القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لا أدري كيف احببتها البارت 11_12بقلم دعآآء حجآآج في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#لا ادري كيف احببتها

البارت الحادي عشر 

آدم رجع البيت ومالقاش فاطمه وقال بصوت جهوري:يعنى مشت يبقا اختارت طلاقها بايدها 

وفجاه صدر صوت من داخل المطبخ 

آدم دخل المطبخ وشاف فاطمه وقال: فكرتك مشيتى

فاطمه مردتش عليااا وفضلت ساكته وآدم بيتكلم وفاطمه مش بترد عليا

آدم بعصبية:طالما مش عايزه تردي فضلتى قاعده ليه 

_العشاء جاهز 

آدم مسك منها الطباق ورمهم على الأرض وقال:انا بكلمك ثم كمل بغضب:ولما اكلمك تردي 

فاطمه زقتوا ودخلت الاوضه عالطول 

آدم بصوت عالى: شكلك بتحبي الع"نف وانا اعشق النوع ده 

فاطمه قعدت على السرير وقالت: انا مش عارفه قعدت ليه يمكن عشان خفت يطلقنى فعلااا 

فاطمه حطت ايدها على رأسها وقالت:لو الحب بيخلى الواحد يجى على كرامته كده يبقا بلاشه احسن 

في صباح اليوم التالى ✨

في المستشفي✨

آنيا بدأت تفوق وتقول: آدم آدم 

خالد مسك أيدها وقال:انا جنبك يا بنتى 

آنيا فاقت فعلا وقالت بعياااط:لا يا آدم انت ليا انا بس 

خالد أخدها في حضنه وقال: اي اللى حصل ؟

آنيا بعدت عن خالد وقالت:آدم فين 

_صباح الخير 

آنيا بفرحه:آدم 

آدم دخل وكان حامل بوكيه ورد وقال:صاحبي اخباره اي دلوقتى 

آنيا بحزن:انا زعلانه منك على فكره 

آدم قعد جنبها وقال:زعلانه منى 

آنيا هزت راسها وقالت:اه زعلانه منك عشان 

آدم ضم حواجبه وقال:عشان أي 

آنيا حضنت آدم وقالت: انا مقدرش اعيش من غيرك يا آدم ارجوك متعملش كده تانى 

خالد كان واقف مستغرب اوى وقال في سره: يا تري بنتى بتتكلم عن أي ؟

_وانا بوعدك يا أميرتي مش هزعلك تانى 

_كل مره بتقول كده يا آدم واتفاجا انك ****

آدم قاطعها وقال:خلاص انا اسف 

آنيا حضنت آدم للمره الثانيه وقال:خلاص اعتذارك مقبول 

الدكتور:الف سلامه عليكى يا آنيا 

آنيا بابتسامه:الله يسلمك انا عايزه اطلع من هنا يا آدم 

الدكتور:مش دلوقتى يا آنيا لما الجر"وح تلتام الاول

آنيا بصت لادم وقالت:آدم قول للدكتور انى بخير وعايزه اطلع من هناا 

آدم حط ايدو على كتفها وقال: مينفعش يا آنيا عشان الحادثه كانت جامده اوى 

_طب مش هتسبنى صح 

آدم هز رأسه بمعنى لاءء وقال:هجيلك كل يوم 

آنيا ابتسمت وقالت في سرها: مش هسمح لفاطمه تاخدك منى ابدااا 

عند فاطمه ✨ 

صحت على رنه جرس الباب 

فاطمه قامت عالطول وقالت:يا تري مين  ؟

فاطمه فتحت الباب وقالت:جدو فاروق 

فاروق دخل هو وسميحه الده آدم غير حنان اخت آدم طبعا 

_اتفضلوااا 

فاروق بهمس:امال آدم فين 

_مش عارفه 

_طب اقعدي مع سميحه  وانا هرن علياا 

فاطمه هزت رأسها وراحت قعدت معهم فعلاا وكانت خايفه من سميحه اوى لانها عارفه ان سميحه مش بتحبها 

_عامله اي يا فاطمه

فاطمه بارتباك:الحمدلله بخير 

_انا مش شايفه آدم يعنى 

_اصلاااا آدم راح مشوار وقال مش هيتاخر 

_اتمنى!!

فاروق وقف على جنب ورن على آدم 

_مين إللى بيرن يا آدم

آدم بص في التليفون وقال: ثانيه وراجع

آنيا هزت راسها وقالت:ماااشي

آدم طلع وفتح التليفون وقال:الوو

_انت فين 

آدم بكدب:في الكافتريا مع صحابي 

_طب تعالى فورا 

_ليه ؟

_امك واختك عندك وعايزين يشوفوك

_اممم مسافه السكه وهكون عندك 

_متتاخرش 

آدم قفل التليفون ودخل لانيا وقال:انا لازم أمشي 

آنيا بفضول:ليه 

_ماما واختى موجودين عندي ولازم اروحلهم 

آنيا هزت راسها وقالت:مااشي 

_عن اذنكم 

فاروق قعد جنب فاطمه وقال: رنيت علياا وقال مسافه السكه وهكون عندك

_وقالك فين ؟

فاروق باستغراب:مش فاهم

فاطمه بابتسامه:لا مفيش حاجه ثم كملت:تشربي اي يا خالتى

_لا يا بنتى شكرااا متتعبيش نفسك 

فاطمه استغربت وقالت في سرها: اعتقد انها بتكر"هنى 

_بتفكري في اي يا فاطمه

_هااا ولا حاجه 

بعد مرور ربع ساعه تقريبا ✨

 الباب رن ✨

_اكيداا ده آدم هقوم افتح الباب 

فاطمه مسكت ايد فاروق وقالت:ارتاح انت يا جدو هروح انا 

فاروق أبتسم وفاطمه قامت 

فاطمه فتحت الباب فعلااا وكانت ماشيه ولكن آدم مسك أيدها وقال: أوعك تقولى حاجه لجدو على اللى حصل امبارح

_اطمن انا مش من النوع ده 

آدم بص على ايد فاطمه وضم حواجبه 

فاطمه سحبت ايدها ودخلت عالطول 

_وانا بقول البيت نور ليه اتري ست الكل هنااا 

_هههه كل بعقلي حلاوه كل 

آدم حضنها وقال:هو انا اقدر يا ماما 

_لا تقدر واكبر دليل على كده انك مجاتش لحد دلوقتى تشوفني 

آدم بص لفاروق اللى ادخل عالطول وقال:ما خلاص يا بنتى

آدم قعد جنب امه وقال:خلاص بقا يا ست الكل 

_مش ناوي ترجع البيت بقااا 

آدم بص في الأرض وقال بجمود:مستحيل 

_اتكلم معااا يا بابا وقوله إن جلال مش هيدخل القصر تانى 

_هو حرا يا بنتى  وبعدين انا قررت 

آدم بص لفاروق وقال:قررت اي يا جدو 

_قررت فاطمه وآدم هيسافروا قطر 

فاطمه بصت لادم وآدم بصلها ايضا وقالوا بصوت واحد:قطر

_مالكم مصدومين كده ليه وبعدين قطر دوله حلوه أوي وتشبه دول الأجانب 

سميحه حاولت تخفي غضبها 

_اي رايك يا بنتى 

ابتسمت وقالت: قرار جميل يا بابا ده لو وافق آدم طبعاا 

فاروق بص لادم وقال:وهيرفض ليه مش كده يا آدم 

آدم ابتسم ابتسامه تحمل الغضب:طبعاا يا جدو 

_طالما موافق يبقا خلاص تسافروا بكره 

آدم ضم حواجبه وقال:بكره لا طبعاا ثم كمل: احم اقصد في إجراءات لازم تنعمل الاول 

_متقلقش كل الإجراءات اللى تخص السفر انتهت والطايره هتقلع بكره على الساعه ١٠ صباحاً 

_بكره والساعه ١٠ صباحاً 

_انا حاسس انك زعلان مش عارف ليه 

آدم بسخريه:زعلان مش زعلان والله ثم كمل:مضايق بس احم اقصد فرحان طبعاا من صغري وانا نفسي أسافر قطر

في منزل جلال ✨

_هو ده اللى قدرت عليااا يا جلال 

_عملت اللى في ايدي كله كنتى عايزاني اعمل اي يعنى 

_طب لحد امتى ؟

جلال قام وقال:بابا العائق الوحيد في طريقي وطالما عايش مش هاخد ولا جنيه من ثروته 

سوزي قامت وقالت بخبث:ناوى على اي يا حبيبي 

_اقت"ل بابا

_😳😳 سوزي فاقت من الصدمه وقالت:ينهار اسو"د عايز تقت"ل ابوك يا جلال 

_ومالك مصدومه كده ليه 

سوزي بفرحه:اصلاا معرفش قلبك حجر كده 

_حجر مع أعدائي بس 

_طب مع حبايبك 

جلال شدها من خصرها وقال:تعالى اقولك بس جوااا 

_ماااشي 

بعد مرور نصف ساعه تقريباً ✨

فاروق قام وقال:مش يلاا يا بنتى !!

سميحه قامت وحضنت آدم وقالت:خد بالك من نفسك ومن فاطمه 

آدم بضيق: حاااضر يا ماما 

حنان حضنت فاطمه وقالت:انا حبيتك اوى يا فاطمه 

فاطمه بابتسامه:وانا اكتر 

_رقمي معاكى يبقي رنى عليااا

_حاااضر 

بعد شويه طلعوا فعلاااا وآدم قفل الباب وفاطمه قالت بصوت هادي جدا:كنت فين ؟

آدم بص حواليا وقال:بتكلمينى ؟

فاطمه بتريقه:لا بكلم امى ايوه بكلمك 

_هههه قديمه بس حلوه 

_انا مش بهزر على فكره كنت عندها صح 

آدم حط ايدو في جيبوا وقال:وانتى مالك 

_طب تمام اسمع بقاا لما اطلع أوعك تسال كنتى فين 

_ما لو بتطلعى من غير مشاكل مكنتش فكرت فيكى اصلاا 

فاطمه بغرور:عشان حلوه 

آدم ضحك بسخريه وقال: مش عارف اي الحلو فيكى مخلى الكل ينعجب بيكى

_وانا كمان مش عارفه اي الحلو فيك عشان البنات لازقه فيك كده 

آدم بغمزه: تحبي تعرفي !!

_هههه لا شكراا 

آدم راح وقف قصادها وقال:اي اللى على ايدك ده 

فاطمه بصت لايدها وقالت بارتباك:ده جر"ح بسيط 

آدم بشك:ده جر"ح؟

فاطمه بلعت ريقها وقالت:اه جر"ح 

آدم شال الشاش من على أيدها ولقي لازقه صغيره اللى بتنحط لما الدكتور يسحب مننا د"م 

_اي ده 

فاطمه بارتباك:دبوس دخل في ايدي مش اكتر

_ازاى دخل ؟

فاطمه بخوف: معرفش 

آدم شد فاطمه ليا ونبضات قلبهاا ازدادت اوى وهمس في ودنها وقال: كل يوم بتكبري في نظري اكتر 

فاطمه مكنتش عارفه تفرح ولا تزعل 

وفجاه زقت آدم وقالت:انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن أي 

_ليه قولتى للدكتور يقولنا اللى اتبرع شاب 

_انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن أي 

_لا عارفه وفاهمه كويس انا بتكلم عن أي 

فاطمه كانت ماشيه ولكن آدم مسك أيدها وقال: شكراا 

وقتها الدموع نزلت من عين فاطمه وآدم قرب منها وحط ايدو على خدها وقال:لولا تبرعك كانت آنيا ما"تت 

فاطمه بصت لادم وقالت:انت مش مكسوف من نفسك عمرك شوفت واحده بتبرع لواحده بتحب زوجها أو العكس 

آدم هز رأسه وقال:عشان كده كبرتي في نظري 

_واخدت اي لما كبرت في نظرك 

_احترامى ليكى 

_اممم كويس انى خدت حاجه منك وعلى فكره أوعك تفكر انا عملت كده عشانك أو عشانه انا عملت كده من باب الرحمه

_عااارف 

فاطمه شالت ايد آدم من على خدها وقالت:انا مش عايزه اعيش مع واحد زيك 

_وانا بوعدك هتغير

_لازم تتغير عشانها ويا ريت تغيرها معاااك وبتمنالكم حياه سعيده 

_لا هتغير عشانك 

فاطمه وقفت مره واحده مع دقات قلب سريعه جدااا ربما كانت مسموعه 

_انت بتقول اي 

آدم مسك ايد فاطمه وقال:انا مش بحب آنيا يا فاطمه ولا عمري حبتها آنيا بالنسبالى صديقه مش اكتر 

_وانا مالى 

_لا مالك عشان بسببك البت كانت هتمو"ت 

فاطمه ضمت حواجبها وقالت: بسببي 

آدم بتوهان: انا مش عارف ازاى عملت كده البت جاتلى لحد البيت ورنت الجرس ورفضت افتحلها الباب عشانك 

_انا مالى بردو 

آدم بهدوء: انتى لازم تفهمينى في حاجه مش عارفه هي اي بس حاسس بشعور غريب اتجاهك 

_انا هروح اجهز الفطار عن اذنك 

فاطمه دخلت المطبخ وآدم مكنش عارف اي اللى بيحصله وليه قالها كده 

فاطمه حطت أيدها على قلبها ومكنتش مصدقه معقول آدم بيحبها ولا لعبه منه 

فاطمه بصت في أيدها وافتكرت ازاى اتبرعت لانيا 

فلاش باااك ✨

_لو سمحت يا عمى 

_اتفضلى !!

_ممكن اعرف اقرب مستشفى هنا فين 

_اقرب مستشفى يا بنتى هي ****

_ شكرا اوى 

فاطمه وقفت عربيه وركبت وقالت للسواق على اسم المستشفي 

بعد مرور ربع ساعه

فاطمه نزلت فعلاا ودفعت للراجل الاجره ودخلت

_لو سمحتى ممكن اعرف غرفه الانسه آنيا رقم كاام 

_آنيا اي ؟

فاطمه بتوهان:آنيا آنيا 

_انتى تقصدي آنيا بنت خالد بيه 

_هي عملت حادثه  

_ايوه هي آنيا بنت خالد بيه !!

_طب ممكن اعرف غرفتها رقم كام 

الممرضه بصت في الكشف وقالت:رقم ١٣٥٧

_تمام شكرا اوى 

فاطمه ركبت الاسانسير ووصلت فعلاا ولكن استخبت عالطول وقالت:آدم هناا اعمل اي دلوقتى؟

فاطمه بصت قدامها لقت لبس ممرضين دخلت الاوضه وغيرت هدومها ولبست لبس ممرضه وحطت الكمامه على وشها وطلعت 

_لو سمحتى فين الاوضه اللى بيتبرعوا فيها الد"م 

الممرضه باستغراب:ازاى مش عارفه غرفه التبرعات 

فاطمه بارتباك:انا جديده هناا ومعرفش 

الممرضه:تدريب يعنى 

فاطمه هزت راسها وقالت:اه تدريب لسه 

الممرضه:بصي أمشي قدام وعلى ايدك اليمين هتلاقيها 

_اممم شكرا اوى عن اذنك 

فاطمه مشت متجها إلى غرفه التبرعات 

آدم كان ماشي عكس اتجاه فاطمه وفاطمه كانت بصه في الأرض وفجاه دخلوا في بعض 

_اعااااا 

آدم مسكها عالطول وقال:انا اسف اوى 

فاطمه بعدت عن آدم عالطول وقالت بصوت خافي جدا:ولا يهمك 

آدم باستغراب:الصوت ده مش غريب عليااا 

فاطمه كانت ماشيه مستعجله اوى 

_فاطمه 

فاطمه وقفت مكانها ودقات قلبها كانت سريعه جدااا 

آدم كانت رايح عندها ولكن حد ندا

_آدم بيه 

فاطمه خدت نفس عميق ودخلت الاوضه عالطول 

_مين حضرتك 

فاطمه شالت الكمامه وقالت: انا فصيلتى نفس فصيله آنيا بنت خالد بيه ومستعده اتبرع

_طب لابسه لبس ممرضات ليه 

فاطمه بارتباك: اصلااا 

الدكتور دخل وقال:مين ده معنااا 

الممرضه:معرفش يا دكتور دخلت وقالت إن فصيلتها نفس فصيله آنيا بنت خالد بيه 

الدكتور بفرحه:تمااام اتفضلى 

فاطمه قعدت والدكتور قال:بس لابسه لبس ممرضات ليه 

فاطمه حكت للدكتور كل حاجه وقالت: انا مستعده اتبرع لانيا بس عندي طلب 

الدكتور:اتفضلى !!

_آدم وخالد بيه ميعرفوش أن انا اللى اتبرعت

الدكتور:طب لو سألوا مين اللى اتبرع اقولهم اي 

_قولهم شاب جى اتبرع ومشي وقول لخالد بيه شكرك مقبول

الدكتور هز راسه وقال:كنزي

_نعم يا دكتور

_اسحبي منها د"م 

_اتفضلى !!

فاطمه قعدت على السرير والممرضه سحبت منها د"م فعلاا 

بعد شويه 

_اشربي ده 

فاطمه قامت وقالت:لا شكرا عن اذنك

_استنى لازم تشربيها

فاطمه طلعت عالطول ودخلت اوضه الممرضين وغيرت هدومها ومشت

بااااك ✨

آدم كان نايم على السرير وبيحاول يفسر اللى قالوا لكن معرفش وفجاه سمع صريخ فاطمه

_اعاااااااا

آدم قام عالطول ودخل المطبخ وكان في حاله صدمه:😳

تفتكروا فاطمه صرخت ليه ؟

#انا عارفه ان بارتات الروايه ده صغيره اوى بس انا كنت قولت في البارت الاول أن الروايه ده هتكون خفيفه جدااا وهتكون من ١٥ بارت أو٢٠ بارت فقط ليك وكومنت بيساعدنى اوى يا قمر انى اكمل ⁦♥️⁩⁦♥️⁩

#البارت نزل بدري عشان كتبتوا بدري بكره هينزل الساعه ٨ مساءا أن شاء الله ⁦

يتبع٠٠٠٠٠

روايه لا ادري كيف احببتها

البارت الحادي عشر

بقلمى دعآآء حجآآج



البارت الثاني عشر

#لا أدري كيف احببتها

آدم كان نايم على السرير وبيحاول يفسر اللى قالوا لكن معرفش وفجاه سمع صريخ فاطمه

_اعاااااااا

آدم قام عالطول ودخل المطبخ وكان في حاله صدمه:😳

فاطمه حضنت آدم عالطول وآدم باستغراب:في اي 

فاطمه بخوف: فار في فار 

آدم رفع حاجب وقال بسخرية: فأر

فاطمه هزت راسها وقالت:ايوه في البوتاجاز

_وانتى شوفتى 

فاطمه هزت رأسها بمعنى لاء وقالت:بس سمعت صوت حاجه بتتحرك جواا 

آدم فتح البوتاجاز ومالقاش حاجه وقال:تعرفي قلبي كان هيقف انتى مجنونه

فاطمه بصت لتحت وقالت:والله سمعت صوت حاجه بتتحرك جوا البوتاجاز 

_اممم خلاص ولا يهمك 

وفجاه حاجه نطت في وش فاطمه لتحضن آدم عالطول وتصرخ:اعاااااااا

_اهدي والله قطه

فاطمه مسكت في آدم جامد اوى وبصت وراها وقالت: فعلاا 

آدم ضحك على خوفها الزايد 

فاطمه بعدت عن آدم عالطول وقالت:انا اسفه 

آدم مسك ايد فاطمه وقال: احنا مش هنسافر

فاطمه رفعت وشها وقالت:ليه اقصد اي السبب 

_احنا هنرجع القصر 

_القصر 

_وقررت امسك الشركه 

فاطمه بفرحه: بتهزر صح 

آدم هز رأسه وقال: انا قولتلك اي من شويه ؟ ثم كمل:مش عارف اذا كان هقدر اتغير ولا لا بس محتاجك اوى جنبي

_وانا هكون جنبك 

آدم ابتسم وقال في سره:لا ادري كيف احببتك ويا تري بحبك فعلااا مش متاكد بس الحاجه اللى متاكد منها انى اتعودت اوى على وجودك 

_طب جدو فاروق يعرف

_هرن علياا بس نفطر الاول 

فاطمه هزت راسها وكانت فرحانه اوى وللاسف الفرحه مصحوبه بخوف خايفه اللى يكون آدم بيعمل كده عشان يفضل جنب آنيا وميسافرش

بعد شويه 

فاطمه حطت الاكل واول مره يقعدوا مع بعض على سفر واحده وهما راضين عن بعض

فاطمه كانت حاطه وشها في الطبق وآدم قال: انا عارف انك خايفه وحقك ازاى هتطمنى لواحد بتاع بنات وبا"ر بس أوعك تنسي انى قولتلك انا عايز اتغير وهتغير واول واحده هيجلها انتى

فاطمه فرحت اوى وقالت: اتمنى تكون فعلااا ناوي تتغير 

_طب عشان تتاكدي 

آدم طلع التليفون ورن على جدو فاروق 

_آدم 

_جدو انا مش عايز اسافر

فاروق بصدمه:ليه

_انا هروح الشركه وهبدا شغل من النهارده 

فاروق بفرحه جنونيه:انت قولت اي 

آدم بابتسامه:بقول اللى سمعتوا يا جدو وهعمل كل اللى اقدر عليا عشان تكون فخور بيااا

الدموع نزلت من عين فاروق وقال:كنت متاكد انك مش زي ابوك وكنت متاكد بردو انك هتقول كده في يوم من الايام 

_طب اسمع انا هفطر وهروح الشركه 

فاروق بفرحه:ده الشركه تنور 

آدم قفل التليفون وفاطمه كانت حاطه ايدها على خدها وفرحانه اوى ومكنتش مصدقه في يوم وليله آدم يتغير كده بس يا تري اي السبب 

_انا هقوم اغير هدومى

_هساعدك 

آدم رفع حاجب وقال:تساعدينى 

_في اختيار الهدوم 

آدم ابتسم وقال:ماشي 

آدم قام وفاطمه قامت فعلااا ودخلوا الاوضه

_اختاري

آدم فتح الدولاب وفاطمه بتفكير:اعتقد المدير لازم يكون انيق وبعدين القميص والبنطلون مش هيبقوا حلوين على مدير شركه 

_امممم

فاطمه طلعت بدله سوده لادم وقالت:اعتقد ده هتبقا عليك حلوه اوى 

آدم بص للبدله وقال:متوقعش انا ولا مره لبست بدله 

_طب جرب 

آدم خد البدله وقال:عشر دقائق مش هتاخر 

فاطمه بابتسامه:ماااشي 

بعد مرور عشر دقائق تقريباً فاطمه كانت قاعده على طرف السرير ومنتظره آدم 

_انتى متاكده أن البدله هتكون حلوه عليا

_اه والله بس اطلع انت 

آدم طلع فعلاا وفاطمه قامت وكانت مبهوره بوسامته اللى ازدادت اكتر لما لبس البدله 

_اي رايك 

فاطمه بغيره:اعتقد البنطلون والقميص احسن 

_وانا كمان بقول كده 

فاطمه مسكت ايد آدم وقالت: بالعكس أنا أول مره اشوف حد حلو كده في بدله 

آدم مكنش مصدق أنها قالت كده وقال:بتتريقي صح 

فاطمه هزت راسها وقالت:لاءء بس اعتقد انك مش هتتغير 

آدم بحزن:ليه 

_لان البنات اللى في الشركه على الاكيداا هيحبوك 

آدم شد فاطمه ليا وقال:بس انا بحب واحده بس

نبضات فاطمه ازدادت اوى وقالت: كده هتتاخر على الشغل وبعدين اهم حاجه النظام 

آدم بعد عن فاطمه وقالت:يعنى اهم حاجه النظام 

فاطمه هزت راسها وقالت: اه 

_طب حلو كل يوم تقوليلى معلومه والمقابل 

فاطمه:مقابل اي 

آدم بابتسامه:اخدك مشوار 

فاطمه بفرحه:موافقه 

آدم بأس فاطمه من خدها وفاطمه كانت في حاله صدمه

_اشوفك بليل 

فاطمه بخجل:أن شاء الله

_لا اله الا الله 

فاطمه بصدمه وكادت أن يغمى عليها آدم الانصاري اخيرااا ذكر الله عزوجل في حياته 

فاطمه بفرحه: سيدنا محمد رسول الله 

آدم طلع وفاطمة مكنتش مصدقه وحاسه أنه حلم ازاى في يوم وليله يتغير كده  

في المستشفي ✨

_بابا انا عرفت انى كنت محتاجه د"م هو مين اللى اتبرعلى 

_مش عارف الدكتور قال إنه شاب ومقالش اسمه

_شاب مين 

خالد قعد جنب آنيا وقال:متشغليش بالك وارتاحى 

_طب هات تليفونك 

خالد ضم حواجبه وقال:ليه

_عايزه اكلم آدم 

_ما كان عندك من شويه 

_بيوحشنى يا بابا 

خالد بص لتحت وقال: آنيا مينفعش اللى بتعملى ده غلط خصوصًا أن آدم متجوز 

آنيا بعصبية:آدم اتجوزها بناءا على رغبه العجوز وآدم بيحبنى انااا

_مينفعش يا آنيا لازم تشوفي حياتك وتسيبي آدم 

آنيا بعياط:بابا انت بتقول اي انت عارف انا بحب آدم قد اي 

_عارف بس لازم تفهمي أن آدم متجوز حاليا 

_وانا قولتلك آدم مش بيحب مراته واتجوزها غصب عنه 

الدكتور:لو سمحت يا خالد بيه بلاش تعصب المريضه 

خالد قام وقال:هو انا ممكن اخد بنتى امتى يا دكتور 

الدكتور:ما انا قولتلك مينفعش تاخدها دلوقتى 

_طب ممكن اخدها بعد يومين مثلا 

الدكتور بابتسامه:قول كده 

خالد هز رأسه وقال:تمااام 

الدكتور شاف حراره آنيا وقال:احنا بقينا حلوين اهو 

_طالما بقيت حلوه ممكن اطلع بقا

الدكتور:يومين بس وهتطلعى 

آنيا بحزن:ماااشي 

في شركه الأنصاري ✨

_مالك الشركه جاي النهارده عايز الكل يرحب بيااا 

الكل بص لبعضه وقال:يا تري مين ده ؟

وفجاه صدر صوت ليلتفت الكل لمصدر الصوت 

_صباح الخير 

الكل بابتسامه:صباح النور 

فاروق راح عند آدم وقال بسعاده:البدله حلو اوى عليك

_ده فاطمه اللى اختارتها 

فاروق ابتسم وقال:طب تعالى عايز اعرفك على شويه حاجات في الشركه 

_تمااام 

فاروق شاور على واحد واحد وبدأ يعرف آدم كل واحد بيشتغل اي 

_ده السكرتيره بتاعتك 

سالى بمايعه:اهلااا 

آدم هز رأسه وقال:اهلا 

_ده بقااا حاتم هيكون دراعك اليمين في الشغل واد ذكى جداا ومعايا من ساعه ما الشركه انفتحت 

_اهلااا 

_ده بقاا مدير الحسابات 

آدم هز رأسه وقال:مش كفايه كده 

فاروق بابتسامه:كفايه بس تعالى اوريك مكتبك 

آدم راح مع فاروق فعلاا 

_ده مكتبك وده مكتب حاتم لو احتاجت اي مساعده اطلبوا عالطول 

_حااضر

فاروق مسك ايد آدم وقال:انا لازم امشي مش عايز ولا غلطه يا آدم 

آدم حط ايدو على ايد فاروق وقال:وانا بوعدك يا جدو هكون على قد الثقه 

_وانا واثق فيك بس ممكن طلب 

آدم هز رأسه وقال:اتفضل 

_ابعد شويه عن آنيا مراتك بتغير عليك 

آدم ابتسم وقال:آنيا مجرد صديقه يا جدو ومستحيل افكر احبها

فاروق بابتسامه:متاكد من كده بس بلاش تكلمها كتير عشان زعل مراتك 

_حااضر!!

_يحضرلك الخير يا رب 

_جدو 

_امممم 

_انا وفاطمة هنيجى القصر النهارده 

_لا يا آدم خليك مع مراتك لوحدكم احسن 

_بس 

_لو خايف على امك احب اطمنك جلال ميقدرش يلمس شعره منها طول ما انا موجود

_متاااكد

_يلا عايز حاجه

آدم حضن فاروق وقال:عايز سلامتك

فاروق طلع فعلاا وآدم قعد على الكرسي 

_شوفتى حفيد فاروق بيه 

_هو فاروق بيه عنده حفيد 

_اه بس اي صاروخ يا بنتى 

_اممم انا عايزه اشوفه 

_روحى خدي من سالى فنجان قهوه وادخليلوا 

_تفتكري سالى هتوافق 

_اه طبعاا بس روحى بس 

راحت فعلا عند سالى سكرتيره آدم 

_انتى طالعه حلوه اوى النهارده يا سالى 

_عايزه اي 

_اي ده بقولك طالعه حلوه اوى النهارده تقوليلى عايزه اي 

_اصلاا مستغربه اول مره تقولى كده يعنى 

_وهقولك كده كل يوم 

_شكرااا 

_هو حفيد فاروق بيه جوااا 

سالى بصت ليها وقالت:قولى كده بقااا عايزه تدخليلوا صح 

البت هزت راسها وقالت: يا ريت سمعت أنه صاروخ

_موافقه بس عندي شرط 

_اتفضلى !!

_تمسحى جزمتى 

البت بصدمه :انتى بتقولى اي يا حلوه

سالى بابتسامه:بقول اللى سمعتى 

البت استغلت أن سالى قالتلها كده راحت عند آدم عالطول 

فتحت الباب ووقفت مكانها وقالت:هو في كده 

آدم قام وقال:نعم 

_يخربيت حلوه امك اكيدا ماما نحله عشان تجيب العسل ده كله 

_ما تحترمى نفسك يا بت وبعدين ازاى تدخلى من غير ما تخبطى على الباب

_انا اسفه يا بيه 

آدم قعد وقال بعصبية:عايزه اي 

_سالى 

آدم باستغراب:سالى مين ده كمااان

_ده السكرتيره بتاعت حضرتك طلبت منى امسح ليها الجزمه 

آدم ببرود: وانا مالى 

_هو مش حضرتك المدير 

آدم حط ايدو على المكتب وقال بصوت جهوري: مشاكلكم ده يا روح امك تحليها في الشارع مش في الشركه 

البت بخوف: انا اسفه عن اذنك

_ابعتى البت اللى اسمها سالى ده 

البت بفرحه:حاااضر 

طلعت عالطول وقالت:استلاقي وعدك بقاا 

سالى ضمت حواجبها وقالت:نعم 

_الصاروخ منتظرك في المكتب 

سالى خدت نفس عميق ودخلت لادم وقالت: نعم يا بيه

_اسمها اي ده حضرتك 

سالى بخوف:شركه 

_يعنى مش شارع ثم كمل بغضب:ممنوع اسمع خناق بينك وبين البنت ده تانى والا هتنطردوا برااا 

سالى بصوت واطى جداا:حاضر يا بيه 

_اطلعى برااا 

سالى طلعت عالطول وقالت: الشاب حلو اوى بس مش لايق عليا العصبيه ده 

_قالك اي ؟

سالى بغضب:مالكيش دعوه 

آدم طلع والكل بص لتحت عالطول 

_الكل يقوم عشان عايز اخد شويه قرارات كده 

الكل قام فعلااا وكان بيقول: يا تري في اي

آدم بصوت جهوري: طبعاا ده اول يوم ليا هنا في الشركه ومعرفش حد فيكم عشان كده عايز اخد قرارات كده على السريع 

حاتم مسك ايد آدم وقال: انت بتعمل اي يا بيه

_استنى يا حاتم 

آدم بص للبنات وقال:الهدوم بتاعت البا"ر ده متنفعش هنااا 

البنات بصت لبعضها وقالوا:هو اي ده 

_اي القرار مش عاجب حضرتكم ولا اي 

طلعت بنت من وسط البنات وقالت: بس حضرتك مالكش دعوه بهدومنا طالما اهالينا راضين علينا خلاص 

آدم راح عندها وقال: أهلك موافقين صح 

البت خافت اوى وقالت:اه موافقين 

آدم بصوت جهوري:طب يدوب تلحقي تروحى ثم كمل بعصبية: براااا 

حاتم بصدمه:انت بتعمل اي يا آدم

آدم رفع ايدو وقال:مش عايز اسمع صوت 

حاتم بص لتحت وآدم قال:بقولك برااا 

_انا اسفه يا بيه 

آدم مسك ايدها قدام الكل وامر الامن يطلعها 

_حد فيكم عندو اعتراض 

البنات كلها هزت راسها وقالت:لاء

_اللبس يكون واسع وطويل 

البنات كلها هزت راسها وقالوا بصوت واحد:تمام يا بيه

آدم راح وقف عند الشباب وقال:وانتوا 

حاتم حط ايدو على وشه وقال:يا تري ناوى على اي تانى فاروق بيه لو عرف ممكن يقت"لنى 

_السلسله ده ممنوع اشوفها تانى وبلاش فتحت الصدر ده لو سمحتوا 

الشباب بصوا لبعض وقالوا: أوامرك يا بيه 

آدم وقف بعيد عنهم وقال:الشركه هتنقسم إلى قسمين 

الكل بصدمه:قسمين 

آدم بعصبية:اه قسمين قسم للبنات وقسم للشباب عشان مش بحب شغل المحن ده 

الكل:________

_محدش موافق ولا اي

الكل هز راسه وقال:موافقين 

_كلمه اخيره لما واحده من البنات تتدخلى تخبط على الباب الاول سامعه يا حلوه

البت بصت في الارض وقالت:حاضر يا بيه 

_وممنوع اسمع حد بيتخانق هناا سامعه يا سالى 

_سامعه يا بيه !!

_وبلاش شغل السهو"كه ده عشان الحلوه اللى هتتكلم بما"يعه هتنطرد فورااا 

آدم دخل المكتب والكل كان متعصب اوى وقال:فينك يا فاروق بيه شكلنا هنشوف ايام سو"ده 

حاتم دخل مكتبه ورن على فاروق عالطول

_اي يا حاتم

_آدم خد قرارات كتير اوى

فاروق بابتسامه:عارف وسمعت كل حاجه

_حضرتك هناا

_لا بس بتابعه من الكاميرات 

_وحضرتك موافق على قراراته ده 

_اي قرار ياخده آدم موافق عليا طبعاا 

_تمام يا بيه 

حاتم قفل التليفون وقال:ربنا يستر 

في مكتب آدم

آدم رن على فاطمه

_عملت اي 

_خوفت الكل منى 

فاطمه بابتسامه:تبقا ده بدايه نجاحك 

_تجهزي باليل

فاطمه باستغراب:ليه

_هنتعشا بره 

_ماااشي 

_بحبك 

فاطمه قفلت التليفون عالطول وآدم ابتسم وقال:مجنونه رسمي!!

عند جلال والد آدم ✨

_انت بتقول اي 

_آدم مسك شركات الانصاري كلها؛ 

يتبع الروايه هتولع بس اعملوا متابعه من هنا هنا 

روايه لا ادري كيف احببتها

البارت الثانى عشر

بقلمى دعآآء حجآآج


البارت 13_14من هنا هنا  



 

تعليقات

التنقل السريع