده اطلعي اقعدي فيها براحتك عشان رامي جاي بعد شويه
_ماشي يا ماما
“طلعت فوق و شقتي كانت لسه جديده معملتش فيها حاجه صليت و مسكت الموبيل و كلمت حازم واتس
شاهد أيضًا
_هتيجي امتي ؟؟
شاف الرساله ورد عليا بعدها _مين ؟؟
_انا نورا!!انت مش مسجل رقمي ؟؟
رد بعد شويه _لا نسيت اسجله معلش ؛امتي فين
_في الشقه
_نزلتي عند ماما
_اها و قالتلي بعدها اطلعي
_طيب
_هتيجي امتي
_بتسألي لي ؟؟
استغربت وبعدها رديت _عشان الاكل
_اها لا انا باكل في الشغل ؛سلام بقي عشان عندي شغل
“كنت مندهشه جدا من رد فعله النهارده أول يوم بعد فرحنا مفيش بينا اي حاجه او حتي كلام غير قليل و بيتكلم كده لي انا مش فاهماه خالص .
“العصر اذن و صليت و بعد العصر نزلت كملت الاكل و حطيته قدام حماتي و رامي .
_هو حازم مش جاي
_لا يا ماما عنده شغل
_ده النهارده أول يوم في الفرح
_معلش يا ماما عنده شغل
_طيب اقعدي كلي
_هستناه لما يجي و اكل
.
“بعد الاكل خدت الاطباق و رتبت المطبخ و بعد كده حماتي قالتلي اطلعي شقتك
“طلعت و صليت و بعدها مسكت الموبيل اقلب فيه ؛دخلت علي الصور و طلعت صور حازم من علي الموبيل وفجاة
3= الثالث
رواية مش دي العروسة
“طلعت و صليت و بعدها مسكت الموبيل اقلب فيه ؛دخلت علي الصور و طلعت صور حازم من علي الموبيل ؛كنت بجيب صوره من الفيسبوك ؛اول مره شوفت حازم كان في البلد منكرش انه عجبني جدا و خطف قلبي كمان ؛بعدها استغفرت و مشيت و عرفت أنه متقدملي و بما أن عمي مكنش بيسمح اني أقابله اول اشوفه غير بعد كتب الكتاب عشان هو كان عارفني و جه اتقدم يبقي ملوش لازمه اني اقبله ؛بعد كتب الكتاب جبت صوره من الفيسبوك و حفظتها عندي ؛اسعد يوم في حياتي هو. يوم جوازي من حازم و ربط اسمي ب اسمه فعلا هو احلي يوم في عمري حرفيا ؛بما ان والده كان متوفي من فتره معملناش فرح و كده ؛بس احساس غريب ب يجذبني انه حازم تصرفاته معايا غريبه ؛خرجت من شرودي علي صوت فتح الباب
_نورا
_حمدالله علي السلامه
_الله يسلمك
_اجهزلك اكل
_مش انا قولتلك هاكل في الشغل
_انا قولت انك تغير رايك
_لا انا فعلا كلت في الشغل
_اممم تمام
_انا هدخل انام عشان تعبان جدا
_اوك
“حاسه في تصرفاته بشئ غريب هو ده الجواز اللي كنت بتمناه اعيش معاه !!! عدت ايام واحنا بنفس النظام يروح الشغل و يرجع و مفيش كلام بينا غير قليل وانا اللي كنت بكلمه و كنت بخصص يوم ل ماما في الاسبوع اروحلها اليوم كله غير في نص اليوم اروح اساعدها بعد ما اساعد حماتي و كده كده شقتي مش بقعد فيها كتير
“في يوم يوم صحيت و خطبت عليه كالعاده قام
_صباح الخير.
شاهد أيضًا
_صباح النور
_اي الشنطه دي
_عندي شغل في القاهره
_النهارده !!!
_اها النهارده عايزه حاجه
_لا هتقعد اد اي
_لسه مش عارف
“سبني و مشي وانا بحاول اعدي يمكن شغله كده يمكن عنده ضغوطات ؛نزلت ل حماتي و خلصت كمان و قولتلها هروح ل ماما و معترضتش بصراحه ؛روحت عند ماما ارتحت شويه و قومت ساعدتها مع مرات اخويا ؛كنت ماشيه عشان اروح البيت و لقيت واحده وقفتني
_انتي بقي مرات حازم
_اها انا
_امتي العروسه البدل صح
_عروسه بدل ازاي !!
_انتي مهتعرفيش انه كان عايزني انا و اختارك بالغلط
_انوي اكيد كذابه
يُتبع ..البارت الرابع
4 = الحلقه الرابعه قبل الاخير
رواية مش دي العروسة
تفاعلو تفاعلو تفاعلو
_انتي مهتعرفيش انه كان عايزني انا و اختارك بالغلط
_انوي اكيد كذابه
_هههههه يبقي اسأليه
“روحت البيت وانا مصدومه طلعت علي شقتي وانا يفتكر معاملته معايا دايما بيبعد يبقي اكيد عشان كده ؛كنت قاعده بعيط و بحاول اتحكم في اعصابي ازاي كده يعني حتي مبيحبنيش ؛كنت بنزل ل حماتي و تسألني مالك اقولها مفيش ؛بعتلي مره علي الوتس و فتحت ومردتش عليه حتي كنت ببعتله مبقتش ابعت ؛قولت ولما يجي هطلب منه أنه يطلقني و يتجوز اللي هو عايزه .حازم
“رجعت قبل ميعادي حسيت أنه فيه حاجه دي مش معاملتها و ضحكها اللي كان بيستفزني ؛روحت لقيت ماما سلمت عليها و عرفت أنها بقت بتطلع علي طول بعد ما تخلص حاجات ماما و اخويا ؛طلعت فوق و فتحت الشقه لقيتها قاعده دبلانه و تحت عيونه اسود روحت عليها
_مالك يا نورا
_انت اتجوزتني لي
فجأتني بسؤلها _اتجوزتك لي ازاي
_اتجوزتني لي يا حازم
_عادي
_لا اتجوزتني بالغلط صح
_مين قالك كده
_ده فعلا صح رد عليا
_مين اللي قالك
_طلقني يا حازم
_بتقولي اي
بعصبيه_بقولك طلقني عشان اريحك مني
_يعني انتي عايزه كده
_اهاا
_حاضر هبقي اطلقك بس ممكن استني لحد خطوبه رامي عشان محدش يحس ب حاجه
شاهد أيضًا
“هزت راسي و دخلت انام ؛صحيت تاني يوم نزلت ل مامتك عشان متحسش بحاجه ؛و مصحتهوش بعد شويه نزل وانا طلعت فوق ؛مامته و قفته
_انت مزعل مراتك يا حازم
_لا يا ماما لي بتقولي كده
_متزعلهاش يبني مراتك بنت اصول مفيش زيها الايام دي ؛وانت مش موجود كانت بتنزل و تعمل كل حاجه حتي بتروح ل امها و كانت بتساعدها دي كانت مش بتاكل غير لما انت تيجي
“فضلت واقف استوعب انا مكنتش بأكل معاها عشان كده خست اظاهر اني غلطت فعلا بعد ما عرفت أن البنت اللي كنت عايزها اتجوزت و قبلت نورا و قالتلها و كمان معاملتها ل جوزها و امها و حشه جدا مش زي نورا خالص .
“طلعت فوق لقيتها قاعده و كانت هتدخل بس مسكت أيدها ؛بعدها حسيت برعشت ايدها
_استني
من غير ما تلف وشها _نعم
_انتي مش هتاكلي
_لا كل لوحدك
_هناكل مع بعض
_بعد اذنك اتعامل معايا بحدود
“سابتني ودخلت وانا قولت لازم اصالحها اكيد مش هلاقي زيها وحتي مش هتلاقي زي اهتمامها و شقاوتها و سؤالها عني ؛هي اول واحده قلبي دقلها .
“خدت الاكل و دخلت عندها
_يلا كلي
_اطلع بره
_لا مش هطلع يلا كلي
_مش هاكل
ملحوظه
الفصل الاخير هيصل للناس المتابعين البيدج ده
5 = الاخيـــــــــــــــــــــــر
مسك الاكل و اكلها ب أيده غصب عنها كانت الاول بتعاند و بعدها استسلمت ل اكلي ؛بعد شويه نزلت حضرت الاكل ل ماما و طلعت بعدها و ماما قالتلها هي هتكمل ؛طلعت لقتني حطيت لبسي في الأوضه و نائم علي السرير
_انت بتعمل اي
_هعمل اي يعني هنام
_دي اوضتي اطلع بره
_انا هنام هنا مليش دعوه
_خلاص انا هطلع
“لسه كنت همشي شدني من ايدي و فعت جنبه علي السرير
_انتي بتعملي اي
اتوترت _هنام في الاوضه التانيه ابعد يا حازم
همس _تؤتؤ هتنامي جنبي
_بعد اذنك اتكلم معايا بحدود وسع
_حدود مع مراتي ازاي
_انت هطلقني
_مش هطلقك
_لا هطلقني و تروح ل حبيبه القلب طلقني يا حازم
_خلاص نامي و هطلقك بكره جامد اوي
_بس
_شششششش نامي
“باس راسي و نام قومت تاني يوم لقيته جهز اكل و حطه جنبي
_قومي يلي عشان ناكل
_مش هاكل
_مش بمزاجك
_لا بمزاجي انا هنزل ل ماما تحت
_انا و ماما خلصنا تحت من بدري يلا كلي
_هزل و
_ششش كلي يلي
شاهد أيضًا
“قعد يأكلني و انا مستغربه و كان بيبصلي و للاسف قلبي المهزا كان بيدق ؛بعدت بعيد
_انا شبعت
“باسني في خدي وانا اتصدمت وهو ضحك
_بالهنا و الشفا
“دخل المطبخ وانا قولت ف دماغي ده اكيد بيستغلني وبعدها يطلقني ؛طلع من المطبخ
_هطلقني امتي
_انابحك
_لا هطلقني و انت بتقول اي
_انا بحبك يا نورا
_انت بتكدب عليا يا حازم انت بتحب ا
_والله بحبك انتي ممكن التانيه تكون اعجاب بس راح انا حبيتك انتي و مفيش في قلبي غيرك
_احلف مش هطلقني
ضحك_والله ما هطلقك انا بحبك
كمل بغيره _ولا انتي بتحبي حد تاني من قبل الجواز
_اها بحب
_هو مين ده و انا هموته و
_بحبك انت
_هموته و …قولتي اي
_بحبك انت من اول مره شوفتك فيها وانت دخلت قلبي .
حضني _وانا بعشقك يا نورا
بعد خمسه و عشرين سنه بنحتفل ب اول مولود ل ابني اسر معايا في البيت بعد وفاه حماتي جت مرات ابني بتعملني بفضل ربنا نفس المعامله و مبتسبنيش بعيد عن العادات والتقاليد
حازم_ النهارده بحتفل علي مرور خمسه و عشرين سنه من جوازي من مراتي حبيبتي و عشقي الوحيد اللي بيها ربنا رزقنا ب اجمل عيله
و سندي و دعمي ليها واحتفال ب الروايه اللي عملتها ليها و باسمها
_وانا بعشقك
تمت.....
تعليقات
إرسال تعليق