القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #من_قلب_الظلام البارت 4 بقلم عمرو على في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

من قلب الظلام ٤


مين اللي اتقدملي


= المعلم حامد


تاج*ر المخ*درات


= بس راجل معاه فلوس 


دا متجوز تلاتة


= ومالو يا ندى تبقي الرابعة


عايز تجوزني ل واحد عنده 50 سنة


= اهو نستفاد منك بحاجة بدل ما أنتي قاعدة كدا


وايه الاستفادة بقا


= المعلم حامد واعدني انك لو وافقتي ، هيديني بض*اعة ببلاش هدية منه وساعتها المكسب كله هيكون في جيبي وحياتنا تكون احسن


يعني انا بالنسبالك صفقة


= متشوفيهاش كدا ، بصي عليها من الجانب الايجابي انك هيكون معاكي فلوس زي الرز


مش عايزة فلوس ، أنت مفيش حاجة في حياتك غير الفلوس ، مش بتفكر فيا ، مليش لازمة عندك


= نفس المحن بتاع امك ، يا غبية افهمي ، انا كدا بضمنلك مستقبلك ، شوفي انتي لما المعلم حامد ي*موت هيسيبلك ورث قد ايه ، انتي في كل الحالات كسبانة


وأنا مش عايزة


= يعني ايه


يعني مش موافقة يا بابا


" قل*م نزل على وشي لدرجة اني اترميت في الأرض


انا خلاص قريت فاتحتك معاه ، وهتتجوزيه غصب عنك يإما هرميكي في الشارع


" مشي و داخل أوضة مراته الجديدة اللي فتحت الباب قبل ما هو يدخل


مالك يا ياسو


= دي عالم مقر*فة والله


اهدى يا حبيبي وكله هيتحل


" دخلو مع بعض الأوضة وقفلو ، امي جت بتحاول تقومني 


اعمل ايه يا ماما


= اوعي يا ندى تتجوزيه


و بابا


= معرفش ، عايزين نفكر نشوف هنعمل ايه


مش هنعرف نقف قدامه يا ماما


= انا هتصرف


" أي بنت لما تقع في مشكلة اول واحد بتجري عليه هو أبوها ، حالتي انا مختلفة انا اللي بجري من ابويا عشان ابويا هو اللي بيجيب المشكلة ، مبقتش عارفة ايه اللي عمل فيه كدا ، هل دا عقاب من ربنا لييه ولا دا تأثير المخ*درات اللي بيشربها ، قفلت على نفسي باب اوضتي و انعزلت ، عدا يوم والتاني والتالت لقيت ابويا جاي وبيقولي


يلا اجهزي عشان هننزل نشتري حاجة تقابلي بيها الراجل


" مكنتش عارفة ارد ولا حتى اتحرك من مكاني ، لحد ما ماما جت


واخد البت على فين يا ياسر


= هننزل نجيب هدوم


بنتي مش هتتحرك من هنا


= انتي اتجننتي يا ولية ولا ايه


اه اتجننت يا ياسر ، ولحد كدا وكفاية أوي


= ادخلي جوا احسنلك


وأنا مش داخلة


= وانا بقولك ادخلي


" ومع اخر حرف طلع منه كان معاه قل*م على وش امي 


على اخر الزمن هتكسري كلامي ، شكلك كبرتي وخرفتي خلاص ، كبرتي وخرفتي وأنا مستحملك لأجل العشرة بس هتتكرر تاني هطردك برا


" جريت على امي بسرعة ، خبيتها ورا ضهري ووقفت قدامه


خلاص هنزل معاك


= كدا تبقي عاقلة و احبك ، انا هستناكي تحت


" خدتها في حضني وهي منه*ارة من العياط ، دخلت معاها اوضتها


حقك عليا يا ماما ، امسحيها فيا انا


= انا اللي اسفة يا بنتي ، انا اللي معرفتش اختار ليكي اب كويس 


كفاية انتي عندي بالدنيا


= مش عايزاكي تبقي زعلانة مني يا ندى


على ايه


= على اي حاجة


وأنا عمري ازعل من القمر دا


= خلاص يلا انزلي عشان متتأخريش عليه


حاضر


" قومت وبوست راسها ، ولبست ونزلت ، روحنا نشتري اللبس ، خلصنا و رجعت البيت و داخلة اوضتها لقيتها....


لقتيها ايه


" كنت بعيط ومش عارفة اتكلم


= مات*ت يا يوسف ، ما*تت من الق*هر على حالها وحالي ، مات*ت وسابتني لوحدي من غير سند في الدنيا ، كنت متخيلة ان اول ما بابا يعرف هيزعل ويرجع ل عقله لكن محصلش


لا حول ولا قوة الا بالله ، حيث كدا يبقا نأجل الفرح ، ملناش نصيب نفرح 


دا كان رده على مو*ت شريكة عمره والست اللي استحملت معاه وعمرها ما اشتكت 


= اسف اني اقول كدا بس ابوكي مش بيحس


مش لازم تتأسف لان هي دي الحقيقة


= حصل ايه بعدها


" عملنا العزا ، تحس ان ابويا كان واقف في العزا بالغصب ، حتى عزاها مش عايز يحضره لحد ما خلصو 3 أيام ، بقيت قاعدة لوحدي مش بتكلم مع حد ، مليش علاقة بحد ، مش بنزل من البيت ، انعزلت تماما حتى عن الاكل والشرب ، الحاجة اللي كانت مصبراني خلاص راحت يبقا لازمتها ايه الحياه بقا ، ابويا ومراته زهقو من القعدة والنكد وقررو يخرجو مع بعض بعد مو*ت امي ب شهر واحد ، كنت قاعدة في البيت لوحدي ، لقيت الباب بيخبط ، قومت عشان افتح ، لقيت


ازيك


= الحمدلله ، بابا مش هنا


ما انا عارف 


= عايز ايه يا معلم حامد


جاي اطمن عليكي ، اشوفك او عايزة حاجة كدا ولا كدا


= لا مش عايزة حاجة شكرا


" و لسة هقفل الباب ، منعه ب ايده


استني بس ، دا جزاتي يعني عشان جاي اسأل عليكي


= مش عايزة سؤالك ، اتفضل بقا


بذمتك فيه واحدة تكلم جوزها بالطريقة دي


= اه فيه ويلا امشي بقا


اصل..


= ايه


أنتي حلوة أوي


= بجد والله


وعزة الله حلوة اوي


= هتطلع برا ولا لا


ولو مطلعتش


= هصوت و الم عليك الدنيا


طب ما تصوتي


" بدأ يقرب مني وباصصلي بطريقة مق*رفة


ما تصوتي


= ابعد عني


ابعد ، دا انا ما صدقت قربت


" هج*م عليا وبدأ يق*طع هد*ومي ، كان بي*لمسني وأنا بصرخ وبقاومه لكن كان أقوى مني ، بعد ما كنت خلاص شبه عار*ية تماما قدامه ، قام وهيمشي


لا بس تستاهلي اني اتجوزك ، انا هطلب من ابوكي ان معاد الفرح يبقا في اسرع وقت ، عايزين نبقا في بيت واحد يا حلوة


" كلمة ان*هيار كانت قليلة على اللي كنت فيه ، لميت نفسي وفضلت قاعدة في مكاني ، مش عارفة اعيط على ايه ولا ايه ، مش عارفة بيحصل فيا كدا ليه ، مكنتش عارفة عدا قد ايه من الوقت ، لقيت ابويا داخل هو ومراته اللي اتفزعت اول ما شافت منظري ، ابويا قرب مني وقال


ايه اللي عمل فيكي كدا


= انت ، أنت اللي عملت كدا بشغلك مع الح*قير دا


اخلصي مين اللي عمل كدا


= المعلم حامد تا*جر الم*خدرات اللي عايز تجوزني لييه


طب قولي كدا من الاول ، انا كنت فاكر حد غريب ساعتها كنت هق*تله ، لكن دا هيبقا جوزك عادي مفيش مشكلة ، قومي ادخلي خدي دش وفكي


ويلا احنا نكمل سهرتنا جوا


" دخل هو ومراته الأوضة ، مكنتش مستغربة من رد فعله ، بقا عادي بالنسبالي ، عشان كدا كنت مقررة ان انا اللي هاخد حقي بنفسي ، كنت بحاول من وقت للتاني اتصنت على ابويا ، لحد ما سمعته مع مراته 


يعني الع*ملية دي مهمة


= مه*مة جدا


هتكسب فيها قد ايه يعني


= لو مشيت صح هكسب كتير اوي


ربنا معاك يا حبيبي


= هتكون فين العملية


على طريق اسكندرية 


= طب ابقا خلي بالك ، والبس چاكت تقيل عشان البرد


" مكنتش مستنية اسمع حاجة تاني لاني جريت بسرعة ، كلمت البوليس وبلغت بالعنوان ، مكنش فارقلي حتى لو ابويا هيتضر ، عدت ساعة واتنين وتلاتة ، لقيت ابويا داخل جري من برا ، كان وشه مخضوض ، مراته جريت عليه


مالك يا ياسر فيه ايه


= البوليس هجم علينا واحنا بنسلم الب*ضاعة ، والمعلم حامد اتق*بض عليه


يا نهار اس*ود ، وانت عملت ايه


= اول ما سمعت السرينة ، جريت بسرعة قبل ما حد يحس بيا


اوعا يكون حد ماشي وراك


= متقلقيش انا مأمن نفسي


" ولأول مرة السعادة تدخل قلبي من فترة كبيرة ، ان*تقمت لنفسي وخدت حقي ب ايدي ، بعد كدا هو دا اللي هيحصل ، مش هخلي حد يقرب مني ، عدت الايام وأبويا كان كل يوم حاله بيس*وء بسبب المخ*درات اللي بيشربها ، لحد ما كنا قاعدين و اتفاجئت بمرات ابويا بتقول


ما تقومي يابت ترق*صي شوية ل ابوكي


= نعم!


أنتي لسة هتستغربي ، ابوكي مزاجه مش رايق وعايزينه يروق


=  ارقص*يله أنتي يا مرات ابويا


ومالو ارق*صله انا 


" الطيور تقع على اشكالها ، وبالفعل دي انسب واحدة ل ابويا ، هي شبهه ولايقة عليه انما امي لا 


هي دي حكايتك


= اه


وعشان كدا قررتي تحولي ل ولد


= عشان محدش يط*مع فيا ولا يشوفني بنت وضعيفة


و ابوكي دلوقتي فين


= ما*ت ، ما*ت بسبب اللي بيشربه


ربنا يرحمه ويسامحه على اللي عمله


= من بعده وانا حاسة ان الكل شايفني ضعيفة ، حبيت اني ابدأ في مكان جديد ، محدش يكون عارفني فيه ومن هنا جاتلي فكرة التحويل


بس دا حرام يا ندى


= ومش حرام اللي حصل فيا ، مش حرام اللي انا عيشت فيه ، كل دا حلال واللي انا هعمله هو اللي حرام


سيبك من اللي فات ، تعالي ابدأي معايا صفحة جديدة ، هنبدأ مع بعض في مكان جديد ، هحميكي من اي حد 


= وانت ايه ذنبك يا يوسف ، ذنبك ايه تاخد واحدة زيي


دا انا امي دعيالي اني هاخدك


= صعبانة عليك صح


صعبان عليا كل السنين اللي مكنتش معاكي فيها 


= وانا مش هقبل اني اكون معاك ، مش هرضالك بكدا يا يوسف


انا راضي ملكيش دعوة


= هتندم بعدين


لو ندمت يبقا معاكي كل الحق


= انت زنان أوي


وايه يعني لما ازن عشان اعيش مبسوط معاكي


= هتقبلني بعد كل اللي انت سمعته


وأنا كأني مسمعتش عشان عايز ابدأ معاكي من جديد


" بعد مرور سنتين " 


الله يرحمك يا ماما ، بصي انا جبتلك مين معايا ، دي ريهام ، سمتها على اسمك عشان افضل فاكراكي ، أو الحقيقة يعني يوسف هو اللي سماها ، كدا انا مش هنساكي أبدا ، كمان عايزك تطمني يوسف محافظ عليا وشايلني في عنيه وانا مبسوطة اوي معاه ، هبقا اجيلك كل شوية عشان اطمن عليكي ، يلا مع السلامة ،  بحبك 💛 " 


" كنت فاكرة ان الدنيا انتهت لكن قدر ربنا كان له رأي آخر ، ربنا لما يبتليك وتصبر وتفضل ثابت ، بيجهزلك اجمل عوض يعوضك بيه عن اللي شوفته ، واجمل عوض هو كان يوسف اللي حب الدنيا كله لقيته فيه ، هي دي حياتي وهي دي قصتي ، ياريت تكون اتعلمت منها 💜 " 


" الحمدلله ، را*هنت على الرواية انها هتخطف الأنظار والحمدلله نجحت وكله بفضل ربنا ، لكن الموضوع محبط بطريقة غريبة ، كأن حرام ان ولد يكتب ، لو بقدم قصص ف دا بغرض انك تعرفني انا ك عمرو مش بنت بتقولها كملي برغم التنبيه والاسم وكأنها عن قصد ، سواء بقصد او لا حابب اقول شكرا للكل ، بالنسبة للي بيشجعني ويدعمني دايما ، تشجعيك فارق معايا بشكل كبير وبجد شكرا ، لو كنت بنزل رواية و اتنين في أسبوع دا عشان كان الشغف كبير إنما حاليا الشغف صفر ، اشوفكو قريب..


#النهاية


#من_قلب_الظلام 4


#بقلم : #عمرو_علي

تكملة الروايه بعد قليل 



 

تعليقات

التنقل السريع