البارت 9_10_11_12
رواية:#قاسي حتي الجحيم
#موسوعة_القصص_والروايات
سليم بغضب وصراخ اكبر:انتي ممنوع تحبي عرفة لية عشان انتي مالكي انا يعني بتعت سليم العزيزاي
كانت جميلة تبكي وتصرخ وتنادي على امها
وانهال عليها بص*فعات حتي اغمي عليها. وبعدها ظل ينظر إليها وبعدها جاءت زينب وجدت جميلة علي الارض والد*م تسيل من شفاتي*ها وانف
زينب بصراخ:جميلة فيكي اي قومي مين عمل فيكي كدا جميلة جميلة اصحي مين عمل كدا كانت تتحدث بخوف شديد
وجدت سليم بيا وقف أمام وكأنه غضب العالم تجمع في
زينب بغضب:انت يلي عملت كدا فيها لي حرام عليك دي عيلة هي عملت اي لية تضربها بشكل دا
سليم ظل صامت فترة وبعدها تحدث:هي غلطتة وكان لازم تتعقاب
زينب:حرام عليك انت مش عندك قلب ولا رحمه تب راعي أنها لس صغيرة حتي لو كانت غلطتة
سليم:ممنوع من هنا وريح تخرج من القصر
زينب:هو انت اشترته عشان تتحكم فيها
سليم ببرود:لا بس نوي اشتريها
ثم حملها ودخل بها القصر تحت انظار الجميع ودهشت زينب مما قال فا هي لم تفهم اي شي
زينب:مش فاهمة حاجة وانت وخدها ورايح فين
دخل الي جناح الخاص و وضع وخرج كانت زينب مصدومة مما يحدث
زينب:انت جيبها هنا لية
سليم ببرود:دا الطبيعية
زينب:اي هو يلي طبيعية
سليم:مكانها تكون هنا
زينب:ازاي
سليم ببرود:عشان هي هتكون مراتة سليم العزيزاي
زينب:اي ازاي
سليم:زاي ما سمعتي
زينب:انت بتقول اي ومين قال انك تتجوز جميلة هي قالت كدا
سليم:لا انا يلي قرارت دا اني اتجوزها
زينب:ومين قال أنها توافق او انا أوافق على الجواز دي
سليم ببرود:مش مهم انتي او هي تقول رأيها
زينب: انت عايز تتحكم في حياته بنتي
سليم:اي حدا يدخل هنا انا بتحكم في النفس الية بيطلعوا
زينب:بس مش لدرجة تتجوز واحدة من غير رأيها كدا اسمو جوز غصب
سليم وهو يدخن سجار:روحي اجهزي المأذون جاي بعد ساعتين
زينب:مأذون اي يلي جاي بعد ساعتين انت عارف بنتي عندها كما سنة١٨ سنة وانت عندك كما سنة اكيد معدي٣٠ ويعنى بدل ما تكون جوزها تكون ابوها
سليم بغضب:انتي عرفة ان ألف واحدة اصغرة واحل من بنتك يتمنون نظر مني ويكفي بس أنها تكون زوجة سليم العزيزاي ها تعيش عيش عمرها ما تحلم بيها
زينب:اه هي تتمتع بالفلوس وانت تتمتع بشبابها صح يا سليم بيا
سليم:انا لو عايز اتمتع زاي ما انتي بتقولي أقدر من غير اني اتجوزها اني اخد يلي انا عايز وقدم عينك كمان وانا قالت قبل كدا ألف واحدة اصغرة واحل من بنتك يتمنون مني نظر او اني أقضي معهم ليل دا لو عايز زاي ما انتي بتقولي اتمتع
باشبابها
كانت زينب مصدومة مما يحدث لا تعرفه ماذا تفعل فكرت في الهروب
فهم سليم ما يدور في راسه:ما تحوليش انك تهربي وقتها ها حرمك من بنتك ومش تقدري تشوفيها تاني في حياتك ولو عصبتيني ها تشوفي وشة عمرك ما شافتي في حياتك و وقتها هتمتع بيها زاي ما انتي بتقولي بس من غير جواز ولا مأذون
كانت زينب مصدومة فاهمتة أنها ليس لديها أي خيار آخر غير أن توافق او لا معني اخر تصمت
سليم :المأذون علي وصول اجهزي مديرة القصر مستنيه برا عشان توصلك لي الجناح بتعك عشان تجهزي انتي وجميلة في النهاية انتي أمة العروس
تابع
بقلم الكاتبة:Doaa HABiB
الفصل :العاشر
رواية:#قاسي حتي الجحيم
بقلم الكاتبة:Doaa HABiB
خرجت زينب من مكتب سليم بيا وهي غرق في أفكارها لا تعرفه ماذا تفعل اذا فعلت شيء سوف تاذي ابنتها كما قال سليم بيا لهذا قرأرت أن تسلم أمر الي الله فهو يعرف الخير الي ابنتها ولن يدع شيء ياذيها
وجدت زينب مديرة القصر
مديرة القصر:اتفضلي معيا يا زينب هانم
استغاربت زينب من أسلوب مديرة القصر
زينب:هو انتي يا مدام دينا بتكلمي معيا برسمي لية
مديرة القصر:دا تعليمات سليم بيا اتفضلي معيا على الجناح بتعك عشان تجهزي
دخلت الجناح وجدت ملابس تناسب عمرها ومجوهرات جلست على السرير حتي ترتاح من التفكير
:::::::::::::::::::::::::::::
دخل سليم بيا جناح الخاص وجد جميلة حيث تركة على السرير جلس بجانبها وهو يتحسس شعره وظل ينظر إليها حتي سمع صوت طرقات على الباب دخلت الخادمة
الخادمة:الدكتورة برا يا سليم بيا
سليم ببرود:خليها تدخل
الدكتورة :اومرك يا سليم بيا
سليم : صحيها بسرعه
الدكتورة: تحت امرك
استغرقت الطبيبة نحو ربع ساعة حتي بدأت تستيقظ جميلة وخرج سليم من الجناح استيقظت جميلة وظلت تبكي بشدة وكانت خائفة من المكان التي هي في دخلته مديرة القصر وخلف مجموعة من الفتيات يحملون الملابس و أشياء كثيرة ركضت جميلة نحو مدام دينا
جميلة ببكاء:خالتو فين ماما هو انا فين عايزة أروح لماما خديني
حزنت كثيرا على تلك الفتاة الصغيرة ولكن ماذا تفعل هي
مدام دينا:انا اخدك لي مدام زينب بس بشرط
زينب وهي تمسح دموعها:موافقه بس خديني لماما
مدام دينا: تلبسي الهدوم دا وتجهزي نفسك وانا وأنتي نروح لي مدام زينب ها موافقه
زينب:اه موافقه
مدام دينا:تب يلا يا بنات
بدأ في تجهيزها وبعدها ساعة كانت جميلة قد اردات فستان أبيض ابراز جمالها ومكياج جعلها تبدوا اكبر من سنها ومجوهرات بسيط نزلت جميلة وجدت أمها وركضت الي حضن أمها وكان يوجد بعض الناس ولكن لم تلحظة هذا
ولم تلاحظ وجد سليم بيا الذي كان يجلس على الكرسي ويدخن سجار ببرود
جميلة:ماما انتي كنتي فين انا كنت خايفة اوي
زينب:اهدي يا حبيبتي
قاطع حديثهم صوت سليم بيا
سليم ببرود:يلي يا شيخنا
سمعتة صوت خافتة جميلة كثيرا واستخبات خلف امها وأبتسم علي تصرفاته الطفولية
الشيخ:انا جهزت كل حاجة فاضل امضت العروسة اين العروسة
لم تعرف زينب ماذا تقول فضلت الصمت التام
سليم:تعالي امضي يا جميلة
صدمت جميلة مما قال
سليم:انا قالت تعالي امضي
جميلة:انا ازاي
سليم:تعالي امضي
جميلة بخوف:بس انا مش عايزة اتجوزك يا عمو انا مش بحبك انا بحب ت
لم تكمل الكلام حتي أخذت ص*فع وقعت على اثرء على الارض وامها احضتنتها بشدة وهي تبكي ايضا على حال ابنتها الصغيرة
جميلة:قومي امضي
جميلة وهي تهزء راسه لا لا احس سليم بيا بغضب بعدها خرج سل*احو و وضع على رأسه زينب
جميلة:ماما لا ونبي
سليم:امضي يا ام
جميلة:ونبي يا سليم بيا سيب ماما وموتني انا
أطلق رص*اص في الهواء لتصرخ جميلة
جميلة:حاضرة
وبعدها مضت جميلة علي الأوراق
الشيخ لم يستطع التحدث لأن يعرف سليم جيد لأن هذا يعتبر جواز غصب لم يستطع قول اي شيء خوفنا من سليم بيا وهذا لا يجوز شرعنا
الشيخ:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وفجأة نسمع صراخ
تابع
بقلم الكاتبة:Doaa HABiB
الفصل: الحادي عشر
رواية:#قاسي حتي الجحيم
وقعت جميلة أرضنا بعد زواجها من سليم بيا
زينب ببكاء:جميلة قومي يا قلبي سامحيني
قام سليم بحملها وادخلها الي جناح الخاص و وضع على السرير وكانت زينب معهما في الغرفة وجلست بجانبها وهي تبكي
سليم ببرود:الفرح بعد يومين
زينب:حسبي الله ونعم الوكيل فيك
ترك الجناح وكانهو لم يسمع شيء
::::::::::: ::::::::::::
في مكان آخر
الشخص المجهول:مش عرفت اي حاجه بخصوص سليم
خالد: من ساعتة ما الحارس يقلي بينقل تحركات سليم بيا ما اختفة واحنا مش عارفين اي حاجه عن غير اني في خبر نزل دلوقتي ان سليم العزيزاي فرحو بعد يومين
الشخص المجهول:اي سليم يتجوز ازاي دا اكيد الموضوع في حاجة
خالد:هو انت مستغرب ليه
الشخص المجهول:عشان غريب اوي لية يتجوز سليم عندو أعداء كتير لو اتجوز كدا هيكون لية نقطة ضعف
خالد:سليم العزيزاي دا جبروت دا مش يهموم حدا حتي لو مراتة مش ها يفرق معا
الشخص المجهول :انت معك حق بس لو كان بيحبها الوضع يختلف و ساعتة يفرق معا اوي كمان
خالد:عايز تفهمني ان سليم العزيزاي بجبروت وقوتة مش هيقدر يحمي حدا هو بيحب
الشخص المجهول:لا يقدر بس لازم تعرف حاجة يا خالد ما مفيش شخص يفضل علطول صحي وأكيد ها يجي اليوم ان يغفل عن حاجة تخص و ساعتة يجي دارن عشان نض*رب الض*رب الصح لون لان لم الواحد بيحب يبقا ضعيف ودا المطلوب
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في جناح سليم كان تجلس زينب وكانت جميلة قد استيقظت وهي تبكي
جميلة ببكاء:ماما هو اي دا يلي حصل هو انا بجد اتجوزت بجد سليم بيا
زينب:اهدي يا حبيبتي ارمي حمولك على الله يمكن دا نصيبك
جميلة:لا يا ماما انا مش بحب إنا بصراحة انا بحب واحد زميلي في المدرسة
زينب:اي دا يلي انتي بتقولي يا جميلة
جميلةوهي تبكي: آسف يا بس انا كنت هقولك بس مش حصل مناسب
زينب:اهدي يا بنتي مش ينفع تجيبي سيرت رجل غريب انتي دلوقتي متجوز
جميلة :يا ماما
زينب:اسمعي يا حبيبتي انا مش عرفتة اعمل حاجة بس اكيد في حكمة في كدا ومحدش عارف الخير فين قومي صلي عشان ترتاحي
جميلة:حاضر يا ماما
خارجت زينب من الغرفة وتركتة جميلة تصلي وتدعوة ربها حتي يريح قلبها
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في مكتب سليم بيا كان يشهاهد جميلة وهي تصلي عبر التليفون من خلال الكاميرات فجأة رن تليفون سليم وظل يتحدث نحو نصف
ساعة وبعدها أغلق تلفون دخل مدير أعمال سليم بيا
مدير أعمال:سليم بيا أحمد بيا على وصول اتصال بيا لما عرف انك هتتجوز وقال انو رجع مصر عشان يحضر الفرح وهو علي وصول
سلم ببرود:اعمل الترتيبات عشان إستقبال
مدير أعمال:كل حاجه جهزا بس حضرتك الفرح عايز هنا ولا في الفندق حضرتك
سليم:الفندق طبعا مش عايز غلطة فاهم
مدير أعمال: مش عايز حضرتك تقلق كل هيكون تحت السيطرة
انصرف مدير أعمال وظل سليم بيا ينظر إلى جميلة وهو يبتسم
سليم :معقول يوم ما احب يكون عيلة صغيرة يمكن نوع جديد وحب أجربو ومش حب بس لو كان نوع عايز اجرب كنت اخد منها يلي عايز حتي لو كان بالغصب يومين واشوف اذا كان دا تسلي ولا حب
بعد ساعتين كان سليم يجلس على المائده من اجل يتناول طلبه من الخادمه ان تستدعي جميله وامها من اجل تناول الطعام ذهبت الخادمه من اجل انت بتدعي جميله وامها
كانت زينب وجميلة يجلسان في الجناح ودخلت الخادمة
الخادمة:مدام زينب سليم بيا طلبك انتي والهانم الصغيرة عشان العشاء
زينب:تب قولي حاضر نازلين
جميلة:مش عايزة انزل واشوف يا ماما
زينب:انا قالت اي ربنا مستحيل يعمل حاجة وحشة فين استهدي بالله يلا ننزل
نزلت جميلة وامها
كان سليم بيا ينتظرهم من أجل أن يتناول الطعام جميعنا
جلست زينب وجاءت جميلة من أجل أن تجلس أوقف سليم بيا
سليم ببرود:استني مكان هنا الكرسي يلي جنبي من هنا ورايح
جلست جميلة بجانب سليم بيا وهي ترتعش من الخوف لم تاكل وظلت تلعب في الطعام
سليم: مش تلعبي في الاكل كلي الاكل يلي قدمك بسرع
جميلة بخوف:م ش جعانة
سليم ببرود:كلي عشان تاخدي الدواء بتعك بكرا الفرح بتاعي انا وانتي عايزك بصحتك ثم اكمل بخبث عشان بعد الفرح مش هتعرفي تنامي
عايزك ترتحي
جميلة بشجاعة:وانا مش عايزة اني اتجوزك انا مش بحب إنا بحب حدا تاني انا بك*رهك
لقد تجمع غضب العالم كل في سليم بيا في تلك الحظة
قام سليم وامس*كها من شعرها وصرخت صر*اخ هزات أرجاء القصر
سليم بغضب: كنتي بتقولي اي
زينب:سليم بيا ونبي سبها هي عيلة مش عارفة هي بتقول اي
سليم:انا هربيكي ظل يوجة لها الص*فعات
حولت زينب التدخل
سليم:لو ادخلتي ها اقتلها دلوقتي
ا ابتعدت زينب عن جميله وهي تبكي
سليم:كنتي بتقولي اي فكريني
كنت جميلة تبكي وتضع يدها عل علي واجهها خوفا منه حتى تحمى نفسها
وام*سكها سليم بيا من شعرها ودخل بها الي غرفة مظلم: تقعدي هنا لحد الفرح عشان تتعلمي الأداب
جميلة:لا انا عايزة ماما ونبي مش تسبني هنا انا بخاف
خرج سليم وأغلق الغرفة عليها
تابع
بقلم الكاتبة:Doaa HABiB
الفصل: الثاني عشر
رواية:#قاسي حتي الجحيم بقلم الكاتبة:Doaa HABiB
كانت جميلة تبكي وتص*رخ وتنادي على امها
جميلة:ماما يا ماما خرجيني يا ماما ونبي مش تسبني هنا انا بخاف
زينب كانت تسمع ابنتها وهي تنديها وكانت تبكي هي ليس بيدها اي شيء غير البكاء
ظلت جميلة تبكي وتصرخ وتنادي على امها وكان الصر*اخ يزداد
ذهبت زينب الي سليم بيا كان يجلس في المكتب دخلت
زينب ببكاء:سليم بيا ارجوك خرجة هي بتخاف من الطلم انت مش سامع هي بتصرخ ازاي
سليم ببرود: هي غلطتة ودا نتيجة أفعالها
زينب:خرجها وانا ها فهمة أنها مش تعمل كدا تاني
سليم ببرود:انا عمري ما سمحت حدا غلطة بس انتي بقيتي حماتي ولازم اسمع كلامك بس لو غلطتة تاني انا مش هقولك هعمل اي فيها
زينب:ماشي بس خرجها بسرعة
ذهب سليم بيا وزينب الي الغرفة التي فيها جميلة عندم فتح الباب ودخل سليم بيا لم يكن لها أي اثرء فقد كان شباك الغرفة مفتوح لتتحول عين الي أسود مظل*م وبعدها أقترب من زينب و همس لها
سليم بغضب حارق:اوي اسمعك صوتك فاهمة وبعدها صراخ يا قيصر
ليأتي شخص بملامح جميلة ولكن ضخم البنية دور على جميلة واطلق الكلاب
قيصر:أمرك
خرج قصير وفعل ما طلب من
قصير يكون الحارس الشخصي سليم بيا
بعد نصف ساعة كانت جميلة أمام سليم بيا وهي تبكي و ترتعش خوفنا من سليم
كان سليم يجلس ببرود على الكرسي ويدخن سجار وبعدها بغداد دقائق تحدث
سليم:اطلعي على الجناح بتعك
ذهبت جميلة من أمام وهي تبكي وخلفها زينب
استغربت زينب عدم فعل سليم بيا اي شيء بسبب هروب جميلة فى عندم جميلة تفعل اي شيء حد لو قالت كلمة كان يعقابها بشدة
قيصر ظل ينظر إلى سليم ويفكر فى هو يعرف سليم العزيزاي جيد لا بدأ ان يخطط لي شي ما
سليم وهو يلعن نفس ويقول لقد اصبحت ضعيف عندم اراء دموعها اضعف وهذا ما لا
الخدامة:سليم بيا أحمد بيا وصل
سليم:دخلي المكتب
داخل سليم الي المكتب وجد أحمد ينتظر
أحمد:ليك وحش يا رجل
سليم ببرود:اقعد
أحمد:هو انت مش هتخلص من برودك دا خالص
سليم:لا
أحمد: انا لما سمعت مش صدقت انك فعلن هتتجوز اي الحكاية
سليم ببرود:لما اعرف انا الحكاية ابقا اقالك اي هي
أحمد:هو في اي انا مش فاهم اي حاجه
سليم:انس اي أخبار الشغل في ألمانيا
أحمد:تماما أحمد هو يفكر في أمر ما تب مش هتعرفني على مرتك
في لحظة وجد أحمد نفس في الأرض
أحمد:نهار اسود بهزار بس الي الحكاية خلاص فاهمتوا سلام يا صاحبي
وبعدها رحل صديق وهو يضحك
تكملة الروايه من هنا هنا
تعليقات
إرسال تعليق