القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الأخت الكبيرة البارت السابع بقلم نور محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



الاخت الكبيرة

|7|

اشرف : طب ايه رأيك تكلميها انتي 

سارة : اكيد لو اعرفها مين هي ؟

اشرف :انتي 

سارة : اعتبر الموضوع خلص انا هكلم....مين؟

اشرف : انتي انا بحبك وعايز اتجوزك 

سارة :احم الصراحة انت فجئتني ...اديني فرصة افكر وارد عليك 

اشرف بأمل: خدي كل وقتك وانا في انتظار رأيك 

سارة : ان شاءالله

اشرف : معاد عرض سيد على النيابة جه يالا بينا 

سارة : يالا 

تم نقل سيد لمقر النيابة 

وكيل النيابة : ما هي اقوالك فيما هو منسوب اليك 

سيد :  كله كدب 

وكيل النيابة : كدب ازاي وفي دليل ضدك صوت وصورة 

سيد : متفبرك 

وكيل النيابة : ده اخر كلام عندك 

سيد : اه وعايز اعمل مكالمة 

وكيل النيابة : اتفضل مكالمة واحدة بس 

نظر له سيد بتكبر ووضع الرقم وانتظر الرد 

الطرف الثاني : الو 

سيد : الو انا سيد يا بيه 

الطرف الثاني: ايه يا سيد في حاجة جديدة 

سيد : انا اتقبص عليا واتكشفت اتصرفوا عايز اخرج النهاردة

الطرف الثاني: الرقم غلط 

سيد بعصبية : لا انا مش هتحب*س واحدي انا ممكن اقول عليكوا كلكوا 

الطرف الثاني: وماله قول علينا بس يا ترى هتلحق تحضر جنا*زة  مراتك وولادك قبل ما تاخد اعد*ام 

سيد بخوف : قصدك ايه ؟

الطرف الثاني: قصدي انت فهمته كويس وفكر كويس قبل ما تعمل اي حاجة...سلام 

سيد : الو ....الو

وكيل النيابة: يتم حب*س المتهم خمسة عشر يوما على ذمة التحقيق وعرض الادلة على الطب الشر*عي لتأكد من صحتها ....رجعه الحب*س يا عسكري 

عاد سيد للحب*س وهو في حالة يرثي لها وقررت سارة العودة للمنزل بسبب تاخر الوقت وأثناء عودتها هاتفها والدها

خالد : ايه يا سارة انتي فين 

سارة : انا جاية في الطريق 

خالد : وسيد عمل ايه 

سارة : اخد 15 يوم على ذمة التحقيق

خالد بحزن على صديق عمره : ربنا يسامحه على اللي عمله في نفسه 

سارة : بابا هكلمك تاني في عربية بتزنق عليا 

القت الهاتف بجانبها دون انتظار رد وحاولت الهر*ب من هذه السيارات الى ان اجبروها على الوقوف 

نزل منها اشخاص مل*سمين 

شخص 1: انزلي 

سارة وهي تنزل من السيارة: انتوا مين ؟

شخص 2: ارفعي ايدك فوق 

سارة : انتوا متعرفوش انا مين 

شخص 1 : فين تليفونك 

سارة : في العربية لو غرضكوا سر*قة خدوا اللي عايزينه من غير لا تئذ*وني ولا أذ*يكوا 

تلقت ضر*بة على رأسها فقدت الوعي بسببها 

في الجانب الاخر 

خالد : الو ....الو سارة ردي عليا ...الو 

سامية بخوف : في اي بتزعق كدا ليه 

اخذ خالد مفاتيحه بسرعة : سارة قالت ان في حد بيز*نق عليها على الطريق وبعدين الخط قطع انا رايحلها 

ركب سيارته بسرعة وانطلق وصل إلى القسم ولم يجدها على الطريق 

اشرف : خير يا سيادة اللواء 

خالد : سارة فين 

اشرف : روحت من بدري هي لسه موصلتش 

خالد : سارة اتخط*فت 

اشرف : ايه 

قص له خالد ما حدث 

اشرف : انا هروح ادور عليها 

خالد : انا جاي معاك 

في مكان بعيد جدا كانت سارة جالسة على الكرسي يديها وقدميها مر*بوطة وهناك قماشة سوداء على عينيها 

عامر : شيل من على عينها 

سارة : يا اهلا بحضرت الدكتور عامر .... ايه فاكر اني مش هعرفك عشان كنت لابس كمامة 

عامر : لا عجبتيني بس ده مش موضوعنا 

سارة : كويس خلينا في موضوعنا عايز مني ايه 

عامر وهو يدور حولها : عارفة انتي لو راجل كان زماني اد*يتك علق*ة محترمة بس حظك اني مش بضر'ب ستات 

سارة : لا اضر*ب مش عيب ست تضر*ب ست زيها ..الكلام ده للرجالة بس 

ا*مسكها عامر من شعرها اسفل الطرحة بقو*ة : انا ممكن اعمل معاكي اللي اسو*ء من الضر*ب فبلاش تعصبيني 

سارة : هو اللي قالك عيب الراجل يضر*ب ست مقالكش انه مفيش راجل يكس*ر كلمته

عامر بغ*ضب : اخر*صي بقا 

سارة : بقولك ايه ما تف*ك ايدي وننزل ست لست 

ضر'بها عامر بعن*ف : واضح ان الذوق مش نافع معاكي....فكها

اخرجها من القبو وهو يسح*بها من طرحتها  وصعد للفيلا فوجدت احمد خطيب يارا السابق 

سارة بتهكم : اهلا اهلا بخطيب اختي الدكتور المحترم ولا اقول تا*جر الاعضا*ء

احمد : اهلا باللي فر*قت بيني وبين اختها خطيبتي 

سارة : وانت ياض فاكر اني هسيب اختي تتجوز واحد من غير ما اعرف تاريخ حياته ....ما تسيب شعري يا اسطا يعني عاجبك انك ماسكني كدا مش ههر*ب ما تخافش 

عامر : تصدقي فكرة هسيب شعرك عشان اشوفه 

اقترب ليزيل طرحتها ففاجأته بقب*ضتها لذراعه بقو*ة وثنيه خلف ظهره : اقسم بالله ما تفكر تكشف شعري ليك*ون ا*خر يو*م في عمرك 

تركت يده بعن*ف ليمسكها من طرحتها مرة اخرى 

سارة بنزق : يووه مش هنخ*لص بقا من ام المسكة دي بس سيبني مش ههر*ب والله 

عامر بفحيح : بصي انتي بقا انتي هنا جارية اقل من خدامة موجودة عشان تلبي طلباتي ماشي متحاوليش تهر*بي عشان مش هتعرفي 

سارة بصدمة مصطنعه : ايه ده انتي مش هتقت*لني اومال خا*طفني ليه 

عامر : لا هقت*لك ماتخفيش بس بعد ما اعذ*بك الاول 

سارة : ايه يا عم جو الروايات اللي يارا اختي بتقرأها يا تقت*لني يا تسيبني امشي 

احمد : انا بقول تخل*ص عليها عشان مطلوب مني شحنة اعضا*ء 

سارة : انا معاه الواد ده بيقول كلام صح 

عامر بعصبية : انتي ايه باردة ده بيتكلم عن قت*لك انتي بايعة الدنيا للدرجادي 

سارة باستفزاز : يعني الدنيا فيها ايه يتحب يا عم خلينا نخل*ص 

عامر بعصبية وصوت عالي : امشي من قدامييييي 

سارة : ماشية ما تزعقش 

احمد : انا مش مصدق ايه ده مش طبيعية بجد 

عامر : عصبتني الله يحر*قها 

احمد : اهدى بس 

عامر : انا جايبها اذ*لها وا*كسر عينها لكن هي هتش*لني 

احمد : المهم خل*ص معها بسرعة عشان عايز اعضا*ئها 

عامر : كان زمان معاك اختها دلوقتي كنت عم*لت بيها احلى ش*غل 

احمد بعصبية: انا بحب يارا ومستحيل اعمل فيها كدا 

عامر : اومال سيبتها ليه لما بتحبها 

احمد : منها لله سارة هي اللي وقعت بينا وخلتني قولتها كل واحد يكمل في طريقه ويارا ما صدقت رميتلي الدبلة ومشيت 

سارة : عامر 

عامر بتكبر : عامر بيه ...اسمي عامر بيه 

سارة بتجاهل : اوضتي فين ؟

عامر : مع الخدم طبعا 

سارة : ايوا فين يعني 

عامر : اخر الطرقة على ايدك اليمين 

سارة : على فكرة ذوقك بيئة اووي في الفيلا وكل اللي فيها ايه الالوان دي

عامر وكاد ان ينف*ث نا*ر من عينيه: غو*ري من قدامي 

ذهبت سارة وهي تفكر : دلوقتي انا لفيت الفيلا كلها مفيهاش اي مخرج غير الباب الاساسي او السطح انا لازم اطلع السطح اشوف المكان حواليا عشان اعرف ههر*ب ازاي 

دخلت غرفة الخدم وابدلت ملابسها بملاس اخرى كانت موجودة اغلقت الباب بحرص شديد ووضعت حجابها وتسطحت 

في منزل خالد كانت تعم حالة من الحزن والقلق 

سامية بدموع: وبعدين بنتي فين يا خالد 

خالدبقلق: مش عارف يا سامية مش عارف 

اشرف : احنا قلبنا عليها الدنيا ملهاش اثر 

يارا : يعني ايه انتوا مش ظباط ووظفيتكم تحموا الناس مش قادرين تحموا اختي 

اشرف : احنا فكرنا ان كل حاجة خلصت لما سيد اتقب*ض عليه 

يارا بصوت عالي : فكرتوا ايه وزفت ايه بس اختي ضا*عت بسبب اهمالكوا 

خالد بصوت اعلى : يارا .....اطلعي فوق يالا مش عايز اشوف وشك 

ركضت يارا لاعلى ودموعها تنزل بغزارة جلست على سريرها بحزن كبير الى ان اعلن هاتفها عن اتصال من احمد خطيبها السابق 

يارا : انا مش قولت متتصلش هنا تاني انت مش بتفهم 

احمد : انا اسف بس انتي وحشتيني 

يارا : لو سمحت يا ريت تنساني 

احمد : انا عرفت باللي حصل لسارة اختك وقولت اكلمك اواسيك رغم ان سارة هي اللي فر*قت بينا بس انا بعزها عشان هي اختك

يارا ببكاء: انا خايفة عليها اووي 

احمد : يارا انا عايز نرجع لبعض ارجوكي انا بحبك والله اوعدك مش هصدق اي حد تاني 

يارا : *****

يا ترى يارا هترجعله ؟ 

وسارة ايه اللي لسه هتشوفه في بيت عامر ؟ 

يتبع 

تكملة الروايه من هنا هنا  


تعليقات

التنقل السريع