القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

قصة صفاء البارت التاسع 9 بقلم #إسراء_إبراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

#بارت9

صفاء: طب إيه هو العيب دا؟!!


حازم: إنه عايز يتجوز أربعة مش واحدة بس.


صفاء بصدمة: إيه!!!!


نور لصفاء: فرصة لا تعوض يابت يا صفاء دا مش عيب ولا حاجة أنا بقول نقلب ماجد ونتجوز صاحب أخوكِ دا.


حازم: على فكرة يا محترمة منك ليها أنا واقف ياللي متربتوش يا عرر، وبعدين أنا بهزر يا ختي منك ليها


مفيش عريس ولا حاجة أنا بس بخفف الجو عشان افرفش أختي إنما طلعتوا استغفر الله يعني متسربعين عالجواز أوي بكرة تعيطوا، ونظر لنور وقال: وأنا هقول لماجد على كلامك دا عايزه تشقلبه وتشوفي غيره صح.


نور: مش هيصدقك عارف ليه!


حازم: ليه؟!


نور: عشان هقوله أنت اتقدمتلي وأنا رفضت وهو غيران منك يا ماجد وشوية حوارات كدا.


نظر لها حازم بصدمة وقال: إبليس واقف وراكِ بيصقفلك، ولكن رن الجرس وذهبت لنور لتفتح وهى تهتف أخويا العريس وصل يا ناس وجاي يتقدم لأحلى بنوتة


نظر حازم لأخته وقال: عريس مين اللِ وصل ياختي أخوها مين دا كمان!!!!!


صفاء بخجل: احم إياد كان هنا وراح يجيب أهله عشان يتقدملي.


حازم: نعم الواد دا عايز يتجوزك أنتِ!!!! دا على جثـ ـتي فاهمة.


إياد من خلفه: ودا ليه يا حلو أنت؟!!!


حازم وهو يتراجع للخلف: مش شايفك مناسب لأختي.


إياد: سلامة النظر يا حلو ابقى البس نضارة، ووسع كدا لأهلي عشان يطمنوا على زوجتي المستقبلية.


حازم: دا على جثـ ـتي لو بقت ليك، وبعدين أنا جايب ليها عريس أحسن منك وهى وافقت خلاص.


إياد وهو يجري خلفه: دا أدخل فيكم السـ ـجن يالا، تعالى هنا وبطل جري في الأوضة، وأنت أهبل كدا، صعبانة عليا اللِ هتكون من نصيبك.


حازم وهو يضع يديه في خصره: نعم يا حبيبي دا ألف مين يتمناني، هو أنا زيك بتحايل عالناس تبصلي ولا تعبرني، أنا أول بس لما بنزل الشارع بيبقى ورايا طابور بنات ومستنين نظرة واحدة مني.


إياد: ليه أخويا توم كروز وأنا مش واخد بالي دا أنت بتتصور بعين وعين بلاش فضا*يح يالا وابقى قابلني لو واحدة رضيت بيك.


حازم: ولما ألاقي واحدة ترضى بيا هقابلك ليه وأنا مش هبقى فاضيلك.


إياد: لا اقنعتني يالا، اقف بقى على جنب كدا عشان نخلص الموضوع دا.


بصي يا خالتو يا عسل أنا جبت أهلي أهم وهما موافقين أصلا على بنتك يعني وكدا نقرأ الفاتحة.


حازم: استنوا، نسأل العروسة الأول ممكن تكون مش موافقة عليك.


نظر إياد لصفاء وقال: مفيش مشكلة أنا عارف إنها موافقة أصلا هتلاقي زي فين بس أنا شخص وسيم وعيوني عسلي دول كفاية يوقعوا أي بنت.


نور بضحك: الحق يا إياد التواضع بيقع منك.


صفاء بضحك: مش عارفه إيه الغرور دا، وبعدين دا أنا اللِ هشفق عليك وأوافق مش عشان جمال عيونك لأ، دا عشان خالتي وجوز خالتي الناس الطيبة دول.


خالتها وجوز خالتها: ربنا يكرمك يا بنتي نقرأ الفاتحة بقى ونعمل الخطوبة مع نور وماجد.


صفاء بتفكير: تمام، وتذكرت حديثها معه عندما قال لها ربنا يرزقك بالزوج الصالح قريبا عشان تبقي مخطوبة زي نور، وقالت: أنا هوريك يا ماجد إني هتخطب كمان معكم الواحد كان حاسس إنه بيعاند فيه مش عارفة أنا كنت أعجبت بيه على إيه ذوقي معـ ـفن من يوم يومي يعني.


نور: إيه يا صفاء بتفكري في إيه؟!!


إياد: بتفكر فيا طبعا.


خجلت صفاء وتحدثت والدتها: تمام الخطوبة يوم إيه؟!


إياد: بعد يومين النهاردة بابا بلغ ماجد بموافقة نور وهيجي بكرة عشان ننزل نجيب الشبكة ونلبس مع بعض بعد بكرة.


خالته: تمام ربنا يتمم على خير.


حازم: طب هتسيبوني سنجل كدا ولا أشوف واحدة من القراء اللِ هيترأفوا بحالتي

(ومين قالك إنهم هيوافقوا عليك شوفلك واحدة في الخطوبة يابني)


وجاء يوم الخطوبة وكانت في قاعة وعازمين القرايب والأصدقاء، جاء وقت تلبيس الدبل قالت صفاء: حاسب يا كبير أنت رايح فين؟!


إياد بإستغراب: رايح البسك الدبلة يا بنتي.


صفاء: تلبسها ليا من غير ما تمسك أيدي عشان متزعلش لإما تخلي خالتي ولا حد من أهلي يلبسها ليا.


إياد بنفاذ صبر: ماشي ارفعي إيدك وهحطها في صباعك بدون ما ألمس إيدك.


صفاء: برافو عليك، وأيضًا نور فعلت هكذا من ماجد وهو وافق.


بعد الخطوبة كل واحد أخد خطيبته وكان حازم السنجول معهم وذهبوا إلى مكان هادئ وجلسوا وطلبوا أكل.


إياد برخامة: إلا بقولك يا حازم مش لقيتلك عروسة في الخطوبة ولا محدش عبرك.


حازم: مين دا اللِ محدش يعبره يابني دول مش فيهم مواصفات البنت اللِ بتمناها يعني تحسهم متصنعين ومسهكوين كدا في كلامهم ومشيهم بالألوان اللِ مغرقة وشهم دي.


صفاء: معلش يا أخويا هتلاقي اللِ بتتمناها بس اصبر.


ماجد: ياعيني عالعقل اللِ يشوفك أول يوم تقابلنا في الكلية مش يشوفك دلوقتي.


إياد باستغراب: حصل إيه يعني في الكلية؟!!!


ماجد: دي كان شكلها مسخرة وهى بتعا*كسني وبتقولي هى صاحبة الإنتاج أجنبية ولا مصرية!!!


قال إياد بصدمة وغضب: إيه عا*كستك وقالتلك كدا؟!


كانت صفاء تنظر لإياد بخوف وعايزه تقوم تجري


ياترى هيحصل إيه بعد لما ماجد عك الدنيا كدا؟!!


يعني كان لازم يا ماجد تفتح مواضيع الماضي!!!!


رأيكم وتوقعاتكم؟!

ولو في تفاعل حلو هنزل بارت كمان النهارده.


يتبع 


تكملة الروايه من هنا هنا  

 

تعليقات

التنقل السريع