القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مروتي البارت الاول بقلم #عزيزة_طه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#مروتي                               Part1 


- فين الأكل يا مروة 

= معملتش النهاردة يا رامي  ... انزل كل عند ندي مش مراتك برضو .

وقف رامي في مكانه ولف لها : انتي عارفة ان النهاردة يومك يا مروة 

مروة بضيق : وامبارح كان يومها ومع ذلك خلتني اطبخ لها وامسح الشقة للست هانم 

زفر رامي بضيق : علشان ندي حامل 

مروة بضيق : يوووه حامل حامل ... دي بقالها سنة وأكتر حامل .

ضحك رامي واقترب منها قائلا : سنة حامل ليه جمل 

أدارت مروة وجهها فجلس بجانبها وقال : انا عارف ان انا بتقل عليكي بس غصب عني 

انتفضت مروة وقالت : يا سلام غصب عنك ... انك تنصرها عليها في كل مرة وانت عارف انها غلطانه 

نهض وقال : بس مقدرش أزعلها غلط عليها .

مروة بدموع : بس انا اولع عادي ... المهم هي ومروة تزعل وتتفلق 

رامي بحزن : انتي عارفة انا كان قد ايه كان نفسي في طفل ويوم ما يتحقق وكمان ولدين عاوزاني اضيعهم من ايدي .

مروة بقهر : لأ يا سيدي ميرضينيش 

قالتها والتفتت لترحل لكنه امسك يدها وقال : استني .

توجه نحوها ووقف أمامها وقال بندم : أنا آسف 

انهارت باكية فضمها له قائلا بحنان : معلش يا مروة استحمليها معايا 

مروة بقهر : شتمت امي يا رامي ... ماما معملتش ليها حاجه .

رامي وهي يربت عليها : الله يرحمها كانت ست الكل ومحدش يقدر يقول كلمة عليها اوعدك هربيها .

ابعدها عنه وقال : خلاص بقي 

مسحت دموعها فطبع قبلة علي عينيها وقال : يلهوي علي الجمال ... حتي وانتي بتعيطي .

ابتسمت مروة بخجل وقالت : بتحبني يا رامي 

ضمها له وقال : بعشقك يا قلب رامي .

_____________


في اليوم التالي .

كانت مروة تجلس علي الفراش تبكي كما هو حالها منذ ٧ أشهر كلما تركها وذهب لتلك العقربة ولكن تفاجات عندما وجدته يدلف الغرفة وهو مبلل .

مروة : رامي 

رامي : الحقيني يا مروة

نهضت نحوه وقالت : ايه اللي عمل فيك كده 

رامي : مش وقته .... تعالي معايا بسرعة الميه غرقت الشقة وندي واقعه فوق بتعيط 

مروة بلهفة : طب يلا .

توجهت معه نحو الشقة ووجدت حماتها فقالت : طنط ماجده انتي بتعملي ايه هنا 

ماجده بغيظ : انت اللي بتعملي هنا ايه 

رامي : هتشوف ندي 

ماجدة : لأ طبعا انا اخاف علي ندي لتعمل فيها حاجه 

رامي بصدمة : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما 

ماجدة : اه ما هي مبتخلفش فتعمل فيها حاجه علشان متجبش الواد .

مروة بحزن : يعلم ربنا اني عمري مأذيها انا برضو دكتورة .

رامي بحزم: مش وقته الكلام ده شوفو اللي بتتوجع جوه .

دلفت مروة الشقة ووجدتها غارقة وتعجبت من ذلك لكنها لم تبالي وتحركت نحو الغرفة بصحبة رامي ووجدت مروة تجلس أرضا وتبكي فقالت : شيلها يا رامي 

رامي : طب افرض حصلها حاجه 

مروة : اسمع الكلام انا ادري 

حملها رامي وطلبت منه مروة ان يصعد بها لشقتهم .. وبالفعل صعد بها للشقة ووضعها في غرفة مروة .

مروة : روح هاتلها هدوم من دولابي 

أحضر رامي الملابس وبدات مروة بتبديل الملابس لندي وقالت : ارتاحي وهروح اعملك شوربة 

امأت لها ندي بتعب وقال رامي : بس كده 

مروة : أيوة مفيش حاجه دول شوية تعب بسيط. 

رامي : مفيش أي دوا 

مروة : اه طبعا هتجيب فيتامينات علشان باين عليها هتاخد دور برد .

رامي : ماشي .

_____________ 


مرت الأيام وتعافت ندي ولكنها طلبت البقاء في شقة مروة حتي يتم اصلاح منزلها .

مروة باحراج : بس يا ندي دي ...

قاطعتها ماجدة : هو ايه اللي بس دي هتقعد يومين بس ولا للدرجة دي مش طايقها

مروة : لأ ابدا براحتها البيت بيتها زي ما هو بيتي 

ماجدة : لأ يا قلبي ده بيت رامي وانتي ضيفة 

مروة : يعني ايه يا طنط البيت ده بيتي زي ما هو بيته

ماجدة بشرشحة: ليه يا قلبي اشتغلتي وبيتي البيت ولا اشتغلتي وفرشتيه 

مروة بدموع : حضرتك فرش البيت انا منقياه و بابا دافع حقه .

ندي بتهكم : أقصدك شوية الكراكيب ... دول بقي موضة قديمة يا أبلة مروة 

مروة بضيق : طب ممكن تسيبيني لوحدي 

ندي : ما تروحي تقعدي لوحدك 

مروة : دي اوضتي انا 

ماجدة : لأ يا قلبي دي أوضتها لحد ما ترجع شقتها 

مروة بصدمة : طب وانا انام فين حضرتك بتنامي في أوضة الأطفال .

ماجدة : أقصدك ايه عايزاني انام في الشارع 

مروة : لأ طبعا بس انا أقصد هنام فين 

ماجدة بقرف: انتي هتشغلينا ليه بنومتك ... شوفي اي حته تنامي فيها ان شالله تنامي في الشارع 

نظرت له مروة بك*ره وقالت : حسبي الله ونعم الوكيل 

ماجدة بغل : بتتحسبني فيا طب تعالي 

أمسكتها من شعرها وقالت : أنا هروريكي

سح*بتها ندي وقالت : سيبيهالي انا يا حماتي .

وقامت بصف*عها فأمسكتها مروة ودف*عتها في نفس الوقت الذي دلف فيه رامي قائلا : بتعملي ايه يا مروة 

شهقت ماجدة بتمثيل وقالت : عايزة تموتي الولد .

رامي : ....

تفاعل علشان انزل اللي بعده😉😊

#يتبع

تكملة الروايه من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع