القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت كامل النصيب بقلم حبيبه ياسر في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


انا هخطب

 

=بجد ،أنتَ بتهزر صح ؟!!!


واهزر لي ي بنتي والله بتكلم جد 


=ومين ال امها بتحبها اوي دي


 هتعرفيها لما تشوفيهاا اكيد


=وانا هشوفها فين ي بني أنتَ 


مهو انتِ هتروحي معاياا


=اروح معاك !!!لي ي بني هو انا امك ومعرفش 


لاء ي لمضه بصفه  انك بنت عمتي والبيست بتاعي ي هااانم 


=طب انا هقفل دلواقتي علي شان معاباا مذاكره كتيرة اوي 


الشطارة يختي الشطاره


=هتقفل تلا افقل في وشك ولا أنتَ اتعودت اني اقفل في وشك

 

ركبتي الطياره قبل كدا؟! 


=لاءلي  !!


انا هركبك دلواقتي

 

"لقيته قفل في وشي  الكسره ال انا فيها دلواقتي لا توصف عارفين  يعني اي تحبوا حد ٧,سنين بامل انه يبقا من نصيبك وفي الاخر ميبقاش من نصيبك ،عارفين يعني اي تبقوا كل صلاه تدعوا انوا يبقا من نصيبك وفي الاخر ميبقاش من نصيبك ،انا لاول مره ابقاا في الكسره دي 


نمت ومحسيتش بنفسي غير تاني يوم علي صوت بابا "


الأب:هنفضل نايمين  كدا كتير 


اسياا:لاء ي بابا انا صحبت اهوو  


الأب:مالك ي حبيبتي انت كنت بتبكي ؟؟


اسيا:لاء.


الأب: باين جدا انك كنتِ بتبكي عينك فضحاكي 


اسيا: لاء لاء دَاكيد إرهاق 


الاب: بس انا متاكد ان في حاجة اي قي بقاا 


اسيا:محمد هيخطب 


الأب:طب الف مبروك وانتِ زعلانه لي دَ المفروض تبقي فرحانه له مش زعلانه 


اسيا ببكاء:م هو مش هيلاقي حد بحبه قدي ،مش هيلاقي واحد بتهمتم باصغر التفاصيل زيي ،مش هيلاقي واحده تعرف هو بيحب اي وبيكره اي ي باباا،دا انا لياا سبع سنين بحبه وفي الآخر يكون من نصيب واحده غيري اناا لي ي باباا لي 


الأب:محدش عارف الخير فين ي حبيبتي 


اسيا:بس انا بحبه ي بابا 


الأب:ي بنتي لو ربنا كاتبه من نصيبك هيبقا من نصيبك لو حصل اي ،محدش هيقدر يخليكم متبقوش من نصيب بعض ،مش جايز تكوني انتِ العروسه 


اسيا:لي هو احنا بنقرا روايه ولا اي ي بابا ،الكلام دَ في الروايات بس ،لاكن علي ارض الواقع لاء ،علي ارض الواقع قلوب بتتحطم وناس بتتعب ،وفي ناس ممكن قلبها يتطسر وهي بتشوف الإنسان الوحيد ال بتحبه بقي بتاع واحده غيرهاا 


الأب: وهو يحاول ان يغير الموضوع  ،انتِ محسساني ي بت انه حماقي ولا تنوره بتاعك دَ


اسيا بضحك:تنوره اي ي بابا اسمه تموره مش تنوره 


الأب: ايوه كدا محدش يتساهل دموعك دِ دموعد غاليه علياا اوى ي اسياا 


اسيا:تعرف اني بحبك اوي ي بابا 


الاب:مانا عارف هههه 


اسيا:واثق اوي أنتَ ي باباا 


الاب:اومال هههه ،اسيبك احين م نلاقي شيخ الغفر اسراء علي راسناا دلواقتي و ي نهارك لو لقيتك ملبستيش 


الباب خبط 


اسيا:ياااه لو جبنا سيره ربع جنيه مخروم مكنش جي 


الاب:اجهزي وانا هفتحلها 


اسيا:تمام ي باباا 


_____________________________________________


اسيا فتاه جميلة جدا يتيمه الأم ،مختمرة وعندما ترتدي خمارهاا كانها القمر ليله اكتماله ،غينها سوداء ،قصيرة 


اسراء صديقه اسيا المقربه  ،مختمره ايضاا  طويلة سمره اللون وعينها زرقاء 


_____________________________________________


اسراء :اي ي عمي شكلك كبرت تلا اي 


الاب:الناس بتقول صباح الخير ،السلام عليكم ،مش شكلك كبرت 


اسراء:احممم اخبارك ي عموو 


الاب:ب خير ي بنتي اتفضلي 


اسراء:اكيد الهانم نايمه 


الاب :لاء بتجهز زمانها خلصت 


اسراء:تتحسد 


الاب:هههههه اقعدي ي لمضه 


اسراء:الله ي خليك ي باشاا 


الاب:لا اله الا الله وانا اقول اسيا بقبت كدا ازاى 


اسراء:والله مظلومه ي باشاا بنتك ال علمتني 


اسيا:بنته بردو ال علمتك يالا طيب يالا 


 الأب:وعايزة محمد يحبك وانت سرسجيه كدا 


اسيا:شكرا ي ابوبه سلام .


الاب:في رعايه الله 


"اسيا نزلناا تحت وكانت الصدمه اني الاقي محمد ومعاااه "

يتبع



البارت الثاني 


"اسيا نزلنا تحت وكانت الصدمه اني الاقي محمد ومعااه ديناا اكتر واحده محمد عارف اني مش بحبها ازاى ياخد  دِ ،دِ اكتر واحده هو مش بيحبها دلواقتي بقي يحبها دلواقتي هتبقا مراته دلواقتي هتبقي حببته واناا ....لقيت نفسي بمسك في ايد إسراء جامد جدا وهي فهمت اني متعصبه ومسكت ايدي حسين بالأمان واتكلمت "


اسيا:صباح الخير ي باشاا 


محمد:صباح الفلل اي الليل كان طويل امبارح ولا اى 


اسيا:حاجة زي كدا مش هنمشي 


دينا:اسيا ي حبيبتي هو انتِ مش شايفاني ولا اي 


اسيا:اي دَ دينا عامله اي ،معلش العتب علي النظر بقاا 


دينا:معلش ي حبيبتي ابقي اكشفي اصل نظرك شكله بقي ضعيف اوي  يالا ي بوي 


اسيا: بودى في عينك


دينا:بتقولي حاجة ي اسيا 


اسيا:اه بقول 


اسراء:بتقول يالا غلي شان منتاخرش والمحضاره الاولي تفوتناا  .


دينا:عندك حق والله يالا بيناا .


كنا ماشين اتنين واتنين اكيد طبعا دينا ومحمد من قدام وانا واسراء من وراا وحرفيا كنت هتشل وكنت سرحانه جدا لدرجه اننا وصلنا الجامعه ومكنتش حاسه اننا وصلناا .


إسراء:ي بنتي اهدي بقاا ايدي هتتشل ...ي بنتتتتتبييييي 


اسيا:مانا جميك اهوو االله هو انا طرشت 


إسراء:اه شكلك طرشتي ي بت من بدري ابدي خلتص هتقزل ووووووه منك مش كدا بقاا 


آسيا:بقيت لي ؟!!


إسراء:النصيب بقاا انسيه 


اسيا:انسي روحي مش هعرف اعيش من غيره 


إسراء :استني استني في فديو شوفته هقولهولك هيعحبك اوي 


اسيا: قولي ي اخرت صبري قولي 


اسراء بضحك:هل هو هواء ؟!!


اسيا: لاء 


اسراء:هل هوماي 


اسيا:لاء 


إسراء:هل هو هاتف ابو تفاحه 


اسيا:بااااات هضربك اقسم بالله ...مش كل حاجة هزار انتِ مش حاسه بالنار ال جواياا 


اسراء:عشت اللحظه دِ قبلك ب بقا في ثانوي ...كنت عايله صغيره مش فاهمه في سن مراهقه زي م بيقولوا وحبيت شخص كنت بدمنه كنت لو مش شوفته هبقا هتجن يومي مكنش يكمل  غير بيه  هوو متخيله 


اسيا:انا حبيته سبع سنين 


اسراء :اربع سنين واهوو بقا راح لحالوا 


اسيا: كنت مرتبطين 


اسراء:نعمم لاء ي ماما انا حب مع نفسي لاكن ارتبط والمحن دَ مليش في اما ناقصه ...وربناا فين في دَ كله هااا يالا ي حبيبتي بلا حب بلا بتاع يالا بيناا وراناا محاضرات كتيره اوي 


دخلنا المدرج ولقيت نفسي. ماسكه ورقه وبكتب 


هل كان حُبكَ الأول؟

نعم كان حُبي الأول وما ذال هو حبي حتي الآن برغم كل ما فعله معي احبه كثيراً بقدراً  لا يوصف ،لا تكفي كُل الكلمات لوصف حُبه  ،احببته مثل ما تحب الام أبناءها احُببته مثل إبني ،اخي ،صديق،وحبيب.


ولاكنه لم يعد موجوداً ؟!!!

لا هو موجود بداخلي ،ومع في كل لحظه ،وكل مكان اذهب إليه ارا زكرياتنا في هذا المكان ،اؤمن بأن الله يعلم كم الحب الذي أحبه له وسيجمعني به مره اخر ولاكن هذه المره زوجي، وأبا لابنائي .

ولما كل هذه الثقة وهذا الحب ؟ 

هل تعلمي أنه أول من اعرف معه معني الحب؟

وان الله يعلم حبي له صادقا ،ويعلم بكاء في كل  صلاه

هل تعلمي أنه كان يقوم بايقاظي لصلاه الفجر اذكر ما كان يقوله لي "ايوه كدا  فوقي علي شان نصلي أنا وأنتِ مع بعض جماعه بإذن الله " هل رائيتي شخص يفعل هذا أنا لم أكن منتظمه في الصلاه ؛ولاكن م اليوم الذي أحببته فيهِ لم اترك صلاه  من اربع سنوات لم اترك فرضاا وهذا بفضل ربي وبفضله أيضا ،وانت تسألني لما كل  هذا الحب ؟

هل يوجد حب صالح في هذه الأيام ؟!


يوجد بالفعل .


كان اول مره محمد مبقعدش معاناا في المدرج وبعد م اول محاضره خلصت مجاش يتكلم معاناا زي كل يوم لقيت نفسي وبتلقائيه رايحه عنده وبقوله 


اسيا:اي ي محمد مش متعود متجيش تقعد معاناا 


لقيت دنيا هي ال ردت وردها صدمني 


#يتبع 


النصيب الثالث 


مكنتش متخيله انها ترد علياا الرد دَ 


دنياا:مهو قاعد مع حبيبته يقعد معاكي لي ،واه ياريت متتكلميش معاه كتير علي شان بغير وياريت كمان متتكلميش معاه أصلا  ،فاهمه ي حبيبتي ولا لاء  


اسيا: محمد انت شايف هي بتقول اي


محمد مكنش بيرد 


اسيا:معني كدا انك بتوافقها  علي الكلام دَ 


دنيا:ي ريت البعيد بفهم 


اسيا:فهمت فهمت 


"سبتهم ومشيت وانا جواياا سكاكسن بتتقطع في قلبي مكنتش شايفه قدامي ،كتت بمشي وانا رجلي بالعافيه بحركها  ،ورحت عن اسراء وكانت الدموع ماليه عنياا "


اسراء: مالك في اي 


اسيا:مفيش 


اسراء:ي بت في اي وشك اصفر كدا لي 


اسيا:اصفر اصفر فين ؟ولا اصفر ولا حاجة  انا زي الفل اهو 


"اسيا معرفش لي مرديتش اقول ال قالوهولي ممكن علي شان مكنتش عايزة ابين اني ضعيقه قدامها ،مع اني متاكده انها مش اكتر واحده هاقف جمبي بس بردو مرديتش اقولها "


اسراء:ي ماما من الصبح  انادي عليك وانتِ مش بتردي 


اسيا:ها معاكي اهو 


اسراء: هما عملولك اي 


اسيا:كسر ..هما  مين 


اسراء: احنا هنستعبط ؟!! 


اسيا:نستعبط اي يالا بينا ندخل المحاضره والا والله هروح 


اسراء:شاركيني همك 


اسيا:محدش يهمه همي ،ومحدش هيشل همي ،ومش عايز حد يشيل همي .


اسراء:بس انا صحبتك وعايزة اشيل همك انت مالك،اعتبريني حيطه قدامك بس متكتميش جواكي هتتعبي 


اسيا:هو انا وحشه 


اسراء: وحشه اي  ي بنتي


اسيا:هو انا لي مش زي البنات بحب ابص في المرايا ،مش بحب شكلي ،كل حاجة فياا مش بحبها ،ناس كتير  اوي بتقولي اني حلوه اوي  ،بس عنري ما شوفت نفسي حلوه عمري م شوفت نفسي جنيلة والصفات ال هما بيقولوها عمري م شوفتها ،انت متخيله اني وبلف الطرحه او الخمار مش بحب ابص في شكلي .


اسراء:انت اللهم بارك جميله أوي ومش بقول  كدا علي شان انتِ ترتاحي بس بجد انت جميلة اوي ،عينك ،بشرتك،حتي ضحتك جميله اوي  كفاياا انك بتبقي زي الاطفال وانتِ بتضحكي ،بحب شخصيتك جدا وبتمنا ابقا زيك في كل حاجة 


اسيا:مدام انا مش وحشه محبنيش لي ؟!!


اسراء:محدش عارف الخير فين ،وارجع واقولك تاني لو ليكم نصيب في بعض سنه اتننين عشره هتبقي من نصيب بعض مهما حصل 


اسيا:بس انا مش قادره واشوفه انه بيضيع من ايدي واسكت ،انتِ متخيله انها قالتلي ياريت مكلمهوش تاني


اسراء:وانت رديتي ب اي ؟!


اسيا:سبتهم ومشيت طبعاً!


اسراء:انتِ غبيبه كنتي رديتي وقولتي انه ابن عمتك وانك البست ابتاعته كمان 


اسيا: لاء طبعاً انا كويس اني مبكيتش قدامهم ،انا حرفياً كان جواياا سكاكين بتتقطع فياا 


اسراء:انت هبله اوي يالا بينا المحاضره ونكمل لما نطلع


اسيا:يالا 


"اسراء لاول مره اشوف اسيا ضعيفه كدا،اول مره اشوفها مكسوره من جواها كدا ،هو لدرجه دِ"


((خلصوا جامعه ))


اسيا:بابا ي بابا 


باااباااااا!!!!

#يتبع 


النصيب البارت الرابع


باباااا ..بابا اي في مالك ي بابااا رد علياا بابااا .


الاب:الدوا الدوا .!


اسيا: حاضر حاضر هو فين هو فين ..اهو اهو ...افتح بقك ي بابا .بالشفنا أسند علياا علي شان ادخلك اوضتك ...احسن ؟


الأب: الحمدلله احسن ،ربنا يخليكي لياا ومنحرمش منك ابدأ .


اسيا: ويخليك لياا ي حجوج ،هعملك بقاا شوربت خضار هتاكل صوابع وراهاا 


الأب: لاء ي حبيبتي ادخلي ارتاحي انت من الساعه ال جيتي فيها وانت مغيرتيش اللبس بتاعك .


اسيا:ي عم هو انا اشتكتلك يعني ولا اى هااا هااا قول قول.


الاب:طيب ال يريحك .


بعد م اكلناا وغسلت المواعين  ودخلت الاوضه علي شان اذاكر لقيت مسج جات فتحتها واستغربت اوي 


"انا ليا اربع سنين بحبك متخيلة براقبك في سكوت وصمت تااام ،بغير عليكي جدا ولما توقفي مع محمد كمان ببقا نفسي اجي واضربة عارف انك مستغربة بس انا بحبك بجد والله ،متخيلة يعني اي احب واحده اربع سنين وهي متعرفش اني عايش اصلاا وهي بتحب حد تاني ،بس اهوو خطب وانا لسه بحبك تتجوزيني "


اسيا:دَ مجنون دَ ولا لي اكيد مجنون ،واربع سنين هو في حد مجنون زيي كدا يحب حد  كل السنين دي .


ذاكرت وبعد م خلصت مذاكرة لقيت باباا داخل الأوضه وبيقولي .


الاب:البسي اي حاجة وتعالي بره 


اسيا:اجي بره والبس ماناا لابسه اهوو 


الاب:اقصد البسي لبس تقابلي بيه عربس هتقبليه كدا .


اسيا اتجمدت ومش عارفه ترد  


اسيا:ع عريس اي ي بابا انا مش ه هتجوز انا عا عايزة اخلص الكلية بتاعتي علي خير الاول بعدين الجواز 


الاب:هو كتب كاتبة اخر الاسبوع يعني مفيش اي حاجة ممكن تخليه يرجع ويتكلم معاكي شوفي حياتك واكتر حاجة هقولهلك الكلمتين ال بتقوليهم "لو ركزت على ال ضاع منك عمرك م هتشوف ال مستنيك الدنياا واسعه شوف رزقك"مش دَ كلامك 


اسيا:بس اناا بحبه 


الاب:الحب حاجة بقيت تافهه في الزمن دَ ومفيش حد بيتجوز حد بيحبه وانا عارف انك عنيتي كتير وكمان انوا كان حب من طرف واحد ،واهو هو شاف طريقه ودنيته شوفي مستقبلك انا لو عيشتلك انهارده مش هعيش بكره .


اسيا:بعد الشر عليك ي باباا ربنا يطول في عمرك .


الاب: طيب يالا بقا قومي البسي واطلعي.


اسيا:حاضر 


لبست فستان احمر وخمار ابيض وشوز اسود  وكانت شبهه الملايكه .


"اسيا دخلت ومرفعتش عيني من الارض كنت سامعه صوت جاي من قدامي بس مرفعتش عيني من الارض لغايت م حد قال طيب مش نسيبهم مع بعض "


الاب:اه اه اتفضل ي حاج 


علي فكره دِ رؤية شرعيه .


اسيا:نعم .!


يعني انا من حقي اشوف وشك .


اسيا:والله بجد اومال انت شايف اي؟


اقصد ارفعي راسك من الارض 


بصيت وكانت كل الموصفات ال طلباها في (في لحيه وطويل واسمر )


اسيا :اللهم بارك ...احممم 


لاء عادي عادي دَانا هبقا جوزك 


اسيا:هو انا وافقت اصلاا .


هتواققي بس قوليلي مرديتش علياا تتجوزيني ؟


اسيا:هو انت 


اه اناا انا ال بحبك لياا اربع سنين اربع سنين زي م تكوني طفله وخائف تضيعي مني انا كنت كل صلاه بقولك ي رب تبقا من نصيبي واهو خلاص هتبقي من نصيبي .


اسيا: اشمعنا اناا؟


دِحاجه من عند ربناا هو ال بيزرع الحب جوانا ،وكمان ذايف فيكي كل مواصفات الزوجة الصالحه .


اسيا: هصلي استخارة وارد 


وانا هنتظر الرد بفارع الصبر 


اسيا:هو انت اسمك اي ؟


اسمي أسر  يالا بينا ي والدي .


الاب:حصل اي 


اسيا:انا قولت هصلي استخارة وهرد 


الاب:ان شاء الله خير

اسيا: اسيبك بقاا ي حجوج .


صليت استخارة وصحيت كنت مرتاحه  جدا راجع رهيب وقولت لبابا اني وافقة واسر ووالدة جوا بالليل 


اسر :مبروك ي عروسة 


اسيا: انا عندي شروط .


اسر: احب اسمع 


اسيا:مش هنعمل فرح وهنروح بفلوس الفرح نحج 


اسر:وانا موافق بس عندي شرط 


اسيا:هاا 


اسر:تنتقبي 


اسيا:شرطك مرفوض انت لسه مبقيتش جوزي علي شان تتحكم فيا ومفيش خروج طول فتره الخطوبة ولا انك تكلمني في التلفون انا مش بيبقا عندي خلق اكلم صحابي تمام .


اسر:مين قال اننا هنبقا في فترة خطوبة هو كتب كتاب  والعمرة بعدهاا وهبدأ اجهز الورق من دلواقتي .


قعدوا شوية ومشيوا 


وبعد أربع شهور 


الله واكبر اللهم بارك اللله .


اسيا:اهو دلواقتي ليك الحكم انك تقولي البس النقاب واهو لبسته .


بحبك اوي اوي 


مش دايما الحب ال قي حياتنا يبقا هو الحب ال لازم نكمل معاه حياتنا محدش يعرف الخير فين انا ببني رزقني  ب اسر دا ابني وجوزي وكل دنيتي ...


مامااا 


اسيا:اي ي دومي 


باباا فين ..


اسياا:اهو جاي 


اناا جيت 


بابي 


حمدلله علي سلامتك  ي حبيبي  

الله يسلمك انا عايز اكل جعااان 


رواية النصيب 


اراءكم.



 

تعليقات

التنقل السريع