القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

قصه حقيقه من الواقع قصة عيون حائره كامله جميع الفصول بقلم ام عبده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله يسعدني تواجدكم معنا في المدونه قصص وروايات حصريه فقط عندنا وبس تابعنا ليصلك كل جديد


قصه حقيقه من الواقع 

قصة عيون حائره

الفصل الاول

ساره بنت جميله تعيش مع اُسرتها تبلُغ من العمر 12 عاما ً تملُك عينان جميلتان و بشترةٍ بيضاء ذات جمسمً ممشوقاً هى اكبر اخواتها من اسرةٍ ميسورة الحال•

احداث القصه:

الاب ( عادل ) : دخل المنزلَ مسرعاً ومتعب  وعلى وجهه حيرةٍ !

 ( قال ) يا عبير تعالى عيزك فى كلمتين 

* عادل والد ساره يعمل نجاراً فى ورشته وكان دائماً مشغولٍ فى عمله لكى يوفر لأولاده كل ما يحتاجوه • 

الام ( عبير ) : جاءت عبير مسرعه وهى تنظر فى وجه عادل نعم يا عادل فى حاجه شكلك مش مبسوط •

* عبير والدة ساره ربة منزل كانت دائماً مشغوله ببيتها ومع صغارها ولا تعرفَ اى شيئٍ عن ساره وما بداخلُها • 

عادل وهو مغلوب على ا

أمره: اخويا عزت كلمنى النهرده وقالى انهم جين يقعودو عندنا شهر او اكتر هو ومرات ابويا علشان يبيضو الشقه بتعتهم 

وخاف من عبير انها ترفض وتحرجه مع اخوه ووالدته.

عبير بحزن😳 وهى تضع يديها على بطنها وتقول : انا حامل وتعبانه ومش هقدر على شغل البيت كله لوحدى •

عادل :مسك ايدها وقال لها تعالى بس اقعدى وارتاحى اهدى شويه اهم حاجه تخلى بالك من ال بطنك علشان تجبيلى الولد ال نفسى فيه ومتشليش هم الحجات دى ان شاء الله خير وانا هخلى ساره تسعدك وانا كمان يا ستى لو احتجتى منى اى حاجه مش هتاخر عنك انا تحت امرك يا ست الكل انتى ال هتجبيلى محمد يا ام محمد 😘 🙈 •

عبير وهى مبتسمه 😊😊: خلاص يعنى هعمل اى ال حصل حصل وهيجو امتا ان شاء الله ؟

عادل :جين النهرده وعلشان خطرى عمليهم كويس 😒

ساره وهى مبتسمه 😊: صح يا بابا الكلام ال سمعته إن عمى وجدتى جين عندنا النهرده ؟

عادل قرب من ساره وقال بصوت واطى🙊 : اه جين وعيزك تساعدى ممتك وتعملى ال تقولك عليه علشان انا اغلب الوقت بكون بره البيت •

ساره : قربت من والدها لتحضنهُ من الخلف وفجأه ابتعدت عنه وهى ترتجف وتذكرت ما حدث معها وهى صغيره وجلست تبكى وتتذكر ما حدث مع ابن جيران مُدرستها الذى حاول الاعداءُ عليها ونزَعَ ملابسُها 😭😭

لو عايز تعرف حصل اى مع ساره انتظرو الجزء الثاني😀😀

وياريت لو عجبتكم القصه تكتبولى فى التعليقات 😘😘



قصة عيون حائره

الفصل الثاني

للكبار فقط 🔞

جلست ساره تبكى وتتذكر ما حدث لما فى الماضى عندما حاول إبن جيران مُدريستها الاعتداءُ عليها .المُدرسه ( فاطمه ) : يا ساره انا نزله اجيب دوا من الصيدلة علشان الدوا بتاع ماما خلص وخدت منوم علشان مش عارفه تنام من الألم 😩😩 . 

* فاطمه : مُدرسة ساره تعيش مع والدتها المريضه بعد ان توفى زوجها .فاطمه : ياريت تِحضرى الدرس بتاع النهرده ..

ساره : حاضر يا مس هشوف الدرس اللى هتشرحيه عشان آخد فكره عنه .اتجهت فاطمه ناحية الباب : انا مش هتأخر ربع ساعه واكون هنا لو ماما صحيت قوليلها إنى روحت اجبلها الدوا .

جلست ساره على الكرسى وهى تُقلب فى صفحات الكتاب تبحثُ عن الدرس... وفى اثناء ذلك سمعت ساره صوت جرس الباب وهو يغرد مثل العصافير !

نهضت ساره مسرعه واتجهت الى الباب وهى تحمل الكتاب وقالت مين بيخط؟ 

 انا علاء ! 

* علاء جيران فاطمه هو فى سن مراهقه يُقيم مع جته بعد سفر والديه الى الخارج 

ساره بإستغراب علاء مين؟ 

علاء:انا ساكن فى الشقه ال تحت.

فتحت ساره الباب:مس فاطمه مش هنا راحت تجيب دوا ل مامتها ومش هتتاخر تقدر تجلها بعد شويه..علاء ينظر إلى ساره نظرات اعجاباً بجمالها وهى تبدو جميله مثل الاميرات كانت ترتدى فستانٌ احمر يبرزُ جمالها رغم انها فى العاشره من عمرها إلا انها تبدو اكبر من ذلك 💝💝

اوشكت ساره ان تغلق الباب فكر علاء بالدخول ..علاء بمكر:انا عيزها ضرورى..ودفع الباب بشده ودخل 😱😱

طلبت ساره منه أن ينصرف وهو لم يرودعليها..ساره تدفعه إلى الخارج بكل قوتها وفى اثناء ذلك سقط منها الكتاب على الارض 😥😥 .ساره:اطلع بره مينفعش تدخل..

حاول علاء التقرب منها وهى تبتعد عنه وتتراجع الى الخلف.

  ساره وهى تصرخ:ابعد عنى..ابعد عنىعلاء يقترب منها اكثر وهى تبعده عنها بيداها الصغرتان  وترتجف من الخوف وتتوسل له لكى يتركها..

وقد تبدل وجه علاء واصبحت نظراته كذئبٍ جائع علاء:انتى عجبانى قوى..دايماً كنت بشوفك وانتى طلعه ونازله وعلى طول بفكر فيكى..انا كنت عارف إن فاطمه مش هنا وجيت عشانك.

ساره ترتعب من الخوف وعيناها تفيض بالدموع 😭😭 ولا تعرف ماذا تفعل مع هذا الذئب..مسكها بقوه وحالول أن يعتدى عليها وينزع لها ملابسها..دخلت فاطمه من الباب ونظرت الى ساره وهى مثل عصفورٍ جريح فصرخت..واتجهت فاطمه ناحية علاء فصفعته على وجهه وهرب مثل الجبان

ساره مصدومه ومنهاره فى البكاء على ما حدث

فاطمه : ساره انتى كويسه عمل فيكى اى الجبان دا

.وحاولت فاطمه تهديها وتحتضنها ... ونظرت الى ملابس ساره وقال : الحمد لله انى جيت ف الوقت المناسب ...

فكرت ساره وعيناها تملؤ بالدموع فى والديها وماذا تقول لهما .. وماذا سيحدث اذا علمو بذلك الامر ..

ساره تتحدث بداخلها وهى تغرق بالدموع : انا مقدرش.

اقول ل ماما على حاجه زى دى لو عرفت ممكن تقعدنى فى البيت وتحرمنى من التعليم وممكن تتهمنى انى انا السبب ف ل حصل لازم م اخلهاش تعرف حاجه .

يا ترى هعمل اى مع مامتها 😒😒😒


قصة عيون حائره

الفصل الثالث


ساره تتحدث بداخلها وهى تغرق بالدموع : انا مقدرش اقول ل ماما على حاجه زى دى لو عرفت ممكن تقعدنى فى البيت وتحرمنى من التعليم وممكن تتهمنى انى انا السبب ف ل حصل لازم م اخلهاش تعرف حاجه .

فاطمه : مش هسكت ع الحصل لازم اخلى جدته تعلمه الادب علشان ميتجرئش على بنات الناس تانى .

ساره بكل حزن وهى تلملم اشيائها من على الارض : لو سمحت يا مس انا عيزه اروح ممكن تسعدينى ؟  

فاطمه : حاضر ..تعالى اوصلك للبيت لانك تعبانه 

استيقظت والدة فاطمه وهى تتالم من المرض سمعتها فاطمه واسرعت لتعطيها الدواء واخبرتها بانها ذاهبه لبيت ساره لتتحدث مع والدتها فى امر مهم.

طلبت ساره من فاطمه أنها لا تخبر ولادتها بما جرى لانها سوف تقلق عليها بعد ذلك..وافقت فاطمه على طلب ساره.

فاطمه: ماما انا نزله.

وصلو الى منزل ساره..وضربت فاطمه الجرس.

فتحت عبير الباب:اهلا يا فاطمه تعالى اتفضلى.

فاطمه:معلش مش هقدر ادخل علشان سبت ماما تعبانه ف البيت بس انا عيزه اقلك كلمتين وامشى.

ساره دخلت مسرعه الى غرفتها.

عبير فى دهشه:فى حاجه حصلت مع ساره.

فاطمه تهز رأسها:ابدا مفيش حاجه من بكره هاجى اديها الدرس هنا علشان ساره بتتعب لما بتجينى وتمن الحصه زى م هو.

عبير فى نفسها:انا هاجى علشان متشوفش الولد دا تانى وتفتكر ال حصل.

عبير هزت رسها بالموفقه:خلاص ال تشوفيه.

فاطمه:سلام علشان م اتاخرش.

عبير:سلام.

ساره فى غرفتها:سرحت وقالت كان نفسى اقلك يا امى كل حاجه جوايا زى اى بنت وامها بس مقدرش لانك خذلتينى كتير قبل كدا وجبتى الغلط عليا وعقبتينى.

فجأه ساره سمعت عادل بيفوقها بصوته بيقولها:الباب بيخبط يا ساره اظاهر ان عمك وجدتك جُم روحى خلى ممتك تيجى تستقبلهم.

فتح عادل الباب بترحاب: اهلا وسهلاً اتفضلو يا جماعه دخلو الشقه.

عادل:عامل اى يا خالد.

خالد:تمام الحمد لله.

خالد اخوه من والده هو منفصل عن زوجته بسبب خيانته لها..ولاكن لم يعل احد عن سبب انفصاله البعض يعتقدون ومنهم عزت انهم إن زوجته تركتهُ بسبب عدم الانجاب.

عادل:عمله اى يا ام خالد.

ام خالد:الحمد لله يا بنى امال عبير فين؟

ام خالد مرات ابو عادل كانت دائما تحب اولادها اكثر منه وتكرهُ لهو الخير😱😱

عادل كان خايف من مقابلة عبير لهم:اشار ناحية الباب اهى جت اهى.

دخلت عبير وهى ترتدى اسدال وعلى وجهها ابتسامه مزيفه سلمت على خالد ووالدته.

ام خالد:عمله اى فى الحمل يا عبير.

عبير:الحمد لله اهى هانت قربت اولد وارتاح باقى شهر ع الولاده.

ام خالد:ربنا يقومك بالسلامه.

عبير:الله يسلمك.

عبير انا هقوم احضر الغدا ...ودخلت المطبخ.

عبير حضرت الغدا واثناء الغداء كان خالد يجلس امام عبير وكان ينظر لها نظرات غريبه وكانت عبير تتجاهل نظراته...


نكمل الفصل الرابع إن شاء الله

ياريت تكتبولى فى التعليقات عن رايكم في القصه ...😘😘


قصة عيون حائره 

للكبار فقط 🔞

الجزء الرابع 


عبير حضرت الغدا واثناء الغداء كان خالد يجلس امام عبير وكان ينظر لها نظرات غريبه وكانت عبير تتجاهل نظراته..

عبير تشعر بالقلق من اتجاه خالد لانها كانت صديقه ل طليقتة وتعلم بخيانتة لها..

خالد ينظر ل عبير:عيزك تشوفيلى عروسه يا مرات اخويا..بس تكون زيك.

عبير تنظر الى طبقها:حاضر اشفلك.

عادل يمسك بيد عبير وينظر لها:يبقا مش هتتجوز..لان مفيش وحده زى عبير.

عبير خجلت من كلام عادل وابتسمت..

خالد نظر اليهم وغلى مثل البركان.

فى المساء..

 فى غرفة النوم:عادل فرحان ب عبير ومقبلتها لِاهله: شكرا يا حببتى على تعبك معانا..

عبير مبتسمه:ولا يهمك يا حبيبي المهم تكون مبسوط..

فى غرفة الضيوف 

ام خالد بغيظ:لى بتقول ل عبير تشوفلك عروسه يعنى انتا مش لاقى..كام مره جبتلك عرايس احلى من عبير دى و مش بترضى بيهم..

خالد:لسه يا ماما مفيش ولا وحده ارتحت ليها ودا كان سبب انفصالى انى اتجوزتها وخلاص علشان ارضيكى..

خالد فى نفسه:بس مفيش وحده شدتنى ليها زى عبير .

ام خالد تترجى ابنها:انا نفسى اطمن عليك يا حبيبى قبل م اموت..انا مش هعيشلك العمر كله.

خالد بخوف على والدته:بعد الشر عليكي يا ست الكل..حاضر هفكر تانى ف الموضوع.

فى صباح يوم الجمعه 

استيقظ الجميع 

ساره اقتربت من عبير:ماما عايزين نروح النادى النهرده زى م وعدتينا.

عبير تهز رأسها بالموافقه:حاضر يا ساره.

عبير:عادل البنات عيزين يروحو النادى ممكن نوديهم.

عادل:معلش يا عبير مش هقدر اروح معاكم النهرده معايا شغل لازم اخلصه علشان اخد باقى حسابى.

عبير التمست ل عادل العزر.

سمع خالد الحوار بين عبير وعادل

خالد يتحدث بداخله:كويس ان عادل مش هيروح مع عبير..فرصه اروح انا معاها ونبقا سوا.

خالد انا ممكن اروح معاكم وكمان اوصلكم بالعربية بتعتى.

عادل ياريت يا خالد علشان ابقا مطمن عليهم انتا عارف ان عبير حامل وكل شويه ضغطها بيوطى وانا هكون مطمن عليهم لو انتا كنت معاهم.

عبير شدت عادل من ايده ودخلت الاوضه وهى فى قمة غضبها:انتا ازاى هتسبنى اطلع مع اخوك لوحدنا :كانت عبير ستخبر عادل بما تعرفه عن اخوه ولاكن خافت انهُ لا يُصدقها  كان دائما خالد يتظاهر بحسن الخلق امام اخيه عادل

عادل:انتى مش هتبقى معاه لوحدك انتى معاكى البنات وانا هعوضهالك مره تانى نبقا نطلع مع بعض.

 ذهب خالد الى النادى ومعه عبير والبنات بسيارته.

كانت ساره واخواتها فى قمة السعاده لان خالد اعطاهم كل ما يحتجوه.

بس كانت عبير شديدة الحزر من خالد لأنها تعلم كل هذا العطاء ليس من اجل اخيه بل من اجلِها.

خالد: انتى مبسوطه يا عبير مع عادل

عبير :اه طبعا مبسوطه…دا جوزى ابو عيالى وابو ال ف بطنى وشيلنى فى عنيه لازم احبه واكون مخلصه ليه.

تغير وجه خالد من الغيظ وانصرف. 

عبير تنادى على ساره جاءت ساره مسرعه.

عبير:تعالى معايا الحمام.

ساره:حاضر.

دخلت عبير الحمام ثم اغلقته وساره تقف امام الباب.

جاء خالد يتحدث مع ساره بمكر:تيجى نلعب انا وانتى 

يتبع 

قصة عيون حائره

الفصل الخامس والاخير 

للكبار فقط 🔞

دخلت عبير الحمام ثم اغلقته وساره تقف امام الباب.

جاء خالد يتحدث مع ساره بمكر :تيجى نلعب لعبه انا وانتى مع بعض.

ساره لم تعلم بنوايا خالد:ماشى يا عمو يلا نلعب بس لما ماما تطلع من الحمام.

خالد اخبر ساره انها ستكون مفاجئه سعيده ل عبير 

طلب خالد من ساره انها تختبئ وهو سوف يبحث عنها.

 انصرفت ساره لتختبئ.

حاول خالد دخول الحمام على عبير ودفع الباب بقوه😱😱😱

انفزعت عبير من دخول خالد عليها فحاولت تغطى ما يظهر من جِسمِها...غضبت جدا من تصرفه وانفعلت عليه:انتا ازاى تدخل عليا الحمام..وصلت بيك الوقاحه انك تعمل كدا مع مرات اخوك.😡😡

خالد يصرخ فى وجهها: متفكرنيش انك مراته انا بحاول انسى...انا بحبك من زمان وكل م اتخيل انك بتنامى جنبه على سرير واحد وبياخدك فى حضنه…بموت الف مره.

عبير زقته وطلعت بره الحمام …خالد جرى وراها ومسكها من ذرعها :تعالى هنا انا مخلصتش كلامى انتى لازم تبقى معايا انا مش هو.

عبيرنزعت ايد خالد من ذراعها :انتا مش طبيعى انتا انسان مريض بتحب تاخد كل حاجه من ايد اخوك زى م امك علمتك.

عايز تاخد اى حاجه تعجبك حتى لو مش بتعتك.

خالد يقترب منها ويُحاول أن يضمها ويُقبلُها:انا بحبك قوى وبتعزب وانتى بعيد عنى..انا اخترعت قصة البياض دى علشان ابقا معاكى ف بيت واحد.

عبير تحاول ان تبعدهُ عنها وهى تصرخ:ابعد عنى ابعد عنى انتا احقر انسان شفته ف حياتى.

خالد غضب من كلامها واحمر وجهه:انا مش هخليكو تتهنو..انا هموت الواد ال نفسكو فيه انا لازم اندمك. 

  حاولت عبير ان تدارى بطنها حتى تحمى ابنها  من خالد.

 لاكن خالدضرب عبير على بطنها بقوه حتى يقتل الطفل وكانت عبير تصرخ وتنادى على بناتها.

 خالد عمل حسابه وبعت البنات يختبؤ فى مكان بعيد.

خالد ما زال يضرب بقوه على بطن عبير وهى تصرخ وتبكى خوفاً منه على ابنها وتستنجد حتى يسمعها احد وفجاه ظهر عمال النظافه المسؤلين عن نظافة النادى.. سمعو صوت عبير تُنادى فاسرعو ل يعرفو ماذا يحدث وما هذا وشاهدو خالد وهو يضرب على بطن عبير وأدى ذلك الى نزيف وعبير فقدت وعيها.😳😳

هاجم عمال النظافه على خالد لينقظو عبير من يده..واخذوه على قسم الشرطه.

عبير استيقظت على صوت عادل يقول:حمدلله على سلامتك يا حببتى.🥰🥰

عبير مسكت بطنها بلهفه حتى تطمئن على ابنها صرخت من الالم ورأت عادل يحمل طفل بين زراعيه وقالت:فين ابنى ومين الطفل ال انتا شايله وفين بناتى.😘😘

عادل فى قمة سعادته:دا يوسف ابننا يا حببتى والبنات اهم بخير.

عبير حست براحه وسعاده إن اولادها بخير ونظرت الى الطفل وهى تبتسم وطلبت من عادل أن تحمله لتقر عينها.😍😍

عبير اطمئنت على ابنها وقالت:الحمد لله انو بخير انا مكنتش عارفة احميه ازاى من خالد..صح هو ومين جبنى هنا وانتا جيت ازاى؟🤔🤔

عادل:ساره لما عمها طلب منها انها تستخبى فى مكان بعيد شكت فيه وراقبته من بعيد واول م حاول يتقرب منك اتصلت عليا واستنجدت بعمال النظافه علشان ينقظوكى وانا لما جيت لقيتك فاقده الوعى شلتك وجبتك ع المستشفى والحمد لله انقظو الولد.

عبير فخوره ب ابنتها:برافو عليكى يا ساره انك عرفتى تتصرفى.

ساره تنظر ل عبير بابتسامه:انا مكنتش اعرف انى اقدر اعمل حاجه.

عبير تتالم بدخلها:انا كنت دايمن اكسرك واهز ثقتك بنفسك واحسسك انك صغيره و ضعيفه ومكنتش بديكى فرصه تثبتى نفسك😢😢

عادل حاسس بالاسف:سامحينى يا عبير انا السبب فى ال حصلك..انتى مكنتيش عيزه تروحى معاه وانا ضغط عليكى مكنتش عارف ان الغل وصل بيه للدرجه دى ..انا اكتفيت بأنى طردته من البيت ومردتش اتهمه انه كان هيقتل ابنى عشان خاطر المرحوم ابويا.

عبير:الحمد لله ان اولادنا بخير ..

وبكدا تكون انتهت القصه🥰🥰

ونتقابل فى القصه الجديد اللى عجبته القصه وعيزنى انزل القصه الجديده يكتبلى فى التعلقات😘😘





 

تعليقات

التنقل السريع