القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية آسيرة_الماضي البارت الاول #مريم_حمادة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

بص بقا 

~هاا 

غسيل مش بغسل ومش بعرف اغسل، و.... 

~موافق 

مممم انا لسة مكملتش على فكرة! 

~وأنا سامعك 

هتعمل اكلك بنفسك، وتروق أوضتك برضو بنفسك، وهتنام لوحدك 

~أنام لوحدي!!!!! 

آه في مشكلة!! 

~لا لا مافيش موافق موافق 

ندى بغيظ: لا أنتَ مش موافق، والخطوبة دي هتتفشكل! 

زين: أنتِ بتتلككي! أنا قولت موافق 

ندى: يعم أنتَ بتقول كدا وخلاص باين في عينك على فكرة 

زين: الله دا أنتِ بتفهمي في لغة العيون أهو 

ندى سرحت في كلامه وقالت: آه... لا أنتَ بتحاول توقعني 

زين بضحك: تعرفي أنك عسل والله 

ندى بغرور: منا عارفة اني عسل أومال فاكرني زيك! 

زين: هو أي دا ودا أعتبره قصف جبهة يعني ولا أي 

ندى: أعتبره زي ما تعتبره 

زين: ماشي يستي هعدهالك عشان لسة مافيش بينا حاجة 

ندى بتساؤل وغيظ: حتى لو بينا هتعمل اي يعني 

زين: هخدك في حضني وأحضنك جامد 

ندى وشها أحمر بقى شبه الطماطم 

زين بضحك: مالك في اي 

ندى: مافيش 

زين: طيب على العموم خطوبتنا الجمعة الجاية، يلا سلام 

ندى: لخظة أي!! خطوبت اي.. خد هناااا رايح فين 

وسابها ومشي..... 

ندى: أيوة يا سارة أنتِ فيييين
سارة: أي في أي، أبوكي طلق أمك ولا أي 

ندى: ياااريت 

سارة: أوعىٰ تقولي الزمالك كسب!!! 

ندى: أنيل أنيل 

سارة: متتكلمي وأخلصي سيبتي ركبي! 

ندىٰ: جالي عريسسسسسس 

سارة: لولولووووووووووي، شكله حلو، ييشتغل اي ها 

ندى: أنتِ بتغرطي على أي! 

سارة: على العريس، اخيرًا هتتجوزي 

ندىٰ: وأنتِ فرحانه ليييي 

سارة: ماهو أحنا هنتجوز سوا يا ندوش 

ندى: هو جايلك عريس أنتِ كمان 

سارة: لا بس هيجي 

ندى: مش فاهمة!؟ 

سارة: منتي هتجيلي صاحبة 

ندى: بروح أمك، بت أتعدلي لأفضحك وأقول اسرارك لأمك 

سارة: لا لا خلاص بهزر معاكي، أنتِ قلبك أسود لي كدا 

ندى: أيوة كدا أتعدلي، قوليلوا هنخلص منو إزاي 

سارة باستغراب: مش فاهمه، ماترفضيه زي إلي قبله! 

ندى: لا ذكية يختي، تصدقي الفكرة دي كانت تايهة عن بالي، مش ناقصة غباء ماهو اكيد لو أعرف أطفشه مكنتش أتنيلت ورنيت عليكي
سارة: أااه صح عندك حق، طيب أنا جيالك مينفعش نتكلم في الفون 

ندى: متتأخريش 

سارة: طيب سلام 

ندى سلام 

"بعد ساعة" 

رن جرس الباب... 

والدة ندى: أزيك يا سارة عامله اي 

سارة: أنا فله الحمدلله، وأنتِ يا جميل 

والدة ندى بضحك: هو في جميل غيرك يبت 

سارة: أه تصدقي صح 

والدة ندى: بت!  

سارة بضحك: بهزر معاكي يا جميل 

ندى بعصبية: سااااارة 

سارة: يا ساتر ياارب في اي 

والدة ندى: مالك يبت سرعتي البت! 

ندى: ااه معلششششش، تعالي يلا 

سارة: طيب ياختي، بعد اذنك يا جميل نكمل كلامنا بعدين بقا 

والدة ندى: طيب يا بنتي لو فضلتي عايشة 

سارة: لخظة اي! 

ندى شدتها من إيدها وطلعت لأوضتها 

"في اوضة ندى" 

ندى: أنتِ ترغي مع أمي وأنا قاعدة هنا بولع 

سارة: أمك هي الي عسل، أنا أي ذنبي 

ندى: أخلصي، هنعمل اي 

سارة: ماهو أنا مش فاهمة لي مرفضتهوش 

ندى: يبنتي انا قولت كل الكلام الي بقوله لاي عريس 

سارة: طب حلو وبعدين 

ندى: لاقيته وافق! 

سارة: إزاي يعني 

ندى: والله زي ما بقولك قالي موافق 

سارة: يبقى أكيد مفكر أنك بتهددي وخلاص 

ندى: أزاي يعني؟ 

سارة: يعني لازم تثبتي أن إلي بتقوليه دا هيحصل في جوازكم 

ندى: ودا إزاي!؟ 

سارة: هقولك بس الأول، أهلك أي رأيهم فيه! 

ندى: هما إلي جبروني أقابله وحبينه أوي، وموافقين على الخطوبة 

سارة: ااه فهمت 

ندى: طيب اي هنعمل اي 

سارة: هنخلي فترة الخطوبة دي أسود فترة في حياته 

ندى: عندك حق، يقول على نفسه يا رحمان يا رحيم 

"يوم الجمعه " 

والدة ندى: أخلصي الراجل قاعد بره 

ندى: الله هتستعجلوني والله أفركش الجوازه 

والدة ندى: أعوذ بالله بوومه، أخلصي لأما والله أسحب منك التليفون 

ندى: ماهو لو فضلتي تتكلمي كدا مش هخلص! 

والدة ندى: طيب طالعة، ياارب تنجزي 

ندى:  اه يارب 

سارة: أنا جيت 

ندى: اتأخرتي لي يلي تنشكي 

سارة: معلش اسفة كنت بجهز 

ندى: بتجهزي لأي، أنتِ صدقتي أن الخطوبة هتطول ولا أي 

سارة: يستي بتخيل أنها خطوبة، اي متخيلتش! 

ندى: ااه متتخيليش! 

سارة: طيب يلا يختي زمانه خلل بره، وأهلك على أخرهم 

ندى: مش هما الي عاوزين الجوازة يلبسوا بقا 

سارة: يبت أخلصي، أبوكي لو جه هسيبك وامشي 

ندى: خاينه 

سارة: خاينه خاينه، بس ميتفتحش نفوخي، اخلصييي 

ندى: طيب جهزت اهو 

"في الصالون" 

والد ندى: أهي جت أهي 

زين بصلها ببسمه خفيفة 

والد ندى في دنها: حسابك معايا 

ندى من الخوف: بتقول أي يابابا مش سامعة 

والده ندى: بتوتر مافيش مقولتش يلا عشان تلبسي الدبله 

ندى: وأنتَ مستعجل لي، وبعدين فين أهله، وأهلي أنا 

والد ندى: اسكتي 

ندى: أسكت لي، فين الأهل دي مش خطوبه 

والد ندى: قولتلك أسكت... 

زين: أهلي متوفيين يا آنسة ندى من خمس سنين في حادثة عربية 

ندى بصدمة:.... 

والد ندى: مش قولتلك أسكتي، أنا هربيكي على قله سمعان الكلام دي 

ندى: الله يا بابا أنتَ هتضربني قدامه! 

زين: طيب يا آنسة ندى، ممكن نلبس الدبل 

ندى بذهول: ها! 

زين: الدبل! 

ندى: ملها 

زين: بتسلم عليكي 

ندى: خفيف 

زين: بنتعلم منك 

والد ندى: لبسها يابني الدبله 

ندى: ثواني، وانا اهلي فين! 

والد ندى: يوم فرحك هيجو 

ندى: وميجوش في الخطوبة لي 

والد ندى: أنتِ ناسية اخر مرة عملتي اي! 

ندى:.....، خلاص خلاص، هلبسها بس بشرط 

زين: شرط اي!؟ 

ندى: بابا يلبسني الدبله 

زين: كنت هقترح الأقتراح دا، عشان انتي لسة مش حلالي 

والد ندى: هاتي ايدك يا أخره صبري 

بعد تلبيس الدهب سارة زغرطت... 

زين: عمي ممكن تسبينا نقعد مع بعضنا شوية 

والد ندى: أه طبعًا يابني 

ندى: رايح فين، هتسبني معاه! 

والد ندى: يبنتي انا قاعد قدامكم بره اهو، يلا يا سارة 

ندى: سارة كمان! 

سارة: معلش يا حبيبتي هعمل اي بس 

زين: مش عاوزه تساليني على حاجه يا ندى! 

ندى: لا 

زين: طيب، يبقى أتكلم أنا
ندى: متتكلم حد ماسكك! 

زين: انا عارف أنك طفشتي العرسان إلي قبلي، وعارف أنك كنتي بتكلمي ولد من ورا ابوكي 

ندى بصدمة: بتقول أييي 

يتبع... 

#آسيرة_الماضي 
#مريم_حمادة
البارت الثاني من هنا هنا  


تعليقات

التنقل السريع