القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ذئب الداخليه البارت الاول والثاني بقلم إسراء هاشم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


داخل مكتب اللواء رفعت  بيخبط الباب وبيسمح رفعت للطارق بدخول بتدخل بنت جميلة وبتادي التحيه العسكرية 


رفعت بابتسامه بيقول اقعدي يا رنيم 


رنيم حضرتك طلبتني خالد قالي ان حضرتك عاوزني فموضوع مهم 


رفعت بتنهيدة ايوة يا رنيم انا فعلا عاوزك فموضوع مهم 


رنيم باستفسار خير يا فندم في مهمه جديدة 


رفعت ايوة يا رنيم بس دي مختلفه عن اي مهمه 


رنيم باستفسار ازاي حضرتك مش فاهمه؟ 


رفعت بيفتح درج مكتبه وبيطلع ملف وبيديه لرنيم وبيقولها الملف ده في كل حاجه تخص عيلة الريان المطلوب منك انك انتي هتحمي العيلة دي لان زي ما انتي عارفه عيلة الريان دي اكبر عيلة علي مستوي الشرق الاوسط وليهم اعد"اء كتير وفي حد عاوز يتخل"ص منهم وكمان في خا"ين فالبيت 


رنيم طب حضرتك انا مطلوب مني اي وانا هنفذة 

بقلم اسراء هاشم 

رفعت رنيم انتي مطلوب منك انك تعرفي مين الخاين ده وكمان انتي هتبقي موجودة فالبيت بس مش بصفتك الرائد رنيم لان مش هينفع حد منهم نهائي يعرف انك شغاله معانا 


رنيم طب حضرتك انا هدخل البيت ازاي وبصفتي مين وازاي 


رفعت انتي هتدخلي بصفتك حفيده من العيلة دي 


رنيم بتعجب ازاي يفندم حفيده ازاي انا متلخبطه مش فاهمه حاجه كدا 


رفعت رنيم عيلة الريان كان ليهم ابن اسمو امجد بس هو سابهم من زمان جدا لانو كان بيحب واحده بس ابوة مكنش موافق عليها امجد ساعتها صمم اللي فدماغو واتجوز اللي كان بيحبها وهي كانت اسمها هاجر وساعتها اتخانق هو ووالده وساب البيت وقرر يعيش بعيد عنهم وعاش حياته هو ومراتو وخلفو بنت وفيوم كان امجد واخد مراته وكانو خةرجين ومعاهم بنتهم كانت اربع سنين بس عملو حادثه وماتو بس جث"ه بنتهم محدش لقاها نهائي ومحدش يعرف اذا كانت عايشه او ميته والبنت اختفت غانم الريان وده بيكون والد امجد وكبير عيلة الريان عرف انه كان عندو حفيده ودور عليها كتير لحد من كام سنه لحد ما يائس وكلو اتوقع ان البنت دي طالما مظنرتش لحد دلوقتي ممكن تكون ماتت انتي هتدخلي مكان البنت دي علي اساس حفيدتهم اللي ضايعه من 22 سنه وانتي نفس سن البنت لان البنت دي لو كانت موجودة كانت هتبقا نفس سنك 


رنيم بس يفندم تفتكر ممكن تكون البنت دي لسه موجودة 


رفعت بيبص لرنيم بنظرة غير مفهومه وبيقولها مش عارف 


رنيم طب حصرتك هما هيصدقو ازاي اني حفيدتهم 


رفعت احنا عاملين حساب كل حاجه اتعاملك ورق جديد وشهاده جديدة لان هما اكيد هيسالو عليكي ولازم يتاكدو وانا عملت حساب ده وظبط كل حاجه وانتي لما تروحيلهم هتقولي انك كنتي عايشه مع اب وام هما اللي ربوكي وكنتي فاكرهم اهلك بس الراجل قبل ما يموت قالك انهم مش اهلك وانهم لاقوكي يوم الحادثه وكنتي متصابة وهما خدوكي وعالجوكي وعشان مكنوش بيخلفو مرات الراجل حبيتك واعتبرتك بنتها بس الراجل شاف فالاخبار وعرف اهلك مين لما شاف خبر وفاه والدك فالتلفزيون بس هما كانو اتعلقو بيكي وعشان كدا مرجعكوش واعتبروكي بنتهم ولما الراجل حس انو خلاص هيموت حكالك الحكاية وقالك عيلتك مين 


رنيم بتفكير حضرتك مظبط كل حاجه بقا بس اشمعنا انا لي مختارتش حد غيري 


رفعت عشان انا مش بثق في حد قدك يا رنيم وانتي عارفه بعتبرك زي بنتي من بعد ما والدك اتوفي وهو موصيني عليكي وكمان انتي اكفاء واحده تقوم بالمهمه دي ومتنسش انك ذ"ئب الداخلية وكمان بسبب مهاراتك بقيتي كدا 


رنيم بابتسامه وقالتلو اه انا ذئب الداخلية بس ده تعليم حضرتك وكمان محدش يعرف ده غيرك انت وخالد ورزان

بقلم اسراء هاشم 

رفعت بابتسامه وده اللي خلاني اختارك يا وحش عارف انك قدها والملف اللي معاكي هيعرفك كل حاجه انتي محتاجها 


رنيم بابتسامه تمام حضرتك انا همشي عشان الحق اجهز وبترجع رنيم بيتها هي عايشه لوحدها لان  والدها كان لواء في الداخلية وتوفي من سنتين ومامتها توفت من عشر سنين والدها عاش علي ذكري والدتها وهو اللي رباها وعاشت لوحدها من بعدهم وملهاش حد غير رفعت وخالد ورزان ودول خالد ورزان دول صحابها وبتعتبرهم اخواتها وكمان بيشتغلو معاها  بتفتح رنيم الملف وبتبداء تقراء كل حاجه في 


داخل قصر عيلة الريان بيكون الجميع قاعد علي السفرة ويتراس السفرة غانم الريان وبيتكلم غانم مع حفيده الاكبر وهو جاسم وبيقولو اي اخبار الشغل يا جاسم 


جاسم بهدوء تمام يا جدي وافتتاح الفرع الجديد بتاع الشركه قرب جدا وحاليا بندور علي مواظفين للفرع ده 


غانم تمام وبيبص لي بنت قاعده معاهم علي السفرة وهي رغدة حفيدته وبيقول غانم وهو بيوجه نظرة لي جاسم مش ناوي بقا نحدد خطوبتك علي بنت عمك وهنا يزن الحفيد التاني لي غانم بيرفع نظرة علي رغده وبيبصلها بنظرة حزن وبيسيبهم وبيخرج 


جاسم بيبص لي يزن اللي ماشي وبيقول جدي انا اتكلمت مع حضرتك قبل كدا انا مش بفكر اتجوز دلوقتي وانت عارف 


غانم بعصبيه يعني اي مش هتتجوز دلوقتي هتفضل لحد امتا يا جاسم انت مش شايف انك بقيت 32 سنه 


بيتدخل صفوان وهو بيكون والد جاسم والابن الاكبر لي غانم وبيقولو بابا ممكن حضرتك تهدا واكيد جاسم ميقصدش 


غانم بعصبيه اهدا ازاي يا صفوان انت مش شايف ابنك وهنا بيقطعهم دخول الخدامه وهي بتقول لغانم غانم بيه في واحده برا وبتقول انها عاوزة تقابل حضرتك ضروري 

بقلم اسراء هاشم

غانم باستغراب مقالتش هي مين 


الخدامه لا يا فندم مقالتش هي مين هي قالتلي الموضوع يهم حضرتك ولازم تتكلم معاك 


غانم باستغراب تمام داخليها 


بتدخل بنت طويلة وجميلة عيونها لونهم فيروزي وشعرها اسود جدا كسواد الليل وطويل يصل لاخر ضهرها وبتكون عامله ديل حصان ولبسه بنطلون من الجينز وتشيرت ابيض وفوقيه جاكيت زيتي وماسكه شنطه سفر 


الجميع بيكون موجدين وبيقول غانم باستغراب اتفضلي يا بنتي انتي مين وموضوع اي اللي عاوزني في 


احب اعرفك بنفسي انا رنيم امجد الريان 


الجميع بصدمه قولتي مين؟ 


رنيم بتكرر الاسم تاني قولت انا رنيم امجد الريان 


غانم حفيدتي ومن صدمته بيقع فاقد الوعي 


الجميع بيجري عليه بصدمه وخوف وبيحمله جاسم وبينيمه علي اقرب كنبه فالصالون وبيقول بصوت عالي اتصلو بالدكتور بسرعه 


رنيم بتقرب عليهم وبتقوولو ممكن تخليني اشوفو لو سمحت 


جاسم بغضب وخوف علي جده اياكي تقربي منه ابعدي 


رنيم بعند علفكرة هو مغمي عليه وابعد لو سمحت انا هفوقه 


جاسم بيتعصب وبيقولها فكري تقربي منه وانا هوريكي 


بيتدخل راغب هو الابن التاني لغانم وبيقول جاسم مش وقته وبيوجه كلامه لي رنيم وبيقولها انتي ابعدي دلوقتي لحد ما نعرف انتي مين بظبط وعاوزة اي 


رنيم بتبصلهم ببرود وبتتجاهل كلامهم وبتفتح شنطتها وبتاخد منها ازازة البرفان بتاعتها وبتقرب باتجاه غانم ولكن بتلاقي اللي بيوقفها وبيمسكها من ايدها بقوة وبيقولها رايحه فين يا زبال"ة انتي هنا رنيم بتلف بوشها ليه وبتبص علي ايده اللي ماسكه ايدها وبتقولو ببرود انا مش هرد عليك بس ايدك دي لو مبعدتش عن ايدي هكسرها"لك كل العيلة بيبصلهم بصدمه لان مفيش واحده اتجرءت تقول كدا لجاسم 


جاسم هنا بيتعصب جدا وبيفقد اعصابة ولسه بيرفع ايده عشان يضر"بها بيلاقي اللي مسكت ايدو وتنتها ورا ضهرة بحركه سريعه 


الجميع مش مصدقين اللي حصل ده وفاتحين بوقهم بصدمه 


رنيم وهي ماسكه جاسم وتنيه دراعه ورا ضهرة وبتبصلها ببرود وبتقول بقوة:::::::::::::::::::::::::::::::::::::  


#يتبع


2


رنيم وهي ماسكه جاسم وتنيه دراعه ورا ضهرة وبتبصلة ببرود وبتقول بقوة متخلقش اللي يمد ايده علي رنيم 


جاسم بيبصلها باستهزاء وبيقول لا ده واضح ان القطه بتخر"بش 


رنيم بتحدي اه القطه بتخر"بش وليها انيا"ب كمان وبتزقه رنيم وبتنزل لمستوي غانم وبتبداء تفوق فيه 


جاسم واقف بصصلها بضيق وكر"ه فهو يكر"ه جنس حواء تماما ويعتبرهم ضعفاء وليس لهم قيمه  


بيبداء غانم يفوق بتقولو رنيم بهدؤء حضرتك كويس 


غانم بيبصلها بتمعن وبيهز دماغها بمعني اه كويس 


بتدخل فاطمه وهي تبقا مرات صفوان ووالده جاسم وبتقولو عمي لو حضرتك تعبان ممكن تطلع ترتاح فوق شوية 

بقلم اسراء هاشم 

غانم بهدؤء لا يا بنتي انا كويس وبيبص لرنيم وبيقولها انتي قولتي انك رنيم امجد الريان صح 


رنيم بهدؤء ايوة حضرتك امجد الريان ده يبقا ابن حضرتك اللي توفي واللي هو يبقا والدي 


جاسم بعصبيه البنت دي اكيد نصا"بة وبتعمل كدا عشان اكيد عاوزة فلوس 


رنيم بتضايق من جاسم وبتحاول تتمالك اعصابها وبتقولو ببرود خلي فلوسك لنفسك انا مش جاية عشان عاوزة فلوس انا جاية عشان اعرفكم بس مش اكتر لاني اول معرفت اني ليا اهل وعيلة قولت اتعرف عليكم بس الواضح اني غلط اني عملت كدا او فكرت اجي هنا اصلا وبتمسك رنيم شنطتها ولسه هتمشي بتلاقي صوت بيوقفها وهو بيقول استني عندك وده بيكون صوت غانم مفيش خروج من هنا غير لما افهم 


وبيوجه غانم كلامه لجاسم وبيقولو استنا يا جاسم انت دلوقتي لازم نفهم الحكاية 


رنيم افندم حضرتك عاوز تفهم اي وانا هقولك؟ 


غانم عاوز اعرف يعني اي عرفتي اني عندك اهل وكنتي فين كل ده ولو انتي فعلا بنت امجد لي مظهرتيش من زمان؟ 

بقلم اسراء هاشم 

رنيم بهدوء عشان انا مكنتش اعرف اصلا ان انتو اهلي وانا كنت عايشة مع تانيه علي اساس انهم اهلي وكنت فاكرة كل السنين ده ان هما عيلتي لحد ما المفروض الراجل اللي رباني اللي كنت بقولو بابا قبل ما يموت حكالي وبتبداء تحكيلهم رنيم علي اللي اللواء رفعت قالهولها تقولو  


غانم يعني انتي حفيدتي بنت امجد ابني انا دورت عليكي كتير اوي وقلبت عليكي البلد كلها معرفتش اوصلك الحمد الله انك رجعتي يا بنتي يا بنت الغالي 


جاسم ببرود جدي حضرتك مصدق التمثلية اللي هي بتقولها دي اكيد كدابة واكيد دي مش بنت عمي امجد واكيد واحده جاية تعمل عشان تاخد شوية فلوس وتهرب 


رنيم هنا بتتنرفز وبتقف قصاده وبتقولو بعصبيه بقولك اي يا بني ادم انت انا سكتلك كتير وانت برادو عمال تغلط وانا صبري لي حدود وواضح انك واضح مريض بالفلوس 


جاسم باستفزاز بت انتي اتعدلي واعرفي انتي بتتكلمي مع مين بدل ما اوريكي مين هو جاسم الريان ويقدر يعمل اي 


رنيم برفعه حاجب انا المفروض كدا اخاف مثلا تصدق قلبي هيقف من كتر الخوف  


صفوان بيتدخل بس بقا في اي انت وهي كل شوية خناق من اول ما شوفتو بعض مش عاملين احترام لي وجودنا خالص 


رنيم بتقول لصفوان ياريت تفهم الاستاذ انو يتعامل مع الناس باحترام بعد كدا لانو واضح انو متعلمش ده 


الجميع بيبصلها بذهول من جراءتها 


وغانم بيبصلها بغموض وبيبتسم لان هي واخده جراءه امجد 


رنيم بتروح بتجاه غانم وبتقولو انا كدا حكيت لحضرتك كل حاجه وانا همشي لان مش هستحمل اهانه ليا اكتر من كدا وانا مش محتاجه حاجه انا كنت حابه اتعرف علي اهلي بس 


غانم ازاي هتمشي انتي حفيدتي زايك زايهم هنا فالبيت ده 


رنيم لا حضرتك انا واحده غريبه عنكم ومليش مكان هنا 


جاسم ببرود كويس انك عارف ده وانا هثبتلهم انك واحده نصا"بة 


رنيم بتحدي وانا مستنيه انك تثبتلهم اذا كنت نصا"بة او لا بس ياريت انت متتصدمش وبتخرج رنيم بكل قوة وثقه 


راغب بيقول بابا انا شايف ان جاسم معاه حق احنا لازم نتاكد الاول ان البنت دي فعلا بنت امجد ولا لان ممكن فعلا تكون بتكدب وحد يكون مخليها تعمل كدا وانت عارف اعداءنا كتير 


صفوان فعلا احنا مش هينفع نثق فيها مجرد ما قالت انها بنت امجد 


رغدة بتدخل بس بصراحه البنت دي قوية جدا ومش باين عليها انها نصا"بة 


غانم بيبصلهم بهدؤء وبيقول بس انا متاكد انها بنت امجد لانها قوية وجراءة زي امجد بظبط وفيها كتير منو 


بتدخل حورية ودي مرات راغب وبتقول ايوة بس يا عمي برادو مينفعش ندخل واحده غريبه وسطنا غير لما نتاكد 


جاسم بيقول ببرود انا هثبتلكم انها كدابة وبيسبهم وبيخرج 


رنيم بعد ما بتخرج من قصر الريان بتقرر تروح لي رفعت 


داخل مكتب اللواء رفعت بتدخل رنيم وبتقعد علي الكرسي اللي قصاد مكتب رفعت وبتقولو حضرتك مقولتليش ان اللي اسمو جاسم ده اسلوبة مستفز اوي كدا 

بقلم اسراء هاشم 

رفعت بابتسامه حبيت اخلهالك مفاجاه بس جاسم مش سهل وطبعه صعب ومعروف عنه بيكر"ة جنس حواء تماما وهو اللي هيدور وراكي اكيد بس قوليلي حصل اي هناك 


رنيم بتبداء تحكي لي رافعت كل حاجه حصلت من اول دخولها القصر لحد ما خرجت منه 


رفعت بابتسامه بقا من اول مقابلة بينك وبينهم عملتي مشكله 


رنيم بغيظ يافندم هو اللي انسان بارد اصلا انا مسكت نفسي بالعافيه والا كنت ضر"بته وعرفتو مين هي رنيم لا وفرحنلي بنفسه وبتقلد طريقه جاسم وهو بيقول بت انتي اتعدلي واعرفي انتي بتتكلمي مع مين بدل ما اوريكي مين هو جاسم الريان وهنا رفعت لم يتمالك نفسه وبيبداء يضحك علي طريقه رنيم لتقليدها لجاسم وبيقولها بقا هو بيتكلم كدا 


رنيم بابتسامه اه والله بيتكلم كدا فاكرني هخاف منه قال جاسم الريان قال هو لسه ميعرفش انا مين فا انا هعزرة 


رفعت بابتسامه عندك حق لسه ميعرفش انك الذئب بس دلوقتي جاسم هيحطك فدماغو وهيفضل يدور وراكي هو حاليا كل حاجه هتثبت انك بنت امجد بس انتي لازم تروحي تقعدي فالعنوان ده لان ده المفروض عنوان الناس اللي ربوكي واحنا مظبطين كل حاجه والجيران عشان لو سال وكدا ومعرفينهم هيقولو اي كويس 


رنيم تمام وبعد ما يتاكدو اني بنت امجد هيحصل اي 


رفعت بتنهيدة المفروض غانم مش هيسيب حفيدته بس ما لقاها وهيرجعها تعيش معاه 


رنيم تمام يعني انا دلوقتي هطلع علي البيت ده صح كدا 


رفعت ايوة يا رنيم بس في حاجه كمان لازم تحصل 


رنيم باستفسار حاجه اي دي؟ 


رفعت انتي لازم تشتغلي معاهم فالشركه عشان تكوني قريبه منهم اكتر لان غانم واولاده واحفاده معظم يومهم فالشركه انتي لازم تبقي معاهم هناك عشان يبقو تحت عنيكي اكتر 


رنيم تمام بس دي هنعملها ازاي؟ 


رفعت متنسيش انك واخده كورسات في ادارة الاعمال بسبب المهمات اللي كنتي بتطلعيها احنا هنطلعلك ورق انك متخرجه من كلية الدراسات التجرية وادارة الاعمال وانتي بقا عليكي تقنعي غانم انو ينزلك معاهم الشركه 


رنيم تمام وانا هخلص كمان رزان وخالد يراقبو تحركاتهم من بعيد عشان لو في اي حاجه هما يقدرو يساعدوني 


رفعت تمام كدا دلوقتي لازم ترجعي البيت لان جاسم ده توقعي منو اي حاجه في اي وقت لانه مش سهل لازم تاخدي بالك منو كويس جدا 


رنيم متقلقش يا فندم بس ربنا يصبرني عليه عشان هو مستفز اوي بصراحه وبتمشي رنيم  


جاسم بيوصل قدام الشركه وبينزل بكل هيبه وغرور من سيارته وبيدخل الشركه كل المواظفين اول ما بيشفوه الصمت بيعم المكان وكلهم بيبصو فالارض جاسم معروف بقوة شخصيته انه لا يتهون مع احد ابدا وصارم جدا بيدخل جاسم مكتبة ووراة السكرتير بتاعه هو من كتر كر"ه للستات مشغل سكرتير بدل سكرتيرة وبيقلع جاسم جاكيت بدلته وبيقول لسكرتير ابعتلي يزن وايان حالا 


السكرتير بخوف حاضر يفندم بيخرج السكرتير هاربا منه 


جاسم بيقعد علي مكتبة هو متعصب وبيفتكر رنيم وبيتعصب اكتر وبيقوم يقف من علي مكتبة وبيرمي كل حاجة علي المكتب فالارض بغضب وعصبية وهو بيفتكر انها ازاي اتجراءت تقف قصاده وتتحداه كدا  وبيدخل في هذه اللحظه يزن وايان بسرعه اول ما بيسمعو صوت التكسي"ر وبيبص للحاجات اللي فالارض بدهشه وبيعرفو ان كدا جاسم متعصب وبيقول ايان وده يبقا اخو يزن وابن عم جاسم وبيقولو في اي حصل اي 


جاسم بيبصلهم ببرود وبيطلع علبة من الدرج وبيفتحها وبتكون سجائر وبيولعها وبيقعد علي مكتبة 


يزن وايان بيبصو لبعض ومش فاهمين حاجه 

بقلم اسراء هاشم

جاسم بيقولهم عاوزكم في خلال ساعتين تجبولي معلومات عن واحده اسمها رنيم امجد الريان 


ايان ويزن بصو لبعض بصدمه من الاسم 


جاسم بيبصلهم وبيقولهم سمعتو انا قولت اي 


يزن علي دهشته انت قولت مين؟ 


جاسم قولت عاوزكم تجبولي معلومات عن رنيم امجد الريان في خلال ساعتين وتجبولي كل حاجة عنها من يوم ما اتولدت؟  ساعتين وكل حاجه تكون عندي فاهمين 


ايان ازاي مش المفروض البنت دي تبقا بنت عمنا برادو 


جاسم هي بتقول كدا بس متاكد انها كدابة ونصا"بة ياما وراها حاجه  وانا لازم اعرف وراها اي ومين بعتها 


يزن انت عرفت منين البنت دي او وصلتلها ازاي؟ 


جاسم انا معرفهاش هي اللي جت لحد القصر النهاردة بعد ما انت ما خرجت وقالت انها بنت عمنا امجد وبدا يحكيلهم جاسم اللي حصل 


ايان ويزن مصدومين وبيقول ايان معقول ده بجد بقا في واحده قدرت تقف قصاد جاسم الريان اللي رجاله بشنبات بتترعب منه والله يجدعان ده ولا فيلم هندي 


جاسم بيضايق وبيقول بغضب ايان دقيقه واحده وملكش قدامي بدل ما ازعلك مني برررررررررااااااا 


ايان بخوف خلاص يعم اهدا انا مقصدش بس مستغرب 


يزن بقا معقول هي تطلع بنت عمنا بجد وتظهر بعد كل ده 


جاسم ببرود لسه مش متاكدين احتمال كبير تكون بتكدب المهم دلوقتي هتعملو اللي قولتلكم عليه حالا ومش عاوز تاخير نهائي 


يزن وايان تمام وبيخرجو من المكتب ينفذه اللي قالهم عليه جاسم  


جاسم قاعد علي مكتبة ومش عارف يشتغل وكل ما يحاول يركز فشغلة بتيجي قدامه صورة فيروز وهي بتبصله بتحدي 


جاسم بغضب كفاية بقا اطلعي من دماغي وبيغمض عنيه وبيرجع راسه لوراة ولكن بيقطعه دخول يزن وايان بيفتح جاسم عنيه وبيتعدل في قعدته وبيقولهم ها عملتو اي 


ايان ويزن بيبصو لبعض بتوتر وبيقولو يزن خد الملف شوف انت بنفسك كل حاجه 


جاسم بيبصلهم باستفراب وبياخد الملف وبيفتحه وبيبداء يشوف اللي وبتتحول ملامحه كلها لغضب وبيقول بعصبيه:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::  


#يتبع بعد عمل متابعه من هنا هنا 

البارت 3_4_من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع