القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت خلطة_خالتي البارت الاول بقلم#فدوى_خالد. في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


اهية...البت إلِ بتحت دكتور حمزة..شوفتوها؟

أول ما دخلت الجامعة كُلهم بصوا ليا و بدأوا يهمهموا لبعض، كتمت دموعي و مشيت لحد ما لقيت يُسرا و شلتها قدامي و بتضحك عليا:

- بقا أنتِ بتحبي حمزة؟ و يا ترى بقا هو هيبُصلك أصلا؟

عدلت نظارتي بتوتر و قولت و أنا مش عارفة أعمل أية:

- د...كتور ...حمزة، أكيد...لا....أنا بحترمه....بس!

ضحكت و طلعت فيديو و أنا بتكلم فيه أني أنا بقول أني بحبه، المُشكلة عُمرها ما كانت كدة.!

المُشكلة أني مقولتش كدة أصلا، و أنا بحب دكتور حمزة ك دكتوري فقط؟! مش حاجة تانية خالص؟!

معرفتش أعمل حاجة غير أني أجري و أنا بعيط و وسط دة كُله خبطت فى حد، رفعت رأسي و بصيتله و جريت و أنا بعيط جامد، روحت الباب و ماما فتحت لي، لقيتني بحضنها جامد و أنا بعيط و قول:

- و الله يا ماما ما قولت حاجة، دي يُسرا...أيوة هى إلِ عملت كدة مش أنا؟

- حصل أية يا حبيبتي قولِ؟

- و الله.... ما.....عملت..... حاجة، هما..... إلِ..... منتجوا..... الفيديو...... و ...قالوا....أني...أنا....إلِ قولت.....كدة؟!

- قولتي أية؟

بصيتله و حضنتها أكتر و أنا بعيط، فبدأت تطبطب عليا لحد ما هديت و حكيت ليها، بصيتلي و قالت:

- ربنا ينتقم من إلِ عمل كدة؟ حسبي الله و نعم الوكيل.

بصيتلها و قولت:

- هو أنا وحشة؟ يعني متحبش؟!

اتنهدت و قالت:

- لو شوفتي نفسك وحشة، هتباني فى عينك وحشة، خليكِ مُتأكدة أنك حلوة فى كُل حالاتك.!

- بس هما شايفني وحشة؟

- بص يا بنتي، الخُلاصة من دة كُله أن الناس مش هتبطل تتكلم، علطول هيتكلموا، و علطول هيقولوا، و علطول هيدايقكي، لو مكنتش واثقة من نفسك و واثقة أنك هتقدري تتجاوزي دة؟!

هتعيشي طول عمرك ضحية ليها، و التسلية بتاعتهم؟!

- أنا عايزة أعمل العملية إلِ فى عيني؟

لفيتلي:

- متأكدة منه؟

- لازم أتغير، و زي ما قولتي مش لازم أبقى ضعيفة خالص، أنا عايزة أخش كمان، و أظبط سناني...عايزة أبقى مُقتنعة بنفسي مش مُجرد جسم مفروض عليا، و أبقى أضحوكة الجامعة.

- هتتعبي؟

- بس أبقى مُقتنعة أني هحقق حاجة، و أن محدش يتريق عليا و يدايقني و دة هيفيد صحتي.

- و هندسة حلمك؟

- هنقل من الجامعة كُلها، بس كُلهم ساعتها هيترجوني أني أساعدهم؟! 


فتحت الشات بتاعة الجامعة أشوف عملوا أية كمان لقيتهم ناشرين الفيديو و نازلين تريقة، بدأت أدقق فى الفيديو و أحاول أجيب أي دليل و لحُسن الحظ أنهم كانوا مبينين البنت إلِ عليها وشي كانت ظوافرها حلوة و محطوط عليها مونكير ملون، و أي حد يعرفني هيعرف أني مبحبش المُنكير خالص؟!

صحيت تاني يوم و رحت الجامعة عشان أنقل ورقي، زي ما قررت سابقًا.!

قبلت يُسرا و شلتها و هما بيضحكوا عليا، بس المرة دي وقفت قدامها و ربعت إيدي و قولت:

- افتحي الفيديو.

- هى القطة بقا ليها لسان و تتكلم؟

عليت صوتي:

- لا القطة بقت عارفة ازاي تأخد حقها و زي ما عملتوا فيها هتنتقم منكم واحد ورا التاني.؟

أتجمعت الجامعة كُلها على صوتي ففتحت موبايلي و أنا بوريهم الإثبات:

- عشان الناس إلِ فاكرة أني ممكن أعمل كدة؟! بوصوا للإيد أصلاً؟!

أولا: مش ساحبة إيدي، ثانيا: البنت كانت حاطة مونكير و أنا مبحطش؟

غير كدة ركزوا فى الخاتم، عمري ما جيت بخاتم أصلاً؟

قربت يُسرا و قالت:

- أنتِ كذابة؟ أنتِ قولتي كدة؟

- و مين قالك؟ و بعدين هو أصلا حد فى الكلية بيكلمني؟

بصوا كلهم لبعض و كأنهم صدقوني، مشيت المرة دي و أنا رافعة رأسي مش عارفة حقيقي جبت الثقة دي منين؟!

بس دلوقتي أقدر أقول أن وقت الإنتقا'م أبتدأ.! و هيبدأ من أول خالتي؟ 


أول بارت حاجة جد شوية، بس بعدها يقلب كوميدي سيكاا👀


#خلطة_خالتي. 


#فدوى_خالد. 

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع