حين تقع في الحب
البارت الثامن عشر
للكاتبه /ندي علي حبيب
نفين بصدمه :هو مين يا قاسم
قاسم بصدمه:غسان
منير:انت بتقول ايه غسان مات ازاي
قاسم نزل والناس بدءت تتلم
سكينه بصويت:يا حبيب قلبي ايه جراله يا قاسم
قاسم بعياط:دا اللي حصل وقفل الفون
نور بخضه:في ايه يا ماما مبن مات
سكينه بعياط:غسان مات
نور نزلت الكلمه كالسيف عليها
نور بعدم تصديق:مين بس بطلوا تقولو كدا مين قال الكلام دا
سكينه بعياط:الناس كلها ملمومه ليه علشان مات مات يا نور
نور بصويت نزلت جري على السلم :غسان لاء انا عوزه جوزي
نسمه بعياط:انا راحه ونزلت جري ووراها نورهان وسكينه
........................
فى شقة نيفين
نفين بعياط:بعد الشر عليك يا حبيبى
نور بعياط:ماما في ايه غسان فين
نفين بعياط اخدتها في حضنها:محبش ادك يا نور يا مرات الغالي يا نور
نور بصويت:مستحيل هو قالي انه عمره ما هيسبني مين هيحميني غسان كويس انا عوزه جوزي
............
فى الشارع
كان الجميع حزين على خبر موته والصدمه تعم علي الجميع وفجأة دخل ضوء عربية غسان
غسان بصدمه:في ايه يا جماعه خير
قاسم بفرحه وعدم تصديق:غسان واترمي في حضنه انت كويس
غسان بضحك:في ايه يلا ماتسترجل كدا
منير حضنه:الحمد الله والشكر الله خوفتنا يا حيوا*ن عليك
غسان:ليه بس اللي اخرني ان كان في حدثه علي الطريق مش اكتر
نور نزلت جري وحضنته وسط صدمة الجميع وصدمته
نور بعياط:ليه كدا انا كنت هموت من خوفي عليك
غسان :اهدي يا حببتي انا كويس بس اطلعي فوف علشان الرجاله دي وانا جي اهو
نور :حاضر وطلعت وهي تعرف مدي غيرته عليها
غسان :انا كويس يا جماعه مفيش اي حاجه الخبر دا كذب بس اكدلي ان الناس بتحبني بجد اسف بجد علي الإزعاج فى وقت زي دا
الحج احمد:اهم حاجه انك كويس يا حضرت الرائد
غسان بعد ما الناس مشت كلها طلع لأمه
................
فى شقة نفين
غسان وهو بيحضن امه :اسف ان انا خوفتك بس انا والله كويس اهو
نفين بعياط:بس اهم حاجه تكون بخير
سكينه :ربنا يطول في عمرك يا حبيبى
غسان حضنها:ويطول لينا في عمرك يا رب وبص لنور وغمز ليها
سكينه:ها يا نور هتعملي ايه هاتيجي ولا هتفضلي
غسا وهو قاعد جنب امه وسكينه:دا عيب الكلام دا في حقي اكيد هتفضل يا امي وانت كمان تفضلوا تسحرو معانا
سكينه:احنا فين والسحور فين يا حبيبى يلا سلام عليكوا
غسان :وعليكوا السلام
نفين:اطلع يا حبيبي ارتاحي شويه من السفر وخدي اكل يا نور من هنا تفطرو سوا
نور :حاضر يا ماما يلا يا اسر
غسان :لاء اسر هينام مع تيته النهارده صح ولا ايه يا حضرت الظابط
اسر :تمام يا فلدم
غسان بضحك:تمام يا فندم مش يا فلدم
نفين :يلا اطلع يا حبيبي
غسان ونور طلعوا
......................
فى شقة غسان ونور
نور :تعالي الأول اعملك تاكل زمانك ما فطرتش
غسان مربع ايده وباصص ليها
نور بخوف:في ايه انا عرفه ان انا غبي*ه وغلطانه بس اسفه مش هتتكرر تاني بس بلاش تبص البصة دي
غسان :ماهو لما نبقي متخانقين اكتر من يومين وانا لسه جي من السفر ومش عارف اشوفك خالص و تقوليلي تاكل وبدء في خلع تيشرته ورماه علي الكنبه وفك الحزام ورماه
نور بدموع :اصل انت مش عارف ان جسمي ازرق لسه وشكله وحش
غسان شالها وقعدها على رجله وقعد على السرير
غسان بحنان :مش انا اللي عملت كدا
نور بدموع:ايوا وجسمي وجعني كمان
غسان وهو يزيح عنها كنزتها ويري ضربته معلمه
غسان بحزن:اطلبي اي حاجه انتي عوزاها يا نور وانا هعمله
نور حضنته وقبلت ركبتها:تفضل جنبي علطول واوعي تسبني وابداً ابداً
غسان وهو يقبل شفتيها:مستحيل يا نور عينى وذهبوا اللي حياتهم الخاصه بهم
من ذلك اليوم الذي عشقتك فيه ..علمت ما معني العشق المجنون ،علمت ما معني الحياه ،علمت ما ان المستحيل يتحقق في الحب ،علمت ان قلبي لم يعد ملكي وحدي ؟؟؟؟؟
........................
في شقة نفين
منير :انده لغسان ومراته يتسحرو يا قاسم يابنى
نفين:يا حج الولا كان متخانق مع مراته ولسه جي من سفر سيبه ليكون نايم
قاسم:امي عندها حق يا حج
منير :بس احنا اتخضينا النهارده
قاسم :ايوا ربنا يحميه حسيت ان الدنيا كلها ضدي وخوفت اووي يا حج
منير:ربنا يخليكوا لبعض يا بني يلا الأذن هيأذن اهو انا نازل اصلي
قاسم:خدني معاك ومشو
........................
فى شقة غسان
غسان اتشطف وطلع بفوطة حولين وسطه
وعضلاته بارزه وشعره مبلول
غسان اتجه نحو نور:نور نور
نور :اممم نعم
غسان وهو بيلس:قومي يا حببتي خدش شور قبل الفجر علشان تصومي
نور بكسل:حاضر حاضر
غسان:المشكله ان انا متواضي ومينفعش المسك فقومي يلا بذوق وانا هنزل اصلي الفجر
نور :خلاص صحيت بس خليك نصلي هنا
غسان بخبث:دا النهارده انا لازم انزل مخصوص احسن تحت يفكروا حاجه تانيه انا بالنسبالي عادي لاكن امي بقي مش هتخلصي من كلامها بكرا
نور بطفوله:يفكروا ايه يعني يا غسونه
غسان :والله احنا هنتوه غسونه دي انما يفكرا ايه بقي امي تبقي تقولك انا متوضي ويلا قومي مبقاش حاجه علي للأذان
نور قامت :متتاخرش ماشى
غسان:حاضر خلصي واطلعي نامي علشان انا ناوي اصوم بحترام بكرا
نور بضحك وتمايع في المشي:حاضر يا روحي
غسان :لالا انا لازم انزل ضرورى وسبها ونزل
.........................
فى الجامع بعد صلاة الفجر
منير :حراماً
غسان:جمعاً يا حج
قاسم :اللي متعرفوش بقي ان عمتك انتصار وعيلها جين
غسان:عمر جي والله وحشني انا دخلت شرطه وهو بحريه بس جدع والله
منير:بس سلوي جايا
غسان وهو يقوم:تصدق ان الواحد حرام يعد معاكوا في رمضان انا مروح
قاسم بضحك:تعالي يا عم عريسك كتير
منير :خد ايدي يا لا
قاسم اخد ايد منير واتجه اللي المنزل
...................
في منزل سكينه
سكينه كانت تقيم في صلاتها وتدعي
سكينه:يارب اسعد بناتي وحلي حياتهم يارب وقامت بصت علي البنات
سكينه:انتو لسة صحين ليه
نسمه:في ايه يا سوسو انا كنت راحه الحمام
سكينه:والدكتوره التانيه
نورهان:انا كنت قايمه اشوفها صحيه ليه
سكينه:نامي يا جزمه منك ليها يلا
نسمه :حاضر يا سوسو تصبحي علي خير
..................
في منزل منير
غسان :يلا انا طالع انام
قاسم:يلا تصبح علي خير
غسان طلع شقته
نور:اتأخرت ليه
غسان وهو بينام علي السرير جنبها:انتي صحيه ليه
نور وهي تدفن وجهها في عنقه :عاوزه انام
غسان:صبرني يا رب نامي
نور بنوم:تصبح علي خير
غسان بخبث:نور احنا في نهار رمضان با حببتي فنامي بحترام يلا
نور :غسان انا بحبك
غسان:لا حوله ولا قوة اللي بالله انا صايم حسي بيا
نور :ايه مش بعترف بحبي ليك
غسان :اروح انام في قوضه تانيه
نور بضحك:خلاص نام يلا
غسان اخدها في حضنه وناموا في سعاده وحب
يوجد في حياتنا السعادة والحزن ،الحب والكرة ،الحنان والقسوة ولكن من الصعب ان نجد الثقه بين البشر وبعضها !!!!!!
يتبع
تكملة الروايه من هنا
تعليقات
إرسال تعليق