القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فارس #احلامي البارت الخامس في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله





#فارس #احلامي


# رانيا #محمود


الحلقه الخامسة


نهله كانت هتتجنن علي صحبتها..اول مره تبات بره البيت 


نهله  -: و بعدين بقي لحد دلوقتي ولسه ماجتش الفجر أذن من ساعه و الشمس بتطلع ...اعمل ايه اتصل بفارس . لا لا مش هتصل .انا كده هقلقه ..وبعدين ممكن يكون جرالها حاجه ..ممكن تكون اتخطفت ولا عملت حدثه ...بس هي بتروح مع الزفت اسامه....مش بيسيبها تروح لوحدها ...يوه بقي انا هفضل اكلم في نفسى كتير ..و هموت من القلق ....انا هستني ساعه كمان ولو ماجاتش هتصل بفارس و أمري لله 


بس للأسف النوم سلطان مملكته حرير...نامت نهله من كتر السهر ...ماحستش بالوقت 


صحيت ساندي الصبح على منظرها في السرير وكان المشهد بالنسبه لها كارثه ..اتوجعت اوى  ....هما الاثنين من غير هدوم وفي حضن بعض ...وكانت صدمه عمرها حاولت تقوم لكن اسامه صحي ومسكها وقالها بهدو وابتسامه وقحه


اسامه-:  صباح الخير يا عروسه رايحه فين احنا لسه مافطرناش


 (...اتخضت جدا و مابقتش قادره تتنفس ولا  حتى تطلع صوتها لكنها حاولت تتكلم وكان سؤالها الوحيد) ...


ساندي ..:_...ليه ليه كده انا كنت هبقي مراتك و كان هيبقى حلال ربنا 

اسامه وبكل برود .:-...مش واحده زيك بنت نصاب حرامي البنوك اللي تفكر تكون مرات اسامه المصري ..انا بس حبيت ادوق حاجه حلوه وخلاص وده مايمنعش إني عاوز أدوق تاني  

(وكان بيقرب ليها بوقاحه .فصرخت بكل صوتها)


ساندي :_ أبعد عني ياحيوان 


ضربها بالقلم ووقعت على الأرض 


اسامه:-.مش بمزاجك انا صورت كل اللي حصل ولو في يوم طلبتك وماجتيش الفيديو في أقل من دقيقيه هيكون على اليوتيوب كل حاجه على الفيلاشه دي 


ساندي. .:-..انت فاكر نفسك ايه انا هبلغ البوليس 


اسامه بيضحك باستفزاز رهيب :-.عندي مليون شاهد انك جيتي بمزاجك يا حلوه 


قامت ساندي بصدمه  على الحمام وهي بتحاول تلبس وتلم في نفسها أو حتى تظهر قدامه أنها متمسكه .وخرجت من الاوضه والاوتيل وهي تقريبا شبه ميته وقفت تاكسي وجريت على صاحبتها 


نهله -: ايه ده مين بيخبط كده ...يالهوي الساعه كام دلوقتي..ساندي هي فين ..انا نمت كل ده لحد الضهر 

ايه الخبط ده كله 


نهله فتحت باب الفيلا و كان المشهد مرعب ..ساندي شعرها منكوش و عنيها وارمه من البكي و بترتعش و لبسها متبهدل 

 انهارت تمام قدام باب الفيلا 


نهله -: ساندي ساندي قومي يا حبيبتي...قومي تعالي اطلعي اوضتك و احكيلي ايه اللي عمل فيكي كده ...و فين اسامه .انتي جيتي اذاي لوحدك مش البيه كل مره بيوصلك

 

ساندي -: من فضلك سواق التاكسي واقف بره ..و انا مش معايا فلوس ..ارجوكي ..

نهله -: خلاص خلاص ياحبيبتي بلاش تتكلمي دلوقتي هخرج احاسبه و ارجعلك 


نهله -: معلش يا حضرتك اتاخرت عليك ..وهي حسابك كام ..و معلش يعنى هو انت جبتها منين وهي كان معاها حد 


السواق -: والله يا استاذه انا جبتها من قدام اوتيل (....) و وكانت ذي ما انتي شفتيها كده و كانت طول الطريق بتعيط و مانطقتش غير أنها ادتني العنوان وبس ...وكانت لوحدها ...( نظر السائق لنهله و اكمل ) .. ايه ربنا يستر عرض واليانا ياااارب 


نهله نظرت له بعدم فهم او إستيعاب لجملته-: اتفضل حسابك و خلي الباقي علشانك ....


دخلا الي البيت لتجد صديقاتها ملقاه علي الارض و مغمي عليها ..حاولت ان تمددها علي اقرب كنبه و أحضرت لها المياه لتوقظها 


نهله -: ساندي فوقي ..يا حبيبتي ارجوكي متخضنيش عليكي ..قوليلي فيكي ايه ارجوكي ..انا هتصل بفارس يجى يشوف المصيبه دي 


ساندي لمة سمعت اسم فارس قلبها وجعها -: لا ارجوكي يا نهله ما تتصليش انا خلاص فؤت


نهله-: ايه اللي حصل و فين الزفت اسامه 


ساندي تذكرت ما حدث و بكت كثير ..بكاء بصراخ غضب 

نهله تفهمت ما حدث لصديقتها واحتضنتها بشده ..أنها المره الاولي التي تري فتاه مغتصبه لم تكن تعلم مدي المراره و الألم و معني كسره الضهر و ضياع الشرف ..الا عندما رأتها في عيون صديقتها ..صوت الم ساندي كان مثل صوت القنابل و الرصاص ..صوت يدل علي مدي الاذي الذي يطول صاحبه 


نهله -: احكيلي ..اذاي ده حصل و انتي ليه ماستنجديش بحد ..ليه حتي مكلمتنيش ...احكي براحه يا حبيبتي 


ساندي بصوت متقطع و دامي -: الحيوان اخدني في مطعم و كان جوه أوتيل...معتقدش ابدا أنه حاجز اوضه ليه هناك و عمل نفسه بيطلب ايدي و كان فيه عصير لانه عارف اني مابشرب خمور و تقريبا كده كان متفق مع حد في المطعم يحط منوم في العصير ..و معرفش حصل ايه غير اني قومت الصبح لاقيت نفسي ...( بكاء ساندي و صراخها جعلها تفقد وعيها و يغشي عليها ) 

نهله -: حبيبتي فوقي ..فوقي يا ساندي ارجوكي ..يا ربي اعمل ايه ...اه افتكرت هتصل بالدكتوره ريهام .بس يارب تكون موجوده 


بعد شويه 


الدكتوره :_الحاله واضحه مافيش جدال. هتك عرض لازم تبلغي البوليس قبل ما اثر الجريمه يختفي...

ساندي بعد ما فاقت  :_ارجوكي مش عاوزه حاجه انا تعبانه مش هروح البوليس مش عاوزه فضايح كفايه اللي حصل فيا (وتنهار مره اخري من كثره البكاء)

نهله :_"الحقيها يا دكتوره ارجوكي

الدكتوره :_"طيب عندك حد يجيب الادويه دي من اقرب صيدليه

نهله :_لا مافيش انا هتصل بالصيدلية


بعد شويه


دكتوره ريهام :_خلاص صحبتك فاقت بس احب اعرفك انها بالطريقه دي بتضيع كل حقوقها

نهله :_انا هحاول معاها تاني...و متشكره لحضرتك جدا 


ساندي :_ارجوكم انا تعبانه وخلاص اخدت قراري من فضلكم انا تعبانه وعاوزه انام

نهله-: خلاص خلاص ارتاحي مافيش داعي للعصبيه دي .


نهله خرجت وقفلت الاوضه علي ساندي


نهله :_لو سمحتي يا دكتوره هي ساندي هتفضل كده كتير

دكتوره ريهام :_يعني اسبوع علي الاقل لان الادويه اللي هي وخداها دي مهدئات ببس لازم تتعرض علي أخصائي نفسي

لأنها الفتره الجايه هتتعب اوي لو فضلت كده لوحدها

هي فين أهلها

نهله :_هي بنت وحيده وللأسف والدتها ووالدها متوفين

دكتوره ريهام :_يعني فين باقي عيلتها سواء من ناحيه  الاب او الام

نهله :_علاقات تقريبا سطحيه... بصراحه الله يكون في عونها....بس انا وهي كنا مقررين اننا نسافر أمريكا

اكتوره ريهام :_فكره كويسه و خصوصا انك بتقولي مالهاش حد و هي كمان مش عاوزه تبلغ البوليس..ممكن السفر يخفف الضغط النفسي والعصبي عليها وتحاول تعدي الازمه بسلام

 

فارس يتصل بنهله 


نهله -: يا خبر  أبيض أنا كنت ناسياك خالص ..يادي المصيبه 

دكتوره ريهام-: خير يا نهله 

نهله -: ابن عم ساندي ..اكيد هيسأل عليها لان تليفونها مقفول وهو هيتجنن يعرف عنها حاجه 

دكتوره ريهام-: طيب انا اقدر اساعدك في حاجه 

نهله -: لا ابدا شكرا لحضرتك..انا هتصرف و ربنا يعدي المحنه دي على خير 


فارس:_الو نهله انت مبتروديش ليه اتصلت بيكي كتير..فين ساندي ومتقوليش نايمه انا بتصل بيها من بدري ..تليفونها مقفول و اوعي تقوليلي نايمه ..هي مابتنمش لحد الضهر ابدا حتي لو سهرنا...انا عارف طبعها كويس 

نهله :_اقسم بالله هي فعلا نايمه أصلها تعبانه شويه وانت عارف ساندي رقيقه ومش بتتحمل التعب

فارس -: تعبانه ؟!!...اذاي مش فاهم ..هي فيها ايه و امتي تعبت ..وهي روحت امتي من سهره امبارح 

نهله -: تعبت يا فارس وخلاص ..هنقول للتعب انت جيت ليه ..لما تصحي تبقى هي تقولك بقي براحتها 


فارس '_طيب فيه جديد عن اسامه

نهله بارتباك :_لا مش عارفه اصلي مش بسأل عنه 


 فارس حس ان فيه حاجه مش طبيعيه و اكيد فيه مصيبه ..طريقه نهله معاه في الكلام مقلقه ..اخد عربيته وراح لنهله  


نهله ما كانتش عارفه تعمل لمة لاقت فارس قدامها واقف علي الباب ...لكن قررت تواجهه و تحكيله علي كل حاجه  وأول ما فارس  شفها عرف أن تخميناته كلها صح وفيه كارثه كبيره فعلا 


فارس ..:_..من غير لف ولا دوران فيه ايه 

نهله وهي بتبكي :_...فيه كارثه 

فارس ..:_.عملت ايه ساندي المجنونه في نفسها 


نهله وهي حقيقي حزينه على صاحبتها حكتله كل اللي حصل.... فارس بيسمع وهيموت مش عارف يعمل ايه حاجات كتير متلخبطه جواه يطلع يقتلها  ولا يطلع يحضنها ويكون جنبها مش عارف يعمل ايه واخيرا مشى من غير اي رد فعل  واخد عربيته فضل يلف بيها. بس ماقدرش يرجع المزرعه رجع تاني علي الفندق وقرر أنه يفضل جنب ساندي ويفكر بشكل عقلاني أكثر بعيد عن العواطف وكان قدامه حل واحد يروح لساندي ويكون معاها هي فعلا غلطت غلط ما ينفعش يتصلح بس لا يمكن يسبها مش علشان حبه ليها لأ كمان دي لحمه وشرفه  دي بنت خاله وفارس ما ينفعش يعمل غير كده 


نهله -: غريبه ان فارس مشي كده ..يا تري ناوي علي ايه ..انت بتحبها و انا متاكده من كده يا تري غضبه هيعميه ولا حبه ليها و احساسه بالمسؤولية عنها هيحميها من غضبه ...انا لازم اخد ساندي و نسافر ده أفضل حل ....بس احتياطي انا لازم أأمنها و أأمن نفسي كمان ..


اتجهت نهله للخزنه في مكتب والدها -: الحمد لله ان بابا لسه سايب المسدس هنا ...انا هخليه معايا احتياطي ..على الرغم انى ولا عمري استخدمته ولا بعرف اذاي استعمله ..بس خليه معايا للظروف


يومين كاملين ..و نهله بتحاول مع ساندي أنها تاكل او حتي تتكلم ..لكن هي رافضه و خافت أنها تتصل بفارس و اعتقدت أنه نسي ساندي و رجع المزرعه 


لكن فارس لايمكن ينسي حب اتربي عليه و كبر و حبه لساندي بيكبر جواه بعد يومين كان عند ساندي كان وشه شاحب جدا من قله النوم والأكل ولما شافها قلبه اتوجع جدا كانت شبه ميته ضعيفه بجد وخصوصا لما لاقى الدكتوره معلقالها محاليل طلب،من الدكتوره ونهله أنهم يخرجوا وقعد جنبها ومسك ايدها وهي مش حاسه لأنها تايها في احزانها 


فارس..:_ساندي انا عرفت كل حاجه 

(.واخد نفس طويل وطلعه براحه علشان يقدر يسيطر على دموعه قدمها) 

فارس .:_انا مش هلومك ولا هعاتبك على الأقل مش دلوقتي انا هقولك حاجه واحده لو مش هتفوقي و توقفي على رجليكي علشان تاخدني حقك يبقى انا همشي دلوقتي قدامك ومش هتشوفيني تاني ..انتي غلطتي وده صحيح بس نستسلم للغط ونسيب نفسنا الحزن يأكل في جسمنا و روحنا...لأ وألف لا انتي سمعاني 


فاقت ساندي وبصت لعينه الحمرا ومليانه دموع كل شريط ذكرياتها مع فارس مر قدام عينيها ..هي مش بس دمرت نفسها هي كمان دمرت إنسان ماكنش عاوز من الدنيا دي غير أنه يسعدها وبس 

ساندي :_..سيبني يا فارس انا مانفعكش ولا أنفع غيرك 

فارس :_..ومين قالك انى جاي هنا علشان نفسي ولا علشان انا عاوز منك حاجه انا هنا علشان ما ينفعش اشوف بني آدم بيدمر نفسه واسيبه واقف اتفرج عليه انا موجود هنا علشان اجيبلك حقا يا بنت خالي ولما تقفي على رجليكي ويجيلك حقك ابقى كده خلصت مهمتي 


بعد ما كانت ساندي نايمه على السرير ظبطت قاعدتها وحست بمرار و وجع في قلبها  من كلام فارس هو ده بقي وضعها بالنسبه لفارس ماهو ما ينفعش غير كده هي عملت في نفسها كده وتستحق العقاب ده 


قام فارس وقالها.-: أنه مستني  اتصالك بكره الساعه 3 الظهر ولو ما اتصلتش مش هوريكي وشي تاني و هرجع المزرعه ..فكري يا بنت خالي و انا مستني قرارك 


تفتكروا ساندي هتستسلم و خصوصا ان حتي لو جابت حقها ما خلاص فارس ضاع منها 


و فارس هيقفل قلبه و يكمل من غير ساندي 


نهله هتقف ساكته ...فكروا معايا ..مستنيه تعليقاتكم ..

يتبع 


تكملة الروايه بعد قليل 


 

تعليقات

التنقل السريع