القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت كامل #شجن_قلبي بقلم #عزيزة_محمد_حجازي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كاملهبمناسبة فوزي بأفضل كاتبة السنة دي أحب أهدي الجايزة دي لجوزي هشام صديق . ابتسم هشام قبل ان تختفي ابتسامته وهو يستمع لباقي حديثها : وكمان لصحبة عمري ريم لإنهم أو*طي اتنين شوفتهم في حياتي

- بمناسبة فوزي بأفضل كاتبة السنة دي أحب أهدي الجايزة دي لجوزي هشام صديق .

ابتسم هشام قبل ان تختفي ابتسامته وهو يستمع لباقي حديثها : وكمان لصحبة عمري ريم لإنهم أو*طي اتنين شوفتهم في حياتي 

صدمة حلت علي جميع الحاضرين وبدا التوتر مليا علي وجههم بينما وقفت إحدي الحاضرين والتي يبدو انها المقصودة وهي تهتف : ايه اللي بتقوليه ده يا شجن

ابتسمت شجن بألم : مش هي دي الحقيقة ولا ايه 

التفتت للحاضرين وأكملت : جوزي العزيز وصديقتي المبجلة بيخونوني من سنتين بعد ما خلفنا هيثم .

تنهدت بتهكم وقالت : فاكر هيثم يا هشام ... هيثم ابننا اللي ما*ت بعد ولادته بست شهور  .

دمعت عيناها ونظر الجميع لها بتعاطف : ساعتها انت مكنتش جنبي اتحججت بالشغل ورحت تخوني مع أعز صديقاتي اللي بالطبع مكانتش معايا هي كمان .

شهقت إحدي المجودات بصدمة فقالت شجن : وفي نهاية الحفلة أحب أشكر كل اللي حضروها وبالأخص هشام وريم ... بالتوفيق للكل .

قالتها شجن وهربت من أمام الجميع قبل أن تضعف ... فتلك الكاتبة التي تكتب روايات تشجع بها النساء علي التمرد ضد ضعفهم لا يستحب أن تبكي .


                               ******


وقفت شجن أمام والدتها قائلة : في ايه يا ماما 

صباح (والدتها ): في إن اللي انتي عملتيه ده عيب وفضيحة .

شجن بتهكم: وهو الفضيحة ليكي

صباح : يا شجن انتي عارفة الناس مش هيرحموك

شجن : ليه الناس مش هيرحموني ليه لازم اسكت علي كل حاجه .

صباح : انا عارفة انك مجروحة وان موضوع هيثم لسه مأثر فيكي 

شجن بضجر : يووووه 

قالتها شجن وهي تلقي بجسدها علي الأريكة لتهبط صباح إلي مستواها وتقول : ايه رأيك تروحي لدكتور نفسي .

شجن بضيق : أنا مش مجنونة 

صباح : يا حبيبتي أنا عارفة ... بس انتي محتاجه زقة معنوية .

تنهدت شجن قائلة : ان شاء الله .

صباح : فكري تاني يا شجن علشان خاطري .

شجن : حاضر يا ماما 

   

                               *******


جلست شجن بإهمال علي المقعد وهي تنظر لذلك المدعو آسير الأصيل الطبيب النفسي المرشح من احدي صديقات والدتها .

بعد أن طال الصمت لدقائقك قالت : مش هتسألني أشرب ايه 

آسير بصدمة : تشربي ايه 

شجن : امال بتقولوا ايه 

آسير : هما مين دول 

شجن : الدكاترة النفسيين مش بيسألوا المجنون 

قاطعها آسير هاتفا :المجنون 

شجن : ايوة .....  وبعدين انتي مش سألتني ليه تحبي تقعدي علي الشزلونج .

آسير بضحك : لأنك بسم الله ما شاء اترزعتي في الكرسي ولا كأنه بيتك ورجلك اللي انتي مداها في وشي تدل علي انك مرتاحة تماما .

شجن : صح 

صمتت قليلا ثم قالت : هو انت سوري 

آسير بصدمة : سوري 

شجن : أصل اسمك آسير وأبوك اسمه الأصيل فدي مش أسماء مصرية .

آسير بسخرية : لأ أنا عراقي .

شجن : أنا قولت كده برضو .

ابتسم آسير وقال : بتحاولي تهربي مش كده 

شجن : ايه ده ... انت فهمتها 

آسير : شوفتي .

شجن : لأ باين عليك أصيل .

أنفجر أسير ضاحكا وقالت شجن بحرج : أنا أقصد دكتور أصيل يعني .

امأ لها آسير وقال : أنا فاهم طبعا .

شجن وهي تأخذ حقيبتها : بعد إذنك الجلسة دي طولت

أخذت حقيبتها وركضت بخجل تحت ابتسامة آسير .

طرق الباب ودلف بإبتسامة ماكرة : ها ايه الأخبار 

آسير : خلاص يا هشام قولت لك هك*سر قلبها زي م انت عايز 

هشام بغل : أنا مش عايز أكسر قلبها أن عاوز أكس*رها هيا عايز أدم*ر اللي متبقي منها .


#يتبع


#شجن_قلبي    التاني ❤


طرق الباب ودلف بإبتسامة ماكرة : ها ايه الأخبار 

آسير : خلاص يا هشام قولت لك هك*سر قلبها زي م انت عايز 

هشام بغل : أنا مش عايز أكسر قلبها أن عاوز أكس*رها هيا عايز أدم*ر اللي متبقي منها

تنهد آسير وقال : تمام 


                         *******

بعد مرور أسبوع 

كانت شجن تتسكع بممر السوبر ماركت وهي تبحث عن بعض الأشياء التي طلبتها منها والدتها .

شجن : هو ايه كل الجبن دي ... هو احنا مربين قطط

قالتها ثم اصطدمت بشخص : اه يا أعمي .

ابتعدت عنه ثم قالت بصدمة : هو انت 

آسير بابتسامة : ايه رأيك في المفاجأة 

شجن بتوتر : انت عرفت مكاني منين 

آسير : والله لما لقيتك مجيتيش في المعاد اتفقت مع طنط صباح تخليني اقابلك 

شجن بضيق: أهلا وسهلا .

آسير : ها بقي مش هتحكي .

شجن : مليش نفس 

آسير : خلاص هفضل معاكي لحد ما يبقي ليكي نفس 

شجن : دي رخامة بقي .

آسير : لأ دي طماطم 

شجن بصدمة : طماطم 

آسير : البرطمان اللي في ايدك ده طماطم مش رخامة 

شجن بضجر : مش بتضحك .


بعد مرور شهر 


جلست علي الطاولة بضيق هاتفه: هو أنا مش هخلص منك 

جلس آسير أمامها : لأ مش هتخلصي مني .

شجن بضجر : انت عاوز مني ايه 

آسير : المفروض أعالجك 

شجن : انا مش مجنونة 

آسير : مين قال كده ... انتي مريضة مش مجنونة 

شجن : أنا مليش علاج ابعد عني 

آسير : مش انتي اللي تقرري أنا اللي أقرر 

تنهدت شجن ثم استندت برأسها علي النافذة المجاورة ثم قالت : قابلته في واحدة من حفلات توقيعي كان صحفي صغير أعجبت بإصراره انه يعرف تفاصيل حياتي ولما سألته عن السبب قال ان ده شغف قلبه مش شغف شغله 

آسير : طبعا أعجبتي بيه زي العبيطة 

امأت له وأكملت : بالرغم من كل الروايات اللي بكتبها وحكايات الناس اللي بسمعها الا اني صدقته ..اتجوزته ومكنش حد موافق عليه حملت بعدها علطول وكنت فرحانه .

صمتت قليلا وهبطت دموعها : بس مات .

آسير بصدمة : مات 

شجن : مكنش جنبي كان معاها ولما عرفت واجهته ومأنكرش بس قالي اديني فرصة 

صمتت فقال آسير : ادتي له 

شجن بتهكم : بدل الفرصة عشرة واتنزلت عن كرامتي علشانه 

آسير : علشان كده حبيتي تفضحيه قدام الناس كنوع من رد الكرامة 

شجن : كنت عاوزه أوجعه وبس مكنش قصدي أفضحه

آسير بحزن : لو رجع بيكي الزمن ....

قاطعته شجن : مش هفضحه ... همشي بهدوء 

آسير : ليه 

شجن : محدش بيحب الفضيحة .... الناس بتبص لي علي ان انا الست القادرة اللي فضحت جوزها

 آسير : والموضوع قلب ضدك 

شجن : صح ... حتي صحابي بيغلطوني أمي أبويا ... كلهم شايفني غلط .

آسير : مش يمكن انتي غلط 

شجن بكره : لأ مش غلط .. محدش هيحس بياومفيش واحدة تستحمل انها تشوف جوزها مع صاحبتها علي سريرها .

آسير بحزن : خلاص يا شجن كفاية كده 

شجن : فعلا كفاية كده 

 

                      **********


بعد مرور شهران 

هبطت شجن الدرج ثم توجهت نحوه : ازاي تيجي في وقت زي كده 

آسير : مستحملتش .

شجن : امشي يا آسير 

آسير : مش ناوية تحني بقا 

شجن : قولت لأ 

آسير : والنبي طب بصي قولي بحبك يا آسير ومش هتشوفي وشي تاني 

شجن بشك : متأكد 

آسير : أيوة 

شجن بخجل : طيب يا سيدي ... بحبك يا آسير 

وضع آسير يده علي قلبه : لأ خلاص مش قادر

ضحكت شجن : طب يلا بقي امشي .

آسير : لأ انا عايز بو*سة الأفلام .

شجن بصدمة : ايه 

آسير : أيوا 

شجن : ايه قلة الأدب دي

قالتها شجن وركضت لأعلي فصرخ آسير : بحبك يا جميل .


                        ******


تسللت شجن وهي تمشي علي أطراف أصابعها وهي تبتسم بحب فقد علمت أن اليوم عيد ميلاده وقررت أن تفاجئه ولكن هي من تفاجأت .

هشام : هو ايه اللي كفاية ... لتكون حبيتها 

آسير بتوتر : لأ طبعا أنا مستحيل أحبها 

هشام : طيب يا آسير ... يا ريت تنسي موضوع انك تنسحب ده والا انت عارف انا ممكن اعمل فيك ايه .

قالها هشام ثم التفت فقال بصدمة : شجن .

يا جماعة يا ريت تفاعل 💔 

#شجن_قلبي

#يتبع



#شجن_قلبي            البارت الأخير .


تسللت شجن وهي تمشي علي أطراف أصابعها وهي تبتسم بحب فقد علمت أن اليوم عيد ميلاده وقررت أن تفاجئه ولكن هي من تفاجأت .

هشام : هو ايه اللي كفاية ... لتكون حبيتها 

آسير بتوتر : لأ طبعا أنا مستحيل أحبها 

هشام : طيب يا آسير ... يا ريت تنسي موضوع انك تنسحب ده والا انت عارف انا ممكن اعمل فيك ايه .

قالها هشام ثم التفت فقال بصدمة : شجن .

شجن ببكاء : لا مستحيل 

آسير بتوتر: لأ يا شجن متفهميش غلط 

هشام بتهكم : لأ فهمتي صح .

شجن وهي تنظر له بكره : ليه انا عملت فيك ايه 

هشام بصراخ مختلط بالغل : عملتي ايه .... فض*حتيني وسط الكل خسرتيني شغلي ومفيش شركة قبلاني وحياتي بقت مدمرة بسببك .

كانت تستمع له بصدمة ثم قالت : يااااه كل ده حصلك بس بجد أنا مبسوطة .

ثم انفجرت ضاحكة وقالت : لأ هو انت فاكر انك ممكن تكون ضحكت عليا ده انت غبي جدا 

نظر لها آسير بصدمة : يعني ايه 

ابتسمت بخبث و ....

Flach Back 


أخذت حقيبتها وركضت بخجل تحت ابتسامة آسير .

طرق الباب ودلف بإبتسامة ماكرة : ها ايه الأخبار 

آسير : خلاص يا هشام قولت لك هك*سر قلبها زي م انت عايز 

هشام بغل : أنا مش عايز أكسر قلبها أن عاوز أكس*رها هيا عايز أدم*ر اللي متبقي منها 

هتف أسير : تمام 

كل هذا تحت مسامع شجن التي من حسن حظها أنها نست مفتاح سيارتها .


Back 


شجن : بس يا سيدي وقررت أسيرك انت وهو .

كان الإثنان متجمدان من هول الصدمة وقالت شجن بغمز : بس ايه رأيك ... شوفت بقي مين اللي ك*سر مين 

قالتها والتفتت وهي تبتسم بانتصار وتشعر أن حقها أصبح مكتملا .

                         ******


دلفت شجن الباب وهي تقول : ماما ماما 

وعندما التفتت وجدت والدتها جالسة بانتظارها فقالت : ايه يا  ماما قاعدة كده ليه 

صباح : أشوفك عملتي ايه 

تنهدت شجن وقالت : عملت كل خير 

صباح : يا شجن انتي دلوقتي حامل يعني لازم تصفي حساباتك مع هشام 

شجن : لأ ما أنا خلاص صفتها 

صباح بفرحة : قولت ليه انك حامل 

شجن باندفاع : لأ طبعا 

صباح : ليه يا شجن 

جلست شجن بجانب والدتها وأمسكت يدها وقالت : علشان مينفعش ... مش عايزة أي حاجه تربطني بيه وبعدين أنا عاوزة أبدا حياة جديدة مع ابني .

صباح بدموع : يعني ايه 

شجن : يعني هسافر يا ماما ... جتلي فرصة شغل في لندن ... دار نشر عايزة تعمل معايا عقد تشتري كتاباتي بمبلغ كبير 

صباح : طب وأنا .

شجن بدموع : هتصل بيكي كل يوم بس صدقيني مش هينفع أرجع من هناك غير وأنا أقوي 

مدت صباح يدها ومسحت دموع شجن قائلة : اللي تشوفيه يا قلبي .

احتضنتها شغف وقالت : بحبك يا أمي .


                         ********


بعد مرور سبع سنوات .


هبطت شجن من الطائرة الخاصة بها وخلفها تلك الكتلة الصغيرة من الوسامة وهو يمسك بجهازه اللوحي .

فتح سائقها الخاص باب السيارة لها فجلست بها بينما ظل هو واقفا بالجهة الأخري 

تنهدت شجن قائلة : مركبتش ليه يا سمسم 

سليم : مفتحش ليا الباب أنا مش أققل منك 

ضحك السائق وفتح له الباب فجلس بضيق وهو يقول لها : وبعدين سمسم دي تقوليها لم تشوفي قرصة قدامك أنا اسمي سليم مبحبش حد يدلعني 

شجن بضجر : ماشي يا سي سليم ... سيب بقي التاب ده 

رفع رأسه لها : ماما مش معني ان أنا سبتك تقولي ليا يا سليم من غير بيه انك تقولي ليا اعمل ايه 

ضحكت شجن وقرصته من وجنتاه : بس يا لمض .

سليم بتساؤل : هو انكل فادي هيجي 

شجن بتوتر : وهو ايه اللي هيجيبه 

سليم بشك : مش عارف بس شاكك 

شجن : لأ يا حبيبي متشكش 

سليم : هو انتي ممكن تتجوزي 

شجن : مين اللي قالك 

سليم : تاتا 

شجن بتوتر : اه يعني 

سليم : ليه هو انا مش مكفيكي 

شجن : لأ يا حبيبي انا بقول يعني 

سليم : أيوة كده اتلمي .

شجن بصراخ : ولد ... ايه اتلمي دي .

سليم : أيوة مفيش حد غيري تحبيه 

ضحكت شجن وق*بلت رأسه قائلة : أنا مستحيل أحب حد قدك ... انت رجلي .

عاوزة رأيكم 😙😍

تشجيع حلو بقي ❤😔

#تمت 





 

تعليقات

التنقل السريع