القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احفاد الفهد بارت ٢ بقلمى ندى احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


رواية احفاد الفهد بارت ٢ بقلمى ندى احمد 

أروى: انت غبى يا أدهم علشان انا بحبك 

أدهم بصدمة : انتى بتقولى ايه 

أروى: انا بح.....

أدهم بمقاطعة و ضر'بها قلم : انتى هبلة يا أروى ده انتى من قريب كنتى بتقوليلى يا ابيه و بعدين انتى مراهقة و مش عارفة انتى بتقولى ايه ولا بتعملى ايه 

أروى بصتله بحزن و جريت تعيط بعيد 

الحفلة انتهت و أروى قلبها انكسر و كل شوية تفتكر منظر أدهم مع انجى و كلام أدهم ليها و تل'عن نفسها و حظها 

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

عند نور فى الجامعة 

نور فى السنة الأخيرة من الدراسة فى كلية طب سنة الامتياز و هذه السنة بتكون تدريب لطلاب فى المستشفيات تحت ايد دكاترة حديث تخرج

نور راحت المستشفى اللى فيها التدريب 

نور : لوسمحتى هو انا طالبة امتياز و كنت نزلة تدريب اروح فين بالضبط 

الممرضة : استنى فى الأوضة ديه و فى دكتور هيدخل بعض شوية يفهمكوا 

نور : هى شاورت على انهى أوضة تقريبا ديه 

نور دخلت الأوضة الغلط 

نور كانت قاعدة مستنية و مفيش حد فى الأوضة 

فجأة لايقت حد خرج من الحمام  عارى الصدر 

نور اول ما شافته اتخضت و كانت هتجرى من الأوضة 

يوسف شدها و بقيت فى حض'نه و حط ايده على فمها 

(يوسف دكتور عنده ٢٦ سنة معروف عنه الغرور و العند و بيكره حد يتحداه عينيه بنى فاتح و شعره بنى و طويل جدا و بعضلات ) 

يوسف سرح فى لون عينيها الفيروزى و فجاة راح با'سها 

نور ضر'بته قلم : انت ايه اللى عملته ده يا حيوا'ن انت شخص زبا'لة و جت تخرج 

يوسف مسك'ها من شعرها : انا حيوا'ن و زبال*ة ده   انتى يومك  فى هيعدى النهاردة 

الناس اتلمت على أوضة دكتور يوسف بسبب الصويت و الزعيق 

يوسف لبس قميصه و فتح الباب 

الممرضة و زمايل نور كانوا وقفين 

الممرضة : يا دكتورة قولتلك الأوضة ديه انتى ايه اللى دخلك هنا 

نور خرجت و هى بتحاول تتماسك 

و خرجت و كانت قاعدة مع زمايلها مستنية الدكتور 

دخل الدكتور و كان يوسف 

نور لنفسها: يا ربى على حظى 

يوسف اول ما شافها فى نفسه : حلو اوى كده 

يوسف : بدا يشرح لهم يعملوا ايه و يوقفوا فى اقسام ايه و وزعهم على العنابر اللى فيها المرضى 

نور ملقيتش اسمها 

نور : دكتور هو انا المفروض اروح فين انا ملقتش أسمى

يوسف : ايوة اصلك هتكونى المساعدة معايا و انا هدربك بنفسى يا دكتورة فى اعتراض 

نور : لاء كنت بستفسر 

يوسف : طب يلا ورايا 

نور فى سرها : يا رب استرها

يوسف سحلها فى شوية طلبات و حاجات و بعدين قالها تيجى المكتب له لما تخلص 

نور دخلت و اتخضت من اللى شافته 

يوسف مقعد بنت (مى ) على رجله و كان فى أثار روج على وشه 

يوسف : ادخلى يا دكتورة 

نور وهى عنيها فى الأرض: انا خلصت اللى حضرتك طلبته فى حاجة تانى 

يوسف : ايوة روحى اعملى قهوة و تعاليلى 

نور : نعم اظن ان ده مش تخصصى انى اخدم حضرتك انا مش هعمل كده 

يوسف : اصل هو مش بمزاجك يا دكتورة علشان لو ملقتش القهوة فى خلال خمس دقائق قدامى هعملك جواب فصل و يبقى الست سنين دراسة فى الكلية راحوا عليكى و مش هتعرفى تشتغلى فى حتة روحى يلا جيبى القهوة بالذوق

نور بانكسار : حاضر و خرجت 

(مى :  خطيبة يوسف و هى زميلته فى الشغل و عندها ٢٦ سنة برده ) 

مى : ده فى ايه 

يوسف : متاخديش فى بالك بعلمها الأدب شوية 

مى : طب تمام انا هقوم علشان ورايا شغل كده كفاية عليك 

يوسف : هو انا بشبع منك يا عسل انت 

مى : خلاص بقى اتلم انا هقوم و قامت 

نور دخلت بالقهوة 

يوسف بيدوق القهوة : ايه القرف ده و راح دلقها سخنة على الأرض على رجلها

نور صرخت : انت متخلف 

يوسف : ديه المرة التانية فى نفس اليوم انتى شكلك كده متعرفيش انتى بتغلطى مع مين 

نور : لاء المفروض لما تعمل كده اسقفلك ايه ده 

و خرجت نور راحت الأوضة اللى بيغيروا فيها و قلعت الجزمة و شافت الحر'ق  

نور  : متخلف ايه اللى عملوا ده غبى 

نور خرجت و خلاص وقت الانصراف هتروح 

يوسف : لا يا دكتورة نور انتى معرفتيش ولا ايه 

نور : خير يا دكتور فى حاجة تانية 

يوسف : انا عندى النهاردة وردية بليل و انتى كمان 

نور : ايه اشمعنا ما كل زميلى اخدوا نص يوم بس

يوسف : لا ما هو انتى مش زيهم هو نزلوا مساعدين لدكاترة تانين 

نور : خلاص يا دكتور هقعد و امرلى لله 

يوسف : شطورة يلا يا ماما على شغلك 

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

حمزة: انت بتقول ايه يا بابا 

فهد : زى ما قولتك انت هتتجوز شوق بنت ابن عمى خالد الله يرحمه 

حمزة : بس انا مش موافق 

فهد: حمزة البنت يتيمة و خالد موصينى عليها قبل ما يموت و ديه وصيته

حمزة: و انا مالى ذنبى ايه اتجوز واحدة من البلد و تلاقيها جهلة ليه يا بابا ترمينى كده  فى الجوازة ديه انت مش شايف اخواتى  و ولاد العائلة مخطوبين لمين و يوم ما اتجوز انا تكون بالطريقة ديه 

فهد: ده قرار انا مش بخيرك و بعدين البنت كويسة جدا و متعلمة مش جهلة زى ما بتقول 

حمزة : انا مش عارف حضرتك بتعمل معايا كده ليه ده انا شاب و عايز اتمتع بحياتي 

فهد : مفيش كلام كتير الفرح الاسبوع الجاى و ده اخر كلام 

حمزة خرج بزهق  

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

عند نور 

نور كانت قاعدة لان مكنش فى حالات و الدنيا هادية خالص 

يوسف دخل عليها عينه حمرا و شكله مش مضبوط و فجأة بدا يقرب على نور 

نور : دكتور يوسف انت كويس 

يوسف فجأة حط منديل على وشها نور اغمى عليها يوسف شالها و دخلها عربيته و طلع على شقته فى الزمالك 

الصبح 

نور بدأت تفوق و كانت حاسة ان جسمها مك'سر و مش قادرة تتحرك و بتبص حوليها مش عارفة هى فين و لقت نفسها عر'يانة و مش لابسة حاجة و لا يسترها غير ملاية السرير 

لقت يوسف خرج من الحمام لافف حولين وسطه فوطة 

نور بعياط : انا فين و ايه اللى جابنى هنا و ايه اللى حصلى

يوسف : صباحية مباركة يا عروسة كنتى جا'مدة امبارح عمرى ما هنسى الليلة ديه لانها من أجمل الليالى اللى قضتها فى حياتى يا قمر 

نور ض'ربته بالقلم : انت حيوان و حقير 

يوسف ش'د شعرها ليه يا حلوة كده شكلك منبسطيش المرة الاولانية علشان كنتى نايمة و بدا يقرب منها و كمل انا بقى هعلمك الأدب يا نور 

نور بصريخ و عياط : ابعد عنى يا حيوان 

يوسف : انا هبعد دلوقتى علشان مليش مزاج ليكى و خرج من الأوضة 

نور مش عارفة هتعمل ايه و ازاى هتروح لاهلها و هتقول لهم ايه وانها مش هتقدر تقول لهم حاجة زى كده و لمحت س'كينه فاكهة فى طبق 

يوسف دخل الأوضة و بينشف شعره  : ايه يا حلوة القعدة عجبتك و ورانا شغل 

يوسف شافها سايحة فى د'مها يوسف لابسها بسرعة و شالها و راحوا المستشفى 

نور  اهلها اتصلوا بيها اكتر من مرة و كانوا قلقانين عليها 

نور اول ما فاقت فى المستشفى 

يوسف بقلق : انتى كويسة 

نور : ابعد عنى 

يوسف : أمضى الورقة ديه بسرعة 

نور بصت للورقة : ديه ورقة جواز عرفى 

يوسف : شطورة أمضى يلا عليها بدل ما افضحك و انتى لسه متعرفيش انا ممكن  اعمل ايه 

نور خافت منه و بكسرة مضت 

يوسف : حلو اوى كده اهلك جاين دلوقتى علشان انا كلمتهم و انتى متفتحيش بوقك لما يجوا علشان نلم الموضوع يا مدام نور اظن بابا او ماما اقصد حمايا و حماتى هيزعلوا اوى لما يعرفوا اللى حصل بس احنا هنتجوز رسمى لما يجوا 

نور : انت بتقول ايه 

يوسف : كملى ايه مش عايزة الجوازة ديه ولا ايه يا نور 

نور بصيتله بانكسار و سكتت 

يوسف : يبقى مسمعش حسك لما يجوا 

فهد و ندى وصلوا 

ندى جريت على نور : نور انتى كويسة ايه اللى حصلك كنتى فين كل ده 

يوسف بوقاحة : كنا مع بعض طول الليل 

فهد مسكه من رقبته: انتى بتقول ايه 

يوسف : عمى انا و نور متجوزين عرفى و طلع العقد (و كان عمله بتاريخ قديم ) و كنا عايزين نلم الموضوع رسمى و ديه رغبة نور 

فهد : نعم يا ابن ال 🤬🤬🤬 بتقول ايه نور مين و عرفى ايه 

يوسف : يا عمى افهمنى انا و نور بنحب بعض من زمان و انا مستعد أصلح غلطتى 

فهد : الكلام ده صحيح يا نور 

نور بصت ليوسف بعياط و سكتت 

فهد بزعيق : ردى الكلام ده صح 

نور بصوت يكاد يطلع : ايوة ..صح 

ندى : لاء انا عارفة بنتى كويس عمرها ما تعمل كده قوليلى يا نور ايه اللى حصل قوليلى لو بيهددك بحاجة

يوسف بص لنور نظرت تهديد 

نور بعياط : لاء يا ماما  الكلام ده صح 

يوسف جاب الماذون و ابوه و اتنين شهود و كتبوا الكتاب 

فهد : انتى من النهاردة مش بنتى ولا اعرفك باللى عملتيه ده رغم انى لحد دلوقتى مش مصدق لانى واثق فى تربيتك و مشى 

يوسف اخد نور على الشقة: يلا يا مدام نور فى قميص نوم جوه البسيه كده وعلشان دخل'تنا يا عروسة 

نور  : .......

يوسف بزعيق: مش بحب أكرر كلامى 

نور : .......

يوسف: لاء دا انتى شكلك متعلمتيش الأدب من المرة اللى فاتت بس  المرادي مش هتكونى نايمة و انا بقى هعلمك الأدب 

نور : ابعد عنى انا بكرهك انا عملتلك ايه علشان تاذينى بالشكل ده 

يوسف بدا فى تقطيع ملابسها و هجم عليها 

نور : ارجوك ابعد يا يوسف 

يوسف كمل و هو مش مراعى دموعها و لا اى حاجة 

فجأة  

استوب 

يتبع 

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع