القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت دعوة حضانه البارت 1_2_3بقلم يارا عبد السلام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


اسكريبت..

_انتى واحده مش قد المسئوليه ام مستهتره ولا بتعرفي تتعاملى مع اطفالك ولا بتعملى حاجه في البيت كل اسبوع تجيبي ناس بالفلوس تنضفلك البيت هوا انا متجوزك لى

ردت عليه ببرود:هوا انت كل يوم نفس الاسطوانه في اي 

_عاوزك تفوقي يا ريهام احسن بجد هتخلى عن مبدأي وديني  واطلقك لأن وجودك بقى زي عدمه مش عاوز اخسرك وانتى بتخسريني بتجاهلك ليا ولبيتك ولابنك

_انت عاوز اي يعنى افضى للبيت اطبخلك وامسحلك ناقص تقولى اشتغلي خدامه وناقص تقولي نضفى لامى

_دا واجبك يا ريهام انا مش بقولك اشتغلى خدامه بس دا واجبك وانتى عارفه امى مستغنيه عن خدماتك شيلي بيتك بس واهتمى بنفسك شويه انا مش هحذرك تانى..


وسابها وخرج ورزع الباب 

*كان في طفل بملامح بريئه لا يتعدي الأربع سنوات  واقف بيبكى من اللي هوا شايفه ودي حاجه بتأذي الطفل في السن دا لا يدري به أحد ولا يراه ...


عمر نزل عند والدته ..

_مالك يا ابنى

_تعبان يا امى شويه

_طيب اجيبلك اكل ولا اي حاجه

_لا انا هدخل اريح شويه وصحيني كمان ساعتين

_ماشي يا حبيبي ادخل ريح وهصحيك


*دخلت اوضتى افتكرت لما كنت بفضل فيها بالساعات افتكرت طفولتى اللي قضيتها فيها ولعبي مع ولاد خالتى وافتكرت ايام الشتا لما كنت بصحى على ريحه الكيكه بالبرتقال والدفا اللي كان مالى البيت كنت دائما اقول انا مش هتجوز الا لما احب وحبيت وماما مكنتش مقتنعه بيها ولسه كلمتها بترن في دماغى

"يا ابنى دي بنت شايفه نفسها ومش هتنفعك ولا هتمشي معاك الحب بيتولد بالعشره والثقه والاهتمام والحب والدفا لكن دي بصه لنفسها والماديات اكتر انا مش شايفه في عينيها احتواء"

ااااه يا امى كان كلامك صح فعلا الحب مش كل حاجه احنا حبنا مزادش دا بالعكس قل والنصيبه الأكبر أن في ولد بينا!؟


نام على السرير وحط أيده على عينه وبيفتكر شريط حياته عدى الساعتين وهوا على هذا الحال دخلت أمه وهى حزينه على حال ابنها هى كل يوم بتسمع خناقاته معاها..

_عمر يا ابنى انت صاحى

_انا منمتش اصلا يا امى

قربت عليه وبكل حنيه حسست على شعره زي ما متعوده وقعدت جنبه وكأنها بتناديه ينام على رجلها زي زمان لما كان بيشكيلها همومه 

وفعلا حط رأسه على رجلها بكل هدوء وغمض عينه وهى بتحسس على شعره بهدوء 

$مالك يا ابني

_تعبان يا امى حاسس ان هموم الدنيا ركبانى من كل ناحيه شغل وتعبان فيه وبيت هه وهوا فين البيت وزوجه تهون عليا مفيش حتى ابنى مش عارف اخد بالى منو ولا امه واخدا بالها منو انا تعبت يا امى تعبت ياريتنى كنت سمعت كلامك يا ريتنى مكنتش قابلتها اصلا..

$معلش يا ابنى كلنا لازم تتعب في الحياه وكلنا بتاخد نصيبنا بس انت قول الحمد لله..

_الحمد لله يا امي بس تخيلي عمر اللي كانت الضحكه مش بتتشال على وشه يبقى كدا انا بقيت ابص في المرايه مش عارفنى ولا بقيت عارف انا مين حاسس انى تايه في دوامه 

_طيب حاول تاني مع ريهام وان شاء الله خير

_طيب انا هقوم اروح اشوف الشغل ويحلها حلال 


خرج من باب الشقه قابلته بنت جميله اووي اول مرة يشوفها في العماره ..

_احم.طنط ام عمر موجوده

لقت صوت والدته من وراه

_تعالي يا نور

عمر وسعلها الطريق ومشي وكان لا شئ...


تانى يوم عمر رجع من الشغل وهوا واقف عالباب سمع صوت صريخ ..

فتح الباب لقى ريهام مراته ماسكه يحيي ابنه وبتضربه ضرب مؤذي اووى 

جري عليها وزقها

_اي اللي انتى بتعمليه دا انتى مجنونه ولا اي 

يحيي كان بيعيط جدا 

_هوا عملك اي 

_قال اي عاوز ينزل يقعد مع البت اللي اسمها نور اللي لسه جايه جديد بتلم عيال العماره وكأنها طفله وتفضل تحكيلهم حواديت 

_طيب وفيها اي دي حاجه تفيد ابنك 

_لا انا ابنى ميتعاملش مع الاشكال دي 

_وانتى محسسانى انك مخلياه مش محتاج حاجه ما شاء الله حنيه ورقه وكل حاجه ام كامله الأوصاف زي ما الكتاب بيقول

_لو مش عاجبك طلقنى 

عمر قرب من يحيي:يحيي حبيبي انزل تحت عند تيته وباسه ونزل

يصلها بقر'ف

_بصي بقى انا قر'فت منك  ومن كل حاجه بتعمليها وانا استحملتك كتير 

_اه مهو هتلاقيك شايفلك شوفه تانيه مانت بقالك يومين تحت عند امك والله اعلم عملت في دماغك اي مهى أصل امك دي حربايه وخرابة بيوت

وفجاه لقت الالم نازل على وشها 

وتبعها بكلمة

_انتى طالق

و...

يتبع..


الاسكريبت الجزء الثاني...

_انتى طا'لق

ولم يكتفي بهذا فجذبها من شعرها تجاه غرفة النوم ..

أخرج حقيبه 

_خدي لمى كل هدومك والبراندات اللي بتشتريها اوعي تنسيها والميكب وكريمات التفتيح والترطيب واه صحيح والهدوم اللي بصرف عليها كل شهر وياريتك بتعملى بيها انتى اخرك تعيشي هناك مع أهلك ومرات اخوكى تعلمك الادب انتى مش وش نعمه ..

واخذ يمزق بعض الملابس ويلقى بعضها ويضع الآخر في الحقيبه كل هذا وتلك العقر"به تبكي ...

لماذا تبكين وانتى الجانيه ليست المجنى عليها!؟

_فوق كل اللي عملتهولك جايه تشتمى امى وتقولي عليها حربايه وانتى الحربايه اصلا انتى اللي معندكيش ريحه المسئوليه ولا تعرفيها امي خط أحمر يا ريهام خط احمر وانا اسف جدا انى مسمعتش كلامها زمان ولا كنت بقيت كدا دلوقتي..

_عمر انا بحبك هتتخلى عنى بالسهولة دي

_انتى اللي اتخليتي عنى زمان يوم ماهملتي بيتك وجوزك وكل اللي هامك الموضه والفسح لا يا ريهام انا مبعتكيش انتى اللي بعتيني وبالرخيص لدرجه انى كرهت اليوم اللي حبيتك فيه ودخلتك فيه حياتى ..

_للدرجادي يا عمر

_واكتر من كدا كمان يلا اتفضلي تطلعى برا حياتى وبرا البيت دا ومشوفش وشك هنا تاني وابني هيفضل معايا انتى لا تصلحي ام ولا زوجه روحي خلي البراندات تنفعك..

ثم جذبها من ذراعها بقوه واخرجها من الشقه والقاها خارجا 

كان الجيران يستمعون لكل ما يحدث فهذه عادة المصريين ولا تتغير .

كانت تشعر من الخجل فهى خسرت كل شىء بسذاجتها فلا يفيد الندم بعد فوات الاوان !؟

نظرت إليهم جميعا

_طبعا انتو كلكو فرحانين فيا ماشي يا عمر انا هعرف اخد حقي منك ازاي

_اتفضلي تطلعى برا وحقك كدا كدا هيوصلك مع إجراءات الطلاق 

بدأت الهمهمه وصعدت والدة عمر 

_في اي يا ابنى اي اللي حصل لكل دا

_ادخلى يا امى. وانا اقولك

ثم نظر إليهم

_اي مش المسرحيه خلصت انفضلوا بقى

دخل واغلق الباب

_فين يحيي يا امى

_عند نور يا ابنى بيلعب معاها 

تنهد عمر وقص لامه كل ما حدث وأنه أصبح لا يستطيع العيش معها خصوصا بعد أن رآها تضرب ابنه بهذه الطريقه..

_طيب استهدي بالله يا ابنى ودي مهما كان أم ابنك مش كدا

_دي ضربت ابنى وشتمتك في غيابك 

_انا مسامحاها

_وانا مش مسامحها وعلى حثتى ريهام تدخل البيت دا تاني انا طلقتها خلاص وانا عندي استعداد ادفع كل الفلوس اللي عليا لو هبقى مديون

_وابنك

_ابنى مكنش حاسس بوجودها اصلا علشان يحس بغيابها ومتقلقيش انا هاخد بالي منو حتى لو هفضالوا

_طيب يبنى ربنا يهديك ويعينك عليها هى واهلها..

اتنهد

_ان شاء الله يا امى كل شىء هيبقى خير متقلقيش انا بس عاوزك تدعيلي

_بدعيلك يبنى والله ربنا يجعلك في كل خطوه سلامه ويهديك ويعافيك

_باس أيدها:ربنا يخليكي ليا يا ست الكل

_ماشي يا ابنى انا هنزل انا وهخلي يحيي معايا النهارده علشان انت تشوف حالك ونشوف هتعمل اي

_ماشي يا امى 


*قمت دخلت غيرت هدومي وارتاحت شويه بعد عناء شغل إلا أنه لا يوجد معنى السعاده ظل يفكر فيما سيحدث لكنه ذهب في سبات عميق..


استيقظ عمر وكانت الساعه ٨صباحا..

ارتدى ملابس العمل ونزل لكي يصبح على والدته كالعاده 

خبط الباب

الباب انفتح

راي تلك الحوريه الذي رآها من قبل والتى تدعى نور وهي فعلا نور 

_احم هوا انا غلطت في الشقه ولا اي

_لا خالص طنط جوا وانا كنت ماشيه اصلا عن اذنك 

اختفت من أمامه وكأنها رأت شخصا مرعبا أو كأنها رأت وحشا نظر إليها باستغراب ثم تجاهلها ودخل 

_صباح الخير يا امي

_صباح الفل يا ابنى

_فين يحيي

_جوا يبنى بيفطر اقعد أفطر معاه ونور جوا

_تقريبا نور دي مشيت

_مشيت اي دي هي اللي جابت الفطار 

_ادخل يا ابنى لما أشوفها

_حاضر

دخل عمر وراي طفله الذي لا يتعدى الرابعه من عمره ويري كل هذا أمامه يريد الا يشعر يحيي بتلك المأساة فيما بعد ويستطيع أن يمحى تلك الذكريات ...

*انا عارف انى أثرت معاك كتير بس معلش يا ابنى غصب عنى انا عارف انك عمرك محسيت ولا بحنان ام ولا اب بس اعمل اي امك السبب اللي كانت المفروض تشيل البيت في غيابى دمرته وقى بيت هش من غير اثاث ولا دفى.

الباب خبط 

وكان يظن أن والدته عادت

فتح الباب وكان يوجد رجل غريب يظهر عليه أنه محضر..

_حضرتك استاذ عمر

_ايوا

_في دعوة حضانه مرفوعه عليك ومعاها دعوة طلاق ونفقه

_اي!؟

و


الاسكريبت الجزء الثالث       #دعوى_حضانه

,_في دعوى حضانه وطلاق ونفقه مرفوعه عليك

_اي!؟

_ممكن حضرتك تمضي هنا 

*خدت القلم ومضيت اسمي مكان التوقيع وبدأت اجمع الاحداث اتشتت فعلا كنت مستنى منها كدا بس مش بالسرعه دي؟

امي جت وسالتنى لانها شافت المحضر اللي كان هنا

_في اي يبنى والمحضر كان هنا بيعمل اي

_كان هنا علشان دي

أعطاها الورقه واحست الأم أن ولدها يشعر بالتعب فزوجته تسرعت في هذا الحكم

_معلش يا ابنى ربنا مش بيسيب حد

_انا مش زعلان يا امى انا مكنتش عاوز الموضوع يوصل للمحاكم انا عندى استعداد ادفع لها اللي هى عوزاه بس تبعد عنى وعن ابنى بس

_خلاص يبنى روح وحاول تتفاوض مع اهلها يمكن يوقفوها

_يماما انتى غلبانه اووي بس انا هقدر اقف قدامها وهتشوفي ابنك هيعمل اي 

سلام يا امى وخلي بالك من يحىى

*نزلت روحت لصاحبي فاتح مكتب محاماه كبير وليه في القضايا دي

_ممكن استاذ شادي لو سمحتي

_ثوانى يا فندم هبلغه

_تمام

_اتفضل

_عمر عامل اي

_الحمد لله

_كنت عاوزك في خدمه كدا 

_اي اؤمرنى

_انا طلقت ريهام وهى دلوقتي رافعه قضيه طلاق ونفقه وحضانه وانا عندى استعداد لاي تكاليف حتى لو هستلف بس يحىى ميترباش مع الست دي

_تمام يا صاحبي بص في الحاله دي الأب يا اما بيتجوز واحده ابنه متقبلها وبيحبها وهى تكون كويسه ودا بيحسن القضيه وبيخلي القاضي يحكم بكدا دا بجانب طبعا ان احنا هنطلع ريهام ام لا تصلح وأنها بتعامله معامله سيئه ودا على حسب كلام يحيي برضو

_كل دا سهل يا شادي بس اهم حاجه انت تمشي في الاجراءات وفعلا انا لو كنت عارف ان ريهام تصلح كنت سيبتوهولها لكن هى عوزا تحرق دمى مش اكتر وهى اصلا مش بتحب ابنها ولا بتحبنى مش بتحب الا نفسها ودا اللي اكتشفته مؤخرا

_اهدى يا عمر وان شاء الله همشي في القضيه دي على قد ما اقدر وهظبطلك الدنيا

_شكرا يا صاحبي مش عارف اقولك اي عن اذنك

*نزلت من عنده روحت الشركه وانا بفكر في مين هتصلح تكون زوجه ويحيي يحبها !

ويا تري انا هقدر اكمل بعد كدا ولا حياة ريهام هتأثر عليا ولا انا اصلا هشوفهم كلهم ريهام!

لقيت رقم حمايا بيتصل بيا قصدي اللي كان حمايا

_الو

_ايوا يا عمر انا بتصل بيك علشان اقولك انى مش هسكت على اهانه بنتى ولا الكلام اللي قولتوهولها ولا هدومها اللي جت بيها متقطعه ولا خرجتك ليها من البيت قدام اللي ميسواش كأنها عامله عامله

_اي انت بتقول اي فستان اي اللي مقطع انت بتقول اي انا معملتش في بنتك حاجه دي كدابه بنتك كدابه بنتك دي لاتصلح تكون ام دي تفسد ولادها بكدبها دا

_بص يا عمر بنتى مش بتكدب وانا هعمل محضر ضدك انك اتعديت علي بنتى بالضرب والإهانة وكل دا وهوريهم الفستان اللي مقطوع انت عارف انا ممكن اعمل اي كويس وعارف انت بتكلم مين وانا هعرف انى اخد حق بنتى منك يا عمر وهرجعلها حقوقها وابنها كمان ..

_تمام اللي انت عاوزوا اعمله بس مش هرد ولا هبرر لانك للاسف مخلف شيطانه مش بنى ادمه

وقفل السكه

اتنهد عمر بتعب وخنقه 

*هوا انا لي عملت في نفسي كدا ولى بيحصلي كل دا...


روحت البيت وطلعت ...

$وبس يا سيدي الأمير والاميره عاشوا في تبات ونبات وخلفوا صبيان وبنات حلوه القصه ولا بتوته

&لا حلوة اوي يا نور قوليلنا واحده كمان 

وبدأت تحكيلهم القصه

*وانا واقف بسمع القصه معاهم كأنى واحد منهم منكرش انى لما سمعتها وشوفت طريقتها حسيت براحه وحب ودفا ونسيت كل اللي حصلي 

*فوق لنفسك يا عمر مش كدا انت لسه بتطلق

لقيت نفسي بنادي علي يحيي

_يحيي

لقيتها بصتلي واتخضت نفس الخضه اللي شوفتها في عينيها قبل كدا وبعدت رأسها وبصت الناحيه التانيه انا حسيت انى فيا عيب وكبير كمان يا تري انا فيا اي لكل دا!؟

_بابا

_اي يا حبيبي

_اتجوز طنط نور انا بحبها اوووي خليها معانا على طول مش ماما مشيت ومش هترجع تانى

_اي الكلام دا يا يحيي

_انا اسف يا بابا بس انا مش بحب ماما انا بحبك انت وطنط نور علشان هي مش بتزعقلي ولا تضربني ولا بتلسعني بالسكينه في ضهري

_اي تلسعك في السكينه بتقول اي 

_اي يا بابا

_ورينى ضهرك يا يحىى

_اي يا بابا انت هتلسعنى زي ماما

_لا يا حبيبي هشوف حاجه بس

*رفعت القميص زهلت لما شوفت المنظر دا اعصابي اتدمرت حرفيا بقتش شايف قدامى غير كتله رماد جمره من النار معقول انا كنت معمى كدا معقول انا كنت مشغول لدرجه ان ابنى يحصله كدا في غيابي ...

خدت ابنى وطلعت علي البيت بتاعهم

خبط علي الباب

لقيتها هى فتحتلي وبابتسامه صفرا

معرفتش امسك نفسي 

قربت منها وخنقتها ايوا دي بنى ادمه مش ام اصلا

كلهم اتجمعوا وشالوها من تحت ايدي بالعافيه

مسكت يحيي وعريت ضهره

_شوفو بنتكوا الام المثاليه عامله في ابنى اي شايفين دي شوهتوا انتى مش بنى ادمه انتى شيطانه..انتى ازاي كان بيجيلك قلب لكدا

والدها قرب منها 

_انتى اللي عامله كدا في ابنك 

_يا بابا

من غير كلام نزل عليها بالقلم 

و...

#يارا_عبد_السلام

#دعوى_حضانه

تكملة الروايه من هنا 





 

تعليقات

التنقل السريع