القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زوجة ابن الأصول البارت 1_2_3_4_5بقلم ملك ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


وقفت وهي بتبكي وقالتله 

عليا: ارجوك ما تسبنيش يا كريم انا بحبك 


بصلها بجمود وقالها : خلاص يا عليا انا خطبت واحده تانيه وهي بتحبني برضه


بصتله بحزن وهي مش مصدقه انه ممكن يسيبها بالسهوله دي وقالتله: عمرها ما هتحبك ادي مفيش اي واحده في الدنيا هتحبك ادي 


كريم بسخريه: بس انتي ظروفك وحشه يا عليا احنا بقالنا اكتر من ٣ سنين مخطوبين وانتي مش قادرة تجهزي نفسك لحد دلوقتي


بكت عليا اكتر وقالتله: بس انت عارف ظروفي من الاول يا كريم وعارف ان بابا تعبان من بعد وفاة ماما وانا الا بشتغل وبصرف علي البيت وعلي علاجه بعد مالشركه الا كان بيشتغل فيها رافضوا يصرفوا له معاش او اي تعويض وكمان بجهز نفسي ومامتك طلبه مني حاجات في الجهاز بتاعي كتير مع اني ماطلبتش منك اي حاجه وكنت دايما راضيه بأي حاجه تجبها او تعملها


رد كريم ببرود: خلاص يا عليا احنا موضوعنا انتهى وملوش لازمه الكلام دا وعلي فكرة خطيبتي الجديده عندها كل حاجه جاهزه وان شاءالله فرحنا هيبقى قريب اوي عقبالك


بصتله عليا بحزن وبدأت تفهم ان خلاص مفيش فايده ووقفت وقالتله: خلاص يا كريم ربنا يوفقك معاها 


وكانت هتمشي لكنه وقفها وقالها: استني يا عليا انا عايز الشبكه الا في ايدك لان محتاج فلوسها في الفرح


بصتله بصدمه واستحقار وخلعت الدبله والخاتم الا كانوا في ايديها ورمتهم في وشه ومشيت وهي بتبكي بشده


****************

بعد شهرين..

رجعت عليا من شغلها ودخلت شقتهم وهي بتنادي علي والدها زي ما اتعودت كل يوم والغريب ان والدها ماخرجش يرد عليها بمرح زي كل يوم ودخلت غرفته لقته بيصلي وساجد بخشوع ابتسمت عليا وخرجت غيرت هدومها ورجعت تاني لوالدها لقته لسه ساجد ومتحركش من مكانه قربت منه وحطت اديها عليه بهدوء وهي بتنطق اسمه ومع اول لمسه من عليا وقع والدها علي الارض واتصدمت عليا وقربت منه اكتر وهي بتهز فيه وبتكلمه لكن والدها مابينطقش ولا بيتحرك صرخت بكل صوتها وجريت علي باب شقتهم وفتحته وخبطت بخوف علي جارتهم الا خرجت بفزع وسألتها بقلق ايه الا حصل و ردت عليها عليا وهي بتبكي وقالتلها ان والدها مش بيرد عليها وهي مش عارفه تعمل ايه وجريت معاها جراتها ودخلو عند والد عليا وبصت عليه جارتهم وبصت ل عليا وقالتلها البقاءلله يا حبيبتي والدك تعيشي انتي


صرخت عليا بجنون وهي مش مصدقه انها بقت في الدنيا لوحدها من غير اب ولا ام�


*************

بعد اسبوع من وفاة والد عليا كانت قاعده بتبكي لوحدها ولقت الباب خبط وراحت فتحت لقت كريم في وشها وبيعزيها وفضلت واقفه علي الباب وهو واقف قدامها وماسمحتلوش بالدخول


كريم: البقاءلله يا عليا معلش انا لسه عارف النهارده


عليا بحزن: شكرا يا كريم ماكنش له لازمه تتعب نفسك وتيجي تعزيني


كريم: ازاي بس يا عليا انتي ماتعرفيش غلاوتك عندي اد ايه 


عليا بهدوء: ملوش لازمه الكلام دا يا كريم وشكرا علي تعبك عن اذنك 


وكانت هتقفل الباب لكنه حط ايده ومنعها 


عليا بغضب: في ايه يا كريم انت مش جيت عزيت وخلاص سعيكم مشكور


كريم: عليا انا بحبك وانتي بتحبيني وبموت والدك احنا مشكلتنا اتحلت وانا ممكن اتجوزك هنا في شقة والدك 


= بس قبل ماتتجوزها لازم تخطبها مني الاول

قالها شخص واقف خلف كريم وكان باين عليه الثراء وكان بيتكلم بقوة وثقه


عليا بزهول: حضرتك مين ؟!!


= اشوف الاول موضوع الاستاذ دا واقولك انا مين

كريم بغضب: لا معلش انا كمان عايز اعرف مين الباشا 

= عايز تعرف بصفتك ايه


كريم: بصفتي هتجوز عليا


ابتسم الشخص دا وقاله

=تتجوزها ازاي وهي متجوزه


عليا بصدمه: بس انا مش متجوزه


خرج ورقه ورفعها قدام عنيها وكانت قسيمة زواج بين ( عليا محمود و زين الشافعي ) 


بصتله عليا بصدمه وقالتله


عليا: مين زين الشافعي


ابتسم بسخريه وقالها


= انا زين الشافعي جوزك 


اتصدمت وسألته ازاي قالها ندخل جوا ونتكلم وبص ل كريم وقاله سعيكم مشكور ودخل مع عليا وقفل الباب في وش كريم 


دخلت عليا وهي بتبصله بغضب وقالتله: ادينا داخلنا ممكن حضرتك تقولي انت جوزي ازاي


وقف زين يبصلها ويبص للشقه وكأنه بيقيم كل حاجه حواليه وقالها ببرود: جوزك شرعي طبعا 


اتغاظت عليا من غروره الزايد دا وقالتله بغيظ: ازاي وانا معرفش 


رد عليها ببساطه: طلبتك من والدك وهو وافق وكتبنا الكتاب


اتصدمت عليا من البساطه الا هو بيتكلم بيها وكأنها حاجه طبيعيه انه يتجوزها بدون علمها وقالتله بدهشه: ازاي وامتى الكلام دا ؟


بدأ زين يحكيلها الا حصل بهدوء: من حوالي شهر والدك جالي وطلب مني مكفأت نهاية خدمته عندنا في الشركه


سألته عليا: هو انت صاحب الشركه الا بابا كان بيشتغل فيها ورافضتوا تعترفوا انه له حق عندكم


رد عليها زين: دي شركات جدي وانا لسه راجع مصر من حوالي 6 شهور وانا الا مسكت الشركات ومكنتش اعرف موضوع والدك غير لما جالي وطلب مني المساعده وقالي علي خطيبك الندل الا سابك عشان ظروفكم الصعبه


اتحرجت عليا انه عارف موضوع خطيبها دا وقالتله: وازاي بابا يحكيلك حاجه زي دي


رد عليها زين بتأكيد: عشان بيحبك ومش عايز يشوفك حزينه 


عليا بدهشه: طب وانت اتجوزتني ليه


ابتسم زين بسخريه وقالها: بصراحه دا موضوع شخصي يعني جدي بيزن عليا في موضوع الجواز عشان استقر هنا في مصر وانا لما عرفت ظروفك فكرت اتجوزك وارتاح من زن جدي


انفعلت عليا من كلامه وقالتله: وازاي بابا وافق علي حاجه زي كدا


زين : ما انا ماقولتش ل باباكي كدا طبعا 


بصتله عليا بعمق وقالتله: علي فكره انت جرئ اوي


رد زين ببرود: قصدك صريح


وقفت عليا تبصله وهي بتحاول تفهم هو عايز منها ايه بالظبط ومستغربه ازاي والدها وافق عليه وسالته: وبابا وافق ازاي وليه مقاليش


رد زين بتأكيد: ممكن كان مستني الوقت المناسب وماتقلقيش انا امنت مستقبلك وكتبتلك شقه باسمك وحطتلك مبلغ محترم في البنك يعني بمعنى اصح انا اشتريتك


•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

تفاعل قوي عشان اكمل�

بقلم ملك ابراهيم


البارت الثاني 👑👑


بصتله عليا بعمق وقالتله: علي فكره انت جرئ اوي


رد زين ببرود: قصدك صريح


وقفت عليا تبصله وهي بتحاول تفهم هو عايز منها ايه بالظبط ومستغربه ازاي والدها وافق عليه وسالته: وبابا وافق ازاي وليه مقاليش


رد زين بتأكيد: ممكن كان مستني الوقت المناسب وماتقلقيش انا امنت مستقبلك وكتبتلك شقه باسمك وحطتلك مبلغ محترم في البنك يعني بمعنى اصح انا اشتريتك


اتجننت عليا من كلامه وردت عليه بعنف: بس انا مش للبيع عشان تشتريني ومستحيل بابا يوافق انه يجوزني بالطريقه دي


بصلها زين من فوق لتحت بسخريه وقالها: والدك اكيد كان عارف انه لو مجوزكيش بالطريقه دي عمرك مكنتي هتتجوزي ولا بعد 100 سنه


فهمت عليا سخريته منها ومن ظروفها وقالتله بقوة: ومين قالك اصلا ان انا عايزه اتجوز ..اطمن انا كر;!;!?هت الجواز والرجاله ك لهم عموما


ضحك زين وقالها ببرود: وانا ميهمنيش الكلام دا ، انا اتجوزتك لهدف ..واول ما اوصل لهدفي هطلقك علي طول ..ماهو مش اي واحده تبقى زوجة زين الشافعي بالساهل كدا


اتغاظت جدا من كلامه ومن سخريته منها وانه شايفها اقل من انها تكون زوجة ليه وردت عليه بغضب وانفعال: وانا مستحيل اوافق اني اكون زوجة لواحد زيك واتفضل بعد اذنك من غير مطرود ومتنساش تطلقني قبل ماتمشي


بصلها زين بتحذير وقالها: موضوع الطلاق دا تنسيه خالص ..انا طلاق مش هطلق قبل ما اوصل لل انا اتجوزتك عشانه ومتفكريش ان انا اتجوزتك واقع في حبك ولا حاجه 


بصتله عليا بزهول من كلامه الجارح وسمعته بيكمل كلامه وقالها: علي فكرة انا متجوز وبحب مراتي 


صرخت عليا بصدمه كبيره جدا وقالتله: نهارك اسود انت كمان متجوز ؟!!!..


رد زين بتأكيد: ايوا متجوز وبحب مراتي ومستحيل اخونها او ابص لأي واحده غيرها


عليا بنرفزه: ولما انت متجوز وبتحب مراتك اومال اتجوزتني انا ليه


رد عليها ببساطه: لان مراتي امريكيه و اتجوزتها وانا عايش بره مصر ولما رجعت كنت هبلغ جدي بس لقيته بيفاجأني انه عايز يجوزني بنت رجل اعمال صحبه ولما انا رفضت وقولتله اني بحب بنت امريكيه رفض هو كمان وقال انه مش هيقبل ان تكون ام احفاده اجنبيه وان لازم ام احفاده تكون مصريه


ردت عليا بسخريه وقالتله: والله .. وطبعا حضرتك بقى فكرت تتجوزله بنت مصريه تجبله الاحفاد الا جدك عايزهم صح ؟ ..


زين باعتراض علي كلامها: لأ طبعا انا قولتلك اني مستحيل ابص لواحده تانيه غير مراتي يبقى هتخلفى مني ازاي وانا عمري ما هفكر المسك اصلا


عليا حرفيا كانت هتتجن من بروده واهانته ليها ول أنوثتها وقالتله بعنف: ومين قالك اصلا ان انا ممكن اوفق اني اتجوزك واخلف منك بالطريقه دي


ابتسم زين برضا وقالها : يبقى احنا كدا متفقين


عليا بدهشه: متفقين علي ايه بالظبط ؟


شرحلها زين اكتر: من الاخر كدا انا مش عايز اتجوز اي بنت غير مراتي ولما عرفت ظروفك فكرت اتجوزك ونمثل علي جدي اننا متجوزين وانا افضل مع مراتي زي ما انا من غير ماحد يعرف ونعيش كل واحد في حياته عادي لحد ما جدي يموت وكل واحد فينا يروح لحاله


بصتله عليا بصدمه وهي بتفكر ازاي هو انسان بارد وتفكيره كله في نفسه هو وبس كدا ..لا مستحيل تقبل تشاركه في كدبه زي دي ..واخدت عليا القرار و زاد اصرارها علي الرفض وقالتله بقوة: وانا مش موافقه واتفضل بعد اذنك طلقني ولو مطلقتنيش انا هرفع عليك قضية خلع


وقف زين بغرور وثقه وخرج الكارت الخاص بيه ومد ايده بالكارت وقالها: طب خدي الكارت بتاعي فيه كل تليفوناتي وهسيبك تفكري اسبوع مش اكتر من كدا .. سلام


وقفت عليا وهي بتبصله بغضب وقطعت الكارت ورمته علي الارض وقالتله: انا مستحيل اغير رأي وهتطلقني


ضحك بسخريه وهو بيبص علي الكارت بتاعه وهو علي الارض وبصلها لأخر مرة وخرج من شقتها وقفل الباب وراه بعنف


وقفت عليا وهي حسه ان قوتها بتنهار وحسه برعشه قويه جدا في جسمها كله ومش مصدقه ان والدها ممكن يوافق يجوزها واحد مغرور وبارد زي دا .. ودخلت غرفة والدها وبدأت تبحث في حاجته ولقت قدامها صندوق صغير واخدته وقعدت علي السرير وفتحته بهدوء ولقت فيه صورها وهي صغيره وصور بتجمع باباها ومامتها وبدأت الدموع تمنع عنيها من الرؤيه وهي بتشوف صورها وهي صغيره وبتتمنى لو كانت تفضل صغيره عمرها كله لانها كل ما كانت بتكبر كان بيكبر معاها همها وحزنها ..اتحرمت من مامتها وهي صغيره في اكتر وقت بتكون اي طفله محتاجه مامتها فيه .. واتحرمت من باباها لما كبرت في اكتر وقت البنت بتكون محتاجه للسند والضهر والحمايه ..غمضت عنيها بحزن علي حالها ورجعت تدور تاني بين الصور ولقت ظرف جواه ورقة اول مرة تشوفها ..فتحتها لقتها عقد الزواج بتعها هي و زين ولقت معاها رساله فتحتها ولقتها من باباها 


"محتوي الرساله"


عليا حبيبتي انا اسف يا بنتي لاني مكنتش الاب الا يريحك ويشيل عنك بس انا عايزك يا عليا تعرفي اني بحبك اوي وانتي اغلى حاجه عندي في الدنيا يا بنتي وعايزك تسامحيني لاني جوزتك بدون علمك بس انا كنت خايف عليكي يا عليا وكنت عارف ان المرض بياكل في جسمي واني مش هقدر اعيشلك اكتر من كدا وصدقيني انا عملت كدا لمصلحتك ومن خوفي عليكي من الدنيا والناس و زين بيه راجل كويس ومن عيله وهيأمنلك مستقبلك وانا متأكد انه هيسعدك ويحافظ عليكي ، خلى بالك من نفسك يا عليا وخليكي دايما قوية يا حبيبتي واتأكدي ان انا دايما جنبك ومعاكي وادعيلي دايما بالرحمه انا ووالدتك .


انهت عليا قرأت الرساله وهي بتبكي بقهر وحزن وكانت دي اول مرة تحس انها في الدنيا لوحدها فعلا من غير ضهر ولا سند ..وفضلت تبكي وهي بتفكر هتعمل ايه بعد ما اتأكدت انها فعلا زوجة الا اسمه زين دا والا واضح انه غني وقوى جدا ويقدر يجبرها علي تنفيذ خطته😥 ..في الوقت دا تليفونها رن ولقت المتصل " كريم" ومسكت عليا التليفون وهي بتفكر هو ممكن كريم يساعدها ويقف جنبها انها تتخلص من الا اسمه زين دا ؟ ..ممكن تجرب وتسأله لان هي دلوقتي ملهاش اي حد يقف معاها ..و ردت عليه بهدوء


عليا: الو 

كريم: عليا هو في ايه ومين الا بيقول انه جوزك دا ؟ انتي اتجوزتي فعلا يا عليا ؟

بكت عليا وهي بترد عليه: كريم انا في مصيبه وارجوك محتجاك تقف جنبي

كريم بتأكيد: طبعا يا عليا هقف جنبك بس فهميني ايه الا حصل ومين دا 


سكتت عليا وهي بتفكر ان ممكن كريم فعلا يقف جنبها وكانت لسه هتتكلم وتحكيله بس سمعت صوت من عند كريم وكان صوت زوجته الا اتجوزها بعد ما ساب عليا


= كريم انت بتكلم مين وقافل علي نفسك كدا

كريم بتوتر: دداا داا واحد صحبي يا حبيبتي وعنده مشكله وكان عايزني اساعده فيها 


واتكلم كريم وكأنه بيكلم واحد صحبه فعلا

كريم: طيب يا مصطفى انا هقفل دلوقتي ونبقى نتكلم بعدين او ممكن ابقى اعدي عليك مع السلامه


وقفل كريم المكالمه واتصدمت عليا من الا حصل وكأن دا اشارة من ربنا بيفكرها ان كريم دا مبقاش يربطها بيه اي علاقه وانها لازم تخرجه من حياتها نهائي وانها لازم تعتمد علي نفسها ومتنتظرش منه اي مساعده لا منه ولا من اي حد غيره وانها لازم تعتمد علي نفسها هي وبس 


ونامت عليا وهي بتفكر في موضوع زين دا وازاي تتخلص من موضوع جوازها منه في اقرب وقت ..رواية زوجة ابن الأصول بقلمي ملك إبراهيم .

______________


صحت عليا الصبح علي صوت جرس الباب وراحت فتحت ولقت ست اول مرة تشوفها ..بصت الست دي لعليا بسخريه وقالتلها: انتي بقى الا اسمك عليا ؟ ..


اتفاجأت عليا انها تعرفها وسألتها باهتمام: حضرتك مين ؟ ..


دفعتها الست ودخلت وهي بتبص علي الشقة بتقيم ولفت بجسمها وبصت لعليا بسخريه وقالتلها: انا مرات كريم 


بصتلها عليا بدهشه كبيره وهي مش مصدقه ان كريم اتجوز ست اكبر منه ويطلع عمرها اد عمر عليا مرتين واكتر ...وحاولت تفوق من صدمتها وسألتها باهتمام: اهلا وسهلا بس حضرتك عايزه ايه


ردت عليها الست دي بغضب وقالتلها: انا الا جايه النهارده عشان اعرف انتي عايزه ايه من جوزي بعد ما سابك ورماكي واتجوزني 


اتصدمت عليا من طريقة كلامها وقالتلها: اكيد حضرتك فاهمه غلط ، انا مليش دعوة بكريم وعلاقتي بيه اتقطعت من يوم ما سبنا بعض


زوجة كريم بسخريه: وعشان كدا كلمتيه امبارح بالليل في التليفون وكنتي فاكره اني مش هعرف وهصدق انه بيكلم واحد صاحبه زي ماقال


عليا بغضب: علي فكرة انا بقول الحقيقه وصدقيني كريم هو الا كلمني ولازم تعرفي انه مبقاش في دماغي اصلا


زوجة كريم بعنف: طب بصي بقى يا حلوة مهو مش انا الا عيله زيك تاخد مني جوزي واسكتلها ..انا هحذرك لأول وأخر مرة.. تبعدي عن جوزي لا تكلميه ولا تشوفيه والا والله هتشوفي مني الا عمرك ماشوفتيه ..فاهمه يا حلوة


بصتلها عليا بزهول وهي حقيقي مش مصدقه ان كريم اتجوز الست دي .. وخرجت الست من عند عليا وقفلت الباب وراها بعنف ..ووقفت عليا تفكر بحزن ومش مصدقه انها تتحط في موقف زي دا وتيجي واحده لحد بيتها وتقولها ابعدي عن جوزي ..وبدأت تفكر في زوجة زين هي كمان لما تعرف ان عليا زوجته التانيه ..بس هي مستحيل تقبل انها تكون التانيه في حياة اي حد ..وبقت في حيره ومش عارفه ازاي هتقدر تكمل لوحدها وازاي هتقدر تقف قصاد زين وازاي هتقدر تبعد عنها كريم و زوجته الا واضح جداً انها مش سهله وواضح ان في ايام صعبه قادمه هتكون في انتظار عليا واصعب شئ انها هتواجه كل دا لوحدها.. 💔


•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°

تفتكروا ايه الا منتظر عليا من زوجة كريم وزوجة زين🤔 منتظره رأيكم في الكومنتات❤❤وعايزه تفاعل حلوو عشان انزل بارت كمان وصلوا ل2000 كومنت وانزل البارت الثالث👏❤❤


البارت الثالث👑👑


بصتلها عليا بزهول وهي حقيقي مش مصدقه ان كريم اتجوز الست دي .. وخرجت الست من عند عليا وقفلت الباب وراها بعنف ..ووقفت عليا تفكر بحزن ومش مصدقه انها تتحط في موقف زي دا وتيجي واحده لحد بيتها وتقولها ابعدي عن جوزي ..وبدأت تفكر في زوجة زين هي كمان لما تعرف ان عليا زوجته التانيه ..بس هي مستحيل تقبل انها تكون التانيه في حياة اي حد ..وبقت في حيره ومش عارفه ازاي هتقدر تكمل لوحدها وازاي هتقدر تقف قصاد زين وازاي هتقدر تبعد عنها كريم و زوجته الا واضح جداً انها مش سهله وواضح ان في ايام صعبه قادمه هتكون في انتظار عليا واصعب شئ انها هتواجه كل دا لوحدها.. 💔


حاولت تهدي وتفوق من صدمتها من كلام الست دي وطريقتها وبدأت تفكر في الوضع الا بقت فيه وخصوصا لما افتكرت ان الفلوس الا معاها خلصت ووقفت ومسكت شنطتها وفتحتها ملقتش فيها اي فلوس نهائي وكلمت نفسها بحزن 


عليا: طب انا هعمل ايه دلوقتي وانا مبقاش معايا فلوس خالص ..انا لازم ارجع الشغل تاني بس لازم يبقى معايا فلوس تكفيني لحد ما اقبض.....


غمضت عنيها وهي بتفتكر كلام مامتها الا قالتلهولها قبل ماتموت وهي بتديها السلسلة بتاعها


والدتها بتعب: عليا خدي البسي السلسلة دي هديه مني ليكي يا حبيبتي عشان دايما تفتكريني


عليا بصوت طفولي: بس انا دايما فكراكي يا ماما وبعدين انتي دايما معايا اهوه


والدتها بابتسامه: بس هيجي يوم ياحبيبتي وهبقى مش معاكي وهتبقى محتجاني والسلسله دي هتفكرك بيا وهتحسي اني جنبك


حطت عليا اديها علي السلسلة الا هي لبساها وهي بتبكي وفهمت دلوقتي كلام مامتها وانها كانت تقصد انها لما تكون لوحدها وفي ضيق السلسلة دي هتكون مساعدة والدتها ليها ..وفتحت عنيها وخلعت السلسلة وهي بتبكي وضمت السلسلة بإديها وقالتلها انا اسفه يا ماما 😥..


في الوقت دا سمعت صوت جرس الباب وراحت فتحت لقت كريم واقف وحاطت وشه في الارض 

عليا بحده: خير يا كريم ايه الا جابك هنا تاني

لاحظ كريم اثر بكائها وسألها:  عليا انتي بتعيطي  ؟!

ردت عليه بغضب: ملكش دعوه يا كريم وقولي خير جاي عايز ايه


بصلها كريم بخجل وقالها: عليا احنا لازم نتكلم

ردت عليه بقوة: احنا مبقاش في بينا كلام يا كريم ولازم تعرف ان انت دلوقتي راجل متجوز وانا كمان متجوزه


بصلها كريم بصدمه لما قالت بكل قوة انها متجوزه والغريب ان عليا نفسها شعرت بالصدمه من كلمتها دي وازاي انها تقول انها متجوزه مع انها مش معترفه نهائي بموضوع جوازها دا


رد كريم بغيره وانفعال: متجوزه ازاي وامتى يا عليا انتي فكراني هصدق موضوع ان انتي متجوزه دا


انهارت عليا وبدأت تصرخ فيه وكأن جواها اعصار: تصدق ولا متصدقش ماتسبوني في حالي بقى انتوا عايزين مني ايه ، هو كل واحد فيكم يروح يتجوز واحده ويجيلي انا عايز يعملني اللعبه بتاعته انا مش لعبه في ايد حد ومش عايزه اشوف حد فيكم ، ابعدوا عني كلكم وكل واحد يخليه مع مراته ويبعد عني ابعدووووا عني انا مش عايزه اشوف حد فيكم


فضلت تصرخ فيه بجنون وكانت في حاله صعبه جدا بسبب كل الضغط الا هي فيه💔

اتصدم كريم من انهيارها دا وخرجت جارتها علي صوت صراخها وقربت منها بدهشه وضمتها واتكلمت مع كريم بحده


جارت عليا: انت جاي عايز منها ايه يا ابن الناس انت مش خلاص سبتها واتجوزت واحده تانيه ما تسيبها في حالها بقى


كريم وهو مصدوم من انهيار عليا قدامه بالشكل دا: اانااا


كملت جارت عليا كلامها بحده: اتفضل بعد اذنك ومتجيش هنا تاني 


بص كريم لعليا وهي بتبكي جوه حضن جارتها ومشي وهو حقيقي مصدوم من انهيار عليا دا وخصوصا انه اول مرة يشوفها منهاره بالطريقه دي


اتكلمت جارت عليا بهدوء وقالتلها: متخافيش يا حبيبتي احنا كلنا معاكي وجنبك ولو في اي حد اتعرضلك او ضيقك نادي علينا بس


شكرتها عليا علي وقوفها جنبها ودخلت وهي لسه بتبكي وبدات تشعر بالراحه شويه لما خرجت جزء من الوجع الا جواها ومسكت السلسلة بتاع مامتها وهي بتفكر هتعمل ايه في الايام الجايه وانها لازم تعتمد علي نفسها ومتنتظرش شفقه من حد ..دخلت غيرت لبسها وخرجت من شقتها وفضلت ماشيه كتير ودموعها مبتقفش ..احساس فظيع من الوحده والكسره كان مسيطر عليها  ..وقفت قدام محل مجوهرات ودخلت بتوتر وهي بتبص حواليها لكل المجوهرات والدهب الا مالي المحل ووقفت وهي بتبص للسلسلة لأخر مرة وكانت حسه انها بتودع مامتها الا كانت دايما معاها رغم وفاتها من سنين وكلمت السلسلة ببكاء وكأنها بتكلم مامتها


عليا ببكاء: انا اسفه يا ماما سامحيني ، انا عارفه ان دي الحاجه الوحيده الا معايا من ريحتك وصدقيني كانت اغلى هديه عندي وكنت دايما محافظه عليها ، بس انا دلوقتي فهمت كلامك ليا لما قولتيلي لما تحتاجي حاجه وتحتاري امسكي السلسله دي وهتلاقي الحل ، مكنتش اعرف ان الحل هو اني ابيعها 😥


وقربت عليا من صاحب المحل واتكلمت بصوت منخفض واديها كانت بترتعش وهي ماسكه السلسله

عليا ببكاء: لو سمحت انا عايزه ابيع السلسله دي 


بصلها صاحب المحل بدهشه من بكائها وحالتها الا تقطع القلب واخد منها السلسله وقيم سعرها واعطاها تمنها


اخدت منه عليا تمن السلسلة بكل حزن وخرجت من المحل وهي حسه انها باعت جزء من روحها 

قرب شاب من صاحب المحل وهو بيبص علي عليا بحزن وهي خارجه واتكلم بهدوء:  لو سمحت انا عايز اشتري السلسله الا الأنسه دي بعتها لحضرتك دلوقتي


بصله صاحب المحل بدهشه وهو مش فاهم حاجه


كمل الشاب كلامه بقوة:  حضرتك سامعني ؟!..


صاحب المحل: اه طبعا يا فندم سامع حضرتك ، انا بس مستغرب ان حضرتك عايز تشتري سلسله قديمه


الشاب بأصرار : انا حابب اشتريها وكمان انا خلاص اخترت اسوره من دول اتفضل شوف سعر الأسورة كام وضيف عليها السعر الا انت عايزه في السلسله دي وحطهالي في علبه لوحدها


صاحب المحل بسعاده: تحت امرك يا فندم ثواني 


ووضع صاحب المحل السلسله في علبه واخد من الشاب ضعف المبلغ الا دفعه ل عليا


اخد الشاب العلبه وخرج من المحل بعد مادفع المبلغ الا طلبه منه صاحب المحل واتجه الشاب لعربيته وركبها وقعد جوه العربيه وفتح العلبه وخرج السلسله ومسكها وهو بيفتكر البنت الا دخلت المحل وهو واقف يشتري هديه لصديقته عيد ميلادها النهارده ولقى بنت جميله حزينه دخلت المحل ومنهاره من البكاء وسمع كل كلمه هي اتكلمتها مع السلسله وكأنها بتكلم مامتها وطبعا كلامها دا فكره بولدته المتوفيه وحقيقي كلامها وبكائها دا قطع قلبه وميعرفش ليه لحد دلوقتي هو اشترى السلسله دي .. يمكن لانه عايز يرجعها للبنت تاني ويقولها متزعليش مفيش اي حاجه في الدنيا تستاهل ان انتي تبكي عشانها ، ولا يمكن لانه حقيقي نفسه يشوف ابتسامتها لما يرجعلها السلسله بتاعها تاني .. فضل يفكر فيها كتير وهو حاسس انه هيشوف البنت دي تاني ..وحط السلسلة في علبتها وقفلها وشغل عربيته ومشى من قدام المحل....رواية زوجة ابن الأصول بقلمي ملك إبراهيم .. مشت عليا طول الطريق وهي بتبكي وحزينه وكل ذكرياتها بتمر قدام عنيها  وحسه ان كل حاجه في الدنيا بتروح منها.. عمرها ماعملت اي حاجه هي بتحبها ..مامتها ماتت وهي صغيره واتحرمت منها بدري اوي اتحرمت من كلمة ماما واتحرمت من حضنها اتحرمت انها تعيش احساس وهي قاعده قدام مامتها وهي بتصفف لها شعرها واتحرمت انها تفضل تتكلم معاها وتحكلها عن كل حاجه بتحصلها وعن مشاعرها الا كانت بتكبر وتتغير كل يوم واسرارها الا كانت دايما جواها ..اتحرمت من والدها الا كان سندها رغم انها هي الا كانت بتسنده بس وجوده في الدنيا كان امان وحمايه ليها .. اتحرمت من أول انسان حبته وكان هو حب المراهقه والا رسمت احلامها كلها معاه وعمرها ما تخيلت انها ممكن تكون لغيره او هو يكون لغيرها ..حتى التعليم اتحرمت انها تكمل تعليمها وتدخل الجامعه بسبب ظروف والدها الصعبه ..مرضتش تضغط عليه وفضلت انها ماتكملش وانها تشتغل وتساعد والدها...   وفضلت ماشيه وهي بتبكي وحسه بوجع ووحده وضعف وخوف من الا جاي ومتعرفش لسه هتشوف احزان تاني اد ايه في حياتها .💔

وصلت قدام شقتها وسندت علي الباب بتعب وفتحت ودخلت وهي بتبص علي مكان المفتاح وابتسمت بحزن وكلمت المفتاح وكأنه شخص قدامها


عليا:  تعرف ان انت الا بتحميني دلوقتي وبتمنع اي حد انه يتعرضلي .. انت عارف طبعا ان لما كان بابا عايش عمري ما اهتميت بيك ولا فكرت اقفل واتأكد ان انا قافله كويس جدا عشان كنت دايما مطمنه ان بابا موجود وان هو الوحيد الا يقدر يحميني ..بس دلوقتي لازم اقفل واتأكد مليون مرة ان انا قفلت كويس لان مبقاش في حد يحميني غيرك بعد ربنا


كانت بتقفل بالمفتاح وهي بتفكر انها كدا بتحمي نفسها فعلا  ..


اتأكدت انها قفلت كويس ودخلت عشان ترتاح شويه ورمت شنطتها وكانت لسه هتبدأ تغير لبسها لكن فجأه حست بحاجه غريبه ..  في حد بيتهجم عليها من الخلف وحاجه اتحطت علي وشها وبيحاول يكتم نفسها وصوتها عشان ماتعرفش تصرخ  ..حطت عليا ايديها علي وشها وهي بتحاول تبعد ايد الشخص دا عنها بكل قوتها ..بس الشخص دا كان اقوى منها بكتير ومقدرتش تتحرك حتى من مكانها .. كانت حسه ان روحها بتتسحب وانها بتاخد اخر نفس ليها في الدنيا ..بس خروج الروح من الجسد مش سهل ابدا .. وحاولت انها تنقذ نفسها وتبعد ايد الشخص دا عشان تاخد نفسها بأي طريقه وبعد محاولات منها قدرت تبعد ايده عنها وبعدت عنه بسرعه وهي بتاخد نفسها بصعوبه جداً ولفت وشها بسرعه عشان تشوف مين دا ...وللأسف لقته اخر شخص ممكن تتخيل انه يحاول يق تلها  ....😳


°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°

تفتكروا مين دا الا اتهجم علي عليا🤔 منتظره رأيكم في الكومنتات وعايزه تفاعل قوى جداا اتفاعلوا ب20 ملصق عشان يوصلك باقي الحلقات❤❤



زوجة بن الأصول

# بقلم_ملك_إبراهيم

البارت الرابع 👑


اتأكدت انها قفلت كويس ودخلت عشان ترتاح شويه ورمت شنطتها وكانت لسه هتبدأ تغير لبسها لكن فجأه حست بحاجه غريبه ..  في حد بيتهجم عليها من الخلف وحاجه اتحطت علي وشها وبيحاول يكتم نفسها وصوتها عشان ماتعرفش تصرخ  ..حطت عليا ايديها علي وشها وهي بتحاول تبعد ايد الشخص دا عنها بكل قوتها ..بس الشخص دا كان اقوى منها بكتير ومقدرتش تتحرك حتى من مكانها .. كانت حسه ان روحها بتتسحب وانها بتاخد اخر نفس ليها في الدنيا ..بس خروج الروح من الجسد مش سهل ابدا .. وحاولت انها تنقذ نفسها وتبعد ايد الشخص دا عشان تاخد نفسها بأي طريقه وبعد محاولات منها قدرت تبعد ايده عنها وبعدت عنه بسرعه وهي بتاخد نفسها بصعوبه جداً ولفت وشها بسرعه عشان تشوف مين دا ...وللأسف لقته اخر شخص ممكن تتخيل انه يحاول يقتلها  ....


عليا بصدمه: اانت 😳


قرب منها صاحب المحل الا كانت بتشتغل فيه وبصلها بجنون وشكله كان مش في وعيه نهائي وقالها: ايوا انا يا عليا انا الا بحبك من زمان وعمرك ما حسيتي بيا ولما خطيبك الندل دا سابك انا قولت خلاص اخيرا هتبقى من نصيبي .. وعرفت النهارده ان انتي اتجوزتي واحد تاني يعني مصره تحرميني منك


بعدت عليا عنه خطوتين واتكلمت بخوف: ايه الكلام الا بتقوله دا يا مستر عزيز ..دا حضرتك كنت بتعاملني زي اختك


بصلها "عزيز" بشهوة وقالها: لأ يا عليا انا كنت بعاملك حبيبتي بس انتي الا كنتي غبيه  ودلوقتي انا عايز اخد حقي منك


ردت عليه عليا بصدمه وقالتله: حق ايه الا انت عايز تاخده مني 


رد بقوة: انتي حقي يا عليا ومستحيل تكوني لحد غيري


عليا بانفعال: انت مجنون ومستحيل تكون انسان طبيعي ابدا


حاول يقرب منها وقالها: انا فعلا كنت مجنون وغبي عشان سبتك الوقت دا كله من غير متمتع بيكي 


شافت عليا نظرات عينه وهو بيبصلها بشهوة وجنون وخافت منه وصرخت عشان حد يسمعها ويجي ينقذها منه وحاولت تبعد عنه لكنه مسكها من اديها وقالها بعنف: مش هتعرفي تبعدي عني انتي النهارده بتاعتي انا


ووقعها علي الأرض وحاول يعتدي عليها وهو بيكتم صوتها عشان مايطلعش وهي كانت بتصرخ بصوت مكتوم وبتترجاه يسيبها  وفضلت تصرخ بقوة وهو كاتم صوتها وحاولت تبعده عنها بكل قوتها ..في اللحظه دي كان كل تفكيرها انها لازم تدافع عن شرفها بأي طريقه ودفعته بكل قوتها وحاولت تبعد عنه وهي بتصرخ ان حد يلحقها بسرعه ومسكها "عزيز" تاني وقالها بجنون: انتي هتبقى مراتي دلوقتي حالا يا عليا وغصب عنك كمان 


بصتله برعب وهي بتهز راسها بلا ..وفضلت تصرخ  وتدعي ربنا انه ينقذها منه وفعلا ربنا استجاب لدعائها وسمعوا صوت خبط علي الباب ورن الجرس بقوة وحاولت تبعده عنها وتصرخ وهو مكنش في وعيه نهائي ومكنش بيبعد عنها وكان بيحاول يعتدي عليها وهو مش حاسس بأي حاجه من الا بتحصل حواليه وبدأ صوت الخبط يقوى ويزيد وهي تصرخ وتحاول تبعده عنها وهو مش حاسس بلي هو بيعمله دا والخبط اتحول لتكسير في الباب وهي تصرخ وتقول الحقوني و بتبعده عنها بكل قوتها وفي اللحظه دي الباب اتكسر ودخلت جارتها وجوزها وناس من الجيران معاهم في نفس العمارة والا سمعوا صوت صراخها وجم بسرعه عشان يشوفوا هي بتصرخ ليه لأن الكل عارف انها عايشه لوحدها واعتقدوا انه ممكن يكون حرامي ولقوا الشقه سليمه جدا ومفيش اثر لأي مقاومه او تعدي وصوت صراخ عليا كان جاي من غرفتها واتجهوا بسرعه للغرفه وفتحوا الباب وأول ما دخلوا شافوا المنظر وجروا الرجاله بسرعه علي "عزيز" الا مكنش في واعيه نهائي وبعدوه عن عليا وبدأو يضربوا فيه وعليا ضمت نفسها وهي بتبكي وقرب منها الستات جيرانها وضمتها جارتها وهي بتطمنها.. وواحد من الجيران كلم الشرطه عشان يجوا ياخدوا "عزيز" ويعملوا اثبات حاله انه حاول التعدي علي عليا في شقتها ..وبعد وقت جت الشرطه ومسكوه واخدوا اقوال كل الجيران الا شهدوا بلي هما شافوه وشهدوا بأخلاق عليا وانها بنت محترمه وعايشه في الشقه لوحدها بعد موت والدها وانهم سمعوا صوت صراخها وكسروا الباب ولقوا الشخص دا بيحاول التعدي عليها في غرفتها ..و رد "عزيز" علي اقوالهم وقال انه صاحب المحل الا بتشتغل فيه عليا وانه بيجي ل عليا كل يوم وان في بينهم علاقه ..صرخت عليا وقالت انه كذاب وان دا مستحيل يحصل ..وقفوا الجيران يبصولها بشمئزاز وللأسف صدقوا كلام عزيز وخصوصا ان باب شقة عليا كان مقفول عليها من الداخل ومكنش في اي اثر علي باب الشقه او في اي مكان في الشقه يثبت ان عزيز دخل غصب عنها او حاول يتهجم عليها وانه لو كان عايز يتهجم عليها فعلا مكنش هيدخل بيها لحد غرفة النوم بدون اي مقاومه منها ..ووقفوا رجال الشرطه وسط الدوشه دي وكان كل شخص من الا واقفين بيقول كلمه وبعد اخذ جميع اقوال الشهود ..اخدوا الشرطه عزيز وطلبوا ان عليا لازم تروح معاهم القسم هي كمان ..


__________


داخل قسم الشرطه قعدت عليا قدام الظابط وهي عماله تبكي وحكتله ان عزيز صاحب المحل الا هي بتشتغل فيه وانها رجعت البيت لقته ومتعرفش دخل البيت ازاي ..سألها الظابط ان ممكن عزيز يكون كان معاه نسخه من مفتاح الشقه يكون سرقها منها مثلا وهي بتشتغل ومش واخده بالها وسألها لو هو فعلا كان متعود يروحلها زي ما قال .. ردت عليا بصدق وقالت انه عمره ما زارها في البيت ابدا وان عمره ما دخل شقتهم دي غير يوم عزا باباها لما جه مع زملائها في المحل عشان يعزوها واكدت ان الشقه مكنش ليها مفتاح غير معاها ومع والدها الله يرحمه ومفيش نسخه تانيه من المفتاح .. رد الظابط ببساطه وقالها ممكن يكون اخد المفتاح بتاعك في اي وقت وعمل عليه نسخه وانتي متعرفيش .. اندهشت عليا وقالت ان عزيز كان دايما محترم معاها جدا وانها بتشتغل معاه بقالها اكتر من 3 سنين وان عمره ما عمل اي حاجه تدل انه انسان مش كويس وانها مستغربه انه يحاول يتهجم عليها بالشكل دا .. ابتسم الظابط واكدلها ان من الواضح ان عزيز شارب حاجه لانهم لما قبضوا عليه كان مش في وعيه .. وسألها الظابط عن اي حد من اهلها عشان يجي ياخدها من القسم  ..فكرت عليا بحزن وقالتله انها ملهاش حد ...رد الظابط بحزن وقالها يبقى للأسف هتباتي هنا النهارده لحد ما تتعرضوا علي النيابه بكره الصبح ..اتفزعت عليا من فكرت انها تبات في القسم وفكرة بسرعه في اي حد وملقتش طبعا غير "زين" واتكلمت بتوتر وقالت للظابط : ممكن حضرتك تكلم جوزي يجي ياخدني


اتصدم الظابط وسألها: هو انتي متجوزه ؟ !!


هزت عليا راسها ب ااه 


اتصدم الظابط وقالها: طب ماقولتيش كدا من الصبح ليه وفين جوزك دا واسمه ايه


عليا بتوتر: اسمه زين الشافعي


الظابط بهدوء: بيشتغل ايه وفين ؟


عليا: صاحب شركات الشافعي بتاع الحديد والصلب


فتح الظابط عينه بصدمه وسألها بتأكيد: انتي متأكده 


هزت عليا راسها باااه


الظابط بعدم تصديق: انتي متأكده ان انتي زوجة زين الشافعي صاحب شركات الشافعي للحديد والصلب ..دا ابن اكبر عيله في البلد


عليا بهدوء: لو سمحت كلمه وعرفه ان انا موجوده هنا 


الظابط بزهول: تمام 


ووقف الظابط عشان يبعت حد ل زين الشافعي يبلغه ان زوجته في القسم 


وفضلت عليا في مكتب الظابط وهي بتبكي ومش مصدقه الا حصلها دا وان الدنيا مبقاش فيها امان للدرجادي وان واحد زي عزيز للأسف كانت فكراه راجل محترم واتصدمت لما لقته بيتهجم عليها وعايز يعمل فيها كدا وكمان يسوء سمعتها بالطريقه دي ..رواية زوجة ابن الأصول بقلمي ملك إبراهيم 


بعد اكتر من ساعتين.. اتفتح باب الغرفة الا موجوده فيها عليا ودخل "زين" وهو بيبصلها بغضب وقعد قصادها واتكلم بحده: هو ايه الا حصل دا ؟..


بصتله بأحراج وهي مش عارفه تقوله ايه ..بصلها بغضب واتكلم بحده اكبر: انطقييي ايه الا حصل دا ؟


ردت عليه بأحراج: صاحب المحل الا كنت بشتغل فيه حاول يعتدي عليا


زين بجمود: ودي اول مرة يتعرضلك ولا حاول قبل كدا


ردت عليا بعنف: أول مرة طبعاً انا مستحيل كنت اسمحله انه يقرب مني


اتكلم زين بغضب: يعني مكنش متعود يجيلك زي ما بيقول


ردت عليا بقوة: لا طبعا عمره ما كان بيجيلي زي ما قال وانا قولت الكلام دا للظابط في التحقيق


بصلها زين بقوة وقالها: طب دا الكلام الا انتي قولتيه للظابط ..انا بقى عايز اعرف الحقيقه


عليا مش فاهمه هو يقصد ايه وسألته: يعني ايه


زين بجمود: يعني انتي وعزيز دا كنتوا بتعملوا ايه ومين شافكوا وعشان كدا عملتوا التمثليه دي


وقفت عليا وبصتله بزهول وقالتله: انت اتجننت ..انت فاكر ان انا في بيني وبينه حاجه فعلا وان احنا عملنا دا تمثليه !


رد زين بسخريه: اومال يعني دخل الشقه ازاي والا انا عرفته انهم لقوا معاه مفتاح للشقة ..ايه كنتي مدياله مفتاح شقتك عشان يجي يغطيكي بالليل وانتي نايمه


صرخت فيه عليا وقالتله: انت قليل الادب ..انا اشرف منه ومنك ومن مليون واحد زيكم ..


رد زين بتأكيد وقالها: مهو المفروض ان انا اثبت دا ومش عشانك انتي لأ..دا عشان اسمي لانك للاسف محسوبه عليا دلوقتي مراتي


بصتله عليا وقالتله: وللأسف ليه ماتطلقني ومبقاش محسوبه عليك


رد زين بتأكيد: هيحصل بس بعد ما اوصل لل أنا عايزه


ووقف وقالها: انا هروح للظابط عشان انهي الموضوع دا بهدوء ومن غير شوشره


بصتله عليا بغضب من غير ما ترد عليه واتجاهل زين نظراتها وخرج من الغرفه وبعد ساعه رجع تاني واتكلم بجمود: يلا عشان نروح


ردت عليا بعند: اتفضل انت وانا هروح لوحدي


انفعل زين وقالها بغضب: انتي مجنونه تروحي فين لوحدك بعد الا حصل دا ..انتي فاكره ان بعد الا حصل دا هتعرفي تعيشي لوحدك كدا عادي ! ..وفاكره ان الناس هتسكت بعد ماسمعوا الكلام الا قالوا الزفت دا عنك ..دا انتي مش بعيد تلاقي كل يوم واحد صايع جاي يتهجم عليكي 


بصتله عليا بخوف وقالتله: طب انا هعمل ايه دلوقتي


زين بهدوء: هتيجي معايا طبعا وهتعيشي معايا


ردت عليا بعصبيه: لأ طبعا دا مستحيل


قرب منها زين واتكلم بصوت غاضب: هتيجي معايا دلوقتي يا عليا ومش هقبل منك اي اعتراض ولو مجتيش معايا بمزاجك هتيجي غصب عنك


بصتله عليا بصدمه وبدأت تفكر بالعقل ولقت ان هو عنده حق وانها كدا فعلا بقت معرضه ان اي حد يفكر يتهجم عليها وهي لوحدها وكمان عزيز لو خرج ممكن يتعرضلها تاني والمرادي الحمدلله ربنا وقف معاها وقدروا ينقذوها منه لكن لو حصل تاني مش عارفه ايه الا ممكن يحصل وكمان كريم ومشاكله هو و مراته الا هي متأكده انها مش هتسيبها في حالها ابدا وفكرت فعلا انها مش هتقدر تواجه كل دا لوحدها..  وبصتله وبدأت دموعها تنزل من عنيها بحزن علي حالها وقالتله: انت عندك حق وانا فعلا مش هينفع اعيش لوحدي تاني ..😥


زين بابتسامه: كنت عارف ان انتي عاقله وهتعملي الا في مصلحتك


بكت عليا اكتر وهي بتشعر انها بتبيع نفسها ليه وفي اللحظه دي كر*هته اكتر وكر""هت فقرها وكر&هت الدنيا كلها الا دايما تيجي عليها وتكسرها واتعهدت انها تعاقب الكل علي ذلها واهانتها ولازم تحاسب كل حد اذاها واولهم زين وتوصله ان هو الا يطلب منها انها تخرج من حياته ويبعد عن حياتها ويطلقها غصب عنه .. وقررت انها عشان توصل لكل دا يبقى لازم تتغير وتبقى واحده تانيه خالص ...


اتبدلت نظرتها من الضعف للقوة في لحظه واتكلمت وهي بتبص في عينه بقوة وتحدي وقالتله: بس في شروط لازم نتفق عليها الاول .


ضحك زين بسخريه وكان معتقد انها هتطلب فلوس بس عليا فجأته وطلبت حاجه تانيه خااالص..🤷‍♀️


•°°°°••••°°°°••••°°°°••••°°°°•

تفتكروا عليا طلبت ايه من زين🤔😂 منتظره رأيكم في الكومنتات😍وعايزه  كومنتات شجعوووووني 😍


البارت الخامس 👑👑


بكت عليا اكتر وهي بتشعر انها بتبيع نفسها ليه وفي اللحظه دي كر)(هته اكتر وكر)(هت فقرها وكر)(هت الدنيا كلها الا دايما تيجي عليها وتكسرها واتعهدت انها تعاقب الكل علي ذلها واهانتها ولازم تحاسب كل حد اذاها واولهم زين وتوصله ان هو الا يطلب منها انها تخرج من حياته ويبعد عن حياتها ويطلقها غصب عنه .. وقررت انها عشان توصل لكل دا يبقى لازم تتغير وتبقى واحده تانيه خالص ...


اتبدلت نظرتها من الضعف للقوة في لحظه واتكلمت وهي بتبص في عينه بقوة وتحدي وقالتله: بس في شروط لازم نتفق عليها الاول .


ضحك زين بسخريه وكان معتقد انها هتطلب فلوس بس عليا فجأته وطلبت حاجه تانيه خااالص


عليا: انا موافقه اني اكون مراتك قدام اهلك ..بس بشرط ان انت تسحب الفلوس الا انت حطتها بأسمي وكمان الشقه الا انت قولت ان انت كتبتها باسمي ..انا مش هقبل منك اي حاجه من دي لأني مش للبيع


اندهش زين من طلبها دا وسألها بسخريه: متأكده


عليا بقوة: هو دا شرطي 


اتكلم زين بغرور وقالها: اومال وافقتي تشاركيني اللعبه دي ليه ..اكيد يعني لازم يكون في مقابل عشان توافقي 


بصتله عليا بغضب وقالت: المقابل الوحيد الا انا عيزاه هو اني اخلص منك وتوعدني ان بعد ما توصل لل انت عايزه تطلقني وتبعد عني وتخرج من حياتي نهائي


اتصدم زين من كلامها دا ومكنش مصدق انها تكون بتتمنى انها تخلص منه فعلا كدا ..يعني الطبيعي الا كان هو منتظره انها لما تصدق تتجوز واحد زيه ..شاب بتتمنى بنات اكبر العائلات نظره واحده منه ..وسالها بفضول: هو انتي لسه بتحبي خطيبك


ردت عليا بجمود: اظن دا شئ ميخصكش


ضحك زين بسخريه وقالها: فعلا انتي كلك علي بعضك متخصنيش


اتكلمت عليا بقوة: يعني كدا اتفقنا

زين وهو بيبصلها بعمق: اتفقنا


واخدها وخرجوا من القسم وركبت معاه عربيته وقالتله: لو سمحت عايزه ارجع الشقه عشان اجيب حاجتي من هناك وكمان اقفل الشقه كويس عشان حاجة بابا

رد زين بتأكيد وقالها: تمام

واخدها وراحوا الشقه ولقت ان الجيران جابوا نجار صلح باب الشقة وعمله مفتاح جديد وخبطت علي جارتها الاسألتها بلهفه ايه الا حصل في القسم و ردت عليها عليا وطمنتها وسألتها مين الا صلح باب الشقه ..قالتلها جارتها انهم هما الا عملوا كدا واعطت ل عليا المفتاح الجديد وبصت جارتها علي زين الا كان واقف بعيد بينتظر عليا وسألتها( مين دا ).. ردت عليا بهدوء وقالتلها ( جوزي ) ..اتصدمت جارت عليا وهي بتبص ل زين من فوق ل تحت ومش مصدقه ان دا جوز عليا ..وقبل ما تتكلم وتسأل عليا عن اي حاجه تشبع بيها فضولها اتكلمت عليا وشكرتها وراحت قدام شقتها وفتحت ودخلت هي وزين


ووقفت جارتها تبص عليهم وهي مش مصدقه ان عليا اتجوزت كدا من غير ماحد يعرف وكمان جوز عليا كان واضح جدا من لبسه وشكله انه غني اوي وبقت واقفه وهتتجن من الفضول..


داخل الشقه دخلت عليا ووقفت قدام زين واتكلمت بهدوء: ممكن تنتظرني هنا 10 دقايق هلم حاجتي بسرعه


وقف زين يبصلها وهي بتدخل غرفتها وبتقفل الباب وراها وكان مستغرب جدا من طريقتها معاه ومش مصدق انه فعلا مش فارق معاها خالص كدا ..معقول هو مش عاجبها للدرجادي ..وبدأ يسأل نفسه طب وانت عايزها تبقى معجبه بيك ليه ..عادي يعني يمكن انا اتعودت ان اي بنت تشوفني تبقى معجبه بيا وتقع في حبي بسهوله ..بس دي مش اي بنت ..لا طبعا البنات كلهم زي بعض بس دي اكيد لسه بتحب خطيبها ..نعم خطيبها ايه الا تحبه دي مراتي ..انت هتصدق انها مراتك ولا ايه .. لا بس يعني المفروض ما يكونش في حد في قلبها وهي علي ذمتي .


خرجت عليا ولقته واقف شارد وبيفكر مع نفسه

عليا: انا جاهزه

بصلها زين بعمق وهو بيحاول يخرج من تفكيره

عليا بدهشه: مالك بتبصلي كدا ليه ؟


حاول زين انه يرجع لطبيعته ورد بهدوء: تمام اتفضلي 


وقفت عليا تبص حواليها للشقه واتكلمت بصوت مسموع

عليا: متخافوش انا مش هغيب كتير اعتبروني مسافره في شغل وهرجع علي طول مع السلامه ..هتوحشوني اوي


اتصدم زين من جنانها دا وبص للشقه حواليه ومفيش اي حد اومال بتكلم مين المجنونه دي..

زين: هو انتي بتكلمي مين ؟..


عليا: بابا وماما


ضحك زين وقالها: الله هو انتي منهم !


ردت عليه عليا بغيظ: اه بستأذنهم الاول واتفضل يلا عشان منتأخرش


بصلها زين بدهشه ومسك اديها وقفها وسألها باهتمام: منتأخرش علي ايه ؟!.


بعدت عليا ايده عن اديها وقالتله: ماتمسكش ايدي كدا مرة تانيه واتفضل نمشي عشان اخلص من المهمه دي بسرعه بقى


ضحك زين لانه عارف انها بتحاول ترسم القوة قدامه وحاول يسيرها وقالها: ماشي يا عليا هانم اتفضلي عشان نخلص من المهم دي بسرعه


مشت عليا قدامه وقفلوا شقتها ونزلت معاه ووقفت قدام عربيته وهي بتبصله انه يفتحلها باب العربيه ..بصلها زين بقوة واقلها افتحيه لنفسك مش السواق بتاعك انا .. بصتله عليا ورفعت حاجبها وقالتله بتهديد: لو مفتحتليش باب العربيه هرجع شقتي تاني


نفخ زين بنرفزه: اللهم طولك يا روح 


وراح فتحلها باب العربيه وقالها: اتفضلي يا هانم


ركبت عليا وهي بتبتسم وبتقوله في سرها انت لسه شوفت مني حاجه دا انا هخليك تكره اليوم الا اتجوزتني فيه😈


زوجة ابن الأصول بقلمي ملك إبراهيم

وصلوا قدم الفيلا الا فيها عيلة زين ووقف زين بعربيته قبل ما يدخل الفيلا واتكلم معاها بهدوء: في حاجه مهمه اوي لازم تعرفيها قبل ما ندخل


ردت عليا بملل: اتفضل


بصلها زين بغيظ وقالها: الفيلا هنا عايش فيها جدي وبابا ومرات بابا وانا واخويا الا اصغر مني 

ردت عليا بسخريه: هو الوالد متجوز اتنين هو كمان 😏

رد زين بغضب: لأ طبعا ماما متوفيه من زمان


بصتله عليا بحزن لما عرفت ان والدته متوفيه زي والدتها 

كمل زين كلامه وقالها: اهم حاجه عندي ان انتي تبعدي عن مرات بابا لانها مش سهله ابدا


سألته عليا بفضول: مالها يعني مرات ابوك ؟


رد زين بانفعال: ماسمهاش مرات ابوك ! اسمها مرات باباك

ضحكت عليا وقالتله بتريقه: وايه الفرق يعني ما مرات ابوك هي مرات باباك


اتغاظ زين من ضحكها واتكلم وهو بيحاول يسيطر علي غضبه: حلو اوي مدام مفيش فرق يبقى تقولي مرات باباك تمام


عليا بزهق: تمام 


زين بتحذير: والاحسن لو متتكلميش مع اي حد جوه خالص مفهموم


ردت عليا بانفعال: ومين قالك ان انا عايزه اتكلم مع حد اصلا انااا....

قاطعها زين وحط ايده علي شفايفها يكتم صوتها

زين: شششش ايه هتفضحينا واطي صوتك


بصتله عليا وهو حاطت ايده علي شفايفها بالطريقه دي وحست بالخجل وبعدت ايده عن شفايفها بهدوء.. اندهش زين من خجلها واحمرار وشها بالطريقه دي وسألها بدهشه: مالك في ايه


هزت عليا راسها بمفيش


نزل زين من عربيته وراح في اتجاه عليا وفتحلها الباب وهي نزلت من العربيه وهي بتبص للفيلا باعجاب واضح في عنيها


اتكلم زين بسخريه وقالها: اول مرة طبعا تشوفي حاجه زي كدا


ردت عليا ببرود وقالتله: اه .. بس انا شوفت في التلفزيون حاجات احلى من كدا بكتير


هز زين راسه بتأكيد واتكلم بسخريه: في التلفزيووون !. طب ماشي اتفضلي وياريت ماتتكلميش جوه نهائي


ودخل زين الفيلا ومعاه عليا وشاف جده ووالده قاعدين مع بعض وبيشربوا القهوة بتاعهم واول ماشفهم مسك ايد عليا علي طول وهي اندهشت وبصت علي ايده وهو ماسك اديها كدا وحاولت تبعد ايده لكنه ضغط علي اديها بقوة وصرخت بصوت ضعيف من ضغطه علي اديها ..انتبه جد زين ووالده من صوت صرخت عليا ورفعوا وشهم لقوا زين وجنبه بنت ماسك اديها وقرب منهم زين واتكلم بهدوء: مساء الخير

رد جده ووالده: مساءالنور

بص والده علي عليا وسأله: مين دي يا زين ؟..

ابتسم زين وبص ل عليا وقال: عليا مراتي 


وقف والده بصدمه وهو بيبص ل عليا من فوق لتحت واتكلم بصدمه: ايييه مراتك ؟ طب ازاي وامتى

بص زين ل جده و رد علي والده بتأكيد: اتجوزنا من حوالي شهر وباباها مات من اسبوعين وكان لازم اجيبها تعيش معايا هنا

بص جده ل عليا وبص ل زين بدون اي كلام

ووالد زين هو الا كان بيتكلم وقال بغضب: بقى بتتجوز من ورانا يا زين وكمان من شهر واحنا ولا احنا هنا


ضحكت عليا واتكلمت بصوت منخفض يسمعه زين بس: اومال لو عرف ان انت متجوز اتنين هيعمل ايه😂 ؟


بصلها زين بغضب عشان تسكت و رد هو علي والده: يا بابا انا بحب عليا وعارف ان انتوا اكيد مكنتوش هتوافقوا علي جوازنا


رد والده بانفعال: طبعا مكناش هنوافق لان مش اي واحده تنفع تشيل اسم عيلة الشافعي


حست عليا بالاهانه وان والد زين بيقلل منها وردت عليه بغيظ وقالتله: ليه ان شاءالله هو اسم عيلة حضرتك معمول من ايه عشان يبقى تقيل عليا ومقدرش اشيله


ضغط زين علي اديها عشان تسكت واتكلم هو: لو سمحت يا بابا عليا مراتي وصدقني انا لو لفيت الدنيا دي كلها مش هلاقي بنت تستحق تكون مراتي وتشيل اسم عيلة الشافعي غير عليا


بصتله عليا وابتسمت بسعاده من كلامه الا كبره في نظرها اوي

وبصلها والد زين وهو هيتجنن وفضل جد زين علي صمته وهو بيبص ل عليا 

واتكلم والد زين وكأن هيجيله سكته قلبيه حالا: لاااا مستحيل دي تكون مرات ابني مستحييل 


اتكلم جد زين اخيرا وقال ل زين: خد مراتك يا زين واطلع علي اوضتك


اتكلم والد زين باعتراض: لأ يا بابا ياخد مين ويطلع علي اوضته ..هو يروح يجبلنا واحده من الشارع ويقول مراتي وحضرتك تقوله خدها واطلع علي اوضتك !


اتجننت عليا لما سمعته بيقول عليها من الشارع و ردت عليه بانفعال وغضب اعمى عنيها وقالتله: انا مش من الشارع حضرتك انا بنت ناس واهلى الله يرحمهم طول عمرهم كانوا محترمين وانا طول عمري بتشرف بيهم ومش هسمح لأي حد يغلط فيهم ولو علي ابنك انا اصلا الا مش عايزه ابقى مراته وياريت لو تخليه يطلقني دلوقتي حالا


بصلها زين بدهشه وقالها قدام اهله: وانا بحبك يا عليا ومستحيل اطلقك


كلمة بحبك الا قالها زين بعفوية دي دخلت قلب عليا وهزته بقوة وحست انها كانت هتموت من الخجل رغم انها عارفه انه قال كدا قدام اهله عشان يصدقوا انه فعلا بيحبها


اتكلم الجد مع ابنه بقوة وانفعال وقاله: هو خلاص مبقاش في احترام ليا ولا لكلمتي ..انا قولت زين يطلع اوضته هو و مراته وكلمتي لازم تتسمع 


ووجه كلامه لزين: خد مراتك واطلع يا زين ومش عايز كلمه زياده


اخد زين عليا وهي كانت بتبص لوالد زين بغضب وطلعت مع زين وهي بتفكر تولع فيهم كلهم ..


اتكلم الجد مع ابنه بغضب بعد طلوع زين وعليا وقاله: في ايه يا كمال ؟ انت اتجننت انت ازاي تهين مرات ابنك بالطريقه دي


رد والد زين بغضب: يا بابا انت كمان هتقولي مرات ابنك .. انت مش شايف البنت الا هو متجوزها عامله ازاي..


اتكلم الجد بقوة وقاله: مالها البنت فيها ايه ؟ ..ايه الا مش عجبك فيها ؟ ولا انت كنت عايزه يروح يتجوز واحده اجنبيه زي الا انت متجوزها


رد والد زين: يا بابا "جانيت" مش اجنبيه دي نص مصريه ونص امريكيه


ضحك الجد بسخريه وقاله: اسكت كتك خيبه ..تقدر تقولي مراتك فين دلوقتي ؟ 


رد والد زين باحراج: احممم خرجت يا بابا معزومه علي حفلة


الجد ضحك بغيظ من ابنه: قصدك بتلعب قمار وتسكر في حفلة .. بقى في زوجه محترمه تسهر بره بيتها في وقت متاخر زي دا وجوزها يفضل قاعد في البيت مستنيها وهو حاطت ايده علي خده .. هي دي الزوجه المحترمه من وجهت نظرك ؟ هي دي الزوجه الا عايز ابنك يتجوز زيها ؟


دخل اخو زين علي صوت جده المنفعل واتكلم بدهشه: مساءالخير ..في ايه هو ايه الا بيحصل؟..


_____________


في غرفة زين دخل هو وعليا وقفل الباب عليهم بهدوء ومع صوت قفل الباب ارتعش جسد عليا وهي واقفه لان صعب عليها جدا ان يتقفل عليها باب وهي مع شاب لوحدهم .. دخل زين وقعد علي السرير براحه وقالها: انتي هتفضلي واقفه كدا ماتقعدي


بصتله عليا بغيظ وقالتله: يعني انت عجبك الموقف الا انت حطتني فيه دا والكلام الا والدك قالهولي ، مبسوط من الاهانه الا انت اتسببتلي فيها


وقف زين واتكلم بقوه وقالها: انا مستحيل اسمح لحد انه يهينك ، ومتنسيش ان انتي حقيقي مراتي وكرامتك من كرامتي


كلامه لمس قلبها وحقيقي حست باحساس حلو اوي بس حاولت تحارب الاحساس دا وبصت حواليها في الغرفه وبصت علي السرير وقالتله: طب احنا هنعمل ايه دلوقتي


ضحك زين وبصلها بمكر وقال: المفروض ننام بس لو انتي عايزه نعمل حاجه تاني غير النوم انا معنديش مانع


بصتله عليا وهي مش فاهمه هو يقصد ايه وقالتله: مش فاهمه قصدك ايه ؟..


ضحك زين وقالها: حقيقي مش فاهمه انا اقصد ايه


هزت عليا راسها ب لا وهي حقيقي مش فاهمه


ضحك زين بسخريه وقالها: تعرفي انا دلوقتي عرفت خطيبك سابك ليه ..انتي حقيقي الا زيك يا عليا متنفعش تكون زوجه 


بصتله عليا بصدمه لما ذكر ان خطيبها سابها بسخريه كدا وقالها انها متنفعش تكون زوجه ..لدرجادي كلهم شايفينها قليله وماتستحقش تكون زوجة بسبب فقرها ..دا طبعا كان تفكير عليا ..لكن زين مكنش يقصد كدا ابدا وكان قصده سذاجتها وعدم فهمها للعلاقة الزوجيه لأنه كان متعود علي التعامل مع بنات وقحه ميعرفوش الخجل وطبعا مفيش مقارنه بين جرائت البنت الاجنبيه في الموضوع دا وبين سذاجت عليا وبرئتها وعدم خبرتها 


بقلم ملك ابراهيم

•°°°°••••°°°°••••°°°°••••°°°°•

هيبدأ زين بقى يشوف الفرق بين البنت العربيه وبرائتها والبنت الاجنبيه وجرائتها 🤔 تفتكروا الفرق هيكون في صالح مين 😂 منتظره رأيكم في الكومنتات❤وعايزه تفاعل حلو زيكم ياقمرات يوصل 1500 كومنت النهارده❤

تكملة الروايه من هنا 




 

تعليقات

التنقل السريع