القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت قلبي عاقل كامل بقلم ميرا ابو الخير في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


(1)#قلبي_عاقل

#بقلم_ميرا_ابوالخير.. 

الهانم يلي لابسه نقاب ورا دي تقدري تقولي كنت بشرح ايه دلوقتي. 

:  معلش يا دكتور مش مركزه. 

هاني: مش مركزة تقعدي في بيتكم اتفضلي برا. 

حور بدموع: بس يا هاني انا... 

هاني بغضب عارم: اسمي الدكتور وكلمه زيادة هتشيلي المادة. 

خرجت تجري علي برا ودموعها علي خدها و هو كمل شرحه. 

بعد ساعه. 

بقلم ميرا ابوالخير 

اعدة سرحانه قاطعها صوت: الدكتور هاني عايزك في مكتبه. 

حور ببرود: تمم. 

قامت راحت المكتب ابتسم. 

حور بجديه: افندم. 

هاني بضحك: وحشتني. 

حور بجديه وكانت ماشيه مسك ايديها: استني ياحور انا عارف انك زعلانه بس مكنش ينفع تفضلي اكتر كانت عيونهم عليكي وانا بغير. 

حور رفعت النقاب وبعياط بعيونها الخضراء: لا انت زعقت لي في حد يزعق لمراته. 

هاني خدها في حضنه: انتي عارفه انه محدش عارف صح حقك عليا يا حوري يلا نروح عشان انا جعان الصراحه. 

ابتسمت حور. 

روحوا الشقه واول مداخلوا لاقوا بنت لابسه مكشوف. 

حور باستغراب: ايه دا انتي مين. 

سجا: انتي يلي مين. 

بقلم ميرا ابوالخير 

هاني بتوتر: انتي جيتي ليه. 

سجا برفع حاجب: هكون جايه لي مانت عارف وبعدين اي الاشكال المقر"فه دي. 

حور بغضب: مسمحلكيش وبعدين برا بيتي. 

سجا بسخريه: بيت مين يامو بيت دا بيت جوزي ولا ايه يا هاني. 

هاني بتوتر: ا ا

حور بصدمه:  انت متجوزها انطق رد عليا. 

هاني ببرود فجاءة: اه اتجوزتها. 

حور...... 

#يتبع...... 



(2)..#قلبي_عاقل.. 

#بقلم_ميرا_ابوالخير... 

حور بصدمه:  انت متجوزها انطق رد عليا. 

هاني ببرود فجاءة: اه اتجوزتها. 

حور بصدمه: انن بتقوول ايههه وحبك وكل دا يعني ايههه رد اتجوزت عليا لييييي. 

جنا ببرود: هههه صدقتي بقا اكيد كنتي نزوة ليه وبيتسلى ولا ايه يا هاني. 

حور بدموع: ن نزوة ا ازاي. 

هاني ببرود:  حور انتي مراتي وهي مراتي هتفضلوا هنا سوا ومش عايز مناقشه. 

حور بغضب: تبقا غبي انا ماشيه واشبعوا ببعض. 

هاني ببرود وسخريه: وياترا هتروحي فين عند جوز امك يلي رماكي ولا امك يلي اتجوزتي من وراها وهربتي. 

حور بغضب: عشان حبيتك لكن انت متسا"هلش. 

هاني طخخخخ: اخرسي خالص خشي المطبخ واعملي حسابك هتنامي فيه وانتي هنا لخدمتنا وبس. 

جنا بخبث:  تشاو يا ههه خدامه. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

داخلت غيرت واعدت بندم: مكنش لازم اسيب اهلي مكنش لازم اعمل كده. 

✨✨✨✨✨✨✨✨


الصبح. 

بتحضر الاكل ايد اتحطت علي وسطها: ااعاااا. 

هاني بضحك: اي خضيتك. 

حور شالت ايده بقر"ف وغضب. 

هاني ميل علي ر"قبتها وشمها هي زقته: عايز ايه. 

هاني بابتسامة: ايه اظن دا حقي. 

حور بقر"ف:  حق ايه انت كسرت قلبي. 

هاني بحب: انتي عارفه اني بحبك اكتر من نفسي. 

حور بعدم تصدق: والله عشان كده اتجوزت. 

هاني بحب:  هتعرفي ليه اتجوزتك يا حوري بحبك ورمى ليها بو"سه في الهواء وخرج. 

بقلم ميرا ابوالخير. 


✨✨✨✨✨✨✨✨✨

.....: تؤ تؤ يا حرام انتي فاكرة هيسيب الهانم ويروح ليكي. 

حور بتجاهل مردتش. 

جنا بمكر:  طب انتي عارفه هو متجوزك ليه. 

حور بصت بانتباه جنا ابتسمت. 

جنا بخبث:  عشان يخلف منك وير"ميكي ياحلوة او يغير مز"اجه بيكي ويتسلى شويه لكن في الاخر بيرجع لي اخرك شهر شهرين يا قطه و تبقي حا"مل وناخده . 

حور بصدمه:  انتي بتقولي ايه انتو مجا"نين. 

.....:  كلامها صح. 

حور لافت واتصدمت: هاني. 


#يتبع..... 


3.. #قلبي_عاقل. 

#بقلم_ميرا_ابوالخير... 

جنا بخبث:  عشان يخلف منك وير"ميكي ياحلوة او يغير مز"اجه بيكي ويتسلى شويه لكن في الاخر بيرجع لي اخرك شهر شهرين يا قطه و تبقي حا"مل وناخده . 

حور بصدمه:  انتي بتقولي ايه انتو مجا"نين. 

.....:  كلامها صح. 

حور لافت واتصدمت: هاني. 

هاني بابتسامة: بالظبط كده. 

حور بصراخ: انتوووو ايهههه عايزين مني ايهههه انا بكر"هك بكر"هك. 

جنا بخبث:  هسبكم بقا مع بعض عشان حوار العيل دا واه يا حوري مفيش خروج من هنا غير لما تجبيه وبعدين هنرميكي برا سلام. 

حور اعدت علي الارض بانهيار: لي خدعتني ليه تعمل فيا كل دا لي عملت لك ايه انا حبيتك عارف يعني ايه. 

هاني بحنان:  حور انا حبيتك بس اتجوزتك عشان اخلف. 

حور بغضب طخخخخخ:  طلقني. 

هاني بغضب شدها من شعرها: لاا يا حلوة تعالي. 

حور بخضه: ه هتعمل ايه. 

هاني غمز ليها: هجيب العيل قومي. 

بتحاول تفلت منه معرفتش خدها اوضتهم وزقها علي السرير واغتــ. صبها بكل و"حشيه. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

✨✨✨✨✨✨✨. 

جنا بخبث: ايوا هيحصل. 

المجهول: وناويه علي ايه معها. 

جنا بمكر:  هقولك ناويه علي ايه انا دلوقتي صورتها فديو وهي مع جوزي ومحدش طبعا عارف انهم متجوزين ولا ايه. 

الشخص: ههههه دماغك ســـ. ـم. 

جنا بكر''اهيه:  هوريها الجر"بوعه دي. 

بقلم ميرا ابوالخير. 


✨✨✨✨✨✨✨✨. 

حور بعياط ودموع:  ابعد عني مش عملت يلي انت عايزو ابعد بقاااا. 

هاني بحزن:  ا انا اسف يا حور بس اتعصبت منك حقك عليا هعمل يلي انتي عايزاه. 

حور بجمود:  تسبني اكمل تعليم وملكش دعوة بيا. 

هاني بعصبيه: يعني ايه انا جوزك. 

حور ببرود: دا يلي عندي يا دكتور. 

هاني بنفاذ صبر: تمم يا حور. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

تاني يوم. 

في الجامعه حور بتداخل بتلاقي الكل بيبص عليها بنظرات مش كو"يسه استغرابت. 

احدهم: لا وعاملة محترمه ولابسه نقا"ب. 

اخر:  طلعت واحدة زبا"لة بكتير. 

حور تجاهلت كلامهم وداخلت المدرج اتصدمت صدمه عمرها شاب وقف قدمها:  ايه الكلام علي ايه يا حلوة. 

حور بعدم فهم: وسع بعد اذنك. 

الشاب بنظرات مش حلوة:  ايه يا مزة هو احسن مني ولا ايه. 

حور ضر"بته بالكف: احترم نفسك. 

الشاب بغضب مسك ايديها وزعق: لاا يا زبا"لة متعمليش نفسك محترمه احنا شوفنا كل حاجه وفد"يوهاتك ملت الموا"قع كلها وانتي طلعتي قذ"رة وبتقضيها مع الدكاترة عشان تنجحي يا و***. 

حور بصدمه:  اخرس يا 🐶 ابعد ايدك عني . 

الشاب اتعصب وقرب شدها من وسطها قدم الكل وووو..... 

صرخت حور: لااااااااا. 

#يتبع...... 


(4).. #قلبي_عاقل..  

#بقلم_ميرا_ابوالخير..  

الشاب بغضب مسك ايديها وزعق: لاا يا زبا"لة متعمليش نفسك محترمه احنا شوفنا كل حاجه وفد"يوهاتك ملت الموا"قع كلها وانتي طلعتي قذ"رة وبتقضيها مع الدكاترة عشان تنجحي يا و***. 

حور بصدمه:  اخرس يا 🐶 ابعد ايدك عني . 

الشاب اتعصب وقرب شدها من وسطها قدم الكل وبوكس وقعه الارض. 

حور بصدمه: انت. 

شادي بغضب: ايدك انت وهو. 

الشاب بغضب قام: ايههه كلنا شوفنا انها مش محترمه والصور بتقول كده وفاكرة عشان النقاب مش هنعرفها لا الحلوة متنقبه في 2 جامعه يعني عارفينها. 

حور بدموع: اخرس انا مش كده يا زبا"لة دا جوزي. 

الكل بصدمه: جوزك. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

شادي بحزن: جوزك يا حور. 

حور للكل: ايوا جوزي ومحدش له اي داخل والحيوا"ن يلي نشر الفد"يو دا قصده يشو"ه سمعتي. 

:  ومين قال كده. 

حور بصت للصوت:  هاني. 

هاني للكل ببرود:  مراتي لو حد جاب سيرتها يتر"حم علي نفسه ويلا كله يغور في داهيه. 

الطلاب:  ا اسفين. 

هاني وقف قدم الشاب:  وانت بقا كنت عايزها صح تعالي. 

مسكه ضر"به بوكس ورا التاني وحور فرحت وسابه: يترمي برررررراااا ملهوش اي دخول. 

الامن: تمم. 

بقلم ميرا ابوالخير.. 

✨✨✨✨✨✨

في مكان ما. 

جنا بصدمه: يعني ايههه. 

الشخص: يعني لحقها وكله باظ. 

جنا بكر"اهيه: كده تمم اوي يا ست حور. 

الشخص:  هنعمل ايه. 

جنا بخبث:  انا يلي هعمل. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

✨✨✨✨✨✨✨. 

في الكافيه. 

كانت قاعدة ومن جواها فرحانه ومبسوطه عشان هاني دافع عنها. 

شادي: وحشتيني. 

حور:  عايز ايه. 

شادي بحب:  نسيتي كل يلي كان بينا يا حوري نسيتي انك كنتي حبيبتي و خطيبتي. 

صوت غاضب من وراهم: حوووووووررر. 

حور بتوتر..... 

#يتبع...... 



5.. #قلبي_عاقل.. قبل الاخير 

#بقلم_ميرا_ابوالخير. 

شادي بحب:  نسيتي كل يلي كان بينا يا حوري نسيتي انك كنتي حبيبتي و خطيبتي. 

صوت غاضب من وراهم: حوووووووررر. 

حور بتوتر: ه هاني. 

هاني بغضب:  في ايههه هنا وايه الكلام دا. 

شادي ببرود: تمم عن اذنك يا حوري هكلمك سلام. 

سابها ومشي وهاني كله غضب. 

هاني شدها من ايديها بغضب وراكبها العربيه:  اترزعييييي. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

بعد شويه وصل البيت. 

هاني بغضب:  اي بينك وبين الزفت شادي. 

حور ببرود:  مالك بيه مش انت اتجوزتني عشان حتة عيل عايز ايه. 

هاني مسكها من ايديها بغضب:  انتي مررراتيييي فاهمةةةة ليا انا وبس. 

حور بدموع وصراخ: لاااا ابعدد بقاا انا بكر"هك يا هاني مفيش راجل يعمل كده انت مريض. 

هاني بجنان: مريض بحبك انتي. 

حور ببرود:  والست جنا. 

هاني بغضب:  بقولك ايه الزفت دا ملكيش دعوه بيه تاني مفهوم. 

حور بدوخه: ل.. 

مكملتش الكلمه فقدت الواعي هاني جري عليها بخوف:  حور حبيبتي فوقي. 

شالها وداخلها الاوضه. 

بقلم ميرا ابوالخير. 


✨✨✨✨✨✨✨

شادي:  سابتني واتجوزت يا اشرف لي انت بحبها. 

اشراف:  عيش حياتك يا شادي وانسها احسن. 

شادي بغضب:  يلي حصل بينا مستحيل يتنسي. 

اشراف بعدم فهم:  حصل ايه. 

شادي..... 

اشراف بصدمه: ايهههه. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

✨✨✨✨✨✨✨✨


بعد شويه. 

الدكتورة كنت بتكشف علي حور وجنا وقفه بقرف. 

الدكتورة: مبروك المدام حامل. 

هاني بفرح: ب بجد. 

الدكتوره مشيت. 

حور فاقت وهو كان جنبها. 

حور بحزن:  ه هتاخده مني. 

هاني بحب: مقدرش يا حوري. 

جنا بسخريه:  لا والله مش لو بتخلف اصلا يا دكتور هاني. 

حور: انتي بتقولي ايه. 

هاني بصدمه:  قصدك ايههه. 

جنا طلعت ورق:  انت عقيم ومراتك حامل ههه طب ازاي. 

هاني بصدمه: 😳😳😳

#يتبع.... 


#قلبي_عاقل... الاخيرة. 

#بقلم_ميرا_ابوالخير. 

جنا طلعت ورق:  انت عقيم ومراتك حامل ههه طب ازاي. 

هاني بصدمه: 😳😳😳 انتي بتقولي ايههههه. 

جنا ببرود: عندك الورق يا... 

طخخخخ كف نزل علي وشها: انت بتمد ايد عليا عشانها. 

هاني بغضب:  هي اشر"ف منك مليون مرة انتي طالق بالتلاته يا جنا. 

جنا بصدمه ودموع: لا لا ابوس ايدك لا انا ب بحبك. 

حور وقفه ساكته. 

هاني بغضب: انتي فاكراني اهبلللللللل بتزوري صوري مع مراتي وبتتهميه بتهم زبا"لة وفاكراني هسكت لك. 

جنا بصدمه: ا انت ع عرفت. 

هاني مسكها من شعرها:  وليكي عندي مفاجأة كبيرة كمان. 

جنا بعدم فهم: م مفاجأة ا ايه. 

هاني ببرود:  ادخلوا. 

داخل ظابط ومعه عساكر: انتو مين. 

هاني حط ايده في جيبه ووقف جنب حور:  انا ظابط مخابرات يا جنا وكل دا كان خطه مني اوقعك مبروك عليكي الاعد"ام. 

جنا بصراخ: ليههه انا حبيتكككككك ليههههه كله عشانهاا هقت"لهاااااااااالك. 

هاني ببرود: ولا تقدري. 

اخدوها وهي بتصرخ بجنان وحور وقفه مش فاهمه حاجه. 

هاني مسك ايديها:  هفهمك كل حاجه. 

حور شدت ايديها:  متشكرة مش عايزة. 

هاني بحزن:  انا بحبك وانتي اكتر  عارف كده كل دا عملته عشان نقبض عليها وانتي ك... 

حور بصراخ: كنت ايههههه رد عليا انت اناني وحق"ير استغلتني عشان شغلك و هنتني ليه مقولتليش كل دا ليه انا مراتك يعني حياتك لكن انت انسان عايز كل حاجه ليك وبس انا بكر"هك طلقني. 

هاني بخضه ورجاء:  اهدي عشان خاطري انا مقدرش اعيش من غيرك. 

حور بجمود: طلقني. 

هاني بحزن:  تمم اذا دا هيريحك انتي طالق. 

بقلم ميرا ابوالخير. 

حور قامت خرجت وهو قعد علي الارض يعيط زي الاطفال. 

بعد 7 شهور. 

هاني بيشتغل وحور بطلت تروح الجامعه وبطنها بانت قدمها شادي قابل بنت تانيه وحبها وحور رجعت لاهلها وسامحوها. 

سهيلة:  لازم تروحي عشان الامتحانات. 

حور بهدؤء:  تمم هروح. 

تاني يوم حور راحت الجامعه وداخلت هاني داخل بعدها واتصدم وقف شويه والعيون بتكلم بعضها. 

احد الطلاب: يلا يا دوك الامتحان. 

انتبه وبدء يوزع الامتحان وعيونه عليها وهي باصه من تحت النقاب. 

بدء الامتحان وحور حست بالم في بطنها حطت ايديها علي بطنها هاني لاحظ راح: احم انتي كويسه. 

حور: ا ايوا ت تمم. 

هاني حاسس بحاجه الامتحان فاضل نص الوقت وحور الالم بيزيد ومع ذلك متحمله: اااااااه. 

هاني جري عليها: ح حور انتي كويسه. 

حور بالم ودموع: م مش قادره بطني بتوجعني اووي اااه. 

هاني بخوف والكل: شكلها بتولد. 

هاني شالها وخرج بسرعه علي العربيه وهي بتصرخ: مش قادره ااااه يا ماما. 

هاني بخوف ودموع: هتبقي كويسه يا حببتي قربنا نوصل. 

وصل المستشفى. 

داخلوها وهو مرعوب واهلها وصلوا والكل خايف وهاني دموعه نازلة عليها. 

الدكتوره: مبروك ولد زي القمر. 

هاني بخوف: و حور.. 

الدكتوره:  الحمدلله بخير هتتنقل اوضه عاديه عن اذنكم. 

بعد ساعتين. 

حور بتفوق: ا بني. 

هاني كان شايله ومبتسم: شبهك. 

حور بابتسامة:  شبهك انت. 

هاني بحب:  سامحتيني يا حوري. 

حور بابتسامة:  سامحتك من زمان البنت مننا مبتصدق تلاقي حب حقيقي يخاف عليها ويهتم بيها احنا ضعاف اه وبنسامح بسرعه بس قلبنا طيب وبنربي اجيال كتيرة. 

هاني بحب:  بحبك ياحوري. 

حور بكسوف: وانا كمان. 

#تمت....

من الكاتبة ميرا ابوالخير للفانز: مين قال البنت ضعيفه.... 

مين قال عشان بنسامح يبقا مفيش كرامه... 

مين قال انه احنا محل استغلال.... 

مين قال البنت سهل يتضحك عليها.... 

احنا اه كل دا بس دا مش غباء دا طيبه وانسانيه جونا لانه كل واحد مننا ناقصه حاجه بيكملها مع التاني بالعكس احنا احن واطيب واجمل من كده بكتير.... 

متابعه من هنا هنا 

Mira Abulkhair







 

تعليقات

التنقل السريع