القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت انتي اوحش كاتبه ممكن اشوفها في حياتي..مش عارفة ازاي عندك كل دول معجبين..ولا ازاي اساسا اشطر واجمد واحد في الجامعة يبقي خطيبك

انتي اوحش كاتبه ممكن اشوفها في حياتي..مش عارفة ازاي عندك كل دول معجبين..ولا ازاي اساسا اشطر واجمد  واحد في الجامعة يبقي خطيبك

"كنت بفتح عادي الفيس اشوف الكومنتات علي روايتي الجديدة والاقي الكومنت دا بكمية الح"قد دي

"بس باين عليها انها تعرفني ومعايا في الكلية اصل ازاي عرفت اني اتخطبت لكريم اجمد واحلي واحد في الجامعة زي ما بيقولوا

"فضلت افكر شويه وبعدين ركزت بسرعة في الاسم يمكن اعرف مين دي..بس لقيت اسم الاكونت بتاعها باسم انا حبيبة كريم

"استغربت واتضايقت شويه بس بعدين قررت انام وبكرا هشوف كريم في الكلية واعرف مين دي واي علاقتها بكريم
....
"كريم استني

-اماني..في حاجة

"ابتسمت اماني بهدوء وهزت راسها..متقلقش..كنت بس حابة اتكلم معاك شويه..ممكن نقعد ف..

-وقبل ما اكمل كلامي لقيته قاطعني وحسيته مضايق..معلش يا اماني مش فاضي دلوقتي بعدين

"بس مفيش محاضرات دلوقتي يعني

-بس سكت ورجعت خطوة بخوف لما لقيته اتعصب..يوه يا اماني م قولت مش فاضي صحابي مستنيني

"وحتي مدنيش فرصة اتكلم ومشي..اتنهدت بضيق وروحت قعدت في كافيه وطلبت هوت شوكلت مشروبي المفضل وانسب مشروب في الشتا حاليا

"كريم خطيبي دا اشطر واحد في الكلية ويمكن الاجمل زي ما كل الدفعة بتقول جه..البنات كل شويه يتغزلوا فيه وصور معاه..اتكلمت معاه قبل كدا معاه في الموضوع دا بس رده كان بارد

"قالي انهم مجرد معجبين لكن هو مش بيهتم لحد فيهم وبيحبني انا بس

"مكنتش حابة الموضوع بس سكت..قررت اطلع تلفوني اكتب لحد لما المحاضرة تبدا

"الوقت عدا وحاسبت واخدت حاجتي وروحت علي المحاضرة

"بس قبل ما ادخل لقيت كريم..اي دا..دا رايح المحاضرة وهو معاه بنت وبيضحك معاها

"اتعصبت ووقفته قبل ما يدخل المحاضرة..كريم..استني مين دي.. وبعدين هو ده اللي مشغول ورايح لصحابك

-لقيته اتوتر واتكلم بعد ما البنت مشيت وكانت مش مريحة..كانت بتبتسم بخبث كدا

-دي..دي..عادي يعني يا اماني دي واحد كانت جاية علي المحاضرة ومعجبة بشطارتي ومركزي في الكلية فجينا مع بعض مش حكاية يعني

"اتعصبت..كريم في اي مش كدا..انا ساكته من ساعة لما اتخطبنا وبعدي بس مش للدرجة دي..دا في بنت علي النت دخلت تهزقني بسببك..وصلت انها مسمية الاكونت بتاعها باسم انا حبيبة كريم

-ابتسم كريم وقرب منها ومسك اديها..اماني اتضايقت وحاولت تسحب اديها بس هو مسك اديها جامد..يا اماني طيب وفيها اي 

-رفعت حاجبي بغيظ ولقيته بيكمل..المهم انا مش مديها قيمه ولا اعرفها..انا اعرفك انتي بس انتي حبيبتي انتي وبس

"ضيقت عيني..لا والله بتثبتني انت كدا يعني

-ضحك وسحبها من اديها ودخلوا..لا هي دي الحقيقة انا بحبك..ويلا عشان الدكتور جاي اهو

-يا ساتر هو مفيش غير المكان ده..اوعي كدا روح بدل مع اي حد مكان تاني..انا مش عارف انت دخلت كلية الطب دي ازاي..ابتسم بسخرية وكمل..هه تلاقيك غاش"ش

"كنت واقفة جنب كريم اللي بيوجه كلامه لواحد قاعد..ومكنش في مكان في المحاضرة غير جنبه ومكانين جنب البنات

"واللي قاعد دا يبقي احمد الكل بيك"ره في الجامعة وبيقرفوا منه

الدكتور دخل وروحت انا وقتها بسرعة قعدت جنب البنات وهو قعد غصب عنه جنب احمد

-المحاضرة خلصت وطلعت مع كريم..فجاة لقيته بيتكلم بقرف..اوه جينا للارف..انا مش عارف انت ازاي دخلت كلية طب وانت فاشل كدا..دا انت بتعدي السنه بالعافية

"مكنتش فاهمة حاجة هو بيتكلم علي مين بس بعد كدا فهمت لما لقيت احمد واقف من بعيد شويه لوحده..كانت ملامحة باهته وحزينه

"مش عارفة ليه بيشدني ليه..بحس انه غير ما الكل بيتكلم عليه حاسة انه فيه شئ مميز عن الكل ..فجاة لقيت كريم بيمسك ايدي واخدني ومشينا

-وقفنا قدام باب الجامعة ولقيته بكل برود بيتكلم.. معلش يا اماني روحي انتي عشان مش فاضي دلوقتي

"نفخت بضيق واتكلمت بعصبية شويه..اه مش فاضي برضه زي قولت انهاردة

-كريم اتعصب واتكلم بصوت عالي..يوووه هو انا خطبتك عشان تقرفيني وتقوليلي اعمل دا ومتعملش دا..انا قرفت منك..انا ماشي

"عيني دمعت وخوفت منه..بس مسحت دموعي بسرعة لما لقيت طلبة وناس كتير بتبص عليا

"مشيت بسرعة وركبت الاتوبيس وروحت علي البيت

"من غير ولا كلمه دخلت علي الاوضه وقررت انام..نمت وانا دموعي بتنزل تلقائي
....
ومع غروب الشمس وحلول المساء..في احد المقابر كان الهدوء والظلام يعم المكان..

ولكن كان في خلال هذا الهدوء والظلام..صوت بكاء احدهم وبجانبة مصباح صغير وهو يمسك بالمصحف في يده ويرتل بعض الايات بصوت عذب

_انتهي من ترتيل القران ليغلق المصحف ويضع يده علي القبر واخفض راسه مستندا عليه قائلا والدموع تنهمر من مقلتيه..ليه..ليه سبتوني..انا بقيت مدمر من غيركم..ليه طيب م اخدتوني معاكم

_انا بقيت وحيد من غيركم..بقيت ولا حاجة..بقيت فاشل ومكروه من الكل..ليه سبتوني..انا تعبت من تصنع القوة والبرود قدام الكل لست سنين 

_صمت لحظات ليكمل وهو يسند راسه علي القبر ويتحدث بصوت منخفض..يارب خدني ليهم

_ظل هكذا بعض الوقت الي ان هدا قليلا ليقف ويمسح دموعه وهو ممسك بالمصحف في يد والاخري بها المصباح الصغير..بابا..ماما وفريدة..لازم امشي يا حبايبي بس وعد هجلكم تاني..ربنا يرحمكم يا حبايبي

_انتهي من حديثة معهم ليرسم البرود والثبات علي وجهه ويمشي متجها خارجا من تلك المقابر..
...
"كانت تنام علي فراشها لتبدا بالتململ حتي فتحت عيناها الخضراء..لحظات ظلت تنظر في الا شئ حتي عدلت نفسها جالسة علي فراشها..

"كانت تنظر امامها وبدا حبل افكارها في الدوار..كانت افكارها مشتته

"وضعت وجهها بين كفيها لتهبط دموعها..هو اي اللي بيحصل معايا ده..هو انا صح..هو فعلا كريم بيحبني

"رفعت وشي وسندت لورا وبدات افكر..هو فعلا كريم بيحبني..هل انا قراري صح..اكمل معاه..دايما كنت بقرا عن قصص الحب والغرام..كنت بتمني في يوم اني الاقي حد يحبني..او..او علي الاقل يبقي حنين ويبقي فيه اهتمام واحترام بينا كنت بتمني واحد يشبه بابا لان بابا في نظري احسن واحد في الدنيا

"كريم يوم لما اتقدملي معرفش وافقت ليه..يمكن بحبه..يمكن عشان روحنا يتشبه بعض فربنا اراد اني اوافق عليه عشان هو نصيبي..هو في الحقيقة..انا مش حاسة اني بحبه.. يمكن في الحقيقة انا اوهمت نفسي في البداية اني بحبه..كنت بحاول اعيش زي قصص الروايات

"او..او يمكن عشان هو اجمد واحد في الجامعة..و هو بيحبني يعني مع الوقت يمكن انا احبه

"بس لحظة..هو مش بيحبني..انا مش لاقية الامان والدفء والحب معاه مش حاسة بحبه ليا
 
"قطع تفكيري صوت اشعار رسالة اخدت الموبايل عشان اشوف الرسالة

"كانت رسالة من لينك الصراحة..قررت افتح اشوف الرسالة..صراحة فضولي شدني اشوفها..
يتبع
#الي_احدهم💜
Menna eladwy
يلا تفاعل سكر زيكم وهكمل بسرعة👀💜


الي احدهم💜..2
"كانت رسالة من لينك الصراحة..قررت افتح اشوف الرسالة..صراحة فضولي شدني اشوفها..

"فتحت وكانت الرسالة عبارة عن..

_عايز اقولك انك احسن وافضل كاتبه..وسيبك من الكومنت السلبي بتاع امبارح..عشان دي شافت انك ناجحة فقالت تحبطك..لكن انتي اجمل كاتبه..وعايز اقولك كمان انتي قمر والحزن مبيلقش علي عيونك السُكر..ومستني منك اي حاجة تكتبيها يا كاتبتي المفضلة..بحبك

"ابتسمت تلقائي من كلامه..كنت مستنية منه الرسالة دي وعارفة انه كان هيبعت

"اممم صراحة هي مش اول رسالة كانت رسايل كتير كل فترة يبعتلي رسالة

"اقولكم سر..انا بقيت مدمنه رسالة منه

"شخص مجهول لا شوفته ولا اعرفة..بلاقي منه اهتمام بحس بشعور غريب لما بقرا كلامه لكن جميل ..الابتسامه بتترسم علي وشي لما الاقي رسالة منه..بس هو شخص لطيف جدا..

*اماني..انتي صحيتي يا بنتي

"ابتسمت وسبت التلفون من ايدي  لما لقيت ماما دخلت وقومت روحت ناحيتها وبوست اديها..ست الكل روح قلبي معلشي يا عيوني جيت كنت تعبانه شويه ودخلت علي طول من غير ما اسال عليكي

"اخبارك اي دلوقتي..واخدتي علاجك 

طبطبت عليها بحنان وهي بتبتسم...ولا يهمك يا حبيبتي..واه اخدته يا نن عيني..تعالي يلا اغسلي وشك وتعالي كلي وبعدين تحكيلي مالك

عدا الوقت اكلت وروحت شوفت بابا وقعدت معاه شويه قبل ما ينام
مش ناوية تحكيلي يا نن عيني

"كنت لسه هدخل اوضتي بس وقفت علي صوت ماما..اتنهدت بتعب ولفيت واتكلمت بهدوء..معلش يا عيوني بس مش قادرة اتكلم انهاردة

*ابتسمت وراحت ناحية اماني وحضنتها وباست راسها واتكلمت بحنان..ماشي يا حبيبتي هسيبك انهاردة..يلا ادخلي نامي واستغطي كويس

اليوم عدا..بل عدت ايام كنت في الفترة دي قاعدة في اوضتي بعد ما جات فترة امتحانات اخر السنه لسنه سته طب وخلصت...

"مكنتش بخرج من اوضتي نهائي غير اقعد شويه مع ماما وبابا وادخل تاني

"كانت افكاري متشتته كنت كل فترة الاقي رسالة من البت اللي عامله الاكونت باسم انا حبيبة كريم وكان كومنت سلبي كالعادة

"بس مكش بيعدي اليوم الا والاقي رسالة من المجهول دا لطيفة..كان قلبي بيبقي عايز يرفرف من السعادة لما بشوف رسالته

"العلاقة اتطورت في الفترة الاخيرة وبقي يتبعتلي رسايل ورقية ومرة معاها وردة ومرة معاها شوكولاته..ومرة الاقي كتاب لرواية جديدة
وبدا السنه الجديدة وكانت اخر سنه ليا و
في كلية الطب..

"كنت داخلة الكلية بدور علي كريم..اللي كلامه معايا قل..اهتمامه اللي في البداية قل..بطل يسال علي امي المريضة وبابا اللي حبه وكان بيسالني عليه

"وانا كالعادة كنت بتحجج باي حاجة عشان مبينش قله اهتمامه وبروده الفترة دي

"حسيت وقتها انه مش بيحبني..فجاة وقفت مكاني بصدمه لما كنت رايحة الكافيه وانا متاكدة اني هلاقيه هناك..كان..

"كان واقف مع نفس البنت بتاعة المرة اللي فاتت..كان قريب منها اوي

"كنت جاية اقرب منهم بس فجاة لقيته مسك اديها وباسها

"والصدمه الاكبر اني لقيتها قربت منه وحضنته

"دموعي نزلت غصب عني..وقربت منهم بسرعة واتكلمت بعصبية..كريم اي اللي بيحصل دا

-اتوتر لما شافها وبعد عن البنت بسرعة وقرب من اماني واتكلم بتوتر..اماني..انا معملتش ا ..انا والله دي هي فجاة قبل ما استوعب حضنتني وانتي جيتي وقتها

"مقدرتش استحمل اكتر من كدا وضرب"ته قلم..اسكت يا كداب انا شوفت كل حاجة بعيني

*اااه..صرخة طلعت من اماني لما البنت مسكتها من طرحتها جامد وضرب"تها قلم..اسمعي يا بت انتي..انا استحملت كريم يخطبك بالعافية اساسا

*سكتت وزقتها كانت اماني هتقع بس في ايد سندتها

*لفت اماني والدموع في عنيها..كان هو احمد كانت نفس نظرة الحزن في عينه..بس المرادي كمان كانت عينه فيها لمعة غريبة بس جميلة..عينه كانت زي ما تكون بتقولي اوعي تضعفي انتي شجاعة ..متسكتيش

"اتعدلت بسرعة لما لقيتها بتتكلم بعصبية وفي شر في كلامها

*شوفوا يا جماعة البجحة في حضنه ازاي..سقفت ولفت حواليا وهي بتضحك بسخرية وكملت كلام..اه شكلك قولتي كريم ضحك عليا بس مفيش مانع نلف حوالين احمد

*هه يلا اهو انتوا الاتنين شبه بعض فاشلين ومقرفين

"بصلتها بصدمه ودموعي مغرقة وشي واتكلمت بعصبية..انتي اي..اي كمية الحق"د والك"ره اللي جواكي دي..وانت يا كريم

*وقبل ما اماني تكمل كلامها التانية صرخت فيها بغضب..ملكيش دعوة بكريم..سكتت شويه وكملت وهي بتوجه كلامها لكل اللي واقفين..اسمعوا بقي كريم يبقي جوزي واياك واحد فيكم تبص عليه بصه واحدة بس

"اماني اتصدمت من كلامها فقربت خطوة من كريم واتكلمت والدموع مغرقة وشها..انت يا كريم..انت يطلع منك كدا..طيب ليه..يعني كنت عارف ان صاحبة الاكونت تبقي شرين وكمان مراتك
ليه عملت كدا وانت متجوز شرين

*قربت شرين من كريم ومسكت فيه واتكلمت بسخرية وهي بتبص علي اماني..اتكلم يا كيموا..اتكلم يا حبيبي وقولها

-وفي اللحظة دي توتر وخوف كريم من كشف الحقيقة راح واتكلم بكل برود..انتي اساسا واحدة متسويش ولا تستاهلي اني اخطبك..انا بس لقيت ان الكل هيموت عليكي وانك واخدة شهرة كبيرة في الكتابة..قولت يلا مفيش مانع اهو انا كدا هتشهر والناس تحبني اكتر

-واحب اقولك اني لا بحبك ولا زفت..انا بحب شرين روح قلبي

"وتحت صدمه اماني كريم اخد شرين وسابها

"ليه ليه عمل كدا..انا ..بس فجاة بصيت حواليا وصرخت بعصبية في كل اللي واقف..انتوا لسه واقفين امشوا امشوا

"كانت في عيونهم البعض الحق'د والبعض سخرية والقليل جدا شفقة عليا

"مستنتش لحظة وجريت برا الجامعة وانا مش شايفة حاجة من دموعي اللي مالية عنيا

"في خلال دقيقة كنت صرخت بأعلى صوتي و..
يتبع
menna eladwy

تعليقات

التنقل السريع