القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

البارت_الثامن_عشر والتاسع والأخير _من_سلسلة_حكايات_من_الناس في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#البارت_الثامن_من_سلسلة_حكايات_من_الناس


             


هدي ..هاا ياعم صدقت أنه لازقة بغره


_لا صدقت انك وسخة ومش هتبطلي اشتغلات انتي قفلتي 


موبايلك ليه ياوسخه


هدي ..اصلي كان عمال يلعب في صدري وكنت بزقه وقفلت 


علشان ميحسش بحاجة 


_ ده انا سمعك وانتي بتقوليله مش وقته وبتتميصي عليه قبل ما تقفلي


هدي ..أنا والله لا 


_ الله يسخطك ياشيخة روحي اللهي تولعي بجاز وسخك انتي وكل الي ذيك


هدي ..الله يسامحك ياعز ..أنت متعرفش بالي بتعمله معايا 


معزتك وغلاوتك قلت قد اي


_ غلاوة اي ومعزة اي الي بتحكي فيها ياشمال اقعدي 


استعبطي لحد ما اخربهالك فوق دماغك 


هدي ..ده انا فضحت نفسي قدامه والله اعلم هيعمل اي ولا يقول اي بعد ما عرف ..وكل ده ومش عاجب


_ انتي يابت فكراني عبيط وجاي من ورا الجاموسة زايه 


هو كل الي فارق معه النوم انتي لو مكنتيش اتعولقتي عليه 


تاني وكنتي صدتيه كان هو الي هيقولك غوري في داهية 


هدي..هو انت مسمعتنيش وانا بقوله ابعد والي في دماغك ده مش هيحصل 


_ بتقوليها بوساخة ذيك بمحن فكرك بتدلعي عليه المهم عملتو اي بعد ما قفلتي معايا 


هدي ..خرجت ع طول وزعقيته جامد وقولتله ع الله اشوف رقمك ع موبيلي تاني  وخربتله الدنيا


_ قولي الحقيقة علشان كده كده هو بيحكيلي 


هدي.. فضل يلعب في صدري وحاول يقلعني وقعد يبوس 


وانا قولتله اني اتاخرت وجريت نزلت 


_طب عارفه لو سمعت انك قبلتيه تاني ولا كلمتيه مش هيحصلك طيب.. والدهب بتاعه تبعتهوله مع امك 


هدي ..وانت هتضمن منين أنه ميفضحنيش ولا يهفلط بالكلام مع حد من اخواته أو صحابه والكلام يوصل ل اهلي 


_ لا ملكيش دعوة أنا كده كده  بعد بكره نازل وهقعد معه


هدي ..والله خايفة ومرعوبة اوي من لسانه خايف يقول ل امي حاجة 


_ انتي هتصيعي ع ديك امي ما انتي قولتيلي أنها عارفه انك بنت ب إمارة ماكانت عايزة تجوزك لى ان اختها وانتي الي مكنش عجبك 


هدي ..لا عجبني بعد الي شفته ده عجبني بالله عليك ياعز ما تفضحني وتمسج الفيديو الي عندك ده يا اخويا 


_ اول ما الحوار يخلص همسحه 


يتبع


قبل الأخير 


كلمت أسامة في التليفون ويدوب قولتله مالك وصوتك متغير كده ليه واتفتح 


أسامة ..البنات دول ولاد مره ...... 


_ ليه بس يا بني 


أسامة ..ياعم اول ما يعرفو انك بتحبهم يسوقو فيها ويتقلو 


_ قصدك علي خطيبتك يعني ولا مين 


أسامة . اه هي في غيرها بعتت مع امها الدهب وأمها قالتلي 


كل شي نصيب وبقولها بنتك ع فكرة مش مظبوطة وانتي 


ياحجه مش عارفه حاجه 


قالتلي ابوها عجنها ضرب وراحو لخطبها بهدلو وهيتجوزها 


وهيصلح غلطته وحلفتني مقولش لحد بس ع مين وديني ل افضحها


_ ونفضح نفسنا ليه بس واسمك يتلط في حكاية وسخة زاي 


دي ليه فكك منها وشوف غيرها الدنيا مليانه بنات 


أسامة..مليانه بنات اي بس ما انت عارف البئر وغطاه ياصاحبي 


_ غطاه اي وبئر اي ده 


أسامة ..اني مشكلتي اني بتكسف ومش بعرف اعاكس ولا الغي ذيكم 


_ انت في وحده يعني عجباك ومش عارف تظبطها 


أسامة.  حاليا لا بس كنت معجب بكذا وحده وخوفت 


واتحرجت اكلمهم معنديش الشجاعة اني ابدا  بخاف .فاهم 


_ امال انت اتكلمت مع دي ازاي يانمس


أسامة ..انت فين ياعز انا عايز اقعد معاك اتكلم هطق ياض من الزعل والغيظ


_ أنا باذن الله بليل هركب والصبح ابقي عندك 


أسامة ..تيجي بالسلامة ياابو الصحاب ..والله انت اخويا الي 


مجبتهوش امي الوحيد الي بفضفض معاه وافتحله قلبي 


_ وانت والله اخويا معزتك وغلاوتك من غلاوة اخويا كريم 


بالظبط اول ما اجي هكلمك ونتقابل 


يتبع



نهاية الحكاية الأولي..


كلمتني بعدها هدي وقالتلي الحق ده قال ل امي وسكته


 وأنها خايفة ومرعوبة قولتلها هو حكالي وانا الصبح هكون 


في البلد  انسي الحوار ده خلاص 


هدي ..امي جت خربت الدنيا معايا هنا وقالتلي أنه لو حصل 


حاجه هتقولهم انها متعرفش حاجه وملهاش دعوة والنبي 


ياعز انت وعدتني أنك هتكسته 


_ بطلي انتي تردي عليه وتعشميه أو تديله امل وهو هيبعد 


من سكات 


هدي .والله بعيد ومش برد وامي ردت عليه مرتين وقالتلته 


متتصلش تاني 


_ بكرا هقعد معاه واخلص الحوار ده خالص 


وصلت البلد ونمت واول ما صحيت اتصلت بيه وقالي جاي 


في الطريق وأكد عليا اني لو حد معايا يجي وقت تاني 


حسيت أنه محرج ومكسوف يحكي قصااد حد غيري قولت 


لمحمود صاحبي امشي وانا لما اخلص قعدتي معاه هتصل 


بيك جيه أسامة وفضل قاعد ساكت ومحرج ولا بنت البنوت 


ومرتبك وجسمه بيترعش مع اني الجو حلو مش ساقعه 


قعدت اهزر معه وخرجته من الحالة دي وبدأ يحكيلي بقا 


أسامة..والله يا اخي البنات دول صنف زبالة وكلهم حورات واشتغالات


_ لا مش كلهم في بنات محترمة مش كلهم زاي هدي كده ..أنا من الاول قولتلك انها مش تمام انت الي كنت بتقاوح


أسامة ..والله أنا فاكر اني كل البنات في ادب واخلاق اخواتي البنات كده معرفش اني في بنات خربها كده  ياصاحبي 


_ انت ابن حلال وربنا بيحبك أنه كشفلك أمرها ع الشط قبل ما كنت تدخل في الغويط  احمد ربنا 


أسامة..الحمد لله رب العالمين ..بس أنا موجوع اوي ياعز وحاسس اني اضحك عليا ومختش حقي من بنت الكلب دي


_كبر دماغك أن شاء الله ربنا يكرمك بالي احسن منها والي تستاهل قلبك الابيض وجدعنتك دي 


أسامة ..لا أنا كده خلاص بعد التجربة دي بقيت اشك في صوابع ايدي استحالة أثق ولا اصدق بنت تاني بقيت حاسس اني كل البنات هدي 


_ لا هدي دي حالة شاذة وصوابعك مش زاي بعضها في بنات كتير في البلد هنا بيضربو بيهم المثل في التربية والشرف والأخلاق


أسامة ..كان نفسي احب واتحب واعيش قصة حب قبل الجواز مش كنت عايز اتجوز زاي اخواتي 


_ياعم أنا لفتها من شرقها لغربها وعرفت بنات بعدد شعر 


راسي وهتجوز بالطريقة دي عادي الاهل عمرهم ما هيضرو 


ابنهم وهما بيختارو صح ايه رايك في امك يا اسامة 


اسامة..امي ست ولا كل الستات عمرها ما عصت ل ابويا كلمة ولا طلعت منها العيب وكلنا بنتشرف بيها 


_ انت كمان واجب عليك تختار وتجيب لعيالك ام 


عيالك يفتخرو بيها كده وتربيهم زاي ما احنا اتربينا 


أسامة ..والله امي لما عرفت انها رجعت الدهب كلمتني علي بنت استاذ خالد الي شغال في الضرائب 


_ اهو هو ده الكلام فاطمة صح 


أسامة ..ابتسم وقالي ايوا هي فاطمة 


_اهي دي بقا الي هتصونك وهتحافظ عليك 


وهتشرفك ..اتوكل ع الله ومتحكيش لحد ولا حتي ليا 


عن حوار هدي ده تاني


أسامة ..أنا بس مستني أخرج من الحالة الي أنا فيها واخلي امي تكلمهم


_😂😂😂 تخرج اي ياض انت خلاص خرجت ده حوار 


اهبل وعبيط ومش مستاهل كل الهري ده كلمها كلمها خليني 


احضر خطوبتك وافرح بيك قبل الإجازة ما تخلص واسافر


قام أسامة خدني بالحضن ومسبتوش يمشي غير لما اتاكدت 


أنه خلاص شال الحوار من دماغه وحضرت خطوبته بعدها 


ومسحت الفيديو وقطعت  علاقتي ب هدي .......


.. الحكاية الأولي خلصت ..اخلص قصة انت عمري وندخل علي الحكاية التانية 😘❤️



 

تعليقات

التنقل السريع