القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت كامل الحب الاول بقلم دهب مبروك في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



_أنتي متأكده أنك مراتي

_ردت بتوتر...اها طبعاً متأكده يحبيبيي 

_هو أحنا كنا بنحب بعض طب يعني اتجوزنا ازاي.. اتقبلنا ازاي 

_ملامح التوتر بانت عليها أكتر وبدات تفرك فـ ايديها وقربت منه وحطط ايديها حوالين رقبته وابتسمت اتقبلنا صدفه.. يـ سليم 

_سليم...بعدها بعيد عنوه وقعد وباصلها بابتسامه...  أحكيليي عن حياتي قبل الحادثه وقبل ما افقد ذاكرتي يـ هند 

_هند...كنت وحيد مش عندك صحاب ولا أهل يعني من الأخر احنا الاتنين مقطوعين من شجره، وحبينا بعض او كنا بنحب بعض من سنه وبعدين اتجوزنا بعد اعترافك بحبك ليا وانا اعترفتلك وأنت اتقدمتليي وأهو بقينا متجوزيني وبقينا لبعض 

_سليم بسرحان...  أممممم 

_هند...  هحضر العشا يـٰ حبيبيي 

_سليم..  قرب منها وبا'سها برقه من خدها...  ماشي يـٰ روحي 

_هند... دخلت المطبخ وبدأت تحضر العشا ودموعها بتنزل فـِ صمت من عيونها،خايفه فـِ يوم كذبتها تتكشف وسليم يرجعلوه الذاكره كل حاجه هي بانتها هتتهد 

_هند فـِ نفسها...انا لازم أكون أقوي من كده ومخفش انا قويه 

.

_قاعده فـِ أوضتها وكل حاجه حواليها توحيي انها حزينه فاقده حد غالي عاليها وبتدندن أغنيه حزينه كوبليه بيأكد انها مفرقاه حبيبها مسحت دموعها ومسكت صوره ليه واتكلمت بدموع 

_عارف يـٰ سليم أنتَ واحشتني أوووي أنا لحد النهارده مش قادره أصدق أنك مت عارف ليه وحطت ايديها علي قلبها لأن ده بينبص ليك ولحبك وطول ما قلبي بينبض تبقا أنت بخير وعايش، ٥ شهور مأشوفكش، أنتَ واحشتنيي مش عارفه ليه مش قادره أصدق أنك مت حقيقي مش قادره أصدق،انا بستناك كل يوم وأنتَ مش بتيجي بفتح الشتاتت استنا منك مسدج في واحشتيني مش بلاقي يعني كده أنتَ مت بجد ولا ايه عارف هما بيهزروا كلهم بيهزروا أصلا،هي روان موحشتكش ولا ايه أنتَ بقاا واحشتها وهي عايزه تجيلك " 

_قاطع كل ده صوت بابها وهي واقف قدامه وبتكلم ولا أكن بنتوه بتعيط وهي مش فـ الدُنيا أصلاً 

_الأب... جهزيي نفسك فـِ عريس جايلك وهتوافقي كفايا بقاا اللي أنتِ فيه ده أنتِ بتموتي نفسك بالبطئ باللي بتعمليه ده،سليم ماتت ماتت ومش راجع تانيي وأنتِ عابش علي أكون هيرجع فـِ يوم بطليي افكارك الساذجه ديه وفوقي لنفسك وبصلها،اها والعريس هتوافقي عليه وده كلام نهائي يـ روان وخرج بكل هدوء 

_روان... ضحكت بصوت عالي.. ده بابا اتجنن وبيقول أنك مت كلهم اتجننوه مره واحده..،الا أنا أنا مصداقه أنك عايش المهم انا أنا حاسه أني قلبي صح أصلاً فينك يـٰ سليم،ابتسمت أنا هنام بقاا يمكن أحلم بيك 

.

.

.

بعد ساعات " 

_هند...يلا يحبيبي الأكل جهز 

_سليم.. قاعد علي السفره وبدأو ياكلو وهو طول  الوقت سرحان نفسوه يفتكر حياتوه معَ هند أوقات يحس أنوا بيحبها وأوقات لا، قلبوه فاقد لشئ وهو حاسس بالفقدان ده ومش عارف الفقدان من أنهي نوع وأيه الشئ اللي هو فاقده 

"نسيب العرسان سوا"

_روان... رفعت وشها ببطء وبصت للعريس، واتنهدت تنهيده طويله وبدأت تتكلم..أنا جوزي ميت وأظن أنك متعرفش ديه انا وحده أرمله ها لسه مُصر إنك تتجوزني يأاستاذ 

_أتكلم أحمد بثقه باينه علي ملامح وشه...اها موافق عارفه ليه لانوه مات قبل ما تكتبوا الكتاب بأسبوع 

_روان اتعصبت... أنتَ إتجننت سليم عايش مامتش أمشي أطلع براااا أنا مش موافقه اتجوزك 

_اتجمعوا الأهل علي صوتهم وبابا روان اتكلم 

_الاب...هو في ايه يروان 

_روان بدموع ... جواز مش هتجوز يـ بابا عارف ليه لان سليم لسه عايش قلبي بيقولي كده والج'ثه اللي أهل سليم أتعرفوا عليه مش جثتو'ه سليم عايش وسبتهم ودخلت أوضتها

_الاب... إحنا اسفين يـ أبني بجد 

_العريس.. ولا يهمك يلا يـ ماما يلا يـ بابا ومشيوا 

_الاب... بص للأم وبعدين يـ عفاف 

_عفاف...اتنهدت مش عارفه يـ أشرف بجد مش عارفه البنت  لحد انهارده مش قادره تصدق انو ما'تت، البنت  لازم نفوقاه من اللي هي فيه ده حياتها بتتدمر قدام عيننا وانا مش عارفين نتصرف 

_أشرف بسرحان...الطريقه اللي هفواقها بيها هتكون قاسيه بس الطريقه ديه هتكون الصح ليها 

_خرجت روان من اوضتها وبصت لبابها ومامتها 

_روان... أنا عايزه اخرج 

_الأب والأم بصوا لبعضهم...بابتسامه لانها اول مره تطلب أنها تخرج 

_الأب... أخرجي يحبيبتيي 

_قعدت علي البحر وبدأت تتكلم كنا دايما نتفق اننا هنسيب المحافظه بتعتنا ونيجي اسكندريه نعيش هنا ونكمل حياتنا هنا، عارف انا اهو جيت انا وأهلي فـِ  اسكندريه بس اسكندريه وبحر اسكندريه نقصك يـَ سليم وحشتني أووووي بجد... سليم وحش روان. 

_أيه وصلك للمرحله ديه 

_روان بصت وراها لقت بنتوته فالعشرينات ومردتش 

_شكلك مش حابه تتكلمي وقعدت جمبها واتكلمت... الكل مجريح علفكره مش أنتي لوحدك اللي مجروح كل واحد مجروح بس بشكل مختلف 

_روان... جرح عن جرح بيفرق انا وهو كنا بنحب بعض عارفه يعني ايه الشخص الوحيد اللي قلبك دق له يبعد ويمشي ويسيبك وعدني اننا نكمل الطريق سوا، بس مطلعش قد وعدوه ده سبني في نص الطريق وبعد. 

_انا اولا اسمي روز..  بس حولي تسمعيه  مش يمكن في سبب قويي انوا يبعد 

_روان..  الكل بيقول انو ماتت بس انا قلبيي بيقول انو عايش وانا احساس مبيكدبش 

_روز...ده وهم انتِ وهمه نفسك إنو عايش بس الكل قال انو ميت أنتِ  كده بتدمري حياتك ونفسك 

_روان... بس  سليم عايش يروز سليم عايش 

_الفون بتاع روز رن وكانت حاله حرجه ولازم وجود روز _روز.. أنا جايه حالا ً 

_روز... كتبت رقمها لروان امسكي ده رقمي انا لازم أمشي حالاً بس لسه كلمنا مخلصش يـ أسمك ايه 

_روان... أسمي روان 

_روز... وهي بتمشي متنسيش تكلميني يـ روان ومشيت 

.

.

.

_سليم...هنود تيجي ننزل نتمشي علي البحر 

_هند... طبعاً موافقه فوريره وهكون لبسه وجت تمشي 

_سليم... شدها ليه وبقت فـِ حضنوه وهمس جمب ودنها هو انا قولتلك قبل كده أني بحبك 

_هند...هو انا قولتلك قبل كده اني بعشقك 

وبصوا لبعض وابتسموا 

_هند وهي باصه فـِ عيونه فـِ نفسها...بتمني لما تعرف الحقيقه تحبني وتعرف أني حبيتك لدرجه أن أهلك واللي كانت هتكون مراتك أنك مت خليتك ميت بالنسبه للكل علشان انا بحبك وعشان تكون ليا 

_سليم.. قرب منها أوووي.. سرحانه فـِ ايه يجميل وغمزلها 

_هند... بعدت بعيد عنوه... فيك أنت يـ سليم وابتسمت له... هلبس وننزل 

_ودخلت الاوضه تلبس ولبست ووقفت قدام المرايه جيت اسكندريه لانها أكتر بلد بيحبها مأظنش أن حد يقدر يوصله وإحنا هنا 

وخرجت لسليم..." 

_سليم.. صفر.. وغمز مراتيي قمرر يجدعان وقرب منها باس جبينها ومسك إيديها يلا بينا يمراتيي يمزه انتِ _روان ابتسمتلوه...بحبك 

ونزلوا أتحركوا علي البحر علطول لانوه المكان المفضل بالنسبه لسليم .. " 

.

.

.

"علي البحر" 

_روان قاعده وسرحانه وهي باصه للبحر وتغني 

"كده برضوا تسبني وازاي تمشي ومتكلمناش،عايز اغمض واحلم ان اليوم ده مجاش،مش قادر اصدق يعيني اني مش هشوفه تاني بجد وحشني أخدوه فـِ حضني ويرجعلي من تاني وسكتت وهي بتمسح دمعه نزلت منها" جت تلف وشها وتمشي لقت ناس كتير متجمعه وراها  وسقفوه لها اول مالفت لهم تعبير للاعجاب بصوتها 

_روان.. ابتسمتلهم ومشيت خطوتين لقدام ورجعت لفت لهم شكراً ليكم خلتوني ابتسم وديه معجزه ولفت وشها وجت تمشي 

_صوتك حلو جداً علفكره.. إحساسك أحلي بكتير وبص لهند وابتسم 

_روان.. لفت وشها ولكن ابتسامتها أختفت تماماً وبصدمه وهي بتبص لمصدر الصوت ... س س سليم!


الحب_الأول 🧡🦋"

#البارت_التاني 🧡🦋" 

_روان...لفت وشها ولكن ابتسامتها اختفت تماماً وبصدمه وهي بتبص لمصدر الصوت... س س سليم!

_هند.. بصت بصدمه لـ روان ومسكت إيد سليم وبصتلوه وهي بتحاول تخفي التوتر اللي بان عليها يلا يـٰ سليم!

_روان... فاقت وقربت من سليم.. وبصتلوه..سليم أنت مش فاكرني أنا روان.. روان يـٰ سليم..  أنت إزاي عايش أصلاً 

_هند... سليم يلا من هنا... البنت ديه بتخرف وبتقول كلام مش،مفهوم يلا من هنا 

_سليم.. بص لايد هند اللي ماسكه ايدوه وساحبها منها وقرب من روان  واتكلم...

_سليم... أنتِ تعرفيني وانا اعرفك يعني أنا مين.. أنا مش فاهم كلامك ده وازاي انا عـ...

_هند... س سليممم وأغمي عليها

_سليم...قرب منها وسندها قبل ما تقع بس كان أغمي عليها 

_روان.. قربت منه.. مين ديه 

_سليم... ديه مراتي 

_روان بدموع... مراتك..طب وانا...

_سليم... كان شال هند ووقف تكسي ورحطها فيها 

_روان.. كان وراها خطوه خطوه... سليم...سليم استنااا..سليمممم ومسكت ايدوه وهي بتدمع.. أنت ازاي كده أهلك هيموتوا عليك أنت أزاي عايش أصلاً

_سليم.. بص لهند وسحب ايدوه من ايد روان وركب التاكسي وقفل الباب 

_سليم... يلا يـ سطا علي اقرب مستشفي

_روان... سليممم استنا 

_السواق كان اتحرك وروان تجري وراها التاكسي وتعيط وتنده علي سليم 

_سليم.. بقاا يبصلها من وقت للتاني هو عايز يتكلم معها بس مش في وجود هند 

_سليم... بصوت عالي بطلي تجري يـ وسرح يـروان وانا هـعرف اوصلك تاني ونتكلم 

_روان.. سمعت كلامه وبطءت من جريها ووقفت مره واحده ومسحت دموعها..  وعلت صوتها جامد 

_وانا هستناك كل يوم هنا بس أنت تعالٓ .. هستناك يسليم.. هستناك ولو لأخر العمر 

_ومشيت روان فـِ اتجاه البيت وسليم وهند اتحركوا علي المستشفي 

.

.

.

_روان.. دخلت من باب البيت..  السلام عليكم ودخلت  علي اوضتها وهي مبتسمه وبتضحك زي الهبله وتفتكر سليم وهو بيقول "مراتي" ابتسمتها تختفي،بس فرحتها بشفوتها بتخليها تنسي كلمه "مراتي" 

_الاب...دخل الأوضه جهزي نفسك كتب كتابك بكرا وده أخر كلام وممنوع الخروج من هنا لحد ما تروحي علي بيت جوزك وبصلها وقفل الباب وخرج 

_روان... قعدت علي السرير بهدوء وبتمسح في عيونها اكنها تتأكد هو اللي أتقال ده صح ولا غلط  حلم ولا حقيقه  

_روان... ده إيه اللي بابه بيقوله ده هزار سخيف قال كتب كتاب قال هنهزر أحنا وغيرت هدومها وجاتت البوم صور بتاعها هي وسليم "سيشن الخطوبه" وبدأت تتفرج علي الصور بهدوء وكل شويه تسرح فـِ مواقف بينهم وكل صوره 

_اتنهدت روان... قلبي مش بيكدب عليا وطلعت عايش صدقتك لما قولتي أنك عايز تتكلم معايا كده هعرف كل حاجه اللي خلاني استنا الشهور ديه يخليني أستني لبكرا وأريح تفكير وأعرف أنت ازاي عايش.. وابتسمت سليم... عايش!

.

.

.

_سليم.. ها يـٰ دكتور 

_الدكتور..  المدام حامل 

_سليم... بجد يعني انا هبقاا أب بجد يدكتور وجريي علي أوضه هند 

_هند... سليم 

_سليم... قرب منها وحضنها مبروك هتبقي أحسن مامي في الدُنيا...

_هند عيونها دمعت... سليم اوعا تسبني فـِ يوم أنا بحبك 

_سليم... مسحلها دموعها... مش هسيبك متخـ  وأفتكر روان وسكت وهو بيفتكر جملتها " .سليم أنت مش فاكرني أنا روان.. روان يـٰ سليم..  أنت إزاي عايش أصلاً " 

_بعد عن هند بهدوء وبصلها.. انا جمبك دايماً يلا بينا عشان نروح بيتنا 

_هند بسرحان... يلا 

_واتحركوا علي بيتهم 

.

.

.

_سليم.. هند هي البنت اللي شفنها الصبح ديه تبقي مين أنتِ تعرفيها يعني إيه الكلام اللي هي قالتوه ده

_هند... اغير هدومي وأجي أفهمك 

_سليم... ماشي يـٰ هند 

_هند...دخلت تغير هدومها 

_سليم.. قاعد فـِ الريسبشن وساند دماغوه وبيردد اسم "روان"بس في صمت فاهمنيي! 

_هند... وقفت قدام المرايه وبصت لنفسها أنا لازم أمنعوه انوه يقبلها ونطقت "روان"..  سليم  لو قابل روان الحقيقه هتبان  وانا هتس'جن وفـ ِنفسها...

_احلي حاجه اني مسلت أني أغمي عليا ولا الدكتور أللـِ ضحكت عليه وقولتله يقول لـِ سليم  اني حامل والسبب أنوا عايز يطلقني علشان مبخلفش ولو قالوه كده هيديني فرصه اننا نتفاهم ويكون في فرصه أكبر اننا ندور علي كذا دكتور نروحلها وابتسمت اللي يخليني ابدل جثت"ك علشان تبقاا معايا اعمل المستحيل علشان تفضل معايا للابد بس الذاكره مسيرها ترجعلك بس..بس بنسبه كبيره فقدان ذاكره دائم ويـَ خمسين في الميه لو رجعتلك احتمال النص بس لازم أخلف وأخليك تحبني،قبل ما كل حاجه تتكشف لو حبتني هتسامح لان اللي بيحب بيسامح وهتعزرني علشان بحبك واللي بيحب بيكون معمي عن تصرفاتوه يـ سليم وغيرت هدومه وخرحت لسليم.. 

_ سليم.. ها احكي 

_هند... انا معرفش عنها حاجه بس متحطهاش فـِ بالك سيبك منها وقربت منه وسندت راسها علي كتفوه وابتسمت 

_عارف يسليم... أنا بحبك أوووي بحبك أكتر من أي حاجه فـ الدُنيا.. لو تفتكر قبل فقدانك للذاكره،كنت كل يوم هديه شكل وكنت بتهتم بيا وبتفرحني،قصه حبنا اللكل كان بيحي ويتحاك بيها عظيمه أوووي احنا الاتنين مقطوعين من شجره و عاملنا بيت سوا..

_سليم.. بصلها هو انا ليه حاسس اني في حاجه غلط قلبي حاسس بكده وأحياناً بيكون احساس القلب صح 

_هند..  بس الاحساس ده غلط يـ سليم يلا بينا ننام بقاا 

.

.

.

يوم جديد... "

_الام... تفتح شباك الاوضه يلا يعروسه اصحي وفوقي 

_روان... عروسه مين يماما اقفلي الشباك واطلعـ وافتكرت كلام بابها،هو بابا كان بيتكلم جد امبارح 

_الام بحزن... اها يروان عريسك جاي بليل تتعرفوا علي بعض وتكتبوا الكتاب وبعدها باسبوعين الفرح واحنا جاهزين وهو جاهز 

_روان... ضحكت بصوت عالي... ده ايه الهبل ده انا مش موافقه ثانيا بقاا سليم عايش يـماما واحنا هنتجوز انا وسليم مش انا وعريس الغفله وبصتلها بتحدي عمري ما هتكتب الا علي اسم سليم وانا اهو وانتم اهووو دي حياتي انا مش حياتكم انتم انا اللي اختار جوزي انا اللي هعيش معاه مش انتم وقامت من علي السرير وجت تخرج قلم نزل علي وشه من بابها 

_الاب بصوت جمهوري... انتِ هتوافقي علي العريس ده رضا او غصب وده آخر كلام 

_روان بتحدي.. وانا مش هتجوز الا سليم لان سليم عايش.. انا قبلتوه امبارح هنا فـ اسكندريه ومشيت خطوتين لقدام وبصت لبابها اها وهروح اقبلوه انهارده بس عايزنا نتكلم من غير ما مراتوه تعرف وانا هروح ومش هتجوز وصرخت ولحد هنا وكفايه عمركم ما هتغصبوني علي حاجه تاني انا هقف لكم ومشيت 

.

.

.

_سليم...واقف قدام المرايه وبيسرح شعروه 

_هند... حضنتوه من ضهروه وابتسمت..  جوزي القمر رايح فين علي الصبح 

_سليم.. بسرحان الشغل رايح افتح المحل بتاعي يـ هند ولف لها وشه وباسها من خدها.. مش هتاخر عليكي وحط المشط علي السرحاه "التسريحه" وبعد عن هند.. يلا سلام 

_هند بخبث.... سلام يروحيي 

_سليم..  خارج من باب الشقه لقي اللي بيرش عليه منوم واغمي عليه 

_هند... للبنت اللي رشت المخد'ر اسنديها ندخلوه جوه 

_ويسندوه ودخلوه جوه ونام علي السرير،البنت مشيت وهند قربت من سليم وقعدت علي السرير وحطت دماغوه علي،رجلها ودمعت غضب عني بس أعمل إيه ياخي بحبك.. بحبك وقولتك اني هعمل المستحيل علشان تكون معايا وتحبني انا عارف اني الحقيقه هتنكشف فـ يوم بس ساعتها يكون حلها ربنا من عندوه ومسحت دموعها وحطت دماغ سليم علي المخده ولبست ونزلت 

.

.

.

_روان.... طالعه من اوضتها وبتتسحب لحد ما وصلت عند الباب وخرجت او بمعني أوضح هربت من البيت وصلت علي البحر مكان ما شافت سليم وقعدت علي الرمله 

_روان... عشان انا مش عايزه وهما مش هيجبروني علي حاجه انا مش عاوزها هما كده هيد'مروه حياتي بالبطئ وانا مش حابه كده  ولا عمري اتجوز غير سليم أصلاً

_اخرت عليكي ولا أيه 

_روان... لفت وشها وبصت لـ هند... فين سليم يـمدام!

_هند... تؤ تؤ تؤ ماهو مش جاي اصلاً بصي يستي سليم ده ليا أنا لوحدي ومش هسمح لحد يخدوه مني سليم ملكيي أنا.. متبصيش حواليكي كده طب، قولت سليم مش جاي لانوه متخد'ر ونايم في بيتنا 

_قاطعهم صوت سليم وهو بيقول..  بخخخخخ وبيبتسم بخبث 

_هند.. بصت بصدمه لسليم وجت تتكلم قاطعها سليم وهو بيقول.



الحب_الأول 🧡🦋" 

#البارت_التالت 🧡🦋"

#الأخير🧡🦋" 

_قاطعها سليم وهو بيقول ليه عملتي كده ليه 

_هند.. عارف ليه علشان بحبك،بحبك قبل منها حبي لك أعمي،عشان مقدرش أعيش من غيرك،عارف الناس كلها فاكره أنك ميت أنت ميت في نظر الناس،وانا خرجت من المستشفي في يومين ومحدش عرف أنك عايش الكل فكر ان جث'تك من ضمن الجث'ث اللي اتشو'هت ومش بان لها ملامح وبدأت تحكي لانها خلاص أكتشفت ..


_هند... بصتلوه بهدوء.. أنت عارف انا مين 

_سليم... مين 

_هند... انا خطيبتك حبيبتك هند 

_سليم.. بجد 

_هند... أها بجد 

_سليم.. بس أنا مش فاكر حاجه فين أهلي اخواتي اصحابيي بابا ماما أي حد 

_هند...  انتَ مقطوع من شجره وانا مقطوعه من شجره أنت عارف أن كتب كتابنا بعد أسبوع وغتفقنا اننا نعامله انا وانتَ وبس وهنسافر اسكندريه كمان ومفيش اي حد نعزمه لاننا وحيدين في الدنيا 

_سليم... مبقاش عارف يقول ايه هو مش فاكر حاجه أصلاً 

_هند... أظن أنت كويس ونقدر نكتب الكتاب في معاده

_سليم.. انا مش فاكر حاجه بس مرتاح لك ونكتب الكتاب 


_هند...كان ده حوار بنا بعد ما فقت بساعه واتاكدت انك فاقد للذاكره واحتمال يكون فقدان تام،آخر اليوم خدتك وحجزتلك أوضه فـِ أوتيل وقاعده هناك أسبوع واضن انت عارف كده وكتبنا الكتاب وكل حاجه تمت واتجوزنا قولاً وفعلاً،بس هي وشاورت علي روان هي ظهرت بدري أووووي كانت باقي خطتي انك تحبني ولما ترجع لك الذاكره تعرف اني بحبك وتسامح عشان اللي بيحب بيسامح 

_قلم كان جي ينزل علي وشه ومسكت إيدوه روان...

_روان...بلاش يـٰ سليم وسابت إيدوه حلو مشاكلكم سوا ونتقابل تاني نشوف الحل اللي وصلتلوه ومسحت دمعه نزلت منها..  لو حبتـ 

_سليم... حط صباعه علي شفافيفها وبص لـهند محبتهاش أصلاً قلبي محبهاش عشان وبصلها  كان حاسس أنوا في حاجه ناقصه ودلوقتي عرفت أنك اللي نقصاني مطمن وأنت واقفه جمبي حاسس أنك اللي حبيبتي مش فاكر حاجه بس بحبك أنتِ 

وبعد بعيد عنها... هند أنا مـ....

_هند.. طلقنيي يـ سليم أحمم أنا مش حامل قلت كده لم عرفت أنها ظهرت ولماأغمي عليا كان تمثيل أظن كده كده أنكَ هطلقني لاني طلعت خسرانه بعد كل ده كفايه عليّ كده كفايه تعب إتعالج وافتكر وعيشوا حياتكم الغلط دايماً بينتهي بالنتيجه وحشه،ومسحت دموعها أظن كده عرفتوا كل حاجه انا فعلاً معنديش أهل بس أنتَ عندك أهل يـ سليم بتمني ربنا يوفقكم فـِ حياتكم وتسامحوني،طلقني 

_سليم... أنتِ طالق يهند بالتلاته 

_هند.. إبتسمت لهم ومشيت وسابتهم 

_روان... أهالي بعد ٣ ساعات  عايزين يجوزوني بالغصب علشان لسه بحبك... ممكن تيجي معايا البيت وتقول اننا كتب كتابنا او إني مراتك عشان تمنع الجوازه ديه.. ممكن 

_سليم... مسك إيديها وابتسم ليها مطمن لك قولتها لـهند قبل كده بس ليك حاجه تاني واتحركوا علي بيت روان 

.

.

.

_الاب بعد ما فتح الباب.... بص لي روان... 

_روان.... بابا

_ وجي يتكلم قاطعوه سليم اللـِ ظهر فجأه والاب انصدم انوا عايش

_سليم..  أنا عايش يعمي، عاش وجاي أقولك تنهي كل حاجه بتحضر لها وبنتك هتكون مراتي أنا، مش هتكون لحد غيري

_الاب...  إزاي انتَ واقف هنا دلوقتي وانا حضرت جنازه 

_سليم...  ندخل واحكيلك 

_دخلوا وقاعدوا فالصالون 

_سليم...  حك كل حاجه لبابا روان ونهي كلامه بـِ وانا هتجوز بنتك يـٰ عمي 

_روان...  بابا وأنا موافقه 

_الاب... ابتسم أول مره من شهور أشوف الفرحه ديه في عيونك فـَ  أنا موافق 

_سليم..   أخد روان بقاا واروح عند أهلي لان أنا مش فاكر حاجه 

_الاب...  وانا موافق 


_سليم وروان اتحركوا علي بيت سليم ووصلوا هناك كانت الدموع هي اللي بتعبر عن حاله الأهل بخبر اني سليم عايش الخبر فرحهم جداً، حاك لهم علي كل حاجه وعلي هند و النتيجه اني الأهل قالوا انوا وروان يتجوزوه بس سليم صمم أنوا يتعالج الأول وبعدين يتجوز روان عاوز يفتكرها ويفتكر كل لحظه قضوها سوا''

_هند...دلوقتي أقدر اقول أني كنت غلط، حبيت غلط وحبيت الشخص الغلط خسرت مهنتي بأستقالتي، اللي قدامتها بس لازم ارجع من جديد ارجع  هند وانسي، انسي سليم واتمني له السعاده، وأدعي أنوا يسامحني حقيقي انا بعترف أني غلطانه، بعد فوات الأوان بتعرف اني، كنت غلط! 

"عد شهر"

_سليم وروان...  عملوا خطوبه من اول وجديد وفرحانين جداً  ، روان طايره من الفرحه بقت روان الفرفوشه ورجعت روان القديمه 

_سليم...  بدأ ياخد علاج ويتابع مع دكتور 

_هند...  رجعت شغلها ودافنه نفسها فيها وبتنسي سليم  

_سليم...ليه فضلت مستناياني كل ده رغم أني كنت بالنسبه للكل ميت 

_روان... ما لو هم عندهم قلب زي قلب كانوا استنوك زي 

_سليم... هو أنتِ  عارفه انا عايز افتكر ليه 

_روان بابتسامه..  عشان تفتكرني صح، علفكره قصه حينا مثاليه وغمزت 

_سليم..  انا عازر هند 

_روان..   وانا الحب بيخلي الأنسان أعمي عن تصرفاتوه، وانا واحده عاشقه مش حابه 

_سليم.. وإيه قانون العشق بقاا يـ عاشقه 

_روان... انتَ 

_سليم.. ابتسملها 

.

.

.

_محمود... هند،يـٰ هند 

_هند...لفت وشها له،خير يـ دكتور محمود 

_محمود... هند انا بحبك،بحبك أكتر من أي حاجه اختفيتي فحأه ودورت عليكي ملقتكيش،حسيت إني مش عايش،وأنتِ بعيده،عايز تديني فرصه ونتخطب وأديني فرصه

_هند... أنتَ تستاهل الأحسن مني يـ دكتور محمود،أنتَ مش شبهي انا واحده انانيه طماعه واحده وحشه أوووي عن أذنك 

_محمود... أنا استاهلك وأنتِ تستاهليني أخنا شبه بعض يـ هند،هند أنا خايف تضيعي من إيدي تاني 

_هند... انت ليه مش بتفهم انا واحده مطلقه، أختفيت عشان أجبرت واحد يتجوزني مجرد أني حبيتوه فهمت الحل انوا ميت عشان اني انا انانيه ومستهلكش والله.

_محمود... بحبك يـهند انا مش عايز أعرف حاجه عندك قبل ما اكون في حياتي، من اليوم اللي، دبلتي تكون فـِ ايدي تخصني من يومها انا مش يفرق الماضي بتاعك، أنا هعملك الحاضر وابءل أقصي مجهود عشان أعملك حاضر يليق بيحي وبقلبح يـ هند غصب عني هخليكي تحبيني لاني اتحب يـ هند 

_هند...  دمعت ازاي هي تتحب بالطريقه ديه، اتمنت ولو تقابل محمود قبل سليم كان هيغير حاجات كتير جداً  وابتسمتلوه...  هتخليني أحبك 

_محمود.. مسح دموعه..   أوعدك اني أحاول 

_هند...  معنديش أهل 

_محمود...  انا أهلك يـٰ  هند 

_هند... عدتي تخلص ونتخطب شهرين وبعدها نتجوز _محمود...  بحبك يـ هند 

_هند...  ابتسمت له بلطف 

_سليم..  اهاااااا دماغي، دماغيي ووقع أغمي عليه

_الناس الي في الشغل اتلموا حواليه ونقلوه علي المستشفي 

.

.

.


"فـِ المستشفي" 

_بعد ساعه سليم كان فاق 

_روان... سليم أنت كويس

_سليم.. بصلها بابتسامه..روان انا افتكرت كل حاجه الذاكره رحعتليي يـ روان 

_روان... ابتسمت لفرحتوه وفرحت لفرحتوه.. واحشتنيي يـٰ سليم 

_سليم... مسك إيديها  عرفت قصه حبنا كانت ماشيه ازاي، وغمزلها كتب كتبنا بعد أسبوع يروحيي

.

.

.


"بارك آلله لكما وبارك عليكما وجمع بينكمافي خير" 


_سليم... قرب من روان وحضنها ولف بيها.. أخيرا

_روان... دمعت ً.. انا مش،مصدقاه هو انا خلاص أتجوزتك 

"مبروك يـ حلوين لايقين علي بعض" 

_سليم خرج روان من حضنوه وبصوا لمصدر الصوت...هند 

_هند... مكنش ينفع مكنش أجي وابتسمت لمحمود اللي واقف جمبها اعرفكم ده محمود اللي قلبي،هيعلن حبوه فيوم من الأيام 

_سليم... انا سامحتك يـٰ هند 

_هند... شكراً 

_الكاميرا جات عليهم وهما واقفين سوا "

_محمود... قرب من هند وهمس عبقالنا 

_سليم...قرب من روان ومسك إيديها وباسها وهمس بحبك يحبي الأول!


"وتحت مقوله أختر لقلبك ما يليق بك أخترتك أنتَ 🧡🦋"


"تمت 🧡🦋" 

الحب الاول 

__________________♡"

بقلمي_دهب_مبروك 🧡🦋"


تعليقات

التنقل السريع