القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواجي لن يتم البارت الاول والثاني بقلم دعاء زينه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله_ايه الهبل اللى بتقوليه ده ازاى هتتجوزى ست =زي مابقولك _بعصبية يعنى ايه يا رقية الكلام ده ده هبل ولا يرضى ربنا ولا شرع أن ست تتجوز ست زيها


_ايه الهبل اللى بتقوليه ده ازاى هتتجوزى ست


=زي مابقولك 


_بعصبية يعنى ايه يا رقية الكلام ده ده هبل ولا يرضى ربنا ولا شرع أن ست تتجوز ست زيها


=بدموع قهرة تقطع أنياب القلب ده شرع أمى وجوزها ياريم بجوزنى واحد المفروض مش متقبل نفسه واحدة ست زي ربنا ماخلقه وعاوز يعمل عملية تحويل


ريم: يعنى هو ولا هى كمان معلمش العملية لسه طب أزاى اصلا فيه مأذون هيقبل أنه يكتب كتاب ببطايق أرقامها القومية ستات إزاى


رقية بحسرة على حالها وصلت إليه: هيكتبوا عند محامى


ريم عصبيتها زادت: كمان لا ده عته رسمى وإزاى أمك تقبل بكده


رقية: أمى وسكتت بألم وغمضت عينها بحسرة وكملت: أمى كل اللى يهمها رضى الحيوان اللى متجوزة والحيوان كل اللى عاوزة الفلوس اللى هتجيله من ورا الحوار ده


ريم بتفكير: خلاص تهربى تهربى وتيجى عندى


رقية: فكرك مش هيوصلوا ليا يعنى عندك ده أنا ماليش صاحبة غيرك أكيد هيعرفوا


ريم: طب العمل


رقية: العمل عمل ربنا بس ده مش هيتم لو على جثتى يكش أحرق نفسى حتى


ريم: هتتحل ياروكة والله هتتحل

                                 ************

دخلت رقية البيت ووجدت مالا يسر عينها زوج أمها العربيد يفرش تلك الشقة التى ورثتها عن أبيها بكل منكر نهى الله عنه وحرمه، رأها تتدلف إلى غرفتها


/على فين يا عروسة مخليكى معايا شوية هبسطك


رقية بنفور: يا أخى أبعد عنى بقى كتك القرف


/قرف قرف مين يابنت ال*كلب وأمسكها من خصلات شعرها بقوة ألمتها


رقية بقوة يصحبها وجع داخلى لا تريد إظهاره: الكلب ده يبقى أنت ياحيوان أما أبويا ده يبقى سيدك ياو*خ


/سيدى امممممم ليرفع يديه ويسقطها أرضا بعد أن هوت لطمة مدوية على وجهها توالاتها عدة لكمات أخرى متسارعة جعلت تلك الساقطة أرضًا لا تقوى على التنفس حتى لا الصراخ لتدخل فى تلك اللحظة والدتها تجد فتاتها ملقاه ارضًا وذلك الحيوان الذى يسمى زوجها تتلاحق أنفاسه فى تسارع تجلعه يشبه من يتسابق فى أحد مسابقات العداء(الجري)

لتركض إليه


*خلاص ياممدوح هدي نفسك عملتلك ايه الو*خه دى


/خليها تقوم وتعدل خلقتها الباشا وابنه جايين الساعة تسعة عاوزها تكون على سنجة عشرة فاهمة


*بدلع أنثوي قذر وهي تتداعب أذنه فاهمة ياروحى أهم حاجه بس متعصبش نفسك أقعد ارتاح وأنا هظبطها، لتلتفت أخيرًا لتلك المدعوة بابنتها تبدء في حملها بقوة تُزيدها ألمًا على الآلامها المتراكمة على جدران قلبها وعلى عظام جسدها تجعلها تشعر بأن الموت سبيل أهون من تلك الذى يريدون أن يجبروها على السير فيه

لتدلف الأم ورقية الغرفة، وتقوم بدفعها على سريرها بقوة


*ايه عاوزة تخربى عليا وأعيش من غير راجل زيك يا بايرة يامعقدة 


لتنظر لها رقية للحظات بعيون يتخللها اليأس ويسكنها الحزن ويجعلها تكره الحياة، قبل أن تغمض عيناها علاها تستكين روحها ولو لثوانى

لتقوم الأم(ميرڤت) بإخراج فستانًا باللون الأحمر من خزانتها وتخرج معه مستلزماته من الإكسسوارات والميكاب الذى سيغطى تشوهات وجهها الذى تسبب بها ذلك الحيوان، ولكن وإن اختبئت ندبات وتشوهات الجسد بفعل مستحضرات تجميلية، فما سيخفى أو يدواى جروح القلب وندباته والتشوهات الحادثة بيه


الأم (ميرڤت): قومي ياختي الباشا زمانه على وصول وخبي القرف اللي فى وشك ده يلاااااا


فلا تستجيب رقية فتبدء الأم بتجهيزها بقوة وإنعدام رحمة بقلبها، لتنتهى بعد مدة ليست بقليلة ويكون الضيوف قد حضروا فتتركوها وتخرج لاستقبالهم تاركة تلك المغلوبة على أمرها يتأكلها التفكير وتنسف بعقلها الأفكار

لأقف أنا هنا للحظات تاركة لها كامل الحرية لتعبير بالشكل الصائب عما يعتريها ويتجول خاطرها وسأعود بعدما تكون قد أنهت ماتشعر بيه

فكلًا منا مهما كانت قوة تحمله وصبره إلا أنه دومًا مايريد من ينصت له بإتقان، لا يريد حلًا بالقدر الذي يريد أن يُسمع بيه، هيا يارقية لك مجال حرية التعبير عن كل مايعتريكِ، أريد توضيح أنها الآن واقفة أمام مرأتها


رقية: معقول هتبقى أخرتى أتجوز بنت طب ازاي وإزاى أصلا جايبة الجراءة اللى تجي بيها لحد هنا علشان تتقدم ده بأي حق وفى إي قانون يقبل إن يحصل كده ده موضوع متحرم فى كل الأديان يارب القوة والصبر من عندك ونجينى منهم


لتدلف الأم: يلا ياحلوة عريسك مستنى برة


رقية: هنا حرفياً عقلى اتشل عريسى أزاى بسسسس ده حتى العملية متعملتش، بس أهدى يارقية أهدي أخرجى واتكلمى معاه بعقل وهدوء يمكن اللى معرفوش يعملوه أهله تعمليه أنتى  وتوقفيه عن اللى هو عاوز يعمله ده


أسفة أنى قاطعتك يارقية ولكن أيعقل أن يُهدى شخصًا فكر بتغيره هويته محو شخصيته الذى خلقه الله عليه فمثل هذا يريد علاج نفسيًا ودينيًا شاملاً، يحتاج لوقفة قوية من الأهل وعدم المساعدة على تلك الهراءات لحين يثبت أنه حقًا لا تصلح ابنتهم أن تكون على تلك الهئية التى خلقت عليها.

والآن نستكمل الحديث مع رقية التى خرجت وواقفة كمن على رأسها الطير لا تتفوه بكلمة فدعونى أقص عليكم ماتراه عيناها


فوالله لا تري سوي رجل جالس كما يجلس الرجال لكنك إن أمعنت النظر له لوجودت تلك الملامح الحقيقة، وذلك الجسد الأنثوي الذى لم يقدر تلك الثياب الرجولية إخفائه، لعملت أن قصت الشعر الذكرى هذه حديثة العهد لرأيت انتقادات كثيرة يصعب على عيناك تجاهلها، لتدلف عليهم رقية أخيرًا ليتصرف ذلك الابله كما لو كان رجلاً حقًا ويقف ليستقبلها بعد رؤية تلك المنظر لم تشعر سوي بالغثيان من تناقد الفكر والهئية فتجلس دون النظر له أو لها لا نستطيع الجزم فى تلك المسألة.

       *********

بعد بضع  يتحدث زوج الأم (ممدوح): مانسيب العرايس لوحدهم شوية ولا ايه يا بهجت باشا


ليتحرك ذلك الباشا هو وميرڤت وممدوح ليخرجوا تاركين المجال لهم لكي يتحدثوا


رقية: ….….....

**********

_هو ايه اللى مش طبيعي بالظبط 


رقية: وأنت شايف أن جوازى من بنت طبيعي


_بهدوء مميت أنا مش بنت وعمرى ماحسيت أنى مرتاح وأنا فى جسم بنت 


رقية فى محاولة منها أنها تهدي نفسها: والله ثم أخذت شهيقًا عله يهدئ من نار قلبها المتأججة  طب ما أنا مش مرتاحة عشان أنا بنت أنا زيك على فكرة وفاهمة إحساسك بسبب نظرات الرجالة لينا وحالات التحرش إلا بتزيد يوم عن التانى والعنف الأسري والضغط المجتمعى اللى بيتحط على البنت كل ساعة  أكيد دول من ضمن الأسباب اللى مخلينك مش متقبلة نفسك وأنا كمان زيك بس ميدناش الحق أبدا أننا نغير فى خلقة ربنا 


_أنا واخد اثباتات صحية تثبت عملية العبور وكمان إفتاء مش عاوزك تقلقى 


رقية وقد زاد إفراز الادرينالين لديها وضغط على أعصابها وكتمت أنفاسها: تمام بس أنتى لسه معملتيش العملية يبقى ازاى عاوزة تتجوزى


_العملية كده كده هتتعمل متستعجليش


رقية: مستعجلش على ايه أنتى متخلفة يابسمة انتى حتى لو عملتيها مش هتخلفى


_بعصبية أظهرت عروقها باسم أسمى باسم وهتتجوزك غصب عنك ورغم أنفين أنفك فاهمة ومش عاوز خلفة وهحرمك منها زي ماهحرمك من حاجات كتير


رقية نهضت بعصبية قادرة على إحراق الأخضر واليابس: وده مش هيحصل ولو على جثتى


_تؤ جثتك دى هتكون عندى فى بيتى أتمتع بيها


رقية رفعت يديها حتى تطلمها على وجهها فتكف عن قول المزيد من الهراءات، لتمسكها تلك الملقبة ذاتها ب باسم وتلف يديها خلف ظهرها وتقرب رقية منها بقوة


_إيديك لو اترفعت تانى هتنزل جمب رجلك وهتبقى بسواها والفرح ليعلو صوتها فجأة وهو ينادي ممدوووووووح


ليأتى جميع من فى الخارج ركضًا أثر هذا الصوت العالي


ممدوح بنحناء: اؤمرك ياباشا


_رقية هتبقى فى بيتى أخر الأسبوع


ممدوح برضوخ: من النهاردة لو تحب يا باسم باشا


_بسمة أحست بانتشاء من ذلك اللقب التى تود فرضه على الجميع لا أخر الاسبوع عشان أكون جهزت جناح خاص بالعروسة، لتبعدت عنها رقية بعد محاولات قد بائت بالفشل 

***********

دخلت رقية غرفتها وقد شعرت أن كل بيبان العالم أجمع قد أغلقت فى وجهها الدموع تتكتل داخل أعينها تأبى الهبوط حلقها كما لو كان بيه صخرة مدببة الأطراف تجعلها لا تستطيع ابتلاع ريقها وتعوق عملية تنفسها

أمسكت هاتفها وبدأت فى البحث عن حالات مشابهة لتلك الحالة المرضية التي تواجهها فبعد بحث وقراءة توصلت أنه يجوز عملية التحويل فى حالة وجود أعضاء تناسلية ذكرية ومعها الاعضاء الأنثوية ولكنها ضامرة، كما أن يكون المظهر الخارجي للانثى لا يمد لابناء جنسها بأى شكل وكما وضحنا أن النباء التشريحى للجسم يكون ذكرى بالإضافة إلى الوضع فى عين الإعتبار إفراز الهرمونات الذكرية وإذا وجدت إفرازت للهرومونات أنثوية ان تكون مؤذية وتسبب ضرر للشخص الذى يعتريه تلك الحالة غير ذلك يكون


أولاً:


لا يمكن لأحدٍ كائناً من كان أن يغيِّر خلق الله تعالى من ذكر إلى أنثى أو العكس ، فمن خلقه الله تعالى ذكَراً فإنه لن يصير أنثى تحيض ، وتلد !


نعم ، قد يعبث به الأطباء لإرضاء شذوذه ليوهم نفسه أنه صار أنثى ! لكنه لن يكون أنثى حقيقية، وسيعيش في غموم وهموم ، وقد يقوده ذلك إلى الانتحار .


(وحاشانا ثم حاشانا أن نعصى الخالق لإرضاء غرور وشذوذ المخلوق........)


ثانياً :


ما يشعر به المرء في داخله أنه جنس آخر غير الظاهر منه : ليس عذراً لتغيير جنسه ، بل هو اتباع للشيطان في تغيير خلق الله – في الظاهر لا في الحقيقة – ولا يجيز له ذلك الشعور إجراء عملية جراحية ، ولا تناول أدوية وهرمونات لتغيير ظاهره ، بل عليه الرضى بقَدَر الله تعالى ، ومعالجة نفسه بالإيمان والطاعة ، ولا يحل له إظهار جنس غير جنسه الذي خلقه الله عليه وإلا كان مرتكباً لكبيرة من كبائر الذنوب ، فإن كانت أنثى في الحقيقة فتكون مسترجلة ، وإن كان ذكراً في الحقيقة فيكون مخنَّثاً .


ولينظر جوابا السؤالين : ( 21277 ) و ( 34553 ) .


والعملية الجراحية الجائزة في هذا : إذا كان الشخص قد خلق من الأصل ذكراً أو أنثى ، ولكن أعضاءه غير ظاهره ، فيجوز إجراء عملية جراحية لإظهار تلك الأعضاء ، وإعطاء الشخص أدوية أو هرمونات لتقوية أصل الخلقة التي خلقه الله عليها .


وأما من يُخلق بعضوي تناسل أنثوي وذكري – وهو ما يسمى بـ"الخنثى المشكل" : فلا يجوز الاستعجال بإلغاء أحدهما وإظهار الآخر ، بل يُنتظر حتى يُعلم ماذا يقدِّر الله تعالى له ، فقد يظهر ذلك بعد مضي وقت من عمره .


رقية و بعد ماتوصلت إليه أيقنت أن تلك الحالة ماهى سوى جنون هستيرى يصيب تلك المدعوة بسمة وخاصة أنها لا يظهر عليها ملامح ذكرية......

فقررت أنه لن تتم الزيجة وإن ألقت بذاتها من أعلى البناية


تعبت رقية وخلدت للنوم لتستيقظ صباح اليوم التالى على صوت والدتها تجبرها على الاستيقاظ


ميرڨت: ايه خوم نوم قومى يابت قامت قيامتك


رقية تفتح عيانها بصعوبة: اهممم في ايه


ميرڨت: قدامك خمس دقائق يارووحى عشان ننزل نجيبلك حاجات العروسة ياعروسة ياقمر أنتى


رقية..........

**********


تري أيعقل أن تتم تلك الزيجة اترضخ رقية لكم الضغوطات التي تواجهها......؟؟؟!

لا أحد يدرى علينا الأنتظار......


#زواجى_لن_يتم🙂2

البارت التالت هينزال كمان ساعتين لو لقيت تفاعل 


تكملة الروايه من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع