القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت معاقا عقليا البارت 1_2_3بقلم شروق السيد كيان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


-انت بتقول اية يابابا انت عايزني اتجوز مجنون 

-‏-‏ايوا هتتجوزية ياشروق حتي لو بالغصب 

شروق: انا مستحيل اتجوز البني ادم دا لو انطبقت السما علي الارض يابابا 

:::- يابنتي افهميني بس انا مستعد اعوضك باللي تتطلبية بس ارجوكي تقبلي طلبي 

شروق: انت ساااكت لية يابابا انت عايزني اتجوز المعاق عقليا دا انا مستحيل اتجوزه انا اسفة يعمي طلبك مرفوض 

:::-‏يابنتي هو بداء يتجاوب معاكي انتي بس و......... 

شروق: حضرتك بتقول اية دا الطبيعي بما اني اخصائية تربية خاصة و مش معني انه بدا يتجاوب معايا اني اتجوزة 

:::-‏بس انا مقصدش كدا جاسر ابني انا عارفة كويس هو......... 

شروق: انا اسفة بس طلبك مرفوض 

"ايوا مهو انا مفضلش اشتغل وادرس واتعب علي نفسي كل السنين دي واكون اكبر اخصائية تخاطب وتربية خاصة في مصر  وفي الاخر اتجوز معاق عقليا دا لايمكن يحصل ابدا" 


والدها: هتتجوزية ياشروق فاااهمة هتتجوزية ورجلك فوق رقبتك فاهمة ولا لا 

-‏-‏بعصبية: انا شروق الحاوي اتجوز معاق عقليا لا يابابا مش هيحصل ابدا 

" لا انا مستحيل اسمحلهم يدمروني ويدفنوني في الحياه ولما انا في الاخر هتجوز مجنون كانوا بيعلموني لية من الاول شروق انتي لازم تثبتي علي موقفك لا مستحيل اقبل اتجوز المجنون دا هو صحيح قمور اوووي ومز بس 

بس بس يخربيتي اية اللي انا بقولة دا لما اروح شغلي "

:::-خلاص يامحمود سبها علي راحتها 

محمود (والدها) بغضب: انا قولت كلمتي وشروق هتتجوز جاسر وكتب الكتاب بعد يومين من دلوقتي ودا اخر كلام عندي

ـــــــــــــــ

يوم كتب الكتاب 

شروق بصدمة:.............


يتبع



2

شروق بصدمة: يخربيتك انت اية اللي جابك هنا 

جاسر بطفولة: انتي عروستي صح وهتلعبي معايا 

شروق في نفسها: يخربيت حلاوة امك اية دا بس الحلو مبيكملش طلع مجنون 

جاسر بزعل: انتي مش عايزة تكوني عروستي 

شروق بحنية: لا ياحبيبي هكون عروستك بس اية رأيك تنزل تلعب تحت لحد لما انزل اوك 

جاسر بطفولة: بس انا عايز العب معاكي عريس وعروسة 

شروق بشهقة: يخربيتك انت بتقول اية انزل يابني الله يسترك انزل ياحبيبي يلا 

جاسر بنبرة غريبة: انا حبيبك 

شروق بلامبالة: ايوة انزل بقا 

ـــــــــــــــــــــــــ

محمود(والد شروق): يلا ياشروق المأذون تحت 

شروق بضجر: اوووف يارب نخلص 

محمود: العروسة موجودة اكتب ياشيخنا يلاا 

شروق بجمود: لحظة ياشيخنا  انا عندي شرط 

والد جاسر سريعا: وانا موافق كل اللي تتطلبية هيتنفذ 

شروق بجمود: بعد كتب الكتاب مفيش فرح هو كتب الكتاب مع الاشهار يعني مش هقعد في البيت هنا دقيقة زيادة بعد مامضي علي الورقة دي 

محمود بزعيق: انتي مجنونة ياشروق ولا اية 

شروق بجمود: دا اللي عندي موافق هتجوزة ووقتها مش هتشوفني تاني ولا هدخل من باب البيت دا 

محمود: انا عارف راسك ناشفة مانتي من الحاويين موافق 

شروق بصدمة: انت مش هتمنعني وكدا زي الافلام لا معلش عيد من الاول 

محمود بضحك: اكتب ياشخنا يلااا 

شروق بتمثيل:اهي اهي  بقا كدا ياحودة بتبعني ماشي بص يعني بص انا ماشية هية همشي ومش هتشوفني تاني 

محمود: يلا ياشخنا 

وتم كتب الكتاب وانتهي علي جملة الماذؤن الشهيرة 

"بارك الله لكما وبارك وعليكما وجمعا بينكما في خير" 

جاسر بفرحة طفولية: اهييية عروستي هتيجي معايا صح مش هتسبيني ابدا

شروق بدموع: اممم هاجي معاك 

محمود بحزن: انا اسف بس لما تعرفي انا عملت كدا لية هتشكريني 

شروق بدموع: هو انا ينفع احضنك  حاسة انِ عمري مجربت الشعور دا 

محمود بإبتسامه: تعالي حببتي 

جاسر بغضب طفولي: لا عروستي هتحضني انا بس مش حد تاني وجذبها من يدها ولم يدعها تصل لوالدها 

شروق بستغراب: اية يابني فيك اية ياربي هتخلع دراعي ياحبيبي معنديش غيرة سبني بقا اوووف 

جاسر بتذمر: مش هتحضنية هتحضنيني انا بس انتي حبيبة جاسر بس صح 

شروق: ماشي صح بس سبني 

جاسر بطفولة : اوعديني 

شروق: ماشي وعد سيب ايدي بقا وترك يديها 

والد جاسر: حقك عليا يابنتي بس هو....... 

شروق: خلاص ياعمي محصلش حاجه يلا نمشي......  وغادروا معا

ــــــــــــــــــــــــ

والد جاسر بتوتر: ياشروق يابنتي انا كنت عايز اتكلم معاكي شوية بخصوص جاسر 

شروق بستغراب: في حاجه مهمة وبعدين هو راح اختفي من اول موصلنا 

والده: شوية وهيجي بس لازم اتكلم معاكي 

شروق: اتفضل 

والده: بصراحة انا خبيت عليكي موضوع مهم بخصوص جاسر 

شروق بقلق: في اية 

والده: بصراحة جاسر مش مجنون 

#يتبع 


3

شروق بغضب: اية اانت بتقول اية ازااي يعني انتو  ضحكتوا عليا انت والبيه اللي عملي فيها مجنون دا

والده بحزن:اهدي وافهميني هو فعلا دلوقتي مش بعقلة 

شروق بعدم فهم: اه بقا دا اللي هو ازاي مجنون بس مش مجنون

والدة بزهق: اهدي واسمعيني جاسر اتعرض لصدمة كبيرة ودي اللي خلتة يبقي كدا 

شروق: ايوه اللي بتقولة دا بيقول ان هو ممكن يرجع طبيعي صح 

والده بحزن: لفت علي دكاترة كتييير بس مكانش بيتجاوب مع حد خالص انتي اول واحده ياخد عليكي 

شروق بفرحة: احلف وحياه ابوك يعني المز دا ممكن يخف ويبقي عاقل جوزي بقا يصلاه العيد  بقا عند جوز احلي من بتوع الروايات 

والد جاسر بضحك: طيب اقعدي ياهبلة وفهميني هنعمل اية علشان جاسر يرجع زي الاول تاني 

شروق بتوتر: هو انا ممكن اعرف اية الصدمة اللي أثرت علية بالطريقة دي علي الاقل علشان اعرف اعالجة 

والده بتوتر: هو يعني بصراحة ااااء هو بصي انا هحكيلك  كا حاجة 

جاسر كان متعلق بأمه جدا هي توفت من خمس سنين بالضبط وجاسر وقتها صحته اتدهورت جامد بقا بيسهر كتير وبيشرب اكتر لحد ماجه في يوم جالي اتصال بيقول ان ابني اتمسك  في با"ر روحت وخرجتة واتكلمت معاه بس اللي اكتشفته وقتها ان ابني ضاع مني وقتها بس دي كل الحكاية 

شروق:  دا اللي هو ازاي يعني 

يعني سبب الحالة اللي فيها جاسر هي وفاه مامته 

والدة بتوتر: اااء اه هو بالضبط 

شروق بشك: متأكد ياعمي 

والده: اه طبعاً يابنتي متأكد هيكون اية يعني 

شروق: طيب جاسر كان بيشتغل اية وقتها احكيلي معلومات اكتر عنة 

والده: جاسر كان متخرج من كلية الشرطة جديد كان طايش مكنش بيهمة حد بس حادثة وفاة ولدتة اثرت علية  وكمان المشروب وصلتة للحالة اللي هو فيها دي 

شروق بشك: تمام ياعمي ممكن توصلني اوضتي 

شروق مع نفسها: ياترا اية اللي وصل جاسر للحالة دي ايوة ممكن تاثير الصدمة بس بيكون فتره مؤقتة مش بالطريقة دي اكيد في حاجة انا معرفهاش لازم اعرف الحقيقة 

والده: اتفضلي يابنتي دي اوضتك 

شروق: شكرا ياعمي بس مين اللي مع جاسر في الصورة دي 

والده بتوتر: دي دي اااه كانت 

شروق بستغراب: عمي في اية مالك

 اكملت مع نفسها معقول يكون البنت دي السبب في الحالة

 ‏ اللي وصلها جاسر وتكون حببته لا لا مستحيل تكون حببتة 

 ‏والده بستغراب : اية يابنتي روحتي فين 

 ‏شروق: معاك بس انا لازم اعرف كل حاجه عن جاسر علشان احدد انا هعمل هنا اية 

............: عااايزة تعرفي اي

 ‏شروق بصدمة: اية الصوت دا طلع منين اية دا يعمي انت بتغير صوتك كدا ازاي ولا...  ينهاااار اسود علياااا ليكون اتجننت 

 ‏............: اي عجبك صوتي اوووي كدا 

 ‏شروق بصدمة: جااااسر 

 ‏#يتبع +رايكم جميلاتي 

 ‏#شروق_السيد "كيان" 

 ‏#احببت_معاقا_عقلياً 

 ‏

 ‏تكملة الروايه من هنا هنا  

 ‏

 ‏



 

تعليقات

التنقل السريع