القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت مشكله البارت 13_14_15بقلم رحمه محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


أحببت مشكله 13_14_15


سما فضلت متنحه من الي هي شيفاه قدامها وتقريبا مقدرتش تستحمل وطلعت تجري على العربيه بتاعت زين :ازاي في كدا وبعدين ابويا واخويا مالهم بكل ده انا مش فاهمه
زين :مقدرش اقولك بس كل الي لازم تعرفيه أن الطريقه الوحيده اللي هتحميهم من الناس دي هي انا تقدري تقولي انا حلقه الوصل بينهم كلهم
سما :وانت بعد إلى خلتني اشوفه ده متخيل اني هصدقك واقبل اني احط حياتي تحت ايدك
زين :بصي يا سما كل الي اقدر اقوله اني حاولت ابعدك كتير بس معرفتش وفي كل مره لازم تظهري انا كلمت بابكي وهو هيقولك لما تروحي وافقي يا سما لو عايزه تفهمي وبعدين مش هتخسري حاجه الجواز هيكون على الورق والكل هيخرج مستفيد أظن الموضوع يستاهل انك تفكري فيه
سما :انت اكيد مجن؛ ون انت فاهم انت خلتني اشوف اي انت خلتني اشوف ناس بتاجر في اعض؛ اء البشر ومش اي بشر لا دول المعاق؛ ين إلى بيترم؛ وا في المستشفيات فاهم يعني اي الناس دي ملايكه وسط البشر وهما بيعملوا فيهم كدا وانت بتقول انك حلقه وصل يبقى ازاي عايزني اصدقك
زين :كل الي اقدر اقوله انك لازم تهدي وتفكري وصلى وادعي والي قلبك هيدلك عليه نفذيه يا سما؛؛ بعدها أخدها للبيت وفعلا بابها فاتحها في موضوع الجواز وان زين طلب ايديها وهي قالت إنها هتفكر؛ ودخلت اوضتها اتوضت وصلت وفضلت تدعي كتير ومن قلبها لحد ما نامت مكانها //////////// ///
سمير :دكتوره ليندا انك تخيرني كدا ده شئ انا مقبلوش ومش بحب اسلوب فرض السيطره الرزق مش بأيد حد الرزق ده حاجة بتاعت ربنا وانتي أو غيرك مجرد أسباب عايزه تكملي شغل معايا يبقى اهلا مش حابه فأنا محدش يجب؛ رني على حاجه المستشفى دي كبرت وبقي ليها اسم بمجهودي وتعبي يعني مش بفضل اي حد غير ربنا وأهلي وبس
ليندا حست انها زودتها وان فعلا مش سمير إلى هيجي بالطريقة دي :انا اسفه بس انا اتعصبت منها اوي مش شايف كانت بتكلمني ازاي طيب على الأقل علشان خاطري تخرج لحد ما الاجتماع يخلص
سمير:بس انا قولت
ليندا :بليز عشان خاطري ولا مليش خاطر عندك
رقيه /احم انا هخرج مفيش داعي حضرتك تترجي انتي برضو دكتوره ليندا الشامي وانا مجرد سكرتيرة هنا اسفه
وخرجت من المكتب
ليندا :كدا نكمل بئا شغلنا
سمير :لا كدا الاجتماع هيتاجل وانا هبقي اتصل بحضرتك ونحدد معاد تاني
ليندا :تمام بس افتكر انك انت الي ابتديت


أحببت مشكله ١٤


سما :صباح الخير يا بشريه انا جيت
إياد؛ صباح النور يا برنس اي الدنيا سمعت ان جيلك عريس وبتاع مين ده الي أمه داعيه عليه وهيتجوزك
سما :بشمهندس زين إلى ماسك المشروع بتاعي
إياد :اوبا يعني هيعمله ببلاش
سما :بابا شوف ابنك
محمود؛ ملكش دعوه باختك يا إياد وبعدين انا لسه موافقتش ده عايز يكتب كتابه آخر الأسبوع والفرح آخر الشهر يعني بعد ٢٠ يوم انا مستحيل أوافق على كلامه ده
إياد :اكيد الكلام مرفوض مفيش جواز بسرعه كدا
سما :بس انا موافقه وأظن أن ده قراري وحضرتك علمتنا أن إلى يتخذ قرار بيشيل مسؤوليته لآخر وده قراري وبعدين مش انت دايما بتقول يا إياد امتى هجوزك واخلص منك اي بئا إلى حصل
إياد :انا قايم رايح شغلي بس خطوبه وجواز بالسرعه دي مفيش وانا حر اختي وبقول لا مش هجوزها وبابا مأيد كلامي
سما؛ انت من أمتي بتدخل في حياتي انا حره محدش فينا مسؤول عن التاني مفيش غير بابا وبس إلى كلمته بالنسبالي ممكن تتسمع غيره فلأ؛؛ إياد بصلها بحزن ومشى
محمود :ممكن تسمعي كلمتي عموما براحتك وانا هبلغه موافقتك لأنك فعلا كبيره يا سما وسابها ودخل اوضته؛ سما قعدت مكانها وفضلت تبكي لأنها بس خايفه عليهم ومعندهاش حد غيرهم في الدنيا؛ فقامت لبست هي كمان وخرجت؛؛؛؛؛
العسكري :في واحده مستنيه حضرتك برا يا باشا
إياد:مين
العسكري :مرضيتش تقول اسمها
إياد :دخلها //////////////////////////////////////////////
محمد :ممكن ادخل يا سياده اللواء
محمود قام من مكانه :بتستأذن ده المكتب وصاحب المكتب تحت امرك يا باشا وبعدين معقوله دي محمد بيه الكاشف رجل الأعمال المعروف بيستأذن علشان يدخل مكان
محمد :هههههه حبيبي يا ابو إياد المهم بقى انا كنت جايلك في موضوع وعشمان بئا انك متقوليش لأ
محمود :انت تؤمر مش تطلب
محمد :حبيبي انا جاي يا سيدي طالب ايد الدكتوره بنتك للدكتور مازن ابني ها قولت اي
محمود :واحنا نطول بس الموضوع ده في ايد سما لوحدها انا مقدرش ادخل فيه نهائي دي بنتي الوحيده وانا معنديش أغلى منها هي واخوها والواد سمير دول إلى فاضلين
محمد :ربنا يباركلك فيهم يا سيدي بس انا عارف ان خاطري إلى عندك هيخليك تزق الموضوع شويه وتقنع سما
محمود بغموض ':بس يارب تقتنع


أحببت مشكله ١٥ 


إياد :سما وانتي عايزه اي بئا لسه في حاجه مقولتيهاش في البيت جايه تقوليها هنا
سما جريت عليه وحضنته جامد :بالله عليك ما تزعل مني انا مليش غيرك انت وبابا وسمير
إياد :ولما احنا كدا اومال ليه عماله تكذ؛ بي ومش عايزه تحكي لاخوكي انتي هتتجوزي زين ده ليه  وبعدين انا عايز اخلص منك طيب ازاي ده انتي من بعد مو؛ ت ماما وانتي بقيتي أمي واختي وبنتي هو احنا عندنا حاجه مؤنثه غيرك يا وليه
سما :هههههه كويس انك عارف؛ بس سمير دخل
سمير :يا الله مش قادر أصدق إلى انا شايفه إياد حاضن سما وفي مكتب الحكومه والعسكري مش موجود لا الط؛ ار ولا العار يا هريدى مش هينفع كدا
سما :ادخل يا اهبل
سمير :حصل يا كبيره
إياد :ودلوقتي لازم تحكي سر الجوازه إلى انتي مصممه عليها دي
سمير :وعلطول يا سما
سما اتنهدت :هقول.............    وده كل الي حصل وانا مش عارفه اعمل اي وبابا مستحيل يصدق ولا كلمه خصوصا أن محمد الكاشف ده يبقى صاحبه الانتيم
إياد :الايه ياختي
سما :الانتيم
سمير :انا دلوقتى سمعت منك وكمان قبلك سمعت من زين وهو عايز يجي ونتفق وبما أن سما موجوده يبقى نتفق كلنا هنا على إلى هيحصل
إياد :لا مش هينفع نتقابل في شقتك يا سمير هناك احسن ونتكلم وانتي يا مفعوص؛ ه من أمتي يا بت بتعملي حاجه لوحدك ده انتي فأر مبلول اساسا
سما :لا عندك يا شق ده انا معلمه عليك يابا ولا ناسي لما كنا بنتخان؛ ق في المكتب بتاع بابا
إياد :احم طيب يلا من هنا علشان محطكوش في الحجز
سمير :يلا يا سما يا حبيبتي تعالى في محل آيس كريم فتح على النصيه بيبع جلاتي ملوث اي عنب
سما :منكوا لله واحد عايز يخليني ابات على البرش والتاني في المستشفى
زين :والتالت في العباسيه اسمعي مني
إياد :لا كدا كتير العسكري إلى برا اتعين في مكان تاني وانا معرفش
رقيه :وانا جيت وحشاني يا سو
سما؛ حبيبه هارتي خش في حضن اخوك يا فواز
المأمور :اي إلى بيحصل هنا يا سياده الرائد
إياد بخضه :تمام يا فندم العيال دي ممثله تشكي؛ ل أجرا؛ مي خطير وانا ولا اعرفهم
سما :ولا حتى انا يا ابن والدي
إياد :وادي كمان قضيه انتحال شخصية وانا يتيم مليش اخوات
المأمور (حسين) وهو اليتيم ملوش اخوات تعالى يا سما تعالى يا بنتي وبعدين مهي بنتي معاهم هتحبي؛ ها دي كمان
إياد :لا دي معرفهاش
حسين :طيب يلا خلصوا الاجتماع ولا المظاهره دي
زين بجديه :حسين بيه انا كنت محتاج اتكلم مع حضرتك

يتبع 
تكملة الروايه من هنا هنا  


تعليقات

التنقل السريع