القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية روز البارت الاول والثاني بقلم حبيبه الشاهد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


_ انتي مش بنت 

رادت بصدمه  ؟  انت مجنون ايه الي انت بتقوله دا 

_ زي ما بقولك المعلامات الي جتلي انك مش عذرا"ء 

ردات بسبات ؟ تمام نروح عند دكتور واتأكد 

_ اممم فكره بس لو طلعتي مش عذرا"ء اعمل ايه 

؟ ايه حاجه يا سيدات الرائد 

_  تمام يلا 


سمعتو صوت التكسير ايو هو ده كان قلبي الي اتكسر يا لما تحب والشخص ده يخزلك وميسقش فيك 


_ احنا وصلآ يلا 

معتطهوش وش وفتحت باب السياره ونزل كنت متوتره شوايا لا مش شوايا كان جامد انا اول مره اروح عند دكتور نساء دخلنه العماره وركبت انا وخالد خطيبي الاسنسير الي كان خطيبي لاني بعد ما شق فيا مستحيل اكمل معا حياتي انا كانت ممكن ابرر لي نفسي وما اجيش معا بس حبيت اسبتله اكتر انا اعجبت بخالد لانو رأئد وغير كده مش بابص لي المظاهر بصيت لي كونه خالد مش رأئد بس اتخدعت بيه جامد 


* Flash Back *


كنت في القسم علشان اعمل مذكرة لان كرت اليقاح كرونه الجرعه لاوله ضاع مني ولازم اعمل مذكرة علشان اخد الجرعه التانيه 


كنت ماشيه علشان امضي ورق ووقفت علي صوت بيقول


_ انتي رايحه جايه جايه رايحه ليه 

؟  وانت مالك 

_ نعم 

؟ نعم الله عليك ••

_ بتدوري علي ايه 

؟ عايزه اختم الورقه دي 

_ عند الظابط الي واقف هناك ده 

؟ تمام شكرا 


خلصت والورق وجيت اخرج شوفت قطه روحت عليها وحرقه لا اراديه مني نطيت وخضيت القطه والقطه جريت بصيت ورايا علي صوت ضحكه روجوليه وكان نفس الشاب 


بعد الموقف دا بكام يوم انفجأت ان في واحد متقدم ولما قبلته كان نفس الشاب الي اكتشفت انه رأئد في الدخليه واتخطبني  


* pack  *


فوقت من شرودي علي صوت الممرضه وهي بنتده علي اسمي 

الممرضه  : المدام روز أحمد 

جالد  : يلا 


قمت انا وخالد وقفت عند الباب لثواني واخذت نفس ودخلت قعدت علي كرسي وخالد قدامي 

الدكتوره ببتسامه  : خير يا مدام

رد خالد  : عايزك تشوفيها اذا كنت عذرا"ء ولا لا 

الدكتوره بصتلي بصدمه وانا اتكسفت جدا من نظرتها ورديت 

_ خير حضرتك ه • هو انا كنت مخط"وفه وعايزه اتأكد بس 

ردات الدكتوره ببتسامه: ان شاءلله خير ي قمر اتفضلي قومي معايا 


بعد الكشف خرجت.انا والدكتوره من اوضة الكشف وقعت علي الكرسي بتاع المكتب بتعها 

الدكتوره  : اطمني يا انسه روز انتي كويسه 

ابتسمت بكسره:  تمام شكرا لحضرتك 


قمت وقفت انا وخالد وخرجنه بره العياده وجينه قدام السياره  

خالد  : اركبي 

روز  : مش ركبه وبعد اذنك سيبني في حالي..

خالد  : روز اركبي 

روز بعناد : مش ركبه 

خالد بيقرب عليا وبيمسكني من ايدي وبيركبني العربيه وبعد ما بركب بيقفل الباب وبيلف يركب هو كمان 

طول الطريق محدش بيتكلم لغيط اما وصلنه قدام البيت. 


روز بدموع  : ممكن تيجي بليل تاخد حاجتك 

خالد  : لي 

روز  : علشان انا مستحيل اتجوزك ي سيادة الرأئد 

بفتح بابا السياره وبنزل ادخل البيت 


دخلت الاوضه وقفلت الباب وسمحت لدموعي انها تنزل 

‏"حتى وإن تعافيت من تلك العلاقة الزائفة، ونسيت كل شيء، ستبقى معك تلك اللحظة التي تُشفق بها على نفسك، ستبقى راسخة في ذاكرتك للأبد، كندبة عميقة لا يُمكن تجاوزها."

مسحت دموعي وقمت خرجت بره لاوضه وكانت ماما قعده بتتفرج علي فلم. 

الام  : انتي جيتي بدري يعني غريبه.. مالك فيكي حاجه 

قعده جنبها  : هحكيلك 

كنت قعده في مكتبي وخالد عدا عليا وقالي عايزك في موضوع مهم واستأذنت وخرجت معا، رحنا مطعم جنب الشركه واختلفنه في موضوع واتخنقنه 

الام  : طب انتي عنيكي بهتانه ليه كل شئ بيتصلح 

حضنت ماما جامد كنت محتاجه حضنها اوي وفضلت ابكي 

« مش كل شئ بيرجع زي ما كان

 بنتهان وننجرح ونتعزب مقابل اسف.. 

 اسف مش هتحي ال اتكسر ولا هترجع قلبي ال مات.. ». 

الام  : روز حبيبتي متعمليش كده في نفسك بلاش بكاء لو كان نصيبك هتكملي ولو لا ف دا شئ بيد الله قومي اتوضي وصلي وادعي في صلاتك ان يهديلك الامور 


هو كلام ماما بسيط بس مريح فعلان لما اصلي واقرأء قرأن ههدء قومت وصليت وفضلت أقرأ قرأن غظب عنك بتفتكر الشئ الي بتهرب منه مهما الانسان حاول يهرب بيجي وقت وما بيعرفش

بيعدي والقت بسرعه سمعت باب البيت بيخبط اخت نفس عميق ومسحت دموعي وقمت فتحت الباب كان بوكي ورد علي الارض بالون لاحمر بشكل قلب بلون الابيض كان شكله رئع بس هيفيد بأيه هو الي ساب ايدي في نص الطريق  

دخلت نمت حاولت انام بس معرفتش جه وقت الشغل كانت الساعه سته الصبح قومت اتوضيت وصلت ولبست وودعت ماما لان بابا متوفي ونزلت اخت تاكسي ووصلت الشغل 


دخلت وابتديت عملي لاني محسبه في شركة توب لايت ل السياح 

_ انسه روز في انسه صحبت حضرتك مستنياكي قدام الشركه 

رديت بستغراب لاني معنديش اصحاب  : مقالتش اسمها ي عم عبدو 

_ لا يا بنتي مقالتش 

روز  : خلاص روح انت وانا هقوم اشوفها 


خرجت بره الشركه شوفت بنت بشعرها قربت عليا

_ انتي انسه روز 

ملحكتش ارود واتفجأت بحاجه بتترش في وشي..... 


في المركز كان خالد قاعد علي مكتبه 

مش عارف انا ازاي اشك فيها ولو في بنات خاينه هي مستحيل تعمل كده اما ازاي أصدق واحد ما اعرفهوش او اي سبب انو يعمل كده 

فاق من شرود علي دخول احد زميله في الشغل 

خالد  : فارس هديق رقم وتشوفلي ايه الي وراه

فارس  : خلصانه هاته.. بس مالك كده....


يارب تعجبكم 

و 20 كومنت علشان يوصلك البارت الجديد 😍🤗🖋



اللبارت التاني)!


فتحت 

عيوني ببطء

 اااه اي الصداع دا دماغي ايده دا باجي احرك ايدي بتبقا مربوطة ورجلي انا اي ال حصلي ااه انا مش فكره حاجه.. 


دخل شاب واخذ كرسي وجلس امام روز وكان يضع كناع علي وجهه 

الشاب  : انتي روز 

روز  : مالو الاسم كل شوايا انتي روز.. ايوا انا روز 

الشاب  : امممم خطيبت خالد 

روز بتوتر  : ا.. اه.. ليه 

الشاب ما رادش ووضع يده في جيبه واخرج هاتفه ووضغط بعد الارقام وفتح الاسبيكر 

الشاب  : اهلآ خالد بيه 


____________________________

____________________________

خالد كان يجلس علي المكتب وكان فارس يجلس امامه 

خالد  : هحكيلك بس اعرفلي الاول الرقم ده تبع مين... قاطع حديثه رنين هاتفه وكان المتصل نفس الرقم 

المجهول،  : اهلآن خالد بيه

خالد  : انت مين

المجهول  : مش لازم تعرف انا مين بس لازم تعرف انا عندي مين 

روز  ببكاء  : خالد الحقني... امممممم امممممم

المجهول  : اي رأيك في الموفجأه مفجأه صح 

خالد بنفعال  : اه يا ابن الكل""" عارف لو لمست شعره منها هيكون اخر يوم في عمرك 

المجهول  : تؤتؤ يا خالد باشا كده مينفعش هدي اعصابك وبعدين مش انت كنت شاكك انها مش عذر"اء اي رأيك لو خاليت شاكك يبقا اكيد. 

خالد  : انت... الوووووو الووووو اه يا ابن الكل""" بيكون المجهول قفل الهاتف 

فارس  : خالد اهدء وهنعرف هي فين 


خالد بيقوم بيفضل يكسر كل حاجه في المكتب وفارس بيحاول يهدي فيه 


________________________________

________________________________

روز ببكاء  : ااااه سيب شعري 

المجهول  : اممم فكره بردو اشوف شعرك 

روز  : لا لا ونبي.. 

المجهول بيشد الحجاب في ايده 

المجهول  : مكنتش اعرف ان شعرك جميل كده 

روز  : ممكن تسيبه

المجهول  : هسيبك دلوقتي بس هيجيلك يوم ي قطه 


المجهول بيخرج وروز بتبكي. يارب يارب انت العالم بحالي 


________________________________

________________________________

خالد قاعد متوتر ومعا فارس مستنين التليفون يفتح بعد دقايق 

فارس  : خالد لازم تكلم مامت روز علشان تطمنها 

خالد بعصبيه  : اطمنها ازاي اقولها بنتك اتخط"فت

فارس  : مش كده بس قولها راحت عند صحبتها سافرة اي حاجه علشان متقلقش 

خالد  : ماشي 


خالد بيطلع هاتفه وبيرن علي رقم مامت روز 

الام  : الو السلام عليكم 

خالد  : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

الام  : عامل اي ي ابني 

خالد  : بخير.. بس كنت عايز اخبرك ان روز سافرة شارم لان جالها شغل هناك وقالتلي اكلمك لان تليفونها كان هيفصل وانها معهاش شاحن وقفلت ولما حولت اكلمها تاني كان تليفونها فصل 

الام  : سافرة سافرة ازاي...  دي عمرها ما سافرة وكمان من ساعت ما راحت الشغل ما بعتهاش سفاريات 

خالد بتوتر  : هي فعلاً اول مره بس ده شغل وانا هعرف اوصلها...  معلش ي امي هقفل انا لان ورايا شغل 

الام  : مع السلامه 


خالد بيقفل التليفون وبيضعه علي المكتب امامه واحد العساكر بيدلف الي المكتب 

العسكري  : الخط فتح ي خالد باشا وعرفنه المكان 

خالد بيقوم مسرعن هو وفارس وبيروحه علي احد الغرف وبيعرفه موكع روز 

وخالد وفارس بيجهزو حمله وبينطلقو الي الطريق


________________________________

________________________________

شاب بيدخل علي روز وببقرب عليها 

روز  بتعب  : لو سمحت ممكن تفكني لان ايدي وجعتني 

الشاب بخبث  : وماله نفوقق 

الشاب بيقرب عليها وبيفق اديها ورجليها 

روز  : شكرا 

الشاب  : دي مش شكرا انا عايز مقابل 

روز  : يعني ايه 

الشاب  : يعني كده وبرجل بيوقع الكرسي الي عليه روز 


روز لما بتقع بتتخبط في الكرسي جامد.. اااااه دماغي 

الشاب بينزل لمستواها وبيمسك بلوزتها وبيشق"ها اتنين وروز بتحالول تبعدو عنه

روز بصريخ  : ابعد يا حيوا"" ابعد ونبي امممم

الشاب بيحط ايده علي فمها 


_________________________________

_________________________________

خالد ييوصل المكان الي فيه روز وبيكون عماره قديمه بيفرق الدفع الي معا وفارس بيدخل ووراه عشر عساكر وخالد بيدخله ووره عشره وبيدلقه الي الداخل وبيشاور خالد ان اتنين يقفو وبيفضل ماشي وفيه غرفه في الوش بيخرج منها بودي جارد وفي لمح البصر بيكون خالد ضرب"ه برصاص"ه في دماغه وبيكون الس"لاح فيه كاتم لصوت ولما بيوصله عند الغرف خالد وفارس بينظرو لبعض وبعديها بثواني بيكونو هما الاتنين ضربي"ن الباب برجليهم وبيدلف الي الدخل وبيكون في ست بودي جرداد موجودين وفي ست عساكر بيخدوهم وبيخرجه 

خالد وفارس والاتناشر الي بقين من العساكر بيطلعو الدور التاني  وبيسمعو صوت سري"خ 

خالد بيتجنن اول اما بيصمع صوت سري"خ روز وبيجر علي الغرفه الي جاي منها الصوت وبرجل بيكون الباب في الارض وفارس بيبمنع العساكر انهم يدخلو 


خالد لما بيشوف الشاب فوك روز وبيفضل يض"رب فيه بالمس"دس لغيط اما بيفضي كل الطلاق"ات وبيقرب، وبيشد الشاب الي علي روز المصدومه من الد"م

خالد بيشدها بيخدها في حضن 

روز ببكاء وشهقات  : خ.. خالد مت. س. بن. ي. ش ( متسبنيش )  

خالد  : هششش يا قلبي عمر ما هسيبك عملك حاجه الكل""" دا 

روز  : ل.. لا 

خالد بيخلع الچاكت بتاعه وبيلبسه ل روز 

خالد  : طب يلا قومي معايا 

روز ببكاء  : مش قدره ركبي سيبه خالص 

خالد بيشلها. وروز بتحضنه بيديها وبتدفن وشها فيه 


________________________________

________________________________

خالد بيخرج وبيحطها في سيارته وبيركب وبينطلق الي المنزل بعد ساعتين بيوصل قدام منزل 

روز وهي تفنح عينيها بتعب  : انت جيبني فين انا عايزه اروح البيت 

خالد وهو يرفعها  : انتي تعبانه ولسه سعتين كمان عقبال ما توصلي البيت ف انتي تستريحي شوايا وبعد كده اروحك 

روز بتستسلم وخالد وبيدلف الي منزل وبتكون في انتظاره ولداته 


بيدلف الي الداخل شقه والداته وبيضع روز علي الفراش في احد الغرف 

الام  : حمدالله على سلامتك ي روز 

روز  : الله يسلمك ي طنط 

الام  : قومي يا بنتي خدي شاور علشان ترتاحي شويه وانا هجبلك حاجه من عندي تلبسيها 

روز بتعب : حاضر 

خالد ومامته بيخرج وبيسيبه روز 


بقوم باخد شاور وبلف منشفه علي جسمي وبخرج من المرحاض الموضوع في الغرفه وبيدلف خالد الي الغرفه في نفس الوقت وهو ممسك بكاس حليب 


يا ربي علي الكسوف اي دا هي الارض متنشقش وتبلعني يا بوي علي الموقف...😲😯😳


خالد ابتدأ يقرب 

روز وهي ترجع الي الخلف  : انت بتقرب ليه 

خالد بيشدها ليها بتلتصق في صدره وبيضع كست الحيب علي الطربيزه وبيلف ايده حول خسرها وبيقرب بجرءه وبياخذ شفتها في قبله روز بتفضل تبعدو عنها بس مبتعرفش 

وفجأه الباب بيتفتح وب••••


ممكن كومنتات 

تكملة الروايه بعد قليل 


 

تعليقات

التنقل السريع