القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقتك يا مكانيكيه البارت25_26_27_28_29_30_31 بقلم شمس العمراوي



بسم الله الرحمن الرحيم  

البارت25_26_27_28_29_30_31

عشقتك يا ميكانيكية 

شمس العمراوي 


جلس رحيم امام البترو وهم في غرفه اجتماعات نظر رحيم الي الرجل الذي امامه ويتحدث اسباني 

ويعرض أنواع من الأس**لحة وانوع من المواد المخ*درة 


كان رحيم ينظر الي الاشياء التي امامه حتي قال  بالفرنسيه احد الرجال الموجدين في الغرفه 

الحوار مترجم 


الرجل ويدعي البيرتو 


البيرتو: مسيو رحيم يمكن انت تجرب هذا الس**لاح  بان تصيب هذه النقطة هناك 


نظر رحيم الي مكان الذي اشار اليه 


كانت زجاجة من النب*يذ الاحمر موضوعه علي رف في مكان مخصص للمشروبات 


كانت غرفة كبيرا ويوجد بها اقسام فيها قسم للمشروبات واخر يوجد به كثير من الاس*لحة المتنوعه الاشكال والاحجام 

اخذ رحيم من البيرتو الس*لاح ونظر علي الزجاجة واطلق ط*لقه اصابت الزجاجة وضرب اخري فوق رأس البيرتو 

وقال: المره القادمة ستكون في راسك لا احب ان يهزء بي احد ثم وضع الس*لاح علي الطاوله وجلس نظر الكل اليه ونظر البيرتو الي رحيم باعجاب ثم قال: مسيو رحيم اعتذر علي تطفلي لكن انت لم تتحدث من اول حضورك اشركنا رأيك 


رحيم  :  انا لا اتحدث ادع اعمالي هي التي تتكلم 


تكلم احد الجالسين وقال: حسناً مسيو رحيم اخبرنا كيف سدخل صفقة الاسل*حة والمواد المخ*درة من المينا 


رحيم ببرود قال: انا لا اقول لاحد مخططاتي فانها تبقي لي 


البترو: حسناً رحيم موعد تسليم الشحنة يوم راس السنه 


وقف رحيم وخرج من المكان ببرود اعجب به البعض واغتاظ منه البعض 


في منزل الشاملي 


بدائت المراقبه فكانت ملك تجلس هي وقمر في الحديقه وهم يضحكون ولكن كانت عيونهم لا تغفل عن العمال لفت نظرهم اثنين من الحراس وهم كل خمس دقايق يرفعون الهاتف نحيتهم 


ملك: واخده بالك 

قمر: ايوا كدا عرفنا اتنين باقي كمان اتنين 

ملك: عارفه حاسه انهم من عمال المطبخ 

قمر: انا حاسه بكدا برضو 


رنت قمر علي جنه 

جنه وهي تجلس على اللاب وهي تفتح باقي ملفات الهاتف 


قمر: جنه عرفنا اتنين 

جنه: كويس لان في اتنين بيبعتو صور ليكي دلوقتي 


رنت ملك علي جوري وقالت 


ملك: جوري عملتي ايه 

جوري: لسه مش عارفه مين 

خلي قمر تيجي المطبخ 

مالك: ماشي 


خرج رحيم من مكان وذهب الي مكان اخر نزل رحيم امام مطعم ودخل فيه جلس امام صديقه جاسر 


رحيم: كنت عايزني 


نظر جاسر الي المدخل وجد سيف ومازن ويوسف يدخلون المكان 

جاسر: ازيكم يا شباب 


سيف: اي يا جاسر كنت عايزني 


جاسر: بص ياسيف  انت ورحيم انا عاوز اطلب ايد اختكم 

نظر يوسف اليه وحس بانق*باض في قلبه خشي ان تكون المطلوبه جنه 

نظر رحيم اليه ثم قال: مين فيهم 


جاسر: جوري 


سيف: بص يا صاحبي انت اكتر من اخويا بس انا معنديش منع 


جاسر: يعني بكرة اجي اتقدم رسمي 


سيف:  انا ماعنديش مشكله  بس رأى رحيم وجوري 


كان رحيم ينظر علي الطاوله التي خلفهم من طريق زجاج الذي يعكس صورتهم 


استفاق علي صوت سيف 

رحيم  :  كنت بتقول ايه 

نظر الشباب الي بعض دار بينهم حديث صامت لم يفهمه غيرهم ثم 

قال رحيم  :  ماعنديش مشكله  بس متجيش غير لما ماجد باشا ينزل 


سيف:  كدا تمام 

يوسف:  سيف وانا عاوز اطلب ايد جنه 


نظر سيف اليهم وقال: انتو متفقين انتو عاوزين تاخدوا اخواتي مني 

يوسف:  معلش يا صاحبي انا هاجي مع جاسر لما حمايا العزيز يجي 


جاسر: رحيم عاوزك تكون معنا انت عارف اني مليش حد 

مازن: عيب عليك وانا فين 

رحيم وهو ينظر اليهم ثم قال: قوموا تعالوا عندي البيت 


وقف الكل وخرجوا  من المطعم وركب كل واحد سيارته 


نظر رحيم الي السياره التي تمشي خلفه ثم نظر الي الهاتف وجد اتصال من مازن 

مازن: رحيم ماشين وراك 

رحيم: تمام متبينوش 

قاد رحيم السياره ووصل الي مكان خالي من السكان والتفت السيارات الاربع حول سيارة التي كانت تسير خلف رحيم 

نزل رحيم من السياره ونظر خلفه وجد سيارات للحراس وقفت ونزل منها الحراس ووقفو بجوار رحيم 


نزل اثنين من السياره ورفعو ايديهم 


شاور رحيم  الي الحراس وقال:  في المخازن وحطهم 


وركب سيارته وخلفه أصدقائه وانطلقوا الي المنزل 


في منزل الشاملي 


كانت قمر تسير في الممر الذي يؤدي الي المطبخ وكانت كل من جوري وملك يختبؤن 


دخلت قمر الي المطبخ وقالت:  السلام عليكم 


رد عليها الكل جائت عليها زينب 


زينب:  عاوزه حاجه يابنتي 


قمر:  ايوا ياداده عاوزه اعمل انا لاكل انهاردة 

زينب: ماشي 

بدأت قمر في اخرج المكونات المطلوبه وهي منغمسه في اعداد الطعام كانت 

واحده من الخادمات  اخرجت الهاتف وصورت قمر 

كانت جوري وملك ينظرون ليها ثم نظروا الي بعض وقالو:  اتفضل واحده 


اقتربت قمر علي انهاء اعداد الطعام 

حين نظرت امامها  وجدت خادمه اخرى تخرج هاتفها وترسل شيء لاحد 


ثم نظرت الها الخادمه وارتبكت  عندما وجدت قمر تنظر اليها ثم اغلقت الهاتف وخرجت من المطبخ 

نظرت قمر اليها وهي تخرج ثم وجدت واحده اخري تخرج وراء الأولى   


نظرت قمر الي ملك وجوري 


قمر:  داده زينب خلي بالك من الاكل علي اغير هدومي واجي 


داده زينب: ماشي يابنتي  

خرجت قمر من الطبخ وذهبت الي غرفة جنه وجدت ملك وجوري يجلسون امامها 


جنه: قمر الشخص دا شكله اخطر بكتير مما نتخيل 

قمر وهي تجلس امامهم قالت: ليه كدا 


جنه: في صفقات سل**ح ومواد مخ**درة وتج*ارة بن*ات وكل التفاصيل الموجده علي الجهاز 


جوري: طيب الشخص دا عاوز من قمر ايه 


قمر: انا كمان عاوزه اعرف عاوز  مني ايه  

ملك: بصوا احنا هنقول لي رحيم 


جوري:  خلاص  اول مايرجع هنقوله 


قمر تعالوا ننزل تحت 


نزل الكل وجدو رحيم وسيف ويوسف ومازن وجاسر يدخلون من البيت 


ذهبت ملك الي رحيم وقالت: رحيم كويس انك جيت بدري عاوزين نقولك علي حاجه 


رحيم: حاجه اي 


جوري: تعالوا نقعد عشان نقولك 


جلس الكل وذهبت جنه الي الغرفه واحضرت اللاب توب  وفتحته وبداءت في فتح الملفات 


قمر: رحيم في حد من اسبوع بيبعت ليا رسايل انا في لاول مهتمتش بس لقت ان الشخص ده بيبتعت رسايل فيها تفاصيل للى  كنت بعمله 


جوري: ف هي قالتلي وانا قولت لجنه ته*كر جهاز وتعرفلنا مين هو 


جنه: ولما هكرت الجهاز لقيت صور كتير لقمر حتي لقيت اخر صوره لنا وحنا متجمعين أثناء ماكنت به*كر 


ملك: بدأنا نراقب العمال اللي هنا وعرفنا مين اللي بيصور قمر ويبعت كل تفاصيل لها هنا 


قمر: عرفنا اتنين من الحراس اللي علي البوابه 

جوري: وبنتين في المطبخ 


جنه: وكمان لقيت حاجات كتيره لما كنت به*كر صفقات س*لاح ومخ**درات وصفقات بيع اع**ضاء وبيع بن**ات 


نظر رحيم الي الرسائل وقراء ما فيها وكل رساله يقرائها تعصبه اكثرا لدرجة ان عروقه اصبحت بارزه وعيونه اصبحت حمراء 


همست جنه في اوذن قمر 


جنه: قمر جوزك بيتحول 


قمر وهي تبتلع لعابها وقالت: ربنا 

يسترها 


جنه وهي تضع اللاب امام رحيم قالت 


جنه: بص بقا دي الملفات الي لقتها علي تليفون الرجل 


.......


بسم الله الرحمن الرحيم  

عشقتك يا ميكانيكية 

شمس العمراوي 

البارت 26


نظر رحيم الي اللاب وهو يتفقد الصفقات و الملفات 


نظر يوسف الي جنه التي تجلس  بجوار رحيم شعر بنار تغلي في عروقه 

لا يصدق انه يغار عليها من رحيم لهذه الدرجه تحكم يوسف  في غيرته 

وقال وهو يكز علي اسنانه: جنه انت بتعرفي ته*كري من امتى 

نظرت جنه الي يوسف  لا تعرف  لماذا شعرت بالخ*وف عندما نظرت الي عينه انها اول مره تتلقي نظره مثل هذه ابتلعت ريقها وقالت:  بقلي خمس سنين 


سيف: مين الي علمك ته*كري واتعلمتيه ليه 


جنه: انا علمت نفسي لكن اتعلمته ليه 

لان حد ه*كر جهازي وخد حاجتى اللي عليه عشان كدا اتعلمت اه*كر وعرفت مين الي ه*كر جهازي و انا هك*رت له جهازه مش هك*رته بس لا وكمان بوظة بورة التلفون وحرقت*هوله 


اطلق مالك صفيرا علينا وقال: الله عليكي يا جا**مده 


ملك بهزار :  انا بجد فخوره بكي يابنتشي  طمرت فيكي التشربيه 


نظرت اليها جنه وقالت:  تربية مين يابي*ئه دا انا كبر منك وانا معرفكيش غير من سنه 


اخراجت ملك لسانها لجنه وقالت:  انت تطولي اصلا 


جوري:  خلاص  ياجنه 


نظر رحيم الي سيف طولا 


وقف سيف وقال: طيب استاذنكم شويه وجي 


نظرت ملك الي سيف وهو خارج كثيرا  ثم نظرت الي رحيم وقالت: رحيم انت هتعمل ايه 


نظر رحيم الي ملك بطريقة ارعب*تها


ملك: خلاص انا هخرج وقفت ملك وذهبت الي الخارج 


كل هذا وجاسر ينظر الي جوري 

وكانت جوري تسترق النظر اليه وهي مستغربه نظراته 


ثم وقف رحيم وقال لجنه 


رحيم: جنه عوزك3 في المكتب نظر الي جاسر ويوسف ومازن وقال: وريا  


دخلت جنه مع رحيم ويوسف ومازن وجاسر واتي سيف اليهم 


رحيم: جنه عوزك ته*كري كام جهاز تقدري 


جنه: علي حسب نظام الحمايه 


رحيم: تمام تقدري تمشي خرجت جنه من المكتب وذهبت الي البنات 


رحيم: سيف اتكلم مع جنه وجوري وقالهم علي طلب جاسر ويوسف 


سيف: ماشي 


مازن: رحيم الوقت اتأخر انا همشي 


جاسر: و انا كمان اشوفكم بكرة

ااه صحيح كامل باشا عاوزك بكراة 


رحيم: ليه 

جاسر: مش عارف بس عاوزنا كلنا 

سلام انا بقى 


يوسف: وانا كمان ماشي سلام 


جلس رحيم وهو يفكر ماذا حصل 

لكي يستدعيه كامل باشا ان المهمه لم تنتهي بعد 


سيف: رحيم هتعمل ايه في ادوارد 


رحيم: وقته قرب ينتهي 


وقف سيف وقال: تمام انا هطلع انام سلام 


بقي رحيم في المكتب شارد الذهن 


عند قمر في الغرفة كانت تجلس تقرأ رواية ، نظرات قمر الي ساعه وجدتها الثانيه عشر والنصف 


قمر: هو رحيم اتاخر كدا ليه 

اما انزل اشوفه 


وقفت قمر ووضعا الحجاب علي شعرها وقبل ان تفتح الباب وجدت رحيم يفتحه 


نظر رحيم الي قمر وقال: لسه منمتيش 


فركت قمر يدها وقالت: انا كنت بقرأ 

قمر في خاطرها، اعمل اي ماعتش بعرف انام غير في حض*نك 


رحيم: طيب متقولي انك مش بتعرفي تاني غير في حض*ني 


قمر هي منصدمه  قالت في خطرها: يالهوي هوا عرف انا بفكر في اي ازاى 


رحيم: مالك مزبهلة كدا ليه وبعدين يا حبي*بتي عادي انا زي جوزك برضو 


نظرت قمر اليه وهي خجله كثيرا اصبحت مثل الفراولة 

قمر وهي تنظر الي رحيم وقالت: انت قولت يا ايه 

قب*ل رحيم خدها وقال:حبيبتي 

قمر: احم انا حضرت الحمام  اااممم انا انا هنام 

وذهبت الي السرير ودخلت تحت الغطاء 

وخبت وجهها عن رحيم 

نظر رحيم اليها بحب ثم 

دخل رحيم الي المرحاض.... لا ينكر ان حياته مع قمر اكثر متعه، اصبح يعشق كل تفصيل تفعلها له يعشق عندما يعود من العمل يجدها تهتم بتجهيز المرحاض للاستحمام.... يحب اهتمامها  بتجهيز الملابسه،.... اهتمامها بطعامه 

،   اصبح عاشق لقهوتها 

يعشقك عندما يكون نائم وهي تحت**ضنه 


خرج من المرحاض وجدها تجلس علي السرير وهي ترتدي بجامه مرسوم عليها اسبونش بوب صفراء نظر اليها طويلا لا يصدق ان اسبونش بوب يث*يره لهذه الدرجه كيف ستكون في.... 

ثم نفض هذه الأفكار ونام علي السرير 


رحيم: قمر

قمر: نعم 

رحيم: تعالي في حض*ني 

ذهبت قمر الي رحيم ونامت في احض*انه 


رحيم: دا مكانك متبعديش عنه تاني 


ابتسمت قمر وذهبت في النوم 


في يوم جديد 


ذهب رحيم الي مكتب كامل 

طرق علي باب المكتب ودخل وادي التحيه العسكريه لمديره 

نعم ان رحيم رائد في القوات الخ*اصه 

يخفي هويته في شركاته 

ويلقب بالصقر 


رحيم: طلبتني يا كامل باشا

كامل: اتفضل يارحيم 


جلس رحيم  

كامل:  جتلنا معلومات ان البترو معاه فلاشة موجود عليها كل معلومات الناس الي بيبعلهم المواد المخ*دره في البلد 


مهمتك انك تجيب لنا الفلاشه دي


خرج رحيم من مكتب مديره وذهب الي شركته وبدأ رسم خطه لتنفيذها 

وبعدها استدعي سيف ومازن وجاسر ويوسف فهم جميعنا يعملون سوين


بدأ رحيم في شرح كيفية دخول بيت البترو ووضعو جميع الاحتمالات 


اتفقو علي التنفيذ يوم غد 


وخرج كل واحد الي عمله 


ذهب رحيم  الي المنزل 


في المنزل كانت جنه وملك ومالك وجوري يلعبن فيديو جم وكانت قمر تجلس علي الاريكه تقرأ 

نظرت ملك الي جوري وقالت:  جهزي نفسك للرهان 


جوري وهي تمسك دراع اللعبة قالت:  مش انا اللي أخسر  


مالك:  بطلوا رغي والعبوا 


جنه: عالم رغايه بشكل ولا ايه ياقمر 


نظرت قمر اليهم  وقالت:  انتو بتقولوا  ايه مختش بالي 


جوري: خليكي يا قمر يا حبيبتي في الكتاب اللي معاكي 


قمر: وماله بقا الكتاب اللي معايا ياست جوري 


جوري: ملوش انا اصلا مش عرفه اي حبك في قراءة  الصفح ابيض واسود 

ياختي مافيش صور تفتح النفس فيها 


ملك:  فكرتني بي بيال في الأميرة والوح*ش لما كانوا بيسموها دودة الكتب  


قمر: اولا اللي عاشق القراءه بيعيش الف مغامرة في اليوم، وبعدين مسمعتيش عن مقوله ـــ ولنا في الخيال حياه ـــ  


مالك: قوللي انتي بتقري ايه 


قمر: رويا "احببتك اكثر مما ينبغي"    


دخل عليهم رحيم وهو يقول 

رحيم:  جنه ممكن تيجي لحظه في التراس 

جنه:  حاضر 


وقفت جنه وذهبت خلف رحيم  


عند سيف كان سيف يجلس علي الطاوله وامامه سوزان 


سوزان:  ايوا ياسيف عوز مني ايه 


سيف:  مش هتبطلي 


سوزان: أبطل ايه مش فاهمه 


سيف: لا انت فهمه قصدي كويس  

انت  عوزه اي من البترو 

وروحتي قابلتيه ليه 


سوزان:  انت عرفة ازاي اني قابلته 


سيف: عرفت منين دا شيء  يخصني لكن انك تتفقي معاه علي تد*مير رحيم 

محدش هيقف في وشك غيري 


سوزان:  انت اتجننت ازاي تكلمني بالطريقه دي اصلا، وبعدين انت عارف ان احنا عايشين مع رحيم عشان نس*تولي علي ثروته وند*مره 


سيف:  ان كنتي مفكره ان رحيم  هيسكت علي اللي بتعمليه تبقى غلطانة 


وبعدين  الثروه اللي جمعها بتعبه  بعد ما أخدتوا منه ثروة عمو احمد....  مش هسمح انك تاخدى من ثروة  رحيم حاجه 


انت اللي فضلتي تزني علي ودان بابا عشان يدخل في  مناقصة خسرانه من الأول 


سوزان:  ريحني ياسيف محدش يقدر يقف في وشي وبعدين انت من امتى تعرف رحيم  انت متعرفهوش غير من سنه  


سيف: سوزان هانم اللي متعرفهوش ان انا ورحيم صحاب من الطفوله... وحاجه كمان في اتنين متقدمين لجنه وجوري 


سوزان: مين دول 


سيف: يوسف وجاسر صاحبي 


سوزان: مش موفقه انا بناتي مش هيتجوزا مجرد مهندسين متوظفين في شركة رحيم  


وقف سيف وقال: انا علي بلغتك سلام 

.. بابا جي بكرة وهما هيجوا يطلبوهم رسمي بعد بكرة سلام يا سوزان هانم


بسم الله الرحمن الرحيم 

عشقتك يا ميكانيكية  

شمس العمراوي 

البارت 27


في التراس 

رحيم: عاوز منك طلب 

جنه:  اتفضل 

رحيم  : عاوزك تخت*رقي كاميرات بيت من غير ماتسالي ليه 

جنه بحماس: انا موفقه هنبداء امتى 


رحيم: من دلوقتي لو تعرفي 

جنه: طيب بيت مين وقولي موقع البيت 

رحيم: روحي هاتي اللاب الاول  

جنه بحماس اكبر: ماشي هروح اجيب اللاب 

ذهبت جنه الي غرفتها واحضرت اللاب 


وجلست امام رحيم 


وبداء رحيم في إعطاء لها المعلومات المطلوبه...  وبدأت جنه   في محاولة لاختراق نظام البيت###### بعد وقت طويل 

جنه: اخيرا خلصت.. بص كل الكاميرات اللي في البيت بقت موجوده علي الجهاز 


رحيم: تمام ممكن توصليهم لتليفوني 


جنه: طبعا اخذت جنه الفون من رحيم ووضعت وصله توصل الهاتف في اللاب 


جنه: خلاص كدا تقدر تشوف اللي كل التحركات اللي في البيت ده 


رحيم: تمام اخذ رحيم الفون من جنه ونظر فيه ثم رفع نظره علي يد ممدوده امامه 


رحيم: اي 

جنه: ايدك علي الحلاوة يا بشمهندس انا مش بعمل حاجه ببلاش 


اخرج رحيم محفظت وقال: عاوزة كام 


جنه: لا مش عايزة فلوس انا عاوزه فسحه حلوه كدا للملاهي انا والبنات 

بدل ام الحب*سه دي وطبعا اي حاجه هنشتريها علي حسابك 


رحيم  :  ماشي  بس خليها الاسبوع الجاي 


جنه:  خلاص اشطا هروح اقول للغلابه اللي بره 


خرجت جنه من التراس وجدت سيف امامها 


سيف:  جنه عاوزك في موضوع 


جنه:  موضوع ايه  

سيف: تعالي اوضتي هقولك عليه 


اخذ سيف جنه في غرفته وجلسوا علي السرير 


سيف:  بصي ياجنه في عريس متقدملك 


جنه: مرفوض 

سيف: اعرفي مين الاول وبعد كدا ابقي قولي قرارك 


جنه: مش عاوزه اعرف انا مش  عايزه اتجوز دلوقتي 


سيف: هوا انتِ هتجوزي الصبح!.. 

بصي ياجنه بابا جي بكرة العريس 

هيجي بعد بكرة يتقدم رسمي 


جنه: بس انا مش عايزه اتجوز 


سيف: طيب شوفيه الاول واديله فرصه تقعدي معاه 


جنه: طيب بس لو ط*فش مني متبقوش تزعلوا 


جنه في خاطرها: اما طف*شتك مبقاش انا جنه 


نظر سيف الي اخته وعلم انها سوف تفعل مص*يبه في يوسف ابتسم وقال في خاطره:الله يعنك علي ما ابت*لاك  ياصاحبي 


سيف: جنه تقدري تمشي 

ابقي ناديلي جوري عاوزها 


جنه: طيب هروح انا بقا اجهز لعريس الغ*فله 


سيف: تجهزي ايه ده هيجي بعد بكرة 


جنه: لا دي حاجه ملكش دعوه بيها 

ثم خرجت من الغرفة 


سيف: الله يعينك يا يوسف 


ثم وقف وذهب الي تراس غرفته ونظر الي الحديقه وجد ملك تجلس بجوار الشجره وهي تمسك قلم وترسم 

ظل ينظر اليها ثم تنهد وقال: ابتل**يت بحب طفلة 


نزلت جنه الي الصالون وجدت قمر تجلس تقرأ ... وجوري تلعب في الهاتف 


جنه بحماس: هنروح الملاهي الاسبوع الجاي 


جوري: متحلميش كتير مش هيخرجونا


جنه: لا ياختي هنخرج وكمان اي حاجه هنشتريها هتكون علي حساب رحيم 


قمر: بجد اقنعتيه ازاي 


جنه وهي تتكلم بغرور: مش بحب اتكلم عن قدراتي 


ثم قال: اوبس نسيت جوري سيف عاوزك في اوضته 


وقفت جوري وقالت: طيب 


عند سوزان 


كانت تجلس وامامها علاء 


علاء: رحيم اكتشف ان في حد بي*سرق  الصفقات 


سوزان: مش مشكله انا عندي خطة تنيه اوقع فيها شركاته 


علاء: تمام اوي عملتي ايه في مقابلة البترو 


سوزان: رفض انو يساعدني وقالي اخا*ف علي نفسي ومشي 


علاء: انا مش مطمن له 


سوزان: ولا انا  عملت ايه مع قمر 


علاء: مش راضيه تدني وش بفكر اخط*فها واريح دماغي 


سوزان: اممم بس انا عاوزة قمر تخ*ون رحيم عاوزه اشوف رحيم لما يلقي قمر بتخ*ونه 


علاء: ايوة وهي هتخ*ونه ازاي وهي اصلا مش بترفع عنيها من على الارض 

ولا بتكلم حد ولا عندها حتي اصدقاء غير بناتك 


سوزان: مش هيسعدونا في حاجه 


عند سيف كان يقف علي االتراس وينظر الي ملك وهي ترسم 


دخلت عليه جوري وقالت: جنه قالتلي انك عاوزني 


سيف: ايوة اقعدي اما نتكلم 


جلست جوري علي السرير وجلس سيف بجوارها 


سيف: جوري جيلك عريس 


جوري: مين 

سيف: جاسر 


جوري: جاسر مين 

سيف: جاسر صاحبي 


جوري: وانت رأيك في ايه 


سيف :انا مش هلاقي احسن منه ليكي 


جوري: طيب


سيف: ماشي هو هيجي بعد بكرة يطلبك من بابا 


جوري: ماشي هو بابا هجي امتى وحشني اوي قال انه هيروح شهر بس غاب كتير 

سيف: إن شاء الله هيجي بكرة 


جوري: يوصل بسلامة بس ونتحاسب علي الغيبه دي 


سيف: طيب يلا 


جوري: يلا اي 

سيف: يلا شوفي كنتي بتعملي ايه 

جور وهي تتم*داد علي السرير قال

: لا انا مش ورايا حاجه 


سيف: طيب كويس قومي اعمللي كوباية شاي 


جوري: قول لداده تعملك 

سيف: قومي يا اعمللي شاي 

جوري وهي تقف قالت: ياخي ياخر*بيت اليوم اللي اتعلمة فيه اعمل الشاي 

ثم نزلت الي المطبخ 


كان رحيم يجلس في المكتب وهي وينظر الي الهاتف يشاهد البترو هو يجلس في مكتبه ثم دخل عليه ادوارد 


وجلسو بعض الوقت واعطي ادوارد ملف الي البترو 

وبعدها دخل البيرتو  وجلسو بعض الوقت 


ثم بعدها خرجوا من البيت كله 


رن رحيم علي جاسر وقال: خرجوا من البيت اعرف هما رايحين فين 


جاسر: تمام انا ماشي وراهم 


رحيم:  خلي بالك 


جاسر:  متقلقش اول ما ينزلوا هاخد مكان واحد من الجارد 


رحيم:  تمام 

اغلق رحيم لاتصال 


وجد قمر تفتح الباب وتنظر من خلفه بابتسامة جميلة 


قمر: ممكن ادخل 

رحيم: اتفضلي دخلت قمر وهي تحمل في يدها فنجان من القهوة 


قمر: قولت اعملك قهوة تشربها وانت بتشتغل 


اخذ رحيم من قمر الفنجان وق*بل يدها ثم جبهتها وقال:  تسلميلي والله جيت في وقتها ابتسمت قمر اكثر وقالت:  هتخرج انهاردة ولا هتتعشى هنا 


رحيم  :  لا مش خارج 


قمر: ماشي  هحضرلك العشاء تاكل معانا 


رحيم:  ماشي  جهزي نفسك انت والبنات عشان تروحوا تجيبوا الحجات اللي هتحتاجوها 


قمر: ماشي  هنروح امتى 


رحيم: الدراسه هتبداء من الاسبوع الجاي هتروحوا بعد بكرة  


قمر: ماشي 


خرجت قمر من المكتب وذهبت الي المطبخ وجدت جوري تجلس  شارده 


قمر: انتِ لسه قاعد .... مالك  


جوري: مافيش في عريس طلبني من سيف 


قمر بابتسامة : بجد مين هو 


جوري: جاسر 


قمر: جاسر صاحب رحيم وسيف 


جوري: ايوة هو 


قمر: وانتِ رايك ايه 


جوري: مش عارفه حساه كويس 

وبصراحه انا معجبة بيه وخا*يفة ميكونش منتفقش بالاخص اخر مقابلة لينا كنا متخ*انقين 


قمر: بصي قبل ماتنامي صلي استخاره


جوري: مش عارفة بتتصلي ازي او بنقول فيها ايه


قمر: بصي هقولك انا.... تصلي ركعتين.. والسنة أن تقرئى بالركعة الأولى بعد الفاتحة بسورة «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ»، وفي الركعة الثانية بعد الفاتحة بسورة «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». -4 في آخر الصلاة تسلم. -5 بعد السلام من الصلاة ترفع يديك متضرعا ً إلى الله ومستحضرا ً عظمته وقدرته ومتدبرا

وتقولي الدعاء ده 

دعاء صلاة الاستخارة

عَنْ جَابِرٍ رضي الله عنه قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُعَلِّمُنَا الاسْتِخَارَةَ فِي الأُمُورِ كُلِّهَا كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنْ الْقُرْآنِ يَقُولُ: إذَا هَمَّ أَحَدُكُمْ بِالأَمْرِ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِنْ غَيْرِ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ لِيَقُلْ:


«اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ، وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ..


اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك) خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ..


اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك) شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ ارْضِنِي بِهِ 


جوري: طيب انا هجيب ورقه وقلم وكنت الدعاء عشان منسهوش 


وذهبت جوري الي غرفتها 


واحضرات ورقه وقلم وكتبت الدعاء 


.........

بسم الله الرحمن الرحيم  

عشقتك يا ميكانيكية 

شمس العمراوي 

البارت 28


في يوم جديد 

كان رحيم يجلس في مكتبه 

دخل عليه جاسر ومازن وسيف ويوسف وامرأة 


سلم رحيم عليها وقال 

رحيم:  اهلا وسهلا بيكي يانور 

نور:  اهلا بيك يافندم 

رحيم: فندم اي بس قولتك كتير تناديني باسمي 

وضع مازن يده علي نور وقال: ممعلش يا رحيم  اصل المدام مش بتعرف حد في الشغل 


سيف: والله يانور مش عارف عجبك فيه ايه عشان توافقي تتجوزيه 


ابتسمت نور ولفت يدها علي وس*ط مازن وقالت: يكفي اني بحبه 


ابتسم مازن  وقال: حبيبتي تسلميلي 

ثم نظر الي سيف وقال: خليك في حالك وابعد عينك دي عننا 


ضحك سيف وقال: لا 


رحيم  : نتكلم في الجد 

عملت ايه ياجاسر 


جاسر: بيخرج هو وادوارد والبيرتو 

بيروحوا با*ر بيسهروا هناك لحد الساعه واحده بس طبعا الحراسه علي القصر بتزيد لما بيخرجوا 


مازن: عدد الحراس علي البوابه الرئيسية عشرة بيتانوبوا على فترات 


اخرج رحيم اللاب توب وعرض عليهم المنزل من الدخل و 


وبدأ رحيم يصف لهم كيف سوف يدخل الي القصر وغرفة المكتب  


وبعد الانتهاء 


رحيم: تمام كدا كل واحد علي موقعه 


عند البنات كانت جوري تجلس في غرفتها تتصفح علي الهاتف 

كانت تفتح ايقونة جاسر وتنظر الي صوره بخجل 

تبتسم تاره وتكشر تاره 


دخلت عليها سوزان 


نظرت جوري الي سوزان بربكه وخبت الهاتف خلفها 


سوزان: مالك 


جوري: احم مافيش 


سوزان: طيب وسيف كلمك 

جوري: كلمني في ايه 

سوزان: في العريس اللي جيلك 

جوري: ايواة قالي 

سوازن: وهو بقا قالك مين وشغال ايه 


جوري باستغراب من طريقة كلام سوزان


جوري: ايوة قالي مين 


سوزان: وانتِ رأيك ايه 


جوري: موافقة بس بعد موافقة بابا وهو جاي في الطريق 


سوزان: بس انا بقى مش موافقة 

انا مش هجوز بناتي للتنين مهندسين 

شغالين في شركة رحيم 


جورى: ليه بس يا ماما هو عاجبني 


سوزان: جوري لو سيف سألك علي رأيك قوليله انك مش موافقة 


جوري: بس انا موافقة


سوزان: وانا مش موافقة جاسر ميلقش بيكي انتِ كتير عليه 


جوري: لو سمحتي يا ماما متغلطيش فيه بالعكس انا شايفه اني اقل منه بكتير، ومش شايفه ان جاسر وحش 

علي الاقل مش بتاع مظاهر يجري وري الاجمل او الاغني يكفي ان هو يقدر يحافظ عليا مش بالفلوس ياماما 


دخلت عليهم جنه وهي تقول: اي دا ماما هنا والله يا ماما لكي وحشه 


سوزان: جنه تعالي عوزاكي 


جنه: نعم 


سوزان: انتِ موافقة علي يوسف 


جنه: يوسف مين 

سوزان: هو سيف ماقلكيش ان يوسف اللي متقدم لكي وهيجي بكرة هوا جاسر عشان يطلبوكي انت وجوري 

جنه وعينها تلمع قالت: بجد ثم حمحمت وقالت: احم قصدي لا هو قالي ان في عريس بس ماقالش مين 

ثم نظرت الي جوري وقالت: الف مبروك ياقلبي 

جوري: الله يبارك فيكي ابغي اقولك عقبالك بس انت هتكوني معايا 


جنه وهي تبتسم ببلاه قالت: هااااي هيبقا عندنا فرح قريب 


سوزان بصوت علي قليلا قالت: مستحيل انكم تتجوز الشابين دول خلص الكلام 


جنه: ليه يا ماما 

سوزان: هو كدا خلص الكلام 


دخل عليهم ماجد وهو يقول: في ايه بتتعاركوا ليه 


جرت كل من جنه وجوري الي حض*ن ماجد وقالو: بابا وحشتنا اووي غبت عننا ليه كده. احت*ضن ماجد  جنه وجوي ويستنشق رإحتهم قال: والله انتم اللي وحشتوني اوي 

ابتعدت جنه وجوري وذهب سوزان وسلمت عليه بطريقه عاديه كأنه لم يغب كثيرا 


نظر ماجد اليها وهز رأسه بأن لا فائده منها ثم وجه نظره الي جنه وجوري قال: بناتي عاملين ايه 


أخذت جنه يد ماجد وقالت: عندي حاجات كتيره اوي احكيهالك 


جلس ماجد وجوري وجنه يتحدثون الي ماجد بسعاده ان اباهم رجع الي المنزل بعد وقت كثير فما اجمل ان تجلس مع والدك وتتحدث معه كأنه صديقك المفضل الذي تشاركه اجمل اوقاتك واحزنها فهو السند في هذه الحياه 


خرجت سوزان من الغرفه وقابلت قمر في الطريق اوقفتها وقالت: قمر 

نظرت قمر اليها وقالت برقه: نعم 

سوزان: ممكن فونك شويه 


قمر بستغراب قالت: ليه 


سوزان :ــ  اصل فوني ضايع وعاوزه ارن عليه 

قمر :ــ ماشي لحظه هجيبه من الاوضه 

ذهبت قمر الي غرفتها وهي تستغرب 

لفعل هذه المرأه لا تعلم لكن هي لا تستريح اليها ابدا 


أحضرت الهاتف واعطته لسوزان 


قمر: اتفضلي 

اخذت سوزان الهاتف من قمر وقالت 

سوزان: امم معلش ياقمر ممكن تروحي المطبخ تقولي لداده تعملي قهوة 


قمر: حاضر نزلت قمر الي المطبخ 

نظرت سوزان الي الهاتف ولعبت فيه قليلا ثم ابتسمت بخبث  ونزلت الي الصالون وجلست علي المقعد جائت عليها قمر وقالت:  هتجيلك دلوقتى 


سوزان:  ماشي  اتفضلي فونك اهو 

اخذات قمر  الهاتف منها وخرجت الي الحديقه وجلست علي المرجحه المعلقه في غصن سميك في شجرة 


اخذات تفر في الهاتف لم تجد اي اتصال صادر  

قمر: مرنتش....  امم ياترى كانت عاوزه ايه من التليفون 


جائت عليها ملك وقالت: ماالك سرحانه في ايه 


قمر: مافيش قوللي جهزتي للثانويه 


ملك بحماس: ايوا بدأت في الدروس من زمان بس رحيم بيجيب المدرسين البيت وانا كان نفسي اروحلهم 


قمر:  معلش انتي عارفة ان هو خايف عليكي فتره وهتعدي 


ملك:  ايوا ان شاء الله  


قمر: رسمتي حاجه جديده 

ملك: ايوة رسمت المره دي ملابس محجبات استني هجبهم تشوفيهم 


ذهبت جنه الي الورشه التي توجد بها كل تصاميمها ونماذج الفساتين التى  تصنعها بيدها وهي موجوده في مرأب وسط الحديقه 


في منزل البيترو 


بترو: ماذا يا ادوارد الم تحل عن الفتاه 


ادوراد وهو يشرب نبيذ قال: لا هي لي 

ثم فتح الهاتف واخذ ينظر الي صور قمر وهي تجلس في الحديقه 


البيرتو: من هي هذه التي تشغل بالك الي هذا الحد ادوارد 


ادوراد: انها حورية البنفسج خاصتي وانصحك ان تبعد تفكيرك عنها عندما تراها 


بيترو: واين له ان يراها 


ادوارد: اني اعلم تفكير البيرتو وانه سوف يبحث عن التي اثر*تني الي هذا الحد 


البيرتو: لا تقلق ياصديقي اني لا حبذ معاداتك 


بترو: حسناً اين لنا ان نذهب  


ادوارد: يوجد مطعم في **** سنذهب اليه وسوف نقابل هانك احد رجال الزعيم 


البيرتو: متي سيدخل رحيم الشحنه 


بترو: لا نعلم قال انه سوف نجدها في اي يوم في المخازن


البيترو: حسناً ان رحيم هذا مثل الصقر عند ص*يد فريس*ته.... سوف نستفيد منه كثيرا 


بترو: حق هذا رحيم مث*ير للجدل عندما امسك رجالنا التي كانت تراقبه ولم يعد احد منهم اظن انه قتل"هم 


ادوارد: اممم حسناً معك حق في هذا 

انه عرف من الجواس"يس الذين في منزله 

بسهوله غير الذين في شركته مع انهم من افضل الجواس"يس لدينا 


البيرتو: حق هذا رحيم ليس سهل 

ويجب الحذر منه 


ادورد: حسناً هيا بنا لكي نخرج 


خرج ادوارد بترو والبيرتو 


الي الخارج:  قابلهم الحراس وكان جاسر واحد منهم 


فتح جاسر باب السيره لي البترو 

نظر البترو اليه وقال: من انت لم يسبق لي ان ارك 


جاسر بثبات قال: انه ثاني يوم لي في العمل سيدي 


هز بترو رأسه وركب السياره وساق به جاسر 


ضغط جاسر علي زر في قميصه يحدد موقعه لبقية الفريق


بسم الله الرحمن الرحيم  


عشقتك يا ميكانيكية 

شمس العمراوي 

البارت 29


كانت كل من قمر وملك يجلسن في الحديقه وجائت عليهم جنه وجوري 


جنه:  بتعملو ايه كدا 

ملك:  بفرج قمر علي التصاميم بتاعتي 

جوري: وريني كدا ياملك ممكن يجعبني حاجه منهم واخليكي تعميلهالي 


ملك:  حبيبتي من عنيا بس دي ملابس محجبات 


جنه:  والله  بفكر اني اتحجب بس 

متردده 

قمر بسعاده:  بجد والله  اكيد هتبقي قمر في الحجاب اي رأيك تجربي تلبسي واحد دلوقتي


جوري: انا عاوزه اجرب حاولت مره الفه زي ما انت بتلفيه معرفتش 


مالك: لو اتحجبتوا انا كمان هتحجب معكم اهو نشجع بعض 


قمر بسعاده: بجد انا مبسوطه جدا انكم اخدتوا الخطوه دي تعالوا معايا هجيب لكم حجاب من عندي وتشوفوا نفسكم بيه 


اخذات قمر البنات وذهبوا الي غرفتها 


دخلو البنات الي الغرفه وجلسوا علي السرير 

جوري:  حلو الاوضه دي اول مره اجي هنا 


جنه: ايوة وانا كمان بس شكلها نظيفه ومرتبه اوي 


ملك: رحيم اخويا  بيعشق النظافة والترتيب ومكنش بيحب حد يدخل غرفته 


جوري: اومال مين بينضفها 


ملك: هو الي  كان بينضفها قبل ماتيجي قمر 


قمر: بقولكم ايه بطلوا كلام وتعالوا شوفوا عوازين انهي طرحه من دول 


ذهبت جنه وجوري وملك الي الدولاب الذي يخص قمر 


لم ينظرو الي الحجاب بال الملابس 


جوري: قمر هوا انت متجوزه 


قمر باستغراب: عندك شك ولا ايه 


ملك: ياعني عليك يا رحيم 


قمر: ليه ياختي 


جنه: يابنتي فين يابت الهدوم الي بتلبسيها لي رحيم كل اللي هنا بيجامات ميكي وتويتي وسبونش بوب 


جوري: ياخربك انت بتقعدي مع رحيم 

بيبجامة ميكي دي 


قمر: ملكوش دعوه خدوا اللي انتم عاوزينه وخلصوني 


ملك: جوزك هي*طفش منك 


جوري: يابت ياقمر انت منشفها علي الراجل كدا ليه 


قمر: انتوا عاوزين ايه مني 


جنه: انت مشترتيش حاجات من دي خالص 


حمحمت قمر بخجل وقالت: اشتريت 


جوري: ورينا زوقك كده 

ذهبت قمر الي غرفة الملابس واحضرت شنطه سفراء كبيره ووضعتها علي السرير 


فتحت جنه الشنطه ونظرات علي لانج"ليري واطلقت صفير عالي وقالت 

جنه: لا زوقك رهيب فيهم 

بصي اول ما رحيم يجي تلبسي وحد من دول 


قمر وهي تنص"هر من الخجل قالت: لا مش هعرف 


جوري:  انت هبله ياقمر البسي ياحبيبتي دا جوزك 


ملك:  والله لو رحيم دخل عليكي ف يوم بضره متزعليش 


قمر:  رحيم ميعملش كدا 


جنه: وانت اي عرفك يا ماما الراجل لو ملاقكيش اللي هو عاوزه بيدور عليه برا 


قمر بخوف ان رحيم  يبعد عنها بعد ماحبته ترقرقت الدموع في عينها قالت: طيب انا اعمل ايه 


اخذت جنه الشنطه ووضعتها عند الدولاب وقالت:  بصي بيجامة ميكي دي تتركن علي جنب وحطي القم"صان دي وكل يوم تلبسيلك واحد 


جوري: مع شوية برفان وميكاب خفيف 


ملك: وشوية دل"ع وان شاء الله هي"قع علي ب"وزه 


قمر:  ملك هو انت عندك كام سنه 


ملك: داخله في الستاشر سنه 


قمر:  اشك والله  حاسه انك الكبيره 

والله  تعالوا يلا عشان تجربوا الحجاب 


في المطعم كان كل من بترو وادوارد والبيرتو ورجل من رجال الزعيم يجلسون 


جاء اليهم النادل وقال بالعربي


: طلبك يافندم 


ادوارد: ماذا قررتم ان تاكلون 


البيرتو: حسناً سوف اخذ **** 


بدأ كل واحد في طلب طعام الذي يريده 


اخذا النادل الطلب ورحل 


نظر البيرتو الي الطاربزه التي امامه وجد امرأه اقل ما يقل عنها فات: نه ظل ينظر اليها 


كانت نور تجلس علي الطاوله التي امام طاولة ادوراد وبقي الرجال 


جاء اليها مازن وجلس بجوارها وقال 

مازن: اتظبطي وانت قاعده انا علي اخري منك 


نور بابتسامه اظهرت غمازتها قالت: وانا عملت ايه بس يا حبيبي 


مازن: ماعملتيش حاجه غير انك حل"وة وبتح"لوي كل يوم وانا كمان شويه هروح ام"وت الناس اللي بتبوصلك دي 


نور: حبيب قلبي ياميزو اللي هيتحكم في غيرته شويه 


مازن: انا لو مش متحكم كان زماني م"وت ناس دلوقتي وبعدين الفستان الي انت لبساه ده حلو اوي 

نور بابتسامه : بجد والله عجبك 


مازن: ايوا معتش يتلبس تانى

نور: ليه طيب 

مازن: مخليكي حلوه اوي وانا بغير يا نوري 

ابتسمت نور بخجل 

مازن: بقولك اي متضحكيش كدا انا اصلا قاعد علي ن"ار


عند رحيم 


دخل رحيم بيت البترو وهو يرتدي ملابس عمال في المنزل وكان يرتدي لحيه وشعر مستعار تحسباً الي كاميرا مخفيه لم يعلم بها  

وكان يوسف وسيف ينتظرونه في السيارة 

يوجد امامهم شاشه تعرض كل المنزل ويخبرون رحيم ان ظهر احد امامه 


دخل رحيم الي المكتب وخذ يبحث عن الخزنه وجدها خلف براوز لصورة حصان 

بدأ كشف عليها لكي يفتحها وبعد عشر دقائق فتحها وجد الفلاشه اخذها وقفل الخزنه وخرج من المنزل كما دخل وقابل سيف ويوسف وهم يبتسمون 


تكلم يوسف في الجهاز التوصل وقال تم 


استمع كلا من مازن وجاسر ونور 


الي كلام يوسف 


نظرت نور الي طاولة البترو وجدتهم رحلوا 


نور: ميزو حبيبي يال نخرج ثم غمزت له 


وقفت نور وذهبت من ناحية الطاوله 

مدت يدها اخذت جهاز بحجم زر صغير من تحت الطاوله التي كان يجلس عليها ادوارد والبيرتو والبترو 


خرجت وهي تضع يدها في ذرع مازن وهي تبتسم علي كلامه عندما خرجت وجدات البيرتو يقف امام المطعم وينظر لها 

مازن وهو يتكلم عند اذنها قال: طيب دا وقف هنا ليه مش هيرتاح الا اما ام"وته 


نور: مش عارفه 

جاء عليهم البيرتو وقال: هل لي ان اتعرف علكي سيدتي وهو يمد يده اتجاه نور 


نظرت نور الي مازن وجدته متع'صب كثيرا 

مازن وهوا يمسك يد البيرتو ويضغط عليها بقوه المت البيرتو قال: عفوا يا سيد زوجتي لا تسلم علي احد 


البيرتو وهو ينظر الي مازن قال: عفوا انا اعتذر لكني لا افوت فرص التعرف علي الجم"يلات 


هم مازن لكي يض"رب البيرتو لكن وقفت 

نو امامه وقالت: خلاص يامازن 


ثم نظرت الي البيرتو وقالت: عذرا يا سيد نريد الرحيل ثم مسكت يد مازن ورحلت 


نظر الها البيرتو وهي تذهب وقال: ستكونين قريبا في منزلي يا فات"نه 


تقابلوا كلا من جاسر وسيف ويوسف ورحيم ومازن ونور في مكتب كامل باشا 

رحيم: تمام يافندم المهمه تمت ودي الفلاشه ووضع الجهاز الذي كان مع نور وقال: دي تسجيل لمقابلة البترو وادوراد والبيرتو لاحد رجال الزعيم 


ثم اخرج كاميرا صغيره وقال: هنا موجود صور لعقود بين البترو والناس الي متورطه معاه في البلد 


كامل: تمام يا رحيم تقدر تمشي 


خرج رحيم من المكتب وقال لزملائه 

رحيم: اشوفكم بكره را سلام 


سيف: يوسف جاسر بابا وصل البيت تقدر تيجي بكرة 


يوسف: خلاص ماشي سلام 


ذهب رحيم الي شركته وبعت بعض الايميلات 

نظر الي الوقت وجده تعدي الساعه السابعه مساء 


عند قمر 


كانت قمر تجلس في غرفتها تفكر في كلام جنه وملك وجوري 


فتحت الشنطه واخرجت احد القم"صان 


ثم دخلت الي غرفه تبديل الملابس ولبست القم"يص ونظرت الي المرآة 


وقالت: هوا انا لو لبسته لرحيم هيعجبه 

يالهوي هو هيشوفني وانا لابسه كدا 

لا لالا انا غيرت راي 

جاءت لكي تغير القمي"ص وجدات6 الهاتف يرن لبست رو"ب فوق القمي"ص وخرجت 


قمر: الو 

############ 


قمر: وعليكم السلام ورحمةالله وبركات

عامل اي يا بابا وحشتني 


حسن:  كويس يا بنتي انت اللي عامله ايه 

قمر:  الحمدلله بخير


بسم الله الرحمن الرحيم 

عشقتك يا مكانيكيه 

شمس العمراوي 

البارت 30


جاء رحيم من الشركه ودخل الي غرفته وجد قمر تقف وهي تتكلم في الهاتف 

وقف ينظر الي خصلات شعرها التي تصل الي نهاية  ظهرها،  قادته قدمه اليها و لف يده علي خص""رهاا و ارح راسه علي كتفها وقال وهو  يق"بل الشامه التي في رق*بتها:  بتكلمي مين 


كانت قمر تتحدث مع ولدها ولم تشعر ب رحيم الا عندما وجدت يديه تحت"ضنها ورأسه علي كت*فها وعندما قب"لها احست بتيار من الكهرباء يسري في جس"دها 

قمر وهي تبتلع ريقها قالت:  انا كنت بكلم بابا 


بقي رحيم  يو*زع قب"لاته علي سائر رقب*تها 

وكانت قمر تذ"وب مع كل لم"سه من رحيم 


ابتعد عنها رحيم وقال وبصوت م تحشر من فرض مش"اعره 

رحيم: قمر 

قمر ب توهان قالت: اممم 

رحيم: حلو القمي"ص الي انتي لبسه 

قمر ب ستغراب: قم"يص ايه ثم نظرات الي ملابسها وجدت الروب الذي كانت ترتديه علي لارض 


احمرت قمر من الخجل وقالت: انا ااا كنت ب 

ضحك رحيم وقبل ان يتكلم وجد اتصال من يوسف 

ابتعد رحيم عن قمر وفتح لاتصال 

لاكن لم يبعد بصره عنها 


رحيم: الو 

...................


قمر: تاكل 


هز رحيم رأسه 

دخلت قمر الي غرفت الملابس وبدلات ملابسها ونزلت الي المطبخ لتحضير اكل ل رحيم 


رحيم: ايوا 

يوسف: في مندوب تبع شركه في ايطاليا  ها يوصل علي الساعه اتناشر 

رحيم بستغرب: وهوا جي ليه 

يوسف: بيقول ان في مشكله في فرع من شركة الهندسه الي هناك 


رحيم: تمام احجز له في فندق من فنادق الشاملي 

و اديله معاد علي التسعه 

يوسف: تمام  ...... رحيم عوزك تكون معيا بكرا 

انتا عرف ان مليش حد غيرك 

رحيم: ماشي 


اغلق رحيم الاتصال 

ونظر خلفه وجد قمر تحمل الطعام وقالت: الاكل هنزل اعملك قهوه وجي 

مسك رحيم يدها وقب"لها وقالت: ربنا يخليكي ليا 


في صباح يوم جديد كان رحيم في شركته وكان مندوب يجلس امامه ويتحدثون في العمل 

وقطع عليهم دخول سيف الي المكتب 


سيف: رحيم  شوف العقود دي وأمضي عليها 


اخذ رحيم الاوراق من سيف  


و بداء في العمل في حل مشكله مع المندوب 


عند البنات كانت كل من جنه وجوري وملك وقمر ومعهم الحراس  في مول لشراء الملابس للقاء الليله وبعدها ذهبوا الي مطعم  


جنه: هيبقا حلو عليا انهردا 

قمر: انشاء الله هتكوني زي القمر 

جوري: انا متوتره اوي 


ملك: متوتره ليه 


جنه: لما تعيشي اللحظه دي  هتعرفي  


قمر:  عادي بقا المهم بس وانتو بتقدمو العصير  

امسكو الصنيه حلو لتتدلق 


ضحكت  ملك وقالت:  هههههه والله  نفسي اشوف يوسف والعصير بيقع عليه 

  ضحك الكل وذهبو الي المنزل 


في المساء كان كل من جاسر ويوسف يجلسون امام ماجد وبجوارهم سيف ومازن ورحيم 

في غرفة الاستقبال 


تكلم مازن وقال: ازي حضرتك يا ماجد بشا 

ماجد: الحمدلله تمام 

تكلم رحيم: ماجد بشا جاسر طالب ايد جوري  للزوج و يوسف طالب ايد جنه ..........  وطبعا اي حاجه والي هما عيزه هيكون 


يوسف: راي حضرتك ايه 


ماجد: انا ماعنديش مانع بس راي بناتي الاول.......

سيف قوم ندي لخوتك 


سيف: حاضر ذهب سيف الي غرفت جوري في الطريق وجد ملك  امامه وهي ترتدي حجاب 

وقف سيف ينظر اليها لا يصدق انها بهذا الجمال عندما ارتدات الحجاب

نظرات ملك إليه ثم ابتسمت وقالت: اي رايك حلو عليا 

سيف: جميل جداً حسك مالكه بيه 

لمعة عين ملك وقالت: بجد يعني انا حلوه بيه معتش اخلعه 

سيف: انتي جميله في كل حالاتك وذاتي جمال لما لبستي..........  قولي لي جنه وجوري  يجيبو الحاجه الي هيقدموها ويجو  

بتسمت ملك بخجل وقالت 

ملك: حاضر هما في المطبخ 

سيف: طيب كويس 

ثم نزل وجلس بجوار يوسف وهوا شارد في طفلته 

التي كبرت وكل ماد ما تذيد جمال 


دخلت كل من جوري وجنه وهم يرتدون فستان ضيق من الص"در ينزل بتساع   بلون الوردي كانو يرتدون حجاب ابيض عليه زهور ورديه كانت كل واحده تحمل مشروبات وتسالي 


نظر كل من جاسر ويوسف الي حبيبته  وهم ينظرون عليهم ب جمالهم الاسر القلوب و ذاد جمالهم بحجاب الذي ينير وجههم 


نظر ماجد الي بناته وهوا سعيد انهم ارتدو حجاب وكذالك سيف 


جلست كل من جنه وجوري بجوار ماجد وهم خاجلات


تكلم رحيم وهوا ينظر الهم ببتسامه 

رحيم: مبروك علي لبس الحجاب 


جنه وجوري بسعاده: الله يبارك فيك


ماجد: جوري جاسر طالب ايدك رايك ايه 


جوري بخجل وهي تنظر الي يدها قالت بصوت رقيق: الي تشوفه يابابا 

ماجد: طيب وانتي يا جنه يوسف طلبك اي رأيك 


جنه بخجل: الي تشوفه يا بابا 


ماجد: طيب علي بركة الله 


يوسف: طيب نقرا الفتحه 


بداء الكل في رفع ايديهم وقراء  الفتحه 


بعد لانتهاء  قال مازن: بعد اذن حضرتك يا عمي ممكن نسبهم يقعدوا مع بعض شويه 


جلست جنه مع يوسف في التراس 

وجلست جوري مع جاسر في الحديقه 


عند جنه ويوسف 

يوسف بابتسامه: مبروك علي الحجاب احسن خطو عملتيها 

جنه وهي تنظر الي يدها بخجل قالت: الله يبارك فيك 

يوسف: مش عايزه تسالني علي حاجه  

جنه وهي لم ترفع عينها علي لارض قالت: حضرتك علقتك بي الصلاة عمله ايه 


يوسف بحرج: بصرحه مش منتظم بس انشاء الله ها نتظم بس عوز الي ي فكرني بس وانتي


جنه: ماشي ماعنديش اساله تني 


يوسف: جنه علي فكرا انا شكلي اجمل من السجاده 


نظرات اليه جنه وقالت: ايه 


يوسف: من ساعة ما قعدنا  وانتي بصه علي السجاده 


جنه: عادي 

يوسف: طيب ايه رايك اقولهم نعمل الشبكه الاسبوع الجاي والشهر الي وره الفرح 


جنه: اي السرعه ديه مش هلحق 

يوسف: اصل اصتبرت كتير 


جنه: مش فهمه 

يوسف: هبقا افهمك بعدين 

ووقف وقال: الخمس دقيق الي ماجد بشا  ادهم لي خلصوا....... اخرج يوسف علبه من جيبه وعطها لها وقال: اتمنا تعجبك 


عند جاسر 

كان جاسر ينظر الي جوري ولا يريد ان يزيح نظره عنها 

جاسر: انا مبسوط انك لبستي حجاب 

ابتسمت جوري بخجل 

جاسر: ممكن اسالك سؤال 

جوري: اتفضل 

جاسر: انتي و فقتي ليه 

جوري: بتسال ليه 

جاسر: اصل ماتوقعتش انك توفقي  

جوري: عادي 

جاسر: كنتي بتكلمني بأسلوب فظ 

جوري: عادي 

جاسر: جوري 

جوري: نعم 

جاسر: مش عايزه حاجه او تقولي حاجه 

جوري: لا مافيش غير اني عوزه اكمل علام وبعد ما أخد الشهاده  هشتغل بيها 

جاسر: معنديش مشكله........ لحظه كدا خرج ذهب جاسر الي سيارته واخرج من صندوق السياره شنطه هداي ووضعها امم جوري وقال: اتمنا تعجبك ثم دخل عند الرجال 


عند البترو  كان يجلس في منزله وهوا يتحدث مع ادوار عن شحنه من بن*ات من سن خامس عشر الي عشرون يباعون في الي الن"وادي الليليه في بلاد اجنبيه يتم خط"فهم وتسفيرهم عن طريق سفن  تحمل بضائع 


بترو: ماذا هل اكتمل عدد 

ادوارد: اجل تبقي وحده فقط 

بترو  : موعد التسلم السبوع المقبل 

ادوارد: لا تقلق سيكون كل شيء علي ما يرام 

بترو: هل كلهم عذرا"وات  

ادوارد: اجل وساكون انا مع هم عند التسليم 

بترو: ابلغني ب كل التفاصيل 

نظر ادوارد الي هاتفه ورتشف من النب"ز وقال:  حسنن



بسم الله الرحمن الرحيم 

عشقتك يا مكانيكيه 

شمس  العمراوي  

البارت 31


كانت جنه تقف في غرفتها امام المرأة وهي تنظر الي 

السلسال  من الماس به قلب يوجد في اوسطه  

نظرات الي الورقه التي في يدها وهي تبتسم 



جنتي التي نزلت لي علي لارض 

بحثت كثيرا علي ما ينسب جمالك 

فلم اجد....  لان جمالك نادر الوجود 

إني وقعة اس"يرا الون الاخضر عندما 

انظر الي عينك...... واصبحت عاشق للون 

الوردي.. عندما انظر الي وجنتك 

وأصبحت أشت"هي الفراوله..... 

عندما انظر الي شف"تك.... 

لقد شبهة هذا القلب الذي موجود بين يديك 

انه قلبي...... ف أ تمني ان تحافظين عليه 


يوسف " 


انها المره العاشر لجنه في قراءة هذه الورقه 

ابتسمت كثيرا  ثم ذهبت الي سريرها الصغير ونام علي ظهرها و احتض"نت الرساله........ و قفلت عينها وذهبت في عالم الاحلام  الورديه 


لا يختلف الامر عن جوري فهي كانت تنظر  علي انعكاس ها في المرأة  ونظرتها لا تبتعد عن 

السلسال  من  الماس يا توسط فراشه صغيره 


ثم نقلت نظرها علي السرير علي كتاب شعر ل نزار قباني.....   ويوجد بجواره ورده من الجوري الحمراء وبعض الشكولاتة.. غالية الثمن 

   ذهبت وفتحت الكتاب وجدات به ورقه مطويه 

فتحتها  



جوري يا زهراتي  النادره   

احببت ان اهديك هذا الكتاب 

اني لم احب القراءة يوما.... لكن عندما قابلتك 

اول مره اثر "تني بجمالك  ........ اصبحت من عشاق 

الشعر لنزار القباني...... عندما بدأت في قراءة هذا 

الغزل..... كان طيفك يظهر امامي...... شعرت ان نزار 

يشبهك في كل حرف في غزله......  لم اكن يوم من ما يحبون الزهور.........  لاكن عندما علمت اسمك 

ما حببت من الزهور غير الجوري 

عندما انظر الي وردة  الجوري واحداثها   عن الجوري خاصتي...... اشعر ان الوردة تغار من جمالك 

فما اجمل منك ما رات عني.......   مثل الماس انتي 

فلم اجد غير الماس يليق بك....... احسستك فرشه 

في حديقتي فلم اجد اجمل من الفراشة اهديك ايها 


جاسر "


ابتسمت جوري بخجل عندما قرات هذه الرساله

ثم وقفت علي السرير و اخذت تنطنت عليه وهي تقول:  طلع بيحبني  ثم نامت علي السرير  و احتض"نت رسالته وأغمضت عينها وراحة الي علم لاحلام الورديه 


في يوم جديد كان 


كان رحيم يجلس هوا و بترو 

و البيرتو    


بترو: رحيم متي كيف ستدخل الشحنه الي مصر 

رحيم: اخبرتك سيد بترو اني لا اكشف اورقي امام احد 

البيرتو: لكن نحن لسنا اي احد 

رحيم: ولو لا احب التحدث كثيرا 


جاء عليهم ادوارد ونظر الي رحيم بغ"ضب ثم نظر الي بترو وقال: اكتمل العدد وغدا سيتم تشحينهم 


البيرتو: لم اكن اعلم انك بهذه السرعة في جمع خمسون فت"اه 


لم يبدي رحيم اي اهتمام لم لاكن بداخله يغلي من الغ"ضب 

نظر ادوارد الي رحيم وقال بشيء من التباهي وتهديد 

ادوارد: لا احد مثلي واني احصل علي ما اريد مهما كان صع"ب مناله 

فهم رحيم ما يقصده ورض عليه ببعض الغموض وقال: اذا احذر ان تم"وت وانت تحاول ان تنال ما تريد........ وعلم انك لن تحصل عيه ما حيت 

ارتشف ادوارد من الن"بز وقال: لا تقلق يا صدقي ان احصل علي ما اريد لكن تكون لذته في صعوبته 


وقف رحيم ونظر رحيم  اليه ببرود  ثم نظر الي بترو  وقال:  اعلمني متي موعد التسليم  

ورحل من قصر بترو 


بترو وهوا ينظر الي ادوارد 

بترو:  لماذا تحدثت عن شحنة امام رحيم 

نظر ادوارد الي بترو وقال:  اني اشك به 

بترو:  لماذا 

ادوارد  :  احسست انه من سرق الفلاش من مكتبك 

بترو:  حسنا ماذا ستفعل

ادوارد:  يوجد شخص  يراقبه 

بترو: وان علم ان احد يرقبه 


ادوارد: لا تقلك انه شخص متمرس في الجس"وسيه 


خرج رحيم من قصر بترو 

وذهب الي شركاته  وهوا يفكر في كلام ادوارد وان هنك شحنه من البن"ات  سيتم تسفيرهم الي احدا الدول 


دخل الي شركاته ودخل الي مكتبه ووقف عند الشباك ونظر الي الخارج وجد سياره تقف تحت المبني ويوجد بها احد جلس في مكانه واخرج من درج المكتب تلفون خاص به فتحه وتكلم مع احد 

ثم اغلقه ورن علي سكرتير 

رحيم: سيف ويوسف موجودين  


السكرتير: ايوا فندم 

رحيم:  تمام استدعي هم ل مكتبي

وحضر اوراق مشروع القوري 

وغلق الاتصال 


لم يمضي وقت طويل وجاء كل من يوسف وسيف 

جلسوا يتناقشون  في مشروع القوري 


بعد ان انته 

قال رحيم: مس تنيكم في البيت 


يوسف: تمام  


وقف رحيم وخرج من مكتبه ونزل الي لاسفل وجد 

السياره مازالت تقف 

ركب سيارته وذهب الي المنزل 


في المنزل كانت كل من قمر وجنه وملك وجوري في الغرفه الرياضيه وكان مالك معهم   


كانت كل من جنه وجوري يتعلمون كيف الدفاع عن انفسهم وكان مالك من يدرب هم


وكانت ملك تدرب قمر  


جلست جنه وجوري علي لارض من شداة التعب 


جنه وهي تلهث من شدات التعب: كفيه كدا يا مالك

حرام عليك 

مالك  :  قومي يا جنه احنا لسه في البدايه  

جوري وهي تمسح حبات العرق قالت:  منك لله  يا مالك دا انا لو مرات ابوك مكنتش هتعمل فيها كدا 

مالك ببرود:  قومي انتي  وهي كمله 

جنه: قمر ت بدلي 

قمر وهي تلهث من شدت الت"عب قالت: ياريت البت ملك مفتريه اوي 


ملك ب تذمر قالت: كدا يا قمر وانا الي كنت  رؤف 

بيكي  

قمر وهي تجلس قالت: رؤف بيا يا شيخه اتقي الله 

اقولك تعلي انتا يا مالك 


نظر مالك اليهم ببرود وقال: ها تخلصو  عشان انا عندي تدريب وهبات بات في النادي 


دخل رحيم الي المنزل  لم يجد احد منهم سأل عليهم 

زينب 


  رحيم: داده فين قمر 

داده زينب: في الصاله الرياضيه 

رحيم: ماشي يا داده شكرا 

داده: اجهز لك الغدا 

رحيم: ماشي 

ثم ذهب الي الغرفه الرياضيه الموجوده في المنزل 

دخل الي الغرفه وجد مالك يدرب قمر علي الملا"كمه 

وملك تدرب جوري وجنه 

وقف رحيم ينظر اليهم وهوا يبتسم 


جنه وهي تلهث: انا غيرت راي مش عيزه ملك 

جوري: يخر"بتك يا ملك طلعتي مفتر"يه اكتر من مالك 

مالك: عشان تعرفوا إني مراعي انكم بنات 


ملك: طيب والله انا متسهله معاكم 


ثم التفتت ملك الي الباب وجدات رحيم يستند عليه وينظر الي قمر 

نغذت ملك جوري وجنه واشارت ناحية الباب وجدو رحيم ثم نقلوا بصرهم   ناحية  قمر وجدوها تتدرب ولم تاخذ بالها 


نظر رحيم اليهم و اشار  اليهم ان يخرجوا من الغرفه 

هز راسهم و اشارو الي  مالك خرج هوا لاخر لم يبقي غير رحيم وقمر 

نظرات قمر حولها لم تجد احد ثم نظرات اتجاه الباب وجدات رحيم يقف 


قمر: رحيم انتا هنا من امتا 

ذهب رحيم اتجاه قمر وفك زراير بذلته وخلعه عنه 

وعلقها وقال: مشو من بدر....... 

نظرات قمر اليه وقالت: احضر لك اكل 

وقف رحيم امامها ومد يده وخل"ع عنها حجابها وقال 

: لا داده زينب ها تجهز  الاكل 

ثم مشي يده علي شعرها وقال: لما تكوني عوزه تتدربي علي الملا"كمه انا ادربك ماشي 

نظرات قمر الي وجه رحيم وهزات رأسها 

رحيم:...........


بسم الله الرحمن الرحيم 

عشقتك يا مكانيكيه 

شمس العمراوي 

البارت 32

بداء رحيم في تدريب قمر علي كيف الدفاع عن نفسها...... كان يستغل كل الوقت في لاقتراب منها 

اصبح رحيم عاشق لكل تفصيل قمر 

وقف ينظر اليها وهي تضر"ب كيس الملا"كمه وهي ترتدي قفازات الخاصه به........  

رحيم: انا من راي كفايه كدا 

قمر وهي تلهث من شدت التعب  قالت: ماشي 

ناولها رحيم المنشفه وقال: نشفي عر"قك 

اخذت  قمر المنشفه وقالت: شكرا 

جلس رحيم علي كنبه وجاءت قمر وجلست بجواره 

رحيم: قمر جهزي نفسك عشان جاسر ويوسف ومازن ومرته جين عندنا علي العشه 

قمر بابتسامه: حاضر 

ذهبت قمر الي غرفتها ودخلت الي المرحاض 

خرجت وجدت رحيم يقف وهوا لا يرتدي غير البن"طال 

وقفت تنظر الي هيئة لا تصدك انها تزوجت من رجل 

مثل هذا رجل لا تراه غير في لافلام 

انه فارس احلام كل فتاه 


لبس رحيم تي شرت اسود علي بنطال تي رنج اسود والتفت الي قمر وجدها تستند علي الحائط 

ذهب إتجاه ها وقال: مالك 

قمر: مبسوطه اني متجوزتش وحد بكرش وذهبت اتجاهه ومش"ت يدها علي عض"لات يده لا تعلم من اين لها بكل هذه الجرأه  وقالت: ورياضي وعنده عضلات.... ومشت يدها علي عر"ق البارز في يده وقالت...... بحبهم اوي... وانا كنت صغيره كنت بحب امشي ايدي علي العرق ده عند بابا...... 

ومشت يدها علي وجهه وقالت: ودقنه خفيفه ورموشه طويله عرف كل ما أشوف رموشك بيبقي نفسي المسهم ووضعت يدها علي شعره الاسود 

وقالت: بحب شعرك اوي نفسي امشي ايدي فهم 


كان رحيم يستمع الي قمر بتركيز  شديد اعجبته لمس"تها....... كانت عض"لات جس"ده تتص"لب عندما كانت 

تمشي يدها علي منحنيات كتفه ووجهه  

نظرات قمر في عين رحيم وجدته شديدا السواد 

لف رحيم يده علي خص"رها وقال بصوت منخفض 

: اممم واي كمان 

قمر بصوت هامس قالت: بحب حنيتك علي اخوتك اوي.... بحب اول مقوم من النوم علي حض"نك..... بحب استناك ترجع من الشغل عشان تكون اخر شخص سمعت صوته وشفته قبل منام  

..... تعرف انا بغير من ملك لما تحض"نك بحس ب"نار 

ببقا عوزه اجبها من شع"رها وان"ط في كرش"ها اجبيب مص"رنها...... بس برجع انهر نفسي ازي دي اختك دي بنته الي مخلفهاش  ..... بس اعمل الي بحسن ب"نار في قلبي...... وقول حض"ن رحيم ملكي محدش يشركني فيه..... برجع اقول كدا غلط...... تعرف لما روحت الشركه وشفت جميله دي ومنظرها حسيت بن"ار في قلبي ازي دي كل يوم قدمك تقف معك تشوف كل انفعلاتك الي من حقي انا بس 

لما نادت اسمك ادمي كانت عوزه اضر"بها وبوظ خلق"تها... بس لما شت"متني  .... لقتها فرصه اعمل فيها 

الي بفكر فيه..... زعلت منك لما قولتي اعتزرلها 

لقيت نفسي بقارن بيني وبها وعقلي طلعها الكسبنه 


ثم سكتت بعض الوقت وقالت: رحيم انا بحبك 

عرفه انو غلط بس اعمل ايه قلبي مش بعرف اتحكم فيه..... عرفه ان جوازنا من لاول اتفاق بس انتا اول رجل في حياتي عمري مختلط مع اي راجل 

لما كنت في الورشه كان بابا هوا الي بيتعامل مع اي راجل انا كنت بصلح معاه بس مش بتكلم  مع حد 

حتي في المدرسه كنت في حالي 

لعندي اصدقاء...... كنت بعزل نفسي بعيد حتي البنات 

ماكنش في غير مالك. ودا كان صديق الطفوله اخوي الصغير الي كان بيدفع عني لما نكون في الورشه سوي.........


كان رحيم يستمع الي قمر وهوا لا يصدق نها اعترفت بحبها له وانها تغار عليه لهذه الدرجه...... ان قلب رحيم يقرع مثل الطبول 


نظرات قمر الي رحيم منتظره اي كلام 

رحيم: قمر انا ب...... وقبل ان يكمل كلمته استمع صوت الباب يقرع 


رحيم: احم مين 

ملك: رحيم جاسر ويوسف تحت ومازن وفي موزه معاهم وعوزنك 


ابتعد رحيم عن قمر وقال: نكمل كلامنا لما الضيوف تمشي 

نظرات قمر اليه كثيرا وقالت: عوزه حاجه تطمني 

خا"يفه ترفض حبي ليك 

اقترب رحيم منها ومال عليها وق" بل جبهتها وقال: انتي جوهره ثمينه ماقضرش افرض فيها 

ياله ننزل 


في لاسفل كانت كلا من جنه وجوري 

جلستان  في الصالون 

كانت جوري تقرأ الكتاب نزار قباني 

وجنه كانت تتصفح  علي الانترنت   

دخل عليهم كلا من جاسر ويوسف ومازن ونور 

نظر جاسر الي من اثرات قلبه 

وجدها تقراء الكتاب الذي أعطها إيه   

نظر يوسف الي حبيبته وجدها تجلس وهي تفتح اللاب وهي تاكل شيبس 

نظر سيف الي اخوته وقال بصوت عالي: اتفضلو 

نظرات كلا من جنه وجوري الي من يقول سيف اتفضلو وجدا جاسر ويوسف 

احمرات كل من جنه وجوري كثيرا 

ثم وقفو وسلمو عليهم 

سيف: مدام نور دول اخوتي جنه وجوري 

نور: هلا وسهلا 

نظرات كل من جنه وجوري الي المرأه التي تقف بجوار مازن جنه من بتلقائيه اطلقت صفيره عاليه وقالت: مين المزه الجامده دي 

جوري وهي تنظر الي نور قالت:  انتو جيبين الص"روخ دا منين 


لف مازن يديه علي خصر نور وقربه منه وقال:  بس يابت انتي وي هي  متع"كسوش مراتي  عارفين احمدو ربنا انكم بنات كان زامنكم   ميت"ين 

جوري: وهي تقف امام نور قالت: انتي مرات دا ازي 

مازن: جاسر حوش خطبتك من ادامي 


جاسر: بعد اذنك بقا يا سيف هز سيف رأسه 

امسك جاسر يد جوري وخرج الي الحديقه 


نزل رحيم بصحبة قمر وتعرفت قمر علي نور ونبهرات بجملها 

وكذالك ملك  كانت امسيه رائع تجمع بين الاسره 


في اليوم جديد 


كان ادوارد يركب علي السفينه وكان في قع السفيه كان يوجد خمسون بنت لا يتجاوز اعمارهم العشرون 

ادوارد وهوا يتكلم مع بترو 

ادوارد: اجل لقد عبرت الحدود مصر ولم يتم كشف شيء 

بترو: حسنا هل زال شك في رحيم 

ادوارد: حسنا لنقول انه لا يعمل مع الشرطه لكن أني لا احبه 

بترو: وهل سوف تتزوجه لكي تحبه ما يهمني هوا عمله لا تنسي انه ادخل الشحنه امس ولم ينقص منها اي شيء 


ادوارد: حسنا سوف اغلق لان تبقي اربع ايام  وا اوصل الي اليابسه 


بترو: عندما توصل وتعبر من الجمرك اخبرني 

ادوارد:  حسنا يا صديقي 

اغلق ادوارد الهاتف ونظر الي المرأه  التي امامه وهي  

تبتسم بد"لع قالت:  أنكمل ما كنا نفعلو قبل رن بترو عليك ثم قط"مت شف"تها 

ادوراد  وهوا يقب"لها قال:  هي بنا 

دخل ادوارد  والمرأة  الي الغرفه 


عند قمر كانت تجلس في غرفتها وهي شارده فما حدث  واعترفها لي رحيم انها تحبه لكن هوا لم يلحق ان يعترف شاعرات انه كان سيقول انه يحبها 

لكن جاءت ملك 

قمر:  الله يسمحك يا ملك مكنتيش عرفه تتأخري شويه اهو هوا كمان  سافر 

افتكرات قمر عندما عاد كلا من مازن وزوجته و جاسر ويوسف الي منزلهم 

وعندما دخلو الي الغرفه طلب منها ان تجهز له ملابس في حقيبه سفر  

قمر:  رحيم انتا هتسافر 

رحيم  :  ايوا يا حبيبتي جالي شغل مستعجل 

قمر:  طيب انتا هتغيب 

رحيم  :  لا كلها اسبوع  ورجع 

قمر  :  طيب انت  هتسافر  امتا 

رحيم  :  علي تلاته الفجر

قمر:  بعد تلت سعات 

رحيم  :  ايوا 

دخل رحيم الي المرحاض 

وبداءت قمر في اخراج ملابسه  ووضعتها بجوار شنطه السفر واحضرات زجاجة عطره ومشط وكريم الخاص به وساعته  و


خرج رحيم من المرحاض  وهوا يلف علي خصره المنشفه نظر الي السرير وجد قمر تطبق ملابسه وهي تبكي.......  ذهب رحيم اليها ومسح دموعها وقال:  بتعيطي ليه بس 

قمر:  عشان انتاا هتوحشني 

رحيم وهوا يقب"لها من ثغر"ها بش"غف لم ينتهي 

ابتعد عن قمر ونظر الي هيته وضع جبهته علي جبهت"ها وقال بصوت متحشر من فرط مشاعره:  سبع ايام وهتلقني هنا  

حضنته قمر وبكت كثيرا وقالت:  متبوص"ش علي اي وحده هنك غض بصرك 

ضحك رحيم وقال:  هههه ليه قطع الارزاق دول حته ملونين 

قمر وهي تض"ربه علي صدره قالت بش"رسه اعجبت رحيم:  عرف يا رحيم والله  لو بصيت في وش وحده من الملونين دول لا هن"ط في كر"شك اعرف ان قمر غيرتها وحشه  

رحيم:  انا بداءت اخاف منك ثم ابتسم وقال:  وبعدين  انا ابص لبره ليه وانا معيا القمر بنفسه 

قمر بغرور مصتنع:  البلدي يكسب 

افاق قمر علي رساله من هتفها؟ 

........؟........ 


بسم الله الرحمن الرحيم  

عشقتك يا مكانيكيه  

شمس العمراوي 


كانت جوري  تجلس في غرفتها وهي شارده 

في أحدث ليلة امس 


كان جاسر يمسك يدها وذهب إلى الحديقه 

جلس علي العشب تحت ثم نظر امامه علي القمر 

وقفت جوري حائره نظرات اليه ثم جلست بجواره 

ونظرات الي القمر بعد مرور بعض الوقت 

قالت جوري وهي تفرك يدها: شكرا علي الهديه 

نظر اليها جاسر وقال: عجبتك 

اخرجت جوري السلسلة التي تختبئ تحت حجابها 

وقالت: ايو جميله اوي السلسله ل الكتاب 

اجمل ما فيهم الورده جاسر انا بحب الورد اوي بالاخص الجوري 

جاسر: والرساله اي ردك 

احمرت  جوري كثير.. قالت جوري: احم..... كلامك حلو ما نكرش اني قراتها كتير استغراب ت  ازاي 

هوا بيحبني كدا.... مع اني عدد المرات الي شفتك فيها اتنين او تالته..... سمعت عن الحب من اول نظره 

بس عمري ما شفته....... بس انا هقولك رضي يوم كتب كتابنا 

نظر جاسر اليها كثيرا ثم ابتسم وقال: منتظرك 

انا اتفقت مع عمو ماجد ان كتب الكتاب اخر الشهر 

جوري: ماشي 

جاسر: جوري انا مسافر انهارده 

جوري: مسافر فين وليه 

جاسر: شغل في ايطاليا 

جوري: تروح وترجع بالسلامة 

جاسر: الله يسلمك ياله نخش جوه 

وقف جاسر وجوري ودخلو الي المنزل 

ورجعت جوري الي ارض الموقع علي يد تهزها 

نظرات الي من يهزها كانت ملك 


ملك: مالك ياجوري بكلمك مش بترد

جوري: معلشي شرد شويه 

نظرات جوري الي الهاتف ثم قفلته 

ملك: طيب مترني عليه 

جوري: مين دا 

ملك: الي مستنيه منه اتصال 

جوري: يعني ارن 

ملك: ايوا 

جوري: طيب 

ملك: انا هروح اذاكر شويه سلام 

رنت جوري علي جاسر


عند جاسر 


كان جاسر ينم في غرفته استيقظ علي رنين هاتفه 

فتح الهاتف من غير ان ينظر الي اسم المتصل 

جاسر بصوت ياملأه النوم قال  :  الو  

صمتت جوري بعض الوقت ثم قالت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

عندما استمع جاسر الي صوت من تحدث اعتدل ونظر في الهاتف يتاكد ان المتصل عليه هي حقن جوري 


عندما تاخر جاسر في الرض نادت عله جوري وقالت 

بصوت ناعم: جاسر انتا معيا 

عندما سمع جاسر صوت جوري وهي تقول اسمه 

وجد نفسه يتخيلها وهي تناديه وهي امامه ان تلك الش"فاء المتكرزه تنادي اسمه تمني ان يق"طمها 

عندما غاب جاسر في ارض اعتقادات جوري  ان جاسر انه اغلق لاتصال نظرات في الهاتف وجدته لا يزال معها علي لاتصال نادته مره اخري 

جوري: جاسر انتا معيا 

جاسر: جوري متنديش اسمي بطريقة دي 

جوري باستغراب:  طريقه اي 

جاسر  :  صوتك ناعم لما بتقولي  اسمي ببقاء عوز اكل كرز 

جوري  باستغراب: ازي يعني  وبعدين متاكل كرز 

جاسر  :  ياريت بس اي الصباح الجميل دا 

جوري  :  جميل  ازي 

جاسر:  الوحد يصحي كل يوم علي اجمل صوت دا كدا ربنا رضي عليا 

جوري بخجل  :  عادي انا كنت بطمن  عليك 

جاسر  بابتسامه:  ياريت والله لو كل يوم تطمني  عليا بس امانه متنديش اسمي بطريقة دي وانا وقف أدامك غير لما تكوني مراتي 

جوري باستغراب   :  ليه يعني   

جاسر: اصل ممكن اتهور واكل الكرز 

جوري بغباء: وهوا انتا هيكون معك كرز وانا بندي عليك   وبعدين متاكل كرز محدش حيشك 

جاسر: عرفه يا جوري انا والله نفسي اكله كله بس الصبر حلو  


جوري: انا مش فهمه حاجه 

جاسر: ولا تزعلي نفسك افهمك عملي بس لما تكوني في بتي 

لم تفهم جوري كثير بس شعرات ان الموضوع مخجل 


جوري وهي تغير الموضوع قالت: انتا فطرات 

جاسر: لسه في السرير 

جوري: طيب قوم اتوضي وصلي الصبح وفطر قبل ما تروح الشغل 


جاسر: ماشي 

جوري: طيب سلام عليكم 

جاسر: وعليكم السلام 

وانتها  الاتصال وكل واحد فيهم يبتسم 


عند جنه كانت تجلس في غرفتها وهي تفكر في يوسف نظرات الي الهاتف وجدات اتصال من Baby

فتحت لاتصال وهي سعيده جدا 

قالت بصوت رقيق: الو السلام عليكم 

يوسف: وعليكم السلام عامله اي يا قلبي 

جنه: الحمدلله بخير  وانت عامل 

يوسف: بخير طول ما حبيبتي بخير 

جنه: ومين بقا حبيبتك دي 

يوسف: وحده سكنه في قلبي نفسي تحن وتقولي كلمه تبل ريإي 

جنه بابتسامه قالت:  ان شاء الله هتبله بس في بيتك 

يوسف: ماشي وانا مستني 

جنه: انت فين كدا 

يوسف: في الشركه رحيم و جاسر ومازن سفرو 

ودبس انا وسيف في الشغل 

جنه: ربنا معاك اسيبك بقا تروح تكمل شغلك

يوسف: هيوحشني صوتك 

جنه بخجل: طيب 

يوسف: طيب اي 

جنه: ماشي 

يوسف: هوا اي دا الي ماشي 

جنه: ماشي علي كلامك 

يوسف: الي هوا اي بقا كلامي 

جنه: الي انت قولته من شويه 

يوسف: ايوا عوز اسمعه انا قولت ايه 

جنه: يوسف الله 

يوسف وهوا يقلد صوت جنه قال: يوسف الله 

ضحكت جنه بكسوف 

يوسف: جنه يا حبيبتي ابقي غيري الاسم الي انتي كتبه علي التلفون دا 

جنه: لا عجبني مش هغيره 

يوسف: والله الوحد هبته هتنهز لو حد شاف لاسم بالاخص الود مازن 

جنه وهي تقلد الاطفال قالت: علث يا بيبي 

يوسف: قلب البيبي بقا 

جنه: يله روح كمل شغلك سلام 

يوسف: سلام يا قلبي 

اغلقت جنه الاتصال وشردات فما حصل امس عندما وجد يوسف اسمه في الهاتف بسم بيبي 


كانت جنه ويوسف يجلسون في التراس 

يوسف: جنه هتي تلفونك كدا 

جنه: ليه 

يوسف: متخفيش هكتب بس رقمي 

جنه: رقمك معيا 

يوسف: ورني كدا مسجلني ايه 

جنه: وانت عوز تشفه ليه 

اخرج يوسف تلفون ورن علي جنه كان مسجلها جنتي نظر علي اسمه الذي ظهر علي الشاشه وجده بسم بيبي 

يوسف: بيبي يخر"بتك بوظتي هبتي 

جنه وهي ترمش ببرأه مزيفه قالت: مين انا خالص 

يوسف: خلص انا يوسف الي بيخاف مني رجاله بشنبات يتقلي بيبي جنه غيري الاسم 

جنه: اي ريك في كتكوتي 

يوسف: كتكوتي يبقا الوحد امه تحمل فيه تسع شهور 

ويفرحو انه جه راجل ويكبر ويقولو الرجال جه الرجل رح وتجي وحده زيك تقوله يا بيبي ويا كتكوتي وارنوبي......... لا واي ارنوبي عجبه الكلام 


ضحكت حنه وقالت بصوت ناعم كثيرا: يوسف بيبي 

نظر يوسف اليها وقال: جنه انتي كده بتلعبي  بال"نار 

وهي موله لوحدها 

ضحكت جنه وقالت: الله وانا ملي يا لنبي 

يوسف: ادلعي حلو كله هيطلع عليكي لما تكوني مرتي 

جنه بد"لع وهي تنظر في عينه قالت بصوت منخفض: وهون عليك يا بيبي 

نظر يوسف الي ثغر"ها وعينها وقال: الكل يهون ألا انت ياقلب البيبي 

ثم ابتعد وطلق زفير وقال: جنه الله يهدكي قومي من جنبي 

جنه بستغراب: ليه هوا انا عملت ايه 

يوسف بوقاحه: اصل انا مسك نفسي بالعفيه وممكن اتهور واكل الفروله الي نفسي ادو"قها ثم نظر الي ثغر"ها......... زقته جنه وخرجة من التراس وذهبت الي غرفتها ووضعت يدها علي خدها الزي ي"شع احمرار 


استفاقت جنه علي رساله الي هتفها 

نظرات اليها وجدات رساله من يوسف 

"بحبك  ياجنتي❤" 


نظرات قمر الي هاتفها وجدات رساله من رقم غريب 

فتحت  الرساله لم تجد فيها  شيء  

قمر بستغراب قالت: يمكن الرقم غلط 

لم تهتم قمر وذهبت الي غرفتها 

وجلست علي السرير وفتحت الهاتف ورنت علي رحيم 


كان رحيم نايم في الفندق 

استيقظ علي صوت رن تلفون 

فتح رحيم الاتصال وقال بصوت مليء بالنوم قال: الو 

قمر: السلام عليكم  

رحيم وهوا يعتدل قال: وعليكم السلام 

قمر: عامل ايه 

رحيم: بخير الحمدلله واني 

قمر: تذيد حمد يارب انا بخير الحمدلله 

رحيم: ديما يارب 

قمر: كنت بطمن عليك انتا فطرات 

رحيم: تسلملي..... انا لسه في السرير 

قمر: ماشي ياقلبي 

ثم صمتت بعض الوقت 

قمر: رحيم 

رحيم: نعم 

قمر: خلي بالك من نفسك وغض بصرك 

ضحك رحيم وقال: ماشي هبقا اغمض لو شفت وحده قدامي 

قمر: ضحكت قمر وقالت: طيب ابقاء خلي بالك لتخبط في حاجه ونتا مغمض 

رحيم وهوا مستمتع بغيرات قمر وقال: صدقي الوحد يغمض عني القي وحده في حضني 

قمر بغيره لكنها تثق ب رحيم قالت:  رحيم حبيبي مش  بيخد حد في حضنه غير قمر عشان حضنه ملكي بس 

رحيم  بابتسامه:  يا سيدي علي ال وثق 

قمر: طبعا لزم اثق انا مش معيا اي حد انا معيا رحيم الشاملي 

رحيم: انتي بتجيبي الكلام دا منين 

قمر: من قلبي الي انتا امتلكته 


رحيم: يسلملي قلبك 

قمر: تمام اسيبك تفطر وتجهز نفسك عشان الشغل 

رحيم: قمر 

قمر: نعم 

رحيم: وحشتيني و وحشني اهتمامك وحشني كل حاجه بتعمليها لي 

قمر: بجد والله 

رحيم: والله 

قمر: وانت كمان وحشتني 


وانتها الاتصال 

وذهب رحيم اخذ حمام  وخرج ادي فرضه 

ورتدي ملابسه عباره عن بدله سوده وساعه سوده و صفف شعره بحترفيه وغلق ازرار قميص وترك اول  ثلاثة ازرار ولم يرتدي كرفت لأنه يختنق منها 

ووضع عطره المميز الذي صنع خصيصا له 

وخرج من الغرفه وقابل كلا من مازن و جاسر 

وذهبوا الي الشركه  


عند البترو 

كان يجلس في قصره وجد هاته يرن برقم الرجل الذي يراقب رحيم 

فتح الهاتف وقال: الو 

الشخص: سيدي ان رحيم سافر امس 

بترو: الي اين 

الشخص: الي ايطاليا يجد عمل مستعجل في شركته هنك وسفر هوا واصدقائه 

بترو: حسنا رن علي رجالنا هنك ورقبوه 

الشخص: حسنا سيدي 

اغلق بترو لاتصال

يتبع

تكملة الروايه بعد عمل متابعه من هنا هنا 


تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق
  1. فين تكملة عشقت مكانيكية

    ردحذف
  2. أين باقى القصه ارجو الرد

    ردحذف

إرسال تعليق

التنقل السريع